شاید شما هم شنیده یا دیده باشید که گاهی یک سایت در بعضی از عبارات کلیدی و مهم خود، رتبه 11 تا 20 گوگل گیر کرده یعنی صفحه دوم و هر کاری را انجام می دهم به صفحه یک نمی رسد.
مثلا یک سایت در کلمه “تزریق ژل در تهران” رتبه 12 است و به رتبه زیر 10 نمی رسه، چکار کنیم زودتر به نتیجه برسیم؟
ممکن است در یک کلمه سخت و پر رقابت یک سایت به مشکل خورده باشد و در صفحه 2 ماندگار شود. آن زمان است که یک سئوکار حرفه ای باید به داد اون برسه!! اما چطوری؟!
با آژانس انجام سئو همراه باشید با 8 تریک و راه اصولی برای بالا آوردن سایت از صفحه 2 به صفحه 1 و شاید هم رتبه 1
فهرست مطالب
انتقال و بالا آمدن سایت از صفحه 2 به صفحه اول گوگل
شاید صفحه دوم را بشود برزخ نامگذاری کرد!! چرا؟! چون بعد از کلی هزینه و زحمت، نتیجه در حد صفر است و هرچه تلاش می کنیم بیهوده است.
اما چطور سایت را باید بالا برد و از صفحه 2 به صفحه 1 رساند؟
این امر امکان پذیر است، چون در رقابت سنگین جزو 20 نفر اول هستید و این لیاقت را داشتید که تا اینجا رسیده اید. با انجام ریزه کاری و ترفندهای سئو می توانید رقبا را شکست دهید و به رتبه های بالاتر برسید.
گرفتن جایگاه سایت های پایین صفحه اول به خصوص رتبه های 8 تا 10 یا سه لینک آخر صفحه اول را می توان به صفحه 2 هل داد و جای آنها را گرفت ولی اگر در صفحه 3 یا 4 گیر کنید به این راحتی نمی توان به رتبه های برتر رسید.
در ادامه چند نکته و ریزه کاری و روش های ساده را بیان می کنیم تا با رعایت آنها از صفحه 2 به 1 برسید.
8 گام برای رسیدن از صفحه دوم به صفحه اول گوگل
در ادامه مراحل و روش های ساده و قابل اجرا برای رسیدن به رتبه های زیر 10 گوگل را توضیح می دهیم. این روش ها عبارتند از:
- شایستگی سایت رو به گوگل ثابت کن
- ویدیو اضافه کن
- سرعت بارگذاری صفحه را بیشتر کن
- استفاده از کلمات هم معنی و دم دراز
- اطلاعات جدید و بروز به کاربر بده
- اصلاح لینک سازی
- موبایل فرندلی
- اصلاح عنوان و متا
در ادامه به بررسی و توضیح این روش ها برای اجرای سئو سایت می پردازیم تا بتوانید به بهترین شکل از آنها استفاده کنید.
شایستگی سایت را به گوگل نشان بده و از رقبا جلو بزن
سریعترین و بهترین روش نشان دادن شایستگی یک سایت برای آمدن به صفحه اول گوگل، داشتن کلمه کلیدی در صفحه 1 است. شما می توانید یک کلمه کم رقابت در حوزه کاری خودتان را سئو کنید و به رنک 1 برسانید. الگوریتم رنک برین گوگل، شما را می بیند.
برای پیدا کردن این کلمات، از 2 روش می توانید استفاده کنید:
- رقبا
- گوگل ادز
برای پیدا کردن کلمات با سرچ زیاد و کم رقابت (خوش سرچ) از سایت رقبای خود و یا تبلیغات ادورز گوگل استفاده کنید.
وقتی یک سایت در رتبه برتر قرار می گیرد و ماندگار شود، به عنوان مرجع و الگو برای موتور جستجو محسوب می شود.شما برای قرار گرفتن در رتبه های بالا باید بهتر از آنها عمل کنید و یا حداقل در همان حد و اندازه ظاهر شوید.
ابتدا این سایت ها را شناسایی، بررسی، آنالیز و تحلیل کنید. با پردازش صحیح و الگوبرداری منطقی، راه پیشرفت و رسیدن به رتبه یک را پیدا می کنید.
سایت هایی که تبلیغات ادز را اجرا می کنند، از کلمات کلیدی که مشتریان هدف را جذب می کند استفاده می کنند.وقتی کلمه ای روی آن تبلیغ ادز اجرا می گردد، بهترین کلمات برای سئو شدن هستند.
اضافه کردن ویدیو برای رشد سایت
اگر در صفحه هدف، ویدیو ندارید حتما یک ویدیو به آن اضافه کنید. در این دوره زمانی، کاربران ترجیح می دهند فیلم ببینند تا متن را بخوانند.
وقتی یک ویدیو 2 دقیقه ای داخل صفحه می گذارید، کاربر زمان بیشتری را در این صفحه می گذارد و باعث بالا رفتن ماندگاری کاربر در سایت می شود که این مورد از شاخص های گوگل در رتبه بندی سایت است.
برای اینکه کاربر ویدیو را نگاه کند، این نکات را رعایت کنید:
- ویدیو شما قلاب داشته باشد
- فیلم شما کم حجم باشد
- زمان ویدیو حداقل 3 دقیقه باشد
وقتی ویدیو پخش می شود، 15 ثانیه اول آن خیلی مهم است و باید طوری باشد که کاربر جذب آن شود و تا انتها نگاه کند. با رعایت این نکات می توانید شاهد پیشرفت روزانه سایت خود باشید.
افزایش سرعت صفحه و رشد سایت
سرعت لود شدن سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است، برای کاربران هم دارای اهمیت است. وقتی کاربر صفحه سایت را باز می کند، اگر در زمان مناسب باز نشود، کاربر یک سایت دیگر را انتخاب می کند و در این زمان سایت ما امتیاز منفی می کیرد.
برای بررسی سرعت سایت خود می توانید از سایت GTmetrix یا Page Speed Google استفاده کنید.
استفاده از کلمات بلند و هم معنی
سئو در سال 2022 با سال های قبل فرق کرده است. در این زمان، گوگل عبارت کلیدی و مفهوم صفحه یا نوشته را در نظر می گیرد نه فقط یک کلمه کلیدی را. شما برای بالا آوردن سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل، باید از کلمات هم معنی، کلمات کلیدی دم دراز هم در محتوای خود استفاده کنید.
اطلاعات به روز و جدید به کاربر بده
یکی از اهداف موتور جستجوی گوگل، دادن اطلاعات بروز، جدید به کاربران است و تمام سعی آن در رتبه بندی نیز رضایت کاربران از سرچ آنهاست.
در محتوای فارسی، بسیاری از متن ها بازنویس از هم دیگر هستند و اطلاعات جدیدی به کاربران ارائه نمی شود. برای بالا آمدن در رقابت گوگل، سایت های برتر را بررسی کنید، اطلاعات کاملتر و در بعضی موارد جامع تر آماده کنید.
سعی کنید در موضوعاتی که کمتر صحبت شده و یا فقر محتوا دارد، مقاله یا نوشته مناسبی تهیه و در سایت خود بارگذاری کنید.
همیشه سعی کنید محتوا را برای کاربران بنویسید نه برای گوگل.
می توانید برای اطلاعات حوزه کاری خود از اینفوگرافیک استفاده کنید. اینفوگرافیک ها هم جذاب هستند و هم باعث ماندگاری کاربر در سایت می شوند.
کتاب های الکترونیکی و رایگان به کاربران خود در زمینه حوزه کاری خود ارائه کنید.
با رعایت این موارد کاربران علاقمند به خود و سایت پیدا می کنید و به راحتی به رتبه های بالاتر می روید.
لینک سازی اصولی و اصلاح لینک های قبلی
با لینک سازی درست بین صفحات، اعتبار صفحه بالاتر می رود و رتبه آن بهتر می شود. لینک سازی هم داخلی و هم خارجی، باید اصولی و درست انجام شده باشد.
وقتی کلمه ای در صفحه دوم گوگل گیر کرده و بالاتر نمی رود، لینک های آن را چک کنید.
یکی از فاکتورهای مهم و با ارزش گوگل در رتبه بندی، لینک سازی داخلی است. باید بین صفحات به درستی از لین داخلی استفاده کنید و در لینک سازی خارجی نیز از سایت های مرتبط لینک بگیرید، کیفیت لینک برای گوگل مهم است.
بنابراین صفحه ای که رشد آن متوقف شده، از صفحات خوب و با ارزش سایت به آن لینک بدهید و بین صفحات و نوشته های مرتبط را نیز لینک داده و به کاربران معرفی کنید.
موبایل فرندلی بودن صفحات سایت
در سال های اخیر با توجه به استفاده بیشتر کاربران از تلفن همراه، گوگل به ریسپانسیو بودن سایت یا همان موبایل فرندلی اهمیت زیادی می دهد.
ابتدا با ابزارهای گوگل مثل mobile friendly test، سایت خود را تست کنید، اگر مشکلی داشت حتما برطرف کنید.البته اگر الان در صفحه 2 گوگل هستید به احتمال زیاد مشکل ندارید ولی حتما این مورد را چک کنید.
اصلاح عنوان و متا
ممکن است با تغییر کوچکی در عنوان یا اضافه کردن کلماتی در متا، رتبه شما بهبود پیدا کند. یکی از فاکتورهای رتبه بندی، نرخ CTR است.
ممکن است شما لینک 6 باشید ولی عنوان جذابی نوشته باشید، کلیک شما از لینک 3 یا 4 بیشتر خواهد بود.
اما چطور عنوان صفحه را تغییر دهیم؟
عنوان باید جذاب باشد و کابر را ترغیب به کلیک روی عنوان کند. می توانید:
کلمه بروز رسانی یا استفاده از سال
اضافه کردن کلمه “راهنمای کامل” یا “راهنمای جامع”
عبارات؛ تضمینی، جامع، کامل، گام به گام، استاندارد، فوری، آسان، 0 تا 100، همراه با ویدیو و … می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد.
از کلمات هم خانواده و بلند در متای توضیحات یا متا دیسکریپشن، استفاده کنید.
توصیه و کلام پایانی
سئو و رسیدن به صفحه اول و بعد رنک 1، باید با استراتژی و اصولی باشد و توسط یک متخصص سئو سایت آنالیز و بهینه شود.
چون بیشتر از 95 درصد از مخاطبین در صفحه اول به نتیجه می رسند و دیگر به صفحه 2 گوگل و صفحات بعد نگاه نمی کنند. باید تمام سعی مان رسیدن به صفحه اول باشد تا بتوانیم به فروش بالا برسیم.