09176256031

چک لیست کامل سئو 2023 با آخرین متدها

میزان پیشرفت خواندن شما

چک لیست کامل سئو 2023 با آخرین متدها

چک لیست سئو 2023

فهرست مطالب

چک لیست، بهترین شیوه برای کنترل کارهاست. در سئو نیز می توانیم از چک لیست استفاده کنیم تا به بهترین روش بتوانیم مراحل بهینه سازی سایت را انجام دهیم.
چک لیست حاضر، کامل ترین چک لیست سئوی موجود است که برای رفع مشکلات سئو سایت بدون دردسر به آن نیاز دارید و هم برای مبتدیان مناسب است و هم برای افراد حرفه ای ارزشمند است. البته اگر مبتدی هستید، ابتدا مقاله “سئو چیست؟” را بخوانید و بعد برای چک لیست اقدام کنید.
برای رسیدن به رتبه های برتر، افزایش تبدیل و ترافیک ارگانیک، ورود به دیسکاور می توانید از این چک لیست که توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو تهیه شده، استفاده کنید.

فهرست مطالب

ابزارهای لازم برای پیاده سازی سئو طبق چک لیست

برای شروع به کار انجام سئو سایت و هنگام استفاده از این چک لیست، به ابزارهایی برای پیاده سازی سئو نیاز دارید. مهم ترین آنها عبارتند از:

  • سرچ کنسول
  • گوگل آنالیتیکس
  • PageSpeed ​​Insights
  • Mobile Friendly Test

بعد از انجام کارهای هر قسمت و اتمام هر مرحله، کادر مربوطه را تیک بزنید. این به شما کمک می کند تا پیشرفت کلی پروژه خود را ببینید. برای هر مرحله و در هر قدم، وقت بگذارید – این کیفیت کار را بالا می برد و اهمیت کار انجام شده را نشان می دهد.

چک لیست سایت جدید

اینفوگرافی چک لیست سئو سایت جدید

در زمان شروع هر سایت، ابتدا باید جنبه های سئو را در نظر بگیریم تا در آینده، سایت به دردسر نخورد. مراحل اولیه برای یک سایت جدید عبارتند از:

1- پروتکل HTTPS

استفاده از این پروتکل امنیتی برای همه سایت ها توصیه شده است و برای سایت هایی که تراکنش مالی دارند و اطلاعات حساس کاربران را جمع آوری می کنند، ضروری است.
بهتر است همان ابتدا از این پروتکل استفاده و آن را فعال نمایید. البته می توانید بعد هم به HTTPS مهاجرت کنید، اما ممکن است باعث مشکلاتی شود و یا اجرای آن نادرست باشد.

2- شناسایی نسخه اصلی سایت به گوگل 

موتورهای جستجو نسخه های با www و بدون www از یک صفحه را، به عنوان دو صفحه متفاوت می بینند. به عبارت دیگر، آنها تکراری محسوب می شوند باید نام دامنه متعارف برای سایت تنظیم کنیم.

هر دو نسخه ایندکس می شوند و حتی جریمه الگوریتمی ممکن است ایجاد شود. با این حال، برای به دست آوردن بهترین نتایج رتبه بندی، مطمئن شوید که گوگل نسخه ای را که شما به عنوان نسخه اصلی انتخاب کرده اید در نتایج جستجو نمایش می دهد.

3- سیستم مدیریت محتوا مناسب سئو انتخاب کنید

برای طراحی و ساخت سایت، از یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا، استفاده می گردد.
CMS ها ممکن است چالش های بیشتری برای سئو ایجاد کنند. به عنوان مثال، ممکن است به طور خودکار محتوای تکراری و URL های بد تولید کنند. علاوه بر این، آنها ممکن است محدودیت هایی در نحوه سفارشی کردن عناصر اصلی روی صفحه داشته باشند.

نحوه انتخاب CMS

یک CMS خوب باید عملکرد خوب و در آینده نیز جوابگو باشد. به عنوان مثال، یک CMS مناسب SEO به شما این امکان را می دهد:

  • URL ها را سفارشی کنید
  • گواهینامه های SSL را فعال کنید
  • ساختار وب سایت خود را برنامه ریزی کنید
  • 301 تغییر مسیر را تنظیم کنید
  • طرح‌بندی‌های واکنش‌گرا بسازید
  • نقشه های سایت XML را ایجاد کنید

یکی از بهترین CMS ها در حال حاضر، وردپرس است که برای انجام کارهای سئو نیز بهتر از سایر سیستم ها، می باشد و اگر امکانی نداشته باشد با نصب افزونه قابلیت آن رت به سایت می توانیم اضافه کنیم.

