شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
تا حالا در مورد سئو منفی یا Negative SEO چیزی شنیده اید؟ سئو منفی یکی از مبحث هایی است که چالش های زیادی دارد و در مورد آن بحث زیادی است.، سئو منفی را برخی از متخصصین سئو قبول ندارند ولی مورد قبول دسته دیگر است. اما:
سئو منفی یعنی چی؟
سئو منفی با سئو سیاه (سئو کلاه سیاه) یکی است؟
چرا داشتن اطلاعات در مورد سئو منفی مهم است؟
برای پاسخ به این سوالات و اطلاعات بیشتر در مورد سئو منفی در این مقاله با آژانس انجام سئو همراه باشید.
سئو منفی؛ استفاده از روش های غیر اخلاقی است برای ضربه زدن به سایت های رقیب به طوری که رتبه آن سایت در صفحه نتایج افت کند. گوگل هم استفاده از این روش را مردود اعلام کرده است است و توصیه کرده به هیچ عنوان استفاده نکنیم.
کسانی که از سئو منفی استفاده میکنند میخواهند رتبه شما در صفحه نتایج گوگل، کاهش پیدا کند و افت رتبه شدیدی داشته باشید.
گاهی شما می بینید تعداد زیادی بک لینک به سایت شما داده شده است که این لینک ها از سایت های که با سایت شما هیچ ارتباط موضوعی ندارند و با انکر تکست های غیر مرتبط و گاهی غیر اخلاقی و +18 هستند که این یکی از روش های سئو منفی است.
مثال: سایت فروش داروهای گیاهی https://tebsonatishop.com/ که رقبا 1400 بک لینک نامرتبط از 620 دامنه با انکر تکست قمار، کازینو و … زده اند که در تصویر زیر تعدادی از آنها را می بینید.
خوب همانطور که میدانید سئو از دو بخش تشکیل شده است، سئو داخلی و سئو خارجی که به بخش سئوی داخلی on page SEO و به بخش سئوی خارجی off page SEO گفته می شود. سئو منفی بیشتر مربوط به سئو خارجی است. یعنی خارج از سایت و جایی که کمتر در اختیار شماست.
در بخش های لینک سازی خارجی و خارج از سایت که ما تسلط بر روی آن کمتر داریم و خیلی وقتها کاری روی آن نمی توانیم انجام دهیم.
الگوریتم های گوگل همیشه در حال رصد کردن سایت ها هستند و در صورتیکه کاری بر خلاف آنها انجام دهیم، جریمه یا پنالتی می شویم. یکی از این الگوریتم ها، پنگوئن است که به خاطر استفاده از لینک های مشکوک یا اسپم، سایت ما را جریمه و یا حتی پنالتی می کند.
دقیقا همین جایی که رقبا با ساخت لینک های اسپم گونه و نامرتبط که برای ما می سازند و این کار باعث می شوند سایت ما از دور رقابت ها حذف شود، یعنی در صفحه نتایج گوگل رتبه های خود را از دست بدهیم. الگوریتم پنگوئن به این موارد بسیار حساس است و فکر می کند خود ما این کارها را انجام می دهیم و به همین علت رتبه ما را سریع می گیرند. رقبا برای اینکه از ما جلو بزنند ممکن است این کارها را بر علیه ما انجام دهند.
در سئو داخلی، بطور محدود نیز امکان سئو منفی وجود دارد هم در محتوا و هم در لینک سازی، اما عمده کارهای منفی در سئوی خارجی است.
روشهای سئو منفی میتواند آسیب های بسیار جدی به سایت و سئو سایت ما بزند. تارگت و تمرکز سئو منفی بر روی گرفتن رتبه های ما در کلمات کلیدی اصلی است و می تواند جایگاه ما را به شدت دچار تنزل کرده و افت شدیدی را شاهد باشیم.
زیرا وقتی رقبا با انجام سئو منفی بک لینک های مخرب برای ما می سازند گوگل تصور می کند خودمان این لینک سازی ها را انجام داده ایم. کاری که بقیه برای ما انجام میدهند از نظر گوگل مهم نیست اما چون گوگل فکر میکند خود ما این کارا برای سایت انجام داده ایم، جریمه می شویم
وقتی این اعمال برای سایت ما انجام می شود و ما یک مانیتورینگ منظم نداشته باشیم لینک سازی ها را ندانیم و نظارت کامل و دقیق بر روی روند ساخت لینک نداشته باشیم، ممکن است افت رتبه زیادی را تجربه کنیم.
برای اینکه بتوانیم یک مانیتورینگ منظم در مورد بکینگ ها داشته باشیم می توانیم از ابزارهایی مثل سایت ماز ( MOZ) و یا سمراش (SEMrush) و یا اچرف (Ahrefs) استفاده کنید و در بازه های زمانی منظم تمام بک لینک ها را کنترل کنیم و زودتر از گوگل بفهمیم که آیا لینک مخرب برای ما زده شده است یا خیر و اثر آن ها را از بین ببریم اما اگر نتوانیم زودتر از گوگل متوجه شویم، ممکن است دچار جریمه و یا پنالتی شویم.
سئو منفی برای سایت های کوچک و متوسط جواب می دهد و در سایت هایی که حجم لینک های بسیار زیادی دارند، سئو منفی تاثیری زیادی برای آنها ندارد. مثلاً سایتی مثل دیجی کالا که میلیونها بک لینک مثبت دارد، ساخت لینک مخرب و سئوی منفی برای آن تاثیری در رتبه های این سایت نمی گذارد، اتفاقا به روند لینک سازی طبیعی هم کمک می شود و جایگاه آنها بیشتر تثبیت خواهد شد.
انجام سئو منفی برای سایت ها حقیقت محض است و اگر کسی این کار را به صورت هوشمندانه برای بقیه و رقبای خود انجام دهد، شاهد افت رتبه شدیدی خواهند بود، یعنی افراد حرفه ای طوری سئو منفی را برای رقبا انجام میدهند که گوگل تصور کند توسط خود صاحب سایت انجام شده است. افت رتبه یا حذف از صفحه نتایج برای آنها رقم می خورد و اگر زود به داد سایت نرسند شاید قابل بازگشت به رتبه های قبل نباشد.
در واقع تکنیک های سئو کلاه سیاه و سئوی منفی باعث افت رتبه در کلمات کلیدی اصلی می شود. شما با هزینه زیاد و با صرف وقت و انرژی، سایت خودتان را سئو کردید و در برخی کلمات کلیدی و عبارات مهم حوزه کاری تخصصی خودتان رتبه دارید، وقتی سئو منفی برای شما اعمال می گردد باعث از دست دادن رتبه ها می شوید و اگر متوجه نشوید و یا ندانید که چه کاری باید انجام دهید، ممکن است سایت شما از صفحه نتایج حذف شود.
اگر زود متوجه انجام سئو منفی روی سایتتان نشوید، پس گرفتن رتبه های قبلی کار بسیار دشواری است. اما در ابتدای کار بسیار راحت تر انجام می گردد.
برای اینکه بتوانیم از سایت خودمان در برابر سئو منفی محافظت کنیم باید تکنیک های آن را بدانیم و راه مقابله با این موارد را پیدا کرده و در صورت ایجاد آن، سایت را نجات دهیم. مهم ترین و متداول ترین تکنیک های سئو منفی در خارج سایت عبارتند از:
در ادامه توضیحات کامل در مورد راههای سئو منفی و راه حل و مبارزه با آنها را یررسی می کنیم.
یک سری سایت ها به یکدیگر لینک می دهند و یا یک سایت مزرعه لینک یا Link farm است یعنی به تعداد بسیار زیادی به دیگر سایت ها لینک داده است. این لینک ها به وسیله ربات انجام می شود مثل مانی ربات ( Money Robot) یا gsa که در نگاه اول ممکن است خیلی از لینک ها را جذب سایت شما کنند اما خیلی از این لینک ها مصنوعی و بی کیفیت هستند و باعث می شوند افت رتبه به شدت باشد.
اگر سرچ کنید بک لینک ارزان خیلی از این سایت ها هست که بسیار بی کیفیت هستند. خیلی ها ممکن است از این نوع سایت ها بک لینک بخرند و فکر کنند با انجام این کار رتبه های سایت خودشان افزایش پیدا میکند اما این کار باعث افت رتبه زیادی در نتایج سرچ خواهد شد زیرا بیشتر این نوع لینک ها بی کیفیت و مصنوعی هستند و تاثیر مثبت ندارند اما ممکن است تاثیر منفی داشته باشند.
ممکن است رقیب شما برای اینکه رد پایی از خود به جای نگذارد از این سایت های بی کیفیت برای شما بکلینک بخرد برای مدت مشخص، مثلاً دو ماه و به تعداد زیاد و بعد از آن دیگر ادامه نمی دهد (لینک ها را تمدید نمی کند) و این باعث افت رتبه برای شما می شود.
طبق تجربه و تحلیل هایی که در سایت های مختلف داشتیم این اتفاق برای خیلی از سایتها افتاده و باعث از دست دادن رتبه های آنها در کلمات کلیدی اصلی آنها شده است.
نکته : وقتی دیس اوو (dissawo) می کنید، ابزارها هنوز هم آنها را نشان می دهند ولی گوگل آنها را ایگنور (Ignore) کرده و دیگر اثری ندارند.
محتواهای بیشتر سایت هایی که مزرعه لینک هستند، فهرستی از هایپرلینک هایی که از سایت ها مختلف ارجاع شده اند و تصادفی و غیر مرتبط هستند، می باشند. در فوتر، ساید واید .. . محتوای آنها کپی و جالب نیستند، هیچ ورودی ندارند و حجم بک لینک های بسیار زیاد دارند و حجم لینک های خروجی هم بسیار زیاد است و عدم ارتباط موضوعی موجب میشود گوگل سایت هایی که از این روش ها استفاده می کنند جریمه کند چون موضوع بک لینک مرتبط نیست و تعداد خروجی بک لینک از سایت زیاد است.
هر وقت می خواهید از یک سایت رپرتاژ بخرید و یا اینکه بک لینک بگیرید با استفاده از افزونه ها مثل سئو کوئیک ابتدا تعداد لینک های خروجی آن صفحه را کامل بررسی کنید و ببینید چند لینک خروجی دارد.
برای این کار وقتی میخواهید رپورتاژ بخرید نمونه های منتشر شده آن سایت را بررسی کنید لینک خروجی آن صفحه را بسنجید و ببینید لینک خروجی چند عدد دارد. اگر تعداد لینک خروجی صفحه زیاد باشد مثلاً در این صفحه ۲۰۰ لینک خروجی باشد ۳عدد لینک رپورتاژ شما تاثیر نخواهد داشت و هیچ تاثیری در رتبه سایت شما نمی گذارد.
اگر تعداد لینک های خروجی زیاد باشد، ممکن است گوگل این صفحه را مزرعه لینک در نظر بگیرد. اگر تعداد این لینک ها زیاد باشد به احتمال زیاد باعث میشود رپورتاژ شما توسط گوگل ایگنور شود.
برای پیشگیری از این مشکل باید همیشه لینک های خود را بررسی کنید و اگر دیدید از سایت های نامربوط و یا لینک که به سایت شما داده شده است، شک داشتید چطور به شما اضافه شده است حتماً بررسی کنید و اگر مورد تایید نبود و خود شما این کار را انجام نداده بودید حتما سریع آن را dissawo کنید. بعد از این کار بین 2 تا 4 هفته اثر کرده و رتبه ها بر می گردد.
سرقت محتوا یا محتوای جعلی و استفاده در سایت مقصد، یکی دیگر از راه های سئو منفی برای سایت هاست. این راه بیشتر برای سایت های تازه تاسیس زیاد اتفاق می افتد. اگر شما یک سایت تازه تاسیس باشید محتوای یونیک و خوب بنویسید ممکن است سایت رقیب که عمر دامنه بیشتر و اعتبار بیشتری دارند ،محتوای شما را کپی کرده و در سایت خودشان منتشر نماید.
با توجه به اینکه سایت آنها اعتبار بیشتری دارد و زودتر مطالب منتشر شده، ایندکس می شود، گوگل آنها را سایت اصلی و مرجع در نظر میگیرد و شما به عنوان کپی کننده و سرقت ادبی محسوب میشوید حتی اگر شما زودتر این محتوا را منتشر کرده باشید اما گوگل به آن سایت اعتبار بیشتری می دهد.
و چطور جلوی سرقت ادبی را بگیریم؟ برای این کار بعد از اینکه مقاله را در سایت خود بارگذاری کردید آن را در شبکه های اجتماعی خودتان مثل؛ توییتر فیسبوک پینترست، … منتشر کنید، از مقاله خودتان یک ویدئو تهیه کنید و در یوتیوب و یا سایت های ایرانی مثل آپارات نماشا تماشا منتشر کنید و یک لینک به نوشته خود بدهید.
یکی دیگر از راههای جلوگیری از این نوع سئو منفی ساخت صفحه در سایتهای وب 2 یا بلاگی، مثل بلاگ دات آی آر بلاگفا و یا ویرگول است. شما خلاصه ای از مقاله خودتان را در این سایت های بلاگ منتشر کنید و به کاربران برای خواندن ادامه مطلب به صفحه سایت خودتان لینک دهید.
یکی دیگر از راههای سئو منفی، ست کردن ربات بر روی سایت شما است به این صورت که به محض اینکه پست یا مقاله ای منتشر کنید ربات خبرخوان، مطلب شما را کپی کرده و در سایت های دیگر منتشر می کند و چون سایتهای که این ربات در آن ها مقاله را منتشر می کند سرعت ایندکس بالایی دارند، ممکن است مانند حالت قبل، سایت شما کپی محسوب شود.
یکی از مشکلاتی که در اثر استفاده این ربات ها برای سایپت پیش میآید این است که زمانی که ربات محتوایی را کپی می کند ممکن است در چندین سایت منتشر کند و گوگل یک سایت را به عنوان مرجع و سایت اصلی میشناسند.
طبیعتاً سایتی که سن بیشتر و da بیشتری دارد به عنوان مرجع شناخته می شود و بقیه سایت ها را کپی حساب میکند ربات های گوگل با سایت شما به عنوان یک سایت کپی کار برخورد میکند باعث میشود شما رتبه خوبی نگیرید و پیشرفت نداشته باشید
برای مبارزه با این کار میتوانید از افزونه ها که rss سایت را میبندد استفاده کنید و ربات ها نتوانند مطالب سایت را کپی کنند.
فشار به سرور سایت رقیب، یکی دیگر از راههای سئو منفی است. با روش هایی مثل بازدید فیک و یا اتک و یا افزایش بازدید بسیار زیاد بر روی سایت شما که باعث می شود به خاطر اینکه هاست شما اشتراکی است و منابع محدودی دارد، سایت از دسترس خارج شده و ارور 500 داشته باشد.
این تکنیک فشار آوردن به سایت شما می تواند بوسیله ربات هم باشد، مثلاً ربات های زیادی به طرف سایت شما ارسال می گردد به صورت مداوم و به تعداد زیاد که از سایت بازدید کنند، یک بار سنگین روی سرور ایجاد میکند و باعث میشود سرعت به شدت کاهش پیدا کند و یا از دسترس خارج شود.
در این زمان اگر خزنده های گوگل به سایت ما سر بزنند سایت داون شده است و باعث از دست دادن خزش گوگل میشود این کار باعث از دست رفتن اعتماد گوگل به سایت ما و کاهش رتبه در کلمات کلیدی خواهد شد.
ست کردن dns یا کلود فلر روی سایت که باعث جلوگیری از حملات دیداس می شود.
هک شدن سایت از جنبه های مختلف به سئو ضربه می زند. گوگل خیلی سریع متوجه هک شدن سایت شما می شود و بازدید سایت افت کرده و بعد از چند روز هیچ بازدید کننده ای نخواهید داشت و در این حالت تقریباً راه حلی وجود ندارد و بهترین حالت ساختن یک سایت دیگر می باشد.
در این حالت شما نمی توانید سایت قبل را به سایت جدید به طور کامل انتقال دهید. زیرا زمانی که انتقال صورت می گیرد سابقه و تاریخچه آن نیز منتقل می شود و چون سایت قبلاً هک شده است این موضوع به سایت جدید هم انتقال پیدا می کند و باعث می شود رتبه نتوانید بگیرید حتی اگر اسپم کار کرده باشید این هم به سایت جدید انتقال داده می شود. وقتی سایت هک شود از صفحه نتایج جستجو حذف می شود.
سئو منفی در داخل سایت و یا سئوی داخلی هم اعمال می شود، این عملیات عبارتند از:
شاید فکر کنید اگر کسی محتوای شما را تغییر دهد و یا در محتوای سایت دستکاری کند، شما متوجه می شوید، اما در واقعیت این طور نیست. این کار اینقدر حرفه ای انجام می گردد که به هیچ عنوان شما متوجه نخواهید شد. مثلا یک هکر کدهای اسپم را به محتوای سایت شما اضافه میکند.
سایت های که نمیتوانند به صورت عادی کار سئو را انجام دهند، از روش های سئو کلاه سیاه و یا سئو منفی استفاده می کنند، مثل سایت های شرط بندی و یا سایت های وی پی ان، چون امکان این را ندارند که به صورت معمولی رتبه بگیرند و یا لینک سازی انجام دهند و بتوانند در نتایج بالا آمده این ها مجبور هستند از روشهای سیاه یا منفی استفاده کنند.
مدیران این نوع سایت ها هکر استخدام کرده و به سایت هایی که از لحاظ امنیتی ضعیف هستند حمله کرده و وارد آن سایت می شود. وقتی به سایت وارد شد به محتوای آن نیز دسترسی دارد و در اینجاست که یک کد در متن محتوا گذاشته و حتی از آن برای سایتشان بک لینک نیز می گیرند. این مورد قابل نمایش نیست و در متن دیده نمی شود و شما اصلا نمی بینید اما وقتی با ابزارهای گوناگون کنترل کنید میبینید که چندین لینک از سایت شما به سایت دیگری داده شده است.
ممکن است شما وقتی سایت خودتان را باز میکنید با چندین صفحه به زبان های چینی روسی هندی مواجه شوید شاید تعجب کنید و فکرکنید سایت ویروسی شده، اما به احتمال زیاد مورد حمله قرار گرفته است.
اما که دلیل این چیست یکی از روش های سئو منفی، ریدایرکت یا انتقال کاربر به سایت دیگر است. یعنی هدایت صفحات وب سایت شما به سایت دیگر، این مورد برای سایت هایی که رتبه های اول هستند و در صدر نتایج، ممکن است اتفاق بیفتد.
اگر سایت از لحاظ امنیتی ضعیف باشد و از افزونه های امنیتی استفاده نکرده باشند و یا اینکه پشتیبان سایت ندارند و سایت به امان خداست و هیچ مراقبتی از آن نمی شود. توسط هکرها و یا رقبا به سایت دیگری ریدایرکت میشود. اگر گوگل قبل از شما متوجه این اتفاق شود این لینک ها در سرچ کنسول ثبت شوند احتمال پنالتی شدن زیاد است، چون شما در حال انتقال کاربران به یک سایت دیگر و مخرب یا غیر مفید هستید و گوگل فکر می کند عمدا این کار انجام می گردد و از موارد سئو سیاه است.
