09176256031

کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail) و تاثیر آنها در سئو

میزان پیشرفت خواندن شما

کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail) و تاثیر آنها در سئو

کلمات کلیدی دم دراز long tail keyword

فهرست مطالب

همه دوست دارند از کلمات کلیدی (Keywords) که سرچ زیادی دارند، استفاده کنند و سایت خودشان را برای این نوع کلمات بهینه سازی نمایند. اما با این کلمات خیلی زود و راحت نمی توانیم به صفحه اول نتایج جستجو برسیم.
کلمات کلیدی لانگ تیل (Long Tail Keywords) یا دم دراز، حجم جستجوی کمتری دارند وبه همین علت هیچ کس نمی خواهد از آنها استفاده کند، اما این نوع کلمات، عملکرد بهتر و قوی تر دارند که با یک استراتژی درست و استفاده بهینه از آنها می توانیم به سئو سایت کمک کنیم و در رقابت رسیدن به رتبه های برتر پیروز میدان باشیم.
با رویکرد درست، کلمات طولانی (Long Tail) نه تنها باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت، بلکه مشتری واقعی و خریدار به سایت ما اضافه می شود.
اما چطور از این کلمات استفاده کنیم؟
چگونه لانگ تیل ها را پیدا کنیم؟
چطوری صفحات سایت را برای کلمات دم دراز بهینه کنیم؟
برای پاسخ به این سوالات و تمام اطلاعات مفید در مورد کلمات کلیدی دم دراز، تا انتها با این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو” همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کلمات کلیدی دم دراز چیست؟

کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail Keywords) به کلمات یا عباراتی که سه یا بیشتر از سه کلمه باشند، گفته می شود و با هدف جستجوی بسیار خاص توسط کاربران سرچ می شوند. اما چون این نوع کلمات کلیدی منحصربفرد تر هستند، حجم جستجوی آنها نیز کمتر اما هدفمندتر هستند و نرخ تبدیل بالاتری نسبت به سایر کلمه های کلیدی دارند.
کلمات کلیدی دم کوتاه عبارت‌های جستجوی کوتاه‌تر (زیر سه کلمه) هستند که هدف جستجوی آنها بسیار گسترده‌تر از لانگ تیل هاست و با توجه به اینکه این کلمات کلیدی، عمومی تر می باشند، حجم جستجوی آنها بالاتر اما، نرخ تبدیل شان بسیار کمتر است.
البته طول عبارت جستجو فقط یک قانون سرپایی برای شناخت نوع کلمات است. در واقع، علت نام گذاری کلمات کلیدی دم دراز، تعداد کلمات یا طولانی بودن آن نیست، بلکه به این دلیل است که در دنباله بلند منحنی حجم جستجو آمده اند:

نمودار حجم جستجو و کلمات کلیدی

کلمات کلیدی دم کوتاه، از تعداد کمی از کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا تشکیل شده اما دم بلند از تعداد زیادی کلیدواژه با حجم جستجوی کم تشکیل می شود.
اگرچه کلمات کلیدی دم دراز، معمولا طولانی تر و کلمات کلیدی دم کوتاه، معمولا کوتاه تر هستند، اما تمایز و تفاوت واقعی آنها در حجم جستجو است و نه طول کلمه کلیدی.

استفاده از کلمات کلیدی دم دراز چقدر رایج است؟

یکی از سایت های معتبر برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و نقش آنها در جستجو، بررسی هایی بصورت کیس استادی انجام داده است، در این تحقیق 24 میلیون کلمه کلیدی را در پایگاه داده خود تجزیه و تحلیل کرده اند تا در مورد نقش کلمات کلیدی دم بلند در جستجو اطلاعات کامل بدست بیاورند.
اولین چیزی که متوجه شدند، تنوع کلمات کلیدی بود. که به نظر می رسید، پرس و جوهای یک و دو کلمه ای تنها یک چهارم از پایگاه داده را تشکیل می داد، در حالی که اکثر پایگاه داده شامل پرس و جوهای سه، چهار و پنج کلمه ای است.
اما در حجم جستجو، وضعیت بسیار متفاوت بود. کلمات کلیدی یک و دو کلمه ای بیش از 65٪ از کل حجم جستجو را به خود اختصاص می دهند اما با افزایش تعداد کلمات و طولانی‌تر شدن کلمات کلیدی، حجم جستجو به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
در نهایت، به توزیع کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوها که نگاه می کنیم. به نظر می رسد، بیش از 80٪ از پرس و جوها کمتر از 10 بار در ماه جستجو می شوند.

چرا از کلمات کلیدی دم دراز استفاده کنیم؟

وقتی تحقیق کلمه کلیدی انجام می دهیم، باید قصد کاربر از این جستجو را نیز در نظر بگیریم، همچنین رقابت در این کلمه، عامل تعیین کننده فقط کیفیت کلمه کلیدی نیست و کانسپت کلمه کلیدی نیز بسیار مهم است. اما مهم ترین دلایل برای استفاده از لانگ تیل ها در سایت عبارتند از:

  • کلمات کلیدی دم بلند رقابت کمتری دارند
  • کلمات کلیدی دم دراز نرخ تبدیل بالاتری دارند
  • کلمات کلیدی دم دراز شامل کلمات کلیدی دم کوتاه نیز هستند
  • کلمات کلیدی دم بلند برای PPC مناسب هستند
  • کلمات کلیدی دم دراز همان چیزی است که گوگل می خواهد

در ادامه هر کدام از این دلیل ها را بیشتر بررسی می کنیم تا متوجه شویم که استفاده از این نوع کلمات کلیدی چقدر اهمیت دارد، با ما همراه باشید.

کلمات کلیدی دم بلند رقابت کمتری دارند

کلمات کلیدی تک سیلابی و کوتاه به طور باورنکردنی رقابتی هستند و همه سایت ها تمام تلاش خود را برای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو و گرفتن رنک یک، می کنند تا در این کلمات به جایگاه بهتر برسند.
اما از آنجایی که رقابت در این کلمات بسیار زیاد است، تنها وب سایت هایی که اعتبار بیشتر دارند، بالاترین رتبه را در صفحه یک کسب می کنند. یعنی برند های مطرح در آن حوزه، اما اگر شما جزو بازیگران اصلی در این صنعت نیستید، رقابت برای کلمات کلیدی کوتاه، بسیار سخت و گاهی غیر ممکن می شود و تلاش در آن به احتمال زیاد فقط اتلاف وقت است.
بله درست است، که کلمات کلیدی تک سیلابی هزاران بار در ماه توسط کاربران جستجو می شوند، اما چه فایده ای دارد که این همه ترافیک به سمت رقبای شما برود؟
برای روشن شدن موضوع، یک کلمه کلیدی short-tail، mid-tail و long-tail وآمار کلمات کلیدی را بررسی می کنیم. همانطور که در جدول زیر می بینید، با طولانی شدن کلمات کلیدی، دشواری کلمات کلیدی به طور چشمگیری کاهش می یابد. این بدان معناست که وب‌سایت‌های با رتبه برتر دارای بک لینک کمتر، محتوای بهینه‌تر و فاقد سایر علائم قدرت هستند:

[wpdatatable id=16]

همچنین، کلمات کلیدی دم دراز، معمولاً به بخش کوچکتری از خدمات یا محصولات مربوط می شوند، جایی که رقابت در آن برای شما آسان تر است.
به عنوان مثال، در هر دوچرخه فروشی، از همه نوع دوچرخه ای وجود ندارد. فروشگاه دوچرخه، دوچرخه می فروشد، اما همه آنها دوچرخه کوهستان نمی فروشند. از بین آنهایی که این کار را انجام می دهند، به ندرت فروشگاهی دوچرخه کوهستان کراس یا دوچرخه کوهستان فت بایک (Fat Bike) را می فروشد.
اگر شما در سایت دوچرخه‌های کراس یا  (Fat Bike) را می‌فروشید، ابتدا این کلمه کلیدی را بهینه سازی کنید. بله، فقط 1000 بار در ماه جستجو می شود، اما احتمال زیادی وجود دارد که در صفحه یک، رتبه بگیرید و می توانید حداقل بخشی از این ترافیک را دریافت کنید.

