شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
آپدیت جدید هسته گوگل که تاریخ 23 شهریور شروع و در 6 مهر 1402 یا ( 28 سپتامبر 2023) به پایان رسید در مورد بروزرسانی سیستم رتبه بندی محتوای مفید و الگوریتم helpful content بود که بر بسیاری از نتایج SERP تاثیر گذاشت.
سیستم رتبه بندی محتوای مفید (الگوریتم helpful content) یکی از الگوریتم های اصلی گوگل است که بر تولید محتوای ارزشمند برای کاربر (People first content) تاکید دارد و سایت ها را از تولید محتوا برای موتور جستجو (Search engine first) باز می دارد و این سیستم در پس زمینه تمام الگوریتم های این موتور جستجو فعالیت می کند.
این موتور جستجو در صفحات وب سایت به دنبال محتوای ارزشمند و با کیفیت برای هرچه غنی تر کردن وب است، اما سوال اینجاست که:
چه محتوایی از نظر گوگل محتوای مفید و ارزشمند شناخته می شود؟
بهترین راه برای اینکه بفهمیم محتوای ما از نظر الگوریتم helpful content مفید است یا خیر پاسخ به سوالاتی است که در این الگوریتم مطرح شده است. شما برای ارزیابی محتوای خود به این سوالات پاسخ داده و ارزش محتوای خود را بررسی کنید.
ما در این مقاله قصد داریم بهطورکامل الگوریتم helpful content را معرفی و براساس سند ارائه شده توسط گوگل آن را بررسی کنیم. شما هم میتوانید با مطالعه این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو” با نگاه تخصصی تر و ریزبینانهتری محتوای سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید چراغ سبز Helpful content گوگل را برای آن دریافت کنید.
گوگل از طریق این الگوریتم بهدنبال یافتن محتواهای ارزشمند برای کاربران است، همانطور که می دانید تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد، شما هم می توانید با تولید و انتشار محتوای مقید ابتدا رضایت مخاطب و سپس دل رباتهای گوگل را نیز بهدست آورید. در تمام الگوریتم های گوگل رضایت مخاطب در اولویت است.
اما راه تشخیص helpful content از نگاه گوگل، پاسخ به چند سوال است. که شما میتوانید با طرح چند سوال که در ادامه بررسی میکنیم، ارزشمندی محتوای سایت خود را بررسی کنید. با ما همراه باشید و از این چک لیست ارزشمند برای بررسی محتواهای خود استفاده کنید.
اولین سوال برای بررسی اینکه محتوای شما یک محتوای با ارزش و مفید یا helpful content است یا نه، بررسی صحت و سقم اطلاعات داده شده در محتواست.
آیا اطلاعات داده شده در محتوای شما براساس داده ها و تحقیقات معتبر است؟ آیا محتوای شما شامل اطلاعات اصلی (اورجینال) است؟
Does the content provide original information, reporting, research or analysis
آیا محتوا اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیل اصلی را ارائه می دهد؟
ممکن است فکر کنید که در بیزینس شما این سوال جوابی ندارد، در نتیجه نمی توانید از الگوریتم helpful content گوگل امتیاز بگیرید اما این تصور اشتباه است ، این الگوریتم برای همه بیزینس ها و در همه کسبوکارها کاربردی است. به عنوان مثال در یک سایت خبری میتوان به غیر از انتشار اخبار، آنها را تحلیل و بررسی کرد و یا در یک سایت آموزشی نیز می توان دانش را با تجربه همراه کنید، که نتیجه آن اطلاعات دستاول و اورجینال خواهد بود.
البته این سوال اهمیت تولید محتوا برای کاربر People First Content را نشان میدهد؛ یعنی آیا محتوای شما برای کمک به کاربر نوشته شده است یا رباتهای گوگل؟
دومین سوال در الگوریتم محتوای مفید این است که آیا محتوای شما پاسخ جامع و کامل به نیاز کاربر برای موضوع موردنظر او می دهد؟ آیا مخاطب وقتی وارد صفحه شما می شود، پاسخ درستی، کامل برای رفع نیاز خود بدست می آورد؟
Does the content provide a substantial, complete, or comprehensive description of the topic
آیا محتوا توضیحی اساسی، کامل یا جامع از موضوع ارائه می دهد؟
البته منظور از پاسخ کامل این است که جواب باید در چارچوب موضوع نوشته یا عنوان صفحه باشد. ممکن است یک موضوع بهگونهای باشد که سوال و نیاز کاربر را بتوان در 400 کلمه پاسخ داد و این جواب مشکل مخاطب را حل می کند و نیاز نیست که شما برای اینکه جواب جامع باشد محتوای طولانی بنویسید.
اگر برای جواب دادن به سوال کاربر و پوشش دادن همهجانبه عنوان، ناچار به تولید محتوای بلند با تعداد کلمه زیاد شدید، یعنی راه را اشتباه رفته اید و برای تولید محتوا چارچوب مناسب انتخاب نکردید.
گوگل، چارچوب صفحه و محتوا را از طریق الگوریتمهای مختلف بررسی می کند و براساس فاکتورهای خود ارزشمندی محتوا را تعیین می کند. کرد تا در نهایت به ارزشمندی محتوا دست یابد.
سوال مهم بعدی این الگوریتم برای تشخیص مفید بودن محتوا، انتخاب عنوان است:
آیا تایتل انتخابی، توصیف دقیقی از محتوای نگارششده است؟
Does the main heading or page title provide a descriptive, helpful summary of the content
آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه یک خلاصه توصیفی و مفید از محتوا ارائه می دهد؟
مهمترین فاکتور در مفید بودن محتوا و پاسخ به نیاز کاربر، انتخاب عنوان مناسب و درست است. انتخاب یک تایتل درست و اصولی چارچوب مورد نیاز برای پاسخ به نیاز کاربر نیز مشخص خواهد شد در بسیاری از موارد ما تصور می کنیم یک عنوان بسیار جذاب و مناسب نوشته ایم، ولی گوگل تایتل انتخابی ما را با عنوان دیگری جایگزین کرده که این اتفاق نشان می دهد بدون درنظر گرفتن محتوای اصلی، تایتل را انتخاب کرده بودیم.
علاوهبر سوال بالا، گوگل سوال دیگری را نیز در زمینه عنوان صفحه، می پرسد:
Does the main heading or page title avoid exaggerating or being shocking in nature
آیا عنوان محتوا اغراقآمیز است؟
عنوان انتخابی ما باید توصیفی از محتوای کل صفحه باشد و نباید در آن اغراق کنیم، ممکن است برای اینکه یک عنوان جذاب بنویسیم، در آن غلو کرده و یک عنوان مبالغه آمیز برای محتوای خود بنویسیم، البته با وجود این الگوریتم به مشکل می خوریم.
بطور مثال یک مقاله هزار کلمه ای درباره “سئو چیست؟” تولید کرده ایم و عنوان آن را نوشته ایم: “صفر تا صد سئو” در صورتی که غیر ممکن است بتوانیم در یک مقاله 1000 کلمه ای 0 تا 100 سئو را توضیح دهیم. پس بهتر است به جای عناوین اغراق آمیز، تایتل های توصیفی اما جذاب بنویسیم.
سوال بعدی در مورد اعتماد کاربر به محتواست، آیا ارائه محتوا بهگونهای است که بهتنهایی در کاربر اعتماد ایجاد کند؟
در این مورد سوال گوگل به شرح زیر است:
Does the content present information in a way that makes you want to trust it, such as clear sourcing, evidence of the expertise involved, background about the author or the site that publishes it, such as through links to an author page or a site’s About page
آیا محتوا اطلاعاتی را به گونهای ارائه میکند که بخواهید به آن اعتماد کنید، مانند منبع روشن، شواهد تخصص درگیر، پیشینه در مورد نویسنده یا سایتی که آن را منتشر میکند، مانند پیوندهایی به صفحه نویسنده یا اطلاعات سایت درباره صفحه
به یاد داشته باشید اگر در محتوا به اطلاعات، دادها، یک نویسنده و یا یک رسانه اشاره میکنید باید اطلاعات درست و دقیق باشند. برای مثال در متن محتوا اشاره می کنید «بر اساس تحقیقات انجامشده»، اما آیا منبع تحقیقات را در محتوا مشخص کرده اید؟ و یا محققی که تحقیقات را انجام داده است را معرفی کرده اید؟ با معرفی نویسنده، چگونگی انجام تحقیقات، معرفی منابع می توانید باعث اعتماد سازی شوید.
برای افزایش اعتبار و اعتماد در محتوای سایت، می توانید به یک سایت با اعتبار بالا در حوزه کاری خودتان لینک دهید. با اینکار هم به کیفیت محتوا کمک می کنید و هم باعث افزایش اعتبار سایت تان می شوید.
اما سوال مهم بعدی گوگل در مورد اعتبار سایت، که در سند الگوریتم helpful content به شکل زیر آمده است:
If someone researched the site producing the content, would they come away with an impression that it is well-trusted or widely-recognized as an authority on its topic
اگر شخصی در مورد سایتی که محتوا را تولید می کند تحقیق می کرد، آیا این تصور را داشت که این سایت به خوبی قابل اعتماد است یا به طور گسترده به عنوان یک مرجع در موضوع خود شناخته می شود.
این سوال به این معنی است که آیا سایت های دیگر گواهی می کنند که شما متخصص در حوزه کاری خودتان هستید؟
این سوال به این معنی است که آیا بیرون از سایت شما، گواهی می دهند که شما متخصص هستید؟ برای ایجاد و بالا بردن اعتبار برند و کسبوکارتان باید در شبکههای اجتماعی، گوگل مپ و آپارات، یوتیوب، نماشا و … حساب فعال داشته باشید و خودتان و تخصص تان را به خوبی معرفی نمایید. همچنین دریافت بک لینک از سایتهای معتبر و تخصصی در حوزه کاری خودتان، یکی دیگر از راههای بالا بردن اعتبار است.
گوگل در سند الگوریتم helpful content در مورد تخصص نویسنده نیز سوالاتی پرسیده است. اینکه نویسنده محتوای سایت شما چه کسی است؟ آیا در حوزه کاری شما متخصص است؟ یا یک نویسنده عادی مطلب را نوشته است؟
اگر سایتی در حوزه پزشکی، IT و کسبوکارهای تخصصی و یا ymyl فعالیت دارد، نویسنده آن سایت باید یک متخصص و شناخته شده در حوزه مربوطه باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم YMYL کلیک کنید.
Is this content written or reviewed by an expert or enthusiast who demonstrably knows the topic well
آیا این محتوا توسط یک متخصص یا علاقهمندی که به خوبی موضوع را میداند نوشته یا بررسی شده است
توجه داشته باشید اگر محتواهای تولید شده حاوی خطاهایی باشد و متوجه اشتباه بودن آنها نشوید، یک سیگنال منفی برای الگوریتم helpful content محسوب میشود. مانند محتواهایی که توسط هوش مصنوعی نوشته شدهاند، که ممکن است دارای خطا باشند و این مورد باعث افت رتبه خواهد شد.
اما سوال های مهم بعدی گوگل برای راهنمای محتوای مفید (helpful content) در مورد سوشال سیگنال است.
متن اصلی این سوالات و ترجمه آنها به شرح زیر است:
Is this the sort of page you’d want to bookmark, share with a friend, or recommend
آیا محتوای شما به اندازه کافی مفید است که کاربر آن را بوکمارک کند و یا برای سایر دوستانش ارسال کند؟
Would you expect to see this content in or referenced by a printed magazine, encyclopedia, or book
آیا انتظار دارید این محتوا را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید یا به آن ارجاع دهید؟
به یاد داشته باشید که بازنشر محتوا و بوکمارک کردن آن کمک بزرگی به سئو میکند! اما خرید لایک و کامنت در شبکه های اجتماعی و اقدامات مصنوعی مثل خرید بازدید فیک، لینکسازیهای رباتی و هر کار ربات گونه دیگر، به سئو ضربه می زند و باعث افت رتبه خواهد شد. یکی از مواردی که نشان دهنده رضایت کاربر از محتوا است، سوشال سیگنال هست، اما سوشال سیگنال نیاز به رشد و پیوستگی در آن دارد و بدون شک در یک روز اتفاق نمیافتد.
اما سوال دوم که درست برخلاف سوال اول، فاکتوری است که مانند یک خطکش عمل میکند. آیا کاربر پس از مطالعه محتوایی که منتشر کرده اید، میتواند از آن به نحو دیگری استفاده کند؟ یعنی می تواند از آن یک ویدیو آموزشی درست کند و یا محتوا را در قالب یک اینفوگرافی منتشر نماید.
شما با جواب دادن به این سوال می توانید از دید مخاطب، کیفیت محتوای خود را بسنجید.
اما سوال بعدی گوگل در راهنمای محتوای مفید مربوط است به رعایت نکات نگارشی و نداشتن غلط املایی، که متن این سوال به این شرح است:
Does the content have any spelling or stylistic issues
آیا محتوا اشکال املایی یا سبکی دارد؟
یکی از فاکتورهای رتبه بندی رعایت نکات نگارشی و نداشتن غلط املایی در محتواست. گاهی ممکن است با عدم رعایت این علائم، باعث تغییر مفهوم و معنی محتوا شویم و گوگل کاملا این موارد را میفهمد، زیرا رعایت این نکات در تجربه کاربری تاثیر گذار است.
اما سوال بعدی در مورد ظاهر محتوا است، ظاهر صفحه در کیفیت و مفید بودن محتوا نیز موثر است. در این مورد سوال که در سند الگوریتم helpful content آورده شده است، به این شرح است:
Is the content produced well, or does it appear sloppy or hastily produced
آیا محتوا به خوبی تولید شده است، یا به نظر می رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
ممکن است یک سایت محتوای یونیک و با ارزش تولید کند ولی نکات نگارشی را در آن رعایت نکرده باشد، در نتیجه برای کاربر خوانایی متن پایین می آید. ظاهر محتوا مثل: سایز فونت، بولد شدن قسمتی از محتوا، پاراگرافبندی درست در تجربه کاربری موثر است. برای بالا بردن خوانایی محتوا، می توانیم از جدول یا تکنیک بولد کردن نکات مهم در متن استفاده کنیم. با توجه به اینکه رعایت نکات نگارشی در تجربه کاربری تاثیر دارد؛ نتیجه آن بهبود رتبه خواهد بود.
آیا محتوای تولید شده در سایتها و رسانههای فاقد اعتبار بهصورت گسترده در حال انتشار است؟در سند راهنمای محتوای مفید در این باره آمده است:
Is the content mass-produced by or outsourced to a large number of creators, or spread across a large network of sites, so that individual pages or sites don’t get as much attention or care
آیا محتوا توسط تعداد زیادی از سازندگان تولید انبوه یا برون سپاری شده است، یا در شبکه بزرگی از سایت ها پخش می شود، به طوری که صفحات یا سایت های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند.
انتشار محتوا در سایت ها و صفحات مختلف بدون در نظر گرفتن موضوع سایت، نشان دهنده مفید بودن محتوا نیست. بطور مثال شما محتوای خود را هر روز در چندین سایت (بدون توجه به موضوع فعالیت سایت) منتشر کنید، آیا به سئو سایت شما کمک می کند؟ قطعا خیر! اگر اینگونه باشد همه معیارهای ارزشمندی الگوریتم helpful content زیر سوال خواهد رفت.
دو سوال در مورد ارزشمند بودن اطلاعات ارائه شده در محتوا است که در سند الگوریتم helpful content گوگل آورده شده است و نشاندهنده اهمیت ارزشمندی اطلاعات است. این دو سوال به شرح زیر پرسیده شدهاند:
Does the content provide insightful analysis or interesting information that is beyond the obvious
آیا تحلیل، تجربه و یا دادهای فراتر از بدیهیات در محتوای خود استفاده می کنید و به کاربر نشان میدهید؟
Does the content provide substantial value when compared to other pages in search results
آیا محتوای شما نسبت به محتوای سایر صفحات در نتایج جستجو (سایتهای دیگر) ارزش بیشتری ارائه می دهد؟ مزیت بیشتری دارد؟
ارائه ارزش بیشتر به محتوا نسبت به سایر مطالب و محتوای سایت های موجود اهمیت زیادی دارد. البته برای خلق و اضافه کردن ارزش به دادههای موجود، نیاز نیست تخصص و یا تجربه زیادی داشته باشید، شما می توانید با تحقیق و بررسی در مورد آن، اطلاعات بیشتر و فراتر از کاربرهای عادی بهدست آورید و سپس با استفاده از این اطلاعات محتوایی فراتر از بدیهیات و داده های موجود و سطحی تولید و منتشر کنید.
البته لازم به ذکر است که گوگل با استفاده از الگوریتم E-A-T و همچنین E-E-A-T اعتبار، میزان جلب اعتماد کاربر و یکتا بودن اطلاعات و تجربه را بررسی می کند. باوجودیکه E-A-T در رتبهبندی سایت تاثیر مستقیمی ندارد، ولی به تشخیص یک محتوای ارزشمند کمک میکند.
سوال بعدی در سند helpful content گوگل در مورد چگونگی استفاده از منابع است، یعنی در صورت استفاده از یک منبع آیا مطلب را عینا کپی کنیم یا یک ارز به آن اضافه نماییم؟ این سوال بهصورت زیر آورده شده است:
If the content draws on other sources, does it avoid simply copying or rewriting those sources, and instead provide substantial additional value and originality
درصورت استفاده از منابع مختلف، آیا عیناً مطالب را کپی کردهاید یا ارزشی به آن افزودید؟
برای تولید محتوای ارزشمند، جامع و یونیک باید از منابع معتبر استفاده کنیم نه اینکه کل مطلب را کپی کنیم و دوباره منتشر نماییم. یعنی کپی منابع، از دید الگوریتم helpful content گوگل ارزشی برای کاربر نخواهد داشت.
براساس پتنت ها و اسناد گوگل، الگوریتم محتوای مفید یا را بررسی کردیم و راه های تشخیص اینکه محتوا تولید شده مفید است یا نه را برشمردیم و به تفصیل توضیح دادیم.
بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص مفید بودن محتوا، پاسخ به سوالات طرح شده توسط گوگل در الگوریتم helpful content است. اگر به تمام موارد مطرح شده در این مقاله توجه کنید، می توانید محتوای ارزشمند و مفید تولید کنید.
البته گوگل همیشه در حال آپدیت الگوریتم ها برای ارائه بهترین و مرتبط ترین پاسخ به کاربران است و بروزرسانی هسته گوگل در مارس 2024 برای مبارزه علیه اسپم و ارائه محتوای واقعا مفید به کاربران منتشر شد است.
در ادامه این سوالات را در جدول می آوریم تا به عنوان چک لیست در زمان تولید محتوا از آن استفاده کنید.
[wpdatatable id=34]