4- آدرس صفحات URL ها مناسب سئو باشند

اگرچه این مورد یک عامل رتبه بندی بسیار جزئی محسوب می شود، اما URL هنوز مهم است. اولین عنصر زمانی که Googlebot هنگام خزش به صفحه می رسد و بررسی می کند، URL است. به جز این مورد، URL های ضعیف، می توانند برای کاربران آزاردهنده باشند.
ایجاد URL های سئو پسند هیچ هزینه ای برای شما ندارد، اما سایت شما مطمئنا از بهترین شیوه های سئو برای URL ها سود خواهد برد.

برای اینکه URL ها مناسب سئو باشند:

  • بهتر است از کلمات کلیدی در URL ها استفاده کنید که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مرتبط تر به نظر برسند.
  • طول URL ها را بهینه کنید، به طوری که آنها بیش از 75-115 کاراکتر نباشند.
  • در صورت امکان از URL های ثابت استفاده کنید ، به عبارت دیگر، از URL های بدون علامت در آنها استفاده کنید. URL های پویا نه کاربر پسند هستند و نه برای موتورهای جستجو مناسبند.

5- ابزارهای تحلیل را به سایت متصل کنید

برای بررسی و ردیابی ترافیک و عملکرد سایت باید سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را به سایت متصل کنید. در واقع، می‌توانید از هر ابزار وبمستر دیگری که برای منطقه خود مرتبط می‌دانید استفاده کنید، به عنوان مثال، Bing Webmaster، Yahoo Webmaster Tools، Naver Webmaster Tools و غیره.

اتصال سایت به سرچ کنسول

[wpdatatable id=18]

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

اگرچه استفاده و کاربرد کلمه کلیدی، مانند قبل نیست، اما تحقیق کلمات کلیدی برای داشتن یک استراتژی موثر سئو بسیار مهم است. کلمات کلیدی تمام فعالیت‌های سئوی شما را تعیین می‌کنند – با استفاده از آن‌ها می توان گفت که رتبه وب‌سایت شما چند است؟ الان وضعیت سایت چطور است و به کدام سمت رشد می‌کند.
فهرست زیر مراحل جهانی را برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی در هر جایگاه یا صنعتی نشان می دهد.

1- کلمات کلیدی برتر که با آنها رتبه دارید را شناسایی کنید

با ردیابی رتبه بندی ارگانیک کلمات کلیدی هدف خود، می توانید پیشرفت کلی خود را اندازه گیری کنید. برای شروع، دریابید که کدام کلمات کلیدی قبلاً برای سایت شما ترافیک ایجاد می کنند. بر اساس این شرایط، شما قادر خواهید بود عبارات بیشتری را برای بهینه سازی گسترش دهید و پیدا کنید.

2- رقبای اصلی خود را مشخص کنید

در مرحله بعد، رقبای اصلی و ارگانیک خود را شناسایی کنید، استراتژی های سئوی آنها را بررسی کنید و ببینید چه کارهایی انجام داده اند و استراتژی های خود را بهبود بخشید. رقبای ارگانیک شما لزوماً رقبای آفلاین نیستند که محصول یا خدماتی مشابه شما ارائه می دهند. رقبای ارگانیک وب سایت هایی هستند که برای کلمات کلیدی و موضوعات مشابه شما رتبه بند دارند.

3- ایده های جدید و کلمات کلیدی جدید پیدا کنید

با تحقیق در مورد کلمات کلیدی جدید ، می توانید برای صفحات جدیدی که ترافیک ارگانیک را از گوگل جذب می کنند، ایده بگیرید. فراتر از توسعه محتوا، به کسب و کارها کمک می کند تا رشد وب سایت را برنامه ریزی کنند و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را بهتر فرموله کنند.

چگونه لیست کلمات کلیدی خود را گسترش دهیم?
ابزارهای مختلفی برای یافتن ایده های کلیدواژه جدید وجود دارد، مانند تکمیل خودکار گوگل، برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل ادز، پیشنهادات کلمات کلیدی یوتیوب، تکمیل خودکار آمازون و غیره.

4- کلمات کلیدی انتخاب کنید که راحت تر رتبه می گیرند

بعد از جمع آوری کلمات و ایده های جدید، باید کارآمدترین آنها را انتخاب کنید. بسته به رقابت، بهینه سازی برخی از کلمات کلیدی سخت تر است، در حالی که برخی دیگر بلافاصله پس از انتشار یک پست وبلاگ جدید شروع به ایجاد ترافیک می کنند. معمولاً کلمات کلیدی با حجم زیاد جستجو رقابتی تر هستند. این بدان معناست که برای دستیابی به نتایج بهتر برای چنین کلمات کلیدی، تلاش بیشتری لازم است.

5- کلمات کلیدی دم دراز را پیدا کنید

اگر روی یک وب‌سایت جدید کار می‌کنید یا می‌خواهید تعامل را بهبود ببخشید، کلمات کلیدی طولانی منبع الهام‌بخشی برای ایده‌های محتوا و ترافیک جذب‌شده هستند.
کلمات دم‌ دراز، مشخص‌تر هستند، بنابراین مخاطب هدف آنها نیز مرتبط‌ تر است. در نتیجه، این کاربر برای مدت طولانی تری در صفحه می ماند، اعتماد می کند و بخش های مختلف سایت را بازدید می کند. به احتمال زیاد این مخاطب نرخ تبدیل بهتری دارد، بهتر خرید می کند و یا مشترک می شود.

6- کانسپت کلمه کلیدی (به قصد کلمه کلیدی فکر کنید)

کاربر برای یک هدف، کلمه کلیدی را جستجو می کند و ارتباط صفحه برای رتبه بندی اهمیت زیادی دارد. گوگل سعی می کند صفحه ای را که بهتر هدف کاربر را برآورده می کند، به او نشان دهد.
ما 4 نوع کلمه کلیدی داریم که عبارتند از:

  • قصد اطلاعاتی
  • قصد تحقیق
  • قصد معامله
  • هدف ناوبری

ما باید صفحه فرود را طوری بهینه سازی کنیم که به سوالات مخاطبین به بهترین شکل پاسخ دهد. براساس هدفی که پشت کلمه کلیدی قرار دارد، باید تصمیم بگیریم که چه نوع صفحه ای برای آن ایجاد کنیم.

  • صفحه محصول
  • صفحه دسته بندی محصولات
  • صفحه خدمات
  • صفحه بلاگ
  • صفحه راهنما
  • صفحه اصلی

نحوه بررسی هدف جستجو به گفته گوگل، برای تعریف هدف کلمه کلیدی، باید SERP را بررسی کنید و ببینید چه نوع صفحاتی و با چه محتوایی به کلمه کلیدی پاسخ می دهند.

7- استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

گام بعدی شما در چک لیست سئو سازماندهی کلمات کلیدی است و ما باید یک استراتژی درست برای محتواهای سایت است.
نقشه کلمات کلیدی جدولی از کلمات کلیدی توزیع شده در صفحات فرود است که به سئوکاران اجازه می دهد پیشرفت بهینه سازی را پیگیری کنند. در نقشه کلمات کلیدی، کلمات کلیدی، صفحات فرود را توزیع می کنید و بعداً می بینید که آیا نتایجی حاصل شده است یا خیر. و شروع با نقشه برداری از محتوای با رتبه بندی خود آسان تر است.

[wpdatatable id=19]

چک لیست سئو داخلی (بهینه سازی داخل صفحه)

محتوا برای موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و الگوریتم های گوگل به بهترین محتوا پاداش می دهند و آن را به رتبه های بالا می برند. سئوی داخلی یا درون صفحه یکی از قوی ترین عوامل رتبه بندی است. پیشنهاد می‌کنم گام‌های کوچک‌تری برای بهبود محتوا و صفحه به صفحه بردارید. بطور مثال ابتدا متا تایتل ها را بهینه کنید و بعد محتوا را بروزرسانی نمایید. بتدریج، با بهینه سازی صفحات نتیجه را خواهید دید.

 1- اصلاح عنوان ها (طولانی، تکراری یا بدون عنوان ها را اصلاح کنید)

عنوان و توضیحات متا، عناصر اصلی روی صفحه هستند که بر نرخ کلیک ارگانیک صفحات شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین، به لطف یک متای توضیحات بهینه، می توانید جذب را افزایش دهید و فرصت ها را برای دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر از دست ندهید. چون اگر شما توضیحات کامل و مناسب ننویسید، گوگل متن دیگری به کاربران نمایش می دهد و هیچکس تضمین نمی کند که عالی خواهد بود.
نحوه بهبود، متا تایتل و متا توضیحات

برای بهبود بخش‌های جستجوی خود، اول از همه:

  • عناوین خالی و توضیحات متا را پر کنید و هیچ صفحه یا نوشته بدون توضیح نباشد.
  • تگ‌های عنوان تکراری و قسمت های متا تکراری را بازنویسی کنید، و از کلمات کلیدی در آنها به‌طور مناسب استفاده کنید. تکرار ممکن است به این معنی باشد که برخی از صفحات باید تغییر مسیر داده یا متعارف شوند (اطلاعات بیشتر در مورد آن در چک لیست فنی SEO).
  • عناوین خیلی طولانی را اصلاح کنید، زیرا ممکن است گوگل آنها را کوتاه و بازنویسی کند: ما برای خود آزمایش کرده ایم و متوجه شده ایم که موثرترین عناوین صفحه بین 45 تا 55 کاراکتر طول دارند.
  • توضیحات متا را بهینه کنید، برای آنها باید حدود 150 کاراکتر بنویسید و کلمات کلیدی خود را در آنها بگنجانید.

