09176256031

EAT گوگل چیست؟ الگوریتم E-A-T چگونه کیفیت سایت را بررسی می کند؟

میزان پیشرفت خواندن شما

EAT گوگل چیست؟ الگوریتم E-A-T چگونه کیفیت سایت را بررسی می کند؟

الگوریتم EAT گوگل

فهرست مطالب

 یکی از دستاوردهای نه‌چندان قدیمی، الگوریتم E-A-T گوگل است که باهدف بالابردن کیفیت محتواهای وب به وجود آمد. پس از معرفی و اعمال این الگوریتم، سایت‌های زیادی به دلیل نداشتن محتوای باکیفیت رتبه‌های خود را از دست دادند و افت رتبه زیادی را تجربه کردند.

این مسئله در حالی بود که بسیاری از این سایت‌ها توانسته بودند با استفاده از ترفندهای سئو، جایگاه خوبی را به دست بیاورند و پیشرفت های زیادی داشته باشند وافزایش رتبه چشمگیری تجربه کنند.

گوگل برای اینکه بتواند سایت هایی با محتوای مفید را در صفحه  نتایج جستجو به کاربران نشان دهد، از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند. اما یک سوال مهم که ذهن خیلی ها را درگیر کرده این است که:

گوگل چطور کیفیت صفحات سایت را تشخیص می دهد؟

ربات های Google قادر نیستند محتواها را مثل یک انسان درک کنند، اما گوگل چه راه حلی برای این موضوع پیدا کرده؟

راه حل گوگل، الگوریتم E-A-T است که بتواند مانند مغز انسان فکر کند!

ما در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل و عمیق با الگوریتم E-A-T آشنا کنیم و به بررسی مفهوم و تأثیرات آن بر روی سئو بپردازیم. اگر قصد دارید سایتی محتوامحور، باکیفیت و قوی داشته باشید و دیگر دغدغه اینکه ” چطوری کیفیت محتوا را بهتر کنم؟”، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو” را بادقت بخوانید. 

فهرست مطالب

E-A-T گوگل چیست؟ معرفی الگوریتم EAT

موتور جستجوی محبوب Google سعی می‌کند تا به‌صورت مداوم با ساخت الگوریتم‌های پیشرفته، سطح کیفیت مطالب موجود در صفحات وب را افزایش دهد. طبیعتاً با این فرایندها تنها سایت‌هایی می‌توانند در رتبه‌های بالا دوام بیاورند که مخاطب را در اولویت قرار داده و به فکر رفع نیازهای آن‌ها هستند. رعایت الگوریتم های گوگل باعث پیشرفت سایت شما می شود و در صورت عدم رعایت یا دور زدن آنها شامل جریمه های الگوریتمی خواهید شد.

الگوریتم E-A-T یکی از به‌روزرسانی‌های نسبتاً بزرگ گوگل بود که در سال 2019 به‌صورت عمومی اجرا شد. با فعال‌سازی این الگوریتم در بستر وب، تغییر چشمگیری در جایگاه‌ها رخ داد. وب‌سایت‌هایی که پیش‌ازاین توانسته بودن خود را به جایگاه‌های برتر برسانند، به‌یک‌باره افت شدیدی را تجربه کردند .

این موضوع باعث شد تا حساسیت افراد نسبت به الگوریتم E-A-T افزایش پیدا کند و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد و ساختار آن باشند. فاکتورهای مهم  این الگوریتم در سه حرف E , A , T تعریف شده‌اند:

  • تخصص یا Expertise
  • اعتبار یا  Authority
  • اعتماد یا Trust

حرف E از کلمه Expertise به معنای تخصص، حرف A از لغت Authority  به معنای اعتبار و حرف T هم از واژه  Trust با مفهوم اعتماد‌ گرفته شده است. ترکیب این سه کلمه در کنار هم باعث شده تا الگوریتمی به وجود بیاید که رعایت هر بخش آن جایگاه سایت را بهبود دهد.

الگوریتم EAT

در ادامه برای درک بهتر این الگوریتم به بررسی هر کدام از این واژه‌ها و نحوه  استفاده از آن می‌پردازیم.

فاکتورهای مهم در الگوریتم E-A-T

همان‌طور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، این الگوریتم از سه کلمه مختلف گرفته شده که هر کدام از آنها مفهوم و کاربرد مختص به خود را دارند. مفهوم هر بخش از این الگوریتم شامل موارد زیر است.

 مفهوم E ( Expertise) چیست؟

کلمه Expertise به معنای تخصص است و ترجمه این کلمه در الگوریتم E-A-T یعنی سایتی که تخصص خود را در یک حوزه به طور کامل نشان می‌دهد. شاید درک این مسئله در نگاه اول ساده به نظر نرسد؛ اما آن‌قدرها هم پیچیده و دشوار نیست.

برای این کار باید اول درک خوبی از مخاطب خود پیدا کرده و هدف آن را از جستجو بررسی کنید. مثلاً با تحقیق کلمات کلید در ابتدا متوجه شوید که مخاطب هدف شما در مورد چه موضوعاتی جستجو می‌کند.  سپس باید بررسی کنید که هدف او از جستجو یک کلمه چه بوده است. آیا فقط قصد آشناشدن با یک موضوع را دارد یا می‌خواهد اطلاعات کاملی در مورد آن مسئله به دست بیاورد.

پوشش‌دادن نیازهای جانبی کاربر، یعنی پرداختن به مسائل پیرامون موضوع اصلی نیز می‌تواند نشان‌دهنده تخصص یک وب‌سایت باشد. سعی کنید از نگاه سطحی خودداری کنید و با پرداختن عمیق به موضوعات، مطلب را بسیار ساده برای مخاطب شرح دهید. 

تولید ویدئو های مرتبط، عکس‌های شرح دهنده (اینفوگرافیک)، پادکست، آمارهای مرتبط با موضوع و… می‌تواند تأثیرگذاری فعالیت شما را بیشتر کند و موجب افزایش قدرت سئو سایت شوند.

مفهوم A (Authoritativeness)

منظور گوگل از کلمه Authoritativeness   اعتبار  است که یعنی سایت موردنظر یا فرد نویسنده باید از اطلاعات و تخصص کافی در آن حوزه برخوردار باشد. اما این مسئله به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه جستجوی مخاطبان، معرفی دیگران و حتی بازخورد کاربران نیز باید به این موضوع تأکید کند.

در این شرایط تنها راه‌حل، فعالیت اصولی و مستمر است. شما می‌بایست با تولید محتواهای بسیار باکیفیت، کاربردی و سئو شده، سایت خود را به مخاطبان نشان دهید. هر چقدر این محتواها باکیفیت‌تر باشند، مخاطب بیشتر شما را به‌خاطر می‌سپارد و برای اطلاعات جدید مدام نام سایت را در گوگل جستجو می‌کند.

با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… می‌توانید میزان ارجاعات سایت خود را افزایش دهید که هرچه مقدار آن زیادتر شود، اعتبار سایت نیز بیشتر خواهد شد. روش بعدی معرفی یا ارجاع سایت‌های معتبر است. این کار در سئو با چندین روش مختلف صورت می‌گیرد. فرد می‌تواند با رپورتاژ آگهی در سایت‌های معتبر از آنها بک‌لینک دریافت کرده و اعتبار خود را بالا ببرد. 

یا باید آن‌قدر محتوای باکیفیت منتشر کنید که سایت‌های دیگر از مطالب شما به‌عنوان منبع بهره ببرند و در ازای این کار یک لینک ثبت کنند.

اشتراک‌گذاری مطالب سایت توسط مخاطب در شبکه‌های اجتماعی (سوشال سیگنال)  نیز یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتبار سایت است. این کار قطعاً با محتوای ارزشمند و مفید اتفاق می‌افتد.

مفهوم T (Trustworthiness )

آخرین حرف از الگوریتم E-A-T یعنی Trustworthiness به معنای اعتمادسازی است و شامل تمام فرایندهایی می‌شود که اعتماد مخاطب به سایت شما را افزایش می‌دهد. همه ما هنگام خرید از یک سایت در ابتدا مراحل مختلفی را طی می‌کنیم. مراحلی مثل مشاهده توضیحات سایت، قوانین، شرایط خرید،  ارسال محصولات و بسیاری از موارد این چنینی. 

قطعاً اگر یک سایت مورداعتماد ما نباشد، اقدام به خرید نخواهیم کرد. اعتمادسازی برای گوگل در واقع کاملاً با اعتمادسازی مخاطب گره خورده است. هرچقدر سایت از نظر توضیحات کامل‌تر باشد، مخاطب راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و طبیعتاً گوگل نیز این موضوع را تأیید خواهد کرد. 

رعایت مواردی مثل داشتن صفحات درباره ما، پرسش‌وپاسخ، قوانین، راه‌های ارتباطی، تکمیل‌کردن اطلاعات محصولات، مدرس، نویسنده و… می‌تواند تأثیر فراوانی در این بخش داشته باشد. البته لازم به ذکر است که با رعایت نکاتی که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، مقدار زیادی از مسیر اعتمادسازی را طی خواهید کرد.

