شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
برای درک ساده تر و بهتر در مورد زامبی پیج، ساده شروع می کنیم، در دنیای فیلمهای تخیلی و یا انیمیشن ترسناک، زامبی کارکتری است که نه زنده است و نه مرده!!!
زامبی ها به هر شخصی که نزدیک شوند او را به زامبی تبدیل میکنند. علت اینکه قهرمان داستان می خواهد زامبی ها را نابود کند و مردم شهر را نجات دهد، همین است و تمام تلاش خود را میکند.
اکنون شما قهرمان سایت خودتان هستید. زامبی پیج همان صفحاتی هستند که رتبه بسیار پایینی دارند. صفحات زامبی قابلیت این را دارند که یک تنه رتبه کل سایت شما را پایین بیاورند و ترافیک کل سایت را تحت تاثیر قرار دهند.
اما چرا این اتفاق میافتد و کل سایت تحت تاثیر قرار می گیرد؟ چون گوگل رتبه های سایت شما را به صورت کلی بررسی میکند نه جزئی! کارنامه مدرسه را یادتان هست؟ معدل یک سال ما میانگین تمام نمرات ما بود و معمولا نمره 13 دینی و یا عربی، تمام نمرههای 19 و20 را تحت تاثیر قرار میداد.
اگر توانایی این را داشتیم که نمره 13 عربی و یا 12 دینی را از کارنامه حذف کنیم، قطعا معدل ما بیشتر از 19 میشد. اما افسوس که در کارنامه مدرسه و سایت، تر و خشک باهم میسوزند.
ولی اگر دوست دارید در سایت شما، تر و خشک با هم نسوزند، زامبی پیج های سایت تان را باید شناسایی کنید و آنها را حذف نمایید.برای آشنایی بیشتر با صفحات زامبی، ضررهای آنها به سایت و سئو وبسایت، راههای شناسایی و حذف آنها، تا انتهای این مقاله با آژانس “انجام سئو“ باشید.
زامبی پیج ( Zombie Page)؛ صفحاتی از سایت شما هستند که هیچ ترافیکی ندارند و به خاطر اینکه اعتبار کمی دارند ، اعتبار کل سایت را پایین می آورند. این صفحات می تواند یک مقاله کوتاه 200 تا 300 کلمه ای، یک صفحه آرشیو محصول بدون توضیحات و یا یک محتوای کپی باشد.
یا با تعریف ساده تر:
صفحاتی که بدون هدف خاص، بی اعتبار و اعتبار سئو کم در سایت شما ساخته شده اند.
این نوع صفحات به علت محتوای کم، توسط موتورهای جستجو و گوگل به عنوان یک صفحه بی ارزش شناسایی می شود و به همین دلیل اعتبار از نظر سئو به آن داده نمی شود و در مراحل بعدی باعث می شود میانگین کل سئوی یک سایت کاهش پیدا کند.
هیچ کس آنها را نمی خواند، هیچ ترافیکی از صفحه نتایج سرچ گوگل ندارند و هیچ ترافیکی از صفحات دیگر سایت شما هم به آنها منتقل نمیشود.
عملا صفحات زامبی صفحاتی هستند که گوگل آنها را ایندکس میکند ، ولی کسی آنها را نمیخواهد.
اجازه بدید با یک مثال به سوال بالا جواب بدم:
شما برای یادگیری نکات مفید در حوزه سئو وارد صفحه شده اید و می خواهید بدانید: سئو چیست؟ اما به جای پیدا کردن جواب سوال خودتان، فرض کنید 3 پاراگراف این صفحه طرز تهیه کیک شکلاتی را آموزش می دهد!!
به جز این، وجود صفحات زامبی برای سئو کل سایت شما ضرر دارد و باعث افت رتبه و یا در جا زدن سایت شما خواهد شد.
شاید هنوز هم نتوانید زامبی پیج های سایت خودتان را پیدا کنید، بنابر این برای راحت پیدا کردن این نوع صفحات، رایج ترین صفحاتی که به زامبی پیج تبدبل می شوند را نام می بریم.
این صفحات عبارتند از:
این نوع صفحات معمولا به زامبی پیج تبدیل می شوند و برای سئوی یک سایت مضر هستند.
جالب است بدانید که سایت های فروشگاهی و مجله ای، بیشترین آمار را در تولید صفحه زامبی دارند. دلیل آن هم استفاده از قالب های غیر استاندارد و یا از مشکلات طراحی سایت هاست.
به این نکته مهم توجه کنید که این صفحات، به خودی خود زامبی پیج نیستند. عامل تبدیل شدن آنها به یک صفحه بیمار، شما که صاحب سایت هستید و یا بمسترهایی که روی سایت کار می کنند و باعث ایجاد صفحات هستید. همچنین ممکن است برخی از افزونه ها و یا تنظیماتی که در سایت اعمال می کنید، منجر به تولید خودکار این صفحات بشوند.
گاهی یک صفحه با محتوای خوب، سرعت لود بهینه و بک لینک خوب و مناسب هم دارد ولی در کلمات کلیدی به رتبه های اول نمی رسد!! در این شرایط اول باید به زامبی پیج های سایت شک کرد، چرا؟!!
اعتبار یک سایت، میانگین اعتبار تمام صفحات آن سایت است یعنی گوگل اعتبار تمام صفحات یک سایت را جمع کرده و معدل آن را اعتبار کل سایت در نظر می گیرد. درست مثل نمره عربی در مدرسه که باعث می شد معدل یک سال مان به شدت کم شود.
دلیل آنکه با حذف صفحه بی ارزش، اعتبار سئو سایت بیشتر می شود و باعث افزایش بازدید می شود همین است. البته وجود صفحات زامبی به جز این، باعث کاهش بودجه خزش سایت نیز می شود و حتی بر روی تجربه کاربری نیز تاثیر منفی دارد.
با مشکلات و تاثیرات منفی صفحات زامبی در سایت آشنا شدیم، اما چطور می توانیم آنها را پیدا کنیم و حذف یا اصلاح کنیم تا بتوانیم سئوی سایت را بهبود دهیم؟ راههای شناسایی زامبی پیج ها عبارتند از:
در ادامه توضیح کامل تر در مورد نحوه پیدا کردن این صفحات را می دهیم.
برای استفاده از سرچ کنسول برای یافتن صفحات زامبی، وارد سرچ کنسول سایت خودتان شوید و در بخش Performance شوید و روی گزینه Pages کلیک کنید. مراحل را در تصویر ببینید و طبق آن پیش بروید.
در این صفحه روی گزینه Clicks کلیک کنید تا صفحات به ترتیب کمترین کلیک چیده شوند و حالا شما صفحات سایت که کمترین بازدید از گوگل را دارند می بینید که اغلب اینگونه صفحات، زامبی پیچند.
نکته مهم : تمام این صفحات زامبی نیستند و برای تشخیص آنها به این نکات توجه کنید:
در تعیین اینکه صفحه ای زامبی است یا خیر باید به ماهیت آن صفحه دقت کنید و مطمئن شوید که اگر ارزش آن کم است به دلیل محتوای نامناسب است یا نه.
برای تشخیص زامبی پیج، دسته بندی محصولات، دسته بندی نوشته ها و برچسب ها را بررسی کنید و ببینید کدام صفحه برای سایت شما بی ارزش است.از طریق سرچ کنسول نیز کنترل کنید تا صفحه ای جا نماند.
بعضی از زامبی پیج ها صفحات 404 هستند که برای پیدا کردن آنها از نرم افزار Screaming Frog می توان کمک گرفت و تمام این نوع صفحات را پیدا کرد.
با گوگل آنالیتیکس می توانیم این صفحات از سایت خودمان را پیدا کنیم.صفحاتی که هیچ بازدیدی از طرف کاربران سایت ندارند.ورودی از گوگل، ورودی از صفحات دیگر و از هیچ جای سایت ندارند.
طبق روش های گفته شده، صفحات زامبی سایت را پیدا کردیم و لیست آنها آماده است، اما چطور از شر زامبی ها خلاص شویم؟ 3 راه برای این کار وجود دارد که عبارتند :
در ادامه برای هر کدام جداگانه توضیحات کامل می دهیم تا بتوانید از شر زامبی های سایتتان خلاص شوید، با ما همراه باشید.
در این روش صفحات زامبی را به طور کامل از سایتمان حذف می کنیم. البته این روش برای صفحاتی مناسب است که وجود آن فقط باعث کاهش اعتبار و قدرت سایت می شود.مثل یک محتوای تمام کپی یا یک صفحه برچسب با محتوای کم.
برای از بین بردن این نوع صفحات، ابتدا آنها را نو ایندکس کرده و بعد از حدود 2 هفته، از سایت حذف شان می کنیم.در آخر url صفحه را ریدایرکت به مرتبط ترین صفحه سایت می کنیم تا اگر کاربری وارد آن صفحه شد به صفحه جدید و مد نظر شما منتقل شود.
صفحات 404 هم جزو صفحات زامبی هستند و برای از بین بردن آنها، باید به صفحه ای که دوست داریم ریدایرکت کنیم.
برای ریدایرکت می توانیم از افزونه رنک مث استفاده کنیم. در تصویر زیر نحوه ریدایرکت در افزونه رنک مث را ببینید.
ابتدا ریدایرکت ها (در عکس هایلات شده) را انتخاب و روی گزینه افزودن جدید کلیک می کنیم.
آدر صفحه زامبی را در url مبدا کپی می کنیم و آدرس صفحه ای که می خواهید مخاطب آن را ببیند در url مقصد کپی کنید.نوع ریدایرکت 301 یعنی بصورت دائمی باشد.
البته اگر بعدا می خواهید این صفحه را اصلاح کنید و به مخاطب نمایش داده شود، می توان از ریدایرکت 302 یا موقتی استفاده کنیم.
