شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
مارس 2024 برای بسیاری از سئوکاران و صاحبین سایت ها، ماهی ترسناک بود و خیلی ها با یک رکود بی سابقه و افت در رتبه ها مواجه شدند. این بروزرسانی گوگل مارس 2024، یک آپدیت بود که سر و صدای زیادی به پا کرد، خیلی از سایت ها افت کردند و برخی هم، نوسان در رتبه های خود داشتند.
البته بعد از آپدیت مارس 2024، بعضی از سایت ها رشد خوبی تجربه کردند، البته کم هم نبودند، در حالی که بسیاری از سایت ها به دلیل استفاده از تاکتیک های اسپم، گرفتن بک لینک های اسپم، جریمه شدند، افت رتبه پیدا کردند و برخی ها هم کاملا از صفحه نتایج گوگل حذف شدند.
اما من امروز می خواهم تمام پیچیدگی های بروز رسانی بزرگ گوگل ئر مارس 2024 را توضیح دهم و یک استراتژی مناسب برای بازیابی سایت هایی که افت رتبه داشتند، پیشنهاد بدهم تا به نتایج جستجوی گوگل برگردند. با من همراه باشید تا بیشتر توضیح دهم.
یک نکته مهم: تمام این راهکارها از دل تجربه می آید و من براساس تجربه در سایت های مختلفی که در اثر بروز رسانی مارس 2024 افت رتبه داشتند و با این استراتژی ریکاوری شدند و موقعیت خود را پس گرفتند، به این نتیجه رسیدم. شما هم استفاده کنید و به SERP برگردید.
گوگل همیشه در حال پیدا کردن و شناسایی صفحات کاربر پسند و مفید برای مخاطبین است و می خواهد اطمینان داشته باشد که کاربران این موتور جستجو، محتوایی دریافت می کنند که واقعا مفید است نه فقط محتوایی که از کلمات کلیدی استفاده کرده باشد.
گوگل با این به روز رسانی، قصد دارد استفاده از تاکتیک های اسپم که برای بازی دادن او استفاده می شود، جلوگیری کند.
البته می توان گفت تمرکز اصلی، روی محتوای تولید انبوه و بی کیفیت، یواشکی از شخص ثالث (محتواهای سرقتی) است. به طور کلی، گوگل می کوشد محتوای بی کیفیت در صفحه نتایج جستجو کاهش یابد و زیر 40٪ برسد.
اما این همه ماجرا نیست، گوگل با سوء استفاده مبارزه می کند؛ مانند:
استفاده از دامنه های منقضی شده یا سوء استفاده از سایت های معتبر برای افزایش رتبه
گوگل می خواهد همه چیز منصفانه باشد و اطمینان حاصل کند که مردم فقط نتایج جستجوی قابل اعتماد و مرتبط را می بینند.
گوگل در این مورد می گوید:
امروز می خواهیم تغییرات کلیدی را که برای بهبود کیفیت جستجو و مفید بودن نتایج استفاده می کنیم، به شما اعلام میکنیم:
رتبهبندی کیفیت بهبود یافته؛ ما در حال ایجاد پیشرفتهای الگوریتمی در سیستمهای رتبهبندی اصلی خود هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که مفیدترین اطلاعات را در وب ارائه میکنیم و محتوای غیر اصلی را در نتایج جستجو کاهش پیدا کند.
خطمشیهای جدید و بهبود یافته هرزنامه؛ ما در حال بهروزرسانی خطمشیهای هرزنامه خود هستیم تا محتوای کمکیفیت را از جستجو دور نگه داریم، مانند وبسایتهای منقضی شده که توسط مالکان جدید به عنوان مخزن هرزنامه تغییر کاربری داده میشوند.
به نظر می رسد به روز رسانی اخیر گوگل بسیار پیچیده است. البته دو بهروزرسانی در 5 مارس منتشر شد: یکی اسپم و دیگری بهروزرسانی در هسته اصلی.
از روز نوشتن این مقاله، بهروزرسانی اصلی همچنان در حال انتشار و تغییر است. با این حال، به روز رسانی هرزنامه دو هفته پس از تاریخ انتشار، کامل شد.
بهروزرسانی اصلی Google در مارس 2024 باعث شد رتبه ها نوسانات زیادی تجربه کنند. در این میان برخی از سایتها، اخطار اقدام دستی برای “هرزنامه خالص” دریافت کردند (در سرچ کنسول به آنها نمایش داده شد) و برخی از سایت ها به کل از نتایج حذف شدند:
فکت جالب در این آپدیت:
وبسایت رسمی جان مولر نیز در طول بهروزرسانی اصلی، از ایندکس خارج شد (deindexed). بنظر شما جان می خواست در نتایج جستجو دستکاری کند؟ درباره حذف وب سایت جان مولر بیشتر بخوانید.
جان مولر گفت:
John implied the site should come back quick, he wrote, “I used the Search Console tool to try something out. I might make a fast recovery if I hit the right button :-).” So the pages are in the index but they are hidden, like when you use the URL removal tool.
خیلی از سایت ها افت رتبه پیدا کردند:
اما در همین حال، بسیاری از سایت ها هم رشد داشتند و از این بروزرسانی بهره بردند و به جایگاه بالا رسیدند، حتی سایت هایی با اتوریتی (Domain Authority) پایین و کم.
اما دیری نپایید و خیلی از رتبه ها هم برگشت و جالب است بدانید که در کمال تعجب، ویکی پدیا بیشترین آسیب از این به روز رسانی را متحمل شد. دیگر قربانیان این آپدیت سختگیرانه، لغت نامه ها و سازمان های بهداشتی بودند.
بنابراین، به این نتیجه میرسیم که یا همه آن سایتها افراد بدی بودند، یا الگوریتمهای Google هن.ز کامل قابل اعتماد نیستند.
به طور کلی، گوگل در سال گذشته در به روز رسانی ها بسیار سختگیرانه عمل کرد. بهروزرسانی محتوای مفید سپتامبر 2023 را به خاطر دارید؟ در آن زمان بسیاری از سایت ها موقعیت خود را از دست دادند. به هر حال، Glenn Gabe بررسی کرد که چگونه بهروزرسانی اصلی مارس 2024 بر افرادی که از بهروزرسانی در سپتامبر 2023 رنج میبرند، تأثیر میگذارد. نتایج: بیشتر سایتها از این هم افت کردند.
بنابراین، اگر سایت شما در ماه سپتامبر سقوط کرده، حتما ابتدا احتیاط کنید و بعد عملکرد سایت خودتان را دقیق بررسی کنید.
اما آیا سایت من در بروزرسانی مارس 2024 اسیب دیده یا نه؟ برای بررسی اینکه آیا وب سایت شما تحت تأثیر به روز رسانی اصلی Google March قرار گرفته است، باید به چند شاخص کلیدی توجه کنید:
برای یک تصویر کامل، پیشنهاد می کنم از دو ابزار استفاده کنید: کنسول جستجوی گوگل و ردیاب رتبه که در ادامه چگونگی بررسی ها را توضیح می دهم.
سریع ترین، مطمئن ترین و بهترین راه برای اینکه متوجه شویم که سایت ما تحت تأثیر به روز رسانی هسته اصلی در Google March 2024 قرار گرفته است یا خیر، استفاده از سرچ کنسول ( Google (Search Console است.
اولین کار، بررسی این موضوع است که آیا سایت ما جریمه شده است یا نه؟
برای بررسی این موضوع، به سرچ کنسول سایت خودتان وارد شده و در قسمت Security & Manual Actions رفته و روی گزینه Manual Actions کلیک کنید. پیام ها و اعلان ها را نگاه کنید، اگر همه چیز خوب باشد، پیام زیر را می بینید:
اگر اعلانی داشتید، آن را باز کرده و توضیحات را مطالعه نمایید و اطلاعات را کامل بررسی و ببینید کدام صفحه تحت تاثیر قرار گرفته است.
ابتدا توضیحات کوتاه را بخوانید و نوع مشکل را بیابید و سپس برای مشاهده اطلاعات دقیق و مراحل رفع اشکال، روی لینک بیشتر بدانید (Learn more) کلیک کنید.
برای بررسی کلیکها و نمایشهای ارگانیک () وارد سرچ کنسول سایت شوید، روی Performance یا کارایی، کلیک کنید. در اینجا، باید محدوده تاریخ مناسب را انتخاب کنید و داده ها را از نظر تغییرات در کلیک ها، نمایش ها، نرخ کلیک (CTR) و موقعیت متوسط (Average Position) بررسی کنید.
اگر نوسان قابل توجهی دیدید، به آن توجه کنید زیرا ممکن است آنها اثرات به روزرسانی در هسته اصلی باشند.
برای اینکه ببینید کدام یک از صفحات سایت، بازدید کمتری داشته و چقدر افت بازدید تجربه کرده، به قسمت صفحات (Pages) در Performance بروید، کلیک ها و نمایش ها را بر اساس تاریخ مقایسه کنید:
همچنین اگر یک سری از صفحات سایت از ایندکس خارج شده اند، باید مشکلات ایندکس (نمایه سازی) را بررسی کنید. اما برای بررسی صفحات ایندکس شده، وارد سرچ کنسول سایت شوید، به Indexing > Pages بروید، گزارش را ایندکس را مرور کنید تا مطمئن شوید که همه صفحات مهم سایت شما ایندکس شده اند.
در این قسمت دنبال هر گونه خطا یا هشدار مربوط به نمایه سازی، مانند خطاهای خزیدن یا صفحات مسدود شده، باشید و اگر خطایی وجود داشت، آن را رفع کنید.
برای اطمینان از اینکه محتوای سایت شما به طور کامل برای موتورهای جستجو قابل دسترسی است، باید مشکلات فهرست بندی (Indexing) را به سرعت برطرف کنید.
رتبه های خود را مرتب بررسی نمایید و ببینید که آیا افت رتبه داشته اید یا نه، برای این کار از ابزار های مختلفی می توانید استفاده نمایید. ابزارهایی مثل:
اما سوال مهم، چطوری بعد از تاثیر بروزرسانی مارس 2024، ریکاوری کنیم و بازگشت رتبه داشته باشیم؟
ممکن است این آپدیت، روی نرخ کلیک رتبه ها و و عملکرد کلی سایت اثر گذاشته باشد. مهم ترین کار در این حالت، ابتدا صبر است، زیرا ممکن است عملکرد سایت شما بدون هیچ کار خاصی در عرض چند روز به حالت عادی برگردد.
اما اگر بعد از گذشت چند روز چیزی تغییر نکرد، به احتمال زیاد مجبور خواهید شد که تغییرات زیاد و قابل توجهی در محتوا، ساختار و استراتژی سئوی کلی وب سایت خود ایجاد کنید تا به موقعیت و موفقیت های گذشته بازگردید.
تاپ سئو کار میگه:
بنابراین، اگر بهروزرسانی اصلی Google March سایت شما را تحت تاثیر قرار داده، باید اعتماد Google را به آن برگردانید، اما چطور می توانیم اعتماد گوگل را به سایت خودمان دوباره برگردانیم؟
برای اینکار چند مرحله وجود دارد که می توانید برای بازیابی از به روز رسانی اصلی مارس 2024 Google انجام دهید:
صفحاتی که بعد از آپدیت دچار افت رتبه یا کاهش ترافیک شده اند، مشخص و فهرست کنید. برای این منظور از سرچ کنسول و ابزارهایی مثل Rank Tracker، جت سئو، سئو سیگنال استفاده کنید.
تمرکز اصلی خودتان را روی بهبود محتواهای سایت بگذارید، اطمینان حاصل کنید که محتوا و مقالات سایت، پست های بلاگ، توضیحات محصول و سایر محتواهای اصلی در سایت، جامع و برای کاربران مفید هستند.
صفحات سایت خود را به روز و آپدیت نمایید، البته این بروزرسانی باید طوری باشد که دیگر خط مشی های هرزنامه گوگل را نقض نکنند. برای این منظور به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:
محتوای بی کیفیت را اصلاح و به روز کنید تا منحصر به فرد و برای کاربر مفید شود، اما اگر محتوا قابل بهبود نبود، آن را به طور کامل از سایت خود حذف کنید. برای مثال، اگر هیچ منبعی برای بهروزرسانی محتوا ندارید و مطلب جدیدی برای اضافه کردن به آن ندارید، یا مقیاس صفحات آسیبدیده خیلی بزرگ و تعدا زیاد است، بهتر است به حذف آنها فکر کنید.
اگر برای لینک سازی و افزایش اعتبار از دامنه منقضی شده استفاده می کنید و محتوای بی کیفیت را در آن منتشر می کنید به این امید که رشد می کنید، خبر بدی برای شما دارم. حتی اگر تمام محتوای موجود در آن سایت را بهبود ببخشید هم به احتمال زیاد کمکی به شما نخواهد کرد. گوگل به هر حال، دیر یا زود سایت شما را جریمه می کند.
پس بهتر است به جای آن، یک دامنه جدید ثبت کنید و در آن محتوای با کیفیت منتشر نمایید، این روش برای شما سودمند خواهد بود.
توجه: اگر از سایر تکنیکهای کلاه سیاه مانند پنهانسازی، تغییر مسیرهای یواشکی یا سئو انگل (parasite SEO) استفاده میکنید، بهتر است آن را متوقف کنید. بهروزرسانی ماه مارس گوگل احتمالاً شما را شناسایی کرده و سایت شما را جریمه میکند.
سئو انگل یا parasite SEO، به تاکتیکهایی در بهینهسازی موتورهای جستجو اشاره دارد که در آن یک وبسایت از اعتبار و رتبه بالای دامنههای دیگر به نفع خود استفاده میکند تا ترافیک بیشتری جذب کند.
