شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
وقتی طراحی سایت شما به اتمام رسید و سایت قابل مشاهده شد و تمام عناصر و کلید های داخل وبسایت نیز به درستی کار کرد، انتظار دارید با جستجوی سایت در گوگل آن را ببینید ولی خبری از آن نیست! چرا؟!!
برای اینکه یک سایت در گوگل نمایش داده شود، اگر سایت نوپا و تازه تاسیس باشد باید یک سری کارها انجام شود تا در گوگل نمایش داده شود ولی اگر از عمر سایت مدتی می گذرد ولی در نتایج نیست باید علل آن را پیدا کرد.
برای آشنایی کامل با نحوه ثبت سایت در گوگل و درخواست نمایش وب سایت در نتایج جستجو، تا انتهای این مقاله با آژانس “انجام سئو” همراه باشید.
هر چقدر اسم سایت را سرچ می کنم و هر چقدر بررسی میکنم پیداش نمیکنم!!
برای اینکه یک سایت در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده شود، باید یک سری کارها روی سایت انجام شود. ابتدا باید از موتورهای جستجو درخواست کنیم که سایت دیده و ایندکس شود و مرحله بعد ثبت آن در سرچ کنسول است.
برای اینکه در جستجوی کلمات مربوط به حوزه کاری سایت در نتایج دیده شویم، باید از خدمات سئو استفاده کنیم.
اگر سایت شما تازه تاسیس و نوپاست و با وردپرس طراحی شده است، بعد از تکمیل تمام قسمت ها، به قسمت تنظیمات رفته و خواندن را انتخاب کنید. (مطابق عکس زیر)
به پایین صفحه اسکرول کنید و آخرین آیتم “نمایش به موتورهای جستجو” است.تیک آن را بزنید و دکمه ذخیره تغییرات را کلیک کنید تا ذخیره شود.
اکنون شما به موتورهای جستجو و گوگل اجازه دادید تا سایت شما را ببینند.
مرحله بعد، ثبت سایت در سرچ کنسول است. برای اینکه سایت شما توسط ربات های گوگل دیده و ایندکس شود و در نتایج جستجوها وارد شود، باید در سرچ کنسول ثبت کنید.
برای این کار ابتدا وارد، https://search.google.com/ می شوید و add property (افزودن ملک) را انتخاب کنید. پنجره ای باز می شود که در 2 حالت می توانید سایت خود را به سرچ کنسول وصل کنید:
حالت اول دامنه سایت را وارد می کنید و با قرار دادن یک کد در روت هاست ، که نشان از مالکیت شما بر سایت است، ثبت می گردد.
حالت دوم: url صفحه را وارد می کنید و بعد از راستی آزمایی سایت ثبت می گردد.
نکته: برای نمایش در هرکدام از موتورهای جستجو، باید سایت را در سرچ کنسول مربوط به همان موتور جستجو جداگانه ثبت کنید.
وقتی کارهای اولیه که شامل درخواست نمایش به موتورهای جستجو و بعد هم ثبت در سرچ کنسول را انجام دادید، اگر سایتتان تازه تاسیس است، باید چند روز صبر کنید تا نمایش داده شود.
اما اگر بعد از چند روز (حدود 10 تا 15 روز) باز هم نمایش داده نشد چکار کنیم؟
اولین کاری که انجام میدهید، وارد سرچ کنسول سایت خود شده و در قسمت inspect url (در قسمت بالای سرچ کنسول) آدرس سایت خودتان را وارد می کنید، در قسمت باز شده و از شما سوال می پرسد؛ آیا می خواهید بررسی وبسایت را به صورت زنده (Live) مشاهده کنید یا خیر ؟
گزینه بله را انتخاب کنید، یعنی قسمتی که گوگل می خواهد سایت شما رو ببیند، یک نسخه لایو را شما هم میتوانید ببینید.
اگر نسخهی زنده (Live) را گوگل بدون مشکل دید، یعنی خزنده های گوگل به سایت شما دسترسی کامل و درست دارند و از این بابت مطمئن می شوید و با خیالی راحت به مرحله بعد می روید.
اگر در این مرحله و در نسخه لایو مشاهده کردید که خزنده های گوگل دسترسی به سایت ندارند، باید موارد زیر را بررسی و مشکل را حل کنید:
برای اطلاعات بیشتر در مورد هرکدام از این موارد، در ادامه توضیحات بیشتر می دهیم، با ما همراه باشید.
اگر با استفاده از تگ noindex به موتورهای جستجو اعلام کرده باشید که این صفحه از سلیت را ایندکس نکنند، گوگل یا دیگر موتورهای جستجو هم به این خواسته شما احترام می گذارند و صفحه را ایندکس نمی کنند. برای رفع این مورد باید بررسی کنید و ببینید که اگر صفحه سایت نوایندکس است، آن را به ایندکس تغییر دهید.