دوچرخه کوهستان فت بایک، لاستیک های پهن دارد و برای مسیرهای سنگی مناسب است. 

کلمات کلیدی دم دراز نرخ تبدیل بالاتری دارند

کاربرانی که عبارات خاص تری را جستجو می کنند، معمولا نرخ تبدیل بالاتری دارند و بیشتر قصد خرید دارند اما جستجوگرانی که از کلمات عمومی استفاده می کنند، بیشتر دنبال اطلاعات در آن حوزه هستند نه خرید و به طور معمول، کلمات کلیدی طولانی 2.5 برابر کلمات کلیدی دم کوتاه نرخ تبدیل دارند.
این کاملا منطقی است. کسی که به دنبال بهترین دوچرخه می گردد، احتمالاً فقط در حال جستجو و دریافت اطلاعات است. اما کسی که به دنبال بهترین دوچرخه های کوهستان زیر 30 میلیون تومان است، قصد خرید بسیار قوی تری دارد و احتمالاً تنها چند قدم با کشیدن ماشه فاصله دارد.

کلمات کلیدی دم دراز شامل کلمات کلیدی دم کوتاه نیز هستند

بهینه سازی برای کلمات کلیدی دم دراز، به اندازه کلمات کلیدی دم کوتاه هزینه ندارد. لانگ تیل ها، شامل کلمات کلیدی کوتاه نیز هستند و این یک سیگنال برای جستجوهای عمومی تر نیز است، این یعنی با یک تیر دو نشان را می زنید. صفحه را هم برای کلمه کلیدی کوتاه و هم کلمه بلند بهینه سازی می کنید.

تحقیق و پیدا کردن کلمات کلیدی دم دراز

کلمات کلیدی دم بلند برای PPC مناسب هستند

بسیاری از دیجیتال مارکتر ها و بازاریابان اینترنتی، اعتقاد دارند که در تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) باید عمدتاً از لانگ تیل ها استفاده کنیم.
در PPC، به ازاء هر کلیک که کاربر روی تبلیغ شما انجام می دهد، باید هزینه پرداخت کنید. اگر کلمات پیشنهادی شما گسترده و عمومی باشند، احتمالاً کلیک های زیادی خواهید داشت، اما با تبدیل کمتر. بنابراین، پول زیادی برای ترافیک غیر هدفمند، هدر می دهید و مشتریان واقعی جذب نخواهید کرد و فروش هم به همراه نخواهد آورد.
با این حال، اگر عبارات جستجوی طولانی تری را پیشنهاد دهید که چیزی را که می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید، بهتر توصیف کند، احتمالاً بازدیدکنندگان مناسبی را به سایت خود جذب خواهید کرد و کمپین PPC شما زودتر نتیجه خواهد داد. در نتیجه تبلیغات شما به صرفه تر خواهد بود.

کلمات کلیدی دم دراز همان چیزی است که گوگل می خواهد

حتما در نتایج جستجو دیده و متوجه شده اید که گوگل اکنون قادر است اهداف جستجوی بسیار محدودی را برآورده کند. می‌تواند بخش کوچکی از یک ویدیو را به عنوان یک نتیجه جستجوی جداگانه نشان دهد، می‌تواند قسمت‌ها را فهرست‌بندی کند، و با قطعه‌های برجسته و سایر پیشرفت‌های SERP کارهای زیادی انجام می‌دهد. همه این ویژگی ها به کلمات کلیدی دم بلند متکی هستند.
اساساً، آنچه گوگل به آن نیاز دارد، اطلاعات با اندازه ای است که برای پرس و جوهای طولانی مدت بهینه شده است. به این ترتیب می تواند اهداف جستجوی خاص را به سرعت و کارآمد برآورده کند:

و ما به‌عنوان تولیدکنندگان محتوا، چاره‌ای جز سازگاری با Google نداریم. اینجوری بهش فکر کن به جای اینکه یک مقاله برای یک کلمه کلیدی و تعداد کمی از تغییرات آن بهینه شده باشد، مقاله ای ایجاد کنید که در آن هر بخش برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده باشد.
برای اینکه منظورم را مثال بزنم، بخشی از متن این مقاله را در اینجا آورده ایم:

عنوان H2 برای این بخش یک کلمه کلیدی پرس و جو است که به زبان طبیعی نوشته شده است. اولین جمله بعد از عنوان نیز با یک کلمه کلیدی شروع می شود. و کل پاراگراف فقط کمتر از 40 کلمه است – طول عالی برای یک قطعه برجسته.

چگونه کلمات کلیدی دم بلند را پیدا کنیم؟

ساده ترین راه برای تبدیل یک کلمه کلیدی دم کوتاه به کلمه کلیدی طولانی، جستجوی آن در گوگل است. بعد از سرچ، می توانید از سیستم توصیه گوگل برای پیدا کردن بیشتر کلمات کلیدی استفاده کنید.
اولین جایی که باید نگاه کر،د تکمیل خودکار گوگل است. فقط شروع به تایپ کلمه کلیدی خود کنید و گوگل ده ها راه را برای تکمیل آن پیشنهاد می کند – اینها کلمات کلیدی اصلی شما هستند:

پیدا کردن کلمات کلیدی با سرچ در گوگل

هنگامی که در صفحه نتایج جستجو قرار گرفتید، می توانید به دنبال پیشنهادهای کلیدواژه دیگری باشید. در بالای صفحه اغلب یک بخش سؤال از افراد با چند سؤال رایج در مورد سؤال شما وجود دارد، (Pepole also ask) البته در وب فارسی کم است ولی با سرچ کلمه کلیدی مورد نظر به انگلیسی، می توانید آنها را پیدا کنید:

پیدا کردن کلمه کلیدی دم دراز از "سوال مردم"

و در پایین صفحه یک بخش جستجوهای مرتبط با چند روش برای اصلاح درخواست خود و مشخص کردن آن پیدا خواهید کرد:

پیدا کردن کلمات کلیدی دم دراز در پایین صفحه SERP

البته اگر می خواهید کلمات کلیدی لانگ تیل را برای سایت خود پیدا کنید، می توانید از سایت کیوردچی نیز استفاده کنید، که یک ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی است.

راه بعدی استفاده از هوش مصنوعی در تحقیق کلمه کلیدی دم دراز است، هوش مصنوعی ChatGPT، هوش مصنوعی گوگل با نام Google Gemini که در این امر می توانند به ما کمک کنند. تحقیق کلمه کلیدی با Google Gemini می تواند شیوه پیدا کردن کلمات را برای ما عوض کند.

چگونه صفحات خود را برای کلمات کلیدی طولانی بهینه کنیم؟

شما بعد از تحقیق کلمه کلیدی و استفاده از ابزار ها، لیستی از کلمات لانگ تیل و کلمه کلیدی اصلی بدست آورده اید. وقت آنست که از آنها در محتواهای خود استفاده کنید.  بهترین راه استفاده از آنها عبارتند از:

در ادامه در مورد ا ستفاده از این کلمات در محتوا توضیحات بیشتری می دهیم تا بتوانیم صفحه را برای این نوع کلمات بهینه سازی کنیم. با ما همراه باشید.

از کلمات کلیدی طولانی تیترها (زیر عنوان های H2/H3) استفاده کنید

همانطور که قبلاً در ابتدای این مقاله بحث کردیم، کلمات کلیدی طولانی برای زیر عنوان های صفحات (تیتر 2 و 3) شما مناسب هستند. به عنوان مثال، فرض کنید من یک فروشگاه اینترنتی دوچرخه دارم و یک پست وبلاگی با عنوان چگونه یک دوچرخه مناسب انتخاب کنیم؟ می نویسم و در سایت منتشر می کنم.

اکنون، این نوع محتوا که یک راهنما کامل برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع دوچرخه برای هر فرد است، به راحتی به چندین بخش نیمه مستقل تقسیم می شود، که هر کدام را می توان به یک کلمه کلیدی دم دراز متفاوت اختصاص داد. اگر کلمات کلیدی خود را به درستی انتخاب کنم، Google می‌تواند از محتوای من برای برآوردن طیف وسیعی از اهداف جستجو استفاده کند، در ادامه مثال از انتخاب تیتر مناسب می آوریم:

[wpdatatable id=15]

بخش پرسش و پاسخ را به صفحات خود اضافه کنید

اگر بعد از تحقیق کلمه کلیدی، تعداد زیادی کلمات کلیدی طولانی دارید و به نظر می رسد که مربوط به یک صفحه هستند، اما نمی‌توانید از آنها به صورت ارگانیک در محتوای صفحه استفاده نمایید، بهترین راه حل اضافه کردن بخش سؤالات متداول به صفحه است. از کلمات کلیدی خود در سؤال استفاده کنید ، سپس پاسخ‌هایی به این سوالات بدهید و آنها را بخشی در انتهای صفحه خود اضافه کنید. این روش برای صفحات محصول، فرودها یا لندینگ پیج ها و انواع صفحات خدمات (درباره، مخاطبین، شرایط و ضوابط و غیره) عالی عمل می کند. مزیت افزوده سوالات متداول این است که می توانید آنها را با طرحواره FAQ غنی کنید و شانس خود را برای جلب توجه گوگل امتحان کنید.

بهینه سازی انکر تکست برای لینک های داخلی و خارجی

لینک های داخلی نقاط بسیار خوبی برای استفاده از کلمات کلیدی دم دراز شما هستند. هنگامی که می خواهید لینک داخلی ایجاد کنید، آنها را در متن لینک قرار دهید و مطمئن شوید که انکرها متنوع و طبیعی هستند. توصیه می شود از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند و رتبه و عمر طولانی دارند به صفحاتی با کلمات کلیدی طولانی و محبوب تر (مثلاً از محصولی به دسته دیگر) لینک دهید. این کار به بهبود رتبه صفحه و برجسته تر کردن صفحات خاص کمک می کند.
همین امر در مورد بک لینک هایی که می توانید آنها را کنترل کنید نیز صادق است. هر زمان که به صفحه ای از یک منبع خارجی لینک می دهید (خواه یک پست مهمان باشد یا وب سایت دیگری از شما)، از کلمه کلیدی طولانی برای متن بک لینک استفاده کنید. لینک های خارجی باید در محتوا ادغام شوند تا حذف آنها بدون بازنویسی متن دشوار باشد. کلمات کلیدی دم بلند به خوبی به این هدف عمل می کنند.

کلام آخر و توصیه ها

اگر یک استراتژی اصولی برای استفاده از کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail Keyword) داشته باشید، سایت شما رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و باعث جذب ترافیک ارگانیک و همچنین افزایش کاربر و مخاطب هدفمندتر خواهد شد.
این موارد از اصول اولیه در استفاده از لانگ تیل ها هستند و رعایت آنها در موفقیت سایت موثر است. با رشد سایت و افزایش رتبه در این کلمات، اعتبار سایت شما هم افزایش پیدا می کند و راحت تر در کلمات کلیدی اصلی حوزه خود، رتبه خواهید گرفت.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>