شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
موجودیت ها یا همان انتیتی (entity) شاید برای خیلی از ما ها کمی مبهم و شاید هم بنظر کمی مرموز و اسرار آمیز باشند، این موجودیت ها، سالهاست وجود دارد و در خیل ار سرچ ها تاثیر گذاشته، ولی کمتر در مورد آنها صحبت شده است.
متاسفانه بحث درباره entities زیاد انجام نمی شود و من حدس می زنم دلیل اصلی، نبود اطلاعات کافی درباره آنهاست و به همین دلیل هم جسته و گریخته در مورد آنها صحبت شده است، پتنت های گوگل هم در این زمینه مبهم هستند و کمک زیادی به ما نمی کنند و این امر مزیت بر علت شده تا کمتر به بحث موجودیت ها پرداخته شود.
اما مبحث مهم دیگر این است که حتی اگر ما موجودیت ها را درست درک کنیم، آیا می توانیم از آنها برای سئو سایت و بهبود رتبه ها از آن استفاده کنیم یا نه؟
من سعی کردم تمام اطلاعات موجود در مورد انتیتی ها را هرچند کم و ناقص، جمع آوری کنم، از تمام منابع که در دسترس داشتم کمک گرفتم و کلی مقاله به زبان های مختلف خواندم و ترجمه کردم. تمام تلاش من این است که بتوانم مفهوم انتیتی را توضیح دهم و بفهمیم که چه تاثیری در سئو دارند و در این مسیر موفق شدم و به چند تاکتیک برای بهبود سئو پی بردم.
در این مقاله با من همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد نهاد یا همان انتیتی (entities) بدست آوریم و از این اطلاعات برای بهبود سئوی سایت استفاده کنیم. سعی من این است تا براساس تجربه خودم و مطالعات که داشتم، مفهوم انتیتی را به زبانی ساده ارائه کنم.
ابتدا و در اولین گام باید یک تعریف درست از موجودیت یا entities داشته باشیم، برای اینکه مفهوم آن را بدانیم، به یکی از پتنت های گوگل مراجعه می کنیم. در این پتنت آمده است:
موجودیت یا entities، یک مفهوم یا یک چیزی است که یکتا، مستقل و منحصر به فرد،است و کاملا معلوم، معین، واضح و به خوبی تعریف شده و قابل تشخیص است. برای مثال، یک موجود ممکن است یک شخص، مکان، آیتم، ایده، مفهوم انتزاعی، عنصر ملموس، چیز مناسب دیگر یا هر ترکیبی از آنها باشد. به طور کلی، موجودیت ها شامل چیزها یا مفاهیمی هستند که به صورت زبانی با اسم ها نشان داده می شوند. به عنوان مثال، رنگ “آبی”، شهر “تهران” و حیوان خیالی “یونیکورن” ممکن است هر کدام موجوداتی باشند.
به عبارت دیگر، می توان گفت که یک موجودیت به اندازه کافی برای مخاطب قابل توجه و شناخته شده است بطوریکه کاربران آن را با نام، جستجو می کنند. برای درک بهتر این موضوع یک مثال بزنیم.
به عنوان مثال، من هنوز به اندازه کافی شناخته شده نیستم که یک موجودیت باشم. من به عنوان یکی از متخصصین سئو و نویسنده مقاله در این زمینه آنقدر معروف نیستم (البته در این تاریخ) که کسی اسم من را سرچ کند، اما نیل پتل (Neil Patel) و یا بیل اسلاوسکی را در نظر بگیرید، آنها متخصص شناخته شده در زمینه سئو در دنیا هستند که با توجه به مصاحبه هایی که در سراسر وب داشتند و با لینک شدن و معروف شدن، به یک موجودیت یا تبدیل شده اند.
«جان مولر»، یکی از مدیران ارشد در گوگل، در مورد انتیتی می گوید:
“در دنیای سئو، انتیتی به هر چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد و قابل شناسایی است، اشاره میکند. این شامل افراد، مکانها، اشیاء، سازمانها و مفاهیم میشود. موتورهای جستجو از انتیتی برای درک بهتر محتوای صفحات وب و ارتباط آن با دنیای واقعی استفاده میکنند.”
مولر در ادامه میگوید: “استفاده صحیح از انتیتی در صفحات وب میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و آن را در نتایج جستجو برای پرس و جوهای مرتبط رتبهبندی کنند. همچنین میتواند به کاربران کمک کند تا محتوای شما را به طور کاملتر درک کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.”
