شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
داشتن باور اشتباه، همیشه باعث مشکل برای ما نمی شود اما گاهی یک باور اشتباه، ممکن است مشکل بزرگی برای ما به وجود آورد.
اما باور های اشتباه در سئو این طور نیست و یک باور غلط، ممکن است به سایت ما لطمه وارد کند، شاید به قیمت حذف شدن از صفحه نتایج گوگل و یا حتی پنالتی شدن توسط گوگل، بنابراین دانستن باورهای اشتباه مرسوم، بسیار مهم است.
برای اینکه بتوانیم یک استراتژی درست بچینیم، باید بدانیم که چه اطلاعاتی درست است و کدام اطلاعات نادرست هستند. از اطلاعات غلط در کارهای سئو سایت استفاده نکنیم زیرا درگیر یک سیکل غلط و باطل می شویم، که این باعث می شود زمان و هزینه زیادی را هدر داده و از ادامه راه ناامید شویم، حتی ممکن است از به ثمر نشستن کارهایی که تا این مرحله انجام داده ایم، ناامید شده و سایت را رها کنیم و با دنیای اینترنت خداحافظی کرده و به فروش سنتی برگردیم.
در این مقاله می خواهیم 11 باور غلط و اشتباه را که ممکن است سئو سایت شما را به خطر بیندازد را بررسی کنیم، با آژانس انجام سئو همراه باشید.
از اهمیت دانستن باور اشتباه در سئو، گفتیم و چرا می توانند برای سایت ما مشکل ساز شوند. ولی این باورها چی هستند؟
اما چرا این باورها غلط هستند و درست آنها چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه برای همه این موارد توضیح دهیم.
سئو مرده و دیگر استفاده ندارد؛ این اولین باور غلط و متاسفانه یکی از رایج ترین آن هاست، خیلی از افراد به این نکته باور دارند که دیگر سئو استفاده نمی شود، اما از این فکر کلا خارج شوید، زیرا اهمیت سئو از قبل هم بیشتر شده است. سئو؛ بوده، هست و خواهد بود. اما چرا این باور به وجود آمده است؟ در حال حاضر نتایج جستجو ها به صورت معنایی یا همان سمنتیک سئو است و نتایجی که به کاربران نشان داده میشود، نتایج جستجو های جدید و فیچر هایی که گوگل ارائه می دهد، باعث بوجود آمدن این طرز فکر برای بعضی از افراد شده است.
در نتایج، پاسخ کاربر مستقیم و مجزا و با توضیحات نشان داده می شود.
با یک مثال ساده ادامه می دهد فرض کنید شما نام الکس فرگوسن را جستجو می کنیم در صفحه نتایج گوگل تمام مشخصات الکس فرگوسن، نمایش داده میشود مانند افتخارات، سن و تاریخ تولد، محل زندگی و … شما احتیاج ندارید که وارد یک سایت شوید تا به اطلاعات دسترسی داشته باشید و در صفحه نتایج این اطلاعات به شما داده می شود و نتیجه دلخواه خود را دریافت می کنید بدون اینکه سایتی را باز کنید.
اما دادن این اطلاعات نمیتواند دلیلی برای تمام شدن سئو باشد. اول اینکه این نوع از نمایش در صفحه نتایج جستجو برای همه سرچ ها نیست و تعداد محدودی از جستجو ها به این صورت نمایش داده می شود. دوم اینکه نتایج ارگانیک همیشه وجود دارد و برای کاربر مفید است.
باور غلط دوم؛ سئو فقط یکبار باید روی سایت انجام شود! اینکه شما یک سایت را سئو کرده و در نتایج جستجو های گوگل به رتبه بالا و صفحه اول رسیده و دیگر نباید کاری انجام شود. آن سایت همیشه در رتبه بالا می ماند! این یک باور اشتباه است است، باید مداوم و همیشگی روی سایت کارهای مربوط به بهینه سازی انجام شود، زیرا گوگل به دنبال جلب رضایت کاربر است و سایت شما باید همیشه به روز باشد تا بتواند رضایت کاربران و درنتیجه گوگل را جلب کرده و در رتبه بالا ماندگار باشد.
به طور مثال: گواهی اس اس ال برای سایت ها ضروری شد اما قبل از آن نیاز نبود و یا سرعت سایت، جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل قرار گرفت و یا اینکه وقتی استفاده از تلفن همراه زیاد شد ریسپانسیو بودن سایت برای گوگل اهمیت پیدا کرد و در نتایج و رتبه بندی تاثیر گذار شد.