اهمیت الگوریتم E-A-T برای صفحات وب 

با افزایش سطح اطلاعات کاربران و فراگیر بودن محتوا در هر زمینه، میزان تحمل مخاطب بسیار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق باعث می‌شود تا هر محتوایی موردتوجه او قرار نگیرد؛ بنابراین فقط سایتی را انتخاب خواهد کرد که دقیقاً پاسخ موردنظرش را به‌صورت عمیق و ساده بیان کرده باشد.

صفحات یک سایت بخش‌هایی هستند که بیشترین بازدید را به خود اختصاص می‌دهند. بر همین اساس می‌توان با کارکردن و استفاده از قدرت آنها، اعتبار کلی سایت را افزایش داد. اهمیت به الگوریتم E-A-T کمک می‌کند تا محتواهایی کاربردی، تخصصی، مرتبط و باکیفیت تولید کنید که بیشتر موردتوجه کاربران قرار می‌گیرد.

بررسی رفتار کاربران در یک سایت و تجربه‌ای که برای او ایجاد شده می‌تواند به گوگل ثابت کند که یک سایت چه تأثیری بر روی مخاطبان خود می‌گذارد و تا چه اندازه تولیدکننده ارزش است. این فرایند به‌مرورزمان داده‌های خوبی از سایت شما را به گوگل ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده رعایت سه واژه اصلی E-A-T هستند.

احتمالاً خود شما هم می‌توانید حدس بزنید که در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد. با علاقه‌مند شدن کاربران به سایت و صفحات شما، کم‌کم به نتایج بهتری ارتقا پیدا می‌کنید و کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت خواهید کرد.

آیا E-A-T عامل رتبه‌بندی است؟

طبق اطلاعات ارائه شده توسط بخش روابط‌عمومی گوگل نمی‌توان الگوریتم E-A-T به‌عنوان فاکتور اصلی و عامل رتبه‌بندی در نظر گرفت. دلیل این پاسخ این است که هیچ معیار اندازه‌گیری و مشخصی برای بررسی الگوریتم E-A-T وجود ندارد.

EAT و بهبود رتبه سایت

بر همین اساس این الگوریتم به‌خودی‌خود در رتبه‌بندی تغییری ایجاد نخواهد کرد. احتمالاً این سؤال که  “پس این همه آب‌وتاب از تأثیر الگوریتم E-A-T برای چیست”در ذهن شما نقش می‌بندد.

باتوجه‌به فاکتورهای مهم الگوریتم E-A-T ، همه سایت‌ها برای اثبات و رشد خود باید نکات مختلفی را در نظر بگیرند. اجرای تک‌تک این عوامل در درازمدت باعث می‌شود تا گوگل بتواند فعالیت استاندارد شما را تشخیص بدهد و شما را به نتایج بالاتر رتبه‌بندی منتقل کند.

در واقع این الگوریتم فقط یک فرمول ازپیش‌طراحی‌شده است که تنها فاکتورهای سایت شما می‌تواند نتیجه نهایی را مشخص کند.

چرا E-A-T برای سئو مهم است؟ 

اگر با مفهوم سئو آشنا باشید، حتماً می‌دانید که سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که سایت را به گوگل معرفی می‌کند و باعث می‌شود که مطالب یا  صفحات سایت به کاربران بیشتری نشان داده شود.

الگوریتم E-A-T بخش‌های مختلفی از فعالیت سایت را در بر می‌گیرد و برای اجرا، در واقع نیاز دارید که همان نکات ریز و جزئیات سئو را در سایت خود عملی کنید. از همین جهت این الگوریتم به‌صورت مستقیم با سئو در ارتباط است و هر بخش از جزئیات آن می‌تواند تأثیر منفی یا مثبتی را در سئوی کلی  و در نتیجه جایگاه سایت داشته باشد.

آیا این الگوریتم بر بازدید سایت هم تأثیر می‌گذارد؟ 

پاسخ این سؤال هم مثبت است و هم منفی. جواب خیر به این خاطر داده می‌شود که این الگوریتم به طور مستقیم بر روی بازدید سایت تأثیر ندارد و نمی‌تواند آن را افزایش یا کاهش دهد. اما از طرفی یک جواب مثبت هم وجود دارد، زیرا اجرای این الگوریتم لازمه برآورده‌کردن نیازهای گوگل و بهبود کیفیت سایت از نظر ساختاری، محتوایی، سئویی و… است.

