اسکیما (Schema Markup) یا داده های ساختار یافته که به آن طرحواره هم می گوییم، یک قطعه کد برای ارائه اطلاعات خاص به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر و در پشت قطعه ها و مجموعه ای از ویژگی های صفحه نتایج جستجو (SERP) قرار دارد.
استفاده از اسکیما همان قدر که برای بازیگران بزرگ، افراد معروف مهم است و به همان اندازه برای یک کسب و کار کوچک و نوپا، مقاله ها و محصولات سایت هم مفید و مهم است.
انواع اسکیما ها بسیار زیاد است اما من در این راهنما می خواهم 9 نوع اسکیما را که بیشترین ارزش برای سئو دارد را با شما به اشتراک بگذارم و به شما بگویم چطور می توانید آنها را به سایتتان اضافه کنید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
اسکیما چیست؟ نشانه گذاری Schema چرا مهم است؟
داده های ساختار یافته که بنام طرحواره هم شناخته می شود، یک سری کد های استاندارد هستند که به HTML صفحه سایت اضافه می شود. اسکیما به موتور جستجو کمک می کند تا محتوا و زمینه صفحه وب شما را درک کند و آن را بهتر در نتایج جستجو نشان دهد.
طرحواره به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک کنند که یک صفحه وب دقیقاً در مورد چیست و چه ارتباطی با سایر محتواها دارد. این درک به بهبود دقت نتایج جستجو و ارائه اطلاعات مرتبطتر به کاربران کمک میکند. برای مثال، اگر صفحهای در یک وب سایت در مورد دستور پخت کیک شکلاتی باشد، زمینه آن میتواند شامل اطلاعاتی در مورد مواد لازم، روش پخت، نکات خاص در پخت، و ارتباط آن دستور با سایر دستورهای پخت کیک در همان وبسایت باشد.
اسکیما Schema یک زبان مشترک بین ما و گوگل است و تنها زبانی است که برای نمایش داده ها استفاده می شود. داده های واقعی را داده های ساختار یافته می نامند.
اگر مطالبی که در مورد اسکیما خوانده اید شما را گیج کرده، نگران نباشید من در اینجا با یک مثال آن را کامل توضیح می دهم تا راحت تر مفهوم را درک کنید.
ابتدا به این داده های ساختاری ساده که در آخرین مقاله خود استفاده کرده ایم نگاهی بیندازید:
اما داده های ساختار یافته چگونه کار می کنند؟
این قطعه کد یا همان اسکیما، موجودیت های اصلی موجود در صفحه را در قالبی توصیف می کند که به راحتی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو قابل درک باشد. بنابراین هنگامی که گوگل این صفحه را خزش می کند، می تواند نام مقاله، نویسنده آن و اینکه چه زمانی مقاله منتشر شده را درک کند.
اما جدا از بهبود نحوه انتقال اطلاعات به موتور جستجو، افزودن داده های ساختار یافته به یک صفحه سایت، مزایای زیادی را به همراه دارد که می تواند مستقیماً بر ترافیک ارگانیک و ظاهر سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیر بگذارد.
برای مثال، می توانید یک ریچ اسنیپت با اطلاعات جامع در مورد محصول خود دریافت کنید.
همچنین استفاده درست و مناسب از این نشانه گذاری ها، می تواند برخی از جستجوها را در موقعیت صفر صفحه نتایج قرار دهد و نتیجه آن، ترافیک بیشتر و ارگانیک برای شماست.
البته می توان گفت بزرگترین مزیت داده های ساختار یافته، کمک به شما برای پیدا کردن موجودیت ها و روابط بین آنهاست.
این امر به ویژه با توجه به بهروزرسانی آینده Google MUM بسیار مهم است.
مزیت های اسکیما ادامه دارد و خیلی بیشتر از این موارد است که من در ادامه این راهنما به آنها می پردازم و برای هر نوع Schema که معرفی می کنم، مزایای آن را خواهم گفت، پس با من همراه باشید که کلی اطلاعات مفید در راه است.
چطور داده های ساختار یافته را در سایت خود پیاده سازی کنیم؟
برای اجرای اسکیما و استفاده از آنها در سایت، دو راه وجود دارد:
- استفاده از ابزار (Markup generators )
- اضافه کردن اسکیما بصورت دستی
در ادامه برای درک بهتر، هر کدام از این موارد را بیشتر توضیح می دهم با من همراه باشید.
ابزار ساخت و پیاده سازی اسکیما در سایت ( Markup generators)
ابزارهای ساخت اسکیما، به شما این امکان را می دهد که بدون داشتن دانش کد نویسی و اطلاع از آن می توانیم انواع طرحواره ها را بسازیم و از آنها را در سایتمان پیاده سازی کنیم.
معروفترین تولید کننده اسکیما یا structured data generators عبارتند از:
- json-ld-generator
- schema-markup-generator
- schema.dev
بسیاری از سئو کاران و صاحبین سایت ها، از Google Structured Data Markup Helper استفاده می کنند . این ابزار 12 طرحواره را ارائه می دهد که برای مبتدیان کافی است و کار آنها را راه می اندازد.
اما تولید کننده اسکیما (structured data generators) چطور کار می کنند؟ و ما چطوری از آنها استفاده کنیم؟
نگران نباشید، در ادامه توضیح می دهم که چطور مثل آب خوردن اسکیما بسازید.
