شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
در سال 2109 گوگل ادعا کرد بیش از 800 میلیون کاربر فعال در دیسکاور (Discover) دارد یعنی به اندازه اینستاگرام!! یعنی گوگل دیسکاور (Google Discover) بسیار پرمخاطب و مهم است.
سایت هایی که در Discover نمایش داده می شوند، ترافیک زیادی جذب می کنند و ترافیک آنها افزایش قابل توجهی خواهد داشت یعنی این سایت ها خیلی خوش شانسند، بنابراین قطعا باید در آنجا حضور داشته باشیم.
اما یک مشکل در این راه وجود دارد؛! هیچ راه مطمئنی برای ورود به Google Discover وجود ندارد و می توان گفت باید کمی خوش شانس باشیم تا وارد دیسکاور بشیم، البته برای این حرفم دلیل دارم، چون تا حالا کسی بطور مداوم و همیشه در دیسکاور نبوده!!
اما نگران نباشید، چون خوشبختانه گوگل چند نکته در مورد بالا بردن شانس ورود به Google Discover را به ما گفته و من قصد دارم در این مقاله به این موارد بپردازم.
البته به جز موارد ارائه شده توسط گوگل ، تمام اطلاعاتی که تا این زمان در این زمینه وجود دارد و من می دانم و تمام تجربیات خودم را به شما ارائه کنم، با من، منوچهر جیحانی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از گوگل دیسکاور بیاموزیم.
بنظر من برای درک بهتر ماهیت دیسکاور، بهتر است نگاهی به تکامل نتایج جستجو در طول تاریخ داشته باشیم.
تلاش گوگل از ابتدا تا کنون این بوده است که تعداد مراحلی که برای پیدا کردن و رسیدن به جواب طی می کنید، به حداقل برساند. در اوایل کار گوگل، وقتی چیزی را جستجو می کردید، در صفحه نتایج جستجو SERP ده لینک آبی وجود داشت و برای بدست آوردن اطلاعات، مجبور بودید یکی از سایت ها را باز کنید. یعنی مسیر به این شکل بود:
اما به مرور زمان پنل دانش، اسنیپت ها و … به SERP اضافه شدند و صفحه نتایج جستجو بهبود پیدا کرد و کاربر راحت تر به اطلاعات دست پیدا می کند.
یعنی در گذشته برای پیدا کردن اطلاعات، باید در وب سایت ها جستجو می کردیم ولی الان و با گذشت زمان و پیشرفت موتور جستجو و معرفی پنل دانش و اسنیپت ها و سایر ویژگی ها، مهم ترین اطلاعات مستقیما در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. یعنی مهم ترین اطلاعات از سایت ها استخراج می شوند و جستجوها به شکل زیر نمایش داده می شود:
اما گوگل به این موارد بسنده نکرده و پا را بسیار فراتر گذاشته، یعنی دیسکاور. اکنون گوگل با قابلیت Discover یا کشف، حتی قبل از تکمیل پرس و جوها، پاسخ ها را پیش بینی می کند.
مهم ترین نکته در اینجا این است که برای دریافت پاسخ خیلی از سوالات ساده، دیگر نیازی نیست کل فرایند جستجو را طی کنیم و می توانیم پاسخ سوال خود را ببینیم. یعنی روند به این شکل است:
اما جدیدترین ترفند گوگل، Google Discover است، یک پلتفرم آنلاین که براساس علایق فعلی شما اطلاعات را در گوشی موبایل یا از طریق کروم به شما ارائه می کند:
اما یک نکته جالب و هیجان انگیز درباره دیسکاور گوگل، Google Discover نه فقط علایق شما، بلکه پیشرفت شما را هم ردیابی می کند، برای درک بهتر این جمله مثال می زنم:
فرض کنید شما در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، علایق و مهارت فعلی شما را می داند، اما چطور؟ گوگل از سابقه سرچ های شما پیش بینی می کند و درخواست ای بعدی شما را براساس جستجوهای گذشته حدث می زند.
مثلا وقتی می خواهید یک ساعت هوشمند بخرید و در مورد آن جستجو انجام داده اید، گوگل مراحل خرید شما را می داند یعنی سفر مشتری.
اگر این مراحل درست باشند می توان گفت روند جستجوی شما می تواند به این شکل باشد:
این پیشرفت گوگل می تواند جستجو را برای کاربران بسیار راحت کند ولی کار برای صاحبین سایت ها و متخصصین سئو سخت تر می شود. چون مدیران و صاحبین سایت ها می خواهند در معرض دید مخاطبین باشند و بیشتر دیده شوند. بنابراین به جز رتبه بندی ارگانیک و موقعیت صفر، در دیسکاور هم باید حضور داشته باشند و این کار برای سئوکار بسیار سخت تر می شود.
قبل از اینکه بدانیم چطور وارد دیسکاور گوگل شویم، به چند نکته توجه کنید و آنها را مد نظر داشته باشید:
در واقع، گوگل هم به این موضوع اشاره کرده و نمایندگان Google همیشه به صاحبین وب سایت ها توصیه می کنند که فقط به اتکا به ترافیک Google Discover منع می کنند.
در این مورد گری ایلیز می گوید:
I just hope people realize that this may go away overnight and they do not build their whole business model around it.
فقط امیدوارم مردم متوجه شوند که این ممکن است یک شبه از بین برود و کل مدل کسب و کار خود را حول آن نسازند.
اما با در نظر گرفتن این موارد، چطور وارد دیسکاور شویم؟
در ادامه 8 شرط لازم که محتوای شما باید داشته باشد تا به دیسکاور وارد شود را می آورم، البته سیستم مدیریت محتوا یا CMS سایت چی باشد، فرقی ندارد و باید به محتوای سایت توجه ویژه داشته باشیم. این شروط عبارتند از:
حالا هر کدام از این شرط ها را توضیح می دهم تا کاملا با ورود به Google Discover آشنا شوید و بتوانید با رعایت آنها، ورودی بگیرید.
نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که Google Discover فقط صفحات یونیک، تک و منحصر بفرد را به شما نشان می دهد که علایق فعلی شما را برآورده می کنند و معمولا این محتواها یا همیشه سبز هستند یا اخبار و ترند روز را منتشر می کنند که در دیسکاور شما نمایش داده می شوند.
محتواهای همیشه سبز یا همان Evergreen می توانند چندین سال ترند باشند اما آنچه مهم است بطور مرتب به روز شوند و موضوعی را پوشش دهند که امروز هم جستجو می شود و مرتبط با شرایط روز باشد.
اینجور صفحات می توانند جریان ثابت ترافیک از دیسکاور داشته باشند و مدت زمان طولانی در Google Discover حضور داشته باشند.
محتوای ترند روز؛ محتواهایی که مطالب ترند روز را پوشش می دهند و نظرات در مورد تحولات روز و اخیر در صنایع مختلف را ارائه می کنند. این نوع از محتواها معمولا دو تا سه روز ترافیک از دیسکاور می گیرند و بعد ترافیک ان صفر می شود.
به زبان ساده تر، باید اولین نفری باشید که یک موضوع رایج را پوشش می دهید و یا جزء اولین نفراتی باشید که موضوع ترند را باز می کنید و راجب به آن می نویسید و محتوا تولید می کنید.
در موضوعات همیشه سبز نیز می توانید با به روز کردن آنها، اضافه کردن مطالب با ارزش، وارد دیسکاور وید.
نکته مهم: با بازنویسی مقالات رقبا یا محتواهایی که وارد دیسکاور شده، نمی توانید به Google Discover برسید.
با بازیافت محتواهای قدیمی، پرداختن به موضوعات خسته کننده نمی توانید دیسکاور را ببینید.
با توجه به اینکه دیسکاور (Google Discover) یک پلتفرم برای موبایل است، واضح است که صفحات سایت شما باید در تلفن همراه به درستی نمایش داده شود و ریسپانسیو و برای موبایل بهینه باشد.
اگر CMS سایت شما وردپرس است، در انتخاب قالب دقت کنید و از یک قالب ریسپانسیو استفاده کنید و اگر سایتتان کدنویسی شده است باید حالت واکنشگرا باشد.
البته الگوریتم اولویت موبایل هم وجود دارد و این نکته مهمی است که باید سایتمان برای موبایل بهینه باشد. در داکیومنت های گوگل هم به این مورد پرداخته شده است.
یکی از مهم ترین اولویت های گوگل، دادن اطلاعات به کاربر در سریع ترین زمان ممکن است، یعنی گوگل صفحه ای که سرعت لود کمتری دارد (سرعت باز شدن بهتر دارد) را در اولویت قرار می دهد. اما چطور بفهمیم صفحه سایت ما برای ورود به دیسکاور سرعت لود مناسب دارد یا نه؟
برای این کار می توانید از سرچ کنسول سایت خودتان کمک بگیرید و در قسمت Core Web Vitals سرعت سایت و موارد فنی مرتبط با ریسپانسیو را کنترل نمایید.
استفاده از افزونه AMP هم می تواند به ما کمک کند، این افزونه باعث می شود محتوا به سرعت به نمایش در بیاید. یک تحقیق نشان می دهد اکثر صفحاتی که در دیسکاور نمایش داده می شوند با نماد رعد و برق AMP بوده اند.
بیشتر مطالب و مقالاتی که در دیسکاور گوگل نمایش داده می شوند، یک تصویر شاخص با کیفیت بالا و وضوح مناسب دارند. از نظر گوگل تصاویر باید کیفیت خوب و بالایی داشته باشند. همچنین باید یک تصویر بزرگ به طول 1200 پیکسل در محتوای خود داشته باشید تا به عنوان تصویر شاخص از آن استفاده شود.
پس اگر تصاویری که شما استفاده می کنید کیفیت مطلوبی نداشته باشند، امکان ورود به دیسکاور کم می شود.
گوگل می گوید:
تصاویر جذاب و با کیفیت بالا را در محتوای خود بگنجانید، به خصوص تصاویر بزرگی که احتمال بیشتری برای بازدید از Discover دارند. تصاویر بزرگ باید حداقل 1200 پیکسل عرض داشته باشند و با تنظیم max-image-preview:large یا با استفاده از AMP فعال شوند. از استفاده از لوگوی سایت به عنوان تصویر خودداری کنید.
در مستندات گوگل در مورد خط مشی محتوای کلیدی آمده است که اگر می خواهید محتوای خود را در دیسکاور گوگل ببینید، باید از قوانین گول در این مورد پیروی کنید، مهم ترین آنها عبارتند از:
باید اطلاعات مربوط به نویسنده محتوا، تاریخ انتشار، اطلاعات و جزئیات تماس شرکت را ارائه کنید.
عنوان استفاده شده نباید فریبنده و اغراق آمیز برای جلب توجه و ترغیب کاربران به کلیک روی لینک ها باشد.
نباید در صفحه شما تبلیغات زیاد باشد و مخاطب را اذیت کند، تبلیغات نباید از محتوای اصلی صفحه بیشتر و فراتر باشد.
در محتوای خود اطلاعات غلط نباید باشد و محتواهایی که مبتنی بر YMYL هستند نباید با منابع علمی مغایرت داشته باشند.
محتوای شما نباید شامل موارد مرتبط و صریح جنسی باشد، یعنی نه تصویر و نه ویدیو و نه متن تحریک کننده جنسی باشد.
محتوای شما نباید شامل توهین، الفاظ رکیک و ناسزا باشد.
اگر سایت شما مشکل امنیتی داشته باشد، وارد دیسکاور نخواهید شد، زیرا گوگل در صورت داشتن هرگونه نگرانی امنیتی، آن سایت را در Google Discover نشان نمی دهد. پس باید وب سایت شما از پروتکل HTTPS پیروی کند و بصورت ایمن بارگیری شود.
