شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
در مارس 2024، بروزرسانی الگوریتم گوگل در هسته اصلی منتشر شد و تمرکز اصلی آن اولویت دادن به محتوای واقعا مفید جهت ارتقا کیفیت در نتایج جستجو است. اجرای اقدامات سختگیرانه تر علیه مطالب و سایت های اسپم (هرزنامه) تمرکز گوگل و تغییرات اساسی در سیگنال های لینک است.
اما من می خواهم یک مرور کلی با تاکید بر 3 سیاست اصلی و جدید گوگل بر علیه اسپم بیندازم. با هم تمام این موارد را بررسی و تحلیل می کنیم.
با این آپدیت در چندین سیستم برای ارزیابی بهتر و دقیق تر محتوا تغییرات پیچیده ای رخ داده است و به جای تکیه بر یک سیگنال واحد، از سیگنال ها و روش های نوآورانه برای رتبه بندی استفاده شده است.
پیش بینی می شود تکمیل این بروز رسانی حدود یک ماه زمان ببرد و انتظار می رود تغییرات و نوسانات زیادی در صفحه نتایج جستجو داشته باشیم. این بروزرسانی الگوریتم گوگل باعث افت رتبه خیلی از سایت ها خواهد شد. البته در مقاله سئو در 2024 من به برخی از موارد برای داشتن رتبه های پایدار و تغییرات الگوریتم توضیح دادم.
برای در امان ماندن از این اپدیت، تاکید من مثل همیشه این است که محتوا را برای کاربران خود تولید کنید. و به تولیدکنندگان محتوا سفارش می کنم همچنان روی تولید محتوای باکیفیت و کاربر محور متمرکز باشند.
در این بروزرسانی گوگل سیاست جدید برای مقابله بر علیه اسپم طراحی کرده که از رشد سایت هایی که با دستکاری در نتایج رتبه بندی می خواهند رشد کنند، جلوگیری کند. در ادامه به این موارد می پردازیم:
اما علت اینکه این موارد از نظر گوگل خلاف در نظر گرفته می شود و چکار باید انجام دهیم، در ادامه به آنها می پردازیم.
خرید دامنه های منقضی شده و تغییر کاربری آنها برای استفاده از اعتبار قبلی آنها، یکی از کارهای اسپم است که گوگل آن را خلاف قوانین خود می داند. اما چرا؟! با یک مثال علت آن را توضیح می دهم:
بطور مثال؛ یک سایت معتبر در زمینه پزشکی که اطلاعات خوب و مفیدی منتشر می کرد، دامنه آن تمدید نشده است و یک شخص جدید آن را ثبت می کند و در آن محتواهای بی کیفیت و مربوط به قمار و شرط بندی منتشر می کند. و با سوء استفاده از اعتبار قبلی دامنه، از آن برای گرفتن رتبه استفاده می کند.
اما چرا این کار اشتباه است؟
چون یک روش فریبکارانه است و او سعی می کند مخاطبین و موتورهای جستجو را اغوا کند و از اعتبار مالک قبلی برای رتبه گرفتن محتوای کم ارزش و تبلیغ محتواهای نامرتبط و اغلب بی ارزش فریب دهد.
مثال: دامنه healthtips.com که محتواهایی در زمینه توصیه های پزشکی منتشر می کرد منقضی شد و بعد فرد دیگری آن را ثبت کرد و در آن تبلیغ در مورد قمار انتشار داد تا با استفاده از اعتماد ایجاد شده دامنه برای رتبه گرفتن استفاده کند.
تولید محتوا در مقیاس بالا شامل چه چیزی می شود: تولید تعداد زیاد محتوا با هدف رتبه گرفتن و دستکاری در نتایج رتبه بندی، نه برای ارائه ارزش به مخاطب
این مورد می تواند شامل تولید محتوا هایی با فرایند خودکار باشد مثل تولید محتوا با هوش مصنوعی و هم محتوا که توسط انسان تولید می شود، باشد که بی کیفیت هستند و فقط برای پر کردن فضا و استفاده از کلمات کلیدی تولید می شوند.
اما چرا این یک مشکل است؟:
با این کار فضای اینترنت پر می شود از محتوای بی معنی و ناکارآمد و باعث می شود کیفیت نتایج جستجو کاهش پیدا کند و پیدا کردن اطلاعات مفید و با ارزش سخت شود.
مثال: تولید خودکار صدها مقاله در مورد موضوعات مختلف با استفاده از هوش مصنوعی، که هر مقاله ارزش منحصربهفرد کمی ارائه میدهد و اساساً برای جذب ترافیک جستجو حول آن موضوعات طراحی میشود.
سوء استفاده از اعتبار یک وب سایت، شامل چه چیزی می شود: تولید محتوا توسط یک شخص ثالث و انتشار آن در سایت بدون نظارت و بررسی کیفیت محتوا و فقط برای کسب رتبه، که اغلب شامل محتواهای تبلیغاتی، حمایتی و یا صفحاتی که همکاران تجاری می باشند. این محتواها با هدف سایت همسو نیستند و اغلب کم ارزش و نامرتبط نیز می باشند و برای کاربر تولید نشده اند.
چرا استفاده از اعتبار یک سایت، یک مشکل است:
زیرا از اعتبار سایت میزبان برای دیده شدن یک محتوای بی کیفیت استفاده می شود و ممکن است کاربر را گمراه کند و باعث کم شدن ارزش و تجربه بد نتایج کلی جستجو می شود.
مثال: یک وبسایت آشپزی شناختهشده به یک شخص ثالث اجازه میدهد تا بدون بررسی کیفیت محتوا، مقالات متعددی با زحمت کم درباره لوازم آشپزخانه منتشر کند. این مقالات برای استفاده از اعتبار وبسایت به منظور گرفتن رتبههای بالاتر در نتایج جستجو طراحی شدهاند، حتی اگر ارزش کمی به مخاطبان سایت اضافه کنند.
با توجه به این آپدیت، باید منتظر کاهش تاثیرات بک لینک ها باشیم. بعد از این تاریخ باید استراتژی های نوین برای ساخت بک لینک و رپورتاژ در نظر بگیریم تا اثرگذار باشند. البته به این نکته توجه کنید که بک لینک رایگان و یا پولی تفاوتی ندارد و اگر نکات را رعایت نکنید، بک لینک ها اثری برای شما نخواهند داشت. اگر در این زمینه ها مشکل داشتید، می توانید از خدمات مشاوره آژانس ما استفاده نمایید.
از لینک ها به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار در تعیین ارتباط صفحات وب نام برده می شود. گوگل سند “توضیح دهنده اسپم” (Spam Explainer) را بروز کرده است و نشان می دهد تاکید بر لینک ها به عنوان یک عامل رتبه بندی، کاهش پیدا کرده است.
البته هنوز هم لینک ها جزو عوامل رتبه بندی هستند ولی اثر آنها کمتر شده است.
گری ایلیز گفته:
“لینک ها در میان سه سیگنال برتر رتبه بندی نیستند.”
این گفته گری ایلیز، با این بروز رسانی هم راستاست و نشان می دهد که سیاست گوگل به سمت کاهش ارزش گذاری و تاثر مستقیم بک لینک ها بر رتبه بندی صفحات در نتایج است.
در دستورالعمل جدید گوگل، یک سیگنال و مبارزه با محتواهایی که برای لینک سازی بصورت خودکار تولید می شود، وجود دارد. این بروز رسانی با هدف محدود کردن روش هایی که برای ایجاد محتوای کم ارزش مخصوص لینک سازی و بهبود سیگنال، ترفندهای برای ایجاد شبکه های لینک سازی مثل (PBN) ، می باشد و تمرکز روی ممانعت از روش های فریبنده استفاده از لینک و تشویق به تولید محتوای معتبر و با ارزش است.
این اولین بار است که گوگل به صراحت از جریمه کردن لینک های خروجی فریبنده صحبت می کند و نظارت خود را فراتر از لینک های ورودی گسترش داده است تا سایت هایی که لینک خروجی با هدف دستکاری در رتبه ها، می فروشند را نیز پیدا کند.
این موضوع گسترهی تعریف هرزنامه لینک (link spam) را وسیعتر میکند و تعهد گوگل به مبارزه با دستکاری مبتنی بر لینک در همهی اشکال آن را برجسته میسازد.
هدف اصلی گوگل در معرفی سیاست جدید برای مبارزه با اسپم و به روزرسانی هسته در مارس 2024، اطمینان در ارائه محتوای باکیفیت، مفید و مرتبط با جستجوی کاربر است.
گوگل همیشه به این نکته اشاره داشته که محتوایی که لیاقت و شایستگی دارد باید به کاربران نمایش دهد و در این بروز رسانی نیز هدف اول ارائه محتوای مفید و هدف بعد، حذف محتوا و سایت های اسپم است و جریمه سایت هایی که به دنبال دستکاری در رتبه ها از طریق هر طریقی باشند، از سیاست های گوگل است.
منبع:
1- https://developers.google.com/search/blog/2024/03/core-update-spam-policies
2- https://www.searchenginejournal.com/
[wpdatatable id=52]