09176256031

عوامل و فاکتورهای رتبه بندی توسط گوگل در 2023

میزان پیشرفت خواندن شما

عوامل و فاکتورهای رتبه بندی توسط گوگل در 2023

فاکتورهای رتبه بندی

فهرست مطالب

در سال 2009 گوگل به داشتن بیش از 200 فاکتور و عامل رتبه بندی اصلی اشاره کرد، اما از آن زمان تا امروز یک دهه گذشته و ما در سال 2023 هستیم، در این ده سالی که گذشت، گوگل بسیار پیشرفت کرده است.
امروزه گوگل با هوش مصنوعی پیشرفته خود بیش از 30% از جستجوها را پردازش می کند و مفاهیم و منظور و هدف کاربر از سرچ کلمه کلیدی را تشخیص می دهد.
ما باید از گواهی امنیتی https استفاده کنیم، ریسپانسیو بودن سایت و اولویت نمایه سازی (ایندکس) موبایل باید در اولویت باشد، سرعت لود سایت بهینه باشد و محتوا تولید کنیم. این موارد بدیهیات هستند و تقریبا هر کسی که مقداری با سئو آشنا باشد، می داند، اما برای اینکه در صفحه نتایج جستجو (SERP) نتیجه های اول را بدست بیاوریم، چه فاکتورهای دیگری باید رعایت کنیم؟

در این روزها که افسانه های سئو زیاد هستند و باورهای اشتباه و غلط در سئو وجود دارد، باید بدانیم کدام یک از عوامل رتبه بندی واقعیت دارند و کدام یک افسانه و دروغ هستند.
در این مقاله می خواهیم مهم ترین عوامل رتبه بندی در سال 2023 را بررسی کنیم و ببینیم چه عواملی موثر و واقعی هستند و چه فاکتورهایی افسانه و غیر واقعی، چه عواملی در گرفتن رتبه بهتر تاثیر گذار است و کدام یک بی تاثیرند. پس با آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو” همراه باشید تا با فاکتورهای رتبه بندی در 2023 بیشتر آشنا شویم.

عوامل و فاکتورهای رتبه بندی در سال 2023

فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی در نظر گرفته می شود، اما با توجه به پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی، این فاکتورها در حال تغییر هستند. خیلی از وبمسترها و مردم در مورد این عوامل حدث می زنند و گمان می کنند که عامل رتبه بندی باشد. ما در سال 2023 هستیم و باید این فاکتورها را بدانیم و ببینیم چه فاکتورهایی واقعی و چه عواملی افسانه و خیال است. 

مهم ترین عوامل و فاکتورهای موثر در رتبه بندی عبارتند از:

  • عوامل مربوط به دامنه
  • عوامل مرتبط با محتوا
  • عواما مربوط به ساختار سایت
  • عوامل مرتبط با امنیت سایت
  • عوامل تعامل کاربر
  • عوامل مرتبط با لینک سازی

در ادامه هر کدام از این عوامل را کامل بررسی می کنیم و با داکیومنت های گوگل کنترل و نتیجه گیری می کنیم پس با ما همراه باشید.

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به دامنه

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به دامنه

1-
سن دامنه
و مدت ثبت نام دامنه

داکیومنت گوگل

 گوگل تاثیر سن دامنه بر رتبه بندی را رد کرده است. اما در سال 2010، مت کاتز به وضوح اعلام کرد که “برای گوگل تفاوتی بین دامنه شش ماهه و یک ساله وجود ندارد .” جان مولر حتی دقیق‌تر به این مطلب اشاره کرده بود و به هر دو «نه» ضمنی گفت، سن دامنه و طول ثبت نام که فاکتورهای رتبه بندی هستند.

وبمستران و مردم می گویند:

برای مدت طولانی، از سن دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی نام برده و در پروژه ها در نظر گرفته می شد. این نظریه باعث شد که وب مسترها به دنبال دامنه های قدیمی باشند به این امید که از اعتبار آنها بهره مند شوند. علاوه بر این، تصور می‌شد که نام‌ دامنه هایی که مدت زمان بیشتری از زمان ثبت و معرفی آنها در موتورهای جستجو می گذرد، از نظر گوگل مشروع‌تر و اعتبار بیشتری دارند. این باور احتمالاً از این مطلب گوگل بوجود آمده است:

“دامنه‌های با ارزش (مشروع) اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می‌شوند، در حالی که دامنه‌های کم ارزش (نامشروع) به ندرت برای بیش از یکسال استفاده می شوند.”

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد سن دامنه

نمونه‌های زیادی از سایت‌های با کیفیت و ارزشمند وجود دارد که دامنه آنها عمر زیادی ندارند و تعداد زیادی دامنه قدیمی که هرزنامه هستند. سن دامنه و زمان ثبت نام ، منحصراً بعید است که تأثیر جدی و زیادی بر رتبه بندی داشته باشد. احتمالاً دامنه‌های قدیمی‌تر ممکن است از عوامل دیگری مانند بک لینک‌ها و اعتبار و غیره بهره‌مند باشند.
با این حال، اگر دامنه‌ای سابقه بدی در افت رتبه یا جریمه‌های هرزنامه داشته باشد، ممکن است Google بک لینک‌هایی را که به آن اشاره می‌کنند، رد کند. و در برخی موارد، جریمه دامنه ممکن است به مالک جدید منتقل شود .

2- استفاده از
کلمه کلیدی
در نام دامنه

داکیومنت گوگل

در یکی از جلسات Hangout خود حدود یک سال پیش، جان مولر به سؤالی در مورد استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه یا دامنه های کلیدواژه،  پاسخ داد و گفت:

” فقط به این دلیل که کلمات کلیدی در نام یک دامنه هستند به این معنی نیست که به طور خودکار برای آن کلمات کلیدی رتبه بندی می شود. و این چیزی است که برای مدت زمان بسیار طولانی وجود داشته است. “

علاوه بر این، از آنجایی که تعداد زیادی از EMD ها با استفاده از شیوه های سئو کلاه سیاه و منفی و انتشار هرزنامه شناسایی و جریمه شدند، گوگل الگوریتم EMD را ارائه کرد.

وبمستران و مردم می گویند:

دامنه هایی که حاوی کلمه کلیدی هستند و یا کل نام دامنه کلمه کلیدی (به اصطلاح دامنه‌های مطابقت دقیق (EMD) است، بیشتر مردم و وبمسترها، اعتقاد دارند که آنها بهتر و سریعتر (از دامنه های غیر مبتنی بر کلمه کلیدی) رتبه می گیرند، زیرا نام آنها به عنوان یک سیگنال مرتبط برای گوگل عمل می کند.

مت کاتس در یکی از پاسخ های ویدیویی خود در سال 2011 به طور غیرمستقیم در نظر گرفتن کلمات کلیدی در نام دامنه را تایید کرد. او کاربرانی را به یاد آورد که از گوگل شکایت داشتند که

 ” به کلمات کلیدی در دامنه ها وزن کمی می دهد “.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد استفاده کلمه کلیدی در نام دامنه

بنابراین، داشتن یک کلمه کلیدی به عنوان نام دامنه، ارتباط چندانی با افزایش رتبه، امروزه ندارد. کسب و کارهای بسیار موفقی وجود دارند که در دامنه های آنها از نام تجاری استفاده نشده است و غیر مبتنی بر کلمات کلیدی هستند. به عنوان مثال، همه Amazon.com را می شناسند، اما چیزی مانند buythingsonline.com را نمی شناسند. به فیس بوک، توییتر، TechCrunch و غیره توجه کنید. کیفیت سایت و ارزشی که برای کاربر خلق می کنند، بسیار مهمتر از نام دامنه و استفاده از کلمات کلیدی در دامنه است.

3- استفاده از
کلمه کلیدی
در URL صفحه

داکیومنت گوگل

جان مولر تأیید کرده بود که: استفاده از یک کلمه کلیدی در URL صفحه، یک سیگنال برای رتبه بندی است . اما او تاکید کرد که در مقایسه با سایر عوامل رتبه‌بندی ناچیز است و توصیه کرد از تغییر URL هایی که قبلا رتبه‌بندی شده اند و رتبه خوبی دارند، صرفاً به خاطر استفاده از کلمات کلیدی در آنها، خودداری کنید .

” من معتقدم که این یک عامل رتبه بندی بسیار کوچک است. بنابراین چیزی نیست که من واقعاً تلاش کنم تا URL را تغییر دهم. “

وبمستران و مردم می گویند:

استفاده از کلمه کلیدی اصلی و هدف به عنوان بخشی از URL صفحه، می تواند به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مرتبط عمل کند . علاوه بر این، URL هایی که حاوی کلمه کلیدی هستند ممکن است به عنوان متن لینک (انکر تکست) در هنگام اشتراک گذاری بهترعمل کنند و مفیدتر باشند. با این حال، تأثیر آن در رتبه‌بندی، نسبتاً کم است.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد استفاده کلمه کلیدی در URL

URL هایی که حاوی کلمات کلیدی هستند در نتایج جستجو برجسته تر بنظر می رسند، که این امر ممکن است بر CTR سایت تأثیر بگذارد، چون به محتوای صفحه اشاره دارد و به کاربر کمک می کند تا بهتر متوجه مطالب این صفحه شود و به احتمال زیاد باعث کلیک توسط مخاطب می گردد. گوگل چنین URL هایی را به عنوان سیگنال های رتبه بندی خفیف می بیند.
با در نظر گرفتن این موارد، برای نتیجه بهتر، ارزش استفاده را دارد.

4- استفاده از
دامنه ملی
یا TLD

داکیومنت گوگل

مرکز راهنمایی کنسول جستجوی گوگل بیان می کند که ccTLD ها

” یک سیگنال قوی برای کاربران و موتورهای جستجو هستند که نشان می دهد سایت شما به صراحت برای یک کشور خاص در نظر گرفته شده است. “

” شما می توانید وب سایت یا بخش هایی از آن را برای کاربرانی در یک کشور خاص که به یک زبان خاص صحبت می کنند، هدف قرار دهید. این می تواند رتبه بندی صفحه شما را در کشور مورد نظر بهبود بخشد، اما به قیمت از دست دادن نتایج در زبان های دیگر. “

وبمستران و مردم می گویند:

دامنه ملی یا (ccTLD)؛ دامنه‌ای با پسوندی است که به رابطه وب‌سایت با کشور خاصی اشاره می‌کند (به عنوان مثال: ir برای ایران یا .it برای ایتالیا یا .fr برای فرانسه، .ca برای کانادا، و غیره). اعتقاد بر این است که داشتن ccTLD به شما کمک می کند تا در منطقه هدف رتبه بهتری داشته باشید.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد دامنه ملی

استفاده از دامنه ملی یک عامل رتبه بندی قطعی برای جستجوی خاص کشور هدف است. بنابراین، اگر کسب‌وکار شما بازار کشور خاصی را هدف قرار می‌دهد، چیزی که واقعاً باید برای Google متمایز کنید این است که محتوای شما برای کاربران آن کشور خاص، است. این مورد در سئو محلی نیز به شما کمک می کند.

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به دامنه
[wpdatatable id=26]
فاکتورهای رتبه بندی، فاکتور محتوا

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به محتوا

1- استفاده از
کلمه کلیدی در تگ عنوان

داکیومنت گوگل

در سال 2016، جان مولر ادعا کرد که تگ های عنوان یک عامل رتبه‌بندی هستند، اما نه یک عامل مهم.

“عنوان ها مهم هستند! آنها برای سئو مهم هستند. از آنها به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌شوند. البته، قطعاً به عنوان یک عامل رتبه‌بندی استفاده می‌شوند، اما این چیزی نیست که بتوانم بگویم زمانی که برای تغییر عنوان صرف می‌کنید واقعاً بهترین استفاده شما از زمان تان باشد.”

اخیراً، مارتین اسپلیت، تحلیلگر روندهای وب مستر گوگل، آن را یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی نامیده است.
بنابراین نکته مهم این است که: مطمئن شوید متا تگ هایی که دارید باید محتوای شما را توصیف کنند .

همچنین، در راهنمای شروع SEO، گوگل به ایجاد عناوین منحصر به فرد و دقیق صفحه، با تاکید بر طبیعی بودن آنها توصیه می کند.

وبمستران و مردم می گویند:

تگ عنوان به موتورهای جستجو در مورد موضوع آن صفحه خاص می گوید. علاوه بر این، موتورهای جستجو از این تگ برای پیدا کردن نتیجه جستجو و نمایش به کاربران استفاده می کنند. این تگ به عنوان یک عامل رتبه بندی عمل می کند که در مورد ارتباط صفحه با عبارت جستجو شده، به گوگل سیگنال می دهد. با این حال، امروزه از اهمیت کمتری نسبت به گذشته برخوردار است (طبق یک مطالعه بصورت کیس استادی، منتشر شده در سایت Backlinko.com).

” ما رابطه بسیار کمی بین بهینه سازی کلمه کلیدی در عنوان و رتبه بندی پیدا کردیم. این همبستگی به طور قابل توجهی کمتر از آنچه ما انتظار داشتیم بود، که ممکن است نشان دهنده حرکت گوگل به جستجوی معنایی باشد. “

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان

گرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تگ های عنوان مبتنی بر کلمه کلیدی ممکن است نقش کمتری در رتبه‌بندی داشته باشند، اما گوگل همچنان اهمیت آنها را به عنوان یک عامل مرتبط قوی ذکر می‌کند. برای استفاده حداکثری از تگ های عنوان، مطمئن شوید که آنها منحصر به فرد و مختص موضوعات صفحه هستند و از کلمات کلیدی به طور منطقی در آنها استفاده کنید. نکته مهم: بهتر است از تکرار عنوان ها در یک وب سایت خودداری کنید.

2- استفاده از
کلمه کلیدی در تگ توضیحات

داکیومنت گوگل

گوگل در سال 2009 به طور رسمی استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات را به عنوان فاکتور رتبه بندی را در الگوریتم جستجوی خود متوقف کرد، با این حال، همچنان از آن برای نمایش در SERP استفاده می کند.

” حتی اگر ما گاهی اوقات از متا تگ توضیحات که در نتایج نشان می دهیم، استفاده می کنیم، اما از در رتبه بندی خود استفاده نمی کنیم. “

وبمستران و مردم می گویند:

استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات (متا دیسکریپشن) مدتها پیش، یک سیگنال رتبه بندی بود. اگرچه امروزه دیگر یک عامل رتبه بندی نیست، اما برای سئو مهم است، زیرا می تواند CTR را افزایش دهد. در سرچ انجین ژورنال آمده:

“اما ، به عنوان یک سیگنال غیر مستقیم، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات به سئو بهتر کمک می‌کنند. مواردی مانند افزایش نرخ کلیک (CTR)، درک نتیجه و درک موضوع وب‌سایت شما،بنابراین توضیحات متا را به درستی بهینه کنید.”

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات

تگ توضیحات، هنوز نقش مهمی در سئو دارد، حتی اگر یک عامل رتبه بندی نباشد. گوگل از آن را برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌کند، بنابراین تگ توضیحات ممکن است به عنوان تبلیغات برای شما عمل کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا ببینند، صفحه شما دقیقاً در چه موردی است که در SERP نشان داده می شود.
ایجاد توضیحاتی که بیشترین ارتباط را با محتوای صفحه شما دارد ممکن است به شما کمک کند توجه کاربران را جلب کنید و CTR خود را بهبود بخشید. بنابراین، زمانی که صرف کار بر روی متا توضیحات می کنید احتمالاً نتیجه خواهد داد.

3- استفاده از
کلمه کلیدی در تیترها (H)

داکیومنت گوگل

در یکی از مصاحبه های پاتوق‌های Google Webmasters با جان مولر در اکتبر 2015، در مورد تگ ها می‌توان دریافت که تگ‌های H به سئو کمک می کنند.

“ما از آن برای درک بهتر موضوع یک صفحه، برای درک ساختار متن در یک صفحه استفاده می کنیم، اما اینطور نیست که شما به طور خودکار فقط با استفاده از یک عنوان، 1 یا 3 پله در رتبه بندی بالاتر بروید. “

در مورد اینکه از چه تعداد تگ H1 باید در یک صفحه استفاده شود، جان مولر گفت: “به هر تعداد که شما بخواهید.”

