09176256031

الگوریتم فرشنس گوگل و تأثیر آن در سئو

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم فرشنس گوگل و تأثیر آن در سئو

freshness algorithm

فهرست مطالب

در سال 2011 ماه نوامبر، گوگل از یک الگوریتم جدید رونمایی کرد بنام Google Freshness و یک سیگنال رتبه بندی جدید شکل گرفت.

الگوریتم فرشنس گوگل (به انگلیسی: Freshness Algorithm) تمرکز خود را بر محتوا‌های جدید و به‌روز گذاشته و سعی دارد این دست از مطالب را در اختیار کاربران قرار دهد؛ البته لازم است بدانید در هر زمینه‌ای، محتوا‌ها نیاز نیست مدام به‌روز شوند.

در ادامه این نوشته ابعاد مختلفی از Freshness Algorithm را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا درک کاملی نسبت به آن پیدا کنید و با پیاده‌سازی فاکتور‌های مهم مربوطه، رتبه سایت خود را بهبود دهید.

فهرست مطالب

 

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

گوگل در چند سال اخیر با آپدیت‌ مداوم الگوریتم ‌هایش، مدام به کاربر محور بودن محتوا تأکید داشته است. این شرکت سعی دارد جدیدترین مطالب را با استفاده از الگوریتم فرشنس گوگل در اختیار کاربران قرار دهد تا اطلاعات به‌روز و کاربردی را مشاهده کنند. در پاسخ به سؤال چیستی این الگوریتم می‌توان گفت بر جدیدبودن محتوا تمرکز دارد و مطلبی را به کاربران پیشنهاد می‌دهد که آپدیت شده باشد.

البته الگوریتم Google Freshness تشخیص می دهد که لازم نیست همه محتواها بروز و تازه باشند. به عنوان مثال: مقاله ای با عنوان “حمله مغول به ایران” که در پنج یا ده سال پیش منتشر شده به اندازه مقاله ای که پنج روز پیش منتشر شده دقیق و جامع است.

اما یک سوال: “شهردار تهران کیست؟” جواب این سوال نیاز است که بروز باشد و تازگی داشته باشد. موتور جستجو باید پاسخ فعلی (در حال حاضر و در این تاریخ) این سوال را پیدا کند. این سوال یک نمونه از QDF که مخفف Query Deserves Freshness است یعنی سوالی که باید جواب آن بروز باشد.

 

چرا Freshness Algorithm ساخته شده است؟

روزانه میلیون‌ها محتوا در سرتاسر وب منتشر می‌شود؛ اما آیا همه آن‌ها دائماً کاربردی خواهند بود؟ پاسخ این سؤال قطعاً منفی است. این الگوریتم نیز دقیقاً به همین دلیل ساخته شده تا محتوای قدیمی و منسوخ شده را از دور رقابت با محتوا‌های جدید خارج کند.

دلیل اصلی معرفی الگوریتم فرشنس ( Google Freshness)؛ این است که بسیاری از اطلاعات موجود در دنیای وب و اینترنت پس از مدت زمان مشخصی، ارزش خود را از دست می دهند و باید اطلاعات جدید و بروز جایگزین آنها شوند.

به‌واسطه گسترش تکنولوژی و سرعت انتشار اخبار میزان اعتبار آن‌ها کاهش یافته است و همیشه دست برتر را محتوایی دارد که جدیدترین نکات و موارد را مطرح کند.

سازوکار شناسایی محتوای جدید چگونه است؟

ربات‌های گوگل یا همان کرالر‌ها به‌صورت دوره‌ای از سایت بازدید می‌کنند و در جریان کرال کردن موارد مختلفی نظیر: سرعت، تصاویر و محتوای آن را بررسی می‌کنند. اگر متوجه تغییراتی در زمینه محتوا شوند، سریعاً آن را گزارش داده تا بر اساس الگوریتم فرشنس گوگل این صفحه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

آیا همه حوزه‌ها نیاز به آپدیت محتوایی مداوم دارند؟

قطعاً هر موضوعی نیاز ندارد که به‌روز باشد. برای درک بهتر مثالی می‌زنیم؛ عنوان “قوانین ثبت نام خودرو” قطعاً نیاز به آپدیت دارد چرا که هر ساله شاهد قوانین جدیدی در این زمینه هستیم یا عنوان “مهم‌ترین آپدیت‌های گوگل در سال 2023” نیاز به آپدیت دارد؛ زیرا همانطور که می‌دانید کمپانی گوگل طی یکسال چندین مرتبه در زمینه‌های مختلف آپدیت‌هایی می‌دهد و این مطلب باید به‌روز باشد تا جدیدترین موارد را نیز پوشش دهد.

“بهترین روش های سئو 2023” نیز نیاز به بروز شدن دارد و با توجه به آپدیت های و برای جلوگیری از جریمه های الگوریتم و تغییرات آن، ما نیز در زمان انجام خدمات سئو سایت، باید رو های جدید را پیاده سازی کنیم.

در نقطه مقابل عنوانی مانند “آموزش درست کردن قیمه” همواره شامل یک سری مراحل مشخص است و شاهد تغییرات مداوم در آن نیستیم؛ بنابراین آپدیت زیادی نیاز ندارد.

به‌صورت کلی اگر بخواهیم تعیین کنیم که چه سبک محتوا‌هایی نیاز دارند تا پیوسته آپدیت شوند تا مورد توجه الگوریتم فرشنس گوگل قرار گیرند، می‌توان به مواردی نظیر: محتوا‌هایی که به رویداد‌های اخیر اشاره دارند، محتوا‌هایی که رویداد‌های فصلی و دوره‌ای را شامل می‌شوند و… اشاره کرد.

الگوریتم Google Freshness چطور QDF را تشخیص می دهد؟

الگوریتم فرشنس 3 نوع مختلف از محتوای حساس به تازگی یا QDF را تشخیص می دهد، این سه نوع عبارتند از:

  • وقایع و اتفاقات روز دنیا؛ مانند وقوع زلزله یا وقوع یک سیل و یا حتی فوت یک شخصیت مهم سیاسی یا جنگ

زمانی که این الگوریتم منتشر شد برای رویدادهای جاری، بخش اخبار و داستان های برتر وجود نداشت. اما الان گوگل نتایج مربوط به اخبار رویدادهای اخیر را در بالای نتایج جستجو نمایش می دهد. امروزه وقتی عبارتی که مربوط به رویدادهای اخیر و پرطرفدار و با جستجوی زیاد باشد جستجو می کنیم، گوگل یک بخش داستان های برتر (Top stories) را نشان می دهد. مانند جستجوی غزه (عکس زیر مربوط به سرچ کلمه غزه در 24 اکتبر 2023 است که جزو رویدادهای با جستجوی زیاد می باشد.)

الگوریتم فرشنس گوگل و وقایع و اتفاقات روز

  • رویدادهایی که بصورت مرتب تکرار می شوند؛ مثل نتیجه لیگ برتر فوتبال ایران، نتایج لیگ قهرمانان آسیا، لیگ اروپا و یا حتی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس که هر چهار سال یکبار انجام می شود.

Freshness Algorithm , v,dnhnihd j;vhv a,kni

  • بروز شدن ها و بروز رسانی های مکرر؛ مانند بروز رسانی اندروید، بروز شدن فن آوری گوشی های هوشمند، بروز رسانی الگوریتم های گوگل

سوالی که اینجا ممکن است بوجود آید این است که: آیا محتوای همیشه سبز هم باید بروز شود؟ باید تازه باشد؟

جواب سوال خیر است، فرض کنید شما یک مقاله همیشه سبز وبلاگی دارید و بیشتر از یک سال است که در رتبه یک گوگل است، آیا این مقاله باید بروز شود؟ قطعا خیر

تفاوت الگوریتم فرشنس با QDF چیست؟

  • QDF بررسی می کند که آیا این موضوع در میان سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها ترند است یا خیر.
  • الگوریتم Freshness پرس و جوها را بررسی می کند تا مشخص کند که آیا آنها به یکی از سه دسته پرس و جوهایی که به نتایج تازه نیاز دارند تعلق دارند یا خیر.

همانطور که قبلا ذکر شد، سیستم نمایه سازی وب کافئین (الگوریتم کافئین گوگل) ، که پنج ماه قبل از الگوریتم Freshness معرفی شد، به گوگل امکان ارائه نتایج جستجوی مرتبط با دقیقه را داد، یعنی کدام مطلب زودتر منتشر شده است.

واقعیتی که در مورد QDF باید به خاطر داشت این است که الگوریتم Query Deserves Freshness در سال 2007 منتشر شد و زودتر از الگوریتم Freshness 2010 شروع بکار کرد ( در سایت searchenginejournal ذکر شده است)

به چه محتوایی تازه – Freshness می‌گویند؟

محتوایی که به‌تازگی انتشار یافته یا دربرگیرنده اطلاعات جدید است، شامل تازگی محتوا می‌شود. شاخص‌ترین سایت‌ها در زمینه انتشار مطلب سایت‌های خبری هستند؛ این بستر‌ها گا‌هاً به‌صورت ساعتی مطالب جدیدی را در سطح وب منتشر می‌کنند که شامل اخبار روز است. در زمینه آپدیت محتوا نیز سایت‌های فروشگاهی فعالیت زیادی دارند؛ به این صورت که مدام اطلاعات محصولات خود مانند قیمت یا مشخصات را تغییر می‌دهند و این سیگنالی برای الگوریتم فرشنس گوگل است.

الگوریتم فرشنس گوگل

چطور محتوای جدید را سریع‌تر ایندکس کنیم؟

تا به اینجا پی بردیم یکی از روش‌هایی که می‌توانید شامل Freshness Algorithm بشوید، انتشار محتوای جدید است؛ اما سؤالی در این زمینه وجود دارد. بعد از انتشار چگونه مطلب را سریع‌تر ایندکس کنیم. با اقداماتی مانند نمایش محتوا‌های جدید در صفحه اصلی سایت، لینک دهی از مطالب قدیمی به مطالب جدید، درخواست ایندکس از سرچ کنسول و… می‌توانید فرایند Indexig را سریع‌تر کنید.

محتوا همیشه سبز بنویسیم یا تازه؟

محتوا همیشه سبز، به مطلبی اشاره دارد که در گذر زمان اعتبار نوشته کم نمی‌شود؛ در واقع این سبک از محتوا در طول زمان ارزش ثابتی دارد و برای کاربران مفید است. محتوا تازه نیز به مطلبی اشاره دارد که به‌تازگی در سطح وب منتشر کرده‌اید و دربرگیرنده اطلاعات به‌روز است. حال در رابطه با اینکه کدام یک از این دو مورد بهتر است به شما صرفاً یک پاسخ و پیشنهاد ارائه می‌دهیم.

تمرکز خود را بر حفظ تعادل بگذارید. هر دو سبک معرفی شده از دید الگوریتم‌های گوگل مورد تأیید هستند. محتوا تازه ترافیک زیادی برای شما جذب خواهد کرد؛ زیرا اطلاعات به‌روز را شامل می‌شود. محتوا سبز نیز ترافیک قابل قبولی برای شما به دنبال خواهد داشت و از نظر پایداری ترافیک، بسیار بهتر از سبک دیگر عمل خواهد کرد؛ چرا که مطالبش همواره نیاز کاربران را برطرف کرده و اعتبار خود را از دست نمی‌دهند.

در جریان آپدیت محتوا به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

برخی از افراد راز موفقیت سایت و افزایش بازدید ارگانیک آن را در آپدیت‌های پی‌درپی می‌بینند؛ اما اگر این اقدام به صورت غیر اصولی انجام شود، نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت؛ بلکه می‌تواند رتبه‌های فعلی شما را نیز از بین ببرد.