گوگل برای ایجاد پایگاه داده انتیتی ها، از دو فرآیند مجزا کمک می گیرد:
برای استفاده از انتیتی های موجود، گوگل اکثرا آنها را از پایگاه دانش مانند ویکی پدیا و IMDb کپی می کند و اینکار به گوگل اجازه می دهد تا پایگاه داده خود را خیلی سریع رشد دهد. اما یک ایراد هم وارد است، اینکه آنها فقط از چند منبع قابل اعتماد استفاده می کنند و اشکال کار اینجاست که آن پایگاههای دانش ممکن است برای گنجاندن موجودیتهای جدید و بهروزرسانی موارد قدیمی کند هستند، بنابراین Google در معرض خطر عدم ارائه مرتبطترین محتوا به کاربران است.
برای رفع این مشکل، گوگل برای کشف انتیتی های جدید از داده های بدون ساختار در وب، از چند روش استفاده می کند.
اولین روش؛ استفاده از انتیتی های شناخته شده و ربط آن به یک موجودیت دیگر
در این روش گوگل از یک موجودیت جدید استفاده می کند و تست می کند که آیا با موجودیت دیگری در ارتباط است یا نه، ممکن است از طریق ارتباط و یا ظاهر شدن در کنار هم به این نتیجه برسد. بطور مثال؛ در بسیاری از صفحات وب، “منوچهر جیحانی” نویسنده مقالات آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو (anjamseo.ir)” است، که یک موجودیت شناخته شده است و به همین دلیل گوگل احتمال می دهد مه منوچهر جیحانی به عنوان متخصص سئو یک انتیتی باشد. یعنی از طریق “سایت انجام سئو” به “منوچهر جیحانی” می رسد.
اما روش دوم؛ در این راه گوگل موجودیت را در یک میدان کوچکتر از کل حوزه می سنجد. یعنی تبدیل شدن به یک موجودیت محدود از یک حوزه وسیع، زیرا در یک فضای محدود آسان تر از کل حوزه است.
به عنوان مثال، برای یک نویسنده، تبدیل شدن به یک موجودیت در کل حوزه سئو بسیار دشوار است، اما تبدیل شدن به یک موجودیت در زیر مجموعه سئو بسیار آسان تر است. مانند بیل اسلاوسکی در اختراعات، ماری هاینز در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت و برایان دین در بک لینک ها حضور دارند.
گوگل یک پایگاه داده عظیم دارد که در حدود 5 میلیارد انتیتی در آن ذخیره شده است و از حدود 500 میلیارد entity properties نگهداری می کند.
جدول زیر خلاصه ای از انواع اطلاعات در مورد هر انتیتی که گوگل جمع آوری می کند.
نوع داده یا Data type | مثال | توضیحات |
نام (Name) | علی دایی | یک نام نمایش و زبانی موجودیت است، اما خود انتیتی، در واقع به عنوان یک شناسه منحصر به فرد ذخیره می شود |
شناسه انتیتی یا Entity ID | XXXXX01 | شناسه ها که منحصربفرد هم باید باشند، به جدا کردن و تمایز بین انتیتی های که نام یکسان دارند کمک می کنند، مثلا شناسه 001 به سریال "شهرزاد" تعلق دارد و شناسه 002 به آهنگ شهرزاد تعلق دارد. |
کلاس (Class) | سریال تلویزیونی | یک موجودیت ممکن است به چند کلاس و زیر کلاس تعلق داشته باشد. به عنوان مثال، "شهرزاد" یک سریال تلویزیونی است ، اما یک عاشقانه تاریخی نیز هست . کلاس ها اغلب انتیتی های خاص خود هستند. |
صفت، ویژگی یا Attribute | آبان ۱۳۹۴ ( 31 اکتبر 2015) | یک موجودیت ممکن است چند ویژگی داشته باشد، مثلا سریال "شهرزاد" در آبان ۱۳۹۴ شمسی، معادل با 31 اکتبر 2015 میلادی، پخش شد. شهاب حسینی در آن نقش آفرینی کرد و در تهران فیلمبرداری شد. ویژگی ها به تنهایی هم موجودیت هستند. |
ارتباط یا Relationship | منتشر شده در (Released on): | ارتباط (Relationship)؛ اتصال یک موجودیت به موجودیت های دیگر. به عنوان مثال، شهرزاد آبان 1394 منتشر شد، در سه فصل پخش شد و شهاب حسینی در آن نقش آفرینی کرد. |
مرتبط بودن Relevance | 0.85 | امتیاز مرتبط بودن (Relevance)، گوگل اهمیت ارتباط (قدرت) بین انتیتی ها را اندازه گیری می کند. مثلا گوگل ممکن است 99% اطمینان دارد که "شهرزاد" یک سریال تلویزیونی است ولی 80% از اینکه یک سریال تاریخی و 75% از اینکه عاشقانه است، اطمینان داشته باشد. |
برای درک بهتر می توانیم از تصویر زیر استفاده کنیم، بصورت شماتیک یک پایگاه داده موجودیت (entity) رسم کرده ام. در این تصویر، شکل بیضی نشان دهنده انتیتی، مستطیل روابط بین انتیتی ها و اعداد نوشته شده امتیاز مربوط هستند.
اولین و ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه یک چیز انتیتی است یا نه سرچ آن در گوگل است، اگر نتیجه جستجو پنل اختصاصی دانش (knowledge panel) دارد یا نه. در صورت داشتن knowledge panel آن یک انتیتی است.
بطور مثال سرچ می کنیم علی دایی، نتیجه آن یک پنل اختصاصی است و می توانیم متوجه شویم که علی دایی یک انتیتی است.
روش دوم برای تشخیص انتیتی، استفاده از ابزار استخراج موجودیت یا (Knowledge Graph Search) است. برای اینکار وارد سایت https://carlhendy.com/knowledge-graph-search می شوید و کلمه خود را در قسمت سرچ وارد می کنید. در نهایت یک امتیاز و توضیحات در مورد آن و موارد مرتبط و مشابه را نیز به ما نشان می دهد.
بطور مثال همان علی دایی را در قسمت Search سایت می نویسیم و نتیجه آن:
راه سوم استفاده از منبع انتیتی گوگل و نمودار API است که نسبت به روش های قبلی مزیت خاصی ندارد.
وقتی ما یک عبارت که شامل موجودیت است را در گوگل جستجو می کنیم، google از پایگاه داده انتیتی خود برای بهبود نتایج جستجو استفاده می کند. مهمتر از همه، Google از نهادها برای موارد زیر هم استفاده می کند:
در ادامه توضیحات بیشتر در مورد هرکدام ارائه می کنیم، با ما همراه باشید.
پانل دانش یا knowledge panel مانند یک نقل قول ساده یا (استناد مینیمالیست) است که درست در بالای صفحه نتایج جستجو (SERP) قرار می گیرد. جدا از نام، تصویر و توضیحات موجودیت، پانل معمولاً شامل تعدادی از مهمترین ویژگی های انتیتی است که بسته به نوع آن انتیتی، متفاوت است:
از آنجایی که Google رده و دسته موجودیت را میداند، میتواند در مورد سایر نهادها از همان کلاس پیشنهاداتی مناسب و مرتبط ارائه دهد. برای مثال، اگر من هاکوپیان را جستجو میکنم ، Google آن را بهعنوان یک برند لباس بیرونی شناسایی میکند و از من میپرسد که آیا میخواهم سایر مارکهای لباس بیرونی مانند کت و شلوار جامکو، فروشگاه گراد، Ahura Suit Shop را بررسی کنم:
با استفاده از این منطق، من میتوانم کل کلاسهای موجودیتها (که در یک رده هستند) را جستجو کنم و برخی از پیشنهادات را که درست ارائه شدهاند،را ببینم. برای مثال، اگر من “بهترین فیلم اکشن” را جستجو کنم ، Google طیف کاملی از انتیتی های طبقهبندی شده به عنوان فیلمهای اکشن را برای انتخاب پیشنهاد میکند:
شاید بتوان گفت مهم ترین نقش انتیتی ها، کم شدن تاثیر کلمات کلیدی و لینک سازی به عنوان سیگنالهای رتبهبندی است و در عوض باعث شده گوگل به معنای محتوا نگاه کند و مفهوم کلی آن را در نظر بگیرد. گوگل موجودیت ها (Entities) را در یک قسمت از محتوا در نظر می گیرد و با بقیه محتوا مقایسه می کند که آیا همه انتیتی های مورد انتظار در متن وجود دارند؟ آیا محتوا براساس نقشه منطقی و ارتباطی بین entity هاست؟ گوگل برهمین روال مفهوم کل محتوا را متوجه می شود و در نتایج به کاربران نمایش می دهد.
برای درک یک مثال می زنم، فرض کنید من در حال نوشتن یک مقاله درباره پتنت های گوگل (Google patents) هستم، براساس نقشه محتوایی گوگل انتظار دارد من در متن خود به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا اشاره کنم، زیرا پتنت ها در آنجا ثبت و ضبط می شوند، همچنین به اشاره به نام بیل اسلاوسکی، که متخصص در زمینه ثبت اختراعات یکی دیگر از انتیتی هایی است که باید در این مقاله استفاده شود.
از نظر تئوری و براساس مطالب گفته شده، صفحاتی که از انتیتی های مناسب و متناسب استفاده می کنند بالاتر از بقیه صفحات که این مورد را رعایت نکرده اند، قرار می گیرند و رتبه بهتری دارند.
انتظار می رود که انتیتی ها اثر کلمات کلیدی و بک لینک را در رتبه بندی کاهش دهد و البته منظورم این نیست که کلا نباید از کلمات کلیدی و بک لینک استفاده کرد ولی مانند قبل دیگر تاثیر زیادی در کسب رتبه نخواهند داشت و سیستم رتبه بندی گوگل بسیار سخت تر و پیچیده تر می شود، زیرا گوگل راحت تر از قبل می تواند محتوا را تجزیه و تحلیل کند.
برای اینکه یک استراتژی درست برای سئو داشته باشید تا در آینده هم کارآمد باشد، باید برای خودتان نهاد بسازید و در حوزه خود ارتباط ایجاد کنید و شناخته شوید تا به یک انتیتی تبدیل شوید.
برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید:
در ادامه در مورد هر کدام از این موارد چطور از موجودیت ها در سئو استفاده کنیم، توضیحات کامل تر می دهیم، با ما همراه باشید.
اگر بتوانید انتیتی خودتان را به Google Knowledge Graph اضافه کنید، یک دارائی عظیم برای آینده و استراتژی سئو ایجاد کرده اید. نام برند معمولا ساده ترین مورد برای تبدیل شدن به انتیتی است تا سایر موارد و دارایی ها، بنابراین از تبدیل برند خود به موجودیت شروع کنید.برای اینکار باید :
اگر دوست ندارید زیاد انتظار بکشید و نمی خواهید منتظر گوگل بمانید تا موجودیت ها (entities) را در وب سایت شما پیدا کند، می توانید با استفاده از داده های ساختار یافته (structured data)، سرعت کار خود را افزایش دهید.
داده های ساختار یافته (structured data) یک کتابخانه عظیم از تگ ها را ارائه می دهد که می تواند به گوگل بگوید کدام بیت های محتوای شما موجودیت محسوب می شوند و کدام یک، ویژگی های موجودیت (entity attributes) هستند.
ویژگی نهاد یا Entity Attributes، به خصوصیات یا ویژگی های نهاد اشاره دارد و موجودیت را توصیف می کند. برای مثال، اگر “نهاد” مورد نظر ما یک “کتاب” باشد، ویژگیهای آن میتواند شامل عنوان کتاب، نویسنده، سال انتشار، ناشر و تعداد صفحات باشد. هر یک از این ویژگیها اطلاعات مهم و مشخصکنندهای درباره کتاب ارائه میدهند که میتوانند برای شناسایی، طبقهبندی، مقایسه یا انجام تحلیلهای دادهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
به طور خاص، طرح واره یا اسکیما کسب و کار محلی می تواند برای لینک دادن کسب و کار شما به موجودیت های فیزیکی و جغرافیایی نزدیک کمک کند و باعث و افزایش دیده شدن شما در جستجوی محلی شود. استفاده از اسکیمای سازمان (Organization)، شخص (person) و نویسنده (author) میتواند ارتباط بین نهادهای موجود در وبسایت شما و پروفایل های آنها در سایر وبسایتها ایجاد کند.
وقتی می خواهید یک محتوای جدید بنویسید یا سفارش دهید، ابتدا باید یک ساختار برای آ ن در نظر بگیرید و مطمئن شوید که شامل سایر مواردی است که Google آن را مرتبط با موضوع مقاله و سایت شما میداند. در ادامه نحوه جستجو و پیدا کردن انتیتی ها را می آورم،
طبق تجربه، گوگل برای بهیود ارائه پاسخ بهتر به جستجوها، از انجمن های موجود استفاده می کند، بنابراین یک کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که ابتدا موضوع اصلی محتوایی که می خواهیم تولید کنیم را در گوگل سرچ کنیم و ببینیم چه نوع پیشنهاداتی به ما ارائه می کند.
برای مثال، اگر من قصد داشتم مقالهای درباره “بهترین کاپشن های کوتاه مردانه”، بنویسم، ابتدا موضوع مقاله خودم را در گوگل جستجو میکردم و بخش People also Ask را برای سؤالات مرتبط بررسی میکردم:
بعد در قسمت پایین SERP جستجوهای مرتبط (Related) را نیز بررسی می کردم:
سپس به قسمت عکس در بالای صفحه نتایج (SERP) می رفتم و image search را بررسی می کردم:
و از همه این موارد برای استخراج موجودیت های (entities) متناسب و بکارگیری آنها در متن محتوای خودم، استفاده می کردم تا یک محتوای غنی و براساس انتیتی داشته باشم و بتوانم بهتر رتبه بگیرم.
همه ما می دانیم که ویکی پدیا یکی از منابع پایگاه داده موجودیت (entity database) گوگل محسوب می گردد و Google از آن برای شناخت انتیتی ها استفاده می کند. بنابراین منطقی است که ما هم برای پیدا کردن موجودیت ها و جستجوی سایر انتیتی های مرتبط، ویژگی های موجودیت یا همان entity properties از آن استفاده کنیم.
آخرین راه برای پیدا کردن موجودیت ها، استفاده از ابزار Natural Language API یا (NLP) است. این ابزار با هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته خود، متن را پردازش کرده و انتیتی ها را مشخص می نماید. البته نسخه اصلی آن پولی است ولی در نسخه رایگان هم می توانیم موجودیت ها را مشخص کنیم.
برای اینکار عبارت خود را در گوگل جستجو کنید و سایت های رتبه اول تا پنجم را انتخاب کنید، آن را از طریق NLP API اجرا کنید، و بیشتر انتیتی های مهم و برجسته ذکر شده در محتوا را به شما نشان می دهد.
این ابزار احتمالاً صدها موجودیت را برای هر متن پیدا می کند، اما تنها تعداد کمی از آنها امتیاز شاخص و عالی خواهند داشت. چند تا از انتیتی های شاخص از رقبای اصلی خود انتخاب کنید و آنها را به مواردی که از جستجو در ویکیپدیا و گوگل به دست آوردهاید اضافه کنید. به این ترتیب شما فهرست کاملی از موجودیتها دارید که می توانید از آنها در محتوای خود استفاده کنید.
هوش مصنوعی و چت بات ها فراگیر شده و در بسیاری از کارها می توانند به ما کمک کنند، ChatgptT, Google Gemini از جمله این هوش مصنوعی ها هستند. برای تحقیق و پیداکردن موجودیت ها و تحقیق کلمه کلیدی با Google Gemini که هوش مصنوعی گوگل است بسیار خب عمل می کند و می توانیم استفاده کنیم.
من از همه تجربیات خودم در سئو استفاده کردم تا موجودیت یا همان انتیتی (Entity) را توضیح دهم، زیرا اعتقاد دارم اهمیت آنها هر روز رو بیشتر از روز قبل می شود و هر کس که زودتر یا از همین ساعت شروع به استفاده از انتیتی کند، در درازمدت برنده است.
بنظرمن موجودیت ها را می توانیم به عنوان یک مدل دیجیتالی از دنیای واقعی در نظر بگیریم، اما اهمیت و تاثیر گذاری آنها در سئو به کدام سمت می رود؟ ممکن است دیگر نیازی به سئو نداشته باشیم؟
شاید این مدل و انتیتی آنقدر خوب و پیشرفته شود که دیگر برای توضیح محتوای خود به موتورهای جستجو نیازی به سئو و بهینه سازی سایت نباشد و یا شاید هم به شکل باورنکردنی بسیار پیچیده و سخت شود تا جاییکه برای کمک به گوگل برای درک محتوا، مجبور شویم از هزاران اسکیما یا داده های ساختاریافته استفاده کنیم.
اما من مطمئن هستم به هر سویی که برود، هر روز موجودیت ها یا همان انتیتی اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. بنابراین سعی کنید بهتر آن را درک کرده و از آنها در محتواهای خود استفاده کنید تا سئو سایتتان پایدارتر شود.
منبع: