شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
صنعت سئو (SEO)؛ همیشه در حال تغییر و بروز رسانی است، گوگل بطور دائم در حال آپدیت الگوریتم ها و یا انتشار الگوریتم جدید است تا مفید ترین سایت ها در صفحه نتایج جستجو باشند.
در نتیجه آن، ما نیز برای اینکه بتوانیم در صدر نتایج باشیم باید از تکنیک ها و روش های بهروز انجام خدمات سئو سایت استفاده کنیم. وقتی الگوریتم های گوگل تغییر می کنند روش های سئو نیز تغییر می کند.
اما در سال 2023 با چه روش هایی می توانیم در صدر نتایج گوگل باشیم؟
در این مقاله می خواهیم بهترین روش های سئو 2023 را معرفی کنیم با “آژانس انجام سئو” همراه باشید.
برای اینکه بتوانیم سایت خودمان را به صفحه اول گوگل و رتبه های بالا برسانیم، باید از روش های جدید سئو 2023 استفاده کنیم. SEO هر روز در حال پیشرفت است، بنابراین ما هم برای اینکه بتوانیم رتبه های بهتر داشته باشیم باید از روش های جدید استفاده کنیم. این روشها به ما کمک می کنند تا بتوانیم سریع تر به صدر نتایج برسیم.
همانطور که گوگل الگوریتم های خود را تغییر می دهد و بروز رسانی می کند، متخصصین سئو هم خود را بروز می کنند، متدهای جدید پیدا می کنند، در سایت های مختلف آنها را پیاده سازی می کنند تا بتوانند بهترین روش های سئو را استفاده کنند.
در ادامه مناسب ترین و بهترین روش ها برای سئو در سال 2023 را که می توانند به سایت ما در جهت رشد و رسیدن به رتبه های برتر کمک کنند را معرفی می کنیم.
در سال 2023 بهترین روش های سئو عبارتند از:
اینها موارد اصلی سئو هستند که در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی و توضیحات بیشتر در موردشان می دهیم، با ما در ادامه همراه باشید.
گوگل باید سایت شما را کامل و به درستی ببیند، موضوع سایت را درک کند تا بتواند آن را رتبه بندی کند. دسترسی ربات های گوگل به تمام صفحات سایت برای Crawl از مهم ترین نکات است که باید بررسی و رعایت شود.
در پیشخوان وردپرس، فایل robot.txt، افزونه های سئو مثل رنک مث یا یواست را کنتر کنید که صفحه ای نو ایندکس نباشد.
گوگل ابتدا سایت را کرال می کند، بعد ایندکس و بعد رتبه بندی، بنابراین اگر دسترسی ربات های گوگل به سایت بسته باشد، نمی تواند آن را رتبه بندی کند.
بنابراین، اولین موردی که باید آن را بررسی و روی آن تمرکز کنید سئو فنی (تکنیکال) است.
یکی از بهترین راهها بعد از اضافه کردن موارد جدید به سایت و یا تغییر در سایت و یا حتی ساخت صفحه جدید، اطلاع به گوگل است، برای این کار می توانید مستقیماً از طریق Google Indexing API درخواست ایندکس (نمایه سازی) کنید.
برای شروع استفاده از Indexing API، باید API را در Google API Console فعال کنید و یک حساب سرویس برای کارهای بعدی خود ایجاد کنید (به خاطر داشته باشید که باید به حساب جدید خود وضعیت مالکیت بدهید).
اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده، کار کمی راحتتر است، می توانید از افزونه ها استفاده کنید تا سرعت ایندکس را بیشتر کنید و سریعتر بتوانید صفحات را ایندکس کنید.
معماری و ساختار سایت باید بهینه و کم عمق باشد، یعنی حداکثر با 3 کلیک به صفحات مقصد برسیم. یعنی صفحه ای که مد نظر ماست با صفحه اصلی فاصله زیادی نداشته باشد، همین مقاله را در نظر بگیرید، ساختار آن:
صفحه اصلی | سئو و بهینه سازی | بهترین روش های سئو 2023
که از صفحه اصلی 3 کلیک فاصله دارد.
این بدان معناست که تمام صفحات مقصد نهایی نباید بیش از سه کلیک از صفحه اصلی فاصله داشته باشند.
اگر صفحات مقصد سایت خیلی دور باشند، ممکن است برای ایندکس (نمایه سازی) با مشکل مواجه شوند. زیرا از نظر خزندههای گوگل صفحاتی که در عمق بیشتری هستند، اهمیت کمتری دارند.
بنابراین اگر صفحهای در عمق قرار گرفته باشد، اهمیت کمتری برای آن در نظر گرفته میشود و کمتر احتمال دارد که به موقع توسط خزنده های گوگل دیده شوند و در SERP ظاهر شده و نتیجه خوبی بگیرند.
ساختار اصولی سایت همچنین به شما امکان می دهد صفحات جدید را بدون تأثیر بر ساختار کلی سایت و عمق کلیک اضافه کنید، بنابراین فضای کافی برای محتوای جدید خواهید داشت.
در نتیجه اگر صفحه ای برای شما مهم است و عمق زیادی دارد، باید آن را اصلاح کنید تا به نتیجه برسد.
وقتی صفحه ای را تغییر مسیر یا ریدایرکت (Redirect) می دهیم، ممکن است باعث شود تا این صفحات لینک دریافت نکنند و حتی از ایندکس شدن آن جلوگیری شود. برای پیشگیری از این موضوع، مطمئن شوید که تغییر مسیرهای شما به درستی تنظیم شده است تا گوگل و بازدیدکنندگان سایت شما سردرگم نشوند.
نمونه:
یک مثال واقعی و کیس استادی؛ یک صفحه قوی به یک صفحه جدید و ضعیفتر که از نظر موضع هم نا مرتبط است ریدایرکت شده تا رتبه خود را افزایش دهد، اما صفحه جدید به جای رشد، رتبه های خود را از دست داد:
اما زمانی که مشکل برطرف شد، شاهد افزایش کلیک بودیم که در نمودار زیر مشاهده می کنید:
نکته کلیدی که در این موضوع که باید توجه کنید، ارتباط موضوعی صفحاتی است که شما تغییر مسیر می دهید – برای مثال، صفحه ای در مورد گوجه فرنگی را نمی توان به صفحه ای در مورد خیار هدایت کرد. Google هیچ ارتباطی بین محتوای صفحات ایجاد نخواهد کرد و ممکن است به عنوان یک صفحه 404 تلقی گردد.
بهترین توصیه ها در مورد ریدایرکت ها:
از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا به گوگل اطلاع دهید که صفحه شما کامل و قطعی منتقل شده است.
همچنین از تغییر مسیرهای زنجیره ای و طولانی خودداری کنید، زیرا پیدا کردن صفحه مقصد برای Google دشوارتر میشود، به علاوه ممکن است باعث افت رتبه صفحه شود.
در ریدایرکت ها، مراقب Redirect Chaine باشید و لینک های داخلی را نیز اصلاح کنید.
تمام صفحات سایت شما به خوبی بهم لینک بدهند، این لینک دادن به صفحات چند فایده دارد؛ اول اینکه گوگل بتواند هنگام خزیدن وب سایت شما، صفحات جدید را پیدا کند. زیرا اگر صفحه ای در یک زنجیره تغییر مسیر پنهان باشد و یا اصلاً لینکی به آن نداشته باشد، ممکن است یک زامبی پیج شود و بیکار می ماند و هیچ فایده ای برای سایت شما هم ندارد و باعث می شود کرال باجت سایت تان هدر رود.
برای کمک به Google و کاربران و برای پیدا کردن و کشف صفحات شما و افزایش بازدید، یک منوی پیمایش به سایت خود اضافه کنید که شامل تمام صفحات وبسایت شود. در نمودار زیر، می توانید ببینید که چگونه اضافه کردن یکی از صفحات به منو، باعث دیده شدن بهتر می شود:
علاوه بر این، لینک های داخلی (پیوند داخلی – Internal link) هوشمندانه، به افزایش رتبه صفحات کمک می کند. لینک های داخلی به گوگل کمک می کند تا ارتباط منطقی بین صفحات را درک کند و به شناخت موضوع صفحه کمک کند. در این راستا، به متن های انکر تکست توجه کنید – متن انکر تکست باید موضوع اصلی صفحه ای را که کاربران را به آن هدایت می کنید به وضوح نشان دهند.
نکته: بیشتر سوال می کنند که آیا لینک های موجود در پاورقی سایت (فوتر) مفید هستند یا نه؟ شاید سوال خیلی ها باشد.
اما جواب: یک جواب ساده و مورد علاقه همه سئو کارها “بستگی دارد” اما، لینک های فوتر سایت معمولاً برای کمک به کاربران برای پیدا کردن راحتتر صفحات مورد نیاز و مهم است و همچنین ربات های جستجو، از آنها برای حرکت در وب سایت استفاده می کنند، به خصوص اگر برخی از این لینک ها به هر دلیلی در منوی پیمایش (منوی اصلی) سایت وجود نداشته باشند.
اما نکته مهم تر این است که؛ لینک های فوتر هیچ آسیبی به سایت شما وارد نمی کنند، بنابراین این شما هستید که تصمیم می گیرید از آنها استفاده کنید یا نه.
یکی از فاکتورهای مهم در سئو، سرعت سایت است که هم برای کاربر مهم است و هم گوگل. سرعت پایین لود صفحه، باعث زیاد شدن نرخ پرش از سایت می شود، یعنی کاربر وقتی می بیند که صفحه سایت در زمان مناسب باز نمی شود، از آن خارج می شود.
همچنین ممکن است باعث شود که گوگل صفحه را نبیند و یا آن را یک صفحه پنهان در نظر بگیرد و این بسیار خطرناک است و راهی مستقیم برای جریمه یا حتی حذف از فهرست ایندکس است.
یکی از دلایل اصلی مشکلات PageSpeed، تصاویر با حجم زیاد، فیلم ها، عناصر طراحی، کدهای اضافی سایت و غیره هستند. در عصر ادراک بصری، داشتن تصاویری زیبا برای وب سایت شما ضروری است. با این حال، نباید زیاده روی کنید.
برای داشتن سرعت بهینه به موارد زیر دقت کنید:
بهینه سازی سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است چون ابتدا سایت برای موبایل توسط گوگل ایندکس می شود و بعد کامپیوتر دسکتاپ. علاوه بر این، میلیونها کاربر از گوشیهای هوشمند استفاده می کنند و تعداد بیشتری از مردم برای کارهای روزمره و استفاده از وب، از موبایل بیشتر از کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ استفاده میکنند، زیرا که همیشه و همه جا در دسترس شان است و در هر زمان و مکانی می توان به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
طراحی سایت خود را ریسپانسیو کنید تا متناسب با هر دستگاهی باشد و همه کاربران بتوانند آن را درست در دستگاه خود ببینند تا سئو بهتری داشته باشد.
در استفاده از پاپ آپ ها و پنجرههای بازشو و همچنین تبلیغات، زیادهروی نکنید. این موارد به UX سایت ضربه می زنند و سایت شما را به یک فاجعه تبدیل میکنند. حتی اگر ربات های گوگل نتوانند محتوای این پنجره های بازشو را بخوانند، اما ممکن است به دلیل استفاده از محتوای گمراهکننده، شما را جریمه کنند و تحت مجازات Google قرار گیرید.
علاوه بر این، به اندازه و سایز نوشته های خود در سایت، دقت کنید تا متن برای همه کاربران و در همه دیوایس ها قابل خواندن باشد.
اگر سایت خودتان را با CMS وردپرس طراحی کرده اید، از یک قالب واکنشگرا (ریسپانسیو) استفاده کنید تا دردسر کمتری در مورد استفاده کاربران از تلفن همراه داشته باشید.
برای اینکه ببینید آیا سایت شما برای موبایل بهینه است یا خیر، به سرچ کنسول سایت خودتان بروید و گزارش قابلیت استفاده از موبایل را در کنسول جستجوی Google بررسی کنید.
برای اینکار وارد سرچ کنسول شوید، منوی Mobile Usability را باز کنید و خطا ها را ببینید. صفحاتی که مشکل ندارند با سبز نشان داده می شوند و اگر مشکل داشته باشند آن صفحه not usable و به رنگ قرمز نشان داده می شود.
یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی، بک لینک است البته بک لینک های با کیفیت و مرتبط، این فاکتور از گذشته تا الان جزو موارد موثر در سئو هست.
بک لینک ها برای سئو بسیار مهم هستند اما گوگل سعی می کند ما را متقاعد کند که اینطور نیست، ولی متخصصین سئو می گویند بک لینک همیشه برای سئو اهمیت داشته و دارد و اگر یک فاکتور جزئی و بی اهمیت بود، گوگل این همه روی بک لینک حساس نبود و اینقدر الگوریتم ها را بروز رسانی و مقررات در مورد لینک ها معرفی نمی کرد.
بک لینک هایی که در محتوای اصلی صفحه داده می شوند، اعتبار بیشتری نسبت به سایر لینک ها دارند. با این حال اگر از یک سایت قدرتمند و با دامنه قوی لینک می گیرید حتی اگر از فوتر، بلوک های کناری یا ساید واید هم باشند، صفحه شما را تقویت می کنند.
برای استفاده از بک لینک با کیفیت و بدون خطر جریمه شدن از طرف گوگل موارد زیر را در نظر بگیرید:
یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن بک لینک های مرتبط ، باکیفیت و معتبر، یافتن سایت های است که بک لینک به رقبای شما داده اند. به دو علت این نکته می تواند مفید باشد:
اول، اگر یک سایت ارائه دهنده لینک، به چندین رقیب شما لینک داده، احتمال اینکه دوباره به شما هم لینک دهد وجود دارد و شما نیز می توانید به راحتی از او بک لینک بگیرید.
ثانیاً، قابل اعتماد است – رقبای شما قبلاً این را ثابت کردهاند.
قرار دادن یک پست مهمان در یک منبع معتبر راهی عالی برای ایجاد یک بک لینک با کیفیت است و باعث افزایش محبوبیت برند و اثبات تخصص شما نیز خواهد شد.
این نکته هم در نظر بگیرید که در مورد نویسنده اطلاعات کافی ارائه دهید. در صورت امکان، اگر منبع که مهارت او را اثبات می کند و دستاوردهای حرفه ای او را ذکر می کند، به آنجا لینک دهید و اگر نویسنده در کنفرانس ها شرکت کرده، مقاله ارائه داده و یا هر اطلاعات مفیدی که تخصص او را نشان می دهد، به اشتراک بگذارید. تمام این موارد سیگنال های EEAT را تقویت می کند که برای قدرت گرفتن صفحه نیز اهمیت دارند.
استفاده از لینک های شکسته، یک تکنیک است، لینک های رقبا را پیدا کنید و بک لینک های شکسته که به 404 منجر می شوند را پیدا کنید. در این حالت صفحه هدف سایت خودتان را با صفحه 404 جایگزین کنید. این روش هم برای سایت شما و هم برای سایت ارائه دهنده لینک مفید است زیرا شما یک بک لینک دریافت می کنید در حالی که آنها اطلاعات مرتبط را به کاربران خود ارائه می دهند.
چون کاربران سایت آنها وقتی روی لینک شما کلیک می کنند، می توانند مطالب مفید و مرتبط را بخوانند و استفاده کنند.
یکی از مهم ترین بخش های سئو، On Page SEO است که ممکن است گاهی موارد مهم آن را فراموش کنیم. عناصر سئو روی صفحه که هوشمندانه اضافه و بهینه شده اند ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید به شما کمک کند. این عناصر عبارتند از:
که در ادامه تمام این موارد را شرح می دهیم تا با رعایت آنها بتوانید سایت را به درستی سئو کنید. با ما همراه باشید.
توضیحات متا در واقع به کاربران کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا این صفحه ارزش کلیک کردن را دارد یا خیر، زیرا همان چیزی است که کاربران در SERP می بینند و می توانند تصمیم بگیرند که آیا به درد آنها می خورد یا خیر.
با این حال، یک مسئله مهم اما پیچیده نیز وجود دارد. این روزها گوگل عناوین و توضیحات متا را با توجه به جستجوی مخاطبین، بازنویسی میکند و آنها را تغییر می دهد. به عنوان مثال، این چیزی است که گوگل به عنوان توضیح پست ما در مورد SEO محلی نشان داد:
با این حال، این بدان معنا نیست که باید به خلاقیت گوگل تکیه کنید و خودتان هیچ کاری انجام ندهید.
ابتدا به یاد داشته باشید که عنوان و توضیحات متا خود را کوتاه بنویسید (حداکثر 60 کاراکتر برای عنوان و 150 کاراکتر برای توضیحات متا). این مورد کمک می کند تا شانس اینکه گوگل متن را تغییر ندهد، بیشتر شود. علاوه بر این، گوگل به سادگی قادر به نمایش نمادهای بیشتری نیست.
دوم، کلمات کلیدی را در ابتدا و نزدیکتر به شروع متن قرار دهید ( دوباره، برای اینکه گوگل سریعتر کلمات لازم را ببیند و از جمعآوری مجدد عناوین و توضیحات جلوگیری کند).
برای اینکه توضیحات کاملی بنویسید از رقبای صفحه اول نتایج که در رتبه های اول تا دهم هستند الهام بگیرید.
داده های ساختار یافته یا طرحواره ها (اسکیما) راهی برای ارائه اطلاعات واضح تر در مورد صفحه شما به گوگل هستند. ریچ اسنیپت ها جذاب هستند، بنابراین احتمال کلیک ها را بیشتر می کنند و واضح است که شما به آنها نیاز دارید.
برای هر صفحه، نوشته، محصول، اسکیما وجود دارد، چه دستور پخت باشد یا محصول و یا وبلاگ، اما باید هر کدام که مناسب صفحه شماست را استفاده کنید. مطمئن شوید که اسکیما را درست انتخاب کرده اید. گوگل ممکن است یک سایت را به دلیل استفاده از طرحواره های نامربوط یا فریبنده جریمه کند و از نتایج حذف شود.
متنهای جایگزین تصویر (ALT) باید توصیفی باشند و به Google کمک میکنند تا محتوای تصاویر سایت شما را بهتر درک کند، هوش مصنوعی Google به شما کمک میکند تا ترافیک بیشتری را با تصاویر جذب کنید. حتی اگر SEO تصویر هدف اصلی شما نباشد، اما باعث افزایش ترافیک خواهد شد و کلیک بیشتر هرگز بد نیست.
یک راه برای نوشتن متن جایگزین خوب، استفاده از خود گوگل است. ببینید وقتی گوگل تصویر را آنالیز کرد، از همان برای alt استفاده کنید و اگر محتوا را درست درک نکرده باشد، آن را کامل توضیح دهید.
این روزها، بهترین شیوه های تولید محتوا، نوشتن محتوای ارزشمند برای کاربران متمرکز شده است نه موتورهای جستجو. علاوه بر این، با گسترش روزافزون ابزارهای هوش مصنوعی که محتوا تولید می کنند، تخصص نیز به یک موضوع مهم تبدیل شده است، بهویژه در زمینههایی که تجربه واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است مثل موارد مربوط به سلامتی و پزشکی که باید برای تولید محتوا از یک متخصص کمک گرفت.
برای تولید محتوای مفید و ارزشمند، موارد زیر را در نظر بگیرید:
در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می دهیم، با ما همراه باشید.
در سئو محتوا و برای تولید محتوای ارزشمند، باید از کلمات کلیدی درست و هدفمند استفاده کنید و کانسپت کلمه کلیدی را رعایت کنیم و هدف کاربر از سرچ را در نظر بگیریم. باید کلمه کلیدی را انتخاب کنیم که مناسب صفحه شما باشد.
اگر رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی سخت بود، ابتدا از کلمات دم دراز و چند بخشی استفاده کنید. ممکن است این کلمات ترافیک کمتر داشته باشند اما هدفمند ترند و رتبه گرفتن در آنها نیز آسان تر خواهد بود. هنگامی که سایت شما اعتبار و قدرت بیشتری به دست آورد، شانس بیشتری برای رقابت برای کلمات کلیدی دشوار خواهید داشت. البته ، زمان و تلاش خود را بر روی کلمات کلیدی بسیار آسان با پتانسیل ترافیک بسیار کم تلف نکنید. تعادل را رعایت کنید.
هدف از جستجوی کاربر، همان چیزی که در پشت هر سرچ و پرس و جویی است و در واقع به معنای دلیل جستجو برای آنست، واضح است که یک کلمه کلیدی برای خرید (مثل: خرید کفش اسپرت) را نمی توان در یک پست بکار برد به همین دلیل است که باید هدف کلمه کلیدی را به درستی درک کنید تا صفحه خود را به بالای SERP ها برسانید.
در واقع، بررسی SERP و بررسی نتایج صفحه اول، بهترین راه برای درک هدف پشت هر کلمه کلیدی و ایجاد نوع مناسب از محتوا است.
علاوه بر این، گوگل می تواند به شما در مورد نوع محتوای بهتر و ترجیحی کمک کند، به روش زیر هنگامی که جستجو کردید، به ویژگی Google که در ستون اول نمایش داده می شود، نگاه کنید:
خرید معمولاً نشان میدهد که SERP حاوی صفحات محصول است
Maps ممکن است نشان که SERP دارای بسته محلی است
و فهرستهایی مانند بهترین مکانهای X برای غذا خوردن یا موارد دیگر .
اهمیت EAT یعنی تجربه، تخصص و اعتبار همچنان در دستورالعملهای محتوای Google ذکر میشود. علاوه بر این، به EEAT تبدیل شده است که E جدید مخفف Experience است . از آنجایی که مردم بیشتر از همیشه شروع به استفاده از Chat-GPT برای تولید محتوا کرده اند، تجربه اهمیت پیدا کرده است، و هوش مصنوعی به احتمال زیاد تجربه واقعی در هیچ موضوعی را ندارد، مهم نیست که کیفیت متن چقدر خوب باشد.
نکته مهم: اگرچه Chat – GPT یک ابزار خوب و قدرتمند است و اصلا بی فایده نیست، اما یک محدودیت مهم دارد، پایگاه دانش آن مربوط به سپتامبر 2021 است و اتفاقات بعد از آن در دیتابیس وجود ندارد.
اعتراف ChatGPT در این مورد:
اگرچه Chat-GPT ممکن است در آینده مجموعه داده های جدیدی را بیاموزد، اما یک چیز وجود دارد که این هوش مصنوعی قادر به انجام آن نخواهد بود – استفاده از محصولات و توصیف تجربه آن.
بنابراین این راهی برای بهبود محتوای شماست. چند مثال از تجربه شخصی اضافه کنید، موارد استفاده واقعی را توصیف کنید، و ویژگیهایی را ذکر کنید که فقط در استفاده از محصول می توان به آن پرداخت، نه از توضیحات محصول.
این یک مزیت مهم برای شماست تا از رقبا بهتر عمل کنید و رتبه بهتر بگیرید.
صنعت سئو نیز مانند تمام صنایع دیگر هر روز در حال پیشرفت است، اما در سال 2023 روش های مناسب برای سئو که به نتایج خوب برسیم را معرفی کردیم و در صورتیکه موارد جدید اضافه شد، ما نیز آن را در همین مقاله می آوریم و به شما اطلاع خواهیم داد تا بتوانید از آنها در سئو سایت استفاده کنید.
اما شما از چه تاکتیک هایی برای سئو استفاده می کنید؟
از کدام آیتم و روش بهترین نتیجه را گرفتید؟
حتما در کامنت های این پست با ما و دوستان دیگر به اشتراک بگذارید تا از تجربیات هم استفاده کنیم.