گوگل می گوید اصول و الگوریتم E-E-A-T برای محتوای دیسکاور نیز ضروری است و این یعنی گوگل به سایت هایی اعتماد می کند که موارد و اصول EEAT را رعایت می کنند.
اما در نظر داشته باشید یکی از مناسب ترین راهها برای نمایش سیگنال های E-A-T، دریافت بک لینک با کیفیت است و هر چه سایت های بیشتری به صفحه شما لینک بدهند، از دید گوگل معتبر تر بنظر می رسید. یکی از راهای سریع برای بدست آوردن بک لینک با کیفیت، گرفتن بک لینک مثل رقباست یعنی سرقت بک لینک خوب از رقبای اصلی.
اما این فقط قدم اول است و برای دریافت سیگنال های بیشتر، باید کارهای زیر را انجام دهید:
در طول سال گذشته متوجه شدم که Google Discover مقالاتی را که ابتدا بین مخاطبین سایت خودمان محبوب هستند، شناسایی میکند. معمولاً، ما یک مقاله را منتشر و با استفاده از کانالهای خودمان (ایمیل، شبکههای اجتماعی) توزیع میکنیم. اگر مقاله ترافیکی بالاتر از میانگین وبسایت ما جذب کند، پس از یکی دو روز ممکن است در Discover نمایش داده شود. در زیر، یک عکس صفحه از الگوی ترافیک معمول ما برای Google Discover آورده شده است (نقطه سبز در روز سوم):
البته من نمی توانم بطور قطع و یقین بگویم ولی ما در تیم خودمان این روند را بصورت روتین انجام می دهیم. من به این اطمینان رسیده ام که نشر محتوا در چند روز اول انتشار شانس نمایش در گوگل دیسکاور را افزایش می دهد.
اگر شما قصد دارید ترافیک از گوگل دیسکاور را بخشی از استراتژی سئو خود داشته باشید، پس باید راهی مطمئن برای ردیابی و کنترل عملکرد خود پیدا کنید. البته تا امروز راه آسان برای مانیتور ترافیک دیسکاور وجود ندارد، ولی راه حل های داریم. این راه ها عبارتند از:
برای اینکار وارد سرچ کنسول سایت خودتان شوید، به بخش Performance > Discover بروید و آمار دیسکاور خود را شامل کلیکها، نمایشها، و نرخ کلیک پیدا کنید:
البته یک ایراد هم وجود دارد، اینکه داده ها از ترافیک ارگانیک جدا است و شما برای استفاده از این اطلاعات و گرفتن نتیجه، باید ترافیک کلی سایت را در نظر بگیرید.
با استفاده از GA4 می توانید داده ها و ورودی از گوگل دیسکاور را بررسی و آنالیز کنید.
در Yandex Metrica تمام منابع ترافیک نمایش داده می شود.
بنظر من گوگل، فاکتورهای بررسی محتوا را در دیسکاور دو برابر سختگیرانه تر در نظر می گیرد، پس توصیه من مثل همیشه تولید محتوای با کیفیت، منحصربفرد و یونیک است. البته به جز محتوای خوب، استفاده از تصاویر با کیفیت و با وضوح بالا و متناسب با محتوا، استفاده از نویسنده با تجربه و متخصص، داشتن تجربه کاربری مناسب، تولید محتوای شفاف و داشتن عنوان مناسب و متناسب، نداشتن تبلیغات زیاد در صفحه و بدون توهین از اصلی ترین موارد برای ورود به دیسکاور است.
اما آیا محتوای شما تا حالا وارد دیسکاور شده اید؟ تجربه ای از Google Discover دارید؟
خوشحال می شوم تجربیات ارزشمندتان را با من در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.
منبع:
1- تجربیات منوچهر جیحانی، متخصص سئو
2- https://support.google.com/websearch/answer/9982767
3- https://blog.google/
4- https://developers.google.com/