وقتی کاربر یک موضوعی را در اینترنت جستجو می کند، مفهوم و هدفی که از این سرچ دارد، کانسپت کلمه کلیدی می گوییم. اگر در سئو، پنج موضوع و مفهوم مهم وجود داشته باشد، یکی از این پنج مورد اساسی، کانسپت است.
اگر به تمام اصول سئو واقف باشید ولی با مفهوم و کارکرد کانسپت کلمه کلیدی آشنا نباشید، نمی توانید سایت خود را اصولی سئو کنید و ابتدا باید کامل این موضوع را درک کنید.
برای آشنایی کامل این مفهوم مهم و اساسی در این مقاله با آژانس “انجام سئو” همراه باشید تا کانسپت کلمه کلیدی به زبان ساده را با هم مرور کنیم.
فهرست مطالب
کلمه کلیدی و سئو
کلمات پر جستجو (کلماتی که زیاد جستجو می شوند) که کاربران در گوگل سرچ می کنند، کلمه کلیدی می گوییم.وقتی یک محتوا را می نویسیم در حوزه آن کلمه و مرتبط با کلمه می باشد.اگر بخواهیم محتوا را خلاصه کنیم و اطلاعات یک صفحه را بصورت یک عبارت درآوریم، به کلمه کلیدی می رسیم.
بطور مثال سایت شما در حوزه فروش کفش فعال است، کلمه کلیدی اصلی شما، خرید کفش است و محتوای دسته بندی محصولات شما باید در مورد این کلمه باشد.
در سئو 2023، مفهوم و موضوع محتوا مهم تر از تک کلمه است ولی باید کلمات و عبارات هم خانواده را در نظر بگیریم.
کلمه کلیدی چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟
برای تولید محتوا، نیاز داریم تا از عبارات و کلمه کلیدی هایی استفاده کنیم که ارتباط بیشتری با محتوای ما داشته باشد، این گونه می توان شانس خودمان را برای قرار گرفتن در صفحه اول و جایگاه بالا و مناسبی در صفحه سرپ ( SERP) افزایش دهیم.
در ادامه، ارتباط و اهمیت کلمه کلیدی در سئو می توان گفت، این کلمات هستند که ما را به کاربران و مخاطب سایت، وصل می کنند، کاربران با جستجو در گوگل و یا موتور های جستجوی دیگر، به وسیله کلمات کلیدی به آن چه که می خواهند و سرچ کردند، می رسند.
یکی دیگر از کاربردهای کلمات کلیدی، این است که می توانیم ترافیک ورودی وبسایت خود را از طریق آنها، افزایش دهیم.اهمیت آن زمانی مشخص می شود که در ادامه آن با بالا رفتن ترافیک سایت و افزایش میزان بازدید نتیجه، افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر است.
پس با استفاده درست و مناسب از کلمه کلیدی در محتوای خود، علاوه بر اینکه نیاز کاربر و مخاطب برطرف می شود، میزان فروش و سودآوری بیشتری نیز برای وبسایت ما نیز اتفاق می افتد.
کانسپت کلمه کلیدی یعنی چی؟
معنی لغوی کانسپت به معنای مفهوم و تفکر، ایده می باشد. اما مفهوم چه چیزی؟ در سئو، کانسپت کلمه کلیدی چیست؟
در چندین سال پیش سال، با جستجو کردن یک کلمه کلیدی در گوگل و یا دیگر موتور های جستجوها، فقط همان کلمه یا عبارت مورد نظر فردی که جستجو می کرد، بدون تغییر در محتوای صفحات مختلف سایت ها، جستجو می شد و در نتیجه هر صفحه ای که شامل آن عبارت یا کلمه بود را به کاربر نمایش می داد.
اما با پیشرفت هوش مصنوعی و بروز رسانی الگوریتم ها، دیگر این روش مورد استفاده موتورهای جستجو و گوگل نیستند، زیرا، هر روز الگوریتم ها هوشمندانه تر عمل می کنند و تلاش گوگل این است که افراد بتوانند نتایج مرتبط تری از جستجوهای خود را ببینند.
گوگل با آپدیت های الگوریتم های خود، می کوشد تا معنا و مفهوم یا به عبارت بهتر، مقصود و نیت کاربران را از جستجو درک کند و بتواند صفحاتی که حاوی عبارت سرچ شده می باشد و علاوه بر آن نیت کاربر را نیز در بردارد را در صفحات نتایج جستجو به او نمایش دهد.
هدف اصلی و مهم گوگل پاسخ سوال کاربران بصورت کامل و دقیق است.برای گوگل کاربر اهمیت دارد نه سایت.یعنی پشت هر کلمه کلیدی، چه دردی از مخاطب وجود دارد و گوگل چه دید و درک و فکری از این کلمه دارد؟مخاطب از جستجو دنبال چی هست؟ عکس، دسته محصولات یا یک مقاله؟
تعداد صفحات در اینترنت در حال افزایش است چون هر سایتی از انواع صفحه و با تعداد زیاد استفاده می کند. در هر وب سایت چند نوع صفحه وجود دارد که عبارتند از:
- دسته بندی محصولات
- صفحه محصول
- صفحات تگ یا برچسب ها
- مقالات
- برگه های اصلی
- صفحه اصلی سایت
- گالری تصاویر
- صفحات دیگر که هر سایت بر اساس اهداف خود دارد و موتورهای جستجو آنها را به کاربر نمایش می دهند.
اگر بخواهیم محصولات خود در یک سایت فروشگاهی را با چند کلمه کلیدی سئو کنیم، که از این طریق بتوانیم مخاطب بیشتر جذب کنیم، تا میزان آشنایی افراد با محصولات خود را افزایش دهیم، آیا لازم است که برای همه کلمات کلیدی مورد نظر خود، صفحه محصول ایجاد کنیم و بتوانیم امتیاز مثبت بیشتری برای سئوی وب سایت خود از گوگل بگیریم؟
جواب این سوال قطعا منفی است، زیرا همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، علاوه بر اهمیت کلمه ، کانسپت کلمه کلیدی یکی از مهم ترین موضوعات در سئو می باشد و نقش آن بسیار پررنگ و مهم است.
برای استفاده از هر کلمه کلیدی، ابتدا باید هدف خود را تعیین کنیم، کلمه کلیدی انتخابی ما برای رفع چه نیازی از کاربر در نظر گرفته شده است و چه دردی را از مخاطب برطرف می کند.
زیرا اگر کانسپت یک کلمه کلیدی برای کاربران و با توجه به سابقه جستجوی آنها، محصول باشد ولی شما بدون توجه به سابقه و نیاز افراد و به اشتباه و بدون توجه به این مسائل آن کلمه کلیدی را در یک مقاله به کار ببرید، هیچ سودی برای سایتتان نخواهد داشت و به احتمال زیاد جایگاه و رتبه فعلی وبسایت را نیز از دست می دهید، زیرا عملکرد گوگل بسیار پیچیده و متناسب با نیاز کاربران است.برای درک این موضوع و آشنایی بیشتر با صفحات سایت در ادامه با ما همراه باشید.
دسته بندی محصول:
اگر سایت فروشگاهی باشد، بهترین حالت سئو سایت فروشگاهی، بهینه کردن صفحه دسته بندی محصولات است و کاربر با سرچ کلمه مربوط به صفحه ای هدایت می شود که انواع محصول در آن صفحه وجود دارد و بین آنها محصول مد نظر را انتخاب می کند.
مثال: ما در گوگل سرچ کنیم “پاور بانک”
لینک های اول تا پنجم، صفحه دسته بندی محصول را نمایش می دهد و بقیه لینک های صفحه اول، دسته محصولات است.الان بهتر است ما روی چه صفحه ای کار کنیم؟
با توجه به اینکه تعداد محصول بیشتر است ابتدا ما هم، صفحه دسته بندی را در نظر می گیریم و سئو می کنیم و بعد، در صورت داشتن وقت، ویدیو راهنمایی محصولات مان را در سایت های اشتراک ویدئو یا سایت خودمان بار گذاری می کنیم.
صفحه محصول
اگر تعداد و تنوع محصولات ما در یک سایت فروشگاهی کم باشد، بهتر است روی محصولات کار کنیم و کاربر بعد از جستجو به محصول مورد نظر برسد.
گوگل صفحه اول را بر اساس نیاز مخاطب و رفتار اکثریت جستجو کنندگان می چیند.یک الگوریتم هست به نام هانی مون که بر اساس این الگوریتم گوگل سایت ها ی تازه تاسیس را به رتبه بالا می آورد و رفتار کاربر را نگاه می کند و بر اساس کلیک می سنجد و اگر یک سایت کلیک پایین داشته باشد، جایگاه را از سایت می گیرد.
گالری و عکس
صفحاتی از سایت که عکس محصولات یا خدمات را نمایش می دهد، صفحه گالری است. بطور مثال: سرچ می کنیم “مدل مانتو”
پس نیاز مردم اینجا، عکس هست و کسی که این نیاز را درک کند گوگل هم احترام می گذارد، نیاز مردم بر طرف شد و در نتایج به مخاطب نمایش داده می شوید.
صفحه مقالات یا وبلاگ
وقتی کاربر دنبال اطلاعات و یا روش استفاده و یا بهترین نوع یک خدمات یا محصول باشد، صفحه مقالات برای او نمایش داده می شود. مثلا مخاطب سرچ می کند “ماندگاری تزریق ژل چقدر است؟”
ویدیو
اگر مخاطب دنبال آموزش مطلب یا موردی باشد در اکثر اوقات گوگل ویدیو و یا سایت های اشتراک ویدئو مثل آپارات، نماشا، تماشا و یا یوتیوب را به او نشان می دهد.
مثلا سرچ می کنیم “آموزش طراحی سایت”
در این صفحه، سایت هایی که نمایش داده می شوند، صفحه ای سئو کردند که شامل توشیحات و ویدیو از آموزش است.
صفحه اصلی
در برخی از حوزه ها، بعد از سرچ کلمه، گوگل صفحه اصلی سایت را به ما نشان می دهد.بطور مثال سرچ می کنیم “کتاب”
یعنی مردم دنبال یک سایت تخصصی و نیچ در حوزه کتاب می گردند.شاید سایت های زیادی باشند که یک دسته بندی کتاب داشته باشند ولی کانسپت کلمه کتاب، سایت تخصصی در این حوزه است.
البته در این نوع حوزه های نیچ و تخصصی رتبه گرفتن سخت تر است.اگر شما بصورت تخصصی و نیچ در یک حوزه کار می کنید بهتر است صفحه اصلی سایت را روی کلمه تخصصی خود، سئو کنید.
راه های تشخیص کانسپت کلمه کلیدی
ما از سه راه میتوانیم کانسپت کلمات را تشخیص دهیم که این 3 راه عبارتند از:
- تخصص خود فرد
- بررسی صفحه اول گوگل
- بررسی عنوان های صفحه اول گوگل
تخصص و تجربه فرد
اگر در حوزه کاری خودمان و سئو تخصص لازم را داشته باشیم می توانیم کانسپت هر کلمه را پیدا کنیم.مثلا من حوزه قطعات کامپیوتر را می شناسم و می دانم وقتی مردم قطعات کامپیوتر سرچ می کنند دنبال چه چیزی هستند و چه دغدغه ای دارند بنابراین از اطلاعات خودم استفاده می کنم.
بررسی صفحه اول گوگل
زمانی که شناخت کمتر از کانسپت کلمه داریم و یا نمی دانیم این کلمه چه کانسپتی دارد، آن کلمه کلیدی را سرچ می کنیم و 10 نتیجه اول گوگل را بررسی می کنیم.
بررسی عنوان های صفحه اول
گاهی تعداد کلمات زیاد است و شما نمی توانید تمام نتایج را بررسی کنید در این حالت بهتر است عنوان های صفحه اول گوگل را ببینید و نتیجه بگیرید چه کانسپتی برای این کلمه مورد نیاز است.
چطور کانسپت کلمه کلیدی را پیدا کنیم؟
فرض کنید یک کلمه را انتخاب کردیم که روی آن عملیات سئو انجام دهیم ولی نمی دانیم چه صفحه ای برای آن در نظر بگیریم.بهترین راه این است که کلمه مورد نظر را سرچ کنیم مثلا ما می خواهیم برای کلمه “خرید کفش” کانسپت کلمه کلیدی را مشخص کنیم، کلمه را جستجو میکنیم و 10 سایت برتر را یکی یکی بررسی کرده تا ببینیم چه نوع صفحه ای بالا است.آیا این صفحه، مقاله است یا صفحه محول و یا دسته بندی محصولات و یا صفحه اصلی سایت است؟
اگر همه صفحه دسته محصول را انتخاب کرده اند، شما هم باید روی صفحه دسته بندی کار کنید و اگر تگ یا هر صفحه دیگری بود شما هم همین کار را انجام دهید.چون گوگل فهمیده که مخاطب برای این کلمه چه صفحه ای مد نظر دارد.
وقتی سرچ می کنید “دکوراسیون داخلی” و گوگل صفحه مقاله را برای شما می آورد یعنی به این درک رسیده است که مخاطب از سرچ این کلمه، مقاله می خواهد.وقتی برای اولین بار این کلمه وارد دیتابیس گوگل شده، صفحه های مختلفی را به کاربر نمایش داده، مثلا صفحه اصلی، مقاله، محصول ولی بعد دیده مردم بعد از سرچ این کلمه مقاله را می خواهد و گوگل فهمیده کاربر از سرچ این کلمه، دنبال مقاله همراه با عکی و ایده، است.
حالا اگر یک سئو کار صفحه اصلی سایت را روی این کلمه بالا آورده باشد، با هزینه های زیاد و بک لینک سازی و رپورتاژ آگهی و رسید به رتبه 1 . اما وقتی کاربران بعد از سرچ به سایت شما برسند، می بینند صفحه اصلی سایت است ولی آنها دنبال مقاله بودند و از سایت شما خارج می شوند.
وقتی این موارد زیاد شود، گوگل به نتیجه می رسد رتبه شما بجا نیست و نباید صفحه اول و رتبه بالا باشد چون کاربر بعد از باز کردن سایت بک زده و به نتایج بر می گردد و سایت های رتبه بعد را می بیند.
همیشه مخاطب برای گول اهمیت بیشتری دارد بنابراین اگر رتبه بگیری ولی مردم این صفحه را نخواهند، گوگل نیز رتبه را از شما می گیرد و برعکس این حالت نیز صادق است و اگر در یک کلمه رتبه 9 را داشته باشید و تیتر جذاب داشته باشید و از بقیه رقبا کلیک بیشتر بگیرید، بعد از مدتی رتبه سایت شما بالا می رود چون مردم سایت شما را انتخاب کردند و گوگل هم بنظر آنها احترام می گذارد.
چون تو را بیشتر می خواهند و کلیک می کنند پس تو محق هستی
شاید سوالی پیش بیاید که من یک کلمه را می خواهم با محصول بالا باشد ولی سرچ که می کنم در نتایج مقالات بالا هستند، در این حالت چکار کنم؟
اول نباید روی این کلمه محصول باشد باید کانسپت کلمه حوزه خودمان که برای خرید محصول مناسب باشد را پیدا کنیم.
مثلا خرید کفش، خرید کفش ارزان، خرید کفش کتانی، خرید کفش مدل 2023 جستجو کنید، کانسپت دسته بندی ( Category) یا آرشیو محصولات است نه مقاله وبلاگ و اگر سایت هایی که رتبه دارند را بررسی کنید می بینید همه آنها نیز صفحه دسته بندی محصول را نشان می دهند ولی اگر سچ کنید خرید کفش آدیداس مدل صفحه محصول را می بینیم و عینا خود محصول است.ولی بهترین کفش های پیاده روی، کانسپت مقاله دارد.
“بهترین راه برای کانسپت کلمات، جستجو کردن و سرچ است.”
حالا اگر در حالتی که شما سرچ می کنید 2 نوع صفحه آمد، مثلا هم مقاله و هم صفحه اصلی یا هم صفحات دسته بندی و هم مقاله اینها را چطور کانسپت تعیین کنیم؟یعنی 2 نوع صفحه ببینیم کانسپت کدام است؟
باید با تجربه و تحقیق تعیین کنید و چند مورد را بررسی کنیم
1- این کلمه تازه وارد وب یا گوگل شده است؟یا کلمه پر سرچ نیست؟
مثلا آیفون 14 پرومکس تازه وارد بازار شده و کانسپت هنوز گوگل نفهمیده است.اوایل ممکن است هنوز به جمع بندی نرسیده باشد که آیفون 14 محصول باشد یا دسته بندی، مقاله یا صفحه اصلی؟
اگر جدید بود براساس تجربه و تخصص و حدث خودت باید تشخیص دهید کدام صفحه بهتر است.از تجربه قبلی ها م می توان تشخیص داد مثلا سرچ کنیم آیفون 13 پرومکس و ببینیم کانسپت چی بوده قطعا برای آیفون 14 هم همین می شود.
شاید کلمه خیلی خاص و نیچ در یک حوزه باشد، و محتوای بسیار کمی نیز از آن در سطح وب موجود است، گوگل نیز بعد از محتوا ها موارد نزدیک به آن را نمایش می دهد و در این حالت با توجه به فقر محتوا می توانید و صفحه مورد نظر را بسازید و راحت رتبه بگیرید.
اگر کانسپت کلمه کلیدی را رعایت نکنید، رتبه نمی گیرد ولی با رعایت آن اتفاق خاصی نمی افتد، سئو بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی دارد که یکی از این فاکتورها، کانسپت است و فکر نکنید با رعایت این موضوع سایت شما به رتبه 1 می رسد.
نکات مهم در تشخیص کانسپت کلمه کلیدی
برای اینکه در تشخیص کانسپت اشتباه نکنیم این نکات را در نظر بگیرید:
- لینک های اول تا پنجم مهم ترین سایت ها برای بررسی کانسپت هستند
- به سایت های برند کمتر اهمیت بدهید
- توجه به فیچرهای سرپ
- در صورت وجود چند کانسپت، انتخاب مناسب ترین آنها
برای اینکه بتوانیم کلیک بیشتر بگیریم و مخاطب بیشتری جذب کنیم باید لینک های اول تا پنجم باشیم چون مردم اکثریت بعد از جستجو روی لینک های اول کلیک می کنند.پس کانسپت لینک های اول تا پنجم را بیشتر اهمیت داده و دقت بیشتری می کنیم.
سایت های برند مثل دیجی کالا یا ویکی پدیا یا ترب، این سایت ها بخاطر جایگاه و اعتباری که دارند در اکثر سرچ ها نشان داده می شوند.پس به آنها کمتر توجه می کنیم چون جایگاه آنها از اعتبار آنها نزد گوگل است.
فیچر های سرپ:
مثلا وقتی سرچ می کنیم شهاب حسینی، هم زندگینامه و هم اخبار را نشان می دهد یعنی مردم دنبال اخبار هم هستند و بعد ویدیو یعنی مردم همه را می بینند
انتخاب کانسپت مناسب، اگر چند مدل بود:
اگر با یک کلمه چند مورد را در سرچ دیدیم مثلا بعد از سرچ یک کلمه، محصول مقاله و دسته بندی می بینیم، من کدام کانسپت را انتخاب کنم؟
اولین نکته ببینیم چه چیزی به نفع سایت من هست، اگر سایت فروشگاهی هستید مقاله نمی تواند برای من فروش ایجاد کند پس بهتر است برای فروش بیشتر کانسپت کلمه را روی صفحه دسته بندی محصولات در نظر بگیرم .
مورد بعدی اینکه باید توجه کنید و ببینید کدام کانسپت برای سایت شما بهتر است و مرتبط با حوزه کاری شما و وبسایت شماست و بهترین تصمیم و مناسبترین صفحه را انتخاب کنید.
مثلاً اگر سایت من یک سایت خبری است پس بهتر است که کانسپت کلمه را خبری در نظر بگیرم ولی اگه سایت من فروشگاهی باشد بهتر است که صفحه محصول یا آرشیو محصولات را در نظر بگیریم و سعی کنید مرتبطترین صفحه را همیشه در نظر بگیرید.
اگر سایت من یک سایت فروشگاهی باشد و کانسپت یک کلمه مقاله است من نمی توانم کانسپت این کلمه را تغییر داده و محصول در نظر بگیرم زیرا کاربر با سرچ این کلمه دنبال مقاله می گردد و وقتی به صفحه محصول برسد از آن خارج میشم پس بهتر است من هم یک مقاله تولید کنم و در این مقاله به صفحه محصول خود لینک بدن و یا محصول خودم را در این صفحه تبلیغ کنم تا کاربر با آن آشنا شود و احتمال خرید بیشتر است.
اگر سایت فروشگاهی دارید بهتر است از کلمه های: “ترین” و یا لوکیشن ها و مکان استفاده کنید مثلاً: “ارزانترین لپ تاپ”، “فروشگاه لپ تاپ اپل در تهران”، عبارات را بتوانیم پوشش دهیم.
اشتباهات مهم در کانسپت کلمه کلیدی
گاهی مالک سایت و یا سئو کار، ممکن است هنگام انتخاب کلمه کلیدی دچار اشتباهاتی شوند که این اشتباه، ممکن است منجر به از دست دادن جایگاه و رتبه سایت آنها شود.در ادامه به این نوع این اشتباهات اشاره می کنیم:
- انتخاب کلمه کلیدی پر رقابت
- انتخاب کلمات کلی و گسترده با محدوده ی وسیع
- انتخاب کلمه کلیدی بدون مخاطب
- استفاده از کلمات کلیدی که قابل تبدیل نمی باشند
- تمرکز بر یک کلمه کلیدی
اما در مقابل و برای نتیجه بهتر می توانیم محتوای خودمان را بر روی مفاهیم و کانسپت کلمه متمرکز کنیم.زیرا طبق تجربه و همچنین شواهد نشان می دهد که تنها با تحقیق کلمه کلیدی و با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ، نمی توانیم یک سایت را به رتبه اول گوگل برسانیم.
این به معنای بیهوده بودن استفاده از ابزار ها نیست، اما باید در مراحل بعد و در تولید محتوای خود به مفاهیم کلمه کلیدی پرداخته شود و از کلمات هم کانسپت و هم معنی استفاده شود و تنها با تحقیق کلمه کلیدی شروع به تولید محتوا نکنیم بلکه معنا و مفهوم کلی مقاله را در نظر بگیریم.
زیرا نکته مهم و اساسی این است که، موتورهای جستجو و امپراطور همه؛ گوگل کلمه های کلیدی را بر اساس مفاهیم و عبارات کلیدی دسته بندی خواهند کرد.
