09176256031

انکر تکست چیست؟ انواع انکرتکست کدام است؟

میزان پیشرفت خواندن شما

انکر تکست چیست؟ انواع انکرتکست کدام است؟

انکر تکست یا لنگر

فهرست مطالب

متخصصین سئو خوب می دانند که لینک سازی یکی از مهم ترین بخش های خدمات سئو است، اما نکته مهم این ماجرا این است که کلماتی که روی آنها لینک سازی می شود نیز بسیار مهم هستند. به این کلمات؛ انکر تکست ( anchor text) می گوییم و هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربر اهمیت دارند.

از منظر سئو، انکر تکست مهم تر از متن بدنه است. بنابراین بدون مقدمه می خواهیم هرآنچه در این باره می دانیم با شما به اشتراک بگذارید. با شرکت سئو “انجام سئو” همراه باشید

آنچه در این مطلب می خوانید:

انکر تکست (anchor text) چیست؟

Anchor text؛ یک متن قابل کلیک از یک لینک است که معمولاً زیر آن خط کشیده و رنگی مثل آبی یا سبز (البته ممکن است در قالب های مختلف فرق داشته باشد) است. وقتی روی آن کلیک می کنید به یک صفحه دیگر منتقل می شوید. در یک صفحه یا نوشته، به این صورت نمایش داده می شود:

نمایش انکر تکست در متن

و در کد منبع سایت، به شکل زیر نمایش داده می شود:

نمایش انکر تکست در کدهای سایت

آیا انکر تکست برای سئو مهم است؟

انکر تکست؛ هم نزد کاربر و هم از نظر گوگل بسیار مهم هستند، زیرا کاربر با استفاده از آن اطلاعات جدید و محتواهای تازه ای را پیدا می کند و موتور جستجو هم می تواند صفحات جدید را پیدا کند.
متخصصین سئو؛ کاملاً از اهمیت لینک های داخلی و خارجی آگاه هستند. اما در مورد متنی که به آن لینک داده شده یا لنگر (anchor text) چی؟  آیا خود متن هم مهم است؟  آیا اهمیت آن در حدی است که برایشان وقت و زمان بگذاریم و اهمیت دهیم؟
پاسخ مطمئناً بله است.
Anchor Text یک عامل رتبه بندی و از فاکتورهای بررسی موتورهای جستجو ست. متن لینک، ارائه کننده اطلاعات اضافی در مورد صفحه لینک شده است و نقش مهمی در سئو دارد. بنابراین، یک سیگنال مرتبط و قوی به گوگل ارسال می کند. یعنی در رتبه گرفتن یک صفحه موثر است.

در داکیومنت های گوگل و همچنین در نوشته های مدیران گوگل نیز به این موارد اشاره شده است. در داکیومنت گوگل آمده است: 

از لینکها عاقلانه استفاده کنید
متن لینک خوب بنویسید
متن لینک، متن قابل مشاهده در داخل یک لینک است. این متن به کاربران و گوگل چیزی در مورد
صفحه ای که به آن لینک می دهید، می گوید.

لینکهای موجود در صفحه شما ممکن است داخلی
باشد-(اشاره به صفحات دیگردر سایت شما) -یا خارجی-که منجر به اشاره به محتوای سایتهای
دیگر میشود.

در هریک از این موارد، هرچه انکر تکست شما بهتر باشد، برای کاربران آسانتر
میشود که پیمایش کنند و گوگل متوجه شود صفحه ایکه به آن پیوندمیدهید در مورد چیست.

در تویت جان مولر آمده است: 

توییت جان مولر در مورد انکر تکست

در مورد اهمیت انکر تکست ها به جز موارد ذکر شده، مطالعات و کیس استادی های زیادی نیز موجود است. بطور مثال:
Edge of the Web موفق شد تعداد کاربران وبلاگ را تا 88 درصد افزایش دهد و یکی از صفحات کلیدی در آن بخش تنها با به‌روزرسانی متن‌های لنگر، افزایش بازدید 500% در بازدی آن صفحه داشت.
مورد بعدی که Anchor Text بر آن تاثیر زیادی میگذارد ظاهر جستجوی سایت است. به گفته گوگل، متن های انکر تکست، یکی از راه هایی است می توانند عنوان ها را در SERP نمایش دهند.
علاوه بر این، متخصصین SEO، در کارهای تحقیقاتی خود اغلب مشاهده می کنند که وقتی متن لنگر را به درستی اضافه می کنند نیز می تواند به دریافت اسنیپت های برجسته و نتایج غنی در SERP ها کمک کند.

این اطلاعات در پتنت های گوگل آمده است، همچنین بیل اسلاوسکی، در این مورد توضیحات کامل داده است.

متن انکر تکست؛ علاوه بر ظاهر و نتایج رتبه بندی SERP، به تجربه کاربری بهتر نیز کمک می کند. هم به دسترسی بهتر کاربران به محتواهای دیگر و هم به موتورهای جستجو برای کرال و ایندکس مطالب تازه سایت مفید است.
همچنین وجود لینک های مرتبط در یک صفحه، کاربران را برای مدت طولانی‌تری در یک سایت نگه می‌دارند و در صورت استفاده صحیح از لینک سازی، به کاهش نرخ پرش کمک می‌کنند. لینک‌های مرتبط با متن‌های انکر واضح و جذاب در صفحات شما باعث اعتماد کاربر و کلیک آنها روی لینک ها می‌شود. به عبارت دیگر، انکر تکست ها کاربران را تشویق می کنند که از صفحه ای به صفحه دیگر بروند و مدت زمان بیشتری در سایت ما بمانند.

انواع متن انکر تکست

انواع انکرتکست

انواع مختلفی از انکر تکست ها وجود دارد که می توانید استفاده کنید. برخی از آنها نسبت به بقیه SEO friendly هستند، بنابراین زمانی که می خواهید لینک سازی کنید تمام موارد و انواع آن را در نظر بگیرد. انواع متن انکر تکست عبارتند از:

  • عمومی یا Generic
  • تطابق دقیق متن یا Exact Match
  • تطبیق جزئی
  • متنی
  • عنوان صفحه
  • نام تجاری یا Branded
  • انکر لینک نسبی یا Partial match anchor words
  • انکرتکست مفهومی یا LSI Anchor
  • متن لینک برهنه Naked Link Anchor
  • انکر تکست تصویر Image Anchor
  • Call to action

برای آشنایی بیشتر با آنها، هر کدام از این لنگرها را بررسی و توضیحات بیشتر با مثال می دهیم ، با ما همراه باشید.

انکر تکست عمومی یا Generic

در انکر تکست های عمومی، از کلمه کلیدی استفاده نمی شود و خواننده با توجه به متن آن پاراگراف متوجه معنی و مفهوم کلمه لینک داده شده، می شود که به چه چیزی اشاره می کند. این نوع انکر تکست ها، مخاطب را به انجام کار تشویق می کنند و بسیار قوی و مفید هستند. مانند
اینجا را کلیک کنید
این صفحه
اطلاعات بیشتر
بیشتر بخوانید
از اینجا دانلود کنید
مثال: سئو چیست؟ برای پاسخ به این سوال اینجا کلیک کنید.

تطابق دقیق متن یا Exact match

در انکر تکست تطابق متن، انکر تکست، دقیقا کلمه کلیدی هدف است. در لینک سازی خارجی، خیلی‌ از افراد این تصور را دارند که با استفاده از انکرتکست اگزکت مچ می‌توانند سریعتر به نتیجه دلخواهشان برسند و در رپورتاژ از این روش استفاده می کنند، همیشه این روش جواب نمی دهد.

مثال: خدمات سئو سایت فروشگاهی

تطابق جزئی یا تطابق عبارت

متن انکر تکست علاوه بر یک کلمه کلیدی، کلمات دیگری را نیز شامل می شود. یعنی کلمه کلیدی + پسوند و یا پیشوند + کلمه کلیدی

مثال: 

انکر تکست متنی

این نوع از انکر تکست یا لنگر، متمرکز بر کلیدواژه نیست، بلکه به مفهوم عبارت اشاره می کند (به راحتی قابل تشخیص است – حتی اگر پیوند را حذف کنید، ماهیت تغییر نخواهد کرد).

مثال: اگر صفحاتی با عملکرد ضعیف را مشاهده کرده اید، به دنبال صفحات زامبی و نحوه رفع آنها باشید.

انکر عنوان صفحه

در این انکر تکست، عنوان کامل صفحه به عنوان لنگر استفاده می شود. این نوع اغلب برای پیشنهاد خواندن بیشتر مطالب مرتبط ، منابع و غیره استفاده می شود.

مثال:

Branded یا انکر تکست نام تجاری 

در این مورد از نام تجاری به عنوان لنگر استفاده می شود و برای آشنایی با نام برند بسیار مفید و مناسب است.

مثال:

انکر تکست لینک نسبی Partial match Anchor Words

انکر تکست با متن لینک نسبی یعنی عبارت کلمه کلیدی را با دیگر انکرهای عمومی یا رندوم استفاده کنیم. مثلا در عبارت «استراتژی‌های لینک بیلدینگ» به کلمات لینک بیلدینگ لینک دهیم.

انکر تکست مفهومی یا LSI Anchors

انکر تکست مفهومی یا کلمات LSI در واقع معادل کلمات کلیدی هستند. از نظر گوگل بسیاری از کلمات هم معنی یکدیگر هستند و می‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. استفاده از این کلمات در انکرتکست‌ها روشی معمول و بسیار مفید برای لینک دهی است.

مثال:

  • چگونه انکر تکست بسازیم
  • ساخت انکر تکست
  • بهترین راه ایجاد انکر تکست

انکر تکست Call To Action

شما می توانید از CTA، به عنوان متن لینک یا انکر تکست استفاده کنید. مثلا کلمه “دانلود کنید” را لینک کنید.

متن لینک برهنه یا Naked Link Anchor

متن لینک برهنه یا عریان، آدرس صفحه یا URL را مستقیم از مرورگر کپی کنید و قابلیت لینک هم داشته باشد می گوییم. این نوع لینک را گوگل دوست دارد ولی ممکن است بعضی ها به خاطر اینکه زیبا نیست استفاده نکنند.

مثال: https://anjamseo.ir/

انکر تکست تصویر یا Image Anchor

در این روش متن جایگزین تصویر یا ALT تصویر، را لینک می دهیم، این یک متن نیست، بلکه متن جایگزین یک تصویر است که به عنوان لنگر عمل می کند.

به کمک این ویژگی تصاویر می‌توانید به سئوی وبسایت خود کمک کنید و این تصاویر را از دیگر تصاویر مجزا کنید. خصوصیت Alt text را می‌توان به صورت توصیفی هم نوشت:

راه‌های بهینه‌سازی سایت برای سئو

برخی از انکر تکست ها جزو سئو کلاه سیاه محسوب می شوند و شما نباید از آنها استفاده کنید، اما قطعا باید از موارد زیر آگاه باشید:

انکر تکست نامرتبط : این انکر تکست زمانی است که زمینه متن لینک با صفحه پیوند داده شده (صفحه ای که به آن لینک داده شده است) مرتبط نیست. یعنی از متنی برای لینک استفاده کنیم که با محتوای صفحه مقصد مرتبط نباشد.
پیوندهای پنهان: متن لینک یا پیوندی است که فقط برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است و کاربران داخل سایت ما نمی توانند آن را ببینند. این یک عمل دستکاری شده در نظر گرفته می شود و سایت شما ممکن است برای پیوندهای پنهان جریمه شود.

بهترین استراتژی استفاده از انکر تکست

استراتژی انتخاب اکرتکست

برای اینکه بهترین نتیجه را از لینک سازی خود بگیرید و باعث پیشرفت سایت و بالا بردن رتبه های شما شود، باید از انواع انکر تکست ها به بهترین نحو استفاده کنید، برای این منظور نکات زیر را در نطر بگیرید:

متن لینک، توصیفی باشد

همانطور که ذکر کردیم، متن لنگر یا لینک، یک سیگنال قوی برای موتورهای جستجو در نظر گرفته می شود، بنابراین باید مرتبط و تا حد امکان توصیفی باشد. یعنی از متن انکر تکست شما، باید کاملاً مشخص باشد که صفحه پیوند داده شده درباره چیست و به چه موضوعی اشاره می کند.

 از متنی که خارج از موضوع است یا هیچ ارتباطی با محتوای صفحه پیوند داده شده ندارد، استفاده نکنید.
استفاده از URL صفحه به‌عنوان متن انکر تکست در بیشتر موارد، بهتر است و به لینک سازی شما حالت طبیعی می دهد (البته در لینک سازی خارجی)، مانند تبلیغ یا ارجاع به آدرس یک وب‌سایت جدید.

متن لینک فقط کلمه کلیدی نباشد

بهینه سازی بیش از حد، همیشه یک عمل بد است و حالت اسپم گونه به کار ما می دهد. تمام متن های لینک از کلمات کلیدی استفاده شده باشد، برای کاربران جذاب نیست و برای موتورهای جستجو مشکوک است.
استفاده از یک کلمه کلیدی، خواه تطابق دقیق باشد یا تطابق جزئی، فقط تا زمانی مفید است که غیر طبیعی به نظرنرسد یا در جای خود قرار گیرد.

انکر تکست ها را جذاب کنید

انکر تکست های تکراری و خسته کننده باعث می گردد کاربر به آنها توجه نکند و برای ما مفید نیست. وقتی کسی روی آن کلیک نمی کند، ایجاد و ساخت لینک چه فایده‌ای دارد؟
به همین دلیل، پیوندهای برهنه و انکر تکست های عمومی باید به حداقل برسد. در عوض، سعی کنید آنها را جذاب تر کنید.

مثال:

جذاب تر کردن انکر تکست

اینطور ننویسیم به جای آن بنویسیم:
اگر به جزئیات بیشتر نیاز دارید، کلیک کنید و اینکه چطور سئو یک سایت می تواند به شما کمک کند، برای جزئیات بیشتر … را بخوانید
برای جزئیات بیشتر، کلیک کنید برای بررسی جزئیات بیشتر در مورد بک لینک ها از ابزار SEO Powr suit استفاده کنید

انکر تکست های متنوع استفاده کنید

مدت‌ها پیش، مت کاتس از گوگل به ما اطمینان داد که چندین لینک داخلی با متن انکر یکسان به رتبه‌بندی سایت لطمه نمی‌زند. با این حال، او سپس اضافه کرد که زمانی که ما پیوندهای داخلی طبیعی را برای تجربه کاربری بهتر، به عنوان بخشی از ناوبری سایت و بردکرامپ ( Breadcrumb)، ایجاد می‌کنیم، تا حدی درست است.
با این حال، وقتی متن انکر تکست های مشابه، زیاد باشد، ممکن است غیرطبیعی و اسپم به نظر برسند. اینجاست که ممکن است احساس کنید الگوریتم های ضد اسپم گوگل علیه شما کار می کنند.

چطوری در متن انکر تکست، تنوع ایجاد کنیم؟

برای تنوع در استفاده از انکر تکست ها، دو راه وجود دارد که می توانیم استفاده کنیم، در ادامه توضیح می دهیم:

الف: استفاده از یک الگوی ثابت

می توانیم از یک الگوی خاص و ثابت که بصورت درصد بندی شده آماده است، استفاده کنیم. مثال:

  1. 70% انکر تکست برند
  2. 20% انکر بدون لینک
  3. 5% متن لینک عمومی Generic
  4. 5% انکر تطابق جزئی
  5. 1% تصابق دقیق یا Exact Match

با این حال، به جرات می توانم بگویم که این الگو برای همه سایت ها مفید نیست و نمی توان به همه پیشنهاد داد و ممکن است برای سایت شما کارساز باشد.

ب: مهندسی معکوس

می توانید از طریق مهندسی معکوس، مدل انکر تکست خود را پیدا کنید. برای اینکار، رقبای خود را آنالیز کرده و تنوع متن لنگر رقبای SERP خود را تحلیل و الگو برداری کنید.
برای اینکار، ابتدا کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید و سایت های صفحه اول نتایج را بررسی کنید.

برای بررسی بک لینک رقبا از می توانید از ahrefs.com و SEO SpyGlass استفاده کنید.

