09176256031

سئو محتوا؛ مراحل بهینه سازی برای بالا بردن رتبه صفحه

Online-Business4

 

میزان پیشرفت خواندن شما:

سئو محتوا؛ مراحل بهینه سازی برای بالا بردن رتبه صفحه

سئو محتوا و مراحل بهینه سازی

فهرست مطالب

اگر شما مدیر یا صاحب کسب و کار و سایت هستید و یا متخصص سئو آن وب‌سایت، باید عملکرد صفحات سایت را بطور مداوم بررسی و مانیتور کنید. در این بررسی های روزانه، ممکن است متوجه شوید که یک صفحه شما افت پیدا کرده و یا از زمان انتشار، رشد نداشته و رتبه آن پایین مانده است. برای این علت می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

اصل موضوع این است که ابتدا باید اصول اولیه بهینه سازی محتوا را بدانیم و با انتخاب درست کلمه کلیدی، صفحه را سئو کنیم. البته اگر سئو سایت اصولی باد، با رعایت یک سری از نکات علاوه بر جذب ترافیک ارگانیک، می توانیم از گوگل دیسکاور (Google Discover) هم ورودی بگیریم.

بهینه کردن محتوا، قسمتی از انجام خدمات سئو است ولی می توان گفت اولین و مهم ترین مرحله بهینه سازی سایت است و اگر سئو داخلی اصولی باشد، در ادامه خیلی بهتر سایت ما پیشرفت می کند.

برای آشنایی بیشتر با بهینه سازی و سئو محتوا، این پست وبلاگ از آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک سئو محتوا

سئو محتوا؛ بالا رفتن رتبه صفحه

از قدیم تا الان که سال 2024 است یکی از ارکان های اصلی سایت، محتواست و می توان گفت محتوا پادشاه است، درست اما نمی توان با انتشار محتوا در سایت انتظار رشد و رتبه بالا داشت، باید محتوا را بهینه سازی کنیم و نکات سئو را در آن رعایت کنیم تا رتبه خوبی در نتایج داشته باشد و بتواند مخاطب ارگانیک را به سایت ما برساند.

سئو در سال 2024 هم بر پایه محتوای ارزشمند است و براساس الگوریتم محتوای مفید هر روز به اهمیت آن بیشتر پی می بریم  و به همین دلیل هم سئو محتوا یکی از مهم ترین قسمت های سئو است.

 بهینه سازی محتوا، در 7 مرحله انجام می گیرد که در ادمه این مراحل را توضیح کامل می دهیم.

1- تحقیق و بررسی در مورد کلمه کلیدی هدف

اولین قدم برای شروع بهینه سازی و قبل از شروع تحقیق کلمه کلیدی، باید کلمه کلیدی اولیه و هدف را پیدا کنیم. هر صاحب بیزینسی بطور قطع ایده از موضوع کلی سایت خود دارد، پس بنابراین انتخاب کلمه کلیدی هدف یا کلمه بذر (Seed Keyword) کار آسانی خواهد بود.
به عنوان مثال؛ ماموریت این مقاله این است که به مخاطب بگوید چطور محتوا را برای سئو بهتر بهینه کنیم، بنابراین سئو محتوا یا بهینه سازی محتوا کلمه کلیدی اصلی این مقاله است.

کلمه کلیدی دانه (Seed Keyword)،  معمولاً یک کلمه کلیدی کوتاه است که از 1 تا 3 کلمه تشکیل شده است و موضوع را تا حد امکان، به طور خلاصه توصیف می کند.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی

بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی بذر یا دانه، شما باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. پیشنهاد ما برای این کار استفاده از ابزارهایی مانند، کیوردچی، Keywordtool، است. 

بعد از این مرحله، از خود گوگل برای تکمیل تحقیق خود استفاده می کنیم. زمانی که یک کلمه را جستجو می کنیم، بطور خودکار یک سری کلمات را گوگل پیشنهاد می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین از که در پایین صفحه جستجو هستند، منبع بسیار خوبی برای تکمیل تحقیق کلمه کلیدی است.

پاک کردن لیست کلمات کلیدی نامناسب

وقتی تخقیق ما تمام شد، یک جدول کامل از کلمات کلیدی داریم، اما ما نمی توانیم از همه این کلمات استفاده کنیم و ممکن است بنابراین، در این مرحله باید با حساسیت زیاد موارد زیر را انجام دهیم:

  • کلمات کلیدی بی ربط را حذف کنید: به عنوان مثال، در مقاله که در حال بهینه سازی هستم، من قصد ندارم بهینه سازی YouTube را پوشش دهم، بنابراین تمام کلمات کلیدی حاوی ویدیو و یوتیوب را حذف می کنم . اگر عبارات کلیدی بسیاری را مشاهده کردید که حاوی کلمه مشابه و غیر مرتبط هستند، از فیلترها برای کشف و حذف سریعتر همه آنها استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی که از نظر دستوری و نگارشی نادرست است، حذف کنید؛ گاهی اوقات، سرچ کلمه ای با غلط املایی می تواند بسیار رایج و زیاد باشد، اما شما نباید از آنها استفاده کنید هر چقدر هم که عالی باشند.
  • کلمات کلیدی با هدف جستجوی اشتباه، هدف از جستجوی کاربر، یکی از مهمترین موارد در مورد استفاده از کلمات کلیدی است. شما باید یک هدف جستجو را با یک صفحه درست هدف گذاری کنید.

کلمات کلیدی در چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کلمات کلیدی اطلاعاتی  informational
  • کلمات کلیدی تجاری یا معاملاتی transactional
  • کلمات کلیدی ناوبری   navigational
  • کلمه کلیدی تحقیقاتی commercial investigation

شما نمی توانید از کلمه کلیدی اطلاعاتی در یک محتوای تجاری استفاده کنید و اگر این اشتباه رخ دهد، هرگز رتبه خوبی نخواهید گرفت.

تخمین رتبه و پتانسیل ترافیک شما

در این مرحله می توانید به طور تقریبی، تخمین بزنید که آیا پتانسیل ترافیک خوبی دارد؟ توصیه من به شما این است که کلماتی که برای این صفحه خاص مناسب هستند گروه بندی کنید و بر اسا معیار های زیر بررسی نمایید:

  • تعداد جستجوها (حجم جستجو برای گروه کلیدواژه شما) . به این ترتیب، یک ایده کلی از میزان محبوبیت موضوع خود خواهید داشت.
  • ترافیک تخمینی این معیار نشان می دهد که اگر برای تمام عبارات گروه خود رتبه 1 را کسب کنید، چقدر ترافیک می توانید دریافت کنید.

علاوه بر این موارد، باید تخمین بزنید که رتبه بندی برای این کلمات کلیدی چقدر برای شما سخت خواهد بود و سختی کلمه را در نظر بگیرید.

 

[wpdatatable id=17]

2- بررسی و آنالیز رقبا برای مشخص کردن معیارها

بعد از آماده شدن لیست کلمات کلیدی، شاید شما بخواهید شروع به نوشتن محتوا و انتشار آنها کنید، اما نه، هنوز زود است! دست نگه دارید!
برای اینکه محتوای شما رتبه خوبی بگیرد، باید چند معیار را برای آن در نظر بگیرید. بهترین راه این است که رتبه های اول در کلمه کلیدی خود را کامل تجزیه و تحلیل کنید و بعد شروع به کار نمایید.

پیدا کردن رقبای اصلی SERP

اولین کار، شناسایی رقبای اصلی شما در صفحه نتایج جستجو SERP است. برای هر کلمه کلیدی خود رقبا را لیست کرده و آنها را کامل بررسی و آنالیز کنید.
ابتدا رقبای اصلی خودتان را شناسایی کنید، منظور از رقبای اصلی، سایتی است که دقیقا مشابه محصول یا خدمات دارد و نه سایت های کلی مثل دیجی کالا، سپس 10 تا نتیجه اول را شناسایی و کلمات آنها را نیز استخراج کنید.

تعریف انواع صفحه با آنالیز رقبا

بعد از بررسی و آنالیز رقبا و لیست کردن کلمات کلیدی، اکنون باید نوع محتوای مورد نیاز را تشخیص دهید تا بتوانید رتبه بالا بگیرید. هر کلمه کلیدی را با رقبا چک کنید و ببینید برای هر کدام چه نوع صفحه ای در نظر گرفته اند.
اکنون باید نوع محتوای مورد نیاز برای رتبه بندی بالا را تعریف کنید. لیست رقبای خود را مرور کنید، روی هر URL کلیک کنید و بررسی کنید که این صفحات چه نوع هستند:

  • صفحه دسته بندی محصول
  • صفحه محصول
  • صفحه بلاگ یا آرشیو نوشته
  • صفحه اصلی
  • صفحه راهنما

یکی دیگر از موارد مهم این است که نباید در سایت صفحات یتیم یا orphan page و یا صفحه بن بست داشته باشیم. 

بررسی محتوای رقیب برای ایجاد معیارهایی برای خود

از لیست رقبا، سایت هایی که صفحه متفاوت از بقیه (اکثریت) انتخاب کرده اند، جدا کنید. در مرحله بعد ببینی که رقبا چطور برای این کلمات محتوا تولید کرده اند. شما هم باید ساختاری مشابه با آن در محتوای خود خلق کنید.

3- تولید محتوا

براساس ایده هایی که از رقبا گرفته اید، ساختار محتوای خود را بچینید و سپس شروع به نوشتن محتوای خود کنید، سعی کنید زیر عنوان ها را ابتدا مشخص کنید و برای هرکدام، مطلب بنویسید.

در اینجا تمام نکات و ترفندهای بهینه سازی استاندارد محتوا را ذکر می کنیم که باید آنها را رعایت کنید:

  • مراقب تعداد کلمات کلیدی باشید؛ مهمترین کلمه کلیدی خود را در ابتدای متن قرار دهید (به شرط آنکه معنی جمله تغییر نکند) و از پر کردن متن با کلمات کلیدی خودداری کنید.
  • متن های جایگزین (ALT) تصاویر را کامل کنید؛ اگر از عکس در محتوای خود استفاده می کنید (که باید استفاده کنید)، همیشه متن جایگزین را بنویسید. اگر بتوانید از یک کلمه کلیدی در آن استفاده کنید، عالی است، اما از عقل سلیم پیروی کنید (به خاطر استفاده از کلمه کلیدی، معنی آن تغییر نکند) متن جایگزین شما باید تصویر را همانطور که هست، توصیف کند.
  • متادیتا اضافه کنید؛ در عنوان و توضیحات متا خود، از کلمه کلیدی هدف استفاده کنید. قبل از انتشار، حتی آن را با نمونه‌های رقبای خود مقایسه کنید.

البته این موارد همه کارهای بهینه سازی نیست، به یاد داشته باشید یک محتوای عالی، فقط استفاده از کلمه کلیدی در آن نیست، اعتبار صفحه، خوانایی آن، لینک های آن و اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی نیز بسیار مهم هستند و به ارتقا رتبه کمک می کنند.

4. بهینه سازی محتوا برای EEAT بهتر

فراموش نکنیم که کیفیت محتوا مهمترین نیاز گوگل برای رتبه بندی صفحات شماست و براساس EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار، اعتماد) آن را می سنجد و در اینجا نقش اصلی را دارد. در ادامه چند توصیه مهم برای ارتقا و ارسال سیگنال EEAT مناسب (الگوریتم E-A-T ) به گوگل می آوریم:

  • یک محتوای بسیار دقیق، عمیق و جامع بنویسید؛ اگر در حین تولید محتوا، برای یک موضوع به آن عمیق بپردازید و تمام موارد مربوط را در آن بیا.رید، طبیعتاً سیگنال های مرتبط را از طریق کلمات کلیدی به موتورهای جستجو ارسال می کنید، بنابراین برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه خواهید گرفت.
  • لینک به منابع خارجی قابل اعتماد؛ لینک دادن به منابع خارجی مرتبط و قابل اعتماد، تاثیر مثبت در رتبه بندی خواهد گذاشت و یک سیگنال مثبت به گوگل محسوب می گردد.
  • برای ایجاد اعتبار به سایر صفحات مرتبط در سایت خود لینک دهید. با ارزش ترین خاصیت لینک های داخلی این است که آنها اعتبار و قدرت خود را صفحه مبدا را به صفحه مقصد انتقال می دهند و به گوگل می گویند که کدام صفحات وب سایت شما مهم تر هستند.

الگوریتم EAT گوگل

توجه: استفاده از کلمات کلیدی در انکر تکست؛ یک سیگنال مثبت است،
با این حال، هنگامی که لینک سازی داخلی انجام می دهید، از انکر تکست های متنوع استفاده کنید زیرا ممکن است کمی اسپم به نظر بیایید.

5. بهینه سازی برای خوانایی

اولین و مهم ترین نکته ای که در تولید محتوا باید در نظر داشته باشید، این است که شما محتوا را برای کاربر تولید می کنید، آنها مخاطبین شما هستند و نه ربات، پس باید مطمئن شوید که مردم پیام و منظور شما را از این محتوا درک خواهند کرد.
در ادامه چند نکته مهم برای افزایش خوانایی محتوا را ذکر می کنیم، با ما در ادامه همراه باشید:

  • به دستور زبان توجه کنید؛ از اشتباهات دستوری و غلط املایی خودداری کنید و در عین حال جملات خود را ساده و خوانا بنویسید. این مورد EEAT شما را بهبود می بخشد.
  • در تمام نوشته خود به یک سبک نوشتاری پایبند باشید؛ وقتی محتوای متنی را می نویسید، از ابتدا تا انتهای مقاله به یک سبک بنویسید. مثلا اگر مطلب را با لحن رسمی شروع کردید تا انتها آن را ادامه دهید و در قسمتی از لحن محاوره ای استفاده نکنید.
  • پاراگراف های کوتاه بنویسید؛ زیرا کاربران تمایل دارند اولین کلمات هر پاراگراف را اسکن کنند. به این ترتیب، آنها اصل متن شما را بهتر درک خواهند کرد. متن طولانی چشم را خسته می کند.
  • تصاویر و ویدیوها را برای بهبود خوانایی متن، اضافه کنید. آنها متن را می شکنند، مقداری هوا به آن وارد می کنند و به متن اجازه می دهند «نفس بکشد».

توجه: شما همچنین باید تصاویر و ویدیوهای خود را برای سئو بهینه کنید: متن‌ها و زیرنویس‌ها را برای دسترسی بهتر اضافه کنید.

  • از لیست های بولت دار (گلوله ای) یا شماره دار، برای درک بیشتر محتوا و دریافت بهتر اطلاعات توسط مخاطب، در متن خود استفاده کنید. این دقیقاً همان کاری است که من در این مقاله چندین بار انجام دادم.
  • جا های مختلف متن خود را در صورت مناسب بودن مکان آن، پررنگ (B) و یا ایتالیک، خط زیر متن یا خط دار کنید . این کار توجه مخاطب را به خود جلب می کند.
  • فهرست مطالب (Table Of Content) برای محتوا ایجاد کنید؛ (ToC) در ابتدای محتوا اضافه کنید، این کار هم برای UX و هم برای SEO خوب است. ناوبری را بهبود می بخشد و ممکن است CTR را افزایش دهد.
  • خلاصه مطلب یا بلوک های TL;DR را به متن خود اضافه کنید. با این کار به مخاطب خود  نشان می دهید که برای وقت آنها ارزش قائل هستید. ما هم در پایان این مقاله  خلاصه کل مطالب این محتوا را قرار دادیم.  

6. بهینه سازی برای تبدیل CRO

اگر هدف کلمه کلیدی شما، تجاری و معاملاتی است، 100٪ ارزش آن را دارد که محتوای خود را برای تبدیل، بهینه کنید. اما به این معنی نیست که اگر یک پست اطلاعاتی می نویسید، نباید از تکنیک های CRO استفاده کنید.
در واقع، هر کاری که تا الان روی محتوای خود انجام داده‌اید (ساختار مناسب و قالب‌بندی متن) به شما در بهینه‌سازی برای تبدیل (CRO)، کمک کرده است. با این حال، برای تبدیل بهتر می توانید کارهای زیر را انجام دهید: 

  • یک CTA به متن خود اضافه کنید؛ دعوت به اقدام، می تواند لینک، بنر یا یک دکمه باشد.
  • ارائه تایید اجتماعی؛ نظرات مثبت کاربران و مشتریان خود را اضافه کنید.
  • بخش نظرات یا پنجره چت زنده را به سایت خود اضافه کنید. در صورتی که بازدیدکنندگان شما سؤالی داشته باشند، ممکن است این شانس را داشته باشید که آنها را به خریدار تبدیل کنید.

7. بهینه سازی برای لینک سازی طبیعی و اشتراک گذاری

و در نهایت، بیایید به این فکر کنیم که چگونه می توانیم محتوای خود را ویروسی و همه گیر (وایرال Viral) کنیم؟ اگر از من بپرسید چه چیزهایی باعث ایجاد لینک طبیعی و اشتراک‌گذاری‌ در شبکه های اجتماعی می‌شوند، پاسخ می‌دهم:

  • دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی را اضافه کنید. به این ترتیب، اشتراک‌گذاری محتوای خود را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر می‌کنید. اگر از CMS وردپرس استفاده می کنید، می توانید از طریق افزونه و به راحتی، این دکمه ها را به محتوا اضافه نمایید.
  • یک کاور جذاب برای شبکه اجتماعی خود انتخاب کنید؛ در شبکه های اجتماعی، تصویر خیلی مهم تر از متن است، بنابراین برای پست های خود و روی کا.ر پست از یک تصویر جذاب استفاده کنید.
  • از کارشناسان نقل قول بیاورید؛ نقل قول از یک فرد محبوب و یا یک کارشناس معتبر، نه تنها محتوای شما را معتبرتر می کند، بلکه باعث می شود مخاطبین محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • از اینفوگرافیک استفاده کنید؛ نمودارها و اینفوگرافیک برای درک مفاهیم سخت و پیچیده به مخاطبین شما کمک می‌کنند و آنها خوراک خوبی برای شبکه های اجتماعی هستند.
  • ارائه فایل های قابل دانلود در محتوا؛ چک‌لیست‌ها، گزارش ها و متن ها، همه چیزهایی که می‌توان در قالب PDF در اختیار کاربران قرار داد، به کاربران کمک می کند تا هر زمان که نیاز داشته باشند این فایل ها را دانلود و استفاده کنند.

بهینه سازی انکر تکست

کلام پایانی و خلاصه سئو محتوا

خوب هر چیزی که در این مقاله یاد گرفتیم را مرور می کنیم و ببینیم سئو محتوا چه مراحلی دارد:
– برای شروع سئو محتوا، کلمه کلیدی دانه (Seed Keyword) را مشخص می کنیم.
– تحقیق کلمه کلیدی را با ابزار و صفحه نتایج جستجو گوگل انجام می دهیم.
– رقبای اصلی خود را مشخص می کنیم و آنها را بررسی و تحلیل می کنیم.
– براساس تحلیل رقبا، نوع صفحه، تعداد و ساختار محتوا را می چینیم.
– محتوای خود را می نویسیم و نکات سئو را در آن پیاده سازی می کنیم.
– موارد مربوط به EEAT را رعایت می کنیم.
– متن خود را از نظر نکات دستوری و نگارشی کنترل و بازخوانی میکنیم.
– نکات مهم را برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری را رعایت می کنیم.
– مخاطبین را تشویق می کنیم محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

البته در زمان تولید و انتشار محتوا و سئو کردن آن، می توانیم از چک لیست سئو محتوا استفاده کنیم. این چک لیست حاصل تجربیات من در سایت های مختلف است و کارایی لازم را دارد. برای تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوا می توانید از هوش مصنوعی هم کمک بگیریم. Google Gemini که هوش مصنوعی گوگل است در این زمینه می تواند کمک کند.

انتشار محتوا به تنهایی،نمی تواند کمکی به افزایش رتبه سایت ما کند و باید این محتوا برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود تا با رتبه گرفتن در نتایج به کاربران نمایش داده شود. 

سپس باید با ترفندها، کاربر را به مشتری تبدیل کنیم (CRO) تا بتوانیم فروش سایت را بالا ببریم. اعتبار صفحه و اشتراک آن توسط کاربران از موارد اصلی بعدی است که باید رعایت کنیم. 

بنابراین فقط تولید محتوا مهم نیست، دیده شدن و پخش آن مهم تر از انتشار آن است. در این مقاله ما 7 مرحله برای سئو محتوا بیان کردیم تا بتوانیم رتبه بگیریم.

اگر شما هم تجربه متفاوتی از این موضوع دارید حتما در کامنت های همین پست با ما در میان بگذارید.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>