09176256031

کانسپت کلمه کلیدی یعنی چی؟

میزان پیشرفت خواندن شما

کانسپت کلمه کلیدی یعنی چی؟

کانسپت کلمه کلیدی (Keyword concept)

فهرست مطالب

 اگر در سئو، پنج مفهوم اصلی و اساسی وجود داشته باشد، قطعا یکی از آنها، کانسپت کلمه کلیدی است.

اگر به تمام اصول سئو واقف باشید ولی با مفهوم و کارکرد کانسپت کلمه کلیدی آشنا نباشید، نمی توانید سایت خود را اصولی سئو کنید و ابتدا باید کامل این موضوع را درک کنید.  حتی در یک سایت تمام موارد سئو را رعایت کنیم ولی کانسپت کلمه کلیدی را درست انتخاب نکنیم، سایت رتبه نمی گیرد و اگر هم در آن کلمه رتبه بگیرد بعد از مدتی، افت رتبه پیدا می کند و از نتایج حذف می شود.

برای آشنایی کامل این مفهوم مهم و اساسی در این مقاله با آژانس “انجام سئو” همراه باشید تا کانسپت کلمه کلیدی به زبان ساده را با هم مرور کنیم.

فهرست مطالب

ویدیو کانسپت کلمه کلیدی

اگر وقت ندارید متن این مقاله را بخوانید و برای درک بهتر ویدیو کانسپت کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو را ببینید.

کلمه کلیدی و سئو

کلمات پر جستجو (کلماتی که زیاد جستجو می شوند)  که کاربران در گوگل سرچ می کنند، کلمه کلیدی می گوییم. وقتی می خواهیم محتوایی را  بنویسیم باید در حوزه آن و مرتبط با کلمه  باشد. اگر بخواهیم محتوا را خلاصه کنیم و اطلاعات یک صفحه را بصورت یک عبارت درآوریم، به کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی (از ترکیب چند کلمه) می رسیم.

بطور مثال سایت شما در حوزه فروش کفش فعال است، کلمه کلیدی اصلی (کلمه بذر یا seed keyword) شما، خرید کفش است و محتوای دسته بندی محصولات شما باید در مورد این کلمه باشد.

در سئو 2023،  مفهوم و موضوع محتوا مهم تر از تک کلمه است ولی باید کلمات و عبارات هم خانواده را در نظر بگیریم.

در نتیجه می توان گفت:

  • کلمه کلیدی: کلمه یا عبارتی که مردم در گوگل جستجو می کنند (وقتی دنبال پاسخ سوال یا خدمت و محصولی هستند)
  • کانسپت کلمه کلیدی: درد پشت کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی و کانسپت کلمه کلیدی

کلمه کلیدی چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

برای تولید محتوا، نیاز داریم تا از عبارات و کلمات کلیدی هایی استفاده کنیم که ارتباط بیشتری با محتوای ما داشته باشد، این گونه می توانیم شانس خودمان را برای قرار گرفتن در صفحه اول و جایگاه بالا و مناسبی در صفحه نتایج جستجو ( SERP)  افزایش دهیم.

در ادامه، ارتباط و  اهمیت کلمه کلیدی در سئو می توان گفت، این کلمات کلیدی هستند که ما را به مخاطب هدف و کاربران سایت، وصل می کنند، کاربران با جستجو در گوگل و یا  موتور های جستجوی دیگر، به وسیله کلمات کلیدی به سایت ما می رسند.

یکی دیگر از کاربردهای کلمات کلیدی، این است که می توانیم ترافیک ورودی وبسایت خود را از طریق آنها، افزایش دهیم. اهمیت آن زمانی مشخص می شود که در ادامه آن با بالا رفتن ترافیک سایت و افزایش میزان بازدید نتیجه آن، افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر است.

پس با استفاده درست و مناسب از کلمه کلیدی در محتوای خود،  علاوه بر اینکه نیاز کاربر و مخاطب برطرف می شود، میزان فروش و  سودآوری بیشتری برای وبسایت ما نیز اتفاق می افتد.

کانسپت کلمه کلیدی یعنی چی؟

معنی لغوی کانسپت؛ مفهوم و تفکر، ایده، هدف می باشد. اما مفهوم چه چیزی؟  در سئو، کانسپت کلمه کلیدی چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

کانسپت کلمه کلیدی و هدف از انتخاب کلمه کلیدی

در چند سال پیش، با جستجو کردن یک کلمه کلیدی در گوگل و یا دیگر موتور های جستجوها، فقط همان کلمه یا عبارت مورد نظر که توسط کاربر جستجو شده بود، بدون تغییر در محتوای صفحات مختلف سایت ها، توسط موتور جستوجوگر بررسی و سرچ می شد و در نتیجه هر صفحه ای که شامل آن عبارت یا کلمه بود را به کاربر نمایش می داد.

اما با پیشرفت هوش مصنوعی و بروز رسانی الگوریتم های گوگل، دیگر این روش مورد استفاده موتورهای جستجو  نیست، زیرا، هر روز الگوریتم ها هوشمندانه تر عمل می کنند و تلاش گوگل این است که افراد بتوانند نتایج مرتبط تری از جستجوهای خود را ببینند.