2- بهینه کردن محتوای اصلی

محتوا پادشاه است، محتوای عالی به خودی خود کمک بزرگی به سئوی وب سایت می کند. اما یک محتوای خوب و بهینه شده می تواند مزایای بسیار بیشتری به همراه داشته باشد.
درست مانند مخاطبین شما، موتورهای جستجو هم سعی می کنند موضوع اصلی و موضوعات فرعی مقاله را استخراج کنند، که کدام پاراگراف به سؤال جستجو شده پاسخ می دهد و غیره. بنابراین، مطمئن شوید که:

  • از زبان واضح و قطعی و روشن استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی مورد نظر خود در تمام قسمت های اصلی صفحه خود استفاده کنید: عنوان و عنوان فرعی، پاراگراف اول، با حروف درشت و غیره.
  • از کلمه کلیدی متمرکز، جستجوهای مرتبط، مترادف ها و کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود استفاده کنید .
  • محتوای خود را با موضوعات فرعی، نقاط گلوله و لیست های شماره دار ساختار دهید.
  • از قالب بندی واضح HTML برای موتورهای جستجو استفاده کنید تا به راحتی بفهمید چه چیزی در صفحه است.

3- محتوا را متنوع نمایید

از تصاویر، ویدیو و صوت در محتوا استفاده کنید تا هم محتوایی متنوع داشته باشید و هم ترافیک بیشتری از گوگل دریافت کنید. با اضافه کردن این موارد ، یک صفحه شانس نمایش در نتایج غنی مانند Google Images یا Google Videos را دارد. علاوه بر این، تصاویر به عنوان یک رسانه توضیحی عمل می کنند، بنابراین مطمئناً تعامل کاربر با محتوای شما را بهبود می بخشند.
در ضمن، توجه داشته باشید که تصاویر هم باید سئو شوند و برای جستجوی ارگانیک بهینه شده باشند . مطمئن شوید که تصاویر:

  • به یک فرمت وب پسند (به عنوان مثال، PNG یا WebP) تبدیل می شوند.
  • سریع بارگیری می شوند و سنگین نیستند
  • دارای ویژگی های ALT

4- استفاده از اسکیما یا طرحواره (داده های ساختار یافته)

داده های ساختار یافته شانس شما را برای دریافت قطعه های غنی و چند ویژگی دیگر SERP افزایش می دهد که یک صفحه را در صفحه نتایج جستجو متمایز می کند.
یکی از راه‌های پیاده‌سازی داده‌های ساخت‌یافته، استفاده از نشانه‌گذاری Schema است که نشان‌دهنده برچسب‌های استاندارد شده اضافه شده به کد HTML است. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا تشخیص دهند که صفحه حاوی انواعی از اطلاعات است، به عنوان مثال در مورد نویسنده، محصول، کسب و کار، پرسش های متداول و غیره.

چگونه داده های ساخت یافته خود را بررسی کنیم؟

ابزارهای رایگان زیادی برای اجرای طرحواره وجود دارد، به عنوان مثال، Google Structured Data Markup Helper. به خاطر داشته باشید که اجرای نادرست ممکن است منجر به جریمه های رتبه بندی و از دست دادن ترافیک شود. بنابراین، برای اطمینان از اینکه این کار را درست انجام می‌دهید، به راهنمای نشانه‌گذاری طرحی قطعی ما مراجعه کنید .

5- لینک سازی داخلی

با کلمه کلیدی صفحه از مقالات دیگر و صفحات، لینک داخلی بدهید. از صفحات قدیمی که اعتبار بیشتر دارند به صفحه جدید لینک دادن، باعث می شود این صفحه نیز اعتبار پیدا کند و زودتر رتبه بگیرد.  لینک سازی داخلی با انکر تکست کلمه کلیدی هدف باید باشد.

[wpdatatable id=20]

چک لیست بهبود ساختار وب سایت

سلسله مراتب صفحات در یک وب سایت، برای رتبه بندی و سئو آن بسیار مهم است. ساختار واضح سایت باعث می شود تا کاربران به راحتی در آن حرکت کنند و صفحات را پیدا نمایند. و به خزنده‌ها کمک می‌کند صفحات را سریع‌تر کشف و فهرست‌بندی کنند.

1- ساختار سایت را بررسی کنید

باید در هر مرحله از توسعه وب سایت، ساختار سایت را بررسی کنید و در آن تجدید نظر نمایید و آن را به طور کامل برنامه ریزی کنید. کاری که باید انجام دهید این است که ساختار وب سایت خود را شفاف و تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که کاربران به راحتی می توانند به هر صفحه در وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.

2- صفحات مهم در دسترس قرار دهید

مطمئن شوید که تمام صفحات مهم شما بیش از 2 تا 3 کلیک با صفحه اصلی فاصله نداشته باشند. یعنی عمق زیادی نداشته باشند. برای کنتر این موضوع می توانید از اسکریمینگ فراگ یا استفاده کنید.

3- به صفحات مهم خود، لینک داخلی بیشتر بدهید

لینک های داخلی اغلب دست کم گرفته می شوند و زیاد به آنها دقت نمی شود. لینک سازی داخلی در سئو اهمیت ویژه ای دارد و به افزایش تعامل کاربر، مدت زمان ماندن مخاطب در سایت و بازدید از صفحات دیگر کمک می کند و به جز این موارد، به بهینه شدن ساختار سایت هم کمک می کند.
برای بهبود پیوند داخلی سایت خود:

  • لینک داخلی را از محتوا به سایر صفحات مهم اضافه کنید.
  • در انتهای هر نوشته و مقالات، پیشنهاد خواندن دسته های مرتبط یا مقالات مرتبط را به کاربر بدهید.
  • متن های لینک یا انکر تکست (متن قابل کلیک و قابل مشاهده در یک لینک) را متنوع کنید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی مورد نظر خود را مرتبط با هر صفحه قرار دهید.
  • از برد کرامپ (Bread Crumbs) برای نشان دادن نحوه اتصال صفحات سایت به هم استفاده کنید .

[wpdatatable id=21]

چک لیست فنی سئو

وقتی از سئو تکنیکال یا فنی نام می بریم، خیلی ها فکر می کنند که این مورد خیلی پیچیدگی دارد و سخت است. اما با نگاهی دقیق و بررسی عوامل مهم، می توانیم آن را بهینه کنیم.

1- ایندکس (نمایه سازی صفحات) را بررسی کنید

اگر محتوا توسط خزنده های موتور جستجو، قابل دسترسی نباشد، در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. بنابراین، باید چک کنید و ببینید که موتورهای جستجو چگونه وب سایت شما را می بینند.

اطمینان حاصل کنید که محتوای مهم توسط:

  • فایل robots.txt در فهرست اصلی
  • تگ noindex در بخش <head> صفحات
  • X-Robots-Tag در هدر HTTP

بسته نشده باشد، یعنی نوایندکس نشده باشد.

2- خطاهای فنی که بودجه خزش سایت را می خورند، برطرف کنید

وقتی خزنده ها به یک صفحه شکسته یا لینک شکسته می رسند و نمی توانند منبع را پیدا کنند، ممکن است خزش را قطع کنند و به این نتیجه برسند که این سایت کیفیت پایینی دارد و کمتر به آن سر بزنند. به همین دلیل است که باید مشکلات زیر را برطرف کرده و از آن جلوگیری کنید:

  • زنجیره های تغییر مسیر طولانی و تغییر مسیرهای معیوب
  • لینک های خراب و شکسته
  • URL های تکراری

نحوه بهبود خزیدن

  • یک صفحه 404 را سفارشی کنید تا برای بازدیدکنندگان وب سایت شما مفید باشد. صفحه سفارشی 404 ممکن است شامل پیوندهایی به مهمترین صفحات وب سایت شما باشد.
  • لینک های شکسته را با تنظیم ریدایرکت های 301 رفع کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که تغییر مسیرهای زیاد در یک وب سایت برای بودجه خزیدن خوب نیست.
  • تغییر مسیرهای 301 و 302 را مرور کنید و زنجیره های تغییر مسیر را اصلاح کنید .
  • URL های تکراری را با ادغام صفحات از طریق تغییر مسیر یا سفارشی کردن هر یک برای ارائه محتوای متمایز و منحصر به فرد، رفع کنید.

3- عناصر داخلی غیر قابل خزش را بررسی کنید

جاوا اسکریپت ها و فریم ها این روزها کمتر مورد توجه هستند. با این حال، می توانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو این عناصر را می بینند و مانع خزیدن وب سایت نمی شوند.

4- سرعت سایت و زمان بارگذاری صفحه

سرعت لود صفحه، یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی است. برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه و کاهش زمان انتظار کاربر، موارد زیر را رعایت کنید تا سرعت بهتر داشته باشید، این موارد عبارتند از: 

  • فایل ها را فشرده سازی کنید (مثلا gzip)
  • کش مرورگر را فعال کنید
  • از کدهای CSS/JavaScript خارجی استفاده کنید
  • حجم تصاویر و  ویدیو را کم کنید 
  • اسکریپت ها را در پایین قرار دهید
  • تعداد iframe ها را به حداقل برسانید
  • از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) برای کاهش بار روی سرور خود و موارد دیگر استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که بارگذاری صفحات، بستگی به سرعت اینترنت، پهنای باند و غیره دارد و در بازه زمانی متفاوتی، سرعت هم متفاوت داشته باشد. بنابراین، منطقی است که شما به اندازه صفحه و سایر عوامل مرتبط نگاه کنید.

چگونه زمان بارگذاری صفحه خود را بررسی کنیم؟

برای برسی سرعت سایت، می توانید از PageSpeed ​​Insights گوگل برای  URL های جداگانه استفاده کنید. علاوه بر این، در سرچ کنسول، بخش Experience را بررسی کنید و ببینید آیا مشکلی برای Page Experience و Core Web Vitals شناسایی شده است. 

از سایت GTmetrix نیز می توانید سرعت لود سایت خود را کنترل کنید و خطاهایی که به شما نشان می دهد را رفع نمایید تا سرعت قابل قبولی داشته باشد. 

5- سازگار با موبایل یا ریسپانسیو بودن سایت

فاکتور ریسپانسیو (سازگاری با موبایل) برای هر وب سایتی اهمیت زیادی دارد، زیرا بیشتر کاربران برای جستجوهای خود، از موبایل استفاده می کنند. شما نیز باید قابلیت استفاده در تلفن همراه را برای همه صفحات خود بررسی کنید. سایت خود را دقیق بازدید کنید و ببینید در موبایل چطوری عمل می کند و چطور نمایش داده می شود.

چگونه از موبایل فرندلی بودن اطمینان حاصل کنیم؟

می توانیم از ابزار تست رایگان Mobile friendly گوگل استفاده کنید. توجه داشته باشید که گوگل قرار است این ابزار را همراه با گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه در سرچ کنسول، را از  دسامبر 2023 قطع کند. البته گوگل می گوید: این عامل همچنان حیاتی است، البته برای تست این موضوع، ابزارهای قوی تری از گوگل هم وجود دارد، مانند Lighthouse برای کروم، که می توانید استفاده کنید.

 

[wpdatatable id=22]

چک لیست برای مقالات سایت

گوگل باز هم تاکید کرد که برای سئو موفق و رسیدن به رتبه های بالا، اعتبار یک سایت بسیار تاثیر گذار است بخصوص در یک موضوع خاص. یعنی سایت در یک موضوع مرجع باشد. این موضوع برای سایت هایی که در زمینه اخبار، سلامت و تامین مالی کار می کنند (سایت های YMYL)  حیاتی است. 

اما منظور از اعتبار چیست؟ چطور اندازه گیری می شود؟ 

اعتبار سایت، نسبتا یک چیز مبهم است و ابزارهای مختلف آن را بطور میانگین اندازه گیری می کنند. اما برای اینکه از اعتبار نسبی یک سایت مطلع شوید و بدانید که آیا این سایت معتبر است یا نه، یا برای سایت خود در نظر بگیرید، موارد زیر را بررسی کنید تا به شما کمک کند.

1- اسپم نباشد و کارهای اسپم گونه انجام ندهد 

اگر موتورهای جستجو، صفحات اسپم و هرزنامه شناسایی کنند، سایت را جریمه می کنند و آن سایت افت رتبه پیدا می کند. برای این موضوع ممکن است هم جریمه الگوریتم پنگوئن برای سایت اعمال شود و هم جریمه دستی گوگل صادر گردد. برای جلوگیری از جریمه های گوگل، مطمئن شوید در سایت از  موارد زیر استفاده نمی کنید:

  • Cloaking ، محتوا طوری ارائه می گردد که موتور جستجو و کاربر چیز متفاوت می بینند.
  • Doorways – تکنیکی است که در آن یک صفحه وب تنها با هدف ارسال بازدیدکنندگان به صفحه دیگری ایجاد می شود.
  • مزرعه لینک – زمانی که سایت ها بطور متقابل به هر سایت دیگری که به او لینک دادند، لینک می دهند تا بطور مصنوعی افزایش اعتبار پیدا کنند. (یعنی یک گروه تعاملی با هم ایجاد کنند و به هم لینک بدهند.)

اما به جای این کارها که ریسک بالایی دارند، برای افزایش اعتبار کارهای زیر را انجام دهید:

  • لینک های خروجی هر صفحه حداکثر 100 لینک باشد و اگر بیشتر بود، آنها را تقلیل دهید.
  • به صفحات مرتبط که برای مخاطب و بازدید کننده ارزشمند است، لینک دهید.
  • اگر نمی توانید لینک های بیش از حد را حذف کنید، از تگ های nofollow استفاده کنید.
  • هر صفحه از سایت را با هدف جستجوی خاصی ایجاد کنید و آن را اصولی بهینه سازی کنید.
  • از فروش لینک از یک دایرکتوری در سایت خودتان پرهیز کنید. (البته به یاد داشته باشید که می توانید پیوندهای پولی را با یک برچسب ‘sponsored’ منتشر کنید و مشکلی بوجود نمی آید).

2- منشاء بک لینک ها را بررسی و کنترل کنید

یکی از فاکتورهای مهم که بر رتبه بندی سایت تاثیر مستقیم می گذارد، بک لینک است. به همین دلیل باید بک لینک های خود را تجزیه و تحلیل کنید. برسی و آنالیز بک لینک ها باید جزو استراتژی سئو شما باشد.

برای پیشگیری از مشکلات بک لینک های اسپم و لینک هرزنامه، باید مطمئن شوید هیچ لینک ورودی، اعتبار سایت شما را خراب نمی کند و از این بایت باید سایت را تمیز نگه دارید.

3- بک لینکی که ریسک زیاد دارد حذف کنید

هنگامی که ربات های موتور جستجو لینک های سایت شما را تجزیه و تحلیل می کنند، ابتدا آنها را از نظر طبیعی بودن بررسی می کنند. اگر لینک های اسپم بیش از حد وجود دارد، آنها را حذف کنید. اگر به پیوند دادن اینطور لینک، ادامه می دهند، به موتورهای جستجو دستور دهید با استفاده از ابزار Google Disavow آنها را نادیده بگیرند.
در حال حاضر، گوگل می‌گوید که می‌تواند لینک های اسپم را تشخیص دهد و هنگام رتبه‌بندی یک وب‌سایت، به آن توجه نمی کند. به عبارت دیگر، لینک های اسپم هیچ سود یا ضرری برای وب سایت شما ندارند. با این حال، در برخی موارد، بهتر است احتیاط کنید و کاری کنید که سایت در سمت امن قرار گیرد.

4- سیگنال های EEAT را به سایت خود اضافه کنید

برای بهبود و بالا بردن اعتبار سایت خود، سیگنال های E-A-T را اضافه کنید تا از نظر موتورهای جستجو و کاربران معتبر تر به نظر برسید. مواردی و عناصری که باید به سایت اضافه کنید عبارتند از:

  • اطلاعاتی درباره شرکت و یا صاحب سایت ارائه نمایید، صفحه درباره ما را به سایت اضافه کنید، شرح کارهایی که انجام می دهید و ماموریت خود را به وضوح بیان کنید و شرایط استفاده از خدمات خود را تعریف کنید.
  • مشخص کنید که محتوای شما با کیفیت مناسب نوشته شده است. برای این منظور، به نظرات نویسندگان توجه کنید، در سایت و رسانه های اجتماعی خود لحن یکسان داشته باشید، از زبان مناسب استفاده کنید.
  • برای ارتقای محتوای خود، داده های ساختار یافته (اسکیما) را به بخش های مرتبط سایت اضافه کنید.
  • سوالات متداول و پرسش هایی که کاربران زیاد می پرسند را در یک صفحه منتشر کنید. این موارد بر سایت شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • از ایمن بودن صفحات طراحی شده برای تراکنش های مالی اطمینان حاصل کنید. برای گوگل و کاربران، تراکنش های امن و اطلاعات واضح مهم هستند.
  • محتوای مرتبط و با کیفیت تولید و منتشر کنید. یک تقویم محتوایی خوب آماده کنید و به آن پایبند باشید.

5- سیاست کوکی ها را منتشر نمایید

اینکه چه داده هایی از کاربران ردیابی و ذخیره سازی می شود و چرا؟ را کوکی ها توصیف می کنند. خط مشی کوکی، بیانیه ای است که به کاربران شما می گوید چه کوکی هایی فعال است. رضایت کاربر برای پردازش و ذخیره سازی داده ها، نیاز اصلی بیشتر قوانین حفاظت از داده ها است.

[wpdatatable id=23]

چک لیست سئو خارجی (بک لینک)

سئوی خارج از سایت خودمان (Off Page SEO)، بخش مهمی از سئو کلی است، اما باید به یاد داشته باشید که اول از همه کیفیت لینک مهم است نه کمیت آن. بنابراین، چندین مرحله برای افزایش کارایی لینک سازی خارجی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

1- سایت های مرتبط برای لینک سازی پیدا کنید

به طور کلی، هر چه تعداد بک لینک بیشتری داشته باشید، بهتر است و اعتبار بالاتری پیدا می کنید. بنابراین یک سایت با کیفیت بالا پیدا کنید تا به شما لینک طبیعی بدهد.

روش‌های آزمایش شده و قابل اعتماد زیادی وجود دارد تا سایت مناسب برای ایجاد لینک طبیعی پیدا کنید که اصلی‌ترین آنها عبارتند از:

  • بازاریابی محتوایی
  • دایرکتوری های محبوب
  • پست مهمان
  • بررسی پلتفرم ها

2- با آنالیز رقبا سایت مرتط پیدا کنید (بک لینک گپ)

معمولاً با تجزیه و تحلیل بک لینک رقبای خود می توانید به راحتی منابع لینک عالی و جدید را برای سایت خود پیدا کنید. وب‌سایت‌هایی که به رقبا لینک دادند، اما به صفحات شما لینک ندادند. به احتمال زیاد، آنها در یک جایگاه عمل می‌کنند و به محتوای شما نیز لینک می‌دهند.

3- کمپین لینک سازی اجرا کنید

بعد از پیدا کردن سایت ها برای لینک سازی خارجی، آنها را لیست کنید و در یک فایل اکسل یا گوگل شیت بگذارید و به ترتیب با هماهنگی صاحبین سایت، کمپین خود را شروع کنید.

4- استراتژی برای شبکه های اجتماعی 

شبکه های اجتماعی نیروی محرکه وب هستند. این کمک می کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را به طور منظم به وب سایت خود بکشانید و یک تصویر مثبت از برند خودتان ایجاد کنید.
برای شروع، مشخص کنید که در چه پلتفرمی بیشتر فعالیت دارید و مخاطبین بیشتری شما را دنبال می کنند. سپس در مرحله بعد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید محتوا و قالب های محبوب را دوباره ایجاد کنید تا توجه کاربران را به خود جلب کنید.
  • تمام اطلاعات کسب و کار لازم را در صفحه فیس بوک، حساب توییتر یا کانال یوتیوب خود پر کنید : شرح کارهایی که شرکت شما انجام می دهد، اطلاعات تماس و همه دکمه های CTA لازم.
  • روی استراتژی رسانه های اجتماعی خود سرمایه گذاری کنید . رویکرد SMM منحصر به فرد خود را، از تصاویر بصری گرفته تا سبک ارتباط، توسعه دهید.
  • مطمئن شوید که دکمه های اشتراک گذاری به راحتی در سایت شما در دسترس هستند. فالوورهای خود را تشویق کنید تا پست های شما را به اشتراک بگذارند و بحث کنند.

[wpdatatable id=24]

چک لیست سئو محلی

اگر مکان برای کسب و کار خود دارید، مثل فروشگاه برای فروش محصولات فیزیکی و یا دفتر کار برای ارائه خدمات، باید از سئو محلی یا سئو مکانی (Local SEO) استفاده کنید تا در سرچ نقشه به کاربران اطراف محل بیزینس نمایش داده شوید.

1- کسب و کارتان را در Google Maps ثبت کنید

برای سئو محلی، ابتدا در گوگل مپ، کسب و کار خود را ثبت کنید، آدرس و شماره تماس و ساعات کاری را بطور کامل پر کنید تا در جستجوهای محلی و Google Maps دیده شوید استفاده از این امکان گوگل کمک بزرگی به مشاغلی با موقعیت فیزیکی می کند. علاوه بر این،  یک برنامه کاملا رایگان ولی مفید است.

2- نسخه زبان مناسب انتخاب نمایید

اگر یک وب‌سایت جهانی را با هدف چندین مکان اجرا می‌کنید، مطمئن شوید که نسخه زبان مناسب را به کاربران ارائه می‌دهید. یکی از راه های پیاده سازی وب سایت های چند زبانه، استفاده از تگ های hreflang است.

3- نقل قول و لینک محلی

برای موفقیت تجاری، باید در بزرگترین و قدرتمندترین کانال های رسانه ای محله خودتان حضور داشته باشید. پیوندهای محلی اغلب مرتبط‌ترین و آسان‌ترین هستند، و حتی بیشتر از آن، مشتریان واقعی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

رتبه کلمات کلیدی خود را بررسی کنید

وقتی سایت شما پیشرفت کرد و در برخی کلمات کلیدی رتبه گرفت، بطور مرتب رتبه تمام کلمات کلیدی خود را روزانه چک کنید. اگر در کلمه ای نیاز به محتوای بیشتر یا بک لینک داشت خیلی زود متوجه می شوید و راحت از رقبا پیشی می گیرید.

ترافیک و رفتار کاربر را با Google Analytics آنالیز کنید

با استفاده از این ابزار مهم و کلیدی، کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را به ارمغان آورده اند و صفحاتی که بیشترین تبدیل را داشته اند، شناسایی کنید و بهبود دهید. با Google Analytics صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را پیدا کنید.  آنالیز رفتار کاربران در بهینه سازی صفحات کمک بزرگی می کند. اگر ایرادی در قسمتی از صفحه باشد می توانید زود آن را پیدا کره و برطرف کنید و این کار باعث رضایت کاربر و افزایش رتبه خواهد شد.

نکات تکمیلی چک لیست سئو

این چک لیست به شما کمک می کند در مسیر موفقیت قرار بگیرید با استفاده از راهنمایی های این چک لیست هر سایتی می تواند رشد داشته باشد و به رتبه های بالا برسد. 

لازم به ذکر است در مراحل بعد باید از سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، سایت خود را تحلیل کنید و استراتژی های جدید بچینید تا همیشه در اوج باشید.

اما بنظر شما سئو در 2024 چقدر تغییر می کند؟ با توجه به ظهور هوش مصنوعی و فرگیر شدن آن باید انتظار تغییرات زیادی داشته باشیم یا نه؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

چک لیست کامل سئو

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>