وبمستران و مردم می گویند:

تگ H1 (که عنوان نیز نامیده می شود) یا عنوان دوم نیز گفته می شود، یک عبارت کوتاه است که توضیح می دهد که صفحه شما درباره چه چیزی است. این تگ، یک متن بین <H1></H1> و برجسته ترین (بولد ترین) نوشته قابل مشاهده در صفحه است. استفاده از تگ H1 بیش از یک بار در یک صفحه توصیه نمی شود. سایر تیترها یا تگ های H مانند: تیتر 2 یا H2 تا تیتر 6 یا H6 به خوانایی بیشتر محتوا به کاربر کمک می کند و به موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا موضوع و ساختار صفحه را بهتر متوجه شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد استفاده از کلمه کلیدی در تیترها

اگرچه هیچ تایید واضحی وجود ندارد که استفاده از کلمات کلیدی در تیترها ( تگ های H ) باعث افزایش رتبه می شود، اما استفاده از آنها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک بیشتر و بهتری از موضوع و ساختار صفحه داشته باشند. علاوه بر این، متن تیتر1 یا H1 مهمترین بخش محتوای شما است. بنابراین قرار دادن کلمات کلیدی هدف در تیتر ا یا H1 برای سئو مفید است البته باید یک عنوان خوب بنویسید.

4- طول محتوا و
تعداد کلمات

داکیومنت گوگل

جان مولر اخیراً در یکی از موضوعات Reddit در مورد تعداد کلمات گفته است:

” تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی نیست. خودتان را از دردسر نجات دهید. کاملاً واضح است، اینطور نیست؟”

وبمستران و مردم می گویند:

از یک طرف، مطالعاتی وجود دارد که ارتباط بین رتبه بندی و طول محتوا را نشان می دهد. مشاهده شده است که محتوای طولانی (حدود 2000 تا 3000 کلمه) نسبت به محتوای مشابه ولی کوتاه تر، رتبه بالاتری گرفته و ترافیک بیشتری دریافت می کند. از سوی دیگر، مطالعاتی وجود دارد که این مورد را نقض می کند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد طول محتوا و تعداد کلمات

محتوای طولانی؛ باعث می شود بتوانیم موضوعی را که در مورد آن صحبت می کنیم، با توضیحات بیشتر ارائه کنیم تا همه کاربران بتوانند متوجه شوند و برای مخاطب ارزش بیشتری ارائه کنیم تا به طور موثر و مفید به هدف کاربر از جستجو، پاسخ داده شود. همه این عوامل روی رتبه‌بندی تأثیر مثبت می‌گذارند، در حالی که فقط طول محتوای صفحه نمی‌تواند منحصراً منجر به ارتقا رتبه‌ شود، بلکه باید پاسخ کاربر به درستی داده شود.

5- جامع و کامل بودن
محتوا

داکیومنت گوگل

در داکیومنت های (راهنمای) گوگل آمده است:

” تولید محتوای با کیفیت حداقل یکی از موارد زیر نیاز دارد: زمان، تخصص و مهارت. محتوا باید از نظر واقعیات دقیق، واضح نوشته شده و جامع باشد. “

گوگل در رابطه با بهینه سازی محتوا می گوید :

” تولید محتوای جذاب و مفید احتمالاً بیش از هر عامل دیگری که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است روی وب سایت شما تأثیر می گذارد. کاربران با دیدن محتوای خوب آن را می پسندند و احتمالاً می خواهند آن را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. “

علاوه بر این، امروزه گوگل نه تنها از محتوای جامع، تخصصی، دقیق و عمیق، بلکه مفید نیز استفاده می کند .

وبمستران و مردم می گویند:

جامع و کامل بودن محتوا، نشان می دهد که محتوای یک صفحه تا چه حد موضوع را پوشش می دهد. اعتقاد بر این است که جامع و کامل بودن محتوا، کیفیت آن محتوا و تخصص وب سایت را نشان می دهد و باعث اعتماد بیشتر کاربران به سایت می شود. مطالعات موردی ثابت می کند که گاهی اوقات محتوای عمیق با بهبود رتبه مرتبط است.

یک نمونه از مطالعه موردی که در سایت brafton انجام شده را ببینید.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد محتوای جامع

محتوا باید با کیفیت و دقیق و در عین حال جامع و تخصصی باشد و به نیاز کاربران پاسخ دهد نه اینکه فقط تبلیغ کسب و کار باشد.
محتوا باید هدف داشته باشد، به نیاز های کاربر جواب دهد و مشکل کاربر که جستجو انجام داده پاسخ دهد و بهترین راه حل را برای نیازهای آنها ارائه دهد.

6- جدید و تازه بودن
محتوا

داکیومنت گوگل

هدف به‌روزرسانی الگوریتم کافئین، ارائه نتایج تازه به جستجوی افراد بود، یعنی کاربران به اطلاعات جدیدتر دست پیدا کنند و به آنها اجازه می‌دهد اطلاعات مرتبط جدید را سریع‌تر پیدا کنند. این به روز رسانی در سیستم ایندکس Google انجام شد و باعث شد که اطلاعات و محتوای به روز شده و جدید در نتایج جستجو نمایش داده شود.
کافئین باعث شد 50 درصد از نتایج، تازه‌ تر نسبت به فهرست قبلی برای جستجوهای وب، به کاربران نمایش داده شود.
البته جان مولر؛ فرصت رتبه‌بندی بهتر برای وب‌سایت‌هایی که اغلب به‌روزرسانی می‌شوند را رد کرده است، البته استثناء هم وجود دارد.

در عین حال الگوریتم، Quality Deserves Freshness وجود دارد – بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی که به وب‌سایت‌هایی که جدیدترین اطلاعات را در حوزه‌های جستجوی خاص (مانند اخبار، گرایش‌ها، سیاست، رویدادها، و غیره) ارائه می‌دهند، ترجیح می‌دهد.

وبمستران و مردم می گویند:

پس از به‌روزرسانی کافئین، گوگل تمایل دارد تا به محتوای تازه‌تر، یا محتوایی که به‌تازگی تولید شده و یا به‌روزرسانی‌شده، رتبه‌ بالاتر بدهد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد تازه بودن محتوا

اما به طور کلی، پاسخ به این سوال که آیا محتوای تازه‌تر باعث رتبه بهتر می شود و بر نتایج رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد یا خیر؟: بستگی دارد. در جاهایی که کاربران دنبال جدیدترین اطلاعات هستند، نتایج جستجو نیز توسط الگوریتم Quality Deserve Freshness بررسی ورتبه‌بندی می‌شوند که یک عامل رتبه‌بندی برای آن است.
برای نتایج دیگر، کافئین وارد عمل می‌شود و به‌سرعت آخرین به‌روزرسانی‌ها را فهرست‌بندی می‌کند، بدون اینکه تأثیر قابل‌توجهی در نتایج و بر رتبه‌بندی داشته باشد.

7- مطالب
قدیمی تر
سایت

داکیومنت گوگل

در یک جلسه که بحث در مورد همین موارد بود، جان مولر گفت: تصور من این است که محتوایی که مدت زیادی به‌روزرسانی نشده، اما مرتبط با موضوع سرچ است و به آن ارجاع می‌شود، می‌تواند جایگاه خوبی را در SERP حفظ کند، حتی اگر محتوای تازه‌تری نیز منتشر شده باشد.

“واقعاً ممکن است گاهی اوقات ما فقط محتوایی داشته باشیم که به نظر می رسد مرتبط و بهتر باقی مانده است و این صفحات در طول سال‌ها اعتماد و بک لینک ها و انواع سیگنال‌های دیگر دریافت کرده است. خوب، به نظر می‌رسد که صفحه مرجع خوبی است. “

وبمستران و مردم می گویند:

عمر یک صفحه از عوامل رتبه بندی است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محتوای قدیمی که به‌روزرسانی هم نشده ولی همچنان از صفحات جدیدتر در نتایج بالاتر هستند. بنابراین سن یک صفحه ممکن است توسط الگوریتم رتبه بندی در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد سن محتوا

هیچ تاییدی از طرف گوگل مبنی بر اینکه محتوای قدیمی رتبه بهتری می گیرد، وجود ندارد. ممکن است چنین مواردی اتفاق افتاده باشد و چنین صفحاتی وجود دارد، اما موفقیت آنها به احتمال زیاد بخاطرعوامل دیگری مانند کیفیت، ارتباط و بک لینک های زیاد و قابل توجه و ارجاع به آن صفحات، است. بنابراین، سن مهم نیست، بلکه کیفیت محتوا و ارزشی که برای کاربران ایجاد می کند اهمیت دارد.

8- دستور زبان
املا و علائم نگارشی

داکیومنت گوگل

مت کاتز در سال 2011 اعلام کرد که بین کیفیت یک وب سایت و استفاده درست از علائم دستوری در محتوای آن ارتباط وجود دارد و به گرامر و املا اشاره کرد که به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی تاثیر می گذارد.

” نگاه کنید به نظر ما یک صفحه یا یک سایت چقدر معتبر است، توانایی املا با آن ارتباط نسبتاً خوبی دارد. من فکر می کنم عادلانه است که در مورد استفاده از آن به عنوان یک سیگنال فکر کنیم.”

.با این حال، بعدها، جان مولر کمی متفاوت صحبت کرد و در توییتر گفت:

“رفع مشکلات شناخته شده در یک سایت همیشه خوب است، اما گوگل اشتباهات تایپی شما را حساب نمی کند.”

وبمستران و مردم می گویند:

بیشتر صفحات که رتبه بالا دارند، اشتباهات املایی کمتری دارند و دستور زبان را رعایت کرده اند. بنابراین، رعایت دستور زبان و علائم نگارشی در کیفیت محتوا موثر است. در نتیجه به عنوان یک عامل رتبه بندی غیرمستقیم در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد علائم نگارشی

اگرچه گوگل، اشتباهات تایپی شما را حساب نمی‌کند، امتیاز منفی نمی دهد و می‌گوید که بر رتبه‌بندی تأثیری ندارد، اما باعث می شود سایت شما غیرحرفه‌ای به نظر برسد (مخصوصاً برای حوزه‌هایی مانند بانکداری، حقوقی، خدمات پزشکی) و باعث می شود کاربران از محتوای سایت شما راضی نباشند.

9- استفاده از
LSI در محتوا

داکیومنت گوگل

جان مولر، موثر بودن استفاده از LSI در محتوا را در رتبه بندی به صراحت رد کرده است.

” چیزی به نام LSI کلمات کلیدی وجود ندارد – هر کسی که خلاف این را به شما می گوید اشتباه می کند، متاسفم. “

وبمستران و مردم می گویند:

این عقیده وجود دارد که استفاده از LSI به گوگل کمک می کند تا محتوای یک سایت را بهتر درک کند. کلمات مرتبط معنایی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا معنی کلماتی که معنای متفاوتی دارند را تشخیص دهند. بسیاری از وبمستران اعتقاد دارند استفاده از LSI در محتوا، در رتبه بندی موثر است.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد LSI کلمات کلیدی

بعید است کلمات کلیدی LSI تاثیری بر رتبه بندی داشته باشند. نمایه‌سازی معنایی پنهان یک روش قدیمی بازیابی اطلاعات است که الگوریتم‌های جستجوی مدرن احتمالاً حتی از آن استفاده نمی‌کنند و بر روش‌های بسیار پیچیده‌تر تکیه می‌کنند.

10- تاثیرات
E-A-T

داکیومنت گوگل

جان مولر توضیح جامعی در مورد اینکه دستورالعمل های ارزیابی کیفیت برای چه منظور است و همچنین اینکه آیا EAT ممکن است به عنوان سیگنال رتبه بندی نامیده شود، ارائه کرد.

” بسیاری از اینها از دستورالعمل رتبه‌بندی‌های گوگل می‌آیند که نتایج جستجوی مستقیم یا عوامل رتبه‌بندی جستجو نیستند. بلکه این چیزی است که ما هنگام ارزیابی کیفیت نتایج جستجوی ما، به مردم ارائه می‌دهیم. “

وبمستران و مردم می گویند:

از زمان ایجاد دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت Google، یعنی تخصص، اعتبار و اعتماد یک وب‌سایت (EAT)، به اصطلاحات مرتبط با کیفیت وب‌سایت تبدیل شده‌اند. بسیاری ادعا می کنند که این یک سیگنال قوی است که گوگل از آن برای ارزیابی سایت ها و رتبه بندی آنها استفاده می کند.
بنابراین اعتقاد بر این است که ارائه اطلاعات اضافی، به عنوان مثال، NAP مناسب، نام نویسندگان محتوا و بیوگرافی، ممکن است رتبه‌بندی را بهبود بخشد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد E-A-T

این شامل توصیه‌هایی در مورد مواردی است که باید نتایج با کیفیت ارائه گردد را در نظر گرفت. برخی از سایت ها باید ارائه اطلاعات تخصصی داشته باشند و در آنها اطلاعات و بیوگرافی نویسنده بسیار مهم است. اما نمی توان گفت که EAT یک فاکتور رتبه بندی است.

البته به تازگی (E) جدید به آن اضافه شده و الگوریتم E-E-A-T، بوجود آمده است یعنی فاکتور تجربه نیز اضافه شده است.

11- بهینه سازی و سئو
تصاویر

داکیومنت گوگل

جان مولر در مورد اهمیت متن جایگزین تصاویر می گوید:

” متن جایگزین برای Google Images بسیار مفید است — اگر می خواهید تصاویر شما در آنجا رتبه بندی شوند، از آن استفاده کنید. “

گوگل همچنین در مورد تصاویر می گوید:

” با افزودن زمینه بیشتر در اطراف تصاویر، نتایج می توانند بسیار مفیدتر شوند، که می تواند منجر به ترافیک با کیفیت بالاتر به سایت شما شود. شما می توانید با اطمینان از اینکه تصاویر و سایت شما برای Google Images بهینه شده اند، به فرآیند کشف کمک کنید. “

وبمستران و مردم می گویند:

تصاویر قسمت مهم در صفحه و محتواست. تصاویر از طریق متن جایگزین، نام فایل، عنوان و توضیحات به گوگل سیگنال می دهند. این موارد عوامل مهم رتبه بندی به ویژه در جستجوی تصاویر هستند. 

با سئو تصاویر می توانید ورودی ارگانیک و جدید برای سایت داشته باشید. 

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد تصاویر

یکی از مهم ترین بخش های محتوا، تصاویر هستند، زیرا مطلب را جذاب تر و خواندن آن را آسان تر می کند و همچنین در مواردی ارزش بیشتری نسبت به محتوای متنی ارائه می کنند. بهینه سازی درست تصاویر باعث می شود که در نتایج جستجوی تصویر، به کاربر نشان داده شوند و هر چه آنها متن اطراف و موضوع مرتبط تر باشند، احتمال بیشتری دارد که در نتایج جستجو بالاتر قرار گیرند. بنابراین، ویژگی‌های تصویر با هم، مانند متن جایگزین، عناوین و غیره به احتمال زیاد از عوامل رتبه‌بندی مهم هستند.

 

[wpdatatable id=27]

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به ساختار سایت

1-
معماری سایت

داکیومنت گوگل

جان مولر اهمیت ساختار و معماری درست سایت را به خوبی توضیح داد و گفت: 

” به طور کلی، من باید مراقب باشم که موقعیتی را تنظیم نکنم که در آن پیمایش عادی وب سایت کار نمی کند. بنابراین ما باید فقط با دنبال کردن پیوندهای موجود در صفحه بتوانیم از یک URL به هر URL دیگر در وب سایت شما بخزیم. “

بنابراین بیشتر به این بستگی دارد که چند لینک را باید کلیک کنید تا واقعاً به آن محتوا برسید تا اینکه ساختار URL خود چگونه به نظر می رسد.

وبمستران و مردم می گویند:

معماری ضعیف و غیر اصولی سایت، باعث می شود ربات های گوگل تمام صفحات را نبینند و ممکن است صفحات ضروری وب‌سایت شما بررسی نشود.

ممکن است سایت شما در نتایج رتبه خوبی نگیرد و بازدید کنندگان از سایت گیج شوند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد معماری سایت

یک معماری اصولی و درست سایت، امکان خزیدن بهتر را فراهم می کند و راهی مناسب برای دسترسی کاربران به کل محتوای وب سایت است. محتوایی که مخاطب به سختی آن را پیدا کند، نشانه تجربه ضعیف کاربری است و احتمالاً رتبه خوبی نخواهد داشت.

2-
چیدمان کاربر پسند
سایت

داکیومنت گوگل

Matt Cutts در سال 2012 با معرفی بهبود الگوریتم “Page Layout” نوشت :
بنابراین سایت‌هایی که محتوای زیادی ندارند می‌توانند تحت تأثیر این تغییر قرار بگیرند. اگر روی یک وب‌سایت کلیک کنید و بخشی از وب‌سایتی که ابتدا می‌بینید، محتوای قابل مشاهده زیادی در بالا ندارد. این یک تجربه کاربری خیلی خوب نیست. چنین سایت‌هایی ممکن است در آینده رتبه بالایی نداشته باشند. “

وبمستران و مردم می گویند:

بسیار مهم است که چیدمان صفحه شما طوری باشد که محتوای شما را بلافاصله در معرض دید کاربران قرار دهد. به‌ویژه پس از عرضه «الگوریتم صفحه‌آرایی»  “Page Layout” که تمایل دارد سایت‌هایی را با تبلیغات توهین‌آمیز و حواس‌پرتی و پاپ‌آپ‌های بینابینی جریمه کند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد چیدمان کاربر پسند

چیدمان کاربر پسند به نفع یک وب‌سایت است. اگر بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی به محتوای یک صفحه دسترسی پیدا کنند (بدون نیاز به بررسی بلوک های تبلیغاتی زیاد)، تجربه کاربری خوبی محسوب می شود. علاوه بر این، واضح است که گوگل قصد دارد انواع تبلیغات منحرف کننده را جریمه کند.

3-
دسته بندی مرتبط

داکیومنت گوگل

 در مورد تطبیق دسته با موضوع صفحه و عبارت جستجو شده را با محتوای آن صفحه، باعث گرفتن امتیاز بیشتر می شود که ممکن است بر رتبه بندی تاثیر بگذارد.
” نمره معیارهای جستجوه نشان‌دهنده کیفیت تطابق بین معیارهای جستجو و دسته‌ها است. یک امتیاز کلی بر اساس امتیاز مطابقت متن و امتیاز مطابقت دسته تعیین می‌شود. “

وبمستران و مردم می گویند:

وبمسترها اعتقاد دارند: صفحه ای که در یک دسته بندی مربوطه وجود دارد، ممکن است تا حدی به رتبه بندی بهتر کمک کند. اما صفحه ای که در یک دسته نامرتبط است رتبه خوبی نمی گیرد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد دسته مرتبط

احتمالا گوگل از تطبیق دسته، به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند (اما در عین حال از روش های دیگری استفاده می کند که به آن اجازه می دهد نتایج بهتری ارائه دهد). علاوه بر این، یک معماری سلسله مراتبی که شامل دسته‌ها است به گوگل کمک می‌کند تا محتوای صفحات و همچنین ساختار کلی سایت را بهتر درک کند.

4- داده های ساختار یافته
اسکیما

داکیومنت گوگل

جان مولر در مورد داده های ساختار یافته گفت:

” هیچ افزایش رتبه بندی عمومی برای استفاده از SD وجود ندارد. تا جایی که من به یاد دارم این یکسان است. با این حال، SD می تواند درک موضوع صفحه را آسان تر کند، که می تواند نشان دادن مکان مرتبط را آسان تر کند (هدف گذاری، شاید رتبه بندی را بهبود بخشد. برای شرایط درست).  “

وبمستران و مردم می گویند:

داده های ساختار یافته یا طرحواره ها که به اصلاح اسکیما گفته می شود، به گوگل برای درک بهتر کمک می کند تا معنا و مفهوم یک قسمت از سایت را بهتر شناسایی کند. مثلا یک رویداد یا یک کتاب و حتی محصولات. استفاده از داده های ساختاریافته در یک وب سایت ممکن است منجر به داشتن یک قطعه برجسته در نتایج جستجو شود. همچنین در نظر گرفته می شود که بر رتبه بندی تأثیر می گذارد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد داده های ساختار یافته

به نظر می رسد داده های ساختار یافته یا اسکیما یک عامل رتبه بندی نیست، اما در نهایت به رتبه بندی یک وب سایت کمک می کند. داده های ساختار یافته به طور غیر مستقیم عمل می کنند و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و در نتیجه ارزیابی کنند. به علاوه، ممکن است دید شما را در نتایج جستجو بهبود بخشد و یک قطعه ویژگی یا یک نتیجه غنی دیگر ایجاد کند.

5-
لینک سازی داخلی

داکیومنت گوگل

در یکی از جلسات Hangout خود حدود یک سال پیش، جان مولر به سؤالی در جان مولر در مورد لینک داخلی گفت:

“شما به پیوند داخلی اشاره کردید، این واقعاً مهم است. زمینه‌ای که ما از لینک داخلی انتخاب می‌کنیم برای ما بسیار مهم است. نوع متن لینک (انکر تکست) و متن اطراف لینک ها برای ما مهم است.”

وبمستران و مردم می گویند:

لینک های داخلی امکان خزیدن و فهرست بندی محتوای یک وب سایت را فراهم می کنند. آنها همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند تا مهم ترین صفحات را (نسبت به سایر صفحات) تشخیص دهند و متن انکر تکست آنها به عنوان یک سیگنال ارتباط قوی عمل می کند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد لینک داخلی

گوگل از طریق لینک های داخلی سایت را می خزد، کل ساختار سایت را پیدا می کند. لینک‌های داخلی وزن و اعتبار را از صفحه به صفحات دیگر منتقل می‌کنند، بنابراین صفحه‌ای که لینک‌های زیادی از سایر صفحات سایت دریافت می‌کند در نظر گوگل برجسته‌تر و مهم تر به نظر می‌رسد.
علاوه بر این، متن لینک های داخلی احتمالاً به عنوان یک سیگنال مرتبط قوی عمل می کند. بنابراین، لینک دادن به با ارزش ترین محتوا و اطمینان از عدم وجود لینک های شکسته در وب سایت شما بسیار مهم است. همچنین عاقلانه است که از انکر تکست مبتنی بر کلمات کلیدی استفاده کنید.

[wpdatatable id=28]
فاکتورهای رتبه بندی، فاکتور مربوط به ساختار سایت

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به امنیت سایت

1- گواهی SSL یا
HTTPS

داکیومنت گوگل

گوگل در سال 2014 رسما از گواهی SSL به عنوان یک سیگنال رتبه بندی نام برد:

” در چند ماه گذشته، آزمایشاتی را با در نظر گرفتن اینکه آیا سایت‌ها از اتصالات امن و رمزگذاری شده به عنوان سیگنال در الگوریتم‌های رتبه‌بندی جستجوی ما استفاده می‌کنند، انجام داده‌ایم. نتایج مثبتی دیده‌ایم، بنابراین شروع به استفاده از HTTPS کرده‌ایم. به عنوان یک سیگنال رتبه بندی. “

وبمستران و مردم می گویند:

با توجه به اینکه گوگل در تلاش است تا از کاربران محافظت کند، وب سایت های که گواهی HTTPS را دارند، بهتر رتبه بندی کند. داشتن یک گواهینامه معتبر SSL به وب سایت کمک می کند تا رتبه ای بالاتر بگیرند و یک سیگنال و عامل رتبه بندی محسوب می شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد SSL

امنیت برای مدت طولانی یکی از دغدغه های گوگل بوده است. بنابراین تعجب آور نیست که HTTPS یک سیگنال رتبه بندی شده است. و اگرچه باعث تغییر زیادی در رتبه ها نمی شود اما بهتر است به HTTPS مهاجرت کنید و سایت خود را ایمن نگه دارید. از سئو که بگذریم، به فکر مخاطبین خود باشید و به خاطر کاربران آن را انجام دهید.

2- مکان
سرور سایت

داکیومنت گوگل

مت کاتز در یک ویدیو به این مورد اشاره کرد و گفت:

“در صورت میزبانی سایت شما در کشور که مخاطبین هدف در آن هستند، احتمال رتبه بهتر وجود دارد”

وبمستران و مردم می گویند:

مکان سرور ممکن است به موتورهای جستجو ارتباط وب سایت شما را با کشور خاص و مخاطب مورد نظر نشان دهد. اعتقاد بر این است که اگر سرور در یک کشور باشد، نتیجه بهتری در آن مکان می گیریم.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد مکان سرور

بنابراین، درست مانند داشتن دامنه‌های ملی، مکان سرور میزبان احتمالاً باعث می‌شود موتورهای جستجو بهتر درک کنند محتوای سایت چه مخاطبی را هدف قرار می‌دهد و آن را در نتایج جستجو برای یک کشور خاص بیشتر نمایش دهد و این به ویژه زمانی مهم است که شما یک SERP محلی بسیار رقابتی را هدف قرار می دهید و در سئو محلی کمک می کند.

3-
سرعت لود
صفحه

داکیومنت گوگل

سرعت سایت از مدت ها پیش و به طور رسمی یک عامل رتبه بندی محسوب می گردد. از سال 2018، فاکتور رتبه بندی برای جستجوی موبایل اعلام شده است. گوگل اعلام کرد:

اگرچه مدتی است که از سرعت در رتبه بندی استفاده می شود، اما این سیگنال بر روی جستجوهای دسکتاپ متمرکز بود. امروز اعلام می کنیم که از جولای 2018، سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایلی خواهد بود.

وبمستران و مردم می گویند:

سرعت لود صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است به خصوص برای سایت های موبایلی که یک سیگنال بسیار قوی محسوب می شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد سرعت لود صفحه

امروزه، از آنجایی که بیشتر جستجوها در دستگاه های تلفن همراه انجام می شود و برای کاربران سرعت لود بسیار مهم است. معمولا مخاطب اگر سایت بعد از 3 ثانیه بارگذاری نشود، آن ترک می کند. داشتن وب سایت سریعتر یک مزیت بزرگ است. علاوه بر این، گوگل نیز فرصت های رتبه بندی بیشتری را به وب سایت های سریعتر می دهد. بنابراین، بسیار مهم است که اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایت خود را انجام دهید (که ممکن است شامل استفاده از CDN، اعمال فشرده سازی، کاهش تغییر مسیرها، بهینه سازی تصاویر و ویدیوها و غیره باشد).

4- قابلیت استفاده
در موبایل

داکیومنت گوگل

گوگل با معرفی تعداد بیشتر نتایج سازگار با موبایل در جستجو، اهمیت قابلیت استفاده از موبایل برای رتبه بندی را برجسته کرده است.
“از آنجایی که افراد بیشتری از دستگاه های تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند، الگوریتم های ما باید با این الگوهای استفاده منطبق شوند.
… ما استفاده خود را از سازگاری با تلفن همراه به عنوان سیگنال رتبه بندی گسترش خواهیم داد. این تغییر بر جستجوهای تلفن همراه در همه زبان ها در سراسر جهان تأثیر می گذارد. و تاثیر قابل توجهی در نتایج جستجوی ما خواهد داشت.”

وبمستران و مردم می گویند:

قابلیت استفاده از موبایل یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی است و برای رتبه بندی وب سایت در جستجوی موبایلی است. مطالعات موردی متعددی ارتباط بین قابلیت استفاده از تلفن همراه و رتبه بندی را ثابت می کند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد قابلیت استفاده در موبایل

با توجه به افزایش روز افزون تعداد کاربران تلفن همراه، Google سایت ها را تشویق می‌کند تا محتوای خود را برای کاربران موبایل، در دسترس قرار دهند و عملکردی خوب و روانی در دستگاه‌های تلفن همراه داشته باشند. سعی کنید تجربه کاربری خوبی را برای استفاده کنندگان و جستجوگران موبایل داشته باشید و آن را بهبود بخشید مثل؛ طراحی، چیدمان عناصر، عملکرد سایت و غیره.

5- استفاده از
AMP

داکیومنت گوگل

جان مولر گفت AMP یک عامل و فاکتور رتبه بندی نیست اما گوگل از آنها برای ارزیابی کیفیت یک سایت استفاده می کند البته اگر صفحات متعارف باشند.

وبمستران و مردم می گویند:

صفحات کپی و سازگار با موبایل از صفحات سایت را AMP می گویند که در واقع صفحات HTML سبک تری هستند و به صرفه جویی در وقت کاربران کمک می کنند. این صفحات سریع بارگذاری می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سایت هایی که از AMP استفاده می کنند، رتبه بهتر می گیرند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد AMP

AMP ها یک راه حل عالی برای استفاده در وب موبایل هستند. باعث می شود وب سایت بسیار سبک تر شود و سرعت لود بالاتر رود. بنابراین، محتوا را سریعتر به کاربران ارائه می دهند (و سرعت برای کاربران تلفن همراه بسیار مهم است). اگرچه AMP ها سیگنال مستقیم رتبه بندی نیستند، اما همچنان ممکن است بر کیفیت سایت تأثیر بگذارند.

[wpdatatable id=29]

فاکتور های رتبه بندی مربوط به تعامل کاربر

1- نرخ پرش CTR
زمان ماندگاری کاربر

داکیومنت گوگل

گری ایلیس به صراحت اعلام کرد CTR فاکتور رتبه بندی نیست.

“زمان ماندن کاربر در سایت، CTR… اینها عموماً مزخرف هستند. جستجو بسیار ساده تر از آن چیزی است که مردم فکر می کنند.”

وبمستران و مردم می گویند:

وبمستران و مردم اعتقاد دارند که زمان ماندن کاربر در یک سایت، نرخ پرش، CTR، از عوامل رتبه بندی است و یک سیگنال به موتور جستجو ست. گوگل زمان ماندن و نرخ پرش را در نظر می گیرد. بر اساس زمانی که کاربر قبل از بازگشت به SERP در یک وب سایت صرف کرده است، گوگل ممکن است کیفیت صفحه را ارزیابی کند. برخی از مطالعات موردی ارتباط بین نرخ پرش ، CTR و زمان صرف شده در یک وب سایت با رتبه بندی را نشان می دهند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد CTR و زمان ماندگاری

به نظر می رسد رفتار کاربر موضوعی بسیار بحث برانگیز است. از یک طرف، گوگل چندین بار استفاده از آنها را به عنوان فاکتورهای رتبه بندی رد کرده است. از سوی دیگر مواردی نشان دهنده رابطه بین آنها و رتبه بندی وجود دارد. از رتبه بندی که بگذریم، یک CTR خوب یک CTR خوب است، و واداشتن مردم زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کنند، ممکن است منجر به تبدیل بیشتر شود.

2-
Pogo Sticking

داکیومنت گوگل

جان مولر در یک جلسه توضیح داد که Pogo-sticking به عنوان یک سیگنال رتبه بندی نیست و نباید نگران آن بود، او گفت:

“ما سعی می کنیم از سیگنال هایی مانند آن هنگام جستجو استفاده نکنیم. بنابراین این چیزی است که دلایل زیادی وجود دارد که کاربران ممکن است به عقب و جلو بروند، یا به چیزهای مختلف در نتایج جستجو نگاه کنند، یا به طور خلاصه در یک صفحه بمانند و دوباره به عقب برگردید. در ادامه گفت: «خب، ما می‌توانیم این را به یک عامل رتبه‌بندی تبدیل کنیم، اما واقعاً سخت است. بنابراین نگران چنین چیزهایی نخواهم بود.”

وبمستران و مردم می گویند:

Pogo-sticking نوعی رفتار کاربر است، یعنی کاربر عبارتی را جستجو می کند و در صفحه نتایج جستجو (SERP) از سایت و صفحات مختلف بازدید می کند و بلافاصله به صفحه نتایج برمی گردد. کاربر در یک SERP از یک نتیجه به نتیجه دیگر می‌رود تا مرتبط‌ترین نتیجه را پیدا کند. اعتقاد بر این است که pogo-sticking ممکن است در رتبه بندی ها تأثیر منفی بگذارد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد Pogo Sticking

به نظر می‌رسد گوگل با pogo-sticking به عنوان نوعی رفتار عادی کاربر برخورد می‌کند. به دلیل اینکه تعیین دلیل دقیق آن دشوار است، احتمالاً در آینده نزدیک، pogo-sticking به یک عامل رتبه بندی تبدیل نخواهد شد.

3-
ترافیک مستقیم

داکیومنت گوگل

گوگل هرگونه ارتباط بین ترافیک و رتبه بندی را رد می کند .

“نه، ترافیک یک وب سایت یک عامل رتبه بندی نیست.”

وبمستران و مردم می گویند:

تاییدی وجود دارد که Google از داده های Google Chrome برای ردیابی بازدیدکنندگان وب سایت استفاده می کند. بنابراین اعتقاد بر این است که می‌تواند ترافیک وب‌سایت را ارزیابی کند و به سایت‌هایی که ترافیک مستقیم زیادی دریافت می‌کنند ترجیح دهد، تعیین کند که چند نفر از سایت (و چند وقت یکبار) بازدید می‌کنند. در سال 2017، ارتباط بین ترافیک مستقیم و رتبه وب سایت مشاهده شد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد ترافیک مستقیم

اگرچه ممکن است Google از داده‌های کروم برای ارزیابی کیفیت وب‌سایت استفاده کند، اما هیچ تأیید واضحی از سوی Google مبنی بر اینکه ترافیک مستقیم ممکن است نقش مهمی در رتبه‌های بالاتر برای یک وب‌سایت داشته باشد، وجود ندارد.

4- نظرات
کاربران
مثبت یا منفی

داکیومنت گوگل

گوگل به دنبال ارائه یک الگوریتم و استفاده از آن است اما به گفته جان مولر تا کنون از این فناوری استفاده نکرده است و از اینکه جزو عوامل رتبه بندی باشد را رد کرده است.

وبمستران و مردم می گویند:

وبمسترها اعتقاد دارند نظرات کاربران و مشتری ها چه مثبت و چه منفی، تاثیر مثبتی در گرفتن رتبه بهتر دارند و توسط الگوریتم رتبه بندی در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد نظرات کاربران

گوگل احتمالاً در راه گنجاندن نظرات مثبت یا منفی کاربران در الگوریتم رتبه بندی خود است. نظرات کاربران نقش مهمی برای رتبه بندی در جستجوی محلی ایفا می کنند. با این حال، به نظر می رسد گوگل در مورد رتبه بندی جستجوی ارگانیک هنوز چنین قدمی برنداشته است. اما وجود نظرات به کاربران کمک می کند و تاثیر غیر مستقیم در سئو دارد.

[wpdatatable id=30]
فاکتورهای رتبه بندی، فاکتور تعامل کاربر

فاکتورهای رتبه بندی مربوط به لینک ها

1-
تعداد بک لینک

داکیومنت گوگل

لری پیج از گوگل گفته:

“تعداد بک لینک‌ها به یک صفحه خاص، تقریباً نشان دهنده اهمیت یا کیفیت آن صفحه را نشان می‌دهد. PageRankپیج رنک این ایده را با محاسبه نکردن لینک ها بصورت مساوی از همه صفحات و با روتین کردن تعداد لینک ها روی یک صفحه گسترش می دهد.”

وبمستران و مردم می گویند:

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تعداد دامنه‌ها و صفحاتی را که به یک وب‌سایت لینک داده اند، در نظر می‌گیرد. مطالعات مختلف ارتباط قوی بین تعداد بک لینک ها و رتبه بندی را نشان می دهد. تعداد بک لینک از دامنه های مختلف باعث رتبه بهتر خواهد شد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد تعداد بک لینک

قطعا بک لینک یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی است و تعداد بک لینک ها اهمیت دارد. با این حال، بک لینک ها به یک اندازه برخورد نمی شوند و کیفیت بیشتر بر کمیت برتری دارد. بنابراین، شما باید به جای تعقیب اعداد بزرگ، برای دریافت بک لینک از وب سایت های معتبر و با کیفیت تلاش کنید.

2-
بک لینک
از منابع معتبر

داکیومنت گوگل

در وبلاگ وبمستر گوگل آمده است:
” ما همچنان از ارزش لینک های معتبر و مرتبط به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مهم برای جستجو استفاده می کنیم. “
همانطور که بسیاری از شما می دانید، لینک های ورودی مرتبط و با کیفیت می توانند بر رتبه صفحه شما (یکی از عوامل متعدد در الگوریتم رتبه بندی ما) تأثیر بگذارند .

وبمستران و مردم می گویند:

بک لینک ها از منابع مرتبط به صفحه به عنوان سیگنال های رتبه بندی قوی در نظر گرفته می شوند. بک لینک از صفحه ای که با موضوع سایت مربوط باشد، قدرت بیشتری را انتقال می دهد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد بک لینک از منابع معتبر

کاملاً بدیهی است که گوگل بک لینک ها از وب سایت ها یا صفحات مرتبط با موضوع را به عنوان سیگنال های رتبه بندی قوی در نظر می گیرد. بنابراین دوباره، چند بک لینک از وب سایت های مرتبط (از همان جایگاه) یا صفحاتی با محتوای مرتبط با موضوع ممکن است بسیار بیشتر از ده لینک از منابع کمتر مرتبط به شما کمک کند.

3-
انکر تکست

داکیومنت گوگل

“متن پیوندها در موتور جستجوی ما به شیوه ای خاص در نظر گرفته می شود. ما آن را با صفحه ای که پیوند به آن اشاره می کند مرتبط می کنیم. این چندین مزیت دارد. انکر تکست ها اغلب توضیحات دقیق تری از صفحات وب را نسبت به صفحات ارائه می دهند.”

گوگل در مورد انکر تکست بهینه شده و و غیر طبیعی می گوید:

“در اینجا چند نمونه رایج از پیوندهای غیرطبیعی وجود دارد که ممکن است دستورالعمل های ما را نقض کنند:  پیوندهایی با متن لنگر بهینه شده در مقالات یا بیانیه های مطبوعاتی توزیع شده در سایت های دیگر.

 به عنوان مثال: حلقه های ازدواج

زیادی در بازار وجود دارد . اگر می خواهید عروسی داشته باشید ، باید بهترین حلقه را انتخاب کنید .”

وبمستران و مردم می گویند:

انکر تکست یا متن های لنگر بک لینک، ممکن است نشان دهنده ارتباط یک صفحه لینک شده باشد و در نتیجه بر رتبه بندی صفحه برای کلمات کلیدی هدف تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم معتقدند که انکر تکست در رتبه بندی موثر است.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد انکرتکست

موضوع انکر تکست در بسیار مهم است و باید در مورد انکر تکست های مبتنی بر کلمات کلیدی محتاط عمل کنید. از یک طرف، الگوریتم جستجو، متن های انکر تکست را در نظر می گیرد. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از انکر تکست های مبتنی بر کلمات کلیدی ممکن است غیرطبیعی و در نتیجه مشکوک به نظر برسد و در شمارش نهایی، بیش از اینکه فایده داشته باشد، ضرر می رساند. بنابراین توصیه می کنیم که از انکر تکست های مبتنی بر کلمه کلیدی به طور منطقی و محدود استفاده کنید. متن های لنگر را به عنوان توضیحات کوتاهی از محتوایی که به آن پیوند می دهید در نظر بگیرید و از پر کردن آنها با کلمات کلیدی هدف خودداری کنید.

4- بک لینک از سایت های
gov. / edu.

داکیومنت گوگل

مت کاتس از گوگل گفت: بک لینک از دامنه های gov. / edu. مانند بقیه بک لینک هاست و مانند سایر بک لین ها با آنها رفتار می شود.
اینطور نیست که یک پیوند از یک .edu به طور خودکار وزن بیشتری داشته باشد، یا یک پیوند از یک دولت به طور خودکار وزن بیشتری داشته باشد.»

جان مولر پا را فراتر گذاشت و گفت: بسیاری از بک لینک های edu. را نادیده گرفتیم. به دلیل این تصور غلط که لینک‌های .edu ارزشمندتر هستند، این سایت‌ها به میزان زیادی از لینک‌های هرزنامه استفاده می‌کنند و به همین دلیل، ما تعداد زیادی از پیوندهای موجود در آن سایت‌ها را نادیده می‌گیریم.

وبمستران و مردم می گویند:

بیشتر وبمستر ها اعتقاد دارند بک لینک از دامنه های .edu و .gov وزن بیشتری را به وب سایت هایی که به آنها لینک داده اند، منتقل می کند و تاثیر زیادی در رتبه ها می گذارد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد بک لینک های دولتی و دانشگاهی

دامنه‌هایی مانند .edu و .gov در وب‌سایت‌هایی با کیفیت و معتبر هستند، بنابراین معمولاً رتبه‌های بالاتری کسب می‌کنند. با این حال، وقتی صحبت از انتقال وزن آنها به میان می‌آید، Google تمایل دارد با سایر وب‌سایت‌ها به طور یکسان رفتار کند و فقط به دلیل داشتن چنین پسوندهای دامنه، وزن اضافی برای آنها قائل نیست. به‌عنوان مثال، به‌جای تلاش برای به دست آوردن پیوند از یک سایت .gov، تلاش برای کسب پیوند از سایت‌های مرتبط بسیار عاقلانه‌تر است.

5-
لینک های خروجی

داکیومنت گوگل

جان مولر در سال 2016 در مورد لینک های خروجی گفت:

“دیدگاه ما در مورد پیوندها از سایت شما به سایت های افراد دیگر به طور خاص یک عامل رتبه بندی نیست. اما می تواند برای محتوای شما ارزش ایجاد کند و به نوبه خود می تواند برای ما در جستجو مرتبط باشد.”

او در مورد تأثیر پیوندهای خروجی بر سئو گفت:

“پیوند دادن به وب سایت های دیگر یک راه عالی برای ارائه ارزش به کاربران شما است. اغلب اوقات، پیوندها به کاربران کمک می کنند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند، منابع شما را بررسی کنند و درک بهتری از ارتباط محتوای شما با سوالاتی که دارند، داشته باشند.”

وبمستران و مردم می گویند:

اگرچه پیوندهای خروجی قرار است وزن صفحات شما را بیشتر کنند، لینک های با کیفیت و از منابع معتبر، ممکن است به نفع رتبه بندی شما کار کنند.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد لینک خروجی

خوب، نه «بله» قطعی وجود دارد و نه «نه» قطعی. به نظر می رسد که لینک های خروجی از نظر گوگل خوب به نظر می رسند، همانطور که در زمینه مربوطه قرار داده شده اند و به کاربران کمک می کنند تا موضوع مورد علاقه خود را به طور جامع تر بررسی کنند.

6- سرعت دریافت
بک لینک

داکیومنت گوگل

در یکی از پتنت های گوگل در مورد به امتیاز دهی به وب سایت ها بر اساس رفتار پیوندها می پردازد. در اینجا دو نمونه آورده شده است:
“عوامل مبتنی بر پیوند ممکن است مربوط به تاریخ هایی باشد که پیوندهای جدید در یک سند ظاهر می شوند و پیوندهای موجود ناپدید می شوند.”
“با استفاده از رفتار متغیر زمان پیوندها به (و/یا از) یک سند، موتور جستجو ممکن است سند را مطابق با آن امتیاز دهد.”

وبمستران و مردم می گویند:

رشد دریافت مداوم و پایدار تعداد بک لینک ها، در طول زمان از محبوبیت روزافزون (یا ادامه دار) یک وب سایت صحبت می کند، بنابراین ممکن است منجر به موقعیت های بالاتر در نتایج جستجو شود. اگر وب سایتی در طول زمان لینک های بیشتری نسبت به کسب آن از دست بدهد، گوگل موقعیت های آن را کاهش می دهد.

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد سرعت دریافت بک لینک

من فکر می‌کنم، احتمالاً گوگل تعیین می‌کند که وب‌سایت‌ها چه زمانی بک لینک‌ها را به دست می‌آورند یا از دست می‌دهند. با تجزیه و تحلیل این داده ها، می تواند فرضیاتی در مورد محبوبیت رو به رشد یا کاهش آنها ایجاد کند و بر اساس آن با وب سایت ها رفتار کند – آنها را در SERP ها ارتقا یا کاهش دهد. بنابراین اگر صفحه شما به مرور زمان به دریافت بک لینک ادامه دهد، ممکن است مرتبط و «تازه» در نظر گرفته شود و ممکن است واجد شرایط رتبه های بالاتر باشد.

 

7- کم شدن تاثیر
بک لینک های
ریدایرکتی

داکیومنت گوگل

گری ایلز در سال 2016 در مورد بک لینک های ریدایرکتی گفت: “30 برابر تغییر مسیر دیگر رتبه صفحه را از دست نمی دهد”.

بعداً، جان مولر در پاسخ به سؤالی در مورد ضرر سهام پیوند از زنجیره های تغییر مسیر، ادعا کرد :

“در بیشتر موارد این مشکلی نیست. ما می‌توانیم رتبه صفحه را از طریق تغییر مسیرهای 301 و 302 ارسال کنیم. اساساً آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد این است که از این تغییر مسیرها برای انتخاب یک متعارف استفاده می‌کنیم. با انتخاب یک متعارف، ما تمام سیگنال‌هایی را که به آن‌ها می‌روند متمرکز می‌کنیم. آدرس‌های اینترنتی به URL متعارف.”

وبمستران و مردم می گویند:

پیوندهایی که به یک صفحه تغییر مسیر داده شده اند، وزن کمتری را به صفحه مقصد نسبت به پیوندهای مستقیم به آن صفحه منتقل می کنند. بنابراین، تغییر مسیر 301 به نوعی مانند یک عامل رتبه بندی منفی عمل می کند.

 

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد بک لینک ریدایرکتی

برای گوگل هیچ تفاوتی بین پیوند مستقیم و پیوندی که به صفحه تغییر مسیر داده شده اشاره دارد، وجود ندارد. دومی همان وزن را به صفحه مقصد منتقل می کند، انگار که یک لینک مستقیم است. بنابراین این احتمال وجود دارد که شما نیازی به نگرانی در مورد تغییر مسیر 301 نداشته باشید. با این حال، تغییر مسیرهای زیاد (و زنجیره های تغییر مسیر) می تواند تأثیر بدی بر عملکرد وب سایت داشته باشد (و عملکرد یک عامل رتبه بندی است). علاوه بر این، تعداد زیاد تغییر مسیر برای بودجه خزیدن سایت مضر است.

8- لینک های
Nofollow

داکیومنت گوگل

گوگل در مورد لینک‌های nofollow گفته است که آنها را نه به عنوان یک دستورالعمل، بلکه به عنوان یک نکته در نظر می‌گیرند.
“وقتی nofollow معرفی شد، Google هیچ پیوندی را که به این شکل علامت گذاری شده بود به عنوان سیگنالی برای استفاده در الگوریتم های جستجوی ما حساب نمی کرد. اکنون این تغییر کرده است.

همه ویژگی های پیوند – حمایت شده، UGC و nofollow – به عنوان نکاتی در مورد پیوندهایی که باید در نظر گرفته شوند تلقی می شوند. یا در جستجو حذف شود.”
اطلاعات دیگری از گری ایلیز آمده است که می گوید:
“انتقال به یک سیستم مبتنی بر اشاره ممکن است هر لیست پیوندی به nofollow را پوشش دهد، از جمله آنهایی که از انتشاراتی که nofollow را پوشش می دهند. با این حال، ما در حال حاضر چیزی برای اعلام نداریم، اما من مطمئن هستم که سایت های شما از این حرکت در سایت قدردانی خواهند کرد. بلند مدت.”

وبمستران و مردم می گویند:

بسیاری از مردم معتقدند که الگوریتم رتبه بندی گوگل لینک هایی را که با ویژگی nofollow مشخص شده اند در نظر نمی گیرد . چنین پیوندهایی وزنی ندارند، بنابراین نمی‌توانید روی آنها حساب کنید (از نظر تأثیر رتبه‌بندی).

نتیجه گیری و نظر نهایی در مورد لینک های Nofollow

ویژگی nofollow حدود 15 سال پیش برای مبارزه با پیوندهای اسپم معرفی شد. این به عنوان یک دستورالعمل برای ربات های موتورهای جستجو بود که این پیوند را در نظر نگیرند. از این پس، تصمیم گیری در مورد استفاده از لینک برای اهداف رتبه بندی یا نه به عهده گوگل است. با این حال، مشخص نیست که چه چیزی بر این تصمیم تأثیر می گذارد.

[wpdatatable id=31]
فاکتورهای رتبه بندی، فاکتور لینک سازی

کلام آخر در فاکتورهای رتبه بندی

گوگل نسبت به سال های قبل پیشرفت زیادی داشته بخصوص در این یک دهه گذشته که بسیاری از کارهایی که برای رسیدن به رتبه های برتر انجام می شد و بهترین روش های سئو بودند، دیگر جواب نمی دهند.

فاکتورهای جدید هم در سال های آینده اضافه می شوند و ما شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود. مثلا آپدیت مارس 2024 که تغییرات زیادی در SERP خواهد داشت، بنابراین برای اینکه بتوانیم رشد کنیم بهتر است از چک لیست سئو استفاده کنیم و اگر افت ناگهانی در رتبه داشتیم، زودتر می توانیم دلایل آن را بیابیم. 

وقتی با فاکتورهای رتبه بندی آشنا باشیم راحت تر می توانیم رشد کنیم و از افسانه ها دور باشیم و واقعیت را ببینیم و در سایت خود بکار ببریم.

منابع:

1- https://developers.google.com/

2- https://www.searchenginejournal.com/

3- https://patents.google.com/

4- https://backlinko.com/

5- https://www.brafton.com/

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>