بطور مثال در نظر بگیرید که در سایتی کلمه کلیدی مورد نظر شما “آموزش سئو” است و در تحقیق کلمه کلیدی با کلمه “یادگیری سئو” هم مواجه شده اید، آیا این دو کلمه احتیاج به دو صفحه مجزا دارند؟
ابتدا باید بررسی کنید که این دو کلمه “آموزش سئو” و “یادگیری سئو” که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، آیا هم کانسپت نیز هستند؟ آیا می توانیم هر دوی آن ها را در یک مقاله بیاوریم؟ یکی را کلمه کلیدی اصلی و دیگری را بعنوان کلمه کلیدی فرعی در نظر بگیریم؟
کلمات هم کانسپت را چطور پیدا کنیم؟
هم کانسپت یعنی چی؟هم کانسپت یعنی کلماتی که همدرد هستند یعنی جواب همه آنها یک کلمه است و بعد از سرچ به آن کلمه می رسیم .چطور هم کاسپت ها را بتوانیم حدث بزنیم ؟
- تشخیص خودمان
- بررسی محتوا
- url های تکراری
تشخیص خودمان
اولین مورد تشخیص خودمان است طبق تجربه و اطلاعاتی که در حوزه کاری خود ما نداریم می توانیم کلمات هم کانسپت را تشخیص دهیم مثلاً سئو و سئو چیست این دو کلمه هم کانسپت هستند و من می توانم این دو کلمه را در یک صفحه به کار ببرم.
کلمات هم کانسپت باید در یک صفحه به کار برده شود و اگر در صفحات جدا به کار برده شوند باعث می شود این ۲ صفحه در سایت ما با هم رقابت کنند و به سئو سایت ضربه می زند و گوگل با این کلمه کدام صفحه بالا باشد.
بررسی محتوا
راه بعدی برای تشخیص کلمات هم کانسپت بررسی محتواهای سایت های صفحه اول گوگل هستند. مثلاً برای تشخیص کلمات “پاوربانک” و “خرید پاوربانک”، ابتدا صفحات را با هم باز میکنیم و محتوای هر دو صفحه را کنترل می کنیم که معمولاً اگر کلمات هم کانسپت باشند url ها یکی می باشد.
سرچ کلمه پاور بانک:
سرچ کلمه خرید پاور بانک:
همانطور که می بینید در هر دو جستجو، عینا سایت ها یکی هستند و صفحه اول در 2 سرچ یکسان است، پس نتیجه می گیریم، کانسپت هر دو کلمه یکی است.
url های تکراری
یکی از روش های دیگر برای تشخیص کلمات هم کانسپت بررسی url صفحات است اگر urlها یکی باشند یعنی این کلمات هم کنسرت هستند.
عملکرد گوگل در برابر کانسپت کلمه کلیدی چگونه است؟
ابتدا با یک مثال برای درک بهتر این مساله به توضیح و ادامه کانسپت کلمه می پردازیم.
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، گوگل در نتایج جستجوها دنبال پیدا کردن مفهوم و نیت کاربران از عبارت سرچ شده و در نتیجه نمایش بهترین لیست نتایج به او می باشد، بنابراین در میان میلیون ها وبسایت و صفحاتی که در وب از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده شده است، جستجو می کند و تنها مطالبی را به مخاطب نمایش می دهد که با مفهوم و هدف کاربر از آن جستجو همخوانی داشته باشد.
بعنوان مثال در نظر بگیرید، ما عبارت «اتو مو» را سرچ می کنیم، در نتایج گوگل نمی توانیم اتوی لباس را پیدا کنیم، این نشان می دهد که نتایج فقط بر اساس کلمه نیست و موتورهای جستجو هوشمندانه و بر طبق مفهوم، نتایج را به ما نشان می دهند.
گوگل در مرحله اول، عبارت جستجو شده را درک می کند. می توان گفت می فهمد که کاربر به دنبال چه موضوعی می گردد و بعد از آن به دنبال پیدا کردن صفحات بر اساس فهم و درک خود از جستجوی کاربر است.
مثال بهتر و واضح تر در این زمینه را می توان اینگونه بیان کرد که:
در نظر بگیرید شما کلمه «مدل شلوار» را در گوگل سرچ می کنید، امکان ندارد صفحاتی به شما نشان دهد که هیچ ارتباطی با خرید شلوار نداشته باشد و یا فروشگاهی جهت خرید را به کاربر در صفحات اول نمایش می دهد.
زیرا گوگل به خوبی درک کرده که قصد و هدف کاربر از جستجوی کلمه «مدل شلوار» دیدن مدل های مختلف شلوار است ولی قصد خرید آن را ندارد. به همین دلیل است که صفحاتی را به مخاطب نشان می دهد که مرتبط به مدل های شلوار است.
حتی اگر ما عبارت «انواع شلوار» را هم جستجو کنیم با درصد خطای بسیار پایین و احتمال بسیار بالا نتایج جستجو با عبارت «مدل شلوار» یکی است و یا حداقل شبیه به هم هستند، شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا با توجه به متفاوت بودن این دو عبارت، چرا نتایج شبیه به هم و نزدیک هستند؟
جواب این پرسش ساده است، زیرا این دو عبارت هر دو به یک مفهوم اشاره می کنند و یک معنا را به گوگل می رسانند و یا می توان گفت کلمات کلیدی هم کانسپت و هم مفهوم و معنا هستند.
پس با دو مثال به صورت واضح و ساده متوجه شدیم که کانسپت کلمه چیست و همچنین اولویت برای گوگل مفهوم کلمات کلیدی است نه توجه به کلمات.
3 نکته در پیدا کردن کانسپت کلمه کلیدی
برای پیدا کردن کانسپت کلمه کلیدی این 3 نکته را در نظر بگیرید تا بهتر و دقیق تر بتوانید آنها را پیدا کنید.
1- کشف و اصلاح کلمات جدید
در کلمات کلیدی پر رقابت سعی کنید از ایده های جدید در رابطه کلمات کمک بگیرید و بعد کلمات هم کانسپت جدید پیدا کنید و در لیست جستجوهای افراد بیشتری قرار بگیرید.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی هم کانسپت می توان از ابزارهای مختلفی از جمله Google Search Console استفاده کنیم.
کلمات خاص و ویژه را نیز می توانید اضافه کنید و همچنین سعی کنید کلمات جزئی تر را به سایت وارد نمایید.
2-جستجوهای مرتبط Related search
با استفاده از جستجوهای مرتبط در صفحه سرچ گوگل، تعداد بیشتری کلمه هم کانسپت برای کلمه مورد نظر خود پیدا کنید و از آن ها استفاده کنید. جستجوهای مرتبط، پایین صفحه در نتایج سرپ (طبق تصویر زیر) وجود دارد و برای پیدا کردن هم کانسپت ها کمک خوبی می باشند.
3- خودتان را به جای کاربر بگذارید
همیشه خودتان را جای کاربر بگذارید و تصور کنید که از کلمه کلیدی فعلی، چه انتظاری دارید، بعد به راحتی می توانید کلمات کلیدی هم کانسپت را پیدا کنید.سوالات متفاوت در مورد کلمه کلیدی هدف، می توانید کانسپت کلمه بیشتری را بدست آورید.
کانسپت کلمه کلیدی، برعکس نام خود که کمی ترسناک و پیچیده بنظر می رسد، ساده اما به شدت مهم و کاربردی است و باید با تکرار و تجربه به نتیجه دلخواه رسید و تنها نیاز است که ابتدا هدف اصلی خود را از کلمه کلیدی مورد نظر مشخص کنیم.
کلام آخر و توصیه های کانسپت
گوگل برای کاربران خود و افرادی که از این موتور جستجو استفاده می کنند، اهمیت زیادی قائل است و آنها برای او ارزشمند می باشند، در نتیجه همیشه سعی و تلاش می کند تا مرتبط ترین، نزدیکترین و بهترین وب سایت با عبارت سرچ شده توسط کاربر را به او نشان دهد.از این جهت کانسپت کلمه کلیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وقتی کاربر یک موضوعی را در اینترنت جستجو می کند، مفهوم و هدفی که از این سرچ دارد، کانسپت کلمه کلیدی می گوییم.
گوگل در نتایج جستجوها به دنبال پیدا کردن مفهوم و نیت کاربران از عبارت سرچ شده است تا بتواند بهترین لیست از نتایج را به کاربر نمایش دهد.