شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
گاهی یکی از نزدیکان شما در مورد بهترین فست فود یا رستوران در شهر تان از شما سوال می پرسد، با اینکه رستوران خوب زیاد رفته اید اما شاید در آن لحظه حضور ذهن نداشته باشید، چه می کنید؟ خوب اولین کار این است که گوگل را باز کرده و عبارت “بهترین رستوران” را تایپ می کنید و لیست رستوران ها و فست فودها با اطلاعات کامل، آدرس، شماره تماس و نظرات مشتریان برای شما نمایان می شود.
شاید به خودتان بگویید: “گوگل چقدر خوب منظور من رو فهمید.”
هدف الگوریتم مرغ مگس خوار، درک معنا و مفهوم عبارت جستجو شده کاربران است.
خوب حالا که فهمیدیم این الگوریتم چقدر مهم است، در این مقاله از آژانس “انجام سئو” با ما همراه باشید تا با تاریخچه، علت نام گذاری این الگوریتم، تاثیرات آن در سئو و راهکارهای بهینه سازی سایت برای آن، آشنا شویم.
گاهی شما در گوگل کلمه یا عبارتی را جستجو می کنید ولی نتیجه ای که به شما نشان می دهد، عینا با کلمه جستجو شده برابر نیست ولی مفهوم درستی را ارائه می کند. این کار مرغ مگسخوار گوگل است.
وظیفه اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل؛ بررسی عبارت جستجو شده توسط کاربر و مفهوم آن است تا بتواند بهترین و مرتبط ترین نتیجه با مفهوم عبارت سرچ شده را به مخاطب ارائه کند.
در گذشته ای نه چندان دور، سایت ها برای اینکه رتبه بالاتری بگیرند، کلمه کلیدی را تکرار می کردند و به تعداد زیاد و گاهی اسپم گونه از آن در متن ها استفاده می کردند. این سایتها با ساختن لینکهای اسپم و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به صورت فلهای در سایت، گوگل را گول می زدند و رتبه بالا را از آن خود می کردند.
این کار باعث شد کاربران از جستجوی خود ناراضی باشند و به هدف خود نمی رسیدند، در نتیجه گوگل هم بیکار ننشست، زیرا مهم ترین هدف این موتور جستجو، رضایت کاربران است. گوگل با انتشار الگوریتمهای جدید و آپدیت الگوریتم های قبلی خود، اینطور سایتها را جریمه کرد و کم کم آنها را از صحنۀ اینترنت و صفحه نتایج به کل محو کرد.
اولین الگوریتمی که به بررسی محتوای صفحات پرداخت، پاندای گوگل بود که کیفیت محتوا را ملاک خود قرار داد. پاندا سایت هایی که از مطالب کپی استفاده می کنند را جریمه کرده و ممکن است با خشمگین کردن او، پنالتی شوند.
بعد از پاندا و تاثیرات مثبتی که در صفحه نتایج گذاشت، گوگل پنگوئن را مامور مبارزه با سایت های اسپم کرد. وظیفۀ او، مبارزه با سایتهایی است که از بک لینک های اسپم و مزرعه لینک استفاده میکنند، است.
الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل در سال 2013 راه اندازی و معرفی شد. این الگوریتم به عنوان ستون فقرات و زیرساخت جستجوی گوگل عمل می کند و از عملیات جستجو پشتیبانی می کند و به کاربران در یافتن نتایج مرتبط کمک می کند. این الگوریتم در هماهنگی با انواع ماژول های دیگر، از جمله گراف دانش و سایر سیگنال های رتبه بندی، برای ارائه تجربه جستجوی بهتر، عمل می کند. با ارائه نتایج جستجوی مرتبط و بهتر، الگوریتم مرغ مگس خوار به کاربران وب کمک می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را سریع و مطابق با آنچه دنبال آن بودند، پیدا کنند.
الگوریتم مرغ مگس خوار مانند سایر الگوریتم های موتورهای جستجو در تلاش است تا مرتبط ترین محتوا را با درخواست و سرچ کاربر، را شناسایی و در اختیار آنها قرار دهد. برای این منظور، وبمسترها را تشویق میکند تا محتوایی را تولید و منتشر کنند که در زمینه جستجوی کاربر و مرتبط با آن و شامل ارائه پاسخهای جامع و کاملی به سؤالاتی که کاربران پرسیده اند باشد. برای رسیدن به این منظور، این الگوریتم هدف، زمینه و معنای پرس و جو را در نظر می گیرد.