در سایت ahrefُُُ در نوار ابزار وسطُ url صفحه ای که می خواهید آنالیز کنید وارد کرده و بک لینک ها را به شما نمایش می دهد.

پیدا کردن بک لینک ها با سایت ahref

برای اینکه بک لینک رقبا را آنالیز کنید به سات SEO SpyGlass بروید، برای اولین رقیب یک پروژه ایجاد کنید و Backlink Profile > Anchor Texts

پیدا کردن بک لینک های رقبا با SEO Spy Class

سپس باید انکرهای برند، دقیق، عمومی و غیره را فیلتر کنید و بررسی کنید که چه تعداد بک لینک از هر نوع دارند. در مرحله بعد، درصد تعداد کلی بک لینک ها را محاسبه کنید.
این کار را برای هر رقیب انجام دهید و سپس میانگین را محاسبه کنید و یک الگو برای خودتان بسازید.

ج: بر اساس نیاز سایت خودتان

می توانید بر اساس نیازهای کلی کسب و کار خود از انکرهای متنوع استفاده کنید. بنابراین، اگر سایت شما نسبتاً جدید است یا شناخته شده نیست و هدف شما افزایش بازدید و جذب مخاطب است، می توانید از ترافیک جستجوی غیر برند به وب سایت خود شروع کنید. برای اینکار ، روی متن‌های انکرتکست‌های بدون برند با متن لینک اصلی و متن لینک نسبی تمرکز کنید.
و اگر می خواهید نام برند خود را تبلیغ کنید، سعی کنید از [نام تجاری + کلمه کلیدی هدف] در متن لنگر قرار استفاده کنید.

به متن اطراف لینک دقت کنید

متن اطراف لینک (یا متن حاشیه نویسی) ممکن است به اندازه متن لنگر مهم نباشد اما به درک گوگل از معنای صفحه و متن کمک می کند و معنای صفحه پیوند داده شده را نیز بهتر درک می کند.
با این حال، اگر از لنگرهای عمومی و نه توصیفی زیادی استفاده می کنید، بهتر است مطمئن شوید که متن اطراف لینک به موتورهای جستجو جهت درک معنای آن کمک می کند و منظور آن را درک می کند. بهتر است در متن اطراف لینک از کلمه کلیدی هدف استفاده کنید.

اولویت لینک اول؛ به خاطر بسپارید!

نظری در اکوسیستم سئو هست که: اگر در یک صفحه دو لینک وجود دارد که به یک منبع پیوند داده شده، فقط اولین لینک توسط موتورهای دیده و استفاده می شود. بنابراین، اگر می خواهید صفحه ای برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیرید، باید از آن به عنوان انکر در همان لینک اول استفاده کنید.
این یک نظریه است و 100٪ درست نیست اما منطقی است که خودتان امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

بک لینک های خود را بررسی کنید

برای اطمینان از سالم بودن بک لینک هایی که به سایت خودتان داده شده و ایندکس شدن آنها، باید به طور مرتب بک لینک و انکر تکست های آن ها را بررسی کنید. ممکن است با متن های مشابه کلمات کلیدی شما و یا هرزنامه (سئو منفی) به سایت شما لینک داده شود. ساده ترین و راحت ترین راه برای انجام این کار، استفاده از SEO SpyGlass و یا است.

بک لینک رقبا

ابتدا وارد سایت شوید، و به Backlink Profile > Anchor Texts بروید . لیست بک لینک های خود را خروجی بگیرید. لینک های های بی ربط، عجیب و غریب و خالی و همچنین مواردی که در بک لینک های زیاد استفاده می شوند، بررسی کنید.

لینک های داخلی و انکرها را بررسی کنید

اگرچه کنترل کاملی بر روی لینک سازی داخلی دارید، ولی همیشه باید انکر تکست ها و لینک سازی های داخلی را کنترل کنید. در این بررسی ممکن است برخی از متن‌های بدون لینک، غیر توصیفی یا غیر مرتبط را ببینید، فوراً این مشکلات را برطرف کنید و نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید.

چطور برای لینک های داخلی انکر تکست انتخاب کنیم؟

با کمال تعجب، این روند آسان است:
صفحاتی از سایت که برای شما اهمیت دارد و می خواهید رتبه بگیرید، برای آن لینک‌ سازی داخلی و خارجی بسازید. بهتر است برای صفحات کلیدی (Money Page) شما باشد، مثل صفحات دسته بندی محصولات و یا صفحات محصول و یا صفحاتی که ترافیک و تبدیل زیادی را به همراه دارند.
کلمات کلیدی را برای هر صفحه تارگت کنید. اینها متن های اصلی شما برای لینک سازی داخلی هستند.

انکر تکست اصلی خود را با مترادف ها و اصطلاحات مرتبط و توصیفی آماده کنید و آنها را در یک فایل یادداشت کنید تا و هنگام بروز رسانی استفاده کنید و یا با کسی که روی سایت شما کار می کند به اشتراک بگذارید.

تاثیر بروز رسانی لینک اسپم گوگل Dec 2022

مبارزه گوگل با ساخت بک لینک، با الگوریتم پنگوئن در سال 2012 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

الگوریتم پاندا
همانطور که می‌دانید، گوگل به‌تازگی به‌روزرسانی هرزنامه پیوند دیگری را به پایان رسانده است. اکنون گوگل از هوش مصنوعی SpamBrain برای شناسایی لینک‌های غیرطبیعی و خنثی کردن اثرات آنها بر نتایج جستجو استفاده می‌کند.
بنابراین، لینک هایی که غیرطبیعی تشخیص داده شوند، بدون هیچ اقدام، بدون تاثیر می شوند. با این حال، به این معنی نیست که شما افت رتبه را نخواهید داشت و ممکن است در نتایج کاهش رتبه داشته باشید زیرا این لینک ها قبل از به‌روزرسانی به شما کمک می‌کرد، اکنون دیگر به رتبه‌بندی شما کمک نمی‌کند.
البته به این معنا نیست که دیگر نباید از Exact Match استفاده کنید. اما لازم است همیشه در مورد انکر تکست ها و لینک سازی دقت بیشتری داشته باشید و از انواع انکر تکست ها استفاده کنید و فقط از عین کلمه کلیدی استفاده نکنید.

نکات پایانی و توصیه ها

با تعریف انکر تکست و انواع آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که متن لینک هم در سئو موثر است و در لینک سازی باید از انواع انکر تکست ها، استفاده کنیم تا لینک سازی ما طبیعی بنظر برسد و کارهای اسپم گونه نباید انجام دهیم.

نکات مهم برای استفاده انکر تکست

  • انکر تکست ها، به اندازه خود لینک ها مهم هستند.
  • انواع انکر تکست وجود دارد و همه آنها ارزش استفاده دارد.
  • متن انکر تکست توصیفی و متنوع باشد
  • از کلمات کلیدی بیش از حد در لینک سازی استفاده نکنید
  • از انکر های کلاه سیاه در لینک سازی استفاده نکنید
  • هیچ الگوی آماده ای برای استفاده از اواع انکر تکست مناسب نیست، تحقیق، تجربه و با تحلیل رقبا و بر اساس نیاز سایت خودتان، طرح آماده کنید
  • متن قابل کیلیک از لینک را انکر تکست می گوییم. وقتی روی آن کلیک کنیم  به یک صفحه دیگر منتقل می شویم.

  • انکر تکست هم برای کاربر اهمیت دارد هم برای گوگل، یک عامل رتبه بندی و از فاکتورهای بررسی موتورهای جستجوست. متن لینک ارائه کننده اطلاعات در مورد صفحه لینک شده است و نقش مهمی در سئو دارد.

  • 11 نوع انکر تکست تعریف شده است و باید همه آنها را استفاده کنیم تا لینک سازی ما طبیعی بنظر برسد.

  • متن لینک توصیفی باشد، از کلمات کلیدی بیش از حد در متن لینک استفاده نکنیم، انکر تکست جذاب و متنوع باشد. برای همه سایت ها از یک فرمول نمی توان استفاده کرد و باید بر اساس تجربه و تخصص و تحلیل رقبا، استراتژی خود را پیدا کنیم.

سوالات متداول

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>