گوگل با آپدیت های الگوریتم های خود، می کوشد تا معنا و مفهوم یا به عبارت بهتر، مقصود و نیت کاربران  از جستجو را درک کند تا بتواند صفحاتی به کاربر نمایش دهد که علاوه بر اینکه حاوی عبارت یا کلمه سرچ شده است،  نیت کاربر را نیز در بر داشته باشد یعنی هدف کاربر از سرچ را درک کند و صفحه مرتبط به او نشان دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هدف جستجو یا search intent مقاله “راهنمای کامل هدف جستجو” را بخوانید.

هدف اصلی و مهم گوگل، پاسخ به سوال کاربران بصورت کامل و دقیق است. اولویت اول برای گوگل کاربران هستند  نه سایت ها. یعنی پشت هر جستجو و هر کلمه کلیدی، چه دردی از مخاطب نهفته است؟  گوگل چه دید و درکی از این کلمه دارد؟ مخاطب از جستجو دنبال چه نوع محتوایی است؟ عکس، دسته محصولات یا یک مقاله؟

در سایت SEMrush که یکی از مراجع بروز در سئو، در این باره آمده است:

هدف اصلی موتورهای جستجو (مانند گوگل) ارائه نتایج مرتبط برای کاربران است. بنابراین درک هدف جستجو می تواند بر توانایی شما برای رتبه بندی در نتایج جستجو تأثیر بگذارد. گوگل تلاش زیادی را برای تفسیر هدف جستجوهای مورد استفاده در جستجو انجام داده است.

 

با جستجوی  کلمه کلیدی به چه نوع صفحه ای از سایت باید برسیم؟ یعنی کانسپت آن کلمه چه نوع صفحه ای است.

 هر سایت از چند نوع صفحه تشکیل شده است،  در هر وب سایت انواع مختلفی از صفحات وجود دارد؛ مهم ترین آنها عبارتند از:

  • صفحه اصلی یا خانه
  • صفحات دسته بندی محصولات (Category)
  • صفحه محصول
  • صفحه سرویس (در سایت های خدماتی)
  • صفحات تگ یا برچسب ها
  • مقالات یا بلاگ
  • گالری تصاویر یا نمونه کارها
  • ویدیوها
  • صفحات دیگر که هر سایت بر اساس اهداف خود دارد و موتورهای جستجو آنها را به کاربر نمایش می دهند.

اگر بخواهیم محصولات خود در یک سایت فروشگاهی را با چند کلمه کلیدی سئو کنیم، که از این طریق  بتوانیم مخاطب بیشتر جذب کنیم،  تا میزان آشنایی افراد با محصولات خود را افزایش دهیم،  آیا لازم است که برای همه کلمات کلیدی مورد نظر خود، صفحه محصول ایجاد کنیم؟ و  بتوانیم امتیاز مثبت بیشتری برای سئوی وب سایت خود از گوگل بگیریم؟

جواب این سوال قطعا منفی است، زیرا همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، علاوه بر اهمیت کلمه ، کانسپت کلمه کلیدی یکی از مهم ترین موضوعات در سئو می باشد و نقش آن بسیار پررنگ و مهم است.

برای استفاده از هر کلمه کلیدی، ابتدا باید هدف خود را تعیین کنیم، کلمه کلیدی انتخابی ما برای رفع چه نیازی از کاربر در نظر گرفته شده است و چه دردی را از مخاطب برطرف می کند.

 اگر کانسپت یک کلمه کلیدی برای کاربران، صفحه محصول باشد (با توجه به سابقه جستجوی آنها)، ولی شما بدون توجه به سابقه و نیاز مخاطب و به اشتباه آن کلمه کلیدی را در یک مقاله به کار ببرید، حتی اگر بصورت موقت هم رتبه بگیرد، هیچ سودی برای سایت شما نخواهد داشت. کاربر کلمه را جستجو کرده تا یک محصول را خریداری کند اما با یک مقاله روبرو می شود، در این حالت مخاطب سایت را می بندد و به سایت رقبا مراجعه می کند.

بعد از مدتی به احتمال زیاد جایگاه و رتبه فعلی وبسایت را نیز از دست می دهید، زیرا  عملکرد گوگل متناسب با نیاز کاربران است. برای درک این موضوع و آشنایی بیشتر با صفحات وبسایت، در ادامه با ما همراه باشید.

دسته بندی محصول

اگر شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید، بهترین حالت برای سئو سایت فروشگاهی، بهینه کردن صفحه دسته بندی محصولات است و کاربر با سرچ کلمه مربوط به صفحه ای هدایت می شود که انواع محصول در آن صفحه وجود دارد و بین آنها محصول مد نظر خود را انتخاب می کند.

مثال: ما در گوگل سرچ کنیم  “پاور بانک”

کانسپت کلمه پاور بانک، صفحه دسته بندی محصولات در سایت فروشگاهی

وقتی صفحه نتایج جستجو را بررسی می کنیم، سایت های رتبه اول تا پنجم، صفحه دسته بندی محصول را تارگت کرده اند. بنابراین بهتر است ما روی چه صفحه ای کار کنیم؟

با توجه به اینکه تعداد محصول بیشتر است ابتدا ما هم، صفحه دسته بندی را در نظر می گیریم و سئو می کنیم  و بعد، در صورت داشتن وقت، ویدیو راهنمایی محصولات مان را در سایت های اشتراک ویدئو یا سایت خودمان بار گذاری می کنیم.

صفحه محصول

اگر تعداد و تنوع محصولات ما در یک سایت فروشگاهی کم باشد، بهتر است روی محصولات کار کنیم و کاربر بعد از جستجو به محصول مورد نظر برسد.

گوگل صفحه اول نتایج جستجو (SERP) را بر اساس نیاز مخاطب و رفتار اکثریت جستجو کنندگان می چیند برای اینکار گوگل از الگوریتم هانی مون استفاده می کند. بر اساس این الگوریتم، گوگل سایت ها ی تازه تاسیس را در رتبه های اول صفحه نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد و رفتار کاربر را آنالیز می کند.

اگر کاربر روی این سایت ها کلیک کرد ولی نیاز او برطرف نشد، یعنی بعد از چند ثانیه به صفحه نتایج برگشت و سایت های رتبه بعد را باز کرد، جایگاه آن سایت از دست می رود. گوگل به این نتیجه می رد که این صفحه نیاز کاربر را برطرف نمی کند.

گالری و عکس و نمونه کار

در برخی از سایت ها صفحاتی برای ارائه کاتالوگ، عکی سا نمونه کارها وجود دارد و در آن عکس گذاشته می شود.  بطور مثال: سرچ می کنیم “مدل مانتو”

کانسپت کلمه مانتو

پس نیاز مخاطب از جستجوی این کلمه دیدن عکس های مختلف و مدل های مختلف مانتو است. اگر سایتی این نیاز را درک کند و صفحه درست را انتخاب نماید، گوگل هم به او احترام می گذارد و به آن سایت رتبه می دهد، یعنی اگر نیاز مخاطب بر طرف شود، در نتایج به مخاطب نمایش داده می شوید.

صفحه مقالات یا وبلاگ

وقتی کاربر دنبال اطلاعات بیشتر، پیدا کردن روش استفاده و یا بهترین نوع یک خدمت یا محصول باشد، صفحه مقالات برای او نمایش داده می شود. مثلا مخاطب جستجو می کند “ماندگاری تزریق ژل چقدر است؟”

کانسپت کلمه "ماندگاری ژل"

در نمونه، مخاطب به دنبال اطلاعات و راه های افزایش ماندگاری ژل تزریق شده است، پس یک صفحه مقاله که این اطلاعات را ارائه نموده است به او نمایش داده می شود.

ویدیو

اگر مخاطب دنبال آموزش مطلب یا برطرف نمودن مشکلی باشد که بصورت ویدیویی به او نمایش داده شود، در اکثر اوقات گوگل ویدیو و یا  سایت های اشتراک ویدئو مثل آپارات، نماشا، تماشا و یا یوتیوب را به او نشان می دهد.

بطور مثال وقتی سرچ می کنیم:  “آموزش طراحی سایت”

کانسپت کلمه "آموزش طراحی سایت"

در صفحه نتایج جستجو، سایت های رتبه اول صفحه ای سئو کردند که شامل توضیحات به همراه ویدیو از آموزش است.

کانسپت صفحه اصلی

در برخی از حوزه ها، بعد از سرچ کلمه، گوگل صفحه اصلی سایت را به ما نشان می دهد. بطور مثال وقتی جستجو  می کنیم:  “کتاب”

کانست کلمه "کتاب"

صفحه اصلی در سایت های رتبه اول، به ما نمایش داده می شود. یعنی مردم دنبال یک سایت تخصصی و نیچ در حوزه کتاب می گردند. شاید سایت های زیادی باشند که یک دسته بندی کتاب داشته باشند ولی کانسپت کلمه کتاب، سایت تخصصی در این حوزه است.

البته در این نوع حوزه های نیچ و تخصصی رتبه گرفتن سخت تر است. اگر شما بصورت تخصصی و نیچ در یک حوزه کار می کنید، بهتر است صفحه اصلی سایت را روی کلمه تخصصی خود، سئو کنید.

اینفوگرافی کانسپت کلمه کلیدی - انواع صفحات در سایت

راه های تشخیص کانسپت کلمه کلیدی

ما با کانسپت کلمه کلیدی و انواع صفحات سایت آشنا شدیم، اما یک سوال مهم: ما چطور کانسپت یک کلمه را تشخیص دهیم؟

ما از سه راه میتوانیم کانسپت کلمات را تشخیص دهیم، که این 3 راه تشخیص عبارتند از:

  • تخصص خود فرد
  • بررسی صفحه اول گوگل
  • بررسی عنوان های صفحه اول گوگل

تخصص و تجربه فرد

اولین راه تشخیص کانسپت کلمه، تخصص و تجربه است، اگر در حوزه کاری خودمان تخصص لازم را داشته باشیم می توانیم کانسپت هر کلمه را پیدا کنیم. بطور مثال، فرض کنید من حوزه قطعات کامپیوتر را می شناسم و می دانم وقتی مردم قطعات کامپیوتر سرچ می کنند، دنبال چه چیزی هستند و چه دغدغه ای دارند. بنابراین از اطلاعات خودم استفاده می کنم.

بررسی صفحه اول نتایج گوگل (SERP)

زمانی که شناخت کمتر از کانسپت کلمه داریم و یا نمی دانیم این کلمه چه کانسپتی دارد، راه ساده آن جستجوی کلمه کلیدی است، آن را سرچ می کنیم و 10 نتیجه اول نتایج گوگل را بررسی می کنیم و از آنها الگوبرداری می کنیم.

بررسی عنوان های صفحه اول نتایج جستجو

گاهی تعداد کلمات زیاد است و شما نمی توانید تمام نتایج را بررسی کنید، در این حالت بهتر است عنوان های اول در صفحه اول نتایج گوگل را ببینید و نتیجه بگیرید چه کانسپتی برای این کلمه مناسب است.

چطور کانسپت کلمه کلیدی را پیدا کنیم؟

فرض کنید یک کلمه را انتخاب کردیم که روی آن عملیات سئو انجام دهیم ولی نمی دانیم چه صفحه ای برای آن در نظر بگیریم. بهترین راه این است که کلمه مورد نظر را جستجو کنیم و نتایج گوگل را بررسی نماییم.

اینفوگرافی تشخیص کانسپت کلمه کلیدی

فرض کنید ما می خواهیم برای کلمه “خرید کفش”، کانسپت آن را مشخص کنیم، کلمه کلیدی خرید کفش را جستجو میکنیم و 10 سایت برتر در صفحه نتایج جستجو را بررسی کرده تا ببینیم این سایت ها از چه نوع صفحه ای برای این کلمه استفاده کرده اند. آیا این صفحه، مقاله است یا صفحه محصول، یا صفحه دسته بندی محصولات و یا صفحه اصلی سایت؟

کانسپت کلمه "کفش"

اگر همه این سایت ها یعنی هر 10 نتیجه اول، صفحه دسته بندی محصول را انتخاب کرده اند، شما هم باید روی صفحه دسته بندی کار کنید و اگر صفحه تگ و یا هر نوع صفحه دیگری بود، بهتر است شما هم همین کار را انجام دهید. زیرا از نطر گوگل، مخاطب با سرچ این کلمه صفحه دسته بندی محصولات را مد نظر دارد.

اما وقتی کلمه “دکوراسیون داخلی” را جستجو می کنید، گوگل صفحه مقاله را به ما نشان می دهد. یعنی گوگل به این درک رسیده است که مخاطب از سرچ این کلمه، یک صفحه مقاله که حاوی عکس های مختلف است، می خواهد.

وقتی یک کلمه برای اولین بار این وارد دیتابیس گوگل می شود، این موتور جستجو صفحات مختلفی را به کاربران نمایش می دهد، مثلا ابتدا صفحه اصلی، بعد مقاله، گاهی صفحه محصول، تمام این موارد را آنالیز و رفتار کاربران را بررسی می کند.

از رفتار کاربران به نتیجه می رسد که آنها چه نوع صفحه ای را می خواهند

کانسپت عبارت "دکوراسیون داخلی"

حالا اگر یک سئو کار یا صاحب وب سایت، برای کلمه “دکوراسیون داخلی” صفحه اصلی سایت را تارگت و آن را سئو کند و با هزینه های زیاد مثل خرید بک لینک و درج رپورتاژ آگهی در رسانه های مختلف، به رتبه های اول و صفحه یک نتایج جستجو برسد، اما وقتی کاربران بعد از سرچ این کلمه به سایت شما برسند و بعد از کلیک، صفحه اصلی سایت برای آنها باز می گردد، به احتمال زیاد سایت را می بندند و به SERP برمی گردند، چون انتظار آنها یک مقاله به همراه عکس بود نه صفحه اصلی سایت.

وقتی تعداد کاربرانی که این حرکت را انجام می دهند زیاد شود، گوگل به این نتیجه می رسد که رتبه شما درست نیست و نباید در صفحه اول نتایج باشید، زیرا کاربر بعد از باز کردن سایت، خیلی زود به صفحه نتایج برگشته و سایت رتبه بعد را باز کرده است و زمان ماندگاری او در سایت شما کم بوده است.

همیشه اولویت اول گوگل، مخاطب است و مخاطبین برای گول اهمیت بیشتری دارند، بنابراین اگر در رتبه های اول قرار بگیرید ولی کاربران این صفحه را نخواهند، گوگل نیز رتبه را از سایت شما پس می گیرد.

در الگوریتم محتوای مفید یا helpful content، گوگل به تولید محتوای ارزشمند برای کاربر (People First Content) تاکید دارد و به همه توصیه می کند محتوا را برای موتورهای جستجو تولید نکنند.

اما برعکس این حالت نیز صادق است و اگر در یک کلمه رتبه 9  باشید و یک تیتر جذاب بنویسید و از بقیه رقبا کلیک بیشتر بگیرید، بعد از مدتی رتبه سایت شما بالا می رود چون مردم سایت شما را انتخاب کردند و گوگل هم بنظر آنها احترام می گذارد.

شاید سوالی برای شما پیش آمده باشد که: من یک کلمه را می خواهم با صفحه محصول بالا باشد ولی وقتی آن را سرچ که می کنم، در صفحه نتایج صفحه مقالات را نمایش می دهد، در این حالت چکار کنم؟

 جواب این سوال مشخص است، نباید روی این کلمه که کانسپت مقاله دارد، محصول کار کنیم. باید کلمه مناسب با کانسپت محصول را در حوزه خودمان را پیدا کنیم.

مثال: خرید کفش، خرید کفش ارزان، خرید کفش کتانی، خرید کفش مدل 2023 را جستجو کنید، کانسپت تمام اینها دسته بندی محصولات ( Category) یا آرشیو محصولات است، نه مقاله یا وبلاگ و اگر سایت هایی که در رتبه های اول صفحه نتایج جستجو هستند را بررسی کنید، می بینید همه آنها نیز برای این کلمه از صفحه دسته بندی محصول استفاده کرده اند.

ولی اگر سرچ کنید “خرید کفش پوما مدل فراری”،  صفحه محصول را می بینیم که عینا خود محصول است و کاربر با کلیک روی آن می تواند محصول را خریداری نماید.

کانسپت کلمه خرید کفش پوما فراری

اما کانسپت کلمه “بهترین کفش های پیاده روی”، یک صفحه مقاله است که در مورد بهترین کفش ها که مناسب پیاده روی هستند توضیحات کاملی را داده است.

“بهترین راه برای پیدا کردن کانسپت کلمات، جستجو کردن و سرچ  آن در گوگل است.”

اما ممکن است وقتی کلمه ای را جستجو می کنیم و نتایج را بررسی می کنیم، برای آن کلمه دو نوع صفحه وجود داشته باشد. مثلا چند سایت صفحه مقاله کار کرده باشند و چند سایت دیگر صفحه اصلی یا صفحات دسته بندی، در این حالت کانسپت این کلمه کدام است؟  چطور کانسپت آن را تعیین کنیم؟

در این حالت باید با تجربه و تحقیق تعیین کنید که کدام کانسپت بهتر است. برای اینکار باید  چند مورد را بررسی کنیم، این نکات عبارتند از:

1- این کلمه تازه وارد وب یا دیتابیس گوگل شده است؟

ممکن است این کلمه مورد نظر ما تازه وارد وب شده باشد و هنوز کانسپت دقیق آن مشخص نباشد.

مثلا آیفون 15 پرومکس، تازه وارد بازار شده و کانسپت آن هنوز برای گوگل مشخص نشده است. در اوایل ممکن است هنوز به جمع بندی نرسیده باشد که آیفون 15 یک محصول است یا باید دسته بندی باشد، مقاله یا صفحه اصلی؟

اما اگر این کلمه جدید بود، براساس تجربه و تخصص و با حدث خودمان، می توانیم تشخیص دهیم کدام صفحه برای آن بهتر است. همچنین می توانیم از تجربه های مشابه گذشته استفاده کنیم و تشخیص درست دهیم،  مثلا سرچ کنیم آیفون 13 پرومکس و یا آیفون 14،  ببینیم کانسپت آنها چه نوع صفحه ای بوده، قطعا برای آیفون 15 هم همین صفحه مناسب است.

2- کلمه خیلی خاص و نیچ در یک حوزه

احتمال دارد کلمه مورد نظر ما، خیلی خاص و نیچ در یک حوزه باشد، و در دنیای وب محتوای بسیار کمی برای آن وجود داشته باشد، گوگل نیز بعد از محتوا ها موارد نزدیک به آن را نمایش می دهد.  در این حالت با توجه به فقر محتوا می توانید صفحه مورد خودتان را براساس تخصص در حوزه کاری خود، بسازید و در این حالت راحت رتبه بگیرید.

3-  کلمه پر سرچ نیست

ممکن است کلمه مورد نظر ما میزان سرچ بسیار کمی داشته باشد و در نتیجه تعیین کانسپت آن کمی مشکل ساز می شود. در این حالت نیز بهتر است براساس تخصص در حوزه کاری خودتان کانسپت را تعیین کنید.

اگر کانسپت کلمه کلیدی را رعایت نکنید، سایت شما رتبه نمی گیرد، ولی با رعایت آن اتفاق خاصی نمی افتد، گوگل برای رتبه بندی سایت ها از فاکتور ای زیادی (بیش از 200 فاکتور اصلی) استفاده می کند. یکی از این فاکتورها، کانسپت کلمه کلیدی است و فکر نکنید که فقط با رعایت این موضوع، سایت شما به رتبه 1 می رسد.

نکات مهم در تشخیص کانسپت کلمه کلیدی

اما برای اینکه در تشخیص کانسپت اشتباه نکنیم و بتوانیم آنها را درست و اصولی تعیین کنیم، باید یک سری نکات را رعایت کنیم، مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • سایت های رتبه اول تا پنجم در صفحه نتایج جستجو، مهم ترین سایت ها برای بررسی کانسپت هستند
  • به سایت های برند کمتر اهمیت بدهید
  •  به فیچرهای سرپ توجه کنید
  • در صورت وجود چند کانسپت برای یک کلمه، مناسب ترین آنها را انتخاب کنید

در ادامه هر کدام از این نکات مهم را بررسی می کنیم و توضیح بیشتر می دهیم، با ما همراه باشید.

سایت های رتبه اول تا پنجم در صفحه نتایج جستجو، مهم ترین سایت ها برای بررسی کانسپت هستند

کاربران بعد از جستجوی عبارت مورد نظر خود، معمولا سایت های رتبه اول تا سوم یا نهایتا تا پنجم صفحه نتایج را انتخاب می کنند و از گوگل خارج می شوند. سایت های رتبه یک تا 3 حدود 75% از کلیک را می گیرند، بنابراین برای اینکه بتوانیم کلیک های سایت را افزایش دهیم و مخاطب بیشتری جذب کنیم، باید سایتمان در رتبه های اول تا پنجم باشد.

با توجه به اینکه اکثر مخاطبین بعد از جستجو روی لینک های اول کلیک می کنند، پس برای تشخیص کانسپت بهتر است سایت های رتبه اول تا پنجم را با دقت بیشتر بررسی کنیم و الگوبرداری نماییم.

به سایت های برند کمتر اهمیت بدهید

سایت های برند مثل دیجی کالا، ویکی پدیا، ترب، … اعتبار بالایی دارند و به همین علت در بیشتر نتایج رتبه دارند. بنابراین نباید به آنها زیاد توجه کنیم چون جایگاه آنها از اعتبار آنها نزد گوگل است.

