شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
من به شما پیشنهاد می کنم روش های تحقیق کلمه کلیدی که قبلا انجام می دادید را فراموش کنید چون هوش مصنوعی جدید گوگل یعنی Google Gemini آمده و در حال تغییر بازی ست. گوگل وعده داده که با این مدل هوش مصنوعی، شکل جستجو تغییر خواهد کرد.
اما شما سئو کاران عزیز نترسید، SEO منقرض نمی شود بلکه شکل آن تغییر می کند.
ما متخصصین سئو باید با شرایط و دانش روز آشنا باشیم و خودمان را وفق دهیم تا عقب نمانیم و بتوانیم از موارد تازه برای کمک و آسان تر کردن کارها استفاده کنیم، مثل هوش مصنوعی.
من می خواهم در این مقاله به شما یاد بدهم چطور از Google Gemini برای تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی کمک بگیرید، با چالش ها آشنا شوید و با استراتژی برنده از رقبا پیشی بگیرید.
ابتدا با Google Gemini آشنا شویم و ببینیم چه مزیتی دارد و چه چیزی بیشتر از سایر هوش های مصنوعی دارد که خاص تر شده است؟
هو مصنوعی برخلاف موتور جستجو که فقط روی کلمات کلیدی تمرکز دارد، به تمام موارد می پردازد و آنها را پردازش و تحلیل می کند، متن، تصویر، ویدیو، صدا، حتی کدها. این است قدرت هوش مصنوعی بخصوص جمینی ( Gemini) که یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته و مداوم در حال یادگیری و تکامل است.
ممکن است تا چند وقت دیگر جمینی به کمک موتور جستجوی گوگل بیاید و بخشی از سرچ گوگل شود، زیرا مفاهیم را درک می کند و حتی می تواند به سوالات سخت و پیچیده پاسخ دهد. یعنی می توان گفت Gemini توانمندترین مدل هوش مصنوعی است که از ChatGPT-4 نیز توانایی بیشتری دارد. برای اثبات این حرف جدول مقایسه را می آورم.
[wpdatatable id=50]
گوگل اعلام کرده که می خواهد از Gemini در موتور جستجو و تبلیغات استفاده کند:
ما قبلاً آن را در Search Generative Experience آزمایش کردهایم، و آزمایشات را ادامه می دهیم و پیشرفت هایی هم حاصل شده است. ما Gemini را به عنوان یک محصول بنیادی خلق کرده ایم و در تمام محصولاتمان از آن استفاده خواهیم کرد.
ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت
درست است که گوگل از Gemini در بسیاری از موارد استفاده خواهد کرد و پیشرفت هایی حاصل می شود ولی بسیاری از سئو کارها نگران شده اند و می ترسند که از جمینی در SGE استفاده شود و در بیشتر سایت ها، کلیک های ارگانیک را از دست بدهند حتی اگر در یک عبارت رتبه 1 باشند.
گوگل، بارد را حذف کرد و در حال حاضر فقط Gemini است که قدرت پیدا کرده و Google می خواهد تنها تمرکز روی جمینی باشد. استفاده از جمینی رایگان و راحت است و می توانید با درخواست از آن حتی بلیط هواپیما و تاریخ پرواز را هم پیدا کنید. به عنوان مثال من سرچ کردم “پروازهای تهران به شیراز 12 اسفند 1402” و نتیجه:
برای تغییرات بزرگ و زیاد در نتایج جستجوها، آماده اید؟ به احتمال زیاد Gemini باعث می شود سئو به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، به موجودیت (انتیتی Entity) و سرچ اینتنت (Search Intent) متمرکز شود. در ادامه یک نگاه کلی به این تغییرات می اندازیم:
نتایج جستجو، بر اساس روابط بین موجودیت ها (Entity) هستند و نه فقط استفاده از کلمه کلیدی، مفهوم کلی متن مد نظر قرار می گیرد. باید سایتمان یک مرکز دانش بهم پیوسته در موضوع تخصصی باشد نه فقط یک دسته از کلمات کلیدی.
اما چطور در جستجوها و سئو تاثیر می گذارد؟
شما بایستی طوری محتواها و ساختار سایت را بهینه کنید تا بتواند ارتباطات را منعکس کند،
برای موفقیت باید محتواهای جامع تولید کنیم که موجودیت ها، نهاد ها و موضوعات فرعی مرتبط را نیز پوشش دهد و برای قدرت بیشتر، محتوا با موضوعات حول نهادهای اصلی نیز تولید کنیم.
تحقیق کلمه کلیدی : باید در زمان تحقیق کلمه کلیدی، ذهنیت خودمان را به شناسایی روابط بین نهادها و کلمات مرتبط بگذاریم نه فقط هدف قرار دادن کلمات کلیدی و پیدا کردن یک سری از کلمات.
مثلا، فرض کنید برای یک سایت در زمینه فروش لوازم کوهنوردی، تحقیق کلمه کلیدی انجام می دهیم، کلمه “کفش های پیاده روی” و نهادهای مرتبط : تجهیزات کوهنوردی، برند کفش های کوهستانی می تواند باشد، اما اگر کمی عمیق تر شویم، مارک کفش های پیاده روی سازگار با محیط زیست، کفش پیاده روی ضد آب، کفش پیاده روی زیر 2 میلیون تومان و … می توانیم پیدا کنیم. پوشش موضوعات مختلف و مرتبط به ما کمک می کند تا بطور موثر به مخاطب هدف برسیم.
گوگل سعی می کند پشت هر جستجویی، چرایی و هدف کاربر را پیدا کند و آن را در اولویت قرار می دهد و به جای تطبیق دادن کلمه کلیدی در صفحات وب، هدف آن را در نظر می گیرد و ارائه پاسخ جامع و کامل به مخاطب اولویت است.
وقتی هدف کاربر یا همان user intent در نظر گرفته شود، نتایج جستجوها مرتبط تر خواهد بود. باید تمرکزمان به تولید محتوا هایی که مستقیما جواب سوالات مخاطبین را بدهد، باشد نه فقط کلمه کلیدی. بایستی به “چرا”، “چگونه”، فکر کنیم و نه فقط “چی”
عواقب و پیامدهای تحقیق کلمه کلیدی براساس هدف کاربر: ابتدا ما باید کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail Keyword) که مرتبط با نهادها و انتیتی های انتخابی هستند را پیدا کنیم، اما مهمتر از آن، درک هدفی که مخاطب از جستجو دارد، است. در زمان اولویت بندی و انتخاب کلمه کلیدی، مهم تر از حجم جستجوی کلمات، کلمه ای است که هدف کاربر را دنبال و مشخص می کند، است.
باید خودمان را برای نتایج جستجو متناسب با هر کاربر، آماده کنیم. هوش مصنوعی Gemini تاریخچه جستجو، ترجیحات هر فرد را در نظر می گیرد. پس ما هم باید استراتژی سئو مناسب بچینیم.
با پیشرفت فناوریهای هوش مصنوعی و درک بهتر از کاربران، جستجو در آینده شخصیتر خواهد شد. این بدان معناست که نتایج جستجو بر اساس عوامل متعددی که منعکسکنندهی نیازها، سلایق و تجربیات منحصربهفرد هر کاربر است، بهصورت شخصی تنظیم خواهند شد.
در اینجا چند مورد از عواملی که میتوانند بر نتایج جستجوی شخصیسازیشده تأثیر بگذارند، آورده شده است:
شخصیسازی جستجو میتواند مزایای متعددی داشته باشد، از جمله:
با این حال، چالشهایی نیز در زمینهی شخصیسازی جستجو وجود دارد:
به طور کلی، شخصیسازی جستجو روندی است که همچنان در حال توسعه است. مهم است که از مزایای آن بهرهمند شویم و در عین حال، از چالشها و ملاحظات اخلاقی آن آگاه باشیم.
باید محتوایی تولید کنیم که نیاز مخاطب را برآورده کند، پاسخ او را بدهد و بسیار اهمیت دارد که محتواهای ما در طول زمان، به روز، مرتبط و جذاب باقی بمانند، زیرا این امر باعث می گردد رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست بیاوریم.