به عبارت سادهتر، الگوریتم مرغ مگس خوار پرسشهای کاربر را در مقایسه با الگوریتمهایی که قبل از آن استفاده شده بود، به روشی شهودیتر تفسیر میکند. الگوریتمهای گذشته به هر کلمه یا عبارت کلیدی نگاه میکردند و آنها را مستقیماً با صفحه وب مطابقت میدادند. اما الگوریتم مرغ مگس خوار به معنا و مفهوم عبارت جستجو شده نگاه می کند و دنبال مرتبط ترین پاسخ برای آن می گردد.
الگوریتم مرغ مگس خوار هر پرس و جو را به عنوان یک بیانیه جامع می خواند و به دنبال صفحات وب می گردد که به احتمال زیاد بهترین پاسخ ها و نتایج را ارائه می دهند.
الگوریتم مرغ مگس خوار بدون شک، بازی سئو را تغییر داد و باعث شد متخصصان سئو تمرکز خود را از کلمات کلیدی بردارند و بیشتر به معنا و مفهوم سرچ توجه کنند. برای استفاده از این الگوریتم در جهت بهره بردن از نهایت سود و رسیدن به رتبه های بالا، باید بر موضوعات تاکید کرد و رویه خود را تغییر داد تا نهایت سود را از الگوریتم ببرند.
به عنوان مثال، تمرکز زیاد روی بهینه سازی یک کلمه کلیدی یا عبارت ممکن است دیگر در چشم انداز جستجوی مدرن تأثیر مطلوبی نداشته باشد. با این حال، اگر تمرکز بر ارائه پاسخ به پرسشها و بهینهسازی کلمات کلیدی متعدد به عنوان بخشی از موضوعات گستردهتر باشد می تواند به سئو کمک کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل از زمان راه اندازی آن در سال 2013، به سرعت به یکی از ضروری ترین اجزای هر استراتژی موفقیت آمیز بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تبدیل شده است. مرغ مگس خوار به عنوان تلاشی برای نزدیکتر کردن پاسخ به هدف جستجو و ارائه تجربه بهتر برای کاربران معرفی شد.
این یک تغییر قابل توجه از رویکردهای قبلی مورد استفاده توسط غول موتورهای جستجو است (چیزی که گوگل به آن معروف است). بنابراین، این الگوریتم شامل چه چیزی است و چرا اینقدر پیشگام است؟
الگوریتم مرغ مگس خوار بزرگترین بازسازی موتور جستجوی گوگل از سال 2002 است، زمانی که الگوریتم PageRank هنوز مورد استفاده بود. این پروژه توسط مهندسان گوگل از بخش پروژه ویژه این شرکت هدایت شد و هدف آن افزایش ارتباط با استفاده از پردازش زبان طبیعی، ترکیبی از هوش مصنوعی و تحلیل معنایی بود. در اصل، این بدان معنی است که مرغ مگس خوار قادر است رشته ای از کلمات را درک کند.
مرغ مگس خوار یک الگوریتم جستجویی است که توسط گوگل در سال 2013 منتشر شد. نام این الگوریتم به این دلیل مرغ مگس خوار گذاشته شده است که دقیقاً همان کاری را که هم نامش انجام می دهد، برای همان طراحی شده است؛ یعنی، مرغ مگس خوار چابک است و می تواند به سرعت پرواز کند، این الگوریتم هم با سرعت و دقت زیاد کار می کند.
مرغ مگس خوار؛ برای ارائه بهتر جستجوهای وب مدرن طراحی شده بود. این نام چند تداعی دارد که دلیل انتخاب آن را توضیح می دهد – مرغ مگس خوار بسیار سریع هستند، بسیار بیشتر از سایر پرندگان، و بنابراین به عنوان یک استعاره مناسب برای اینکه مرغ مگس خوار چقدر سریع و دقیق می تواند آنچه را که به دنبالش هستید پیدا کند، عمل می کند و مرغ مگس خوار نیز برای درک بهتر طراحی شده است.
