در دنیای سئو، افسانه، شایعه و باورهای غلط بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آنها زندگی و کار سئو کار و کارفرما را تحت تاثیر قرار می دهند. این افسانه ها از بی خبری و کم بودن دانش، سوء تفاهم و بی حوصلگی مردم بوجود آمده است.
بطور مثال یک سئوکار به راحتی از کنار دستورالعمل گوگل رد می شود و آن را رعایت نکرده و نتیجه هم نمی گیرد، عصبانی می شود و می گوید گوگل دروغ می گوید و دستورالعمل های آن بدرد نمی خورد و با مشاوره گرفتن از گروه های مجازی (به جای مشاوره از یک متخصص) به سراغ سئو کلاه سیاه می رود و در عرض دو تا سه هفته به نتیجه می رسد، اما بعد از مدتی به با افت زیاد در رتبه ها مواجه می شود و ممکن است از صفحه نتایج کلا حذف شود.
در این مقاله می خواهیم محبوب ترین افسانه های سئو که گیج کننده هم هستند را توضیح دهیم، برای اینکه بفهمیم کدام تکنیک ها کار می کنند و چه تاکتیک های مضر هستند، من صحبتهای سخنگویان گوگل را بررسی و آنها را تحلیل کردهام، چندین کیس استادی را مطالعه و همه اینها را با تجربه خودم مقایسه کردهام و نتیجه نهایی آنها در این مقاله آمده است.
با “آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” همراه باشید تا بدانیم از این موارد کدام افسانه است و کدام واقعیت و ما چه کاری باید انجام دهیم.
فهرست مطالب
افسانه های سئو شماره 1- کلمه کلیدی مهم نیست
شایعات زیادی مبنی بر اینکه کلمات کلیدی دیگر برای سئو اهمیتی ندارند، وجود دارد و در بسیاری از وبلاگ ها نیز منتشر شده است و از عناوین گیج کننده در وبلاگ شان استفاده کرده اند، مانند:
آیا کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند؟
چرا کلمات کلیدی هنوز در 2024 اهمیت دارند؟
و از این دست مقالات، که باعث شده به این شایعات دامن زده شود و بسیاری گیج شده و نمی دانند چکار کنند.
البته استفاده از این عناوین، بعد از به روز رسانی هسته اصلی گوگل شروع شد. درست از زمانی که گوگل به سمت معناگرایی رفت و یاد گرفت معانی پشت هر جستجویی را بهتر درک کند، هدف جستجو (Search Intent) را مشخص کند، محتوای هرزنامه و اسپم را کاهش دهد و پاسخ مرتبط به کاربر نشان دهد.
البته با پیشرفت و استفاده موتورهای جستجو از هوش مصنوعی، اظهارات زیادی در مورد اهمیت کلمات کلیدی مطرح می شود. برخی از سئوکاران و صاحبین سایت ها درباره اهمیت کلمه کلیدی مردد شده اند.
سوالی که ذهن خیلی ها را درگیر کرده این است که آیا کلمات کلیدی اهمیت گذشته را دارند؟ باید روی آنها به روش قبلی تمرکز کرد یا خیر؟
حقیقت و شکستن افسانه درباره اهمیت کلمه کلیدی
گوگل هرگز به صراحت اعلام نکرده است که کلمات کلیدی مهم نیستند. آنچه گوگل گفت این است که:
محتوا باید برای کاربر (انسان) نوشته شود و ارزشی خلق کند، محتوا را از کلمات کلیدی پر نکنید و هرگز نباید محتوای شما فقط برای موتورهای جستجو نوشته شده باشد.
حقیقت این است که: گوگل به صراحت اعلام کرده است که محتوای شما باید برای کاربر تولید و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، موضوع را با جزئیات و بطور کامل پوشش دهد. برای پوشش جزئیات موضوع، باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. تنها نکتهای که باید رعایت کنیم این است که استفاده از کلمات کلیدی باید به طور طبیعی و در جای مناسب باشد تا گوگل محتوای شما را بهتر درک کند.