تگ ایندکس به صورت <meta name=”robots” content=”noindex”/> است.
اگر شما نقشه سایت خود را تولید کرده باشید و آن را در سرچ کنسول سایت خودتان ( Google Search Console) ثبت کرده باشید، اما در صفحه مورد نظرتان تگ noindex وجود داشته باشد، در این صورت گوگل این صفحه سایت شما را شناسایی نخواهد کرد و در نتایج جستجوی خود به نشان نخواهد داد.
بنابر این اگر صفحه ای نوایندکس باشد، ابتدا باید آنرا به حالت ایندکس در آورید.
سایت ها، یک فایل robot.txt دارند که با استفاده از این فایل می توانید به خزنده های گوگل اعلام کنید که چه صفحه هایی را ببینند و کدام قسمت ها نمی توانند وارد شوند.
در همین ترتیب، گوگل نمی تواند URL هایی که در این فایل آن ها را بلاک کرده باشید را کراول کند. و طبیعتا وقتی نتواند صفحه ای را با واسطه خزنده های خود کراول کند، آن را در نتایج جستجوی خود نیز نشان نخواهد داد.
اگر سایت خود را به سرچ کنسول (Google Search Console) متصل کنید، می توانید از بروز چنین مشکلاتی اطلاع پیدا کنید. کنسول جستجوی گوگل به شما اخطار خواهد داد که به عنوان مثال یک URL در فایل robot.txt بلاک شده است. شما با مراجعه به قسمت Coverage می توانید این موضوع را مورد بررسی قرار دهید.
اما زمانی که آی پی (IP) مسدود باشد، ممکن است از هاستینگ شما باشد، احتمال این هست که هاست شما داخل ایران باشد و دسترسی بین المللی قطع باشد و این باعث می شود که ربات های گوگل نتوانند سایت را ببینند.
برای رفع این موضوع، به شرکت هاستینگ خود تیکت بزنید و درخواست نمایید تا مشکل برطرف شود.
وقتی این مراحل را انجام دادید، باید بررسی کنیم و ببینیم آیا محتوای ما ایندکس می شود؟
اول باید ببینیم محتوا توسط گوگل دیده می شود؟
توسط لایو ببینید که گوگل می تواند محتوا را ببینید، اگر پاسخ مثبت است، درخواست ایندکس ( Index) بدهید. چند روز صبر کنید ببینید ایندکس شده یا نه، اگر بعد از 5 روز هنوز هم ایندکس نشده باشد، فقط یک احتمال وجود دارد؛
اعتبار سایت شما هنوز خیلی پایین است.
چکار کنیم تا مشکل ریشه ای حل شود؟
این ذهنیت که سایت من ایندکس نمی شود را کنار بگذارید و تمام انرژی خود را برای تولید محتوای حرفه ای و کاربر پسند بگذارید.
محتواهای سایت را اصولی سئو کنید و لینک سازی داخلی را بر اساس استراتژی کلی سایت انجام دهید. مطمئن شوید سایت تان از نظر تکنیکال هیچ مشکلی نداشته باشد و سرعت لود همه صفحات نیز مناسب باشد.
بعد از این مرحله، لینک سازی خارجی را شروع کنید. برای انجام لینک سازی خارجی، ابتدا در در شبکه های اجتماعی، سایت های وبلاگی و هر نوع لینک رایگان که می توانید برای سایت ثبت کنید.
بک لینک ها؛ یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عواملی هستند که در نحوه رتبهبندی سایتها در صفحات نتایج موتورهای جستجو موثر می باشند. هر صفحه وبسایتی با رتبه بالا در نتایج جستجو، بطور معمول دارای مجموعهای از پیوندها و لینکهای ورودی با کیفیت بالا و بسیار عالی هستند.
ازآنجایی که انواع مختلفی از بک لینکها وجود دارد، یکراه خوب برای افزایش رتبه صفحه شما این است که بر روی گرفتن بک لینکهای باکیفیت تمرکز کنید.
و بعد از این مرحله؛ برای صفحات مهم سایت رپورتاژ آگهی بگیرید.
رپورتاژ آگهی در رتبه بندی یک سایت و در افزایش رتبه آن خیلی موثر است. بسیاری از سایت های فروشگاهی، سایت های پزشکی، سایت های شرکتی، خدماتی در سایت های خبری و یا سایت های درج آگهی، تبلیغ انجام می دهند. بهتر است برای خدمات و محصولات خود از این شیوه ی تبلیغاتی استفاده کنند.
گوگل، چند سالی است که هوشمندسازی در خدمات خود را به طور جدی دنبال می کند. هر روز یک الگوریتم و یا یک نرم افزار خاص را به دنیا معرفی می کند و الگوریتم ها را به روز رسانی می کند.
گوگل برای رتبه بندی صفحات سایت، از الگوریتم پیج رنک استفاده می کند. PageRank لینک هایی که یک صفحه از سایت داده شده است را به عنوان رای هایی برای افزایش اعتبار آن در نظر می گیرد.
PageRank توسط گوگل از حالت عمومی خارج شد؛ در نتیجه پس از آن دیگر نمی توان اعتبار صفحه سایت را مشخص کرد. البته دقت داشته باشید که خروج آن از حالت عمومی به منزله عدم وجود آن نیست. شما برای اندازه گیری اعتبار سایتتان می توانید از ابزارهایی که در گوگل وجود دارد، استفاده کنید.
بنابر این برای بالا بردن اعتبار صفحه سایت، باید برای آن بک لینک بزنید و به آن اعتبار بدهید تا سریع تر ایندکس شود.
وقتی که مطمئن شدید ربات های گوگل به سایت شما دسترسی کامل دارند، اما باز هم ایندکس نمی شود باید موارد دیگر را بررسی کنید، این موارد عبارتند از:
در ادامه این موارد را بطور کامل بررسی می کنیم، تا بیشتر با این موارد آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.
اگر می خواهید که بهترین و مفیدترین محتوا را برای مخاطب و کاربران سایت ارائه کنید، بهتر است که محتوای سایت شما ارتباط خوبی با هدف جستجو داشته باشد. همسو نبودن صفحات سایت با هدف جستجو، یک فاکتور منفی از نظر موتورهای جستجو محسوب شده و باعث عدم نمایش سایت در گوگل می شود.
محتوای تکراری با دو URL متفاوت گفته می شود و در صورت وجود، گوگل این صفحه را ایندکس نمی کند. اگر اینطور صفحات در سایت دارید باید از کنونیکال استفاده کنید.
اگر از این تگ در سایت خودتان استفاده نکرده باشید، گوگل صفحه ای را برای ایندکس کردن انتخاب می کند که ارزش بالاتری داشته و صفحه دیگر که محتوای شبیه به صفحه اولی دارد را در صفحات نتایج جستجوی خود به نمایش در نمی آورد.
جریمه توسط گوگل یا گوگل پنالتی ، یکی از مهم ترین علل عدم نمایش سایت در نتایج جستجو هاست. برای افرادی که سوال دارند که چرا سایت من در گوگل نیست؟ چرا سایت من در گوگل بالا نمی آید؟
اول باید بررسی کنید که سایت شما توسط گوگل جریمه شده یا خیر؟
بهتر است برای بخش تولید محتوا، یک برنامه ریزی محتوایی در نظر بگیرید. این برنامه ریزی می تواند روز به روز و ماه به ماه یا سال به سال تغییر کرده و با مسائل روز پیش برود. بهتر است یک تقویم محتوایی تهیه کنید و برای تولید آنها برنامه ریزی داشته باشید.
گوگل ترند؛ یک سرویس تحت نظارت کمپانی گوگل، چند سالی است پا به عرصه ی وجود گذاشته است. google trend می تواند کلمات و عباراتی که در دنیا ترند و زبانزد همه شده، را به کاربران معرفی کند تا آن ها بتوانند در رپورتاژ آگهی و محتوای سایت خود به کار ببرند. این سرویس می تواند به بهینه سازی موتور جستجو کمک ویژه ای کند.
مسائل روز؛ مربوط به بیزینس خودتان، می تواند همان ترند باشد و این ترندها باعث می شوند میزان بازدید از رپورتاژ آگهی شما را تا حد زیادی بالاتر برود. وقتی میزان بازدید از یک محتوا یا مقاله در سایت شما بالا برود، کم کم می توان از کلمات آن مقاله و محتوا، کلمات کلیدی دیگری تولید کرد (علاوه بر کلمات کلیدی در گوگل ترند) و از آن ها جهت تولید محتوای بیشتر استفاده کرد.
با این کار می توان روی کلمات خاصی تاکید کرد تا سئو شوند. علم SEO هم در واقع همین را تایید می کند. با رپورتاژ آگهی می توان در کلمه کلیدی های خاص و سخت، سایت را سئو سازی کرد و رتبه گرفت.
اگر خودتان کار سئو را انجام نمی دهید می توتنید از فروش خدمات سایت و سئو استفاده کنید. برای سفارش خدمات و یا مشاوره سئو با ما در ارتباط باشید.