شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
وقتی در حال رانندگی هستید اگر از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی رد شوید، توسط مامورین پلیس جریمه می شوید. حال در دنیای وب نیز اگر از قوانین و مقررات سرپیچی کنید، جریمه خواهید شد و میزان و مقدار آن نیز بستگی به نوع تخلف شما دارد.
در همه جای دنیا، قوانین باید وجود داشته باشند تا هرج و مرج، سرگردانی بوجود نیاید. الگوریتم های گوگل هم یک نوع قانون گذاری در دنیای وب برای بهتر شدن آن است.
اگر موتورهای جستجو قانون و مقررات نداشته باشند، سایت های بی کیفیت، اسپم و متقلب بالا می آیند و افرادی که به دنبال منفعت شخصی هستند و حاضر هستند هرکاری انجام دهند تا سایت آنها بالا باشد، موفق خواهند شد.اما اینطور نیست و الگوریتم ها برای درک این موضوع و رفع نیاز کاربران بوجود آمدند.
اگر چند سال قبل مثلا حدود 12 سال پیش را یادتان باشد، بعد از جستجو اغلب به نتیجه درست نمی رسیدید و صفحاتی پر از تبلیغ، نامرتبط و … می دیدید.
برای شناخت ماهیت این الگوریتم ها، هوش مصنوعی گوگل، جریمه ها و راههای جلوگیری از آنها با ما در این مقاله همراه باشید.
الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد.اما در تمام مراحل زندگی ما از الگوریتم استفاده می کنیم.مانند مثال زیر:
اما الگوریتم های گوگل چی؟
موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل که امپراطور بلامنازع فضای وب است، برای رتبه بندی سایت ها از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند.هر کدام از این الگوریتم ها، چند فاکتور را بررسی می کنند و در نهایت به سایت ها رتبه می دهند.
برای اینکه بتوانیم سایت خودمان را در رتبه های برتر قرار دهیم باید با این الگوریتم ها آشنا باشیم. این الگوریتم ها دو هدف دارند، که عبارتند از:
هدف نهایی گوگل، رضایت کاربر است و به همین منظور هر روز الگوریتم ها پیشرفته تر می شوند تا بر اساس نیاز نتایج جستجو بهینه تر شوند.
بنابراین با شناخت دقیق و بهتر الگوریتم ها می توانیم سایت خودمان را در نتایج بالاتر ببریم.با آشنایی بیشتر با Google Algorithm دید بهتر نسب به استراتژی سئو سایت هم دارید.
با افزایش تعداد سایت ها و بخصوص وبسایت های فروشگاهی، که در فضای اینترنت خدمات و فروش محصول انجام می دهند، سبب شده تا همه صاحبین کسب و کارها در تلاش هستند تا به نتایج برتر گوگل برسند.
گوگل برای رتبه بندی از فاکتورهای زیادی استفاده می کند که با استفاده از الگوریتم ها و آپدیت ها، به سایت ها امتیاز می دهد. مثل کیفیت محتوا، قابلیت نمایش در دستگاه های مختلف مانند کامپیوتر یا تبلت و موبایل یا رسپانسیو بودن سایت، لینک بیلدینگ، که همه این موارد از نظر الگوریتم های گوگل اهمیت زیادی دارند و در رتبه بندی نقش مهمی ایفا می کنند.
وقتی کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو می کند، موتور جستجو صفحات سایت های مختلف که شامل کلید واژه و این کلمه سرچ شده است، پیدا کرده و بر اساس فاکتورهای مختلف به آنها امتیاز داده و رتبه بندی می کند. صفحه ای که امتیاز بیشتری دارد در صفحه نتایج جستجو بالاتر نمایش داده می شود.
گوگل برای پیدا کردن سایت ها از کلید واژه ها استفاده می کند و به معنا و مفهوم آن می رسد که با بکار بردن درست کلمات کلیدی در محتوا، در عنوان، توضیحات متا، تگ های عنوان (تیترها) . پاراگراف ها می توانیم معنا و مفهوم را به گوگل برسانیم.
الگوریتم های گوگل، سیستم رتبه بندی را تشکیل داده اند. این الگوریتم ها بهطور مستقیم بر روی نتایج صفحات جستجو و سئو سایت تأثیر میگذارند؛ یعنی میتوانیم به آنها الگوریتم های سئو هم بگوییم. بنابراین الگوریتم ها در واقع نقش قانونگذار گوگل را دارند. این قانونگذاران، سایت ما را از جنبههای مختلف بررسی میکنند. بر اساس نتیجه بررسیها، رتبه بندی نتایج گوگل هم شروع میشود اما کار به همینجا ختم نمیشود.
الگوریتم های سئو رفتار کاربران و مخاطبین را هم تحلیل میکنند. در این تحلیل، مشخص میشود که نتایجِ نشان دادهشده به کاربر، مفید و مرتبط بودهاند یا خیر. اگر بر اساس تحلیل رفتار کاربران، رتبه بندی بهدرستی انجام نشده باشد، الگوریتم ها صفحه نتایج را دوباره تغییر میدهند؛ این فرایند حتی بعد از نمایش بهترین نتایج هم ادامه پیدا میکند. ما هم اگر بخواهیم سایتمان در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود، باید با ساز الگوریتم های گوگل برقصیم.
اطلاعات ما از الگوریتم ها کامل نیست و بسیار محدود هستند و اینکه هر الگوریتم دقیقا چکار می کند، مشخص نیست.مهم این است که بدانیم هر الگوریتم چرا و به چه منظوری ارائه شده است و ما چه نکاتی را رعایت کنم تا جریمه نشویم و سایت پنالتی نگردد.
همه الگوریتم ها مهم هستند چون هر کدام یک قسمت را چک می کنند.رتبه بندی حاصل صدها فاکتور است و براساس یک الگوریتم یا فاکتور سایتی در رتبه اول قرار نمی گیرد.برای آشنایی مهم ترین الگوریتم ها به ترتیب سال انتشار را در ادامه معرفی می کنیم.
اولین الگوریتم سال 2003 در بوستون ظهور کرد و بررسی محتواهای سایت بصورت ماهانه در دستورکار موتور جستجوی گوگل قرار گرفت، در همان سال و در فلوریدا استفاده از کلمه کلیدی و لینک سازی برای جذب ارگانیک ترافیک شروع شد.
در سال 2008 استفاده از عبارات کلیدی پیشنهادی Google Suggest ارائه شد، که علاوه بر کلمه ها، کلمات محبوب نیز ببیند.
اما اولین الگوریتم رسمی که نتایج را تحت تاثیر قرارداد، پیج رنک بود که در سال 2010 رونمایی گردید.در ادامه بر اساس تاریخ، تمام الگوریتم ها و جریمه های مربوط را بررسی می کنیم. Google Algorithm عبارتند از:
قبل از بررسی کامل الگوریتم ها، این نکته را توجه کنید گاهی ممکن است ترافیک سایت شما کاهش چشم گیری داشته باشد، یکی از مواردی که باید حتما بررسی کنید و در نظر داشته باشید، آپدیت های الگوریتم های گوگل است که بعد از خواندم این مقاله، به اهمیت آنها پی می برید.برای آشنایی بیشتر و انواع جریمه های الگوریتمی و راه جلوگیری و رفع آنها در ادامه با ما همراه باشید.
جزو اولین الگوریتم های ارائه شده توسط موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی، پیج رنک است که در آخر قرن بیستم معرفی شد. در ابتدا کار این الگوریتم، بررسی لینک هایی که به دامنه یا هر صفحه داده شده، بود و بر همین اساس هر سایتی که لینک بیشتر داشت، رتبه می گرفت. در ادامه این الگوریتم برای بک لینک های زیاد و جلوگیری از بک لینک انبوه و خرید بک لینک توسعه پیدا کرد.
گوگل با استفاده از گوگل دنس به صورت موقتی رتبه یک سایت را کاهش یا افزایش می دهد . گوگل سعی می کند با این الگوریتم فاکتورهای مهم سئو را بررسی کند مثلا یکی از این فاکتورها نرخ کلیک یا CTR است.
یکی دیگر از دلایل مهم برای نوسانات رتبه که به کلی باعث سردرگمی و گیج شدن مدیران سایت و یا وبمستران می شود, فرآیند لینک سازی خارجی است . زمانی که شما اقدام به ساخت بک لینک برای صفحات خاص و مورد نظر خود می کنید، به دلیل تاثیرات بک لینک رتبه صفحات سایت شما دچار نوسان شده و در کل، رتبه سایت شما تغییر می کند, در چنین شرایطی نیز به هیچ وجه ساختار سایت یا مقالات را تغییر ندهید. فقط کافی است محتوای خود را بعد از گذشت یک یا دو ماه بروز رسانی و آپدیت کنید.
این الگوریتم بر روی سایت هایی تاثیر مستقیم می گذارد که:
اگر سایت شما در این دسته قرار دارد، برای رهایی از دنس و گرفتن رتبه پایدار، ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
برای اینکه رتبه های سایت شما توسط این الگوریتم، تغییر نکنند از این موارد استفاده کنید تا نتیجه بهتر بگیرید:
سایت های تازه تاسیس، ممکن است در سند باکس گوگل قرار گیرند.به اینصورت که در ابتدا که صفحات ایندکس می شوند رتبه نمی گیرند و بعد از مدتی که گوگل سایت را بررسی و از صحت و خوب بودن سایت اطمینان پیدا کند، در رتبه بندی ها نمایش داده می شود.
دلیل این اتفاق، این است که ممکن است محتوای صفحات شما به اندازه دیگر صفحات موجود در صفحه نتایج، مناسب و مرتبط نباشد و یا اسپم باشد.در نتیجه مدتی در سند باکس قرار می گیرد تا از صحت آن اطمینان حاصل کند.
این الگوریتم، بطور رسمی از طرف google تایید نشده است.بعضی از کارشناسان سئو معتقدند، سندباکس وجود ندارد و برخی هم معتقدند که در نتایج رتبه بندی تاثیرگذار است.
راه کارهای زیر در این مورد به شما کمک بزرگی می کنند :
این الگوریتم فعالیت خود را از سال 2003 آغاز کرده و در سال 2004 بصورت رسمی منتشر شد و یکی از قدیمی ترین الگوریتم های است که توسط گوگل ارائه شده است و در مدت زمان بسیار محدودی تاثیر مستقیم بر سئو سایتها داشته است.هدف این الگوریتم، شناختن صفحات معتبر در وب و موتورهای جستجو بود.
در آن زمان وقتی کاربر کلمه ای را جستجو می کرد، گوگل نمی توانست صفحه درست و مرتبط را به او نمایش دهد و ممکن بود با موضوعات مختلف اشتباه گرفته شود.برای رفع این مشکل این الگوریتم را رونمایی کرد و ابتدا الگوریتم Hilltop صفحات مرجع و متخصص را به کمک لینکها شناسایی و سپس به عنوان سایتی معتبر به رسمیت میشناسد ور در صفحه نتایج به مخاطبین نمایش می دهد.
به طور کلی هیلتاپ وظیفهی شناسایی صفحات وب معتبر جهت رتبه بندی و امتیازدهی سایتها را بر عهده دارد.
گوگل در سال 2009 خبر از انتشار یکی از مهم ترین الگوریتم های تارخ خود داد و چند ماه طول کشید تا آن را بصورت کامل آماده کند و در نهایت سال 2010 این الگوریتم رسما از طرف گوگل رونمایی شد و وظیفه آن هم نو ایندکس کردن سایت هاست.تا قبل از این الگوریتم، ربات ها محتوا های جدید را ایندکس می کردند و در زمان آپدیت مشکل داشتند.
سایت هایی که محتواهای قدیمی خود را بروزرسانی می کنند، توسط کافئین دیده شوند و به مراتب رتبه های بهتری بگیرند.البته روی رتبه بندی به صورت مستقیم تاثیرگذار نیست.
وظیفه اصلی این الگوریتم مبارزه با سایت هایی است که محتواهای بی کیفیت و کم حجم تولید می کنند . تعیین کیفیت محتوا , رضایت کاربر فاکتورهای مهم الگوریتم پاندای گوگل است.این الگوریتم در سال 2011 راه اندازی شد ولی سال ها قبل نیز به ارائه خدمات مشغول بود اما پاندا اولین الگوریتمی بود که در دنیای مدرن سئو معرفی شد.
هدف از این الگوریتم، کم کردن رتبه سایت هایی که از محتوای بی کیفیت دارند، می باشد.البته هدف تمام الگوریتم ها، تشخیص سایت های اسپم و بی کیفیت است تا صفحه نتایج، کارآمد شود و کاربر به نتیجه برسد.
بیشترین مواردی که باعث پنالتی سایت می شود، از طریق پاندا است، تعیین کیفیت محتوا , رضایت کاربر فاکتورهای مهم الگوریتم پاندای گوگل هستند.سایت هایی توسط پاندا جریمه می شوند:
اگر در سایت شما یکی از این موارد رخ داد به الگوریتم پاندا شک کنید و سایت را کامل بررسی کنید.علائم جریمه الگوریتم پاندا عبارتند از:
پاندا به دو نوع سایت و مسئله دیگر نیز بسیار حساس است و با آنها برخورد می کند:
پاندا الگوریتم، روی محتوای کم حجم حساس است و اگر صفحه ای با محتوای کم دارید چه از نظر تعداد کلمه و چه از نظر لینک های خروجی، آن را اصلاح یا حذف کنید.همچنین تکرار یک کلمه کلیدی بیش از حد در متن، ممکن است تشخیص دهد سایت شما اسپم است و جریمه شوید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم پاندا، کلیک کنید.↓
در سال 2011 الگوریتمی آمد که نتایج سرپ را تغییر داد، تا محتوای تازه تر در بالای صفحه نتایج قرار گیرد. تازگی محتوا یا freshness که روی حدود 35% جستجوها تاثیر گذاشت.
هدف آن هم بالا بودن محتواهای جدید و تازه بود.به این ترتیب اگر یک موضوع در یک بازه زمانی داغ و ترند می شد و یا یک رویداد در حال اجرا بود، کاربران راحت تر به آنها دست پیدا کنند.
تمرکز این الگوریتم روی سایت های :
بهترین روش برای ارائه محتوای تازه به کاربران و بهینه سازی برای الگوریتم Freshness گوگل بروز رسانی
محتوای صفحه است . در بازه های زمانی کوتاه بخش هایی به مقاله اصلی اضافه می شود و با اضافه شدن
نظرات کاربران و افزایش زمان ماندگاری کاربران به یک محتوای همیشه سبز و تازه تبدیل می شود.
این الگوریتم در سال 2012 رونمایی شد و IP و موقعیت جغرافیایی سایت ها در نتایج جستجو تاثیر گذار شد.برای جستجوهای محلی یک آپدیت خوب محسوب می شد.
در سال 2012 گوگل برای مقابله با دزدی ادبی این الگوریتم را ارائه کرد تا از محتواهای تکراری، کپی جلوگیری کند.برای سایت هایی که محتواهای کپی منتشر می کنند جریمه در نظر گرفت.کارایی این الگوریتم با اسمش هم خوانی دارد زیرا با دزدی ادبی مبارزه می کند.
سایت هایی که در زمینه دانلود فیلم، کتاب یا موزیک بدون کپی رایت فعالیت می کنند، تحت تاثیر این الگوریتم گوگل قرار می گیرند.اگر شما روی سایت خود سرمایه گذاری درازمدت دارید به این نکته توجه کنید و از محتوای کپی استفاده نکنید تا دچار جریمه نشوید.
اگر یک سایت از مطالب شما کپی کرد، باید به گوگل گزارش ارسال کنید .گزارش دادن محتوای کپی شده توسط سایت ها به گوگل با استفاده از سرویس DMCA گوگل :
• متن پیام و مشخصات شما
باید به زبان انگلیسی باشد
• گزارش خود را به صورت دقیق بنویسید و فقط اسم و آدرس سایت کپی را را ذکر نکنید
• آدرس صفحات را وارد کنید نه دامنه اصلی را
• توجه داشته باشید گزارش ها شما توسط نیروی انسانی بررسی می شود نه ربات
از سال 2012 تا امسال یعنی 2022 که حدود 10 سال می گذرد، بارها این الگوریتم به روز رسانی شده است.هدف اصلی الگوریتم Exact Match Domain حذف سایت های اسپم و مبارزه با محتواهای ضعیف است.
سایت هایی که محتوای بی ارزش تولید می کنند و نیاز مخاطبین خود را برطرف نمی کنند، با این الگوریتم روبرو می گردد.
الگوریتم پنگوئن گوگل در حقیقت فیلتری است برای سایت هایی که قصد دارند با روش های سئو کلاه سیاه مانند بک لینک سازی اسپم و پر کردن صفحات با کلمات کلیدی در عملکرد گوگل تغییر ایجاد کنند و همواره در نتایج جستجوی گوگل به عنوان سایت برتر باشند. در یک کلام الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می کند سایت های اسپم را جریمه کند.
این الگوریتم تا کنون چندین بار بروزرسانی شده است و می تواند به بهبود رتبه سایت و یا جریمه سایت هایی که لینک مخرب و شکسته دارند، مواجه کند.وقتی گوگل اعلام کرد بک لینک به اعتبار سایت کمک می کند و باعث افزایش رتبه می شود، برخی از سایت ها شروع به خرید و ساخت لینک های مصنوعی و زیاد کردند و گوگل برای مبارزه با این اقدام، پنگوئن الگوریتم را راه اندازی کرد.
در آخرین بروزرسانی این الگوریتم، بک لینک های هر صفحه مورد بررسی قرار می گیرد و اگر تخلف باشد همان صفحه جریمه می شود.هدف اصلی پنگوئن:
عملکرد تک تک صفحات روی رتبه کلی سایت موثر است و افت یا جریمه یک تک صفحه می تواند تاثیر منفی خود را روی کل سایت بگذارد.
الگوریتم رنک برین گوگل سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه
بندی سایت ها است .الگوریتم رنک برین با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایϏ که کاربر در گذشته از خود نشان داده از طریق کوکی های مرورگر شما و دسترسی گوشی هوشمند و حدود 200 عامل دیگر به رتبه بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می پردازد .
فاکتورهای مهم الگوریتم رنک برین : پاسخگویی به سوالات کاربران
این الگوریتم در سال 2012 ارائه شد و قصد گوگل از ارائه این الگوریتم، حذف سایت هایی بود که در بالای صفحات خود تبلیغات زیادی دارند.ابتدا نسخه اولیه این الگوریتم نام ” Top Heavy” داشت و در بروز رسانی های بعد اسم آن تغییر کرد.این الگوریتم در زمان انتشار روی 0,7 از کوئری های وب انگلیسی تاثیر گذاشت.
این الگوریتم در 2014 بروزرسانی شد تا عملکرد بهتری داشته باشد و در سال 2016 طبق اعلام گوگل این الگوریتم بطور کامل اتوماتیک شده است.بعد از بروز رسانی، گوگل با تبلیغ در بالای صفحه تا جایی که به تجربه کاربری آسیب نزند، مشکل ندارد.ربات های گوگل سایت هایی که تبلیغات آزار دهنده و زیاد دارند به خوبی تشخیص می دهد و یک امتیاز منفی برای آن سایت در نظر می گیرد.
یکی از قسمت هایی که در الگوریتم های گوگل بهبود پیدا کرده است، درک عمیق از مفهوم کوئری هاست. در گذشته وقتی یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کرد نتایج، ابتدا صفحاتی را نشان میداد که این عبارت کلیدی در آن وجود داشت اما از زمانی که الگوریتم مرغ مگس خوار به وجود آمد این فرایند تغییر کرده است .
حالا بیشتر اهمیت دارد که نتیجه جستجو موضوع و زمینه اصلی کوئری مرتبط باشد و الزامی نیست که حتماً از آن کلمه های کلیدی در محتوا استفاده شده باشد برای همین است که استفاده از کلمات مترادف در محتوا اهمیت دارد.
ابتدا الگوریتم مرغ مگس خوار را برای جستجوی صوتی ( Voice Search) پایه گذاری کرد دستگاه ها هر روزه به تایپ صوتی مجهز می شوند و سرچ صوتی اهمیت بیشتری پیدا می کند برای همین است که مرغ مگس خوار به کل عبارت سرچ شده توجه میکند نه تک تک کلمه ها، چون ممکن است به دلایلی مثل اشتباه تایپی و یا …، عبارتی جستجو شود که در واقع منظور کاربر نیست اما گوگل به کمک این الگوریتم ها می تواند نتیجه درست را حتی با وجود اشتباه تایپی با آنچه که در ذهن کاربر بوده، تطبیق داده و آن را به مخاطب نمایش دهد.
اگر قصد دارید مقاله و نوشته های خود را بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار سئو کنید باید به جز کلمات کلیدی، از مترادف های آنها نیز استفاده کنید متن باید به اندازه کافی روان و خوانا نوشته شده باشد و خوانایی خوبی نیز داشته باشد. این الگوریتم کسی را به خاطر عدم رعایت نکات جریمه نمی کند، اما با رعایت آنها رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب می کنید.
محتوای ارزشمند و یونیک از ارزش بالایی نزد گوگل برخوردار می باشند بنابراین بهتر است از این به بعد در زمان تحقیق کلمات کلیدی، عبارات کلیدی مترادف کلمه هدف خود را نیز پیدا کنید و از آنها در متن های خود استفاده نمایید، یعنی بهتر است به جای تکیه کردن روی عبارات کوتاه و کلمه کلیدی، روی تولید محتوای با ارزش و با مفهوم تمرکز کنید.
برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از این الگوریتم بگیرید و باعث پیشرفت سایت شما در نتایج شود موارد زیر را رعایت کنید:
این الگوریتم برای مبارزه با سایت های شرط بندی، قمار و مستهجن بوجود آمد که این سایت ها نوعی اسپم محسوب می گردند ولی تمرکز این الگوریتم برای حذف سایت هایی با محتوای مستهجن است.
گگوگل یک باغ وحش مجازی درست کرده که پرنده هم دارد، یکی از این الگوریتم ها در باغ وحش، کبوتر است که یک سال بعد از مرغ مگس خوار عرصه شد یعنی در سال 2014 و این الگوریتم مانند ونیز بر روی مکان و سئو محلی تمرکز دارد با یک تفاوت که علاوه بر صفحات نتیجه جستجو، در نقشه گوگل نیز تاثیر گذار است و منجر به توانایی گوگل در ارائه نتیجه نزدیک به کاربر جستجو کننده است.یعنی بهینه سازی جستجوی محلی
برای بهره مندی از این الگوریتم و افزایش ترافیک در جستجوی محلی، موارد زیر را در سایت رعایت کنید:
در سال ۲۰۱۵ الگوریتم موبایل گدون معرفی شد در آن سال ۵۰% از نتایج سرچ گوگل توسط تلفن همراه انجام می شد این مسئله باعث شد تا گوگل سایت هایی که برای صفحه های به اندازه موبایل مناسب ساخته شده بودند، امتیاز بیشتری بگیرند.این سایت ها را موبایل فرندلی ( Mobile friendly) می گوییم.هدف این الگوریتم ارتباط راحت، دسترسی سریع کاربران به وب سایت شما از طریق تلفن همراه است. موبایل فرندلی یک فاکتور مهم، که در حال حاضر هم از اهمیت بالایی برای گوگل دارد، در رتبه بندی می باشد.
گوگل برای رضایت بیشتر کاربران خود در این بخش سرعت لود صفحه را نیز اضافه کرد. در سال ۲۰۱۸ با یک بروزرسانی دیگر سرعت لود صفحه را جز فاکتورهای رتبه بندی قرار داد . البته سرعت هم در جستجوی موبایل و هم در دسکتاپ اهمیت زیادی برای گوگل دارد.
پیشنهاد گوگل برای سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند، استفاده از قالب های واکنشگرا و تکنولوژی صفحات موبایلی پرشتاب میباشد. این تکنولوژی با نام مخفف AMP شناخته می شود و باعث می گردد صفحات یک سایت در حالت موبایل سرعت بیشتری نمایش داده شود برای اطمینان از اینکه صفحات سایت شما موبایل فرندلی است می توانید از ابزارهای گوگل ( Google Mobile Friendly Test) که به صورت رایگان است استفاده و سایت خود را بررسی کنید.
الگوریتم رنک برین گوگل سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه
بندی سایت ها است .الگوریتم رنک برین با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایϏ که کاربر در گذشته از خود نشان داده از طریق کوکی های مرورگر شما و دسترسی گوشی هوشمند و حدود 200 عامل دیگر به رتبه بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می پردازد .
الگوریتم گورخر گوگل مسئول نظارت و سایت های فروشگاهی است خط های سیاه و سفید گورخر نماد بارکد محصولات و نشان دهنده خرید و فروش اینترنتی است این الگوریتم برای مبارزه با سایت های کلاه بردار اینترنتی به وجود آمده است.
اگر شما هم یک سایت فروشگاهی دارید بهتر است الگوریتم گورخر را کامل بشناسید، گورخر مدافع حقوق کاربران سایت است و می خواهد یک خرید با کیفیت اینترنتی را کاربران تجربه نماید. این الگوریتم برای کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شده است و گسترش سایت های تقلبی جلوگیری میکند .
در سال ۲۰۱۶ گوگل بعد از الگوریتم های ونیز و کبوتر از الگوریتم موش کور رونمایی کرد و باغ وحش مجازی خود را گسترش داد بعد از این بهروزرسانی، دیده شدن در سرچ محلی برای تعدادی از بیزینس ها که رتبه کلی گوگل نمی توانستند بدست آورند، در جستجوی محلی، سادهتر توانستند رتبه خوبی به دست آورد.کاربران هم راحت تر می توانند کسب و کارهای نزدیک خود را پیدا کنند.
بنابراین با این آپدیت رتبه بندی سرچ محلی از رتبه بندی کلی سرچ ها جدا شد و تغییرات زیادی در نتایج صفحه سرچ محلی بوجود آمد.
الگوریتم فرد در ابتدای کار نامی نداشت و بدون عنوان شروع به کار کرد و هیچ اسمی برای آن انتخاب نشده بود تا اینکه گری ( Gary Iiyes) این ابهام را برطرف کرد و در پاسخ به سوال یکی از کاربران در توییتر گفت:
تمام آپدیت های که از این به بعد توسط گوگل منتشر میشود و نامی برای آنها در نظر گرفته نشده است فرد fred نامیده می شود.
گری اییل
توییت
البته منظور از این الگوریتم به روزرسانی است که در هفتم مارس ۲۰۱۷ منتشر شده است .
این الگوریتم کابوسی برای سایت های بی کیفیت، به مخصوص وب سایت های که از افیلیت مارکتینگ استفاده می کنند، شده است و در کنار الگوریتم E-A-T قصد دارد نتایج با کیفیت تر، در اختیار کاربران قرار گیرد.
سایت هایی که شرایط زیر را دارند، به رتبه پایین تر سقوط می کنند و تحت تاثیر این الگوریتم رتبه خود را از دست می دهند و جا برای سایرسایت ها که بر اساس توصیه ها و درست کار می کنند، باز می کنند.:
تمام این فاکتورها یا برخی از آنها کافی است تا این الگوریتم به سراغشان برود.
الگوریتم مدیک یک الگوریتم وسیع، که موضوع مشخص یعنی حوزه پزشکی را هدف قرار داد. بعد از این الگوریتم سایت های زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند و منجر به تغییرات زیادی در رتبه بندی ها شد. این الگوریتم برای حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و اجتماع به وجود آمد و در سال ۲۰۱۸ در تمام کشور ها و همه زبان ها اعمال شد.
این الگوریتم در سایتهای پزشکی، سبک زندگی وبلاگها، مشاورین سلامت را شامل می شود حتی نیمی از سایتهای که تحت تاثیر قرار گرفتند موضوع اصلی آنها غیرپزشکی بود اما به دلیل انتشار مقاله های پزشکی تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.
الگوریتم برت در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و به عنوان بزرگترین تغییر تیپ ۵ سال گذشته قبل از آن معرفی شد و از هر ده سایت روی یکی اثر گذاشته بود این الگوریتم مانند الگوریتم رنگ بر این یک ماشین یادگیری است که با یک تکنیک وابسته به شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی به وجود آمده است.
کلمهBERT مخفف Bidirectional Encoder Representations From Transformers می باشد و به معنی “رمز گذار دو طرفه نمایش داده شده از مبدل ها” است.برت می تواند با تجه به کلمات قبل و بعد به معنای آن کلمه پی ببرد به عبارت ساده تر، برای تشخیص معنی کلمه از متن و روابط کلمات در جمله استفاده می کند.
در گذشته بسیار زیادی از کاربران گوگل فقط از نسخه دسکتاپ استفاده می کردند اما با گذشت زمان درصد بیشتری از کاربران به استفاده از موبایل روی آوردند برای همین نیز گوگل تمرکز خود را روی نسخه تلفن همراه سایت ها گذاشته است این موضوع تا حدی جدی شد رسما اعلام کرد نسخه موبایل سایت ها در اولویت قرار دارد و از طریق نسخه موبایل صفحات را ایندکس می کند
سایت های حوزه سلامت، مالی و حقوقی حساسیت بالایی دارند و مستقیماً با جان و مال مردم در ارتباط هستند، گوگل نیز با این رویکرد، الگوریتمی را تحت عنوان E-A-T منتشر کرد در واقع مخفف سه کلمه Expertise , Authoritativeness , Trustworthiness است و منظور آن تخصص اعتبار و اعتماد می باشد و بر آن تاکید دارد .
این الگوریتم ابتدا فقط برای سایت هایی که با سرمایه و زندگی شما (YMYL) درگیر بودند متمرکز بود اما طبق گفته کارشناسان گوگل فصل دارد این الگوریتم را برای تمام حوزه ها تعمیم دهد سایت هایی که در زمینه های سلامت، مالی، حقوقی فعالیت میکنند باید محتوایی با شرایط زیر تولید کنند تا در نگاه گوگل و از نظر این الگوریتم امتیاز مناسبی را بگیرند و بتوانند رتبه های برتر گوگل را از آن خود کند:
تولید محتوا باید توسط یک فرد متخصص در زمینه کاری مرتبط نوشته شده باشد و به هیچ عنوان کپی نباشد. به طور مثال اگر در حوزه پزشکی فعالیت دارید گوگل زمانی به شما رتبه برتر را می دهد، نویسنده ای که در مورد بیماری های داخلی مطلب نوشته است، متخصص باشد تا جان کاربران به خطر نیفتد
سایت شما باید در حوزه تخصصی که فعالیت دارید قابل اعتماد باشد از نگاه الگوریتم سایتی قابل اعتماد است که برای کاربران اطمینان لازم فراهم نماید.
اعتبار هم از نیازهای محتوایی است که در این حوزه تولید می شود نویسنده باید معتبر باشد و اطلاعات درست و کاربردی و از منابع معتبر در اختیار کاربر قرار دارد.
الگوریتم MUM که مخفف کلمات Multitasking United Model است و می تواند چند کار را با هم انجام دهد.به عبارت دیگر همزمان توانایی خواندن متن، درک مفهوم و تقویت آن با ویدیو و صوت را انجام می دهد.
برخلاف الگوریتم های دیگر که تسک ها را یکی ، یکی انجام می دادند، MUM Algorithm چندین کار با هم انجام می دهد و به 75 زبان زنده دنیا مسلط است و می تواند اطلاعات را دریافت و سوالات کاربران را به درستی پاسخ دهد.
بعد از بروز رسانی الگوریتم E-A-T، شاخص تجربه (Experience) نیز به این الگوریتم اضافه شد و بعد از این آپدیت، تجربه نیز به عنوان یکی از معیار های اصلی در رتبه بندی سایت ها توسط گوگل در نظر گرفته می شود.
به الگوریتم E-A-T، یک E که نشان دهنده تجربه و مخفف (Experience) است، اضافه شده و برای وب سایت ها اهمیت زیادی پیدا کرده است.
4فاکتور اصلی E-E-A-T در این الگوریتم عبارتند از:
موضوعاتی که « خطر آسیب بالایی دارند، زیرا محتوای مربوط به این موضوعات می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت، ثبات مالی، یا ایمنی افراد، یا رفاه یا رفاه جامعه تأثیر بگذارد. ” بر اساس دستورالعمل، YMYL بررسی می شوند.
صفحات مربوط به موضوعات YMYL به بیشترین بررسی کیفیت صفحه برای رتبه بندی نیاز دارند. در نتیجه، متخصص سئو باید بیشتر از بقیه صفحات برای آن وقت بگذارد و به کار بیشتر نیاز دارد.
گوگل همیشه به دنبال ارائه محتوای ارزشمند و مفید به کاربران است و به همین منظور از الگوریتم محتوای مفید استفاده می کند.
سیستم رتبه بندی محتوای مفید (الگوریتم helpful content) یکی از الگوریتم های اصلی گوگل است که بر تولید محتوای ارزشمند برای کاربر (People first content) تاکید دارد و سایت ها را از تولید محتوا برای موتور جستجو (Search engine first) باز می دارد و این سیستم در پس زمینه تمام الگوریتم های این موتور جستجو فعالیت می کند.
هدف الگوریتم های گوگل کمک بیشتر به مخاطبین برای یافتن اطلاعات مدنظرشان است و همچنین دسته بندی مطالب سایت ها و دسترسی سریع کاربران به اطلاعات می باشد. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات، در وب بارگذاری میشود و این شبکه جهانی به یک کتابخانه بی انتها تبدیل گشته است. گوگل به عنوان کتابدار این کتابخانه عظیم باید بتواند مطالب را دسته بندی و بر اساس نیاز متقاضی آنها را در دسترس او قرار دهد. آنچه در این راه به گوگل کمک میکند، الگوریتم های آن هست.
الگوریتم های جدید گوگل، این فرایند را ظرف چند صدم ثانیه انجام می دهد و الگوریتمهای رتبهبندی گوگل از میان سایت هایی که در خود گوگل ایندکس شدهاند، به دنبال ارائه اطلاعات به مخاطبین خود هستند که بیشترین بازدهی را برای او به دنبال داشته باشد.
گوگل دنیای بی انتها از محتواست و باید همه آنها را به ترتیب و بر اساس مرتبط بودن با عبارت جستجو شده و کیفیت محتوای ارائه شده، فهرست کند. چون کاربر وقت و توان بررسی همه نتایج نمایش داده شده را ندارد. پس در این میان برد با سایتی است که جایگاه بالاتری را دارد.
گوگل برای فهرست بندی صفحات وب، برای هر عبارت از خزنده ها استفاده می کند، این خزنده ها همه صفحات را جستجو و از یک لینک به لینک دیگر می روند و در نهایت برای هر عبارتی که ممکن است سرچ شود، یک فهرست کامل می سازند. کار اصلی موتورهای جستجو این است که وب سایت هایی را به مخاطبین نمایش دهد که حاوی عبارات جستجو شده کاربر باشد، در نتیجه این فرآیند اتوماتیک که مشخص می کند نتیجه هر عبارت سرچ شده در چه جایگاه و رتبه ای از صفحه نتیجه ظاهر شود و به هر صفحه یک رتبه تعلق میگیرد که به آن پیچ رنک می گوییم.
این غول موتورهای جستجو، یعنی گوگل نمی تواند یک پایگاه داده بسیار بزرگ داشته باشد که نامنظم است و هرگاه کاربر، عبارتی را در آن جستجو کند، شروع به مرتب سازی آن کند. بنابراین گوگل در هر زمان توسط خزنده های خود، محتوا را ایندکس و مدیریت می کند. وقتی یک محتوا ایندکس شد، گوگل یک کپی از آن تهیه می کند و یک میانبر برای هر صفحه را در ایندکس خود قرار می دهد.
حالا که این فرایند انجام شده است، گوگل هنگام جستجوی یک کلمه خیلی راحت تر می توانند عبارات مرتبط را برای آن پیدا کند. به ازای جستجوی هر عبارت در گوگل، هزاران نتیجه وجود دارد google از طریق الگوریتم های خود تصمیم می گیرد که نتایج با چه نظم و ترتیبی به کاربران نمایش داده شود. همین نظم و ترتیب در نمایش جستجو ها قلب سئو است.
داده ها؛ بزرگترین سرمایه گوگل هستند و حجم بسیار زیاد داده، مدیریت نوینی برای آن می طلبد تا همه آنچه کاربران می خواهند با رعایت اصول امانتداری به دست آنها برسد. گوگل هر سال با ابداع الگوریتم های جدید، سعی دارد تا دنیای اطلاعات را وارد عصر جدید تری نماید.
الگوریتم های گوگل با اینکه از یک سو، میتوانند باعث افت رتبه و یا جریمه شدن سایت ما شوند، اما از سوی دیگر در اکثر موارد، این الگوریتم ها به کاربران کمک بزرگی می کنند.البته جریمه یا افت رتبه در صورتی اتفاق می افتد که از قوانین سرپیچی کنیم.
پس می بینیم روند رشد الگوریتم ها، بیشتر به نفع کاربران و برای بدست آوردن مطالب مرتبط بوده است.گوگل به این نتیجه رسیده است که بیشتر جستجو کنندگان، افرادی با سطح دانش معمولی هستند و تنها کلید واژه را تایپ می کنند و با جستجوی حرفه ای و تخصصی آشنا نیستند.
این الگوریتم ها بودند که باعث بهبود ارائه نتایج جستجو برای کاربران شده است، رقابت را بین سایت ها ایجاد کردند و باعث بالا رفتن کیفیت مطالب و محتوا ها در سایت ها شده اند اگر شما هم صاحب یک سایت هستید و قصد دارید کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند و با آن آشنا شوند همیشه طبق الگوریتم های گوگل سایت خود را ثبت کنید تا از هرگونه آسیب و جریمه در امان باشید.
گوگل همیشه الگوریتم های خود را آپدیت می کند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به کاربران نمایش دهد و ما هم باید همیشه این موارد را دنبال کنیم تا از جریمه شدن دور بمانیم مثلا بروزرسانی الگوریتم گوگل مارس 2024 که علیه اسپم منتشر شده و اثر بک لینک هم کاهش پیدا می کند و ما باید استراتژی درست و مناسب برای گرفتن بک لینک رایگان و یا خرید رپورتاژ داشته باشیم تا افت رتبه تجربه نکنیم.
گوگل برای رتبه بندی سایت ها از الگوریتم های مختلف استفاده می کند و هدف از الگوریتم های گوگل، کمک به کاربر برای یافتن اطلاعات مد نظرشان و دسته بندی مطالب برای دسترسی کاربران به اطلاعات است.
الگوریتم های گوگل سیستم رتبه بندی را تشکیل داده اند و بطور مستقیم بر روی نتایج صفحات جستجو و سئو تاثیر می گذارند.