شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
بنظر من در حوزه سئو، هر صفحه از سایت ما بهعنوان دارایی باارزشی است که به میزان قابلتوجهی به دیدهشدن و رتبهبندی کلی وب سایت ما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک میکند. اما یک نگرانی که من دارم از صفحات یتیم یا همان Orphan Pages هایی که ممکن است در سایت داشته باشیم است.
به طور کلی صفحات یتیم یا Orphan Pages، صفحاتی در هر وب سایت هستند که لینکی از جای دیگری در سایت ندارند یا دریافت نکرده اند. به بیان سادهتر از هیچ صفحه ای از سایت خودمان به آن لینک نداده ایم و از هیچ صفحه دیگری در سایت نمیتوانید وارد آن شوید.
در حقیقت من آنها را مانند جزایر کوچک و جدا از سرزمین اصلی در وب سایت خود در نظر می گیرم که راهی برای رسیدن به آنها وجود ندارد و به سرزمین اصلی وصل نیستند.
در متن پیش رو تصمیم دارم شما را با صفحات یتیم آشنا کنم، همچنین از تفاوت آنها با صفحات بن بست صحبت خواهم کرد. اگر به دنبال کشف این جزیرههای سرگردان در سایت خود هستید، تا انتهای مقاله با من همراه باشید تا در مورد نحوه یافتن صفحات یتیم و بهترین روش رفع آنها اطلاعاتی به دست آورید.
صفحاتی از سایت ما که از هیچ صفحه دیگری از سایت به این صفحه لینک داده نشده (در هیچکدام از صفحات دیگر سایت پیوندی به آنها وجود نداشته باشد) را صفحه یتیم یا Orphan Pages می نامیم.
من این صفحات دیجیتالی یا زامبی پیج را، شبیه روحهای سرگردان می دانم که در چشمانداز وسیع اینترنت گم شدهاند و از ساختار منسجم وب سایت ما جدا افتادهاند. به این دلیل نام یتیم را به آنها داده که چنین صفحاتی به صورت مخفی هستند و هیچ پیوندی به صفحات والدین خود ندارند.
در واقع اگر از سایر صفحات سایت توسط هیچ پیوند داخلی، به صفحهای اشاره نشود، نهتنها بازدیدکنندگان از وجود چنین صفحاتی اطلاعی پیدا نمیکنند، بلکه رباتهای خزنده موتورهای جستجو همچون گوگل، بینگ و یا ماکروسافت ادج نیز نمیتوانند آنها را پیدا کرده و ایندکس کنند. تنها راهی که کاربر میتواند به صفحات یتیم یا Orphan Pages دسترسی داشته باشد، تایپ مستقیم URL در مرورگر خواهد بود.
صفحهای از وب سایت را بن بست مینامیم که به هیچ صفحه داخلی در سایت یا صفحات خارجی در سایتهای دیگر، لینکی نمیدهد. بهطور کلی هنگامی که کاربران وارد صفحات بن بست یک سایت میشوند، بهاحتمال بسیار زیاد سایت را رها میکنند که این موضوع بر نرخ پرش سایت تأثیر خواهد گذاشت. از طرفی خزندههای موتورهای جستجو نیز در چنین صفحاتی هیچ پیوندی را به دیگر بخشهای سایت شما ارسال نکرده و امتیاز ارزشمندی لینک به آن نمیدهند.
این موضوع را در نظر داشته باشید که سیستمهای مدیریت محتوا همچون وردپرس به دلیل اضافهکردن هدر، فوتر، سایدبار و منوها به هر صفحه، باعث شدند تا لینکهایی در تمام صفحات ایجاد شده و عملا ساخت صفحات بن بست دشوار شود. در نهایت برای پیداکردن این صفحات نیز میتوانید از ابزار گوگل آنالیتیکس کمک گرفته و نرخ خروج صفحات سایتتان را بهدست آورید.
اکنون که با تعریف صفحات یتیم و صفحات بن بست آشنا شدید، بهتر است در مورد تفاوت این دو نیز اطلاعاتی را بهدست آورید.
بهطور کلی به صفحات یتیم، هیچ صفحه دیگری اشاره نکرده است و از بخشهای دیگر سایت قابلدسترسی نخواهد بود؛ اما برخلاف صفحات یتیم، میتوان به صفحات بن بست از سایر بخشها دسترسی داشت، چرا که پیوندهایی در آنها وجود دارد که از داخل یا خارج وب سایت به آنها اشاره میکند.
تفاوت دیگر در این است که از صفحات یتیم یا Orphan Pages میتوان به صفحات دیگر رسید، مانند صفحات لندینگ فروش ویژه که از طریق آنها به صفحه پرداخت هدایت میشوید؛ اما صفحات بن بست به هیچ صفحه یا وب سایت دیگری لینک ندارند و از طریق آنها به مسیر دیگری هدایت نمیشوید. در حقیقت تنها راه خارجشدن از صفحه بن بست (dead-end page) بستن تب مرورگر یا زدن دکمه Back خواهد بود.
در حالت کلی صفحات یتیم یا Orphan Pages بهصورت ناخواسته یا تصادفی و به دلایل مختلفی ایجاد میشوند. در ادامه به برخی از عواملی که باعث ساخت این صفحات میشوند اشاره میکنیم.
گاهی اوقات نیز صفحات یتیم به دلیل ایجاد لندینگهای تبلیغاتی ایجاد میشوند. به هر حال این نکته را در نظر داشته باشید که این دلایل باعث میشوند تا مشکلاتی برای سئو سایت شما پیش بیاید و در بهدست آوردن رتبههای برتر نتایج جستجو با مشکل روبهرو شوید.
به طور کلی صفحات یتیم یا Orphan Pages روی تجربه کاربری تأثیر نامطلوبی خواهند گذاشت و از همین رو میتوان گفت ممکن است برای سئو سایت شما نیز مشکلساز شوند. از طرفی همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، رباتهای موتورهای جستجو هم نمیتوانند از طریق صفحات دیگر به صفحات یتیم راه پیدا کنند؛ به همین دلیل چنین صفحاتی بهاحتمال بسیار زیاد در نتایج سرپ موتورهای جستجو همچون گوگل، ایندکس نشده و نمایش داده نمیشوند.
اهمیت این موضوع زمانی دوچندان میشود که تعدادی صفحه یتیم یا زامبی پیج ارزشمند در سایت خود داشته باشید. این نکته را هم فراموش نکنید که حتی اگر این صفحات در نقشه سایت XML هم قرار گرفته باشند، باز ممکن است برای سئوی سایت مشکلساز شوند.
بهطور کلی برای پیداکردن صفحات یتیم یا Orphan Pages سایتتان باید از یک دستورالعمل ساده پیروی کنید. در حقیقت ابتدا فهرستی از URLهای سایت در نرمافزار اکسل یا Google Sheets تهیه کنید. یک ستون را به آدرسهای قابل خزیدن توسط باتهای موتورهای جستجو (Crawlable URLs) اختصاص دهید و در ستون دیگر آدرسهای صفحاتی را وارد کنید که بازدیدکنندگان سایت به آنها وارد میشوند.
درنهایت با استفاده از یک فرمول ساده، این دو ستون را با هم مقایسه کنید. آدرس صفحاتی که از ستون Analytics در ستون Crawlable وجود ندارند، صفحات یتیم هستند. در ادامه ابزارهای آنلاین و روشهای سادهتری را برای یافتن این زامبی پیجها به شما آموزش میدهیم.
از معروفترین و کاملترین ابزارهای سئو که برای یافتن صفحات یتیم بسیار کاربردی خواهد بود، نرمافزار اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) است. این نکته را فراموش نکنید که برای استفاده از این برنامه باید از قبل گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را به حساب اسکریمینگ فراگ خود متصل کرده باشید. سپس مراحل زیر را طی کنید:
پس از انجام مراحل بالا باید منتظر بمانید تا تحلیل لاگ خزش یا crawl log analysis کامل شود. در نهایت فهرستی از صفحات یتیم یا Orphan Pages سایت خود را مشاهده خواهید کرد.
برای این منظور باید از قبل سرویس گوگل آنالیتیکس را روی سایت خود راهاندازی کرده باشید. اکنون برای پیداکردن صفحات یتیم یا Orphan Pages از این سرویس محبوب مراحل زیر را انجام دهید.
اکنون لیست کاملی از URLهای سایتتان در دست دارید، بهاحتمال بسیار زیاد صفحات یتیم در میان آدرسهایی است که در بالای این فهرست قرار گرفتهاند و کمترین میزان بازدید را به خود اختصاص دادهاند.
یکی دیگر از قویترین ابزارهای سئو که برای یافتن صفحات یتیم یا Orphan Pagesسایتها به کار میرود، سم راش است؛ البته این ابزار دو نسخه دمو رایگان و پولی داشته که نسخه پریمیوم آن از امکانات بیشتری برخوردار خواهد بود. برای این منظور باید از ابزار ممیزی سایت یا سایت اودیت (Site Audit) سم راش استفاده کرده و مراحل زیر را انجام دهید.
در نهایت میتوانید با انتخاب گزینه “Why and how to fix it” در سمت راست از پیشنهادهای حل مشکل صفحات یتیم یا Orphan Pagesتوسط سم راش بهرهمند شوید.
در حالت کلی رفع مشکل صفحات یتیم به استراتژی محتوایی و موضوع سایت شما بستگی دارد. در حقیقت گاهی اوقات نیازی به حل مشکل چنین صفحاتی نیست. به عنوان مثال شما یک صفحه را برای فروش ویژه محصولی خاص طراحی کردهاید که اکنون موجود نیست و زمان اهمیت آن گذشته است، در این حالت میتوانید این صفحات را یتیم نگه دارید.
در نهایت پس از پیداکردن صفحات یتیم یا Orphan Pages برای بهینهسازی و رفع آنها از روشهای کاربردی زیر کمک بگیرید.
در پایان توجه داشته باشید که صفحات یتیم را با صفحات بن بست اشتباه نگیرید و برای جلوگیری از ایجاد چنین صفحاتی به لینکسازی داخلی سایت خود دقت کنید. همچنین تلاش کرده تا با یک استراتژی محتوایی قوی، ساختاری دقیق برای محتوای سایتتان بچینید تا هیچ صفحهای یتیم باقی نماند. برای یافتن و حل مشکلات صفحات یتیم یا Orphan Pages و بهبود سئو سایت میتوانید از متخصص سئو و یا از مشاوره سئو کمک بگیرید.
[wpdatatable id=35]به صفحهای در وب سایت که هیچ لینکی از سایر صفحات به آن داده نشده باشد، صفحه یتیم میگویند، در این حالت کاربران و خزندههای گوگل به آسانی نمیتوانند به چنین صفحاتی دسترسی داشته باشند.
استفاده از ابزارهایی همچون گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog)، سم راش (SEMRush) و رنک مث (Rank Math) برای این کار مفید هستند.
ابتدا باید بررسی کنید که صفحه یتیم یا زامبی پیج ارزشمند است یا خیر؟ اگر مفید خواهد بود، پس باید در دسترس و قابلاستفاده باشد، در غیر این صورت باید به فکر حذف آن باشید.
خیر. صفحات بن بست، حاوی هیچ لینک خروجی، داخلی یا خارجی نیستند؛ البته برخلاف صفحات یتیم، آنها دارای پیوندهای ورودی هستند.
در متن بالا مروری داشتیم به معرفی صفحات یتیم یا Orphan Pages، همچنین تفاوت آنها را با صفحات بن بست بیان کردیم. برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی، بهتر است بازدیدکنندگان سایت شما، در پیچوخم اطلاعات گم نشوند. از همین رو برای پیداکردن صفحات یتیم و بر طرف کردن آنها و این که چگونه میتواند کاربران و موتورهای جستجو را در جنگل دیجیتال هدایت کرده و سایتتان را در خط مقدم دید آنلاین قرار دهد، تکنیکهای مؤثری را بیان کردیم. اگر شما هم روش دیگری را میدانید که به آن اشاره نکردیم، در کامنتها با ما در میان بگذارید تا سایر دوستانتان هم از آن استفاده کنند.