انجام این فعالیت‌ها در سایت باعث می‌شوند تا الگوریتم رفته‌رفته صفحات شما را به جایگاه‌های بالاتری انتقال دهد. هر چقدر این اتفاق بیشتر شود، مخاطبین زیادتری با سایت برخورد می‌کنند و طبیعتاً بازدید  نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

راهکارهای مناسب برای بهبود رتبه با E-A-T

در بخش‌های مختلف مقاله توضیحات کاملی پیرامون نکات مهم و نحوه عملکرد این الگوریتم ارائه دادیم. رفع مشکلات و اجرای موارد گفته شده کمک می‌کند تا سایت در مسیر الگوریتم E-A-T قرار بگیرد و از نظر سئو به رتبه‌های بهتری دست پیدا کند.

برخی از این فعالیت‌ها شامل موارد زیر خواهند بود:

  • توجه به رفتار کاربران و بهبود محتوا
  • اجرای E-A-T با افزایش اعتبار سایت
  • معرفی کامل سایت و تخصص
  • رفع نواقص و مشکلات در EAT
  • برند سازی

در ادامه هر کدام از این راهکارها که برای بهبود رتبه مناسب هستند، شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

توجه به رفتار کاربران و بهبود محتوا مطابق با نیاز آنها

با تحقیق کلمات کلیدی به‌صورت تخصصی و بررسی هدف مخاطب از جستجوی یک موضوع می‌توانید محتواهایی را تولید کنید که دقیقاً مطابق با خواسته کاربر باشد. این کار منجر به حضور بیشتر مخاطب در سایت، کاهش نرخ خروج و افزایش علاقه‌مندی او خواهد شد.

اجرای الگوریتم E-A-T با افزایش اعتبار سایت

اعتبار سایت با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتواهای تخصصی و معتبر، شناخت مخاطب از شما، اشتراک‌گذاری مطالب توسط کاربران و همچنین دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر اتفاق می‌افتد. با این فعالیت‌ها در یک بازه زمانی نه‌چندان طولانی، اعتبار سایت افزایش چشمگیری خواهد داشت.

معرفی کامل سایت و تخصص

بهتر است مشخصات نویسندگان، صاحب سایت، حوزه فعالیت و تخصص افراد فعال در سایت به‌خوبی ثبت شود. با انجام این کار مخاطب می‌تواند از اتفاقات پیرامون کسب‌وکار شما مطلع شده و ارتباط بهتری برقرار کند.

رفع نواقص و مشکلات  در الگوریتم E-A-T

اگر در سایت مطالب قدیمی، صفحه کامل نشده، توضیحات کم، عکس‌های بی‌کیفیت و کپی شده و سایر موارد این چنین وجود دارد، بهتر است همین حالا نسبت به برطرف‌کردن این نقص‌ها اقدام کنید.

برندسازی

این گزینه به‌تنهایی موارد زیادی را در برمی‌گیرد. اما دانستن همین موضوع کافی است که هرچقدر بتوانید با فعالیت‌های مفید و مثبت  کاربران بیشتری را به خود علاقه‌مند کنید و باعث شوید تا نام شما یا سایتتان را به طور مستقیم جستجو کنند، موفق شده‌اید.

 YMYL چیست و تأثیر آن بر الگوریتم E-A-T چیست؟

کاملاً درست است که گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود به طور کامل همه سایت‌ها را زیر نظر دارد، اما این حساسیت بر روی برخی سایت‌ها بسیار بیشتر است. واژه YMYL از عبارت “Your “money or Your life گرفته شده که معنای لغوی آن “پول تو یا سرمایه تو” است.

اما این مفهوم به‌سادگی ترجمه آن نیست و بیانگر اهمیت سایت‌هایی است که با سلامت یا پول مردم در ارتباط هستند.  الگوریتم YMYL به سختی و با دقت این سایت ها را زیر نظر دارد.

به بیان دیگر، گوگل به سایت‌هایی که خدمات زیر را ارائه می‌دهند توجه بیشتری می‌کند و بر روی محتوای آنها حساسیت بیشتری دارد. این سایت‌ها معمولاً از جنبه‌های مختلف با الگوریتم E-A-T سنجیده می‌شوند. انجام چنین کاری کمک می‌کند تا تنها سایت‌هایی در رتبه‌های برتر قرار بگیرند که مطالب آنها معتبرتر و سالم‌تر باشد.

ymyl و تاثیر آن بر الگوریتم EAT گوگل

سایت‌های  YMYL عبارت‌اند از:

  • مالی (فروشگاه‌های آنلاین و صرافی‌ها)
  • سرمایه‌گذاری (راهنما و مشاوره خریدوفروش ملک، بورس و …)
  • پزشکی (سایت‌ها و محتواهای مرتبط با سلامتی، بیماری و درمان)
  • حقوقی (محتواها یا سایت‌های مشاوره حقوقی)
  • خبری (سایت‌های منتشرکننده اخبار روز داخلی یا حتی خارجی)

معیارهای مورداعتماد بودن سایت

باتوجه‌به  نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم شما قادر خواهید بود مفهوم تخصص، اعتبار و اعتمادسازی را در سایت خود اجرا کنید.

  1. بخش‌های مختلف سایت خود را کامل کرده و سعی کنید تا ابهامات موجود بر طرف شود. می‌توانید این کار را با تکمیل مشخصات محصولات و خدمات، درنظرگرفتن مسیرهای ارتباطی، تکمیل توضیحات سایت و ایجاد صفحه درباره ما، آغاز کنید.
  2. با تولید محتواهای تخصصی، مفید و کاربردی توجه مخاطبان را به سمت سایت و فعالیت خود بکشانید.
  3. محتواهای خود را به‌روز نگه دارید و با اضافه‌کردن جزئیات بیشتر مثل ویدئو های جانبی و… به محتوای خود ارزش بیشتری ببخشید.
  4. بر روی یک یا چند شبکه اجتماعی کار کنید و آن را از نظر ارتباط با مخاطب و محتوا غنی نگه دارید.
  5. به نظرات ثبت شده در سایت توجه کنید و پاسخ‌های کامل و کاربر پسندی را برای آن ثبت کنید.
  6. برای تولید هر نوع محتوا در سایت خود استراتژی داشته باشید و به‌خوبی کاربر را در درک این هدف همراهی کنید.
  7. اطلاعات خود را در حوزه موردنظر به‌روز نگه دارید و در مطالب سایت خود به داده‌های معتبر مثل ژورنال‌های معروف، آمارهای رسمی و حتی افراد متخصص دیگر لینک بدهید.
  8. برای بالا نگه‌داشتن سطح کیفیت سایت از افراد متخصص در حوزه تولید محتوا و سئو کمک بگیرید تا این کار منجر به افزایش اعتبار شما نزد مخاطب و گوگل شود.

 

چرا باید E-A-T را جدی بگیریم؟

الگوریتم E-A-T نشاند دهنده سه شاخصه بسیار مهم است که داشتن آن باعث موفقیت و رشد سایت و نداشتن آن باعث افت رتبه خواهد شد. فرض کنید که شما مدیر یک شرکت هستید و افراد متخصص زیادی برای شما کار می‌کنند.

حال در این میان وکیل قانونی شما نمی‌تواند از پس فرایندهای شرکت بربیاید و تخصص یا اعتبار خود را نشان دهد. قطعاً شما به‌عنوان مدیر شرکت و برای حفظ سود و منافع خود فرد دیگری را جایگزین خواهید کرد.

موتور جستجو گوگل هم دقیقاً عملکردی مشابه با مدیر شرکت را دارد. اگر سایتی نتواند الگوریتم E-A-T یا همان تخصص، اعتبار و اعتماد را  ایجاد کند به‌زودی از نتایج حذف خواهد شد و به رتبه‌های بسیار پایین گوگل منتقل می‌شود.

اگر تصمیم شما فعالیت حرفه‌ای در بستر اینترنت و ماندگاری در آن است، باید توجه ویژه‌ای به این الگوریتم داشته باشید و فعالیت‌های موردنیاز برای اثبات به گوگل را از همین حالا آغاز کنید.

توصیه ها و جمع بندی

در یک شرکت بزرگ، اگر مدیر مالی تخصص نداشته باشد، مدیر عامل خیلی سریع یک فرد متخصص و با اعتبار بیشتر را جایگزین او می کند. گوگل هم دقیقا همین کار را در دنیای وب و SERP انجام می دهد، سایت هایی که اعتبار و تخصص و اعتماد پذیری از طرف مخاطب نداشته باشد را با یک سایت که این مشخصات را دارد جایگزین می کند.

گوگل با الگوریتم E-A-T و با هوش مصنوعی و یاد گیری ماشین، در تلاش است مانند انسان فکر کند تا بتواند بهترین و دقیق ترین نتیجه برای جستجوی کاربر را به او بدهد و خود را تبدیل به یک موتور پاسخگوی انسان تبدیل کند.

اگر در دنیای اینترنت، دوست دارید پیشرفت کنید باید روی اعتبار، تخصص و اعتماد پذیری کار کنید تا بتوانیدنظر گوگل را جلب نمایید و به رتبه های بالا برسید.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>