09176256031

چطور بدون سایت، صفحه اول گوگل باشم؟

میزان پیشرفت خواندن شما

چطور بدون سایت، صفحه اول گوگل باشم؟

سئو گوگل مپ یا سئو محلی

فهرست مطالب

اولین اولویت برای هر صاحب وب سایتی بودن در صفحه اول گوگل است. مدیران بیزینس ها برای رسیدن به رتبه های اول گوگل، هزینه و تلاش زیادی انجام می دهند.

اما عده ای با زحمت کمتر و هزینه پایین، حتی بدون داشتن سایت، در نتایج گوگل، صفحه اول هستند!! 

چطوری؟ امکان ندارد!!

شاید شما هم تعجب کنید و بگویید “چنین چیزی غیر ممکن است.” یا شاید آنها گوگل را دور زدند.سئو محلی یا لوکال سئو

در این مقاله از آژانس “انجام سئو” به موضوع سئو  گوگل مپ و لوکال سئو می پردازیم.

اگر شما هم ارائه کننده خدمات یا فروشنده محصول هستید و بدون داشتن سایت می خواهید در جستجو با برخی از کلمات در صفحه اول گوگل باشید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سئو برای کسب و کارهای بدون سایت

در مورد سئو چیست و اهمیت آن برای سایت ها زیاد صحبت کردیم و از مزیت های آن گفتیم، اما اگه وب‌سایت نداشته باشیم چطوری از سئو برای جذب مخاطب استفاده کنیم؟

گاهی شما یک عبارت را در گوگل سرچ می کنید، نتایجی که به شما نشان داده می شود با فرد دیگری که در یک مکان دیگر همان عبارت را سرچ کرده متفاوت خواهد بود. زیرا موتورهای جستجو برای نشان دادن نتیجه به کاربر، مواردی مانند موقعیت مکانی فرد جستجو کننده،  سابقه سرچ آن فرد و … را در نظر می گیرد و نتیجه را به کاربر تحویل می دهد. برای همین است که ممکن است برای افراد نتایج تفاوت داشته باشد.

برای درک بهتر، مثال می زنیم و نتیجه را بررسی می کنیم.

فرض کنید شما کلمه “رستوران” را سرچ می کنید، نتایج اول رستوران های اطراف شما و نتایج در نقشه گوگل ( google maps) را به شما نشان می دهد.

عکس زیر:

جستجوی محلی، سئو کسب وکار های محلی

شما هم به راحتی وارد گوگل مپ می شوید و اطلاعات بیشتر در مورد رستوران ها بدست می آورید. مثل؛ فاصله شما تا مکان آن رستوران، چند ستاره بودن آن و نظرات کاربران و کسانی که از خدمات آنها استفاده کرده اند.

این بسیار فوق العاده است چون شما با خیال راحت می توانید انتخاب کنید که به کدام رستوران بروید. کیفیت و قیمت را بسنجید، عکس آنجا را ببینید، منوی غذا و کلی اطلاعات ارزشمند دیگر که کاربران و استفاده کنندگان، نظراتشان را ثبت کردند.

نکته جالب و مهم این موضوع در این است که ممکن است این رستوران ها اصلا سایت ندارند، ولی شما به کمک گوگل آن را پیدا کردید و حتی کلی اطلاعات مفید راجع به آن مکان بدست آوردید.

این نتیجه فقط در لوکال سئو اتفاق می افتد. البته دقت کنید که اگر شما در یک مکان یا شهر دیگری دوباره جستجو کنید، نتایج متفاوت خواهد بود.چون نتیجه این جستجو بر اساس موقعیت مکانی به شما نمایش داده می شود.

چطور می‌توانیم در سئوی محلی پیشرفت کنیم؟

اولین نکته در نتایج جستجوی محلی، این است که نتایج بر اساس مکان کاربران که در زمان جستجو آنجا حضور دارند به آنها نمایش داده می شود و نزدیک ترین محلی که سرچ کرده باشند برای آنها نمایش می دهد.

اما برای اینکه کسب و کار ما هم در این نتایج و نقشه های گوگل نمایش داده شود، چه کاری باید انجام دهیم؟

اولین قدم، ثبت مکان کسب و کار (مغازه یا دفتر کار) و شماره تلفن های کاری خودتان در گوگل مپ است. خوشبختانه هنوز این کار در ایران تحریم و فیلتر نیست و امکان ثبت محل کار شما در گوگل امکان پذیر است و خیلی راحت می توانید محل کار و شماره های خود را در مپ گوگل ثبت کنید.

برای ثبت محل کار در گوگل باید کارهای زیر را انجام دهید:

در نقشه گوگل، محل مغازه یا کار خود را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کرده و گزینه “یک مکان جا افتاده” یا ” Add a missing place” را انتخاب کنید.

آموزش ثبت آدرس در گوگل مپ

در مرحله بعد، نام بیزینس خودتان، را بنویسید و بعد گزینه  دسته بندی یا caategory را انتخاب نمایید.

نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ

در این قسمت دسته بندی که بیزینس شما در آن قرار دارد انتخاب کنید و اگر کسب و کار شما در آن قرار ندارد، نزدیک ترین حوزه را انتخاب کنید.

ثبت محل کار در گوگل مپ

در این قسمت، ساعت کاری، شماره ثابت محل کار و سایت و اطلاعات تکمیلی را وارد نمایید.

نحوه ثبت مشخصات کامل مغازه در نقشه گوگل

و در آخر گزینه ارسال را بزنید.

وقتی محل بیزینس شما در گوگل ثبت شد، از کاربران خود بخواهید که در گوگل مپ به شما امتیاز بدهند. بازدید از محل شما، ثبت نظرات کاربران، به اشتراک گذاری عکس های شما توسط مخاطبین باعث پیشرفت و گرفتن رتبه بالا می شود.

نکات مهم  ثبت مکان در گوگل مپ که باید بدانید

ممکن است شما تمام مراحل را به درستی انجام داده و مکان را  ثبت کنید و درخواست آن را ارسال نمایید، ولی محلی که درخواست ثبت آن را کرده اید،  ثبت نشده و از طرف گوگل تایید نشود و یا فرآیند ثبت آن بیش از اندازه طول بکشد. البته این موضوع معمولا برای همه اتفاق می افتد. اما با رعایت یک سری از نکات،  می توان  سرعت ثبت در گوگل مپ را بیشتر کرد و زودتر به نتیجه رسید.

راهکارهای برای ثبت سریع تر در گوگل مپ:

  • ارسال درخواست از طرف چند نفر
  • استفاده از جیمیل کسی که ستاره دارد
  • تلاش دوباره

ارسال درخواست توسط چند نفر

برای زودتر ثبت شدن مکان کسب و کار شما در نقشه های گوگل، می توانید با استفاده از چند اکانت جیمیل، درخواست برای ثبت یک مکان جا افتاده را برای گوگل بفرستید.
البته به این نکته توجه کنید که: با اکانتی که همان موقع برای این کار ساخته اید استفاده نکنید، چون به احتمال زیاد پذیرفته نمی شود. سعی کنید از ایمیل های قدیمی تر استفاده کنید.

استفاده از اکانت gmail ستاره دار

شاید بهترین کاری که بتوانیم انجام دهیم و من به تجربه به آن رسیدم این باشد که امتیازهای اکانت جیمیل ( Gmail) خود را که چندین سال است از آن استفاده می‌کنیم افزایش دهیم و با آن اکانت‌، درخواست ثبت مکان را برای گوگل ارسال کنیم. به این ترتیب که هر از چند گاهی مکان‌های مختلفی که می‌شناسیم که را در گوگل مپ ثبت کنیم.
مثلا اگر به یک رستوران، کلینیک زیبایی یا دفتر کار می‌رویم، آن مکان اگر در مپ نبود را ثبت کنیم و حتی درباره آن نظر بدهیم. این کارها و فعالیت مستمر باعث می شود امتیاز بگیریم.

وقتی با این اکانت که امتیاز خوبی در گوگل دارد برای ثبت یک مکان جدید در Google Map اقدام کنیم، درخواست ما خیلی راحت‌تر و زودتر پذیرفته می‌شود.

تلاش دوباره برای ثبت مکان در گوگل

اگر هیچ کدام از موارد بالا را ندارید و برای ثبت مکان عجله دارید، اما  درخواست شما تایید نشده، دوباره تلاش کنید و درخواست خود را چند بار ارسال کنید تا تایید شود.

برای سئو محلی، گوگل از چه الگوریتمی استفاده می کند؟

الگوریتم کبوتر (Pigeon)، که از اسم و ماهیت آن پیداست، کمک به سئو محلی است.کبوتر پرنده ای است که از زمان باستان برای ارسال اخبار یا نامه ها از آن استفاده می شده است.

چند سال پیش برای تبلیغات، مجله هایی چاپ می شد که در آنها تبلیغ کسب و کارها بود و آنها را به خانه ها، مشاورین املاک و مطب پزشکان می دادند تا بیزینس ها بتوانند تبلیغات خود را به مشتری ها برسانند. نکته جالب این تبلیغات این بود که نسخه های مختلفی از مجله به موقعیت های مکانی متفاوت فرستاده می شد تا هر کسب و کار بتواند تبلیغات خود را تنها به گوش مشتری های محل خود برساند و این کار باعث میشد نرخ بازدید و فروش در آن کسب و کار به طرز چشمگیری زیاد شود.

حالا کبوتر گوگل هم دقیقاً این کار را میکند ولی با دقت و سرعت بیشتر و بهتری!

برای اینکه بهترین نتیجه از الگوریتم کبوتر بگیریم، باید از دیگران بخواهیم که با اکانت جیمیل (gmail) خودشان در گوگل مپ برای ما نظر بگذارند یا امتیاز ثبت کنند.
این کار به بهبود سئوی محلی ما کمک زیادی می‌کند. طبق بررسی‌هایی که انجام دادم، متوجه شدم مکان‌هایی که در گوگل مپ امتیاز بیشتری از کاربران گرفته‌اند، نظرات بیشتر دارند، بالاتر از سایر رقبا در نتایج  قرار می‌گیرند.

الگوریتم کبوتر چه ربطی به سئو محلی دارد؟

کبوتر گوگل بر اساس لوکیشن یا موقعیت مکانی کسب و کارها عمل میکند.
سئو محلی هم به فرآِیندی گفته میشود که در آن سعی می کنیم کسب و کار خودمان، سایت یا صفحه ای از سایت  را برای یک موقعیت مکانی خاص (مثلاً اندرزگو) بهینه سازی کنیم.
پس میبینید که پایه و اساس الگوریتم کبوتر، طبق سئو محلی (Local SEO) عمل کار میکند.

همه سایت ها باید به کبوتر گوگل اهمیت بدهند؟

این سوال بسیار مهمی است! تمام بیزینس ها باید به سئو محلی اهمیت دهند، تصور بسیاری از افراد این است که کبوتر تنها در کسب و کارهای محلی اهمیت دارد، ولی وقتی سایت شما در یک موقعیت مکانی خاص برای گوگل بهینه باشد، احتمال حضور سایت شما در نتایج بالاتر می رود (چون بر اساس آمار 27 درصد جستجو، محلی است!)

الگوریتم کبوتر
با افزایش حضور در نتایج، ورودی سایت شما بالا میرود. حتماً میدانید که با افزایش کلیک، چه اتفاق خوبی برای سایت شما رقم می خورد! بله به سئو سایت کمک بزرگی می کند و باعث پیشرفت آن خواهد شد.

کلام آخر و توصیه ها

اگر یک کسب و کار محلی دارید و یا اینکه برای فروش محصول یا ارائه خدمات خود، محل کار دارید حتما از سئو محلی استفاده کنید تا هم بتوانید فروش انلاین داشته باشید و هم مشتریان حضوری خودتان را بیشتر کنید.

در این مورد خاص، حتما نباید سایت داشته باشید و کافی است از گوگل مپ کمک بگیرید و با راهکارهایی که گفته شد، در نتایج برتر دیده شوید و فروشتان بیشتر شود.

  • با استفاده از لوکال سئو (Local SEO) و ثبت محل کسب و کار در گوگل مپ و انجام راهکارها می توانید در جستجوی محلی رتبه داشته باشید.
  • ابتدا باید محل کسب و کار شما در گوگل مپ ثبت و تایید شود و بعد با گرفتن نظرات مثبت مخاطبین، به اشتراک گذاری عکس ها، گرفتن ستاره از نحوه عملکرد، از مراجعین به محل شما

سوالات متداول

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>