یکی از ترس های بزرگ سئوکار ها یا صاحبین سایت، پنالتی شدن توسط گوگل بود، اما مرغ مگس خوار باعث پنالتی نمی شود. هدف گوگل از ارائه پاندا و پنگوئن، حذف محتواهای بی کیفیت بود ولی هدف مرغ مگس خوار، ارتباط جستجو و نتیجه است. در ادامه تفاوت های این الگوریتم ها را بیان می کنیم.
در سال 2013، گوگل ورود الگوریتم مرغ مگس خوار را اعلام کرد که برای بهبود نحوه درک گوگل از عبارت های جستجو و در عین حال تمرکز بر هدف جستجوی کاربران طراحی شده است. این الگوریتم جدیدترین و جامع ترین افزونه به خانواده موتورهای جستجو است و قرار است با برگرداندن نتایج دقیق تر و مرتبط تر، تجربه جستجو را متحول کند.
الگوریتمهای پاندا و پنگوئن گوگل مجموعهای از بهروزرسانیهای الگوریتمهای موتور جستجو را نشان میدهند. پاندا در سال 2011 به عنوان راهی برای مجازات سایت هایی با محتوای کم کیفیت و/یا تجربه کاربری ضعیف با کاهش رتبه آنها در صفحات نتایج موتور جستجو منتشر شد.
از سوی دیگر، Penguin در سال 2012 منتشر شد تا برای مدیران وبسایتهایی که تاکتیکهایی مانند پر کردن کلمات کلیدی، دستکاری لینکها یا ارسال هرزنامهها را به کار میبرند، مرزهایی تعیین کند. پنگوئن همچنین سایتهایی را که از تاکتیکهایی استفاده میکنند که کاربران را فریب میدهند، با ارائه محتوای غیر مرتبط با پرس و جو جریمه میکند.
پس از درک مرغ مگس خوار، پاندا و پنگوئن، اکنون اجازه دهید تفاوت همه آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در تفاوت اصلی مرغ مگس خوار با پاندا و پنگوئن، این است که مرغ مگس خوار کل درخواست کاربر را در نظر می گیرد، در حالی که پاندا و پنگوئن بر عناصر خاصی از یک وب سایت مانند محتوا و پیوندها تمرکز می کنند.
آیا مرغ مگس خوار از سرچ محلی هم استفاده می کند؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یک به روز رسانی بزرگ برای موتور جستجوی آن است که در سال 2013 منتشر شد. این الگوریتم برای پردازش پرس و جوهای پیچیده تر زبان طبیعی به جای کلمات کلیدی جداگانه طراحی شده است. این بدان معناست که در درک سوالات جستجو و ارائه نتایج جستجوی مرتبط تری به کاربران خود بسیار بهتر است. یکی از سوالاتی که بسیاری می پرسند این است که آیا مرغ مگس خوار می تواند از جستجوی محلی نیز استفاده کند؟
در ادامه مقاله، این موضوع را بررسی خواهیم کرد تا نحوه عملکرد الگوریتم با نتایج جستجوی محلی را بهتر درک کنیم.
جستجوی محلی بخش مهمی از الگوریتم هر موتور جستجو است. بر ارائه نتایج جستجوی مرتبط با موقعیت مکانی یک کاربر خاص تمرکز دارد. هدف جستجوی محلی این است که به کاربران نتایج جستجوی مرتبطتر و متناسبتر بدهد و احتمال بیشتری برای یافتن آنچه به دنبالش هستند را افزایش دهد. برای استفاده از جستجوی محلی، موتور جستجو باید بتواند مکان کاربر را تعیین کند و از آن اطلاعات برای اولویت بندی نتایج استفاده کند.
پاسخ کوتاه این است که بله، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل از جستجوی محلی استفاده می کند. این بدان معنی است که نتایج جستجوی محلی را بر سایرین اولویت می دهد و هنگام ارائه نتایج، موقعیت مکانی کاربر را در نظر می گیرد. این به Google امکان میدهد هنگام جستجوی کسبوکارها یا اطلاعات محلی، نتایج مفیدتری را به کاربران خود ارائه دهد.
