شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
حتما گزارش های ورزشی را زیاد شنیده اید و این که گاهی یک تیم با جریمه پنالتی روبرو می شود. پنالتی گوگل هم دقیقا شبیه به همین است.
برای اینکه در نتایج جستجو، سایت شما رتبه های بالا را داشته باشد، نمی توانید با گول زدن گوگل به این نتیجه برسید و پنالتی می شوید و از نتایج حذف می شوید. بهترین و مطمئن ترین راه، استفاده از خدمات حرفه ای سئو است نه دور زدن گوگل.
برای رسیدن به صفحه اول، نکات بسیار زیادی در بحث بهینه سازی سایت و سئو باید انجام شود تا یک سایت رتبه بگیرد. موتورهای جستجو، قوانین و مقرراتی خاصی را برای وب سایت ها در نظر گرفتند تا بتوانند بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهند.
شاید فکر کنید می شود یک شبه راه صد ساله را رفت و با دور زدن قوانین و مقررات به رتبه های بالا رسید، اما روز به روز موتورهای جستجو هوشمند تر و پیشرفته تر می شوند و خیلی زود متوجه این موضوع می گردند و به جای پیشرفت، پس رفت خواهید داشت.
این قانون ها برای جلوگیری از سوء استفاده وب مسترها وضع شده است، تا بتوانند سایت هایی که شایستگی دارند را به کاربران نمایش دهند.
راهکارهای غیر معمول و خلاف از نظر گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، ممنوع و جزو لیست سیاه است، به همین علت هم سایت هایی که این قوانین را رعایت نکنند را جریمه می کنند.
اما گاهی وبمستر یا پشتیبان سایت هم ممکن است از این قوانین اطلاع نداشته باشد و یا بطور سهوی خطایی را انجام دهد و این باعث به خطر افتادن بیزینس شما شود.
در این مقاله، سعی کردیم مواردی که باعث جریمه می شوند و راه حل رفع جریمه ها را به زبان ساده و بصورت گام به گام توضیح دهیم تا شما هم با رعایت آنها کسب و کار آنلاین خود را بیمه کنید، پس با آژانس انجام سئو همراه باشید.
یک تعریف ساده از پنالتی شدن؛ به جریمه شدن یک سایت که قوانین و الگوریتم ها را نادیده می گیرد، گوگل پنالتی ( Google Penalty) گفته می شود.
شاید در نگاه اول پنالتی شدن سایت، وحشتناک بنظر برسد. در تعریفی که به صورت عام از پنالتی و جریمه شنیده می شود، کمی موضوع پیچیده بنظر می رسد اما این جریمه ها، چیزی نیست که قابل اصلاح و بازگشت نباشند و با انجام کارهای درست و اصولی و تکنیک های خاص خود، قابل ترمیم و بازگشت است.
اما چرا به این جریمه ها پنالتی گفته می شود؟
وبسایت در نقش تیم راگبی یا همان فوتبال آمریکایی و گوگل را داور در نظر بگیرید. اگر در زمان بازی دو تیم، هر کدام از بازیکنان تیم، اشتباهی انجام دهد یا یک رفتار خطرناک و غیر حرفه ای از خود نشان دهد و قانون بازی را نقص کنند، داور بازی، آن بازیکن را جریمه می کند.
بستگی به نوع و شدت خطای آن بازیکن، داور نیز برای او یک جریمه اعمال می کند. اگر یک بازیکن خطای بزرگی مرتکب شود، ممکن است از بازی اخراج و بازی بعد تیم را هم از دست بدهد. گاهی حتی ممکن است این خطا به حدی بزرگ باشد که علاوه بر اخراج از بازی، بازیکن تعلیق گردد و چند بازی یا حتی چند ماه نتواند برای تیم خود بازی کند.
جریمه های گوگل نیز مشابه همین بازی راگبی است. گوگل داور بازی است و اختیار تام برای جریمه بازیکن متخلف دارد. با توجه به نوع تخلفی که یک سایت انجام داده است و نقص قوانین، او را طبق جرایم مشخص تنبیه می نماید.
گوگل درست مانند داورها که از ابزار و کمک داور برای تشخیص درست خطا استفاده می کنند، از دستیار های قدرتمند خود که خزندگان آن هستند کمک می گیرد تا در قضاوت مقابل وب سایت های خاطی درست و دقیق عمل کند.
یکی از دلایل حذف شدن سایت از نتایج جستجو، پنالتی کردن وب سایت توسط گوگل است. مهم ترین و اصلی ترین کار موتور های جستجو، نمایش بهترین و مرتبط ترین نتیجه به کاربران شان است.
اما اگر سایتی برای تغییر این نتیجه، در عوامل رتبه بندی دستکاری کند یا قوانین را نقص نماید، یک هرزنامه تشخیص داده می شود و در نتیجه از صفحه نمایش نتایج حذف می گردد.
اطلع دقیق از عوامل جریمه ، در دست نیست، اما چیزی که مشهود است باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شود، کارهای غیر طبیعی و اسپم گونه هستند مثل:
خانم Marie Haynes می گوید:
من می توانم بگویم که تقریباً تمامی جریمه های گوگل بخاطر این است که صاحب سایت تلاش در دور زدن قوانین و الگوریتم های گوگل را داشته است.
نکته مهم: تنها عامل بیرونی پنالتی شدن سایت شما، خرید بک لینک و بک لینک های غیر طبیعی است. ممکن است رقبا برای حذف شما، با ایجاد بک لینک مخرب از سایت های نامرتبط یا نامناسب به سایتتان ضربه بزنند و باعث حذف شما از نتایج شوند که به این روش، سئو منفی گفته می شود.
روزانه بیش از 35 تا 40 میلیارد صفحه هرزنامه در گوگل شناسایی می شود، اما همه این صفحات پنالتی می گردند؟ خیر؛ به اینفوگرافیک زیر دقت کنید:
همانطور که می بینید، پروسه جریمه شدن فوری و خیلی سریع نیست و با یک گزارش سایت پنالتی نمی شود. وقتی یک وبسایت پنالت می شود که از این 3 فیلتر رد شود.یعنی بی جهت به مرحله بعد نمی رود.
مرحله اول: در مرحله ابتدایی Crawle، هوش مصنوعی گوگل هرزنامه های زیادی را شناسایی و حذف می کند و به نتایج راه پیدا نمی کنند.
مرحله دوم: برخی کروال می شوند اما ایندکس نمی شوند و در نتیجه در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند.
مرحله سوم: برخی از این هرزنامه ها توسط هوش مصنوعی قابل تشخیص نیستند و باید توسط انسان کنترل شوند.در این مرحله توسط تیم Web Spam بررسی و کنترل می شوند.
موتور جستجوی گوگل سایت هایی را جریمه می کند که قوانین را نقض کرده اند. 2 دسته از سایت ها قانون شکن شامل این جرایم هستند، این دو نوع عبارتند از:
اما برای اینکه بدانید این وب سایت ها دقیقا چه کارهایی انجام می دهند، در ادامه با ما همراه باشید.
یکی از دلایل جریمه سنگین گوگل، استفاده از تاکتیک های غیر اخلاقی برای آسیب وارد کردن به سایت رقباست که به آن سئو منفی نیز می گوییم. گوگل سایت هایی که از این روش برای افت رتبه و پایین آوردن رتبه رقبا استفاده می کنند را جریمه می کند.
متاسفانه در وب فارسی از این دست روش ها، زیاد استفاده می کنند. افراد برای رسیدن به رتبه بالا، سعی می کنند با ترفندهایی، رقیب خود را پایین بکشند.
این مورد به دلیل پیچیدگی هایی که دارد، باعث شده افراد زیادی که در حوزه های بازاریابی دیجیتال و سئو کار می کنند، بدون گذاشتن رد پا از خود، به رقبا حمله می کنند.
از جمله این نوع تکنیک ها، ساخت بک لینک اسپم در حجم زیاد با کلمات کلیدی نامرتبط یا اسپم، بک لینک سمی می توان اشاره کرد. که با این کارها سعی می کنند موتورهای جستجو را تحت تاثیر جهت کاهش اعتبار و جایگاه قرار دهند و یا در شناخت نوع سایت و خدمات آن دچار مشکل کنند.
بیشتر جرایم موتور جستجوی گوگل مربوط به سایت هایی است که سعی می کنند با روش های غیر واقعی و دروغین رتبه بگیرند و در نتایج سرچ، بالاتر نشان داده شوند.این روش ها که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند و در صورت شناسایی توسط گوگل جریمه خواهند شد.
همیشه ربات ها باعث جرایم نیستند و گاهی جریمه ها انسانی است و باید بدانید که 2 نوع جریمه از طرف گوگل برای سایت های متخلف وجود دارد.
برای شناخت انواع جرایم با ما همراه باشید.
ربات های هوشمند و خزنده گوگل، با بررسی و تطبیق داده های سایت شما و الگوریتم های موتور جستجو، می کنند و در صورت بروز تخلفی از طرف شما، نسبت به جریمه اقدام می کنند.طبق آمار بیش از 65% از جریمه ها توسط ربات ها و الگوریتم ها ی گوگل ثبت می شوند.
در این حالت کارمندان شرکت گوگل با بررسی گزارش ها و شکایت ها، موارد نقص قانون کپی رایت را در سایت های متخلف بررسی و جریمه لازم را اعمال می کنند.
گاهی افراد با تکنیک های سئو کلاه سیاه، باعث می شوند ربات ها متوجه تخلف نشوند و در این موارد کارشناسان ارشد کمپانی گوگل با متدهای نوین خود و با استفاده از گزارش ها، اقدام به کشف این اقدامات غیر قانونی می شوند.
جریمه های گوگل شامل یک طیف هستند که همانطور که گفته شد بستگی به نوع تخلف شما اعمال می گردند. از نظر زمانی نیز ممکن است متفاوت باشد مثلا یک سایت با یک هفته جریمه روبرو شود یا به کل حذف گردد.در کل با جریمه های کوتاه مدت یا همیشگی ممکن است روبرو شوید.
سایت شما از نتایج جستجو به کل حذف می گردد. این نوع جریمه، سخت ترین و بدترین نوع از جرایم است که ورودی از طریق گوگل به صفر می رسد.
اگر با جستجوی آدرس سایت هیچ نتیجه ای ندیدید، سایت شما پنالتی و از نتایج جستجو حذف شده است که در صورت استفاده زیاد از تکنیک های سئو کلاه سیاه این جریمه اعمال می گردد و قابل درست شدن هم نیست و بهترین راه حل، سایت جایگزین است.
در این نوع از جریمه، کل تاریخچه سایت شما، اعتبار این وب سایت، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی و هر اعتباری نزد گوگل داشته باشید از بین می رود.
گاهی با سرچ یک کلمه کلیدی، صفحه مرتبط با آن از نتایج حذف شده است که این یک نوع از جریمه هاست.البته به وحشتناکی مورد اول نیست ولی سایت با افت رتبه همراه است و آن صفحه دیگر رتبه نمی گیرد.
در یک کلمه کلیدی، افت رتبه پیدا می کنید.بطور مثال با یک کلمه در صفحه اول نتایج جستجو هستید و یک دفعه با آن کلمه به صفحه 11 یا 15 منتقل می شوید و کاهش محسوس ورودی خواهید داشت. کاربران معمولا نهایت در خوشبینانه ترین حالت تا صفحه 4 یا 5 جستجو می کنند. برای گوگل هم تا صفحه 10 مهم است و بعد از آن اهمیتی ندارد.
در این نوع جریمه، ممکن است متوجه پنالتی شدن نشوید چون از نتایج حذف نمی شوید و افت رتبه فقط دارید.
یک نوع جریمه دیگر که بیشتر مربوط به وب انگلیسی زبان می باشد و مربوط به مباحث حقوقی است. استفاده غیر مجاز از منبعی که حق کپی رایت دارد و ممنوع است، باعث جریمه سنگین می گردد.
البته این نوع جرایم با شکایت شرکت ها و گزارش آنها به گوگل است و google با رصد و شناسایی آنها و در صورت استفاده از اطلاعات کپی رایت بدون اجازه از ناشر اثر، تحت پیگرد و جریمه قرار می دهد.
افت رتبه سایت همیشه به معنای پنالتی گوگل نیست، گاهی ممکن است رقبا بهتر از شما کار کنند و زود از شما سبقت بگیرند. بطور مثال شما در یک کلمه کلیدی، در صفحه اول حضور دارید ولی این صفحه از سایت خود را به امان خدا سپرده و هیچ کار برای آن انجام نمی دهید.
رقبای شما با انجام سئو و بهینه سازی سایت، در آن کلمه کار می کنند و جایگاه شما را می گیرند.
در این حالت تشخیص جریمه شدن یا نشدن بسیار سخت است.اما همیشه بصورت دوره های 2 یا 3 ماهه شرایط سایت خود را چک کنید تا در معرض جریمه نباشید.
اولین نشانه از پنالتی سایت، افت رتبه و کاهش ترافیک ارگانیک سایت است.
اگر توسط گوگل جریمه شوید، گزارش آن به سرچ کنسول سایت توسط گوگل ارسال می شود.اگر سایت شما به سرچ کنسول وصل نیست، ابتدا آن را متصل کنید بعد به بخش Security and Manual actions بروید و پیام های manual action را دریافت می کنید.
اگر تیک سبز داشتید با خیال راحت به سئوی سایت خود برسید چون رقبای شما بهتر کار کردند و جای شما را گرفتند. با انجام سئو به صورت حرفه ای می توانید به جایگاه قبلی و حتی بالاتر نیز برسید.
اما اگر پنالتی الگوریتمی شده باشید، گوگل هیچ گزارشی برایتان ارسال نمی کند.زیرا این موارد مربوط به الگوریتم های گوگل هستند و اگر گفته شود، سئو کارها راههای دور زدن آن را بدست می آورند.متخصصین سئو با گوگل همیشه در چلنج هستند؟ف آنها راه پیدا می کنند و گوگل آن را با بروزرسانی الگوریتم ها می بندد.
مرحله اول:
ابتدا با سرچ بصورت site:name your site.com چک کنید که کل سایت جریمه شده یا نه؟
مرحله دوم:
در این مرحله باید چک کنید که چه کارهایی برای سایت انجام داده اید، باید بررسی کنید که چه کارهای خلاف قانون یا اسپم گونه روی سایت انجام شده که جریمه شدید.لینک سازی های خارجی و نحوه آن در این مورد بسیار اهمیت دارد و باید طبق اصول انجام شده باشد.
دقت کنید، کارهای سئو را اگر متخصص نیستید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید یا کامل برون سپاری کنید و با خیال راحت پیشرفت سایت خود را ببینید. صرف دیدین کلیپ در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام، کاری انجام ندهید، اول تحقیق بصورت کامل و بعد اجرا کنید تا دچار این نوع جریمه ها نشوید.
با انواع جریمه های سایت آشنا شدیم و برای پیشگیری از آنها هم راهکارهای مناسب را گفتیم. اما اگر جریمه شده باشیم چطور آن را رفع کنیم؟
در این بخش به مهم ترین علت های پنالتی شدن توسط گوگل و راه رفع از آنها، می پردازیم.
قبل از الگوریتم پاندا، وبمستر ها برای بالا آوردن یک کلمه کلیدی، با تکرار زیاد آن در محتواهای سایت به موتورهای جستجو القا می کردند که این صفحه در مورد آن کلمه است و باعث بالا آمدن سایت می شد. این تکنیک یکی از پر استفاده ترین روش ها برای رتبه گرفتن سایت ها بود.
زمانی که الگوریتم پاندا بوجود آمد جلوی این تکنیک ها گرفته شده و گوگل به راحتی اینگونه اقدامات را شناسایی می کند و آنها را جریمه می نماید.
در همه محتواها باید چگالی استفاده از کلمات کلیدی را در نظر بگیرید یعنی در یک متن، تعداد مناسبی از کلید واژه بکار گرفته شود.این تعداد از حالت استاندارد نه کمتر باشد و نه بیشتر، به اندازه و با معنی باشد.
بطور مثال، سایت شما در زمینه فروش قرص لاغری فعالیت می کند، در یک صفحه 1000 کلمه ای نباید 100 بار از کلید واژه قرص لاغری استفاده کنید، طوری بنویسید که آن محتوا با معنی باشد.
اصلاح محتوا و استفاده به اندازه و صحیح از کلمات کلیدی
در برخی از تخلفات ممکن است در اثر بی اطلاعی فرد از آن باشد ولی رفتار اسپم گونه یا محتوای spam هرز و بی هویت، یک تخلف عمدی و واقعی است و در اثر سهل انگاری نیست.
کارهای اسپم گونه مانند:
اما با پیشرفت الگوریتم های گوگل، فعالیت های اسپم و غیر واقعی قابل شناسایی هستند.
مواردی که گوگل سئو کار ها را از انجام آنها منع کرده است، انتشار محتواهای اسپم است. اما چه نوع محتواهایی اسپم هستند؟محتوای اسپم شامل:
1-محتوای تولید شده خودکار توسط ربات (Auto-Generated Content) ؛
این نوع محتواها توسط یک نرم افزار تولید می شوند و معمولا بی معنی هستند و فقط از کلمه کلیدی هدف استفاده می کنند.شما یک کلمه کلیدی به نرم افزار می دهید و آن یک متن 1000 کلمه ای به شما تحویل می دهد که برای گرفتن رتبه تولید شده است.
2-محتواهای ترجمه ماشینی
محتوایی که از یک زبان به زبان دیگر توسط نرم افزار مثل گوگل ترنسلیت انجام می شود.
برای رفع آن باید محتوا را ویراستاری کنید و بعد داخل سایت خود منتشر کنید.
3-محتواهای بی ارزش و انبوه
استفاده از محتوای بی ارزش و بی اعتبار، نشانه اسپم بودن آن است.کپی از منابع معتبر و افزایش تعداد کلمات و مطالب، کپی از سایت های دیگر کارهای اسپمینگ است و گوگل به راحتی آن را تشخیص می دهد.
3-محتواهای پیچیده و غیر قابل فهم
تولید محتوا هایی که در آن از کلمات غیر قابل فهم و پیچیده ای استفاده شود، اسپم به حساب می آید.گاهی تولید کنندگان محتوا برای انحصاری کردن آن، از کلمات پیچیده استفاده می کنند.این روش توسط گوگل شناسایی و جریمه می شود.
در مرحله اول، صفحه ای که از محتوای اسپم استفاده کرده، از نتایج جستجو حذف می گردد.اما اگر این سایت در انتشار مطالب اسپم اصرار داشته باشد، ممکن است کل سایت از نتایج حذف گردد.
اگر محتواهای اسپم، بی کیفیت، کپی در سایت دارید و منتشر شده است، ابتدا آنها را ویرایش و اصلاح کنید و اگر قابل اصلاح نیستند، حذف کنید. سایت خود را کامل از اسپمینگ پاکسازی کنید.
یکی از اصلی ترین و مهم ترین و رایج ترین دلیل پنالتی شدن سایت ها، بک لینک است.ساخت بک لینک، یکی از راههای رشد سریع و ساده سایت برای گرفتن رتبه و افزایش بازدید تست و بسیاری از وبمستر ها از این روش ها استفاده می کنند.
اگر در لینک سازی خارجی مهارت و تجربه ندارید، به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید و از یک مشاور سئو استفاده کنید.
یکی از تکنیک ها، خرید بک لینک است، یعنی شما از یک سایت دیگر در ازاء پرداخت مبلغ لینک دریافت کنید.اگر سایت هدف را نشناسید و روش های آن را ندانید، جریمه خواهید شد.گوگل متوجه ورودی زیاد از یک منبع می شود، سایت شما شناسایی می گردد و نه تنها رتبه ای نمی گیرید و این لینک ها تاثیر مثبتی برای شما ندارد، بلکه افت رتبه هم پیدا خواهید کرد.
اگر در اثر بک لینک های زیاد و غیر طبیعی، جریمه شدید، ابتدا با استفاده از ابزار ها مثل سایت سمراش Semrush و یا از قسمت links در سرچ کنسول سایت خودتان، مواردی که مشکوک هستند را شناسایی کنید و لیست آنها را استخراج نمایید.اگر می توانید آنها را از منبع حذف کنید و اگر نمی توانید آنها را Disavow کنید. برای اینکار لیست بک لینک ها را در یک فایل txt بگذارید و بعد آنها را Disavow کنید.
یکی از تکنیک های کلاه سیاه در سئو، استفاده از روش پنهان سازی متن یا Cloaking است.در این روش، کاربر وارد یک صفحه که در سرچ به آن رسیده است را باز می کند به یک صفحه دیگر منتقل می شود.
این تکنیک برای جذب بازدید از یک صفحه خاص است.در واقع یک نوع ریدایرکت مخفیانه است، کاربر روی لینک صفحه کلیک کرده و به صفحه دیگری هدایت می شود.
کاربر به صفحه ای که انتظارش را داشته وارد نشده و به یک جای دیگر هدایت شده است.معمولا در این روش با عنوان های دروغین کاربر را جذب می کنند.
با این روش، دیگر نیازی به تولید محتوا ندارند، فقط عنوان مطلب را ایندکس می کنند و محتوا را از دید موتور جستجو پنهان می نمایند.در این روش، ممکن است برای تصاویر یا فایل های دیگر نیز انجام شود.یعنی تصویری که کاربر می بیند با تصویری که به گوگل نمایش داده می شود متفاوت باشد.
جریمه این کار، حذف آن صفحه از صفحات نتایج جستجو است.ممکن است در موارد خیلی خاص کل سایت به صورت موقت جریمه شود.
برای رفع این جریمه، محتوا و اطلاعات ارسالی به گوگل را با محتوای صفحه خود مطابقت دهید و هرگونه تفاوتی را برطرف کنید تا هر دو نسخه به یک شکل باشند.
هر ریدایرکت و هدایتگر خودکار که در صفحه است را غیر فعال کنید.
بعد از 72 ساعت اگر جریمه برطرف نشده باشد، یک درخواست به گوگل بدهید.
این تکنیک مشابه تکنیک قبلی است اما به جای مخفی کردن محتوا از دید گوگل، این کاربر است که محتوا را نمی تواند ببیند.در تکنیک قبل، با هدایت کاربر به صفحات دیگر و مخفی کردن آنها از دید گوگل، باعث به اشتباه افتادن ربات ها می شدند، اما در این روش کاملا برعکس عمل می کنند.
در این روش، سایت های متخلف، صفحاتی را طراحی می کنند که محتواهای آن برای موتورهای جستجو است و فقط ربات ها می توانند آن را بخوانند و کاربر سایت هیچ محتوایی را نمی بیند.
در یک نوع دیگر از این روش کاربر برای مشاهده یک صفحه موظف به ثبت نام و عضویت در بخش خبرنامه است اما برای موتور های جستجو قابل مشاهده هستند و سایت های که با این روش اقدام به جذب کاربر می کنند جریمه می شوند.
دلیل جریمه چنین اقدامی این است که گوگل به کاربری که از طریق جستجو به صفحه سایتی ارجاع داده شده است، باید به محتوای جستجو شده دسترسی داشته باشد.
جریمه این نوع تخلف، حذف آن صفحه از سایت از صفحات جستجو است. در صورت تکرار و استفاده از این روش در صفحات دیگر، سایت در لیست سیاه قرار می گیرد.برای یک مدت مشخص در موتور جستجو نمایش داده نمی شود.
ابتدا صفحه ای که به عنوان دسترسی رایگان به محتوا در گوگل ایندکس شده است را برای ور و کاربر ثبت نام را حذف کنید و بعد به موتور جستجو درخواست دهید سایت مجدد بررسی شود.
نکته: در صورتی که قصد دارید چنین صفحه ای داشته باشید، آن را نو ایندکس کنید.
استفاده از لینک های مخفی یا متون مخفی، یکی از تکنیک های کلاه سیاه است که شرکت گوگل رسما این کار را به عنوان تخلف معرفی کرده است.گوگل توصیه اکید دارد که محتوا و تمام مطالب و تصاویر شما باید به گونه ای باشد که تمام سیستم ها، مرورگرها حتی کامپیوترها با سیستم ضعیف نیز قادر به نمایش و شناسایی آنها باشند.
لیست کارهای ممنوع در تکنیک Hidden Text
البته گاهی این موارد به صورت اشتباه و سهوی ممکن است پیش بیاید، بطور مثال در یک نوشته از رنگ سفید استفاده شده باشد و با توجه به اینکه رنگ زمینه سایت نیز سفید است، نوشته و زمینه هر دو سفید می شوند و متن قابل دیده شدن نیست.
در متن های لینک دار نیز ممکن است این مشکل پیش بیاید زیرا زمانی که کلمه ای را لینک دار می کنید، رنگ آن عوض می شود.قبل از انتشار تمام این موارد را چک کنید.
حذف صفحه ای که در آن لینک مخفی وجود دارد از نتایج، البته در صورتی که تعداد این صفحات زیاد باشد، ممکن است کل سایت نیز جریمه شود.
در این نوع از جرایم، ابتدا رنگ متن و پس زمینه سایت اگر یکسان است، تغییر دهید، در بین کدهای CSS هر گونه کد استایل دهی در این مورد را حذف کنید.
برای اطمینان از لینک های مخفی، یک بار در تمام متن کلیه لینک ها را بشکنید و مجدد لینک سازی کنید.
بعد از اینکه محتوا را استانداردسازی کردید، درخواست بررسی به گوگل بدهید.
تعجب نکنید، صفحات 404 یکی از عوامل جریمه شدن توسط گوگل است، دلیل این امر هم روشن است، گوگل دوست ندارد کاربر بدون گرفتن پاسخ از سایت خارج شود، وقتی کاربر جستجویی انجام می دهد و به صفحه 404 برسد از آن خارج می شود.
هرچه تعداد این صفحات در سایت شما بیشتر باشد، احتمال پنالتی شدن شما نیز بیشتر می شود، اگر صفحه ای ورودی دارد و به Page not found ختم می شود خطرناک است و احتمال جریمه آن بالاست.در سرچ کنسول چک کنید که صفحات 404 شما ورودی دارند یا خیر، اگر ورودی نداشتند، نگران نباشید.
برای رفع جریمه های مربوط به صفحات 404، ابتدا این صفحات را پیدا کنید و بعد به مشابه ترین صفحه در سایت خودتان ریدایرکت 301 کنید.
یکی دیگر از علت های جریمه شدن، استفاده از هاست های رایگان، اشتراکی و نامناسب است. خیلی از افراد در ابتدای شروع راه اندازی سایت برای کاهش هزینه از هاست های بی کیفیت استفاده می کنند.
وقتی هاست شما نامناسب باشد و در مقاطعی از دسترس خارج شود، ربات های گوگل در زمان مراجعه به سایت در دسترس نیست.گوگل دوست ندارد کاربر با در بسته مواجه گردد بنابراین رتبه شما کاهش پیدا می کند.
هاست های رایگان، برای تبلیغ است آن هم بصورت اسپم، وقتی شما از اینگونه هاست ها استفاده کنید، بستری برای تبلیغات اسپم گونه این افراد آماده کرده اید.مانند سرویس های رایگان وبلاگ، که بدون اجازه شما در وبلاگی که گذاشتید تبلیغ می گذارند و در صورت حذف آن، دسترسی شما بسته می شود.
خیلی از این هاست های رایگان، بطور پیش فرض افزونه از شرکت دیگری دارند و به محض راه اندازی هاست، آن افزونه اجازه نصب روی مرورگر شما را می گیرد.گوگل نیز اینگونه سرویس ها را اسپم می شناسد.
به جز موارد گفته شده، کیفیت پایین، نداشتن پشتیبانی، اشتراکی بودن این نوع هاست ها، سبب سنگینی سایت شما و بی کیفیت شدن آن می گردد و خیلیی زود از دسترس خارج می شود.
همه نکات گفته شده در مورد هاستینگ، خط قرمز گوگل است و در صورت عدم رعایت آنها، جریمه خواهید شد.
تغییر هاست و استفاده از یک هاست معتبر است. اگر به صورت حرفه ای می خواهید کسب و کار آنلاین داشته باشید، هیچ وقت از هاست رایگان استفاده نکنید.
این روزها با توجه به زیاد بودن فایل های مخرب در دنیای اینترنت و گسترش آن، احتمال آلوده شدن سایت شما به بدافزارها بسیار زیاد است.
اگر یک وب سایت هک شود، علاوه بر افشای اطلاعات کاربران باعث جریمه شدن نیز می شود.البته این اقدام از طرف گوگل ه دلیل پیشگیری از سوء استفاده هکرهاست.هکرها با دست پیدا کردن به اطلاعات یک وب سایت، از آنها برای منافع خود و یا باج گیری استفاده می کنند.
برای اینکه امنیت سایت خود را بالاتر ببرید این نکات را رعایت کنید:
اگر سایت شما وردپرسی است از افزونه های امنیتی از مخزن وردپرس یا به صورت پرمیوم از فروشنده های معتبر تهیه کنید. افزونه آیتم سکیوریتی، ورد فنس مناسب هستند.
استفاده از تیتر یا تگ هدینگ در نوشته ها و برگه های سایت، یکی از روش های سئو محتواست و بسیار مفید و لازم اما استفاده زیاد و نادرست از آنها، جریمه دارد.در کل هر کاری بصورت زیاد و اسپم مساوی است با جریمه شدن.
محتواهای متنی باید طبق اصول نگارشی، منتشر شوند اما بزرگ کردن متن و استفاده زیاد از تیترها، برای رتبه گرفتن و گول زدن گوگل باعث جریمه خواهد شد.
حذف صفحه ای که در آن زیاد از تگ استفاده شده از نتایج جستجو
اصلاح صفحه و استفاده صحیح از تگ ها در متن، تیر 1 برای عنوان اصلی و فقط یک بار استفاده شود، تیتر 2 و 3 و4 زیر عنوان ها و باید به اندازه استفاده شود طوری که کاربر اذیت و خسته نشود.
سرعت لود سایت، یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی است. در صورتی که سرعت لود بیشتر از 6 ثانیه باشد، حتما باید آن را کم کنید.
اکر سایت زیبا و کاربر پسند داشته باشید ولی رتبه مناسبی ندارید، اول سرعت سایت را چک کنید. ممکن است در اثر سنگین بودن سایت و سرعت کم بارگذاری آن، تلاش شما برای کسب رتبه نتیجه نداشته باشید.
گوگل نیز اینگونه سایت ها را که منابع زیادی از پهنای باند مصرفی کاربران را به خود اختصاص می دهند را جریمه می کند.
علت کند بودن سرعت سایت، می تواند از هاست، حجم زیاد تصاویر، افزونه های زیاد و … باشد. البته بیشتر کندی سرعت سایت، از هاست بی کیفیت و از دسترس خارج شدن آن می باشد.
این سایت ها در خطر جریمه های گوگل هستند.
باید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید، برای اینکار ابتدا حجم تصاویر را کم کنید. برای کم کردن حجم تصویر می توانید از سایت های https://tinypng.com/ و یا https://compresspng.com/ استفاده کنید.
قدم بعد فایل را بهینه کنید، برای بهینه سازی فایل ها، اگر سایت وردپرسی دارید از افزونه راکت( WProcket) یا اسپید (Speedcash) می توانید استفاده کنید. سعی کنید لود تایم سایت بین 1 تا 3 ثانیه باشد.
تبلیغات پاپ آپ از نظر موتور جستجوی گوگل، بدترین نوع از تبلیغات است، زیرا کاربر بدون انتخاب و عمل خاصی آن را می بیند.
اگر این نوع تبلیغات بیشتر از یک نوع و تعداد دفعات زیاد باشد با جریمه سنگین گوگل طرف می شود.
کم کردن تبلیغات پاپ آپ و استفاده از روش های دیگر تبلیغاتی.
ممکن است سایتی از تمام تکنیک های سئو پیروی کرده باشد ولی پیشرفت خاصی نمی کند، علت آن درج تبلیغات زیاد در صفحات سایت است. تبلیغ متنی، بنری یا کلیکی زیاد باعث جریمه می گردد.
علت آن هم مشخص است، کاربر از تبلیغات زیاد اذیت می شود و گوگل هم دوست ندارد کاربران ناراضی باشند.
کم کرن تعداد تبلیغ در یک صفحه و چیدمان صفحه بطوری که کاربر پسند باشد.
همانطور که لینک گرفتن از سایت های مشکوک و بی کیفیت باعث جریمه می شود، لینک دادن به آنها نیز شامل جرایم گوگل می گردد.
لینک به سایت هایی که قانون کپی رایت را نقص کرده اند، امنیت کافی ندارند، محتوای اسپم دارند، مزرعه لینک باشند و … ممنوع است. از نظر گوگل لینک به این نوع سایت ها یعنی تایید آنها و به همین علت از لینک دادن به سایت های غیر قانونی اجتناب کنید.
همکاری در فروش ( Affiliate Marketing)؛ یک روش بازریابی و فروش اینترنتی است و به خودی خود مشکلی ندارد اما استفاده زیاد یک سایت از لینک های (affiliate links )، خط قرمز گوگل است و باعث جریمه می شود.
شرایط یک وب سایت، باید به گونه ای باشد که کاربر احساس مزاحمت در آن نکند و با لینک ها به این سایت و آن سایت فرستاده نشود.
استفاده زیاد از این لینک ها در محتوای یک صفحه باعث حذف آن می شود.
اصلاح و کم کردن این نوع لینک ها بطوری که کاربر بتواند از آنها استفاده کند ولی اذیت نشود.
وظیفه فایل robots.txt، این است که به ربات های خزنده بگوید کدام صفحه را ببیند و به کدام صفحه وارد نشود و یک فایل اطلاعات و راهنما برای موتورهای جستجو است. این فایل یکی از ابزارهای کاربردی برای وبمستران است که صفحات که نیاز به دیده شدن در صفحه جستجو ندارند، ربات آنها را نبیند. مانند صفحه سبد خرید یا صفحات محصولات که فیلتر می شوند.
اما استفاده زیاد از این دستور و محدود کردن همه بخش های یک سایت می تواند منجر به جریمه شود.
با احتیاط کامل و با مشورت یک سئو کار حرفه ای و متخصص تغییرات در این فایل را انجام دهید.
هر روز که موبایل ها پیشرفته تر می شوند، استفاده از آن هم در همه کارها بیشتر می شود. این روزها بیش از 60% از حجم جستجو توسط تلفن همراه انجام می گردد.
اگر سایت شما mobile frendly یا بهینه برای موبایل نباشد، حجم زیادی از کاربران را از دست خواهد داد و گوگل نیز به کاهش رتبه شما کمک می کند تا افت چشمگیری داشته باشید.
بی توجهی به ریسپانسیو سازی سایت، عدم توجه به قوانین حیاتی گوگل و در نتیجه جریمه و حذف سایت شما از نتایج جستجو رقم خواهد خورد.
اصلاح ساختار سایت بطوریکه ریسپانسیو باشد. برای تست اینکه آیا سایت شما موبایل فرند است یا خیر می توانید از ابزار Mobile frindly test که متعلق به خود گوگل است، استفاده کنید.
گاهی شما به خاطر نام، یک دامنه را از یک فروشنده می خرید و به سابقه آن دقت نمی کنید. ممکن است این دامنه قبلا به علت های گوناگون پنالتی شده باشد و یا بدنام باشد.
خرید و استفاده از دامنه های که قبلا به خاطر تخلف و تقلب، جریمه شده و اعتبار خود را از دست داده اند، یکی از دلایل جریمه شدن است. تصور گوگل این است که صاحب اولی آن سایت مجدد شروع به فعالیت کرده است و یا شخص دیگر می خواهد از نام و شهرت آن استفاده کند.
قبل از خرید دامنه، تحقیق و چک کنید که موضوع این سایت چه بوده است؟ آیا با موضوعی که می خواهید کار کنید ارتباطی دارد؟ و آیا پنالتی شده یا نه؟
برای این کار می توانید از سایت استفاده کنید.
گاهی در یک وب سایت به دلیل بی توجهی وبمستر یا پشتیبان سایت، ممکن است دچار ارور زیاد شود. مهم ترین های این ارورها عبارتند از:
اگر تعداد این نوع ارورها در یک سایت زیاد باشد و به آنها بی توجه باشید و برطرف نشود، توسط گوگل جریمه خواهید شد.
Error 300 (ارورهای 300)؛ مربوط به ریدایرکت هستند و مهم ترین آنها 301 و 302 که ممکن است در اثر ساخت صفحات زیاد و در اثر سهل انگاری یا اشتباه باشد، اگر صفحه ای که مورد نیاز نیست را حذف کنید.
Error 400 (ارور های 400)؛ مربوط به درخواست اشتباه و نامعتبر است، که معمولا url صفحه اشتباه تایپ شده یا وارد شده است. با بررسی آدرس صفحه ها، پاک کردن کش و کوکی ها می توان آن را برطرف کرد.
Error 500 (ارور 500)؛ هم مربوط به هاست است اگر این ارور را دریافت کردید با هاست خود تیکت بزنید و در صورت عدم اصلاح بهتر است هاست خود را تعویض کنید.
گاهی رقبای شما برای اینکه رتبه و جایگاه شما را بگیرند، سئوی منفی روی سایت شما انجام می دهند. برای شما از سایت های غیر مرتبط، اسپم یا سایت های مشکوک و به زبان های چینی، روسی و … بک لینک می گیرند.
گاهی با کلمات غیر مرتبط با سایت و یا +18 تا گوگل موضوع سایت شما را متوجه نشود.
در این حالت ممکن است شما جریمه شوید و صفحه ای که زیاد بک لینک گرفته یا در مواقعی سایت شما پنالتی یا جریمه موقت شود.
باید این لینک را شناسایی و Disavow کنید. با این کار به گوگل می گویید این لینک ها از طرف من نیست و در رتبه من تاثیر نگذارد.
به جز موارد گفته شده، چند عامل دیگر نیز ممکن است باعث جریمه و پنالتی شدن سایت شما شود که در ادامه تیتر وار آنها را می آوریم. لازم به ذکر است برای رفع جریمه، کافی است آن را در سایت خود اصلاح کنید تا جریمه برطرف شود. این علت ها عبارتند از:
در کل هر نوع کار اسپم گونه در سایت موجب جریمه می شود.
پاسخ این سوال ساده است و با توجه به موارد گفته شده، این کارها را انجام ندهید:
و همیشه سعی کنید محتوا را برای کاربر بنویسید نه برای موتور جستجو، با این کار هم کاربر خود را راضی کردید هم موتور جستجو و باعث پیشرفت خواهد شد.
گوگل سهم 90% درصدی از جستجوهای آنلاین را دارد و یک موتور جستجوی ساده نیست، در این سالها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و با هوش مصنوعی بسیار قوی، پادشاه و حکمران دنیای اینترنت شده است و برای موفقیت و رشد سایت خود باید از قوانین او پیروی کنید.
اینطور نیست که گوگل سخت گیری بیش از حد دارد، هدف این موتور جستجوی هوشمند، نزدیک شدن دنیای مجازی به واقعی و جلوگیری از سوء استفاده است.
گوگل دوست دارد کاربران به کمک او، تجربه خوب و مفید از دنیای وب داشته باشند و سریع به هدف خود برسند، علت آپدیت الگوریتم ها نیز همین است، مثلا بروزرسانی الگوریتم هسته اصلی گوگل در مارس 2024 که برای ارائه محتوای مفید و مبارزه با اسپم منتشر شد.
و ما هم می توانیم با استفاده و رعایت این قانون ها و الگوریتم ها، باعث رشد سایت خود شویم و یا با عدم رعایت آنها و سرپیچی از دستورات، آینده بیزینس و وب سایت خود را در معرض خطر و حذف از تجارت آنلاین قرار دهیم.
در این مقاله سعی کردیم مهم ترین و رایج ترین علت های پنالتی و جریمه های گوگل را ذکر کنیم و البته موارد جزیی دیگری هم هست. سعی کنید با رعایت آنها همیشه رو به رشد باشید.
نکته آخر و مهم اینکه، سئوی سایت یک فرایند زمان بر است و باید صبر و حوصله داشته باشید و منتظر رشد یک روزه نباشید.
[wpdatatable id=8][wpdatatable id=9]
چریمه شدن سایت در اثر نادیده گرفتن قوانین و الگوریتم های گوگل که این جریمه ها می تواند از حذف یک صفحه از نتایج باشد یا کل سایت
کارهای غیر طبیعی و اسپم گونه مانند:
2 دسته از سایت ها که قانون شکن هستند در معرض خطر پنالتی شدن می باشند:
برای پیشگیری از گوگل پنالتی، کارهای اسپم گونه، لینک سازی مشکوک، استفاده از مزرعه لینک و لینک گرفتن از سایت های بی نام و نشان، لینک دادن به سایت مشکوک، بازدید فیک و خرید بک لینک بی کیفیت را انجام ندهید.