آپدیت در جهت بهبود محتوا باشد

گوگل با هر الگوریتمی اعم از الگوریتم تازگی محتوا اهمیت توجه به نیاز کاربر را به همه ثابت کرده است؛ ازاین‌رو ضروری است تا آپدیت خود را برای برطرف کردن نیاز کاربر انجام دهید نه برای گوگل.

استفاده از داده‌های سایت

با استفاده از ابزار سرچ کنسول کوئری‌های مرتبط با مطلب را بررسی کرده و با تمرکز بر آن‌ها، مطلب را آپدیت کنید.

آپدیت مطلب صرفاً شامل نوشته نیست

وقتی صحبت از محتوا می‌شود، هر موردی که کاربر با آن تعامل دارد مدلی از محتوا است. برای مثال تصاویر، لینک‌ها، تایتل صفحه، متا دیسکریپشن و… همگی بخشی از محتوا به‌حساب می‌آیند. با توجه به این مورد در جریان آپدیت برای پیروی از الگوریتم فرشنس گوگل تمامی این بخش‌ها را مدنظر داشته باشید.

لینک‌های داخلی جدیدی ثبت کنید

در حین آپدیت از مطالب قدیمی‌تر به مطالب جدید لینک بدهید تا بیشتر دیده شوند و فرایند انتقال اعتبار اتفاق بیفتد. همینطور صفحات مرتبط را به یک دیگر لینک دهید تا توان سایت افزایش یابد. یکی از تأثیرگذارترین موارد در رتبه‌بندی، استفاده از ظرفیت لینک‌سازی داخلی است.

کسب امتیاز بیشتر از الگوریتم فرشنس گوگل

حال که به خوبی با چیستی این الگوریتم آشنا شدید، نیاز است بدانید چگونه می‌توانید رضایت حداکثری آن را کسب کنید. مهم ترین موارد برای کسب امتیاز بیشتر از گوگل فرشنس عبارتند از:

  1. افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه سایت
  2. آپدیت مرتب محتوای سایت
  3. دریافت بک لینک از سایت های فعال و معتبر
  4. ثبت محتوای جدید در سرچ کنسول

 

اینفو گرافی الگوریتم فرشنس گوگل برای بررسی این موارد، در ادامه مطالب بیان شده را با دقت مطالعه کرده و با پیروی از آن‌ها قدمی اساسی در راستای بهبود سایتتان بردارید.

افزایش زمان ماندن کاربر در صفحه

مدت حضور کاربر در سایت، نشان‌دهنده میزان علاقه و تعامل او با محتوا است. گوگل زمان حضور یوزر را در بازدید‌های بعدی با اولین سری را مقایسه می‌کند. اگر او در بازدید‌های جدیدش زمان کمتری را در سایت بگذراند، گوگل تصور می‌کند که محتوا سایت برایش جذابیت خود را از دست داده است؛ در مقابل، اگر در بازدید‌های بعدی زمان بیشتری را در سایت بگذراند، فرض می‌کند که محتوای سایت برای او همچنان جذاب است.

آپدیت مرتب محتوا سایت

یکی از اصلی‌ترین علل به وجود آمدن الگوریتم فرشنس گوگل، آپدیت مطالب سایت است. الگوریتم فرشنس کانتنت، به محتوا جدید و به‌روزتر امتیاز بیشتری می‌دهد؛ بنابراین، اگر محتوای قدیمی در سایت خود دارید و آن را آپدیت نمی‌کنید، گوگل تصور می‌کند که محتوا شما اهمیت چندانی ندارد؛ در نتیجه، رتبه سایت‌تان کاهش خواهد یافت.

دریافت بک لینک از سایت‌های فعال

لینک‌های ورودی، یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو هستند. گوگل با توجه به تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به یک سایت، آن را ارزیابی می‌کند؛ اما بک لینک‌ها از هر وب‌سایتی، ارزش یکسانی ندارند. اگر یک وب‌سایت کهنه و غیرفعال، به محتوا شما لینک دهد، گوگل آن را نامعتبر می‌داند و به سایت‌تان امتیاز کمتری خواهد داد؛ ازاین‌رو سعی کنید تا بک‌لینک‌هایتان را از سایت‌های فعال دریافت کنید تا اثر مثبت بیشتری داشته باشند.

ثبت محتوا جدید در سرچ کنسول

یکی دیگر از نکات کسب امتیاز بیشتر از Freshness Algorithm ثبت مطلب پس از انتشار یا آپدیت در سرچ کنسول است. پس از به‌روزرسانی محتوا، می‌توانید با ثبت مجدد نقشه سایت در سرچ کنسول، به گوگل کمک کنید تا محتوا به‌روز شده را سریع‌تر شناسایی و ایندکس کند؛ البته این کار تنها در صورتی تأثیرگذار است که محتوا به‌روز شده، تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

الگوریتم فرشنس گوگل در رتبه‌بندی تأثیر دارد؟

گوگل هیچ کدام از الگوریتم‌های خود را در به صورت علنی به عنوان پارامتری در رتبه‌بندی معرفی نکرده است؛ اما با بررسی رفتار این الگوریتم‌ها و تأثیری که در نتایج موتور جستجو داشته‌اند، به خوبی می‌توان پی برد که قطعاً در رتبه‌بندی تأثیر دارند.

تولید محتوا اصولی و پیروی از الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم فرشنس کانتنت، قطعاً یکی از بهترین تغییرات الگوریتمی این شرکت در چند سال اخیر بوده است. کاربران نیاز دارند تا جدیدترین اطلاعات را در رابطه با موضوع مدنظرشان دریافت کنند و ازاین‌رو الگوریتم تازگی محتوا برای پیاده‌سازی همین موضوع خلق شده است.

با در نظرگرفتن همه این موارد باز به اصل داستان اشاره نکرده‌ایم. گوگل هر سایتی که به خوبی نیاز کاربر را برطرف نکند، جزو نتایج برتر نمایش نخواهد داد؛ بنابراین در قدم اول تمرکز خود را بر تولید محتوایی خلاقانه و کاربردی بگذارید و سپس به دنبال پیروی از الگوریتم‌ها باشید.

اما محتوای اصولی و مناسب، چه خصوصیتی دارد؟ مهم ترین موارد در محتوای اصولی که از الگوریتم های گوگل نیز پیروی می کنند عبارتند از:

  • عنوان مناسب و توصیفی برای موضوع محتوا
  • داشتن مقدمه کوتاه و جامع
  • تیتر بندی اصولی در محتوا
  • جمع بندی محتوا
  • استفاده از تصاویر یونیک و مرتبط
  • لینک سازی داخلی
  • لینک سازی خارجی
  • پاسخ به سوال کاربر و برطرف شدن نیاز او
اینفوگرافی محتوای مفید در الگوریتم فرشنس گوگل

با موارد اصولی و اصلی در تولید محتوای خوب و مناسب آشنا شدیم و برای یادگیری این موضوع مهم، همه موارد را بررسی و در ادامه قدم به قدم به شما آموزش می دهیم، با ما همراه باشید.

انتخاب عنوان جامع و سئو شده

عنوان مطلب اولین نمایی است که کاربر از کل محتوا مشاهده خواهد کرد؛ در نتیجه به شکلی بنویسید که متوجه شود قرار است چه موضوعی را مطالعه کند. از نظر سئویی حتماً کلمه کلیدی محتوا را در عنوان قرار دهید. توجه داشته باشید که این نکته و موارد بعدی به صورت مستقیم در پیروی از الگوریتم فرشنس گوگل تاثیری ندارند؛ اما در بهبود رتبه بندی سایت و کاربر پسند بودن آن قطعا اثر گذار خواهند بود.

نگارش مقدمه کوتاه اما جامع

مقدمه شامل اولین پاراگراف محتوا می‌شود؛ ازاین‌رو سعی کنید تا اطلاعاتی جامع در رابطه با ساختاری که کاربر در ادامه مشاهده خواهد کرد به او بدهید؛ همچنین به سؤال یا خواسته‌اش اشاره داشته باشید تا بداند که شما سعی دارید اطلاعاتی در راستای برطرف کردن نیازش به او بدهید.

تیتربندی اصولی

از تیتر‌های کاربردی و متمرکز استفاده کنید. در هر بخش صرفاً به بیان موارد مرتبط بپردازید و از زیاده گویی جلوگیری کنید. در این صورت هر کاربر می‌داند که کدام یک از بخش‌های مطلب برای او مفید است. برای هر تیتر سعی کنید که 100 الی 200 کلمه محتوا جامع بنویسید. استفاده از کلمات کلیدی در سرتاسر مطلب فراموش نشود.

جمع‌بندی

بعد از تکمیل مقدمه و بدنه، نوبت به سخن پایانی می‌رسد. در این بخش مروری بر موارد بررسی شده در محتوا داشته باشید و با تأکید بر مهم‌ترین آن‌ها، کاربر را هوشیار کنید. شاید در نگاه اول هیچ کدام از این موارد ارتباطی با الگوریتم‌های گوگل نداشته باشند؛ اما با رعایت دقیق هر کدام از این‌ها قطعاً شاهد رشد چشمگیر سایت خود خواهید بود.

استفاده از تصاویر مرتبط و یونیک

همانطور که در بخش‌های بالایی اشاره داشتیم در جریان آپدیت محتوا به منظور پیروی از الگوریتم فرشنس گوگل، استفاده از تصاویر و افزودن آن‌ها به مطلب، تأثیر خوبی در بهبود رتبه‌بندی دارد. سعی کنید تصاویر را با استفاده لوگو، نوشته، تغییر رنگ جزئی و… یونیک کنید.

یکی از روش‌های جذب ترافیک برای سایت رتبه گرفتن تصاویر در بخش images است. البته باید سئو تصاویر را رعایت کنید و تمام تصاویر سایت را بهینه سازی و حجم آنها را نیز بهینه نمایید.

استفاده از ظرفیت لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی به خزش بهتر سایت کمک می‌کند و یکی از عوامل مؤثر در سریع ایندکس شدن محتوا‌های تازه منتشر شده است. این اقدام باعث خواهد شد تا اعتبار صفحات سایت افزایش یابد.

استفاده از ظرفیت لینک‌سازی خارجی

قطعاً یکی دیگر از فاکتور‌های تأثیر‌گذار در رتبه‌بندی به غیر از الگوریتم فرشنس گوگل، خرید بک لینک است؛ البته هر بک لینکی تأثیر مثبت روی سایت نخواهد داشت و باید با پیروی از یک سری اصول و استاندار‌ها این کار را انجام داد. با لینک دهی از سایت‌های خارجی به محتوای سایتان آن را تقویت کرده و ترافیک بیشتری جذب کنید.

پاسخ به سؤال کاربر و برطرف کردن نیاز‌هایش

در هر بخش از محتوا اولین موردی که به آن توجه می‌کنید، نیاز کاربر باشد. اگر در پاسخ دادن به سؤالات کاربر و برطرف کردن خواسته‌هایش موفق عمل کنید، قطعاً گوگل در رتبه‌بندی سایت، توجه ویژه‌ای به شما خواهد داشت. با جملات کوتاه، مفید و کاربردی در سریع‌ترین زمان کاربر را بی‌نیاز کنید.

 

الگوریتم فرشنس گوگل و آخرین نکات

شرکت گوگل با کسب بیش از 90 درصد آمار سرچ در دنیا یکه‌تاز میدان موتور‌های جستجو است. با در نظر گرفتن این آمار، پیروی از دستورات و قوانین آن نظیر الگوریتم تازگی محتوا، اقدامی منطقی در راستای جذب کاربران بیشتر است. سعی کردیم با بررسی صفر تا صد ساختار این الگوریتم و عوامل مؤثر بر آن، درک کاملی به شما در این رابطه بدهیم. اگر سؤالی برای شما در این زمینه باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.َ

 

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>