بک لینک های خود را مرتب بررسی کنید تا بک لینک های بی کیفیت یا اسپم که به سایت شما اشاره می کنند را شناسایی کنید و آنها را بی تاثیر نمایید. برای اینکار می توانید از ابزارهای مختلف مثل استفاده کنید.
تمرکز خودتان را بر افزایش اعتبار، اعتماد، تجربه و تخصص بگذارید. یعنی تمام موارد مرتبط با E-E-A-T را افزایش دهید، تخصص و تجربه نویسندگان سایت خود را واضح ارائه کنید، به منابع معتبر استناد کنید و مطمئن شوید که محتوای شما اعتبار دارد. برای ایجاد اعتماد بین مخاطبان خود، بازخورد، توصیفات و نظرات کاربران را ترکیب کنید.
علاوه بر این، با بهینه سازی سرعت سایت، پاسخگویی تلفن همراه و ناوبری، تجربه کلی کاربر از سایت خود را بهبود بخشید.
اگر یک اکشن دستی (اخطار در Manual Actions ) دریافت کرده اید، پس از اتمام تغییرات و تعمیر سایت، باید درخواست بررسی سایت خود را به گوگل بدهید.
وقتی مطمئن شدید که سایت شما دیگر خطمشیهای هرزنامه Google را نقض نمیکند، وقت آن است که به گوگل درخواست بازبینی را بدهید و برای این منظور در گزارش اقدامات دستی انتخاب و نمونه هایی از محتوای بدی که حذف کرده اید و محتوای خوبی که اضافه کرده اید ارائه دهید.
پس از ارسال درخواست برای بررسی مجدد، ابتدا صبور باشید و بعد پیام هایی که در سرچ کنسول سایت ارسال می شود را به دقت بخوانید. گوگل وقتی سایت شما را بررسی کرد به شما اطلاع می دهد و اگر مطمئن شد که سایت شما دیگر خطمشیهای هرزنامه Google را نقض نمیکند، اقدام دستی (Manual Actions) را لغو خواهند کرد.
اما سوال مهم بعدی این است که چقدر طول میکشد تا مشکلات سایت ناشی از بهروزرسانی اصلی بهبود یابید؟ اگر با کاهش ترافیک مواجه شده اید، افت رتبه داشتید، چقدر زمان لازم است تا به حالت قبل برگردد؟
اگر کمی کاهش در ترافیک دارید، کارهای لازم برای بهبود سایت را انجام دهید، و احتمالاً به زودی (در عرض چند روز)، می توانید موقعیت های خود را دوباره به دست آورید.
اما اگر سایت از ایندکس خارج شده و یا یک اقدام دستی (Manual Actions) دریافت کردید، مطمئناً داستان کلا فرق دارد و باید استراتژی سئوی خود را تغییر دهید و یک بازنگری کلی در کارهایی که انجام داده اید، داشته باشید ولی یک خبر بد، این مسیر کمی زمانبر است.
اما با توجه به اینکه بروزرسانی های گوگل همیشگی است، ما هم باید نظارت مستمر و مستقیم بر عملکرد سایت داشته باشیم و کارهای لازم برای انطباق با الگوریتم های گوگل را انجام دهیم.
یکی از کارهای روزمره صاحب سایت یا وبمستر و البته مشکل همیشگی، مراقبت از سایت و همراهی با آخرین بهروزرسانیهای Google است که میتواند یک مسیر بسیار سخت و حساس باشد، اما باید راه هایی پیدا کنیم تا تاثیرات منفی این آپدیت ها روی سایت خودمان را کاهش دهیم و با افت رتبه مواجه نشویم.
مهم ترین کار ما باید مراقبت از سایت در برابر تغییرات و بروزرسانی های گوگل باشد و باید طوری استراتژی سئوی خود را بچینیم که در هر آپدیتی، خیالمان راحت باشد و سایتمان مشکل نداشته باشد و همیشه در حال رشد و پیشرفت باشد.
محتواهای سایت ما باید مرتبط با حوزه کاری، قابل مشاهده برای کاربر، محتوای جامع و دقیق باشد و مشکلات کاربران را حل کند نه اینکه فقط بخواهیم از کلمات کلیدی در آن استفاده کنیم یا اینکه محتوای کپی منتشر نماییم.
به جز موارد گفته شده، محتوا باید با نیت کاربر (User Intent) و همیچنین هدف کاربر از جستجو , Search Intent)، همخوانی داشته باشد و برای استفاده در موبایل نیز بهینه و در آن از اسکیما درست استفاده کرد.
منبع:
1- https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/
2- https://support.google.com/webmasters/answer