فیچر های سرپ SERP

در صفحه نتایج جستجو، در بعضی از نتایج علاوه بر نتایج عادی فیچرهایی نیز نمایش داده می شود که برای تشخیص درست و مناسب کانسپت باید آنها را در نظر بگیریم.  بطور مثال، وقتی نام “شهاب حسینی” را جستجو می کنیم، علاوه بر زندگینامه،  اخبار مهم درباره این هنرمند هم به ما نشان می دهد. این موارد نشان می دهد که یعنی مردم دوست دارند بعد از جستجوی نام بازیگر خود، هم اخبار مهم درباره او را ببینند و هم در مورد زندگینامه او بدانند و هم ویدیوهایی از او را می بینند.

توجه به فیچرهای سرپ، کانسپت کلمه شهاب حسنی

در صورت وجود چند کانسپت برای یک کلمه، مناسب ترین آنها را انتخاب کنید

اگر با جستجوی یک کلمه کلیدی، چند صفحه متفاوت را در نتایج جستجو دیدیم، کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ بطور مثال،  بعد از سرچ یک کلمه، در چند سایت محصول را نمایش می دهد و در سایت دیگر صفحه دسته بندی و سایت بعدی،  مقاله، در این صورت کدام صفحه و کانسپت درست است؟ کدام را انتخاب کنیم؟

در این حالت ابتدا باید ببینیم که چه چیزی به نفع سایت ماست، اگر سایت فروشگاهی هستید مقاله  نمی تواند برای ما فروش ایجاد کند، بنابراین بهتر است برای فروش بیشتر کانسپت کلمه را روی صفحه دسته بندی محصولات در نظر بگیرم. .

 باید توجه کنید کدام کانسپت مرتبط تر با حوزه کاری شماست و برای سایت شما بهتر است و بهترین تصمیم و مناسبترین صفحه را انتخاب کنید.

مثلاً اگر سایت من یک سایت خبری است، پس بهتر است که کانسپت کلمه را خبری در نظر بگیرم ولی اگه سایت من فروشگاهی باشد بهتر است که صفحه محصول یا آرشیو محصولات را در نظر بگیریم. همیشه سعی کنید مرتبط‌ترین صفحه را برای آن کلمه در نظر بگیرید.

در نظر داشته باشید اگر کانسپت یک کلمه مقاله باشد ما نمی توانیم کانسپت این کلمه را تغییر دهیم و آن را برای محصول در نظر بگیریم، زیرا کاربر با سرچ این کلمه دنبال اطلات بیشتر و خواندن مقاله است. اما اگر با جستجوی کلمه به صفحه محصول برسد قطعا از آن سایت خارج میشود.

بنابراین بهترین کار این است که ما هم برای کلمه مورد نظر یک مقاله تولید و در سایت منتشر نماییم  و در این مقاله به صفحه محصول خود لینک داخلی بدهیم  و  محصول خود را در این صفحه تبلیغ کنیم تا کاربر با آن آشنا شود و در صورت نیاز خرید کند.

اگر سایت فروشگاهی دارید بهتر است برای تولید محتوا و انتشار مقاله از کلمه هایی با پسوند: “ترین” و یا از لوکیشن ها و مکان استفاده کنید و عبارت های مورد نظر را پوشش دهید.

مثلاً:  “ارزانترین لپ تاپ”،  “فروشگاه لپ تاپ اپل در تهران” ،  “بهترین دکتر زیبایی در بندرعباس”

 

اشتباهات مهم در انتخاب کلمه کلیدی

گاهی مالک و صاحب یک سایت و یا حتی سئو کار آن سایت، ممکن است هنگام انتخاب کلمه کلیدی دچار اشتباهاتی شوند، این خطا می تواند منجر به از دست دادن جایگاه و رتبه سایت شده و افت شدیدی را تجربه کنند. در ادامه به این نوع  این اشتباهات اشاره می کنیم:

  • انتخاب کلمه کلیدی پر رقابت
  • انتخاب کلمات کلی و گسترده با محدوده ی وسیع
  • انتخاب کلمه کلیدی بدون مخاطب
  • استفاده از کلمات کلیدی که قابل تبدیل نمی باشند
  • تمرکز بر یک کلمه کلیدی

اما در مقابل و برای نتیجه بهتر می توانیم محتوای خودمان را بر روی مفاهیم و کانسپت کلمه متمرکز کنیم. زیرا طبق تجربه و  شواهد تنها با تحقیق کلمه کلیدی و با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ، نمی توانیم یک سایت را به رتبه اول گوگل برسانیم.

این به معنای بیهوده بودن استفاده از ابزار ها نیست،  باید بعد از تحقیق کلمه کلیدی و در مراحل بعد کانسپت کلمات را مشخص کنیم و کلمات هم کانسپت را در یک دسته قرار داده و سپس به تولید محتوا بپردازیم.

 در تولید محتوا باید به مفاهیم کلمه کلیدی توجه کنیم و به آنها بپردازیم،  از کلمات هم کانسپت و هم معنی در محتوا استفاده کنیم. نباید تنها با تحقیق کلمه کلیدی شروع به تولید محتوا کنیم، بلکه معنا و مفهوم کلی مقاله را در نظر بگیریم و سپس آن را بنویسیم.

زیرا نکته مهم و اساسی این است که، موتورهای جستجو و امپراطور همه آنها؛ گوگل کلمه های کلیدی را بر اساس مفاهیم و عبارات کلیدی دسته بندی خواهند کرد.

بطور مثال: کلمه کلیدی اصلی شما  “آموزش سئو” است و شما یک صفحه برای آن در نظر گرفته و تولید محتوا را شروع می کنید، اما در تحقیق کلمه کلیدی با کلمه “یادگیری سئو” هم مواجه شده و آن را انتخاب کرده اید، آیا برای کلمه یادگیری سئو باید یک صفحه مجزا بزنیم؟ این دو کلمه احتیاج به دو صفحه جداگانه دارند؟

  برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید بررسی کنید که این دو کلمه یعنی “آموزش سئو” و “یادگیری سئو” که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، آیا هم کانسپت نیز هستند یا خیر؟ آیا می توانیم از هر دوی آن ها در یک مقاله استفاده کنیم؟  اگر هم کانسپت باشند باید یکی را کلمه کلیدی اصلی و دیگری را بعنوان کلمه کلیدی فرعی در نظر بگیریم و در یک صفحه از آنها استفاده کنیم.

کلمات هم کانسپت را چطور پیدا کنیم؟

اما کلمات هم کانسپت را چطور پیدا کنیم چطور بفهمیم این دو کلمه هم کانسپت هستند؟

اما قبل از پاسخ به این سوالات باید ببینیم، هم کانسپت، به چه معناست؟ هم کانسپت یعنی کلماتی که همدرد هستند، یعنی جواب همه آنها یک کلمه است، بعد از سرچ به آن کلمه می رسیم . اما چطور هم کاسپت ها را بتوانیم پیدا کنیم؟ بهترین راه حل ها برای پیدا کردن هم کانسپتها عبارتند از:

  • تشخیص خودمان به عنوان متخصص
  • بررسی محتوا موجود در وب
  • url های تکراری

تشخیص خودمان

اولین راه برای تشخیص هم کانسپت ها، تجربه و تخصص خودمان است. طبق تجربه و اطلاعاتی که هر شخص در حوزه کاری خود دارد می تواند کلمات هم کانسپت را تشخیص دهد.  مثلاً کلمه “سئو”  و “سئو چیست” این دو کلمه هم کانسپت هستند و من می توانم این دو کلمه را در یک صفحه به کار ببرم.

کلمات هم کانسپت باید در یک صفحه به کار برده شوند و اگر در دو صفحه جداگانه بکار رفته باشند، باعث می شود این ۲ صفحه در سایت ما با هم رقابت کنند و به سئو سایت ضربه می زند.

بررسی محتوا

راه بعدی برای تشخیص کلمات هم کانسپت، بررسی محتواهای سایت های صفحه اول نتایج گوگل است.  فرض کنید برای تشخیص هم کانسپت بودن کلمات “پاوربانک” و “خرید پاوربانک”، می خواهیم مطمئن شویم. ابتدا هر کلمه را در دو تب جداگانه در گوگل جستجو می کنیم و صفحات سایت های صفحه اول برای هر دو کلمه را با هم باز میکنیم،  محتوای هر دو صفحه را کنترل می کنیم، معمولاً اگر کلمات هم کانسپت باشند url آنها نیز یکی است.

سرچ کلمه پاور بانک:

کانسپت کلمه پاور بانک

سرچ کلمه خرید پاور بانک:

کانسپت کلمه خرید پاوربانک

همانطور که می بینید در هر دو جستجو، عینا سایت ها یکی هستند و صفحه اول در 2 سرچ یکسان است، پس نتیجه می گیریم، کانسپت هر دو کلمه یکی است.

url های تکراری

یکی از روش های دیگر برای تشخیص کلمات هم کانسپت بررسی url صفحات است، اگر urlها یکی باشند یعنی این کلمات هم کانسپت هستند.

عملکرد گوگل در برابر کانسپت کلمه کلیدی چگونه است؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، گوگل در نتایج جستجوها دنبال پیدا کردن مفهوم و نیت کاربران از عبارت سرچ شده و در نتیجه نمایش بهترین لیست نتایج به او می باشد، بنابراین در میان میلیون ها وبسایت و صفحاتی که در وب از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده شده است، جستجو می کند و تنها مطالبی را به مخاطب نمایش می دهد که با مفهوم و هدف کاربر  از آن جستجو همخوانی داشته باشد.

بعنوان مثال در نظر بگیرید، ما عبارت «اتو مو» را در گوگل جستجو می کنیم، در نتایج گوگل نمی توانیم اتوی لباس را پیدا کنیم،  این نشان می دهد که نتایج فقط بر اساس کلمه نیست و موتورهای جستجو هوشمندانه و بر طبق مفهوم، نتایج را به ما نشان می دهند.

کانسپت کلمه "اتو مو"

گوگل در مرحله اول، عبارت جستجو شده را درک می کند. می توان گفت می فهمد که کاربر  به دنبال چه موضوعی می گردد و  بعد از آن به دنبال پیدا کردن صفحات بر  اساس فهم و درک خود از جستجوی کاربر است.

مثال بهتر و واضح تر در این زمینه را می توان اینگونه بیان کرد که:

در نظر بگیرید شما کلمه «مدل شلوار» را در گوگل سرچ می کنید، امکان ندارد صفحاتی به شما نشان  دهد که هیچ ارتباطی با خرید شلوار نداشته باشد و یا فروشگاهی جهت خرید را به کاربر در صفحات اول نمایش می دهد.

کانسپت کلمه کلیدی مدل شلوار

زیرا گوگل به خوبی درک کرده که قصد و هدف کاربر از جستجوی کلمه «مدل شلوار» دیدن مدل های مختلف شلوار است ولی قصد خرید آن را ندارد. به همین دلیل است که صفحاتی را به مخاطب نشان می دهد که مرتبط به مدل های شلوار است.

حتی اگر ما عبارت «انواع شلوار» را هم جستجو کنیم با درصد خطای بسیار پایین و احتمال بسیار بالا نتایج جستجو با عبارت «مدل شلوار»  شبیه به هم هستند، شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا با توجه به متفاوت بودن این دو عبارت، چرا  نتایج شبیه به هم و نزدیک هستند؟

جواب این پرسش ساده است، زیرا این دو عبارت هر دو به یک مفهوم اشاره می کنند و یک معنا را به گوگل می رسانند و یا می توان گفت کلمات کلیدی هم کانسپت و هم مفهوم و معنا هستند.

پس با دو مثال به صورت واضح و ساده متوجه شدیم که کانسپت کلمه چیست و همچنین اولویت برای گوگل مفهوم کلمات کلیدی است نه توجه به کلمات.

3 نکته در پیدا کردن کانسپت کلمه کلیدی

برای پیدا کردن کانسپت کلمه کلیدی، این 3 نکته را در نظر بگیرید تا بهتر و دقیق تر بتوانید آنها را پیدا کنید. این نکات عبارتند از:

1- کشف و اصلاح کلمات جدید

در کلمات کلیدی پر رقابت سعی کنید از ایده های جدید در رابطه با کلمات، کمک بگیرید و در مرحله بعد کلمات هم کانسپت جدید پیدا کنید و در محتوای خود بکار ببرید و از این طریق در لیست جستجوهای افراد بیشتری قرار بگیرید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی هم کانسپت، می توان از ابزارهای مختلفی از جمله Google Search Console استفاده کنیم.

کلمات خاص و ویژه را نیز می توانید اضافه کنید و همچنین سعی کنید کلمات جزئی تر را به سایت وارد نمایید.

2- استفاده از جستجوهای مرتبط یا Related search

با استفاده از جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج سرچ گوگل (SERP)، تعداد بیشتری کلمه هم کانسپت برای کلمه مورد نظر خود پیدا کنید و از آن ها استفاده کنید. جستجوهای مرتبط، پایین صفحه در نتایج سرپ (طبق تصویر زیر) وجود دارد و برای پیدا کردن هم کانسپت ها کمک خوبی می باشند.

پیدا کردن هم کانسپت با جستجوهای مرتبط یا related search

3- خودتان را به جای کاربر بگذارید

همیشه خودتان را جای کاربر بگذارید و تصور کنید که از کلمه کلیدی فعلی،  چه انتظاری دارید، بعد به راحتی می توانید کلمات کلیدی هم کانسپت را پیدا کنید. با طرح سوالات متفاوت در مورد کلمه کلیدی هدف، می توانید کانسپت کلمه بیشتری را بدست آورید.

کانسپت کلمه کلیدی، برعکس نام خود که کمی ترسناک و پیچیده بنظر می رسد، ساده اما به شدت مهم و کاربردی است و باید با تکرار و تجربه به نتیجه دلخواه رسید و تنها نیاز است که ابتدا هدف اصلی خود را از کلمه کلیدی مورد نظر مشخص کنیم.

کلام آخر و توصیه هایی برای کانسپت

گوگل برای کاربران خود و افرادی که از این موتور جستجو استفاده می کنند، اهمیت زیادی قائل است و کاربران برای این موتور جستجو ارزشمند می باشند، در نتیجه همیشه سعی و تلاش می کند تا مرتبط ترین، نزدیکترین و بهترین وب سایت با عبارت سرچ شده توسط کاربر را به او نشان دهد. از این جهت کانسپت کلمه کلیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 

ارائه آپدیت در الگوریتم ها نیز به همین دلیل است، مثلا بروزرسانی هسته اصلی گوگل در مارس 2024 که برای ارائه محتوای واقعا مفید و مبارزه علیه اسپم منتشر شد.

8 دیدگاه
  1. سلام اگه در بک صفحه کانسپت رو اشتباه انتخاب کرده باشیم چکار باید انجام دهیم؟
    1. سلام آرش عزیز ممنون که با ما همراه هستی، اگر کانسپت یک کلمه روی صفحه درست تارگت نشده باید آنرا اصلاح کنید چون رنک نمی گیرد.
  2. بسیار عالی و خوب توضیح دادید. من تازه فهمیدم کانسپت کلمه کلیدی یعنی چی. برام جالب بود. تشکر
    1. سلام آرمان عزیز ممنون از شما که با ما همراهید و خوشحالم که مقاله کانسپت کلمه کلیدی برای شما مفید بود.
  3. درود به تیم خوب و حرفه ای انجام سئو. هم کار خدمات سئو تون خوبه هم مطالب و آموزشاتون. موفق باشید.
    1. سلام الهه عزیز ممنون از شما بابت همراهی تون و تشکر از شما بابت وقتی که می گذارید.
  4. سلام برای من خیلی جالب و مفید بود. اما یک سوال، کانسپت محتوا یعنی چی؟

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>