اما معیاری برای مفید بودن و ارزش محتوا وجود دارد؟ برای سنجش محتوای خود از چک لیست کیفیت محتوای گوگل استفاده کنید و به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا محتوا اطلاعات، گزارش، تحقیق یا تحلیل اصلی را ارائه می دهد؟
- آیا محتوا توضیحی اساسی، کامل یا جامع از موضوع ارائه می دهد؟
- آیا محتوا تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالبی را ارائه می دهد که فراتر از بدیهی است؟
- اگر محتوا از منابع دیگر استفاده میکند، آیا از کپی کردن یا بازنویسی آن منابع اجتناب میکند و در عوض ارزش و اصالت بیشتری را ارائه میکند؟
- آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه، خلاصه توصیفی و مفیدی از محتوا را ارائه می کند؟
- آیا عنوان اصلی یا عنوان صفحه اغراق آمیز است؟
- آیا این همان صفحه ای است که می خواهید نشانه گذاری کنید، برای دوست خود بفرستید و به اشتراک بگذارید یا به نزدیکان خود توصیه کنید؟
- آیا انتظار دارید این محتوا را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید یا به آن ارجاع دهید؟
- آیا این محتوا در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو، ارزش قابل توجه و بیشتری ارائه می دهد؟
- آیا محتوا غلط املایی یا مشکلی در سبک دارد؟
- آیا محتوا به خوبی تولید می شود یا به نظر می رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
- آیا محتوا توسط تعداد زیادی از سازندگان تولید انبوه یا برون سپاری می شود، یا در شبکه بزرگی از سایت ها پخش می شود، به طوری که صفحات یا سایت های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند؟
برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله “الگوریتم محتوای مفید و مشخصات یک محتوای مفید از نگاه گوگل” را مطالعه کنید.
کاری که در مورد کلمه کلیدی باید انجام دهید
از کلمات کلیدی به طور طبیعی و به اندازه استفاده کنید و به معنی و مفهوم متن توجه کنید. استفاده به طور طبیعی یعنی؛ به خاطر استفاده از کلمه کلیدی معنی و مفهوم متن تغییر نکند و به جا باشد و نباید مانند سال های قبل (سال 2010) فقط متن را از کلمه کلیدی پر کنیم که گوگل بفهمد کلمه کلیدی ما چیست، گوگل معنی و مفهوم متن را درک می کند، استفاده بیش از حد باعث می شود سایت ما مشابه هرزنامه شود، بهینه سازی بیش از حد نتیجه معکوس می دهد.
بطور مثال اگر صفحه شما درباره تزریق ژل لب است، پس باید از کلمه کلیدی “ژل لب” یا “تزریق ژل لب” در محتوای خود استفاده کنید تا هم گوگل و هم کاربران متوجه موضوع محتوای شما شوند و آن را درست درک کنند ولی نباید چند بار پشت سرهم از تزریق ژل لب بیهوده استفاده کنیم، اینکار باعث می شود معنی و خوانایی متن عوض شود.
افسانه های سئو شماره 2 – سئو از بین رفته است
سئو مرده و کلا از بین رفته، شاید این جمله را شما هم شنیده باشد، بخصوص بعد از پیشرفت هوش مصنوعی و همه گیری آن که بسیاری عقیده دارند که دیگر سئو مرده است.
اما تصور کنید که وب سایت شما کاملاً بهینه شده و رتبه بالایی نیز دارد، تعداد ورودی زیاد و ترافیک بالا و ارگانیک هم داشته باشید ولی یکدفعه و پس از یک بهروزرسانی گوگل، رتبه های شما از دست می رود. علاوه بر این، گوگل همیشه در حال آزمایش بر روی طرحبندیهای جدید در صفحه نتایج جستجو یا همان SERP است.
همه این عوامل باعث شده برخی سئوکارها نگران باشند و فکر کنند فقط از طریق تبلیغات می توان به صفحه اول نتایج جستجو رسید و الگوهای جستجو فقط به نفع سایت های ثروتمند و مشهور بازار هستند و به درد همه نمی خورند.
اما SEO یا GEO تفاوتی ندارند و سایت و استراتژی هایی که انتخاب می کنیم، باید اصولی باشند.
حقیقت و شکستن افسانه “سئو دیگر نیست”
خوب، سئو از بین نرفته و هنوز وجود دارد ولی مانند همیشه و از زمان پیدایش تا به امروز در حال تغییر و تحول و پیشرفت است. ترفندها و کارهایی که در دهه 80 یعنی سال های 1380 تا 1390 انجام می شد و نتیجه می داد، در دهه 90 دیگر کارایی نداشت و آنچه در سال 2010 خوب پیش میرفت و جواب می داد، الان دیگر منسوخ شده است. و اگر شیوههای سئو امروزی در یک سال یا حتی کمتر منسوخ شوند، اشکالی ندارد زیرا فناوریها به سرعت در حال تغییر هستند و ما باید با آنها رشد کنیