شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
یکی از عوامل رتبه بندی، که بسیار مهم و قدرتمند است، لینک داخلی است. لینک های داخلی عامل رتبه بندی قدرتمند برای وب سایت است، البته نه به اندازه بک لینک (منظور از بک لینک، لینک های ورودی از سایت های دیگر به وبسایت ما می باشد)، اما ارزش استفاده را دارند.
درست مانند بک لینک ها، لینک های داخلی هم میتوانند قدرت (juice) را منتقل کند و به گوگل بفهمانند کدام یک از صفحات برای ما، مهم تر هستند. همچنین موضوع صفحه با لینک داخلی برای گوگل مشخص تر می شود.
بهبود تجربه کاربری به عنوان یک مزیت دیگر لینک های داخلی است. افزایش نرخ تبدیل و خزش بهتر در سایت توسط موتورهای جستجو از دیگر مزایای لینک سازی داخلی است، البته اگر به درستی اجرا و پیاده سازی شود.
لینک سازی داخلی، یک روش کلاه سفید و قانونی برای بهبود رتبه و بطور کلی، بهبود عملکرد سایت شماست. برای یادگیری و دانستن استراتژی های موثر در سئو، این مقاله از “آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” را مطالعه نمایید.
لینک داخلی (Internal link)؛ یک پیوند از یک صفحه به صفحه دیگر در همان وب سایت است که معمولاً از این روش و لینک سازی برای رفتن کاربر به صفحات دیگر سایت و بازدید از آن صفحات و افزایش حضور مخاطب در سایت استفاده می شود. اما این فقط هدف لینک سازی داخلی نیست و از لینک داخلی برای سئو و بهینه سازی سایت هم استفاده می گردد.
در انجام خدمات حرفه ای سئو، یک استراتژی کامل و پلن برای لینک سازی داخلی چیده می شود و در هنگام بهینه سازی طبق همان برنامه اجرا می گردد تا نتیجه خوبی داشته باشد.
لینک ها به عنوان یک سیگنال برای رتبه بندی بر اساس مفهوم و ارزش لینک و انتقال قدرت عمل می کنند. در گذشته گوگل از الگوریتم پیج رنک برای محاسبه میزان اعتبار صفحه استفاده می کرد. یعنی صفحه ای که بک لینک بیشتری داشت، برای گوگل مفیدتر و معتبرتر بود و برعکس اگر صفحه ای دارای تعداد زیاد لینک خروجی بود، پیج رنک آن کاهش می یافت. به همین دلیل ایجاد لینک به یک صفحه باعث افزایش پتانسیل آن برای رتبه بهتر می شود.
از لینک سازی داخلی، برای بهبود رتبه ها و سئو بهتر استفاده می شود. اگر یک وب سایت، از استراتژی درست در لینک سازی استفاده کند، رشد چشمگیری در رتبه ها خواهد داشت. مهم ترین علل اهمیت لینک داخلی برای سئو عبارتند از:
در ادامه در مورد هر کدام از این موارد، توضیحات بیشتر و کامل تری ارائه می کنیم، با ما همراه باشد.
با ارزش ترین و مهمترین ویژگی لینک داخلی این است که می تواند قدرت را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل کند آنها می توانند به گوگل بگویند کدام صفحه وب سایت ما مهمتر است. در حال حاضر لینک های داخلی نمیتواند به اندازه بک لینک، قدرت را انتقال دهند و البته نمی توانند دقیقاً اعتبار وب سایت ما را افزایش دهند، اما می توانند به ما کمک کنند تا برخی از صفحات سایت خود را در نتایج جستجو بالاتر ببریم حقیقت این است که یک استراتژی در سطح لینک سازی داخلی هوشمند به ما کمک می کند تا کارآمدترین سلسله مراتب صفحات خودمان را در معماری سایت بسازیم.
به عنوان مثال؛ شما یک وبسایت در زمینه فروش گل و گیاهان آپارتمانی دارید، از آنجایی که نگهداری از گلها بسیار مهم است، هر یک از صفحات دسته بندی محصول یا محصولات را به یک صفحه راهنمای نگهداری از گل لینک می دهید. با توجه به اینکه تعداد زیادی لینک داخلی به راهنمای نگهداری اشاره می کنند، گوگل این صفحه را مهم تر از سایر صفحات می داند. شما می توانید از این صفحه راهنما، به صفحات جدید خود یا صفحات مهم لینک داخلی بدهید تا زودتر ایندکس شوند و یا رتبه بهتری بگیرند.
لینک سازی داخلی باعث می شود کاربر به صفحات جدید برود و راحت و آسان تر صفحه جدید را ببیند. این در درجه اول باعث تجربه بهتر کاربر می شود، ساختار منطقی یک سایت، در بودجه خزش نیز صرفه جویی می کند و به موتورهای جستجو اجازه می دهد در هر بازدید، صفحات بیشتری را ببیند.
با لینک سازی داخلی و ایجاد عمق مناسب به بهبود ساختار یک سایت کمک می کنید. برای بررسی صحت لینک های داخلی می توانید از ابزارها استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. ابزارهایی مثل نرم افزار اسکریمینگ فراگ، Website Auditor
لینک ها، انواع مختلفی دارند که بر اساس هدف و ویژگی آنها را طبقه بندی می کنیم. مهم ترین تفاوت بین لینکهای ناوبری و لینک های درون متن است. انواع لینک عبارتند از:
در ادامه مطلب، هر کدام از انواع این لینک ها را تعریف و بررسی می کنیم تا بیشتر با کارکرد آنها آشنا شوید، با ما همراه باشید.
از لینک های ناوبری برای کمک به کاربران به حرکت آنها در صفحات سایت شما استفاده می شود آنها پیوند های گسترده هستند که ساختار سایت شما را مشخص میکنند.
پیوندهای ناوبری به عنوان منوی هدر صفحه شما که به صورت متن یا تصویر ظاهر می شود و با قالب مناسب HTML مشخص میشوند. این صفحه می تواند یک صفحه دسته بندی یا صفحه درباره ما و یا یک صفحه لندینگ و یا فرم تماس باشد. بنابراین ایجاد لینکهای منو بصورت اصولی و استاندارد، به معنای ایجاد یک جریان تبدیل موثر و مناسب است.
لینکهای درون متن پیوندهای محتوای شما هستند که به مقالات و یا موضوعات مرتبط اشاره می کند به لطف لینک های متنی صفحات شما پیوند داخلی بهتری پیدا میکند بنابراین مخاطبین می توانند بیشتر مطالعه کنند و مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند. به لطف آن نرخ پرش کاهش و تعامل کار بر افزایش پیدا میکند.
بطور مثال؛ لینک به مقاله سئو چیست؟ کاربر که روی این لینک کلیک کند به مقاله جدید می رود و می تواند از مطالب آن استفاده کند و هم زمان بیشتری در سایت بماند، یعنی دو سر برد یا win win
داشتن ویژگی nofollow برای لینک های خارجی کاملا معمولی و مرسوم است، اما برخی افراد از این نوع لینک ها در لینک سازی داخلی هم استفاده می کند به عنوان مثال لینکهای نوفالو را روی نظرات کاربران اضافه میکند تا از محتوای تولید شده توسط کاربر با پیوند هرزنامه یا اسپم که ممکن است باعث کاهش اعتبار سایت شود، جلوگیری کند.
نکته مهم: استفاده از لینک نوفالو در لینک سازی داخلی، بی معنی است و برای سئو سایت هم بی ارزش است و اگر تعداد زیادی در سایت وجود داشته باشد، برای سایت مضر می باشد. بنابراین سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید تعدا زیادی لینک nofollow در لینک سازی داخلی خود نداشته باشید، تا آزادانه و بهتر قدرت صفحات بهم منتقل شوند.
لینک هایی که به بخش خاص در یک صفحه معین اشاره می کنند، نشانکها با کمک پیوند <a href=”#anchor name”> در HTML شما پیادهسازی میشوند. از این نوع لینک داخلی برای پیمایش در یک صفحه و جابجایی بین بخش های مختلف استفاده می گردد. مانند: فهرست مطالب
این نوع پیوند نشان می دهد که این صفحه، یکی از سری صفحات است که کاربر برای دیدن بقیه باید بین آنها جابجا شود. البته گوگل می گوید، آنها نمی توانند چیزهای غیر ضروری را توصیه کنند، با این حال شما باید صفحه بندی را برای افراد واقعی و کاربران پیاده سازی کنید.
در نظر داشته باشید که همه کارها فقط برای گوگل و سئو نیست و اولویت اول باید کاربر باشد. این لینک ها نیز به تجربه بهتر کاربری کمک می کند.
لینک راهنما، مکان مناسبی برای لینک به منبع، صفحه خاص یا اطلاعات مفید مرتبط با موضوع صفحه، می باشد. لینک راهنما، یک پیوند متنی محسوب می شود.
داشتن صفحه نویسنده به محتوای شما ارزش و اعتبار بیشتری می دهد و افزودن ویژگی نویسنده نشان می دهد که صفحه توسط نویسنده و متخصص تولید شده است. لینک به این صفحه، اعتبار نویسنده را به مقاله اضافه می کند و اگر نویسنده شما اعتبار زیادی داشته باشد، باعث افزایش رتبه مقاله خواهد شد.
لینک های دیگری نیز وجود دارد که متداول نیستند و استفاده زیادی ندارند. بنابراین اجازه دهید به جای تمرکز بر نوع این لینک ها، به بررسی استراتژی لینک سازی داخلی بپردازیم زیرا تنها با داشتن و رعایت کردن استراتژی درست و هدفمند می توانیم لینک سازی داخلی اصولی، منسجم داشته باشیم تا از آن بیشترین بهره را ببریم.
قبل از اینکه در مورد استراتژی های پیوند های داخلی پیشرفته تر صحبت کنیم، باید مطمئن شویم اصول اولیه لینک سازی داخلی را درست انجام داده ایم. در اینجا ۷ مورد که باید در ساختار لینک داخلی سایت ما وجود داشته باشد آورده ایم که هر کدام را بررسی میکنیم. این اصول لینک سازی عبارتند از:
وقتی که بتوانیم به هر صفحه از سایت با سه کلیک از صفحه اصلی، برسیم عملکرد بسیار خوبی در سایتمان پیاده کرده ایم. امروزه کاربران دوست دارند سایت سرعت خوب و مطلوبی داشته باشد، مثل سرعت لود صفحه و زمان لازم برای انجام اقدام کم باشد. وقتی وب سایت های مشابه با صفحات داخلی سازمان یافته و کارآمد وجود دارد، چرا در سایت ما کاربر باید به زحمت افتاده و از طریق دهها لینک غیرضروری به صفحه دلخواه برسد؟
بنابراین کاهش تعداد کلیک های لازم برای رسیدن به صفحه هدف، مهم است و باید ساختار وب سایت را کم عمق نگه داریم.برای بررسی عمق صفحات سایت می توانید از اسکریمینگ فراگ استفاده کنید.
موتور های جستجو برای پیدا کردن صفحات جدید سایت از نقشه سایت و همچنین لینک های داخلی استفاده می کنند، یعنی صفحاتی که لینک داخلی به آنها داده نشده است صفحه یتیم شناخته می شود، زیرا این صفحات توسط گوگل از طریق نقشه سایت، پیدا می شوند اما پیدا کردن آنها از طریق ناوبری وب سایت ممکن نیست و عملا این صفحات برای کاربران وجود ندارند.بنابراین بهترین راه برای خلاص شدن از داشتن صفحه یتیم، ایجاد لینک داخلی از صفحات دیگر، به آنهاست.
یک ساختار استاندارد برای سایت، داشتن یک صفحه خوب با اعتبار به عنوان پیلار (Pillar Page) و صفحات بصورت خوشه های موضوعی که به صفحه پیلار لینک داده اند. ایجاد این نوع صفحات که به پیلار کلاستر یا مادر و فرزند معروف هستند و ارتباط موضوعی دارند و لینک سازی داخلی بین آنها انجام می گیرد.
ساختار سایت، بیشتر شبیه به یک تار عنکبوت می شود که ارتباط موضوعی بصورت خوشه ای دارند. به این ترتیب، خوشههای موضوعی نه تنها به کاربران کمک میکنند تا به تمام محتوای ضروری دست پیدا کنند، بلکه به موتورهای جستجو نیز اجازه میدهند ساختار سایت را بهتر درک کرده و کرال موثرتر و بهتری انجام گیرد.
هر دفعه که ربات گوگل از سایت شما بازدید می کند و به یک صفحه یتیم برخورد میکند، بودجه خزش شما هدر می رود. بنابراین شما باید به جز رفع مشکلات فنی، به طور مرتب مشکلات لینک سازی داخلی را نیز برطرف کنید.
در سرچ کنسول سایت خودتان می توانید از قسمت گزارش پیوند ها این مشکل را پیدا کنید. در این قسمت از کنسول، هم پیوند خارجی با سایت های لینک دهنده برتر به طور جداگانه گروه بندی شده و کلمات انکرتکست، به صورت گزارش به شما ارائه میشود و همچنین گزارش لینک های داخلی، که در این قسمت وجود دارد و باید مرتب بررسی کنید و اگر لینک شکسته وجود داشته باشد، اصلاح کنید.
البته برای پیدا کردن لینک های شکسته می توانید از اسکریمینگ فراگ نیز استفاده کنید و مشکلات لینک سازی داخلی را پیدا نموده و برطرف کنید.
تعداد بیش از حد لینک در یک صفحه، می توانند یک سیگنال منفی باشد و به گوگل این نشانه را می دهد که یک صفحه هرزنامه تولید کرده ایم و به شدت اعتبار صفحه شما را کم کند. همچنین هرچه تعداد لینک های بیشتری در یک صفحه وجود داشته باشد، اعتبار کمتری به صفحه ای که به آن اشاره می کند ارسال می کند علاوه بر این ممکن است تعداد زیاد لینکها برای کاربرد نیز خسته کننده باشد.
بنابراین اگر می خواهید قدرت و اعتبار بیشتری به صفحات هدف ارسال کنید، تعداد لینک خروجی را کاهش دهید.
استفاده از کلمات کلیدی در متن لینک ها، یکی دیگر از اقداماتی است که میتواند برای بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی انجام دهید. استفاده از اصطلاحات مرتبط و کلمه کلیدی، یک راه رایگان و ساده برای افزایش ارتباط موضوعی بین صفحات سایت است.
البته بعد از الگوریتم پنگوئن، برخی از متخصصین سئو، از کلمه کلیدی در متن لینک استفاده نمی کند و برخی از سئوکاران میگویند که باید از انکر تکست های طبیعی استفاده کنید تا جریمه نشویم. البته من هرگز نشنیده ام که یک سایت به دلیل لینک های داخلی خود جریمه شود و معتقد هستم که انکر تکست باید توصیفی از محتوای صفحه لینک شده باشد.
متن کاتز این مطلب را تایید میکند و میگوید:
معمولاً چندین لینک داخلی با متن انکر تکست یکسان هیچ آسیبی به سایت نمی زند مگر اینکه بیش از حد از آن را انجام دهید.
ویژگی متن جایگزین تصویر، مانند متن لینک، برای لینک های متنی عمل می کند. بنابراین یک فرصت خوب برای ارسال سیگنال به گوگل است و باعث افزایش قدرت و اعتبار می شود و به سئو تصاویر هم کمک می کند.
لینک هایی که در محتوای صفحه قرار می گیرند از نظر سئو ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به لینک های که در به در هدر، فوتر یا نوار کناری (ساید واید) قرار گرفته اند، دارند. لینک در محتوای اصلی، اطلاعات و ارزش جدیدی به متن اضافه می کند.
علاوه براین، متن و کلمات اطراف لینک در محتوا، برای فهم صفحه و لینک، مهم است و در رتبه بندی صفحه هدف موثر می باشد.
تصور کنید که در حال خواندن یک مقاله هستید در این محتوا، لینک های زیادی به مقالات دیگر سایت وجود دارد، چون شما هم کنجکاو هستید روی برخی از این لینک ها کلیک می کنید و یک مقاله دیگر را می خوانید و دوباره به یک لینک می رسید و کلیک می کنید. اگر لینک ها در یک صفحه جدید باز شوند، کاربر خیلی راحت به صفحه اولی که باز کرده و موضوع جستجو بوده، می رسد اما اگر در صفحه جدید باز نشود، ممکن است گیج شده و از سایت خارج شود.
به عنوان مثال، مخاطب در مورد اهمیت لینک سازی در حال مطالعه است، بعد از چند کلیک روی لینک ها به یوتیوب رسیده و در حال تماشای بازی گربه هاست، حال زمانی بخواهد به مقاله اول برگردد و لینک ها در صفحه جدید باز نشده باشند، به مشکل می خورد.
در ادامه ۵ استراتژی مهم لینک سازی را معرفی می کنیم که می توانید برای بهبود لینک سازی داخلی خود و بهتر شدن سئو سایت از آنها استفاده کنید. از بین تمام استراتژی هایی که وجود دارد، این پنج مورد بیشترین تاثیر را در سئو و رتبه بندی سایت می گذارند. شما هم میتوانید از یکی از آنها و یا چندین مورد و ترکیب آنها برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کنید. این استراتژی ها عبارتند از:
در ادامه توضیح بیشتر در مورد هر کدام از این استراتژی ها می دهیم تا بتوانید از آنها به نحو احسن استفاده کنید.
این استراتژی برای سایت هایی که وبلاگ ایجاد میکنند و در آن محتوای جذاب و مفید ارائه می کنند به خوبی کار می کند. بعضی از پست ها ترافیک قابل توجهی را جذب میکنند، اما مشکل این است که پست بلاگ به ندرت می تواند نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. زیرا معمولا کاربران را از وبلاگ های پر بازدید به لندینگ پیج، هدایت نمی کنید.
اگر از قبل یک وبلاگ عالی با محتوای مفید در سایت خود منتشر کرده اید، می توانید از دومین استراتژی لینک سازی داخلی استفاده کنید. همانطور که میدانید محتوای مفید می تواند بک لینک های خارجی زیادی را جذب کند و ما می توانیم از قدرت این پست وبلاگ استفاده کنیم و قدرت آن را از طریق لینک داخلی، به صفحات دیگر سایت انتقال دهیم. از این روش می توانیم صفحاتی از سایت که در نتایج جستجو در صفحه دوم SERP گیر کرده اند، استفاده کنیم.
سومین استراتژیک برای سایت هایی است که کلمات کلیدی با حجم بالا و پر رقابت هستند، کاربرد دارد. در چنین سایت هایی برای انتقال اعتبار و قدرت، از صفحه اصلی به صفحات دسته بندی یا سرویس لینک داخلی ایجاد کنید.
در این استراتژی از لینک سازی داخلی، شما در درجه اول، روی کلمات با حجم متوسط متمرکز هستید، کلمات سه سیلابی که معنی خاص تری نسبت به کلمات کلی دارند. معمولا این نوع کلمات، مربوط به دسته بندی در سایت های فروشگاهی هستند که مهم ترین صفحات نیز می باشند.
برای پشتیبانی و کمک به گرفتن رتبه بهتر، از متن های با کیفیت، لینک داخلی به آنها بدهید.
به جای هدف قرار دادن کلمات کلیدی کوتاه با حجم جستجوی زیاد ولی نرخ تبدیل کم، کلمات کلیدی دم دراز که حجم جستجوی کمتر دارند ولی هدفمندتر هستند، تارگت کنید و به آنها لینک داخلی بدهید تا بهتر و سریعتر رشد کنند.
این استراتژی لینک داخلی، برای تقویت و افزایش قدرت صفحات سایت استفاده می شود و بیشتر باید لینک از متن به این صفحات نیز قدرت بگیرند و به درستی بهم مرتبط شوند.
من سعی کردم در این مقاله در مورد تعریف لیک داخلی، استراتژی لینک سازی و اهمیت داشتن یک ساختار درست و اصولی در لینک داخلی صحبت کنم و تجربیات خودم را بیان کنم. لینک سازی داخلی باید در همه وبسایت ها انجام شود و به همه وبمسترها توصیه می کنم برای گرفتن نتیجه بهتر، آن را دست کم نگیرند و از آن درست استفاده کنند.
اگر از این پنج استراتژی مهم در لینک سازی داخلی به درستی در سایت خودتان استفاده کنید، می توانید تاثیرات آن را در افزایش رتبه ها ببینید و همچنین عدم ایجاد صفحات یتیم در سایت یکی دیگر از مزیت های لینکسازی درست است.
البته هر سال استراتژی های جدید پدید می آیند ولی لینک سازی داخلی از آن دسته کارهایی است که همیشه باید انجام شود. سئو در سال 2024 تغییرات زیادی داشته، اما لین سازی داخلی هنوز هم اهمیت زیادی دارد.
بطور قطع و یقین، استراتژی و روش های بیشتر برای لینک سازی داخلی بهینه وجود دارد و اگر شما هم ایده و روش خاصی دارید که استفاده می کنید، حتما در کامنت های این پست با ما به اشتراک بگذارید.
البته اگر تجربه کافی ندارید می توانید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید، برای دریافت نوبت مشاوره ما، فرم را پر کنید.