مرغ مگس خوار گوگل از چندین روش برای گنجاندن جستجوی محلی در الگوریتم خود استفاده می کند. به عنوان مثال، از IP استفاده می کند.
گراف دانش گوگل؛ یک ویژگی به منظور تقویت تجربه کاربری است و یک شبکه عظیم از حقایق و روابط معنایی است. گوگل با کمک گرفتن از گراف دانش خود، اطلاعات دیگری که مکمل و یا مرتبط با جستجوی شما باشد را در اختیارتان قرار دهد.
بطور مثال تصور کنید که شما می خواهید اطلاعاتی در مورد یک هنرپیشه جستجو کنید و بدانید که او در چه فیلم هایی بازی کرده است. اینجاست که گوگل با استفاده از گراف دانش خود و سایتهایی مانند ویکی پدیا و IMDB علاوه بر اینکه به سوال شما پاسخ میدهد، تمام اطلاعات تکمیلی همچون جوایز این بازیگر، تاریخ تولد، تعداد و نام فرزندان او، برنامه های تلویزیونی و … را هم در اختیار شما میگذارد.
مانند تصویر زیر:
با جستجوی نام اصغر فرهادی، گوگل اطلاعات کاملی در مورد او به شما نمایش داده می شود.
هنگامی که کاربران پرس و جوهایی را در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنند، یک نمودار دانش در سمت راست صفحه نمایش داده می شود که اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار می دهد.
پیش نیاز درک ارتباط موضوعی بین صفحات وب، وجود الگوریتمهای بسیار پیچیدهای است که گوگل موفق به پیاده سازی آنها شده است. گراف دانش تلاش میکند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کرده و براساس اطلاعات جمعآوری شده چکیدهای از آنچه مورد نیاز شماست را در اختیارتان قرار دهد.
گراف دانش گوگل، به طور گسترده به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در دنیای جستجو، در نظر گرفته می شود و به طور گسترده به عنوان یک گام بزرگ در سرچ های مبتنی بر هوش مصنوعی به حساب می آید. این حرکت گوگل باعث نگرانی برخی و برای بعضی دیگر به آرامی در حال تبدیل شدن به حسادت شده است، زیرا گوگل همچنان در حال پیشرفت و ساخت الگوریتم های پردازش زبان طبیعی قابل توجه خود ادامه می دهد. شکلی از هوش مصنوعی که توسط گوگل استفاده میشود، یادگیری ماشین پیشرفته (AML) نامیده میشود که متخصصان فناوری آن را «تحولی بزرگ» در فناوری هوش مصنوعی مینامند.
گراف دانش بر اساس ایده جستجو و طبقه بندی است. ابتدا مجموعه ای از اصطلاحات مرتبط با پرس و جو را شناسایی می کند که به آنها “Creatures” گفته می شود و آنها را تا زمانی که به دقیق ترین پاسخ برسد، فیلتر می کند. میتوان از آن برای شکلدهی و پیشنهاد بهترین نتایج موتور جستجو و همچنین ارائه توصیههایی بر اساس عواملی مانند مکان کاربر و جستجوهای قبلی استفاده کرد. همچنین به صورت معکوس کار می کند – وقتی با برخی حقایق ارائه می شود، می تواند پرس و جوهای ناشناخته قبلی را پیشنهاد کند.
گراف دانش می تواند طیف وسیعی از انواع مختلف اطلاعات را ارائه دهد. میتواند به سؤالات پاسخ دهد یا حقایق و ارقام کلیدی درباره افراد، مکانها و موضوعات را نشان دهد. با استفاده از طیف گسترده ای از منابع، نمودار دانش می تواند مرتبط ترین محتوا را برای یک پرس و جو شناسایی کند و این ویژگی به طور مداوم در حال توسعه و بهبود است.
مجموعه وسیعی از مزایای مرتبط با دانش Google وجود دارد، مانند:
یکی دیگر از مفاهیم مهم برای درک رفتار کاربر، قابلیت سمنتیک سرج یا جستجوی معنایی است. منظور از جستجوی معنایی یا مفهومی، معنی فراتر از جستجوی کلمه به کلمه است. در این نوع از جستجوها، تمرکز روی کلمه ی سرچ شده نیست بلکه به معنا و مفهوم عبارت جستجو شده اهمیت داده می شود. این مسئله باعث گردیده که دیگر نیازی نیست که تنها با یک کلمه منحصر بفرد در سرچ باکس به جواب سوال خودمان برسیم.
حال تصور کنید که می خواهید از رستوران امپراطور، غذا سفارش دهید. اما در سرچ باکس عبارت “فست فود امپراطور” را تایپ می کنید.
به عبارت دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار به شباهت معنایی دو کلمه رستوران و فست فود واقف است و توانسته به خوبی منظور شما را درک کند. درست مثل شکل زیر:
حالا که به خوبی با این مفاهیم آشنا شدید، لازم است یک قدم به جلو برداریم و به شما بگوییم که چطور با رعایت کردن معیارهای الگوریتم Hummingbirdمیتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید تا بتوانید همزمان کاربر و گوگل را خوشحال کنید.
یکی از مهم ترین اهداف اصلی الگوریتم Hummingbird بهبود رضایت کاربران است. اما برای رسیدن به این هدف، گوگل باید اطلاعات کاملی از رفتار کاربران را ثبت و بررسی کند تا بتواند به این هدف خود برسد. صاحبین سایت نیز می توانند با رعایت قوانین مربوط به الگوریتم مرغ مگس خوار، سئوی سایت خود را بهبود داده و رتبه بهتری در نتایج بدست آورند.
مرغ مگسخوار گوگل، به کیفیت، مفهوم محتواها توجه کرده و به اینکه چقدر مورد توجه و استقبال کاربر قرار گرفته، اهمیت ویژه ای می دهد. بنابراین صد در صد با سئو سایت رابطه مستقیم دارد و اهمیت به آن روی سئوی سایت تاثیر گذار است.
برای اینکه بتوانیم رضایت مرغ مگس خوار گوگل را که بسیار سختگیر است، جلب کنیم، چند راهکار و نکته مناسب را بیان می کنیم تا با رعایت آنها بتوانید سئو سایت خود را بهتر کرده و تاثیر مثبتی در رشد سایت تان داشته باشید. این راهکارها عبارتند از:
در ادامه هر کدام از این ترفندها را بیشتر توضیح می دهیم تا با رعایت آنها، رشد بیشتری در سئو داشته باشید، با ما همراه باشید.
اولین و مهم ترین کار، بهینه سازی کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا هاست.
اینکه کلمات کلیدی استفاده شده در متن ها را بهینه سازی کنیم، یعنی چه؟
بهینه سازی متن، یعنی اینکه لازم نیست متن ها را با یک کلمۀ کلیدی خاص پر کنیم و این کلمه را بارها بدون دلیل تکرار کنیم، بلکه باید از کلمات هممعنی و عبارات طولانی هم کانسپت کلمات کلیدی هم استفاده کنیم.
بطور مثال: کلمه کلیدی اصلی “راه اندازی فروشگاه اینترنتی” است. در محتوای صفحه می توانیم از کلمات و عبارات زیر استفاده کنیم:
در نظر داشته باشید: وبسایتهایی که فقط از کلمات کلیدی، آن به شکل بی فایده و اسپم گونه در متن از آنها استفاده میکنند و هیچ توجهی به کیفیت محتوای خود ندارند، طعمه خوبی برای مرغ مگس خوار و جریمه توسط این الگوریتم هستند.
مرغ مگس خوار دوست خوبی برای سئوکاران کلاه سفید است و کابوسی بد برای سئوکارهای کلاه سیاه است!
گوگل با هوش مصنوعی خود درک کاملی از مفهوم محتوا دارد و شما نباید در محتوای سایت و در نوشته های خود، یک کلمه کلیدی را تکرار کنید؛ بهترین راه حل، استفاده از مترادفها و عبارات کلیدی طولانی (Long tail Keywords) است.
بطور مثال؛ شما می خواهید مقاله ای در مورد اصغر فرهادی بنویسید، بهتر است از عبارات:
“تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار”، “کارگردان جدایی نادر از سیمین”
استفاده کنید و مفهوم مورد نظر خودتان را به کاربر و همچنین گوگل برسانید، بدون آنکه مدام نام این کارگردان را تکرار کرده باشید.
استفاده از هم معنی لغات و هم خانواده نیز در متن ها، به شما کمک بزرگی می کند. مانند:
ماشین/خودرو/اتومبیل ، کادو/هدیه، خرید/فروش، موبایل/تلفن همراه
این کلمات از نظر گوگل مفهوم کاملا یکسانی دارند و مفهوم را منتقل میکنند و میتوانند در متن صفحه جایگزین یکدیگر شوند.
شاید سوال برای شما پیش آمده باشد که: انکر تکست چیست؟ انکر تکست قسمتی از متن که لینک دار شده و یک لینک است که کاربر آن را مشاهده میکند و قادر است بر روی آن کلیک کند و به صفحه دیگری منتقل شود.
بطور نمونه نوشتۀ آبی رنگ که در جملۀ اول این پاراگراف میبینید، یعنی “انکر تکست چیست؟” همان انکر تکست، که عنوان لینک یا نام لینک هم به آن می گوییم، است که با کلیک روی آن میتوانید به صفحه دیگر رفته و مطلب کامل و جامع در مورد انکر تکست را بخوانید.
اما بهینه سازی انکر تکستها یعنی چه؟
بهینه کردن انکر تکست، یعنی آنها را طوری انتخاب کنیم که با کلمه کلیدی آن صفحه و همچنین با موضوع و محتوای کلی سایت، همسو و هم جهت باشند.
توجه کنید؛ ارتباط انکر تکست به محتوا را فدای جذابیت آن نکنید! به عبارت دیگر، متن انکر تکست را بخاطر جذابیت، تغییر ندهید. هر چقدر هم که عنوان لینک شما جذاب باشد، در صورتی که با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد، از نظر گوگل بی معنی تلقی شده و تمام زحماتتان به باد میرود.
اگر متن انکر تکست های سایت شما، در لینک سازی های داخلی و یا لینک های خارجی نیاز به بهینهسازی دارند باید مراحل زیر را انجام دهید:
بک لینک هایی که به سایت شما داده شده را لیست کنید.
لیستی از لینک های داخلی سایت تهیه کنید.
متن تمامی این لینکها را باز بینی و بررسی کنید و ببینید که مناسب با محتوای صفحۀ مقصد هستند یا نه.
حتماً از کلمات کلیدی (به اندازه) هم در انکر تکست استفاده کنید.
ساخت و انتشار مقاله های جامع و طولانی برای سئو و اعتبار وبسایت شما، بسیار خوب و عالی است و مخاطب خاص خودشان را دارند و خوانندگان زیادی هم هستند که عاشق توضیحات کامل و جامع اند، اما ممکن است برای دسته دیگری از مخاطبین، خسته کننده و حوصله بر باشند. بنابراین بهتر است مقالاتی متنوع تولید کنید. بعضی اوقات مقالات خلاصهای هم برای کاربران کم حوصله تولید کنید و آن را بین مقالات جامعتان پخش کنید.
از تصویر مرتبط با موضوع بلاگ، اینفوگرافیها، ویدئو و حتی بخشهای سادهای مثل: جدول، نمودار، آیکون و … در بین مطالب، استفاده کنید. عناصر بصری وقتی در میان متنهای طولانی بهکار برده می شوند، جذابیت آن را چند برابر میکنند و به کاربر کمک میکنند که با علاقۀ بیشتری متن را دنبال کند. اینفوگرافی و عکس های مرتبط به درک موضوع و مفهوم مطلب نیز کمک می کنند. پس هرگز از این بخش مهم غافل نشوید!
بهترین راه برای رساندن مفهوم محتوای صفحه به گوگل، استفاده از اسکیما است. گوگل با استفاده از الگوریتمهای مختلف تلاش میکند موضوع صفحه را درک کند. گوگل با استفاده از الگوریتمهای مختلف تلاش میکند موضوع صفحه را درک کند. حال اگر ما از سیستم نشانهگذاری استفاده کنید به راحتی درک خواهد کرد که این صفحه در مورد چیست. نشانهگذاری استاندارد به ما کمک میکند صفحات مختلفی مانند مقاله، محصول، فیلم، دستور غذا، رستوران، رویداد، دوره آموزشی و … را به گوگل معرفی کرده و محل قرار گیری اطلاعات مهم مانند عنوان، قیمت، سال ساخت، وضعیت موجودی و … را مشخص کنیم.