در این روش صفحات را از دید گوگل پنهان می کنیم یعنی نو ایندکس، البته این روش برای صفحات که اعتبار سئو کم دارند ولی باید در سایت وجود داشته باشند مثل صفحه تشکر بعد از خرید، پنل کاربری، سبد خرید و …
برای اینکه قدرت سئوی سایتمان کم نشود، از ایندکس اینجور صفحات جلوگیری می کنیم.برای نو ایندکس کردن صفحه می توانیم از افزونه های سئو مثل رنک مث یا یوآست سئو کمک بگیریم.
برای نوایندکس کردن نوشته یا برگه، ابتدا آن را انتخای می کنیم و روی گزینه ویرایش سریع (در عکس هایلایت شده) کلیک می کنیم.تیک نوایندکس را می زنیم. به اینصورت آن نوشته یا برگه، ایندکس نمی شود.
آخرین راهکار مبارزه با زامبی های سایت، درمان و اصلاح آنهاست. این راهکار برای آن دسته از صفحاتی است که می توان آنها را به یک صفحه مناسب و خوب تبدیل کرد.
بطور مثال یک صفحه که 400 کلمه محتوا دارد را می توان به یک مقاله 1200 کلمه با کیفیت تبدیل کرد یا یک صفحه که 300 کلمه کپی دارد را اصلاح کرد و به مقاله مفید بدل شود.
برای اینجور صفحات، ابتدا صفحات مورد نظر را با آپدیت محتوایی غنی می کنیم تا از زامبی بودن خارج شوند و بعد با لینک سازی داخلی و دریافت بک لینک، اعتبارشان را زیاد می کنیم.به این ترتیب در کروال های بعدی خزنده های گوگل از سایت شما، اعتبار منفی این صفحات حذف می گردد و اعتبار کلی سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.
آپدیت محتوا باعث حل مشکل زامبی پیج ها میشود. شما میتوانید :
بعضی از صاحبین سایت، بعد از اینکه متوجه می شوند صفحات زامبی چی هستند ولی باز هم کاری می کنند که در آینده این نوع صفحه ها به سایت اضافه شود.بنابراین بهتر است برای آینده نگری و جلوگیری از بوجود آمدن زامبی پیج، این موارد را رعایت کنید:
موضوع صفحات زامبی کمی پیچیده و گاهی ممکن است گیج کننده باشد، برای آگاهی بیشتر و درک بهتر از این موضوع نکات مهم را بررسی می کنیم.
گاهی برای یک محصول نمی توانیم محتوایی با تعداد کلمات زیاد تولید کنیم و یا محتوای چند محصول مثل هم باشد.در چنین شرایطی همه محصولات زامبی پیج می شوند؟
در مورد محتوای کم صفحات محصول باید به این نکته توجه کنید که: سئو یک فرایند نسبی است و گوگل برای دادن اعتبار به یک سایت، آن را با سایر رقبا در همان حوزه مقایسه می کند.اگر در تمام سایتها در مورد این محصول محتوای کم باشد، بنابراین متوجه می شویم در این حوزه امکان تولید محتوا طولانی نیست.
اما وقتی محصولات سایت تان خیلی بهم شبیه هستند، از تگ کنونیکال استفاده کنید.
کارهای ناگهانی و زیاد در سئو بی نتیجه هستند، مثلا بطور زیاد بک لینک زدن به سایت، ریدایرکت زیاد و ناگهانی و یا حذف صفحات زیاد و ناگهانی. بنابراین برای حذف اینطور صفحات، این کار را به مرور و در چند روز انجام دهید.
همیشه خود صاحب سایت باعث بوجود آمدن صفحات زامبی نمی شود، بعضی از سیستم های مدیریت محتوا و سایت ها، به شکل خودکار zombie page می سازند.بطور مثال ممکن است یک سایت صفحات نتایج جستجو درون سایت را به عنوان یک صفحه جدا در نظر بگیرد و آن را ایندکس کند.
گاهی نیز هکرها، سایت شما را هک می کنند و تعداد زیادی صفحه به زبان های چینی، هندی یا روسی و … تولید می کنند که هدفشان ساخت بک لینک برای خودشان است.اما برای شما زامبی پیج تولید می شود.
همه چیز در مورد صفحات زامبی و تاثیر شان در سئو سایت گفتیم و فهمیدیم چطور زامبی ها را پیدا کنیم و از شر شان خلاص شویم.تمام موارد مربوط به آنها را بررسی کردیم و نکات مهم را نیز بیان نمودیم اما اگر در این مورد سوال و یا نظری دارید، در بخش دیدگاه های همین مقاله مطرح نمایید.
[wpdatatable id=5]
زامبی پیج به صفحاتی از سایت می گوییم که بدون هیچ هدفی و بدون اعتبار سئویی ساخته شده اند.
رایج ترین روش، استفاده از سرچ کنسول سایت خودتان و یا اطلاعات گوگل آنالیتیکس است یا بصورت دستی باید آنها را پیدا کنید.