افزایش امنیت، داشتن پشتیبان، بک آپ گیری از سایت
این کار ضربه شدید به سایت و سئو می زند حتما امنیت را جدی بگیرید و بک اپ از سایت در بازه های زمانی بگیرید. ممکن است یک بیزینس به خاطر موضوع عدم رعایت نکات امنیتی زیر سوال رفته یا کلا نابود شود.
این مورد که جدیداً بسیار زیاد شده است و جزوه سئو منفی به حساب می آید و باعث میشود کل استراتژی سئو سایت شما را خراب کند. در این حالت هکر به سایت شما نفوذ کرده و به فایل robot.txt دسترسی پیدا می کند و با تغییر در کدهای آن، از ایندکس کل سایت و یا قسمتی از آن جلوگیری می کند و یا در سایت کد no index را بگذارد.
یا حتی ممکن است وارد پیشخوان وردپرس شده و در بخش تنظیمات رفته و در قسمت خواندن تیک عدم نمایش به موتورهای جستجو را فعال نماید و این باعث می شود که موتورهای جستجو سایت شما را نبینند.
در این حالت ممکن است است شما هر کاری انجام می دهید اما سایت پیشرفت نمی کند و هیچ رتبه ای نمی گیرد. شاید کلافه شده و هر کاری انجام میدهید هیچ تغییری در وضعیت شما انجام نمی شود این یک نمونه از سئو منفی می باشد.
مقابله با سئو منفی در بیشتر حالت ها به راحتی می توانیم انجام دهیم به جز در موردی که خیلی حرفه ای باشد
هشدار ایمیلی را گوگل در سرچ کنسول راه اندازی کنید و فعال کنید. نوتیفیکیشن ایمیل را فعال کنید تا ایمیل هایی که با سرچ کنسول ست کردید برای شما ارسال شود
اگر توسط بد افزار به سایت شما حمله شود گوگل هشدار می دهد
ایندکس نشدن صفحات سایت را به شما اطلاع می دهد
اگر در اتصال سرور دچار مشکل باشیم، گوگل اطلاع می دهد
اگر دچار پنالتی شوید، اطلاع می دهد
مشکل امنیتی باشد به شما ایمیل می دهد
به صورت پیش فرض اطلاع رسانی ایمیلی برای شما فعال می باشد مگر اینکه به صورت دستی آن را غیرفعال کرده باشید . وقتی وارد سرچ کنسول سایت خود می شوید در قسمت پیام ها تمام موارد به شما اطلاع رسانی شده است و حتما آنها را مرتب چک کنید تا از وضعیت سایت خودتان باخبر باشید
مورد دوم برای مبارزه با سئو منفی چک کردن بک لینک های سایت است که با ابزارهای مختلف میتوانید تمام بک لینک ها را کنترل و بررسی کنید مثل: ماز (Moz)، اچرف (ahref) و یا سمراش (Semrush) هم از ابزار رایگان یا پولی می توانید استفاده کنید.
در بازه زمانی های ۱۴ روزه و یا ماهیانه حتماً بک لینک های سایت خودتان را کنترل تحلیل و بررسی نمایید شما میتوانید با تشخیص به موقع لینک های اسپم و یا ریدایرکت ها، از سئو منفی را بگیرید.
سئو منفی، می تواند سایت شما را نابود کند، حتی وبسایت هایی با عمر زیاد نیز ممکن است دچار مشکل شوند. بنابراین آن را جدی بگیرید
استفاده از روش های غیر اخلاقی برای ضربه زدن به سایت رقیب بطوریکه رتبه آن سایت در صفحه نتایج افت کند، سئو منفی یا نگتیو سئو می گوییم.
این روش می تواند آسیب های زیاد به سئو سایت بزند، تارگت و هدف سئو منفی گرفتن رتبه های ما در کلمات کلیدی اصلی و افت سایت ماست. افت رتبه یا جریمه توسط گوگل، از ضررهای Negative SEO است.