شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
اگر بیزینس شما در یک مکان ثابت انجام می شود، مثل داشتن مغازه، یا محل ارائه خدمات؛ مانند پزشکان یا وکلا، یا یک فروشگاه فیزیکی، اما چطور می توان مشتریان هدف بیشتری مکان شما را ببینند؟
با سئو محلی یا لوکال سئو (Local SEO )
موتور جستجوی گوگل برای برطرف کردن نیاز های کاربران و جستجو کنندگان در دنیای اینترنت، سعی می کند بهترین و نزدیکترین محل ارائه خدمت را به آنها نمایش دهد و هر روز به سئو محلی اهمیت ویژه ای می دهد. من پیش بینی می کنم سئو در 2024 به این سمت پیش رود که سئو محلی به یکی از مهم ترین ارکان SEO و بهینه سازی تبدیل شود.
کسب و کارهای کوچک و یا افرادی که محل فیزیکی برای بیزینس خود دارند، با انجام سئو محلی، می توانند خود را به افراد بیشتری نشان دهند و کار خود را گسترش دهند.
برای آشنایی بیشتر با سئو محلی و نحوه ثبت کسب و کار خود در گوگل مپ با این مقاله از آژانس انجام سئو، همراه باشید.
سئو محلی یا سئو مکانی ( Local SEO) ؛ وقتی کاربر یک خدمت یا محصول را جستجو می کند، گوگل در نتایج خود کسب و کار مربوط به آن جستجو را که در اطراف کاربر باشد به او نمایش می دهد.
بطور مثال، من کلمه “رستوران” را سرچ کردم، در نتایج که به من نمایش داد و در تصویر زیر می بینید، 3 نتیجه اول نقشه و آدرس رستوران های نزدیک به محدوده ای است که من در آنجا جستجو را انجام داده ام.
اگر شما هم کسب و کار خود را برای سئو محلی بهینه کرده باشید، ترافیک بیشتری برای سایت رقم می خورد و مشتری حضوری شما نیز بیشتر خواهید شد.
حتی اگر سایت هم نداشته باشید می توانید آدرس خود را در گوگل مپ ثبت کنید و تمام افرادی که در محدوده شما در مپ دنبال محصولات و یا خدمات که شما ارائه می کنید، بگردند توسط گوگل شما معرفی می شوید.
با گسترش و بزرگ شدن شهرها، افراد بیشتری برای پیدا کردن آدرس یا محل خرید و فروش از نقشه های گوگل استفاده می کنند و برای پیدا کردن محل ارائه خدمات مورد نیاز خود از جستجوی محلی گوگل استفاده می کنند.
وقتی محل کسب و کار ما هم در نقشه های گوگل ( Google Map) ثبت و بهینه شده باشد، در سرچ کاربران و در صفحه اول، بیزینس ما هم به کاربر نمایش داده می شود.
جستجوهای محلی هدفمند هستند و بسیاری از آنها به مشتری تبدیل می شوند. سئو مکانی، اگر اصولی انجام شود معمولا زود بازده است و رقابت در آن کمتر است.
لوکال سئو، برای یک محله، در یک محدوده و در مقیاس بسیار کوچک باعث دیده شدن کسب و کار محلی شما می شود اما سئو سایت، برای مقیاس جهانی است. سئو وب سایت، برای همه کاربران و در معرض دید همه جستجوگران است.
برای رشد کسب و کار آنلاین، سئو یک امر ضروری است و باعث پیشرفت و پیدا کردن مشتریان بیشتر می گردد.انجام یک سری مراحل ساده اما درست و اصولی می توانید سایت خود را برای سئو محلی بهینه سازی کنید.این کارها عبارتند از:
برای انجام صحیح هر کدام از این کارها، در ادامه توضیح بیشتر می دهیم.
اولین قدم برای سئو کردن، ثبت مکان کسب و کارتان در نقشه گوگل است.برای این کار وارد گوگل مپ شوید و کلیک راست نمایید، گزینه ” اضافه کردن یک مکان جا افتاده” یا ” add a missing place” را که در تصویر هایلایت شده را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده، اسم کسب و کار را وارد کنید:
در پنجره پایین (Category) روی فلش کلیک کنید و از بین دسته های موجود، دسته مرتبط و یا نزدیکترین با کسب و کار خود را انتخاب نمایید.
در قسمت بعد از دسته بندی، اطلاعات دیگر مثل:
می توانید اضافه کنید و در آخر گزینه ارسال یا submit را بزنید:
مکان شما در نقشه گوگل ثبت شد و ایمیل تایید آن، به شما ارسال می شود. با این روش، کاربران به راحتی به شماره و آدرس و ساعت کاری شما دسترسی دارند و خیلی راحت می توانند شما را پیدا کنند.
با به اشتراک گذاری نقشه گوگل و مکان خود در شبکه های اجتماعی، کمک بزرگی به سئو سایت خود می کنید.گوگل به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی، نگاه و توجه ویژه ای دارد.
در برگه ارتباط با ما یا صفحات دیگر که لازم است، نقشه گوگل مپ را در سایت قرار دهید. برای اینکار کد اچ تی ام ای، نقشه را در وردپرس بگذارید. برای اینکار، ابتدا دکمه share که در عکس هایلایت شده را بزنید:
کد html را کپی کنید و در سایت خود قرار دهید. اگر سایت شما وردپرس است، این کد را به عنوان کد کوتاه در هر جا که می خواهید نقشه نمایش داده شود، بگذارید، مانند عکس زیر:
نظر کاربران در سئو و همچنین بقیه کاربران بسیار اهمیت دارد.وقتی کاربری خدمات شما را جستجو کرده، ابتدا نظرات کاربران قبلی که از این خدمات استفاده کرده اند را می خواند و این مطالب تاثیر زیادی در جذب او خواهد داشت.
برای بهتر سئو کردن سایت در لوکال سئو، نمایش در صدر جستجوهای گوگل مپ، بهتر است این کارها نیز انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید:
در کنار کلمات کلیدی خود، به منطقه جغرافیایی و آدرس خود اشاره کنید. همیشه در عبارات کلیدی و مهم خود به آدرس یا نقشه نیز اشاره کنید.
یکی از راههایی که گوگل متوجه موضوع یا اهمیت آن شود، استفاده از عنوان و متا دیسکریپشن است. در عنوان و توضیحات متا، می توان به آدرس یا محل کسب و کار اشاره کرد.
بعد از عنوان، هدینگ ها به عنوان راهنمای گوگل در درک موضوع می باشند. استفاده از آدرس در هدینگ 2 یا 3، می تواند به سئو محلی کمک کند. در برخی از تیترهای 2 و 3 موقعیت حود را ذکر کنید.
در صفحات سایت خود، آدرس و نام خیابان را ذکر کنید و همچنین در برخی از صفحات نقشه مپ گوگل را که ثبت کردید به اشتراک بگذارید. همچنین شماره تلفن ثابت خود را در صفحات سایت بگذارید.
سایت های درج آگهی محلی یا دایرکتوری های محلی، بهترین مکان برای ثبت سایت شماست زیرا به سئو محلی بسیار کمک می کند. دایرکتورهای محلی زیادی به صورت آنلاین و غیرآنلاین وجود دارد.
سایت های درج آگهی یا دایرکتورها، به شما این امکان را می دهد که بتوانید با استفاده کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کار خودتان، سایت و بیزینس خود کامل را معرفی کنید و در نتایج جستجو گوگل و گوگل مپ نشان داده شوید.
از مشتریان و کاربران خود بخواهید نظرشان را در مورد خدمات شما و یا محصولات، ثبت کنند. این کار باعث می شود اسم سایت شما بین کاربران برده شده و همیشه درگیر بحث و نظر در مورد شما باشند. ثبت نظر و امتیاز، باعث می شود در رتبه بندی امتیاز بیشتری بگیرید.
سعی کنید در بعضی از محتواهای سایت خودتا، در ابتدای محتوا از آدرس، اسم شهر یا منطقه استفاده کنید. مثلا :
“قیمت تزریق ژل در اندرزگو تهران”
همچنین می توانید از یک ویژگی خاص منطقه خود در محتوا استفاده نمایید.
چرا سئو محلی؟ اگر هنوز قطعیت ندارید تا از لوکال سئو استفاده کنید، موارد اساسی که باید از آن استفاده کنیم، عبارتند از:
با توجه به افزایش روزافزون سرچ در نقشه، از سئو محلی در سایت خود استفاده کنید و حتی اگر سایت هم ندارید می توانید کسب و کار خودتان را در گوگل مپ ثبت کنید تا به مخاطبین به راحتی شما را پیدا کنند.
سئوی محلی یک تکنیک بازاریابی است که شامل بهینه سازی کسب و کار و سایت شما برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی محلی و نقشه هاست.
سئو محلی (Local SEO) تمرکز در دیده شدن در یک محدوده جغرافیایی خاص است ولی سئو سایت در سراسر دنیا موثر است.
سئو محلی به کسب و کارها کمک بزرگی می کند و حتی اگر سایت هم نداشته باشید می توانید از لوکال سئو، ورودی و جذب ترافیک داشته باشید.
همه کسانی که کسب و کارشان در یک محل خاص مثل دفتر کار یا مغازه هست، می توانند از سئو محلی استفاده کنند.
بطور پیشفرض، استفاده از گوگل مپ و لوکال سئو، هیچ هزینه ای ندارد و برای ثبت کسب و کارتان در نقشه ها، نباید هزینه ای پرداخت کنید، ولی برای پیشرفت و رسیدن به رتبه بالا باید از متخصص سئو کمک بگیرید.