یعنی ما نیاز داریم که با زبان گوگل با خودش صحبت کنیم تا م.ض.ع را بهتر درک کند. زبان گوگل، همان زبان نشانهگذاری یا اسکیما است که با استفاده از آن می توانیم تاثیر زیادی بر روی بهبود سئو سایت داشته باشیم تا موتورهای جستجو راحتتر با سایت ارتباط برقرار کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع ماست و در کنار رعایت سایر اصول سئو و قوانین گوگل، رتبه خود را بهبود دهیم.
مهم ترین اصل برای گوگل، تجربه کاربر است و بس، اگر شما هم دوست دارید رتبه بهتری بگیرید، الگوریتم مرغ مگس خوار هم از شما خوشش بیاید، به رفتار کاربران سایت اهمیت ویژه ای دهید. چطور؟
نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را کاهش داده و کاربر خود را متقاعد کنید که زمان بیشتری در سایت شما بگذراند.
الگوریتم Rank Brain که در ارتباط و همکاری مستقیم با مرغ مگس خوار است تلاش میکند تا رفتار کاربر هنگام جستجو را بررسی کرده و میزان رضایت آنها از نتایج را تخمین بزند. یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل زمان حضور کاربر در صفحه است.
اگر فاصله زمانی میان ورود کاربر به سایت شما تا جستجوی مجدد همان عبارت یا مفهوم در گوگل بسیار کوتاه باشد یعنی کاربر از محتوای صفحه رضایت نداشته است.
آینده جستجوها ازآن الگوریتم مرغ مگس خوار است، شما هم همین نظر را دارید؟ اما چرا ؟ و چرا باید آینده از آن مرغ مگس خوار باشد؟
جواب بسیار ساده است؛ چون گوگل هر روز باهوشتر از روز قبل میشود، هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و با اعمال بروزرسانیهایی برای الگوریتم Hummingbird و رنکبرین، نوید انقلابی بزرگ در جستجوی اینترنتی را به ما میدهد.
درست است که الگوریتم مرغ مگس خوار، به اندازه الگوریتم های پنگوئن و پاندا به صورت مستقیم تاثیر در صفحه نتایج جستجو گوگل (SERP) ندارد، ولی اهمیتش هم کمتر از آن دو نیست، چون مرغ مگس خوار، دقیقاً موردی را که گوگل سالها به دنبال آن بوده را هدف قرار داده است؛ یعنی درک رفتار کاربران و کسب رضایت آنها.
معنی و مفهوم سئو در حال تغییر است؛ SEO دیگر مخفف Search Engine Optimization نیست بلکه مفهوم آن در حال حاضر بیشتر به Search Experience Optimization شباهت دارد؛ یعنی بهینه سازی تجربه جستجو
در سال 1394 شمسی، گوگل برای کاربران فارسی زبان خود نیز جستجوی صوتی فارسی را فعال کرد و از آن تاریخ تا امروز بصورت مدام در حال بهبود و توسعۀ آن است. در این سالها نیز تمرکزش را بر روی فراگیری زبان محاورهای هم قرار داده است.
اما این چه ربطی به مرغ مگسخوار دارد؟
زیر ساخت لازم برای جستجوی صوتی، درک درست جملات و برداشت صحیح مفهوم آنهاست، در نتیجه می توان پیش بینی کرد که در آینده مرغ مگس خوار سخت گیر تر و دقیق تر خواهد شد.
گوگل یک کامپیوتر کوچک به شکل عینک طراحی کرده که با فرمانهای صوتی ما به راحتی کار میکند و هر چیزی که بخواهیم در کمتر از چند ثانیه جلوی چشمانتان نمایش داده میشود.
این عینک به اینترنت وصل شده و از طریق آن به جستجو در اینترنت میپردازد و تمام این موارد با دستور صوتی ما انجام میشود.
بطور مثال می توانیم مسئله ریاضی را از عینک درخواست کنیم، سوال می پرسیم سینوس 75 درجه چند است؟ در کثری از ثانیه با کمک جستجوی معنایی و گراف جستجو که هر دوی آنها دو بال مرغ مگس خوار هستند، جواب را به ما نشان میدهد.