گوگل؛ نهایت رضایت کاربر از جستجو را میخواهد و معمولاً در بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه، با توجه به بروز رسانی الگوریتم ها، موارد جدید به سئو اضافه می شود.
انجام خدمات سئو، مشابه تمرینات یک ورزشکار است. یک بدنساز ظرف مدت چند روز و به یکباره تغییری در بدن او ایجاد نمی شود و تغییراتی را نمی توانیم، بینیم اما زمانی که هر روز تمرینات خود را انجام می دهد بعد از گذشت چند ماه، اثرات آن پیدا میشود و تغییرات آن را میتوانیم در بدن او مشاهده کنیم.
خیلی از صاحبین کسب و کار وقتی سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل می بینند، فکر میکنند که کارشان تمام شده و همیشه در نتایج می مانند. اما در اثر یک اشتباه سهوی و یا عدم کار یک متخصص سئو روی سایت، روند نزولی پیدا می کند و کم کم این سایت از نتایج گوگل حذف و ناپدید خواهد شد.
اینطور نیست که شما فقط یک سایت بزنید و با پرداخت مبلغی به یک سئو کار، فکر کنید کار تمام است، بدون برنامه و داشتن استراتژی، نمی توان موفق شد. برای فروش بالا باید یک استراتژی درست داشته باشید ، پرسونای مخاطب خود را باید بشناسید، کانال های درآمدی سایت را مشخص کرده، کلمات کلیدی هدف را پیدا کنید و بعد برای سئو برنامه ریزی کنید و اگر بی برنامه باشید در ادامه راه به مشکل خواهید خورد.
قبل از شروع طراحی سایت، باید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید تا در ادامه به مشکلی برخورد نکنید و باید بدانید که سئو سایت، یک کار زمان بر می باشد و بستگی به حوزه کاری شما ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه زمان لازم باشد تا تاثیر کارهای سئو را در سایت ببینید. باید صبر داشته باشید و برای اینکه از نقطه صفر به ۱۰۰ برسید، پله پله پیشرفت کنید و از گام اول به ۱۰ و بعد به نقطه ۲۰ برسید و همینطور ادامه دهید و بالا بروید تا به اوج و نقطه 100 برسید و توجه کنید که سئو به عنوان یک برنامه دراز مدت و سالانه نگاه کنید.
گوگل فقط محتوای تازه را می بیند و تنها این نوع محتوا رتبه می گیرد؛! یک طرز فکر اشتباه دیگر. محتوای تازه، بشرط اینکه پاسخ کاربر را بدهد، رتبه می گیرد ولی آپدیت کردن محتوا های قدیمی هم می تواند به افزایش رتبه کمک کند.
تازگی محتوا؛ به تنهایی عامل و فاکتور رتبهبندی گوگل نیست، بستگی به حجم جستجوه،ا نوع محتوا، توضیح و توزیع محتوا دارد. سئو همیشه درحال توسعه و رشد است، فرض کنید شما شش ماه سایت خود و سئو را رها کنید و هیچ کاری روی آن انجام ندهید، زمانی که بخواهید دوباره شروع کنید، کلی تغییر در نتایج جستجو و عوامل رتبه بندی صورت گرفته است، بعضی از قوانین به صورت بنیادی عوض شده است. مثلاً اگر شما مقاله ای از خود گوگل که مربوط به سه سال پیش باشد، بخوانید و به دستورات آن عمل کنید، ممکن است سایت شما پنالتی شود. یک متخصص سئو باید همیشه به روز باشد و درک درستی از مفاهیم سئو و الگوریتم ها داشته باشد.
البته محتوای همیشه سبز، استثنا می باشد محتوایی که درد مخاطب را درمان میکند، همیشه مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت عمومی است این نوع محتوا همیشه رتبه می گیرد و نیازی به آپدیت ندارد به طور مثال:
چرا گوشی شارژ نمیشه؟ چرا لپ تاپ روشن نمیشه؟
گوشی، لپ تاپ و این مشکلات همیشه وجود دارند و مخاطب نیز همیشه دنبال جواب این سوالات است و اینطور موارد را جستجو میکند. مواردی که روند ترند عمومی روز هستند و تاریخ انقضا ندارند و کاربر نیز به دنبال جواب آن است.
تازگی محتوا به این معنی نیست که شما حتماً این محتوا را امروز تولید و منتشر کرده باشید، بلکه به روز رسانی و تکمیل محتوا به منزله تازگی محتواست. کامل بودن و کیفیت موثر محتوا باعث ماندگاری آن میشود.
این تصور که من در روز چند مقاله تولید و منتشر کنم می توانم رتبه بگیرم، کاملاً اشتباه است. گاهی بعضی از صاحب سایت سوال می کنند که: من چند مقاله در هفته منتشر کنم تا رتبه بگیرم؟
اگر من ده تا مقاله هر هفته در سایتم انتشار دهم، می توانم به صفحه اول نتایج گوگل برسم؟
این یک فکر و تصور اشتباهی می باشد و این نوع سوالات از پایه غلط هستند. شما باید ببینید:
کاربر سایت شما چه نیازی دارد، استراتژی شما برای تولید وبلاگ سایت چیست و آیا محتوای شما CTA دارد؟
این محتوا چه کاری برای کاربر انجام می دهد ؟
سایت های بسیار خوب وجود دارند که محتوای عالی و کاربر پسند هم منتشر می کنند اما در صفحه لندینگ خود هیچ دعوت به اقدامی طراحی نکردهاند. وقتی کاربر وارد صفحه فرود می شود، نمی داند باید چه کاری انجام دهد و ممکن است باعث خروج کاربر از آن صفحه بدون هیچ اقدامی شود .
وقتی مقاله یا نوشته در سایت خود منتشر می کنید، حتماً باید دعوت به اقدام CAT داشته باشد مثلاً میتوانید در انتهای مقاله یک کد تخفیف برای خرید به کاربر هدیه دهید.
اگر کاربر مقاله شما را بخواند و از سایت خارج شود و هیچ اقدامی انجام ندهد، این اقدام به سئو سایت شما ضرر می رساند. کاربر را ترغیب کنید تا از صفحات دیگر سایت هم بازدید کند و زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند.
مثلا می توانید از پادکست، کتاب الکترونیکی و یا pdf استفاده کنید تا کار بر شما زمان بیشتری را در صفحه شما بماند و باید کاری کنید که کاربر در زمان مطالعه مقاله، اقدام دیگری نیز انجام دهد.
بسیاری از مردم باور دارند که کلمات کلیدی طولانی یا کلمات دم دراز که به لانگ تیل شناخته می شوند، راحت رتبه می گیرند خیلی از افراد فکر می کنند لانگ تیل (Long Tail) یعنی عبارتی که تعداد کلمه بیشتری داشته باشد، اما این یک تعریف دقیق و کامل نیست.
برای آشنایی بیشتر با انواع کلمات کلیدی، مقاله “کلمه کلیدی، چطور کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟” را مطالعه کنید.
عباراتی که توسط مردم جستجو می شوند . حجم جستجوی کلمه به کلمه و بصورت تکی، کم است اما حجم جستجو عبارت زیاد است. یعنی تعداد کلمه در عبارت مهم نیست.
مثلا: بهترین غذا برای کم کردن وزن چیه؟
کلمات طولانی یا دم دراز، در ماه حجم سرچ کمتری نسبت به کلمات تک سیلابی دارند، اما برای سئو سایت و گرفتن رتبه بهتر هستند. البته بستگی به سختی کلمه نیز دارد، وقتی سختی کلمه تک سیلابی با سختی عبارت دم دراز تقریبا بهم نزدیک باشند، این باور غلطی است که کلمات طولانی تر راحت رتبه می گیرند.
بطور مثال، کلمه کلیدی اصلی سایت شما، “طراحی سایت” است و شما میخواهید روی این کلمه های کلیدی رتبه بگیرید. توصیه می کنیم که ابتدا کلمه دم دراز “طراحی سایت در تهران” را سئو کنید تا بتوانید رتبه بگیرید و بعد از آن، کلمه “طراحی سایت با وردپرس”، را بهینه نمایید و در آخر روی کلمه کلیدی “طراحی سایت” کار کنید.
طبق اعلام گوگل سایت بابت محتوای تکراری پنالتی نمیشود اما این باور غلط همچنان بین مردم دست به دست میشود و به قوت خود باقی است
اگر در سایت محتوای تکراری داشته باشید ممکن است که افت رتبه پیدا کنید اما پنالتی نمی شوید مثلاً دو یا چند صفحه تکراری داشته باشید با محتوای یکسان سایت شما پیشرفت نمی کند افت رتبه خواهد داشت اما پنالتی نه، محتوای تکراری برای سایت مشکلاتی به وجود می آورد مثل:
محتوای تکراری را می توان از طریق ابزارهای مثل ماز، اسکریمینگ فراگ و یا سرچ کنسول سایت بررسی و پیدا کرد و با اصلاح آن ها سایت پیشرفت می کند.
هرچه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود سایت رتبه بهتری خواهد داشت و رنکینگ آن بالاتر می رود ارتباط مستقیم بین اشتراک گذاری مطالب سایت توسط کاربران و بالا رفتن رنک سایت وجود دارد.
سوشال مدیا تاثیرات مثبت زیادی در سئو سایت می گذارد، علاوه بر دیده شدن بیشتر سایت، توزیع محتوا بسیار مهم است و گاهی از تولید محتوا هم مهمتر است. ممکن است شما محتوای با کیفیت و زیادی تولید کنید ولی کانال توزیع محتوا نداشته باشید، باید بر اساس پرسونای مخاطب هدف خود تبلیغ کرده و محتوا را به مخاطبین خود برسانید.
برای تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت، آدرس صفحه (URL) خود را به اشتراک بگذارید. می توانید از فیسبوک، یوتیوب، تلگرام، اینستا و توییتر ورودی بگیرید. سیگنال هایی که از سوشال میگیرید باعث بالا رفتن رتبه شما خواهد شد. این اشتراک گذاری باعث دریافت بک لینک برای شما می شود که در رتبه بندی نیز موثر است.
باور اشتباه دیگر در مورد استفاده از گوگل ادز می باشد، برخی فکر میکنند که اگر از تبلیغات گوگل یا ادز استفاده کنند، باعث می شود سایت شان پیشرفت کرده و رتبه بالایی دریافت کنند. پرداخت هزینه و خرید تبلیغ هیچ اثری روی رتبه سایت ندارد و قرار نیست با پرداخت پول به گوگل شرایط و فاکتورهای رتبه بندی تغییر کرده و سایت شما رتبه بالای بگیرد. البته تبلیغات کلیکی به طور غیرمستقیم روی سئو سایت موثر است. زیرا زمانی که تبلیغ انجام می شود، مخاطب با کلیک بر روی سایت شما و بازدید از لندینگ پیج، بشرطی که با یک استراتژی درست و اصولی باشد، جذب می گردد.
با پرداخت هزینه و تبلیغات کلیکی برند شما دیده می شود و می توانید از آن ورودی بگیرید. با توجه به افزایش ورودی، افزایش رتبه هم اتفاق می افتد.
وقتی صفحه لندینگ خوب و مناسب طراحی شده باشد کاربر صفحه شما را بوک مارک می کند، این سیگنال ها باعث افزایش رتبه خواهد شد. تبلیغات کلیکی در خیلی از حوزه ها می تواند به بهبود سئو سایت کمک کند به طور مثال: برای یک کلمه کلیدی عملیات بهینه سازی روی آن انجام شده ولی در صفحه دوم مثلاً رتبه ۲۷ مانده و هر کاری که انجام میدهید، پیشرفت نمی کند. شما از رپورتاژ، بک لینک و یا هر کار دیگری که بوده، انجام داده اید اما رتبه تغییر نکرده است، در این حالت می توانید با یک استراتژی ای درست و حساب شده از گوگل ادز استفاده کنید.
رنکینگ یا همان پیج رنگ که قبلاً وجود داشت و به هر سایت یک عدد بین ۱ تا ۱۰ امتیاز می داد و دیگر وجود ندارد. اما کیفیت و کمیت صفحه هنوز هم وجود دارد و در بک لینک، بسیار موثر است و گوگل از آن برای صفحه ای که لینک دریافت می کند، استفاده کرده و در رتبه بندی نیز موثر است و هنوز هم یک فاکتور مهم برای گوگل است. مواردی که در پیج رنگ موثر است عبارتند از:
برای پیشرفت و گرفتن رتبه، همه چیز سئو نیست، در کنار سئو از تبلیغات کلیکی، شبکه های اجتماعی هم باید استفاده کرد و برندینگ قوی باید داشته باشید.
برعکس دسته قبلی؛ برخی دیگر معتقدند که سئو فقط رنکینگ و فقط رتبه اول است و باید در تمام کلمات کلیدی رتبه ۱ گوگل باشند. اما باید بسنجید که شرایط و لیاقت برای رتبه 1 دارد؟ برند، محبوبیت، شبکه اجتماعی قوی و پر بازدید و …
برای رسیدن به رتبه 1 باید آهسته ولی پیوسته حرکت کرد با تحلیل و بررسی. مثلاً سایت دیجی کالا سالها زحمت کشیده تا به رتبه یک رسیده است از سال ۸۶ شروع کرده تا امروز که به این جایگاه رسیده است اینکه من بگویم می خواهم رتبه یک را داشته باشم با چند تا تریک و ترفند جلو بروم، نمیشود. باید پله پله به سمت هدف حرکت کرد. ابتدا باید برنامه ریزی درست برای چند سال داشته باشیم و با صبوری و اما اصولی کار کنید و با استمرار به هدف خود برسید.
در صفحه نتایج جستجو بیشتر ترافیک برای رتبه یک است، اما همیشه این طور نیست در برخی از حوزهها کاربران رفتار متفاوتی دارند. مثلاً کاربری سرچ می کند “قیمت موبایل” و دیجی کالا رتبه ۳ است، اما چون کاربر به برند دیجیکالا اعتماد دارد، روی رتبه ۳ یعنی سایت دیجی کالا کلیک میکنند.
گاهی کاربر سایت های رتبه ۱ یک تا ده را باز میکند، ابتدا سایت رتبه ۱ را می بیند و بعد به ترتیب همه صفحات سایت های رتبه های بعدی را نیز نگاه می کند، ممکن است سایتی که در رتبه شش قرار دارد قیمت پایین تری نسبت به بقیه داشته باشد و کاربر هم از همان سایت خرید می کند .
یعنی کاربر سایت رتبه ۱ را دیده اما از سایت رتبه ۶ خرید انجام داده است نرخ تبدیل فقط به رتبه نیست به خیلی از فاکتورهای دیگر مثل برند بستگی دارد. شما نیز نباید تمام فکر و هدف خود را برای گرفتن رتبه ۱ بگذارید. ابتدا رفتار و پرسونای مخاطب خود را بشناسید و در حوزه کاری خودتان تحقیقات کامل انجام دهید و بعد برنامه فروش خود را بچینید.
طبق تحقیقات رتبه های ۱ تا 3 صفحه نتایج، %۵۰ درصد از ترافیک ورودی ارگانیک را دریافت میکند و بقیه سایت های رتبه های بعدی صفحه اول، یعنی %۵۰ درصد از ترافیک ورودی برای رتبه های ۴ تا ۱۰ می باشد.
بنابراین به جای تمرکز بر گرفتن رتبه ۱ تمام هدف خود را تولید محتوای با کیفیت و درمان درد مخاطب خود کنید تا ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند.
هر صفحه برای چند کلمه کلیدی ممکن است، بهینه شده باشد و ممکن است است برخی ها فکر کنند، جستجوی کلمات کلیدی دیگر اهمیتی ندارد . شاید این سوال پیش بیاید که:
چه ارزشی دارد که محتوا را برای یک کلمه کلیدی بهینه کنیم؟ در صورتی که ترافیک از کلمات دیگر نیز به این صفحه می رسد.
اما در حقیقت این طور نیست، جستجوی کلمه کلیدی و تحقیق در این مورد، شما را مطمئن می کند که برای بهترین، پرسرچ ترین و پرطرفدار ترین کلمات، صفحه را بهینه کنید تا بتوانید مخاطب جذب کرده و ترافیک سایت افزایش پیدا کند.
برخی از باورها ممکن است بیزینس شما را تحت تاثیر قرار دهد، پس بهتر است از این نوع باورها که در اثر تجربیات نادرست و یا مشورت با افراد غیر متخصص به دست آمده را کنار بگذارید و بدون اینکه تجربه داشته باشید و یا موردی را خودتان تست نکرده اید، استفاده نکنید و کسب و کار خود را به خطر نیندازید.
آپدیت هایی که گوگل در الگوریتم ها انجام می دهد نیز ممکن است باعث جریمه و افت رتبه شوید و باید با یک متخصص مشورت کنید تا مشکلی پیش نیاید. مثلا بروز رسانی الگوریتم گوگل مارس 2024 علیه اسپم که تغییرات زیادی در نتایج می گذارد و اگر درست و اصولی ستیا را سئو نکنید جریمه خواهید شد.
می توانید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید تا سایت شما رشد اصولی داشته باشد و صفحات یتیم برای شما درست نشود.
برخی از باورهای اشتباه در سئو رایج شده اند، ممکن است به سایت آسیب وارد کنند و باعث افت رتبه شوند.
شایعه در سئو بسیار زیاد است و گاهی اینقدر همه گیر می شود که نتیجه آن، یک باور اشتباه است و در بین بسیاری افراد شکل می گیرد.