09176256031

سئو چیست؟ هر آنچه در مورد سئو باید بدانیم

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو چیست؟ هر آنچه در مورد سئو باید بدانیم

سئو چیست؟

فهرست مطالب

هر وقت در مورد تکنولوژی های جدید صحبت می کنیم معمولا کلمات و اصطلاحاتی می شنویم که تا به حال از آنها چیزی نشنیده بودیم و هیچ ایده و نظری هم نمی توانیم بدهیم. سئو هم یکی از اصطلاحات است.

اما می خواهیم یک بار برای همیشه با سوالات و اصطلاحات مربوط به SEO آشنا شویم.

سوالاتی مثل:

سئو چیست؟ (What is S.E.O)

سئوکار به چه کسی می گوییم؟ متخصص سئو کیست و چه کار می کند؟

خدمات سئو سایت چیست؟

هزینه های سئو سایت زیاد است؟

تبلیغ گوگل بهتر است یا سئو؟

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

برای آشنایی و پیدا کردن جواب تمام این سوالات و اهمیت سئو، با “آژانس انجام سئو” در این مطلب همراه باشید.َ

فهرست مطالب

تعریف SEO

تمام کارها و عملیاتی که روی سایت انجام می شود تا به گوگل ثابت کند که سایت ما لیاقت قرار گرفتن در رتبه یک را دارد، سئو می گوییم. این تعریف ساده ای بود از SEO

سئو چیست؟

رفتار همه ما در این چند سال خیلی تغییر داشته، همه ما معمولا برای پیدا کردن اطلاعات یا استفاده از خدماتی که نیاز داریم به گوگل مراجعه می کنیم و آن را سرچ می کنیم، حتی کودکان هم به جستجو در گوگل روی آوردند. مثلا سرچ می کنند “کارتون باب اسفنجی” یا بصورت صوتی و یا نوشتاری، نتیجه آن قسمت های مختلف از این کارتون است که به ما نمایش می دهد.

صفحه نتایج جستجو

فرض کنید شما در بلوار اندرزگو دنبال یک کلینیک زیبایی برای تزریق ژل می گردید، عبارت ” تزریق ژل در اندرزگو” را تایپ می کنید، یا برای شستشوی مبل های داخل خانه جستجو می کنید “مبل شویی در سعادت آباد”؛ گوگل یک سری سایت به شما نمایش می دهد.

اما این سایت هایی که رتبه های اول یا دوم هستند، شانسی رتبه دارند یا گوگل با سلیقه خودش ترتیب نمایش را مشخص کرده است؟

گوگل سایت هایی را در رتبه های بالا نمایش می دهد که لیاقت نمایش در این جایگاه را داشته باشد. ولی چطوری؟

تمام کارها و عملیاتی که روی سایت انجام می شود تا به گوگل ثابت کند که سایت ما لیاقت قرار گرفتن در رتبه یک را دارد، سئو می گوییم. این تعریف ساده ای بود از SEO، اما معنی لغوی آن عبارت است از:

سئو یا (SEO  (Search Engine Optimization؛ به معنی بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو ست یا به زبان ساده تر، انجام کارها و بهینه کردن سایت برای دیده شدن در صفحات اول جستجوی های کاربران.

مفهوم سئو و تجربه کابری

به بیان دیگر منظور از فرآیند سئو، افزایش ترافیک ارگانیک ورودی به سایت است. بطور مثال سایت شما در زمینه فروش لپ تاپ فعالیت دارد، وقتی کاربر کلمه خرید لپ تاپ را جستجو می کند با این صفحه مواجه می گردد.

سئو باعث می شود در این صفحه و رتبه های بالا، سایت شما دیده شود.

سئو سایت یک فرایند شامل مواردی مثل؛ تولید محتوای با کیفیت، تحقیق کلمه کلیدی، لینک سازی، ساختار سایت، رفع مشکل تکنیکال و … است که در ادامه با تمام این موارد آشنا می شویم.

چرا سئو اهمیت دارد؟

صفحه نتیجه جستجو ( Search Engine Results Page) که به اختصار صفحه SERP گفته می شود، یک منبع بزرگ برای ورودی و جذب کاربران است. در نمودار زیر مشاهده می کنید بیشترین ترافیک یک وبسایت از SERP است.

آمار ترافیک سرچ کاربران 

با توجه به آمارها، بیش از 60% از ترافیک یک سایت، توسط موتورهای جستجو مثل گوگل، یاندکس یا بینگ به دست می آید. با یک مقایسه ساده می توانیم متوجه شویم تعداد ورودی از موتورهای جستجو، 10 برابر بیشتر از شبکه های اجتماعی است.

جدول ترافیک ورودی سایت ها

سئو در افزایش فروش هم تاثیر دارد؟

ابتدا یک سوال از خودمان بپرسیم و بعد جواب این پرسش را می دهیم.

چرا ما سایت طراحی کردیم؟ هدف ما چیست؟
جواب واضح و روشن است، کسب درآمد، اولین و مهم ترین هدف ماست. اما مهمترین راه حل برای بالا بردن فروش و درآمد سایت و بیشتر شدن بازدید آن، سئو است. سئو یک راه موثر برای افزایش درآمد سایت و برتری آن نسبت به رقبا است.

افزایش فروش باخدمات سئو سایت با انجام سئو
سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید نردبان ترقی را طی و از رقبای خود سبقت بگیرید. سئو به افزایش درآمد سایت از طریق بازدید کمک می‌کند.
افزایش فروش برای همه بیزینس ها اولین اولویت است چه کسب و کار سنتی باشد یا آنلاین تفاوتی ندارد. برای اینکه فروش یک کسب و کار افزایش پیدا کند، باید بیشتر دیده شود.
فرض کنید می خواهید یک مغازه باز کنید و یک کار سنتی را شروع کند، اولین نکته ای که توجه می کنید موقعیت فروشگاه است و هرچه مغازه در جای شلوغ و پر ترددی تری باشد، قطعا برای همه مطلوب تر است، چرا؟ چون به اصطلاح بازاری های قدیم، پاخور خوبی دارد و احتمال فروش بالاتر و سودآوری بیشتری نیز دارد.
مغازه ای که بر خیابان اصلی یا ورودی یک پاساژ پررونق باشد، از مغازه مشابه ای که در کوچه باشد، هم مشتری بیشتر دارد و هم بازدید و سود بیشتر خواهد داشت.

در دنیای وب و فضای اینترنت نیز همین طور است؛ با این تفاوت که موقعیت مغازه شما با موقعیت مکانی مثل خیابان اصلی یا کوچه پس کوچه سنجیده نمی‌شود. در بیزینس آنلاین، موقعیت مغازه (وب سایت) شما را، جایگاه و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو ( SERP) تعیین می‌کند.

هرچه فروشگاه اینترنتی شما (چه سایت فروشگاهی و چه خدماتی) جایگاه و رتبه بالا‌تری داشته باشد، قطعا مشتریان بیشتری نیز خواهد داشت؛ و نتیجه این افزایش مشتری، بالا رفتن فروش و سودآوری بیشتر است. حال، این موتور جستجو (گوگل) است که جایگاه و رتبه سایت شما را مشخص می‌کند، این کار را با در نظر گرفتن استاندارد‌ها، فاکتورها و معیار‌هایی که دارد، انجام می‌دهد.

سئو (SEO)، سایت شما را به کاربران سراسر دنیا نشان می دهد
با سئو کردن سایت می توانید شاهد افزایش ورودی کاربران به سایت خودتان، شوید. ارزش واقعی سئو، چیزی فراتر از افزایش بازدید است. بطور کلی، سئو‌ی خوب و حرفه ای به چند دلیل در افزایش فروش اهمیت فراوان دارد:

  • باعث بالا بردن اعتماد و اعتبار می شود
  • باعث افزایش ترافیک و بازدید می شود
  • نسبتا ارزان و به صرفه است
  • استراتژی بلند مدت است
  • در صفحه اول نباشید، بازی را باخته اید

اگر سایتم را سئو کنم، فروشم خوب می شود؟

در سال های اخیر و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، همچنین اینترنتی شدن بیشتر خرید و فروش ها ، سئو کردن سایت، بهترین و موثرترین انتخاب برای سودآوری و افزایش فروش است.
زمانی که سایت شما از نظر گوگل و موتورهای جستجو، سایت خوبی شناخته شده باشد، در رتبه های اول جستجوهای گوگل قرار داشته باشد، بی‌‌شک مسیر شما درست است و در حوزه‌‌ای که فعالیت دارید بهترین هستید.

SEO و افزایش فروش
به این مرحله که رسیدید، تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا ارائه خدمات به کاربرانتان است . به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده‌‌اید و کفش را بصورت آنلاین و از طریق سایت می فروشید، اما فروش خوبی ندارید، سئو برای شما بهترین گزینه است.
هرچقدر هم به ظاهر و محتوای سایت خود اهمیت دهید و هرچقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت شما را کاربران مشاهده نکنند، فایده‌‌‌ای نخواهد داشت. خیلی مهم است که سایت شما برای یک انسان بهینه و قابل استفاده باشد.

چرا و به چه دلیل سایت من به سئو نیاز دارد؟

شبکه های اجتماعی می توانند به فروش و جذب کاربر به ما کمک کنند ولی بیشترین بخش ترافیک در دنیای اینترنت، از طریق موتورهای جستجو مثل: گوگل، بینگ، یاندکس، ادج، یاهو است. موتورهای جستجو روش اصلی هدایت کاربران به سایت ها هستند، چه سایت فروشگاهی باشد یا سایت ارائه خدمات یا محتوا محور، تفاوتی ندارد و این موضوع کاملا اثبات شده است.
اما دلایل اصلی که سایت شما باید از خدمات سئو استفاده کند عبارتند از:

  • سبقت از رقبا
  • در صدر نتایج گوگل دیده می شوید
  • مخاطب و مشتری هدفمند وارد سایت می شوند
  • فروش افزایش پیدا می کند
  • هزینه سئو، کمر از هزینه تبلیغات است
  • تبلیغات گوگل با هزینه است ولی سئو در گوگل رایگان
  • در حوزه کاری خود به عنوان مرجع شناخته می شوید
  • باشگاه مشتریان می توانید درست کنید
  • اعتماد کاربران به شما بیشتر نی شود
  • اطلاعات مشتریان مثل شماره و … را به راحتی بدست می آورید
  • تعداد افرادی که عضو سایت می شوند، افزایش پیدا می کند

موتور جستجو چیست؟

وقتی شما مطلب یا نوشته یا عکس و فیلم در سایت خود بار گذاری می کنید، موتورهای جستجو توسط ربات یا خززنده های خود، صفحات سایت شما را کرال می کنند، یعنی خزنده ها در تمامی محتوای شما خزش می کنند.

نحوه کار موتور جستجو و ایندکس صفحات جدید

این ربات ها بر اساس دستورات پیش فرض خود، تمام محتوای صفحه از جمله متن، تصویر، صوت، فیلم را بررسی می کند. این صفحات در صورتی که بتوانند نیازهای مخاطبین را برطرف کنند، گوگل آنها را به فهرست محتواها اضافه می کند و به کاربران نمایش می دهد.

چگونه موتورهای جستجو صفحات جدید را پیدا می کنند؟

موتورهای جستجو توسط ربات های خود  صفحات سایت را می خوانند. برای پیدا کردن صفحات جدید، این خزنده ها از یک صفحه شروع به خواندن می کنند و وقتی به لینک می رسند، از طریق آن به صفحات جدید می روند.

یکی از راههای موثر برای ایندکس شدن مطالب جدید، لینک دادن از صفحات قدیمی سایت به آنهاست.

چرا گوگل بدون سئو، سایت مرا نمی بیند؟

موتورهای جستجو، همواره در حال پیشرفت برای اینکه بتوانند بهترین، دقیق ترین پاسخ را به کاربر ارائه کنند. سئوی اصولی و حرفه ای می تواند توجه بیشتر به سایت شما روانه کند و باعث بالا بردن ترافیک و بازدید از وب سایت شود.

اگر این روند درست و اصولی پیش نروند، ممکن است باعث افت رتبه سایت، که قابل مشاهده توسط کاربر نباشد و یا حذف آن از نتایج شود و این امر کسب و کار شما را عقب انداخته و گاهی قابل جبران نیست.

گوگل چطور کار می کند؟

موتور جستجوی google برای ارائه نتیجه به مخاطبین خود از 3 مرحله استفاده می کند، این مراحل عبارتند از:

  • کرال
  • ایندکس
  • رتبه بندی

 

گوگل چطور کار می کند؟

در ادامه توضیحات بیشتر در مورد هر کدام از مراحل می دهیم تا با نحوه کارکرد غول موتورهای جستجو بیشتر آشنا شوید.

کرال Crawling

کرال یا خزش (Crawl)؛ گوگل برای جستجو و پیدا کردن صفحات جدید در وب، از ربات استفاده می کند. این ربات ها، در صفحات سایت خزش می کنند و مطالب را می خوانند. تمام این موارد از طریق کدهای سایت انجام می شود.

ایندکس Index

وقتی ربات های گوگل صفحه یک سایت را پیدا می کنند، تمام مطالب و محتوای آن مانند متن، صوت، فیلم و عکس را بررسی می کند و در صورتیکه مورد تایید باشند، آنها را به فهرست خود اضافه می کند تا در زمان لازم به مخاطبین نمایش دهد.

رتبه بندی Ranking

وقتی محتواها در فهرست مخصوص گوگل قرار می گیرد، الگوریتم های گوگل آنها را رتبه بندی می کند. در این مرحله است که مشخص می شود در زمان جستجوی کاربر، کدام سایت با چه کلمه ای در کدام صفحه و با چه جایگاهی نمایش داده شود.

تبلیغات پولی گوگل ادز با سئو چه تفاوتی دارد؟

شاید در برخی از جستجوها دیده باشید که در کنار رتبه های اول یا آخر صفحه یک کلمه “آگهی” یا ” Ad” نوشته شده است. اما بقیه نتایج چیزی نوشته نشده است. نتایجی که گوگل به ما نمایش می دهد به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. نتایج ارگانیک یا طبیعی
  2. نتایج تبلیغاتی

اما نتایج طبیعی با نتیجه پولی یا Ads چه تفاوتی دارد؟ در ادامه توضیح می دهیم.

نتیجه جستجوی طبیعی و ارگانیک

نتیجه های طبیعی، نتایجی هستند که بر اساس عملکرد و شایستگی های خود رتبه بندی شده اند و بصورت طبیعی در صفحه نتایج نمایش داده شده اند. موتورهای جستجو، نتایج صفحات SERP را براساس صدها فاکتور و با الگوریتم های پیشرفته خود ارزیابی و رتبه بندی می کند. این نتایج قابل اعتمادتر و معتبرتر نزد کاربران هستند.

سئو و تبلیغات ادز

وقتی از خدمات سئو سایت صحبت می کنیم، منظورمان از بهینه شدن سایت دقیقا نتیجه طبیعی و ارگانیک است. سئو یعنی بدست آوردن جایگاه در نتایج طبیعی

نتیجه تبلیغاتی Ads

نتایج تبلیغاتی، در بالای نتایج طبیعی یا پایین آن در صفحه جستجو نشان داده می شود و از نتایج ارگانیک جدا هستند. سایت ها در ازای پرداخت هزینه در این جایگاه نمایش داده می شوند و بصورت موقت و تا زمان پرداخت مبلغ در این جایگاه هستند.

گوگل با قرار دادن AD در کنار سایت، به کاربران خود اعلام می کند که این سایت از طریق پرداخت هزینه تبلیغات نمایش داده شده است.

گوگل ادز

در کلمات پر رقابت، هر سایتی که هزینه بیشتری  پرداخت کند جایگاه بالاتر هم دارد.

سئو بهتر است یا تبلیغات گوگل؟

بسیاری از صاحبین کسب و کار این سوال را می پرسند که از تبلیغ گوگل استفاده کنم یا سایت را سئو کنم؟ برای جواب ابن سوال معایب و مزایای هر کدام را بررسی می کنیم.

معایب سئو سایت

سئو کردن یک سایت زمان براست و اگر توسط یک متخصص انجام نشود ممکن است نتیجه عکس بگیرید.

مزایای سئو سایت

سئو یک فرایند است ولی وقتی به نتیجه برسد در دراز مدت هم تاثیر گذار است و رتبه آن باقی می ماند. هزینه آن به نسبت تبلیغات کم تر است.

معایب تبلیغات گوگل

گران بودن تبلیغات یکی از معایب اصلی آن است

مزایای تبلیغات گوگل

هدفمند بودن تبلیغات گوگل، یکی از مهم ترین مزیت های این نوع تبلیغ است.

جدول مقایسه تبلیغ گوگل و سئو:

[wpdatatable id=2]

هدف از بهینه کردن سایت چیست؟

یکی از اهداف و آرزوهای هر صاحب کسب و کاری، این است که اولین گزینه جلوی مخاطب هدفش باشد!

در دنیای وب، میلیون ها وب سایت وجود دارد و در هر زمینه ای هزاران سایت، رقابت دنیای آنلاین نیز بسیار شدید است.اما برای اینکه شما به مخاطب نشان داده شوید، باید گوگل قانع شده باشد که محتوای شما ارزشمند است و بهتر است زودتر از بقیه محتواها به همه نشان داده شود.

هدف از سئو همین است، سایت شما سئو میگردد تا موتورهای جستجو قانع شوند که وب سایت شما را بالاتر از سایرین به مخاطب نمایش دهند.

بیشتر بازدید ها را سه لینک اول می گیرند، در نتیجه هدف همه سایت هاست که با کلمه کلیدی هدف و پر جستجوی خود در رتبه های اول تا سوم صفحه نتایج جستجو باشند.

هدف خدمات سئو سایت چیست؟

می توان از SEO به عنوان یک دانش فنی نام برد که از 3 بخش اصلی درست شده است.این سه بخش عبارتند از:

  • سئو داخلی On Page SEO
  • سئو خارجی Off Page SEO
  • سئو تکنیکال Technical SEO

 

انواع روش های سئوبرای اینکه یک سایت به خوبی بهینه سازی شود باید در هر 3 حوزه کارهای بهینه سازی آن انجام شود، در ادامه توضیح بیشتر در هر بخش می دهیم.

سئو داخلی یا  On Page SEO

تمام کارهایی که برای بهینه سازی در داخل سایت خودتان انجام می گردد، On Page SEO  می گوییم.مثل تولید و سئوی محتوا، که از اقدامات اصلی  است.سئو داخلی از زیر مجموعه های زیادی تشکیل می شود مثل تولید و سئو محتوا، لینک سازی داخلی و … تشکیل می شود.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین کارها، تولید محتوای سایت است اما نه هر محتوایی.اینطور نیست که هر محتوایی را داخل سایت بگذاریم و انتظار رشد داشته باشیم.محتوا باید معیارهای لازم را داشته باشد.

گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم های خود را بروز می کند و ما برای رتبه گرفتن باید محتوایی تولید کنیم که با این الگوریتم ها همخوانی و مطابقت داشته باشد و قوانین را رعایت کرده باشیم.

برای کنترل محتوا ها که گوگل پسند هستند یا نه می توانیم از ابزارها استفاده کنیم اما همیشه به یاد داشته باشید که محتوا باید برای کاربر باشد.اما برای کنترل و سنجش محتوا در سایت وردپرسی می توانیم از افزونه استفاده کنیم.معروف ترین و بهترین این افزونه ها عبارتند از:

  • افزون رنک مث Rank Math
  • افزونه یواست Yoast SEO
  • آل ابن وان All in one SEO

که شما می توانید یکی از این افزونه ها را در پیشخوان وردپرس سایت خودتان نصب کنید و از راهنمایی های آنها برای سئو داخلی استفاده کنید.

افزونه های سئو

وقتی محتوایی را در سایت بارگذاری می کنید، این افزونه ها به نوشته شما امتیاز می دهند و برای گرفتن امتیاز بیشتر نیز راهنمایی می کند.

البته همیشه به این نکته توجه کنید که این امتیاز ها ربطی به گوگل ندارد و فقط برای راهنمایی سئوکار است.اینکه امتیاز بالا بگیرید، نشان دهنده این نیست که سئو داخلی شما هیچ ایرادی ندارد و به رتبه 1 می رسید، بلکه یک ابزار برای راهنمایی و کمک به شماست.

سئو خارجی Off Page SEO

همانطور که از اسم آن پیداست، هر کاری که برای بهینه سازی سایت در خارج از سایت انجام می شود را Off Page SEO می گوییم.یعنی ارتباط سایت شما به دیگر سایت ها، برای گوگل نشان دهنده اطلاعات مهمی است.

از جمله مهم ترین کارهای مربوط به آف پیج سئو، می توان از:

  • ساخت و گرفتن بک لینک
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات
  • فعالیت در انجمن ها، پست مهمان، وبلاگ ها و …

نام برد.تمام این کارها در بهینه سازی سایت و گرفتن رتبه از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به سئو شدن سایت کمک می کنند.

سئو تکنیکال Technical SEO 

تمام اقداماتی که برای درست نشان دادن سایت به کاربر و گوگل، پیدا کردن سایت توسط گوگل، فهماندن سایت و ایندکس شدن آن،  انجام می شود را تکنیکال سئو می گوییم.مهم ترین قسمت های تکنیکال عبارتند از:

  • ارزیابی و بهبود سرعت لود سایت
  • بررسی و اصلاح لینک های شکسته و خراب
  • امنیت سایت
  • افزایش نرخ کروال و ایندکس
  • ساخت نقشه سایت
  • ریسپانسیو 

تمام این اقدامات در تکنیکال است.البته تمام موارد مربوط به تکنیکال را نباید متخصص سئو اصلاح کند و انجام دهد، اما باید آن را بداند.

سئو برای گوگل است یا کاربر؟

در تعریف سئو از دید گوگل، بارها به این نکته اشاره شده است که باید هدف وبسایت، رفع نیاز کاربر باشد.طبق تجربه ما، سایت هایی که استراتژی و هدف خود را بر همین اساس بنا کردند، موفق بودند .البته رعایت نکات و الگوریتم های گوگل هم نباید فراموش کنیم. 

فاکتورهای رتبه بندی در گوگل

گوگل برای رتبه بندی سایت ها، فاکتورهایی را در نظر می گیرد و بر اساس این فاکتورهاست که به سایت ها امتیاز می دهد.اما مهم ترین فاکتورها عبارتند از:

  • وجود کلمه کلیدی در دامنه
  • عنوان سایت و تناسب آن با کار وب سایت
  • هدینگ ها
  • سرعت بارگذاری 
  • ریسپانسیو
  • لینک های ورودی به سایت
  • تعداد لینک های خروجی
  • موقعیت سرور
  • فایل های چند رسانه ای
  • بک لینک

هر کدام از این فاکتورها، تاثیر مستقیم در رتبه بندی دارند و سایت شما باید در تمام موارد استانداردها را حفظ کند.

الگوریتم های گوگل

شاید شما هم بارها این جمله را شنیده باشید که “طبق الگوریتم گوگل این نتیجه به دست آمده”؛ اما الگوریتم گوگل چیست؟ مجموعه دستورالعمل هایی که باعث می شوند صفحات مرتبط و نزدیک از بستر وب برای کوئری جستجو شده کاربر نمایش داده شود، الگوریتم می گوییم.

الگوریتم های گوگل

این الگوریتم ها در طول سال بارها تغییر می کنند و بعد از هر آپدیت الگوریتمی، تاثیرات  مثبت یا منفی روی سایت ها اعمال می گردد.

هر روز این الگوریتم ها پیشرفته تر و هوشمند تر می شوند و بهتر و دقیق تر هدف کاربر از سرچ را تشخیص می دهند.

البته هیج اطلاع دقیق و اعلام شده ای از طرف گوگل در مورد نحوه کارکرد این الگوریتم ها در دسترس نیست.اما تیم ما با تجربیاتی که از سئو سایت ها در این مدت به دست آورده، چند عامل را برای بهینه سازی باید در نظر گرفت.برای سئو سایت این سوالات را از خودتان بپرسید و این نکات را در وبسایتتان رعایت کنید:

  • محتواهای شما نیاز کاربر را رفع می کند؟
  • کیفیت محتوای منتشر شده خوب است؟
  • سئو محلی را رعایت کرده اید؟
  • سرعت لود صفحات خوب است؟
  • محتوای این صفحه ارتباط نزدیک با منظور کاربر دارد؟
  • صفحات وب سایتتان ریسپانسیو (موبایل فرندلی) هستند؟
  • محتوای شما برای کاربر قابل فهم است؟
  • سئو داخلی انجام شده؟
  • سیگنال از شبکه های اجتماعی به سایت ارجاع  می شود؟
  • صفحه از سایت بک لینک دارد؟
  • لینک سازی داخلی بر اساس استراتژی انجام شده؟
  • امنیت سایت درست است؟
  • محتوای شما بصورت تخصصی تهیه شده و قابل اعتماد کاربر است؟

این نکات را برای بهینه سازی سایت در نظر بگیرید و تمام موارد را کنترل کنید.

اما مهم ترین الگوریتم های گوگل چی هستند و برای چه کاری استفاده می شوند؟با ما همراه باشید تا در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد بدهیم.

مهم ترین الگوریتم های گوگل

با الگوریتم های گوگل آشنا شدیم و وظایف آنها را فهمیدیم، اما هر الگوریتم بر اساس دستورالعمل تعریف شده وظیفه خاص خود را در آنالیز محتوا و صفحه سایت بر عهده دارد.

هر روز میلیون ها محتوا در سراسر وب بارگذاری می شود، چه محتوایی کیفیت بهتری دارد و به درد کاربر می خورد تا گوگل آن را نمایش دهد؟

تمام محتواهای منتشر شده، توسط الگوریتم ها بررسی می شوند و با توجه به ارزش هر کدام، رتیه بندی شده و به کاربران نمایش داده می شود.مهم ترین الگوریتم های گوگل عبارتند از:

  • الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm
  • الگوریتم پاندا Panda Algorithm
  • الگوریتم کبوتر Pigeon
  • الگوریتم ونیز Venice
  • الگوریتم برت Bert
  • الگوریتم رقص گوگل Dance
  • الگوریتم سند باکس Sand Box
  • الگوریتم رنک  برین Rank Brain
  • الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird Algorithm
  • الگوریتم تازگی محتوا Freshness Algorithm
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس Mobile First Index
  • الگوریتم گورخر Zebra Algorithm
  • الگوریتم دزدان دریایی Pirate Algorithm
  • الکوریتم موبایل گدون Mobilegeddon
  • الگوریتم موش کور Possum Algorithm
  • الگوریتم ضد اسپم Payday Loan
  • الگوریتم مدیک Medic Algorithm
  • الگوریتم هوش مصنوعی  MUM

این الگوریتم ها به مرور زمان پیشرفته تر و با هوش مصنوعی، قوی تر می شوند.

گوگل پنالتی چیست؟

پنالتی شدن چه تاثیری روی رتبه سایت ما خواهد داشت؟ جریمه‌هایی که از طرف گوگل روی صفحات سایت اعمال می‌شود، اثرات منفی بسیار زیادی بر روی رتبه و جایگاه صفحات خواهد گذاشت. این جریمه‌ها گاهی مستقیما از سمت الگوریتم‌ها  روی سایت اعمال می‌شود و گاهی از سوی مدیران ارشد گوگل به طور دستی روی سایت پیاده می‌شود.

گوگل پنالتی

در هنگام بهینه‌سازی صفحات، شما می‌بایست علاوه بر کاربران، نیم نگاهی به قوانین و دستورات الگوریتم‌های گوگل داشته باشید. الگوریتم‌ها تمایل ندارند که سایت‌ها، خارج از چارچوب تعریف شده فعالیت کنند و به همین دلیل درصورت مشاهده هرگونه تخلف سریعا به بررسی آن می‌پردازند و در صورت لزوم جرایم سبک و سنگینی برای آن صفحه لحاظ می‌کنند.

آژانس “انجام سئو” در محتوایی جامع و کامل تمام تکنیک‌های جلوگیری از جریمه های گوگل پرداخته،   شما می‌توانید با مراجعه به مقاله “راهنمای جلوگیری از جرایم گوگل” با این تکنیک‌ها به طور کامل و راههای رفع آنها آشنا شوید.

ویژگی های محتوای با کیفیت چیست؟

در چند قسمت اشاره کردیم به محتوای با کیفیت، اما به چه محتوایی با کیفیت می گوییم؟از نظر موتورهای جستجو، محتوایی که ویژگی و شاخصه های زیر را داشته باشد:

  • استفاده از کلیدواژه در پاراگراف اول
  • آدرس صفحه (URL) کوتاه و با معنی باشد
  • از تصاویر و فیلم و صوت استفاده شده باشد
  • از لیستینگ، بولت استفاده شود
  • عنوان مقاله جذاب و ترغیب کننده باشد
  • کلمه کلیدی در عنوان استفاده شده باشد
  • توضیحات متا کامل و حاوی کلیواژه مرکزی باشد
  • محتوا متناسب با حوزه کاری سایت نوشته شده باشد
  • از هدینگ ها به درستی استفاده شده باشد
  • از کلمات کلیدی در هدینگ استفاده کنیم
  • محتوا جامع و کامل باشد
  • از لینک های داخلی درست و بجا استفاده شده باشد
  • در صورت نیاز به منابع خارجی لینک داده شود
  • کاربر با خواندن محتوا، از سایر محتواها بی نیاز باشد

برای اینکه سایت شما بهینه شود باید تمام این موارد در محتواهای منتشر شده خودتان رعایت کنید.

محتوای بی کیفیت به چه محتوایی گفته می شود؟

محتوایی که در سایت می گذارید باید با دقت و کیفیت لازم منتشر شود که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم.اما محتوای بی کیفیت از نظر گوگل به جه محتوایی می گوییم؟

محتوای بی کیفیت:

  • دارای لینک های زیاد و نامرتبط
  • نرخ پرش زیاد کاربران
  • چگالی کم کلمه کلیدی
  • حضور کم کاربر در آن صفحه
  • عدم سازگاری با الگوریتم های گوگل
  • بک لینک های بی کیفیت
  • مشکل تکنیکال 
  • خزش ربات ها به درستی انجام نگیرد

همیشه سعی کنید قبل از بارگذاری محتوا، از کیفیت و مواردی که گفته شد اطمینان حاصل کنید که رعایت شده باشد.

معماری سایت در جهت سئو

اصلاح ساختار سایت

معماری و ساختار یک سایت به طریقه دسته بندی و دسترسی راحت کاربر به همه قسمت های سایت اشاره می کند.برای داشتن یک ساختار استاندارد، باید راحتی کاربر در نظر بگیریم.

اگر یک ساختار بهینه، اصولی و مطابق نیاز کاربر داشته باشیم، مخاطب زمان بیشتری در سایت ما می گذراند و ارتباط بیشتری با ما می گیرد و تعامل او نیز افزایش پیدا می کند.

یک ساختار اصولی، باید به کاربر کمک کند تا با کمترین میزان کلیک به صفحه هدف خود برسد، موقعیت خود در سایت را بداند، در صورت نیاز به هر جا یا صفحه اصلی برگردد و سردرگم نشود.

عملیات سئو یعنی چی؟

در واقع موتورهای جستجو دنبال رتبه‌دادن به وبسایت‌هایی هستند که برای کاربران مفید باشند و کاربران بتوانند به جواب سوالات خود برسند و مشکلشان حل شود و در نهایت برای کاربر بهینه سازی شده باشند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته می‌شود.

موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به مخاطبین هستند. به عبارتی موتورهای جستجو به دنبال ارائه نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، مرتبط‌ترین محتوا به چیزی باشد که شخص جستجو کننده به دنبال آن است.

بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایت‌های مختلف را بررسی می کند تا بهتر متوجه موضوع و کیف محتوای آنها و نوع ارائه خدمات شوند.

بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی هدف شما باشد.

با چه روش هایی می توان سئو کرد؟

 

روش های سئو سایت، سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاهبهینه سازی یک سایت را می توان از چند روش استفاده کرد، این تقسیم بندی بر اساس قوانین گوگل انجام شده است. برای خدمات سئو سایت، می توان از این روش ها استفاده کرد:

  1. سئو کلاه سفید
  2. سئو کلاه سیاه
  3. سئو کلاه خاکستری

که هر کدام از این روش ها راه و روش خاص خود را دارند که برای آشنایی بیشتر در ادامه توضیحاتی در مورد آنها می دهیم.

سئو کلاه سفید White Hat SEO

به روشی که براساس قوانین و مقررات گوگل و بدون هرگونه تخلفی انجام می گردد.این روش بسیار امن است و باعث جریمه نیز نمی شود.

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO

به تکنیک و روش هایی که بر خلاف قوانین و اصول موتورهای جستجو مثل گوگل، برای کسب رتبه و بالا بردن جایگاه انجام می شود، سئو سیاه می گویند.

اجرای این تکنیک‌ها، ممکن است در ابتدا سبب بهبود رتبه و بالا رفتن جایگاه صفحات سایت گردد ولی به محض متوجه شدن موتورهای جستجو، به شدت جریمه و پنالتی شده و به احتمال زیاد از نتایج به کلی حذف می گردند.

برخی از تکنیک های کلاه سییاه عبارتند از:

  • محتوای کپی، بی کیفیت
  • خرید بک لینک
  • استفاده از متن های غیر قابل مشاهده
  • کامنت اسپم
  • لینک سازی در مزرعه لینک
  • ریدایرکت های زیاد و گمراه کننده

سئو کلاه خاکستری Grey Hat SEO

روش های کلاه سیاه که گوگل متوجه آن نشود کلاه خاکستری می گویند یا به عبارتی دیگر، روش هایی که بین کلاه سفید و سیاه هستند.

سئو‌ی کلاه خاکستری ذاتا عمل بدی نیست اما با نیت رسیدن به رتبه های بالا و جلو افتادن در رتبه بندی‌ها انجام می‌شود. 

سئو منفی چیست؟

برای بهبود سئوی یک سایت از چه تکنیک هایی استفاده کنیم؟

وقتی محتوایی را در سایت بارگذاری و سئو می کنیم، برای بهبود بهینه سازی، می توان از تکنیک هایی برا بالا بردن رتبه آن صفحه استفاده کنیم.تکنیک های بهبود سئو سایت عبارتند از:

  • اضافه کردن ویدیو به صفحه
  • بهبود سرعت لود آن صفحه
  • ریسپانسیو بودن صفحه
  • استفاده از تصاویر با کیفیت و کم حجم
  • مقاله جامع و یونیک باشد
  • چگالی کلمه کلیدی مناسب باشد
  • اضافه کردن پادکست
  • آپدیت کردن محتوا
  • لینک سازی اصولی
  • محتوا برای کاربر نوشته شود نه موتور های جستجو

شما با رعایت این نکات می توانید سئوی صفحه را بالا ببرید و ارزش آن صفحه نزد موتورهای جستجو بیشتر شود.البته مهم ترین نکته مورد آخر است “محتوا را برای کاربر بنویسید نه موتورهای جستجو”

سوشال سیگنال چه تاثیری بر سئو دارد؟

سیگنال شبکه های اجتماعی یا سوشال سیگنال، یکی از روش های جدید و نوین برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک وب سایت شماست.البته شبکه های اجتماعی بصورت مستقیم روی سئوی سایت شما تاثیر گذار نیستند اما باعث دیده شدن بیزینس شما می شوند و به برندینگ کمک بزرگی می کنند.

بسیاری از صاحبین کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای، تبلیغ برند و بیزینس خودشان و یا پاسخ به برخی سوالات رایج و بالا بردن میزان رضایت کاربران خود استفاده می کنند.

اعتماد سازی مخاطبین و در نتیجه انتقال مخاطب به سایت، از مهم ترین کارهای شبکه های اجتماعی است و اگر درست و اصولی روی سوشال کار کنید، جذب زیاد و سریعی خواهید داشت.

رفتار کاربر در سئو موثر است؟

چند بار تاکید کردیم که محتواهای سایت برای کاربر بنویسید و این جمله جواب سوال را می دهد: بله؛ رفتار کاربران بر سئوی یک سایت تاثیر می گذارد.گوگل به سایت هایی امتیاز بیشتر می دهد که تعامل بیشتری با کاربران داشته باشد.

الگوریتم های گوگل، رفتار کاربران را با دقت زیر نظر می گیرد وآنها را تحلیل می کند.مخاطبین سایت شما ممکن است محتوای سایت را فراموش کنند ولی حس خوب و تجربه استفاده از سایت را فراموش نمی کنند.

کاربر وقتی یک سایت را باز می کند، چند ثانیه بعد باز نشود به احتمال زیاد آن را می بندد و یا در موبایل یا تبلت به درستی نمایش داده نشود، از آن دیگر استفاده نمی کند و اگر این موارد زیاد تکرار شود، گوگل سایت دیگر را جایگزین می کند.

اصطلاحات
مهم در سئو

در دنیای سئو وبسایت، اصطلاحات زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی اصطلاح رایج و مهم آن می پردازیم.

استراتژی ( Strategy)

اولین قدم برای شروع سئو کردن سایت، تعیین استراتژی درست است.استراتژی یا هدف گذاری در تمام مراحل بهینه سازی سایت باید پیاده سازی شود.بطور مثال، بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی ( Keyword Research)، مشخص کنیم کدام کلمات کلیدی هدف برای کدام صفحه هدف گذاری و محتوای مناسب تولید شود و پس از مشخص شدن محتواها، زمان مناسب برای انتشار، مشخص می شود.

کلمه کلیدی (Keyword)

یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین اصطلاحات در سئو، کلمه کلیدی است.هر جا صحبت از سئو به میان می آید، اولین اصطلاح که استفاده می شود کلمات کلیدی است.کلمه کلیدی به عبارتی گفته می شود که برای سایت سودآوری بهمراه دارد.

انتخاب درست و هدفمند کلمات کلیدی در صفحات باعث می گردد که گوگل محتوای آن صفحه را به درستس درک کرده و به مخاطب هدف نشان دهد.

چگالی کلمات کلیدی ( Keyword Density)

به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در برگه یا محتوای صفحه تکرار می شود، چگالی کلمه کلیدی می گوییم.

چگالی کلمه کلیدی، باید مناسب با میزان تعداد کلمات کل محتوا باشد، یعنی نباید بطور مکرر از یک کلمه هدف را تکرار کنیم و در صورت تکرار زیاد کلمه کلیدی، جریمه از طرف گوگل برای آن صفحه در انتظار است.

صفحه سرپ SERP

SERP مخفف Search Engine Results Page است که به صفحه نتایج جستجو اشاره می کند.وقتی کلمه ای را در گوگل جستجو می کنید، صفحه نتایج را سرپ می گوییم.

دامین آتوریتی ( Domain Authority)

اعتبار کل یک دامنه  نزد موتورهای جستجو را دامین آتوریتی می گوییم که عملکرد کل سایت را در نظر می گیرد.اعتبار یک دامنه، با توجه به کیفیت صفحات سایت، محتواهای آن وبسایت، لینک سازی داخلی، بک لینک ها و … مشخص می شود.

Domain Authority که با نماد DA نشان داده می شود، عددی بین 0 تا 100 است و هرچه این عدد بیشتر باشد، اعتبار دامنه سایت نزد گوگل و موتورهای جستجو، بیشتر است.

پیج آتوریتی (Page Authority)

پیج آتوریتی، قدرت و اعتبار یک صفحه از سایت نزد گوگل گفته می شود.اما چه عواملی باعث افزایش یا کاهش پیج آتوریتی می شود؟

عوامل اصلی در افزایش یا کاهش پیج آتوریتی عبارت است از:

  • سن آن صفحه 
  • کیفیت محتوای آن صفحه
  • مقدار بک لینک های صفحه
  • ترافیک صفحه 
  • تکنیکال آن صفحه (ریسپانسیو بودن، سرعت لود، داده های ساختار یافته و … )

با توجه به موارد بالا، می توانیم با رعایت آنها، آتوریتی یک صفحه را افزایش دهیم.

ناوبری یا برد کرامب Bredcrumb

برد کرامب یا ناوبری صفحات، تکنیک ناوبری است که برای کمک به موتورهای جستجو و کاربران، برای درک رابطه بین صفحات سایت استفاده می کنیم.

Breadcrumb به معنی لغوی خرده نان است، و به کاربر کمک می کند که کجای سایت و در کدام صفحه قرار دارید و همچنین لینک سازی داخلی بین صفحات سایت نیز هست.

هدینگ ها (Heading)

یکی از راههای بهینه کردن صفحات و محتوا، استفاده از هدینگ هاست.تگ هدینگ در محتوای صفحه قرار می گیرد و موضوع آن پاراگراف را مشخص می کند.

هدینگ ها (تیتر) در صفحه از H1 تا H6 تقسیم بندی شده اند و مهم ترین تگ H1 است و هرچه به 6 نزدیک شویم کم اهمیت تر می شود.معمولا در هر صفحه فقط یک تگ H1 داریم و به عنوان، عنوان صفحه، نشان گذاری می شود. 

انکر تکست ( Anchor Text)

انکرتکست یا لنگر، به کلمه ای که لینک دار است گفته می شود..قتی شما روی یک کلمه از محتوا کلیک می کنید و به صفحه دیگر منتقل می شوید، آن کلمه Anchor Text است.

انکرتکست ها نزد کاربر و گوگل از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا کاربر با استفاده از آن اطلاعات جدید و محتواهای تازه ای را پیدا می کند و موتور جستجو هم می تواند صفحات را پیدا کند.

کنونیکال Canonical

وقتی چند صفحه مختلف یک محتوای مشابه حول یک موضوع در سایت داشته باشد، از تگ کنونیکال برای معرفی صفحه اصلی و هدف به گوگل استفاده می کنیم.

بطور مثال اگر موضوع سئو چیست، چند صفحه و چند محتوا با عنوان هایی مثل؛ سئو، سئو سایت، سئو سایت چیست، سئو با زبان ساده، تولید کرده باشیم، باید آدرس صفحه اصلی را با باقی صفحات مشابه قرار دهیم و به موتور جستجو بفهمانیم صفحه هدف کدام است.

نقشه سایت 

فهرست صفحات سایت، که برای موتورهای جستجو و ربات های گوگل قابل دسترسی است و به ربات های موتور جستجو برای کراول کمک می کند.نقشه سایت بصورت فایل XML است.

فایل Robot.txt

Robot.txt به موتورهای جستجو می گوید، بخش های خاصی از سات را نادیده بگیرد.یعنی برای جلوگیری از کراول موتورهای جستجو در صفحات خاص، بطور مثال صفحه سبد خرید یا ورود که احتیاج به ایندکس ندارد، با فایل robot به موتورهای جستجو دستور می دهید که ایندکس نکند.

تگ Alt

این تگ برای توصیف کردن تصاویر است.یعنی تصویر را توضیح می دهد و اگر تصویر بار گذاری نشود، تگ آلت جایگزین می شود.

زامبی پیچ

زامبی پیج یا صفحات یتیم، به صفحه یا محتوایی می گوییم که بلا استفاده و کم ارزش هستند.صفحاتی از سایت شما که هیچ ترافیکی ندارند و کسی آنها را نمی خواند، از صفحات دیگر سایت خودتان هم هیچ ترافیکی ندارد.از نتایج گوگل ورودی ندارد.

صفحات زامبی ممکن است از طرف موتور جستجو ایندکس شود ولی کسی آن را نمی خواهد.

ریدایرکت Redirect

ریدایرکت به معنی انتقال یک صفحه به صفحه دیگر است و به 2 دسته تقسیم می شود:

  • ریدایرکت 301
  • ریدایرکت 302

در ریدایرکت 301، انتقال بصورت دائمی است و شما به موتور جستجو اعلام می کنید که آدرس صفحه مبدا برای همیشه به صفحه مقصد انتقال داده شده است.

ریدایرکت 302، انتقال بصورت موقتی است و شما برای یک مدت مشخص یک صفحه را به صفحه یگر منتقل می کنید.

ارور 404؛ Not Found 404

شاید شما هم این پیام را زیاد دیده باشید: Not Found 404، این پیام وقتی داده می شود که آدرس صفحه ای که هستید پیدا نشده باشد.ممکن است آدرس صفحه اشتباه باشد و یا این صفحه وجود ندارد.

لندینگ پیج

لندینگ پیج یا صفحه فرود، به صفحه ای می گوییم که کاربر را به آن صفحه هدایت می کنیم و کاربر بعد از ورود تعامل با آن برقرار می کند.این تعامل ممکن است خرید، پر کردن یک فرم، دادن اطلاعات مثل شماره تماس یا ایمیل باشد، یا به عبارت ساده تر، کاربر یک اثر از خود در سایت جا می گذارد.

 کاربران ممکن است از هر طریقی وارد این صفحه شده‌باشد. اما نکته مهم، هدفدار بودن این مخاطبین است که به هیچ عنوان نباید به سادگی از کنا اطلاعات آنها عبور کنیم. افرادی که فرم را پر می کنند، با سایت ما به خوبی آشنا شده اند وما با اعتمادسازی می‌توانیم این کاربر را به خریدار تبدیل نماییم.

 

[wpdatatable id=1]

چطور اهداف خود را در سئو تعیین کنیم؟

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>