ساخت اسکیما بصورت دستی
در صورتی که نمی توانید نوع Schema مورد نیاز خود را در ابزارهای ساخت اسکیما پیدا کنید، می توانید آن را به صورت دستی به سایتتان اضافه کنید.
البته ممکن است ابتدا کمی ترسناک باشد، ولی در واقعیت ساده است و شما با تغییرات جزئی می توانید اسکیما را به صورت دستی انجام دهید، حتی اگر هیچ مهارت کدنویسی ندارید.
دو راه برای پیاده سازی اسکیما بصورت دستی وجود دارد:
- با JSON-LD
- با Microdata
ساخت و تولید اسکیما با این نوع ابزار ها بسیار ساده و راحت است، شما فقط کافی است اسکیما را انتخاب کنید و کد تولید شده را در صفحه سایتتان بگذارید و تمام.
ساخت اسکیما با JSON-LD
JSON-LD روشی محبوب برای اضافه کردن اسکیما بصورت دستی به یک صفحه وب سایت است. علاوه بر این، این روش توسط Google توصیه شده است . همچنین درک و استقرار آن نسبت به Microdata یا سایر قالبهای قدیمی مانند RDF یا Microformats آسانتر است.
اسکریپت بالا به بخش <head> صفحه اضافه می شود و اطلاعات زیر را به موتور جستجو می گوید:
ساخت اسکیما با Microdata
البته Microdata نسبت به JSON-LD محبوبیت کمتری دارد و در موارد بسیار نادر از آن استفاده می شود. مثلا موتور جستجوی یاندکس (Yandex) که از JSON-LD پشتیبانی نمی کند و باید از Microdata استفاده کرد.
چک لیست اجرایی اسکیما
چطور فرایند نشانه گذاری و اسکیما را ساماندهی کنیم؟
رسیدیم به بخش عملی و داشتن چک لیست در این مرحله بسیار سودمند و کارایی خوبی دارد.
البته اصلا مهم نیست از چه اسکیمایی استفاده می کنید، این مراحل برای همه تقریبا یکسان است. در ادامه مراحل را توضیح می دهم:
مرحله اول: انتخاب اسکیما؛ در این مرحله Schema مناسب را انتخاب نمایید و صفحاتی که می توانید از این اسکیما استفاده کنید را انتخاب و آن را اعمال کنید.
مرحله دوم: طرحواره انتخابی خود را با کمک ابزار و یا بصورت دستی ایجاد نمایید.
مرحله سوم: اسکیمای خود را بررسی و تست کنید. قبل از اضافه کردن اسکیما به صفحه سایت خود، آن را با استفاده از Google Rich Results Test یا Schema Markup Validator تست و در صورتیکی مشکلی نداشت آن را به سایت خود اضافه کنید. این روش باعث می شود تا شما اطمینان داشته باشید که همه موتورهای جستجو اطلاعات اسکیما را به درستی می توانند بخوانند.
مرحله چهارم: بعد از اعتبارسنجی اسکیما، اکنون نوبت قرار دادن آن در سایتتان است.
9 اسکیما که ارزش قرار دادن در سایت را دارند
در حال حاضر 797 انواع اسکیما وجود دارد که می توانید از آنها در سایت خود استفاده کنید. اما بنظر من همه آنها ارزش استفاده ندارند. طبق تجربه من یک لیست 9 تایی طرحواره که بیشترین ارزش از نظر سئو دارند را برای شما آماده کردم برای استفاده در وب سایتتان، تا تاثیر مثبت داشته باشند. لیست من اینها هستند:
- اسکیما Person یا شخص
- اسکیما Organization / LocalBusiness
- اسکیما محصول یا Product
- اسکیما Breadcrumbs
- اسکیما مقاله یا Article
- اسکیما HowTo
- اسکیما FAQPage
- اسکیما دستور پخت یا Recipe
- اسکیما ویدیو یا VideoObject
در ادامه نگاه دقیق تر به این 9 اسکیما بیاندازیم، بررسی کنیم و مثال هم می زنیم، با من همراه باشید:
1- اسکیما شخص یا Person
در این طرحواره، اطلاعات اولیه درباره فردی که در صفحه نام او برده شده است تا به موتورهای جستجو معرفی شود.
مکان خوب برای استفاده از این اسکیما، بخش بیوگرافی نویسنده، صفحه درباره ما و یا هر صفحه ای از سایت که در آن نام اعضای تیم یا شرکا ذکر شده باشد.
ارزش سئو اسکیما Person
اسکیما Person به موتور جستجو کمک می کند تا آن فرد به عنوان یک موجودیت (انتیتی – entity) شناسایی شود. برای مثال: با اضافه کردن اسکیما بیشتر، مانند سازمان به گوگل کمک می کنیم تا بین نهادهای مختلف (شخص ↔ سازمان) رابطه برقرار شود. به زبان ساده، طرحواره شخص یا همان Person اولین خشت در ایجاد معماری پایگاه داده عظیمی است که در حال ساخت آن هستید.
مزیت استفاده از این اسکیما، یک گراف دانش با تمام جزئیات درباره آن شخص خاص است. همچنین ممکن است درباره EAT گوگل و E-E-A-T شنیده و از اهمیت آنها بخصوص در سئو 2024 اطلاع داشته باشید. استفاده از اسکیما شخص، ساده ترین راه برای افزایش E-E-A-T است و تغذیه Google با انواع اطلاعات در مورد “تخصص” و “اعتبار” سازنده محتوا است.