شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
در چند روز گذشته بسیاری از متخصصین سئو درباره GEO صحبت می کنند و احتمال تغییر سئو (SEO) به جئو (GEO) و تغییرات نحوه جستجوهای مردم در آینده، اما G-E-O چیه؟ چه تاثیری بر سئو سایت ما دارد؟
من تصمیم گرفتم درباره این موارد در این مقاله صحبت کنم.
ابتدا ویدیو زیر را ببینید تا بیشتر با GEO و روش های بهینه سازی برای جئو آشنا شوید:
وقتی ما از هوش مصنوعی سوال می پرسیم، در کسری از ثانیه پاسخ ما را می دهد. AI جواب سوال ما را از سراسر وب جمع آوری و به ما ارائه می گردد.
هوش مصنوعی از یک مدل یادگیری ماشینی بنام Large language model (به معنی مدل زبان بزرگ) که یک نوع مدل یادگیری ماشین است، بهره می برد و برای پردازش و تولید به زبان طبیعی، طراحی شده است.
این مدل بر پایه شبکه های عصبی عمیق و با معماری بسیار پیچیده ساخته می شوند و هدف این مدل، درک، تولید و پاسخ به زبان انسانی به شکل طبیعی و معنادار است.
یک سری از هوش مصنوعی ها یا همان AI ها که ما می توانیم با آنها گفتگو (Chat) کنیم، مثل: ChatGPT و یا Gemini گوگل که در بسیاری از موارد به ما کمک می کنند، از LLM یا Large language model استفاده می کنند و روز به روز بهتر می شوند، زیرا از مدل یادگیری ماشینی استفاده می کنند.
به این نوع هوش مصنوعی ها که بر پایه LLM یادگیری ماشینی دارند، Generative Engine یا موتور مولد می گوییم.
اما چرا Generative Engine؟
چون این هوش مصنوعی ها، اطلاعات را خلق می کنند، یعنی از سراسر وب جمع آوری و سپس یک محتوا را تولید می کنند و به همین دلیل به موتور مولد یا Generative Engine معروف شده اند.
وقتی ما یک سوال از هوش مصنوعی می پرسیم، برای پاسخ سوال ما، به دیتابیس خودش که بیشتر اطلاعات آن از سطح وب جمع آوری کرده، مراجعه می کند و بهترین و مرتبط ترین پاسخ را به ما می دهد.
یعنی برای جواب سوال ما، از اطلاعات سطح وب استفاده می کند، آنها را کنار هم قرار داده و یک پاسخ مناسب به ما ارائه می کند. به همین دلیل موتور مولد یا Generative Engine نام گرفته است.
اما سوال مهم: GEO یعنی چی؟ چرا GEO
گروهی از محققین در دانشگاه پرينستون (Princeton University) تحقیقی در مورد Large language model یا همان LLM انجام دادند و نام این تحقیق را G-E-O گذاشتند.
در این تحقیق آنها به بررسی ظهور مدل های LLM و یک الگوی جدید از موتور جستجو پرداختند که از مدل موتور مولد یا همان Generative Engine استفاده می کند. یعنی جمع آوری و خلاصه سازی اطلاعات برای پاسخ به سوال کاربران و این مدل از هوش مصنوعی توانایی تولید پاسخ دقیق و شخصی سازی شده را دارد.
از نظر این محققان، موتورهای مولد (Generative Engine) در حال جایگزینی موتورهای جستجوی سنتی مثل گوگل، بینگ هستند. موتورهای مولد، پاسخ ها را با ترکیب اطلاعات از منابع متعدد و خلاصه سازی آنها انجام می دهند.
شاید این روش برای کاربران سودمند باشد ولی برای یک مشکل بزرگ برای صاحبین سایت ها و تولید کنندگان محتوا وجود دارد. زیرا با توجه به پیشرفت سریع هوش مصنوعی، آنها تقریبا هیچ کنترلی بر زمان و چگونگی نمایش محتوای خود ندارند.
به همین دلیل این محققین GEO، یعنی بهینه سازی برای موتور مولد را معرفی کردند.
یعنی ما باید سایت خودمان را برای Generative Engine هم بهینه سازی کنیم. برای اینکار ابتدا باید ببینیم آنها چطور یک مقاله را پیدا می کنند و از آن استفاده کرده و یک قطعه متن آن را انتخاب و برای پاسخ به کاربر نمایش می دهند.
ما باید سایتمان را طوری بهینه سازی کنیم تا Generative Engine ها سایت ما را انتخاب نمایند و متن هایی که پاسخ به سوالات کاربران است از سایت ما باشند.
اما چرا؟ اگر اطلاعات Generative Engine از سایت ما باشد، چه کمکی به ما می کند؟
شاید سوال شما هم این باشد که من می خواهم محصول بفروشم، چرا باید سایت را برای
Generative Engine بهینه سازی کنم؟
وقتی فردی از هوش مصنوعی سوالی را می پرسد، جواب آن را می بیند و خارج می شود و به سایت ما اصلا مراجعه نمی کند.
اما باید بگویم وقتی یک تن از سایت ما در پاسخ های یک موتور مولد Generative Engine مانند چت چی پی تی ChatGPT یا BingChat و یا Gemini نمایش داده شود، این موضوع می تواند مزایایی برای سایت ما داشته باشد، مثل:
وقتی Generative Engine از محتوای یک سایت استفاده کنند، آن سایت به عنوان یک منبع و مرجع در آن موضوع شناخته می شود.
به طور کلی، نمایش محتوای سایت در پاسخهای موتورهای مولد میتواند به افزایش ترافیک، بهبود رتبهبندی سئو، افزایش اعتبار و شناخت سایت، جذب مخاطبان جدید و فرصتهای درآمدزایی منجر شود. البته برای بهرهبرداری کامل از این مزایا، سایتها باید محتوای با کیفیت و بهینهسازی شده ارائه دهند.
اما می رسیم به سوال اصلی، چطور سایتمان را برای Generative Engine بهینه سازی کنیم؟
بهینه سازی سایت برای موتورهای مولد، با 9 گام امکان پذیر است، این کارها عبارتند از:
در ادامه می پردازیم به هر کدام از این موارد، با من همراه باشد:
محتوایی که ما در سایت منتشر می کنیم باید از اعتبار کافی برخوردار باشد تا بتواند رنک بگیرد و در SERP رتبه خوبی داشته باشد. برای Generative Engine ها نیز اعتبار یک متن بسیار اهمیت دارد. یعنی چه کسی این متن را نوشته؟ چه کسی این مطلب را گفته است؟
برای اینکه یک متن یا مقاله رتبه بگیرد، باید ابتدا اعتبار آن ثابت شود. یعنی به حرف و نوشته شما اطمینان و اعتماد کامل داشته باشند. می توان گفت:
چه کسی این حرف را می زند؟ برای چه این حرف را می زند؟ چه نتیجه ای می گیرد؟
البته این فاکتور همان E-E-A-T است که اعتبار، تجربه و تخصص نویسنده مقاله اهمیت دارد.
برای موتورهای جستجو و موتورهای مولد، اعتبار نویسنده یا تولید کننده محتوا اهمیت دارد و برای اینکه مطلبی به مخاطب نمایش داده شود باید آن مطلب اعتبار کافی داشته باشد.
اینکه یک مقاله را بنویسیم و در اینترنت منتشر کنیم، برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی ندارد بلکه این مطلب را چه کسی نوشته مهم تراست. اعتبار و تخصص نویسند باعث می شود یک مقاله بهتر و راحتتر رتبه بگیرد.
وقتی یک مقاله یا محتوایی را می نویسیم و در سایت منتشر می کنیم باید از کلمات کلیدی هدف، درست و بجا استفاده کنیم و همچنین از کلمات هم خانواده کلمه کلیدی و کلمات مرتبط با آن نیز در متن خود استفاده نماییم. استفاده از کلماتی که ارتباط معنایی با کیورد اصلی صفحه ما دارند، می تواند به درک بهتر موتورهای جستجو و هوش مصنوعی از محتوا، کمک کنند.
کلمات مرتبط indirect Keyword و Direct به درک بهتر محتوا و همچنین اعتبار آن کمک می کند.
البته استفاده از کلمات کلیدی باید اصولی باشد و مرتکب کیورد استافینگ یا Keyword Stuffing نشویم. یعنی برای اینکه به موتورهای جستجو یا Generative Engine بفهمانیم کلمه کلیدی صفحه ما چیست، لازم به تکرار زیاد آن در متن نیست.
موتورهای جستجو و هوش مصنوعی ها، مفهوم محتوا را درک می کنند و بهترین راه برای اینکه بهتر محتوای ما را بفهمند، استفاده از کلمات هم خانواده و انتیتی هاست (Entity).
بالا بردن رلونسی Relevancy یک مقاله با اضافه کردن کلمات مرتبط و indirect Keyword امکان پذیر است.
ارتباط در هر زمینهای اهمیت زیادی دارد زیرا به بهبود تجربه کاربری، افزایش دقت و کارایی سیستمها و بهبود نتایج کمک میکند. بهینهسازی ارتباط میتواند منجر به رضایت بیشتر کاربران، افزایش تعاملات و بهبود نتایج تجاری و علمی شود.
وقتی محتوایی می نویسیم باید آن را براساس آمار و ارقام و بر پایه اطلاعات درست بنویسیم. وقتی Generative Engine ها و موتورهای جستجو به ما و محتوای ما اعتماد می کنند که بر پایه یک اطلاعات دقیق و آمار و ارقام درست تولید شده باشد.
وقتی ما از آمار درست در مقاله یا محتوا استفاده کنیم، هم کاربر و هم انجین ها بیشتر به ما اعتماد می کنند. البته این آمارها باید دقیق باشند و از منابع معتبر و درست استخراج شوند.
وقتی در محتوای خود از یک منبع استفاده می کنیم باید آن را ذکر کنیم. برای بالا بردن اعتبار خود بهتر است وقتی متنی را از یک سایت یا مقاله دیگر کپی می کنیم، به آن منبع لینک دهیم. cite sources یکی از راههای بالا بردن اعتبار ماست.
استفاده از نقل قول در محتوا به بالا بردن اعتبار آن کمک می کند. .قتی مقاله ای می نویسید بهتر است در آن از نقل قول استفاده نمایید. البته نقل قول باید دقیق و از یک فرد معتبر و متخصص در آن حوزه باشد.
البته می توانیم نظر شخصی خودمان را هم در مقاله ذکر کنیم و به مخاطب از تجربه خودمان بگوییم و در یک نقل قول این مطلب را بنویسیم.
وقتی یک محتوا در سایت منتشر می کنیم باید قابل خواندن، ساده و قابل درک برای مخاطب باشد.
محتوا نباید شلخته باشد و از یک عبارت چندین بار در متن استفاده کنیم.
از نظر بصری هم محتوا باید طوری باشد که مخاطب ما خسته نشود و چشم اذیت نگردد.
جمله بندی ها باید درست، کوتاه و با معنی باشند و پاراگراف بندی درستی داشته باشد و مخاطب به راحتی آن را درک کند.
استفاده از تصویر، لیستینگ ها و متمایز کردن برخی از کلمات مثل بلد کردن آن، می تواند به درک بهتر محتوا به مخاطب کمک کند.
روان بودن یک متن به مخاطب کمک می کند تا آن محتوا را بهتر بخواند و راحتتر درک کند. استفاده از واژگان درست، پاراگراف بندی صحیح و بدون اشتباه بودن متن، باعث روان شدن متن می شود.
لازم به ذکر است که روان بودن متن مهم است به شرطی که معنی متن تغییر نکند و صحیح باشد، یعنی برای روان تر کردن متن نباید معنی متن را عوض کنیم.
استفاده از یک سری کلمات منحصر بفرد، خاص می تواند به درک محتوا توسط Engine ها کمک کند. گاهی یک سری از کلمات کمتر استفاده می شوند ولی می توانند به درک بهتر محتوا به ما کمک کنند، وقتی از آنها در محتوای خود استفاده کنید، باعث بالا رفتن اعتبار محتوا و نشان دادن تخصص شما خواهد شد.
کلمات منحصر بفرد و مرتبط با موضوع شما باعث خاص شدن محتوای شما می گردد و Uniqueness مقاله بالاتر می رود که این موضوع باعث افزایش رتبه شما خواهد شد.
برای بالا بردن اعتبار یک مقاله و اثبات اینکه یک مقاله علمی و دقیق است می توان از اصطلاحات تخصصی و فنی استفاده کرد. البته اگر این اصطلاحات بسیار تخصصی است باید معنی آن را نیز ذکر کنیم تا هم مخاطب متخصص آن را بخواند و هم مخاطبی که تخصص کمتر دارد بتواند معنی آن را متوجه شود.
سئو یا جئو GEO، تفاوتی ندارد، اگر ما محتوای مفید برای کاربر تولید کنیم و اصول را رعایت کنیم، در نتایج جستجو رتبه می گیریم.
بنظر من وقتی ما سایتمان را اصولی سئو کنیم، در هر موتور جستجو یا موتور مولد رشد می کنیم. بنابراین بهترین پیشنهاد، تولید محتوا بری کاربر با رعایت اصول سئو است.
منبع:
1- GEO: Generative Engine Optimization (generative-engines.com)