پیامدهای تحقیق کلمات کلیدی: در حالی که تحقیق کلمه کلیدی به روش قبل، همچنان ارزش دارد اما، اولویت اول ما باید کلمات کلیدی طولانی که منعکس کننده نیازها و مکان های خاص کاربر هستند داده شود.
نکته مهمی که باید به آن فکر کنید این است که: چرا افراد کلمه را جستجو می کنند؟ و آیا محتوای ما با آن هدف مطابقت دارد؟ پاسخ کاربر را می دهد؟ این سوال به ما کمک می کند تا مطمئن شویم محتوا برای افرادی که دنبال آن هستند، مناسب، مرتبط و مفید است یا نه.
در نظر داشته باشید آینده جستجوها فقط مرتبط با متن نیست، با درک انتیتی ها و ارتباط بین آنها، می توانیم محتوای خودمان را برای روندهای جدید، جستجوهای صوتی، ویدیویی آماده کنیم.
براساس داده هایی که گوگل تا این زمان ارائه کرده، بنظر من ترکیب تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از موجودیت ها بهترین استراتژی است و می توانیم از نقاط قوت هر دو این روش ها استفاده کنیم. در ادامه مراحل را شرح می دهم:
ابتدا و در شروع کار، باید موجودیت های مرتبط با خودتان را پیدا کنید، نهادهای مرتبط با برند، محصول یا خدمات، مکان و یا هر موجودیت دیگر را می توانید، کشف کنید.
بعد از این مرحله، باید موجودیت را تعریف و در مورد آن تحقیق کنید. اطلاعات مربوط به هر موجودیت، از جمله ویژگی های آن، موجودیت های مرتبط و هدف جستجوی کاربر را جمع آوری کنید. این کار را می توان از طریق جستجوی گوگل، ویکی پدیا، وب سایت های مرتبط و پایگاه های داده تخصصی انجام داد.
به عنوان مثال، فرض کنید شما سئوکار یک آژانس مسافرتی که در زمینه کوه پیمایی و پیاده گردی تخصص دارد، هستید. شما باید نهادهای کلیدی فراتر از “کوهپیمایی” و “پیاده روی” شناسایی کنید.
برای این منظور باید تحقیقات بیشتر و عمیق تر انجام دهیم، مکان های خاص مانند: رشته کوه تالش، قله تیلار یا باغرو را مشخص کنید. همچنین مسیرهای پیاده روی و کوهنوردی را شناسایی کنید. باید به موارد مرتبط دیگر مثل: بررسی آب و هوا، لبس مناسب، سطوح دشوار، کارهای لازم در زمان مواجهه با حیوانات وحشی و حیات وحش، باران های موسمی و وضعیت آب و هوا که لازم است، تجزیه و تحلیل کنید.
با تحقیق درباره این نهادها، از طریق جستجو در گوگل، استفاده از وبلاگ های مسافرتی و وب سایت های رسمی گردشگری، می توانید درک جامعی از هدف کاربر و الگوی جستجو های کاربران بدست آورده و در مورد موضوعات فرعی مرتبط، برای غنی تر شدن محتوای خود، تحقیق کنید.
به جای تمرکز و استفاده از کلمه کلیدی منفرد، از ابر کلمات کلیدی و مرتبط با موجودیت ها استفاده کنید، البته می توانید از انواع نهادها، مفاهیم و سوالات مرتبط استفاده کنید. برای پیدا کردن موجودیت ها و کلمات کلیدی مرتبط می توانید از ابزارها استفاده کنید. بهترین ابزار ها کلمات کلیدی با درک موجودیت ها عبارتند از:
به جای تمرکز و استفاده از کلمه کلیدی منفرد، از ابر کلمات کلیدی و مرتبط با موجودیت ها استفاده کنید، البته می توانید از انواع نهادها، مفاهیم و سوالات مرتبط استفاده کنید. برای پیدا کردن موجودیت ها و کلمات کلیدی مرتبط می توانید از ابزارها استفاده کنید. بهترین ابزار ها کلمات کلیدی با درک موجودیت ها عبارتند از:
با استفاده از این ابزارها، لیست موجودیت های خود را کامل کنید و از آنها استفاده نمایید.
منوچهر جیحانی میگه (یک نکته حرفه ای):
همانطور که در حال تحقیق در مورد انتیتی ها و مفاهیم مرتبط هستید، کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail Keyword) مرتبط را هم پیدا کنید و توجه ویژه به آنها داشته باشید. کلمات دم بلند اغلب سوالات کاربران را منعکس می کنند و استفاده از آنها می تواند محتوای شما را غنی و عمیق تر کند.
از کلمات کلیدی دم دراز غافل نشوید، حتی اگر حجم جستجوی کمی داشته باشند.
زمانی که می خواهید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید، می توانید از جمینی استفاده نمایید و از این ربات بخواهید لیست کلمات کلیدی غنی به شما بدهد. برای اینکار می توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:
به عنوان مثال، می توانید برای این منظور پرامپت زیر را در جمینی بنویسید:
من می خواهم یک پست وبلاگ در مورد پیاده روی در کوهستان تالش بنویسم . خوانندگانی را هدف قرار دهم که می خواهند هر آنچه در مورد آن هست بدانند. هدف من این است که محتوای خود را برای موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و دم دراز (Long Tail Keyword) بهینه کنم. به من 30 تا کلمه کلیدی طولانی پیشنهاد بده که موضوعات خاص برای خوانندگان باشد و برای آنها مفید و پتانسیل رتبه خوب در گوگل داشته باشد.
این پرامپت را به گوگل جمینی دادم و نتیجه:
این جمله به اهمیت گنجاندن دانش و تخصص در رویکرد شما برای ایجاد محتوا اشاره دارد. هنگامی که تمام کلمات کلیدی مرتبط با موجودیت ها را جمع آوری کردید، با دقت شروع به ترکیب آنها در برنامه محتوای خود کنید.
برای تولید محتوا از روش پیلار کلاستر استفاده کنید و کلماتی که براساس موجودیت ها پیدا کرده اید را در کلاستر ها () بکار ببرید، یعنی یک محتوای جامع برای کلمه کلیدی اصلی تولید کنید و محتواهای پشتیبان با کلمات کلیدی دم دراز و براساس انتیتی ها که موضوعات فرعی هستند، تولید کنید.
محتوایی جامع و ارزشمند حول «انتیتی های» انتخابی خود تولید کنید. این محتوا میتواند به شکلهای مختلفی مانند پستهای وبلاگ، راهنماها، توضیحات محصول، سوالات متداول (FAQ) و غیره باشد.
ارتباط دهی موجودیت ها در محتوا: در محتوا های خود، موجودیت ها را بهم ارتباط دهید، از لینک سازی داخلی برای اتصال و ارتباط بین انتیتی ها در سایت خود استفاده کنید به این ترتیب گوگل هم روابط بین محتوا و موجودیت ها را درک می کند.
استفاده از نشانهگذاری مبتنی بر طرحواره (Schema.org) برای تعریف صریح «انتیتی ها» و روابط آنها در محتوا
برای علامتگذاری صریح «موجودیت ها» و روابط آنها در محتوای خود، از نشانهگذاری مبتنی بر طرحواره (Schema.org) استفاده کنید. این کار سیگنالهای روشنتری به موتورهای جستجو ارسال میکند و به آنها کمک میکند تا موضوع، ماهیت و ساختار محتوای شما را عمیقتر درک کنند.
با استفاده از Schema.org، میتوانید انواع مختلف «انتیتی ها» مانند افراد، مکانها، محصولات، رویدادها و سازمانها را تعریف کنید و همچنین ارتباطات و روابط بین آنها را مشخص نمایید. این امر به موتورهای جستجو امکان میدهد تا:
استفاده از Schema.org یک روش بهینهسازی سئو محسوب میشود و میتواند به بهبود رتبهبندی وبسایت شما در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک آن کمک کند.
همیشه زمانی که با یک چیز جدید روبرو می شویم، استفاده و عادت کردن به آن ابتدا کمی سخت است، وقتی می خواهیم با Google Gemini جستجو کنیم ممکن است چالش هایی داشته باشیم، مهم ترین چالش های جمینی عبارتند از:
واضح است که Google Gemini در درک هدف کاربر بسیار خوب عمل می کند و در نتیجه منجر به جستجوی دقیق تر و شخصی سازی برای ما می شود. این یک تجربه بهتر و راحتتر برای کاربران است یعنی ممکن است باعث افزایش رقابت شود و افراد بیشتری از آن استفاده کنند، در نتیجه شما باید سخت تر کار کنید تا به رتبه های برتر SERP برسید
علاوه بر این، در نظر بگیرید که SGE مجهز به Gemini بیشتر فضای صفحه اول نتایج جستجو را اشغال می کند و دیده شدن نتایج ارگانیک دشوارتر خواهد شد. این امر باعث می شود رقابت سختتر شود، زیرا فضای کمتری برای نمایش وبسایتها وجود دارد. و فقط بهترین ها می توانند به خود قطعه SGE وارد شوند.
البته این مورد ممکن است بدیهی بنظر برسد ولی با تکامل روزافزون هوش مصنوعی Google Gemini ما نیز باید دائما در حال یادگیری و سازگاری با تکنولوژی های جدید باشیم.
اما مسئله مهم تر این است که الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و بروز شدن هستند (البته ما به آن عادت داریم) ولی با ظهور و تکامل Gemini احتمالاً شاهد فاکتورهای رتبه بندی و تغییرات جدیدی در الگوریتم ها خواهیم بود.
ما باید منتظر بهروزرسانی در الگوریتم های اصلی و هسته گوگل باشیم، تأثیر آنها بر نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنیم و استراتژیهای خود را بر اساس آن بچینیم تا بتوانیم رتبه های پایداری کسب کنیم.
علاوه بر تمام این موارد، ماهیت رفتار کاربران و پویایی آن، باعث افزایش پیچیدگی های بیشتر می شود. ترجیحات جدید کاربران و رفتار آنها، تحت تاثیر فناوری های جدید و نوظهور، روندهای اجتماعی و همچنین شرایط روز و اقتصادی پیوسته در حال تغییر هستند. شما باید تمام این تغییرات در رفتار کاربران را رصد کنید و در استراتژی های خود در نظر بگیرید.
بنابراین، نسبت به تغییرات در نحوه سرچ کاربران و رفتار آنها را در نظر بگیرید و هوشیار باشید تا بتوانید استراتژی های خود را به موقع تعدیل و تغییر دهید.
بنابراین احتمال اینکه Google Gemini بازی را تغییر دهد وجود دارد، روش تحقیق کلمه کلیدی، سئو و … ممکن است دست خوش این تغییرات باشند و این امر اساسا رویکرد تحقیق کلمات کلیدی را از تعداد و حجم جستجوها و رقابت محور تغییر داده و تمرکز به درک هدف کاربر دارد. بنابراین ما هم باید در زمان تحقیق کلمه کلیدی به هدف کاربر توجه ویژه داشته باشیم.
اصل مطلب و خلاصه این موضوع را در جدول زیر ببینید:
[wpdatatable id=49]
آینده سئو به تولید محتوای ارزشمندی وابسته است که بهطور جامع به سوالات کاربران پاسخ دهد، نه اینکه فقط محتوا را پر از کلمات کلیدی مرتبط کنید. تمرکز اصلی در استراتژیهای موفق سئوی مدرن، دیگر حول محور استفاده زیاد از کلمات کلیدی در وبسایت نیست بلکه مفهوم محتوا اهمیت دارد و باید محتوای عمیق و ارزشمندی تولید کنیم که نیازهای واقعی کاربران را برآورده می کند.
البته این نظر من است، شما چه تجربه و نظری دارید؟ نظر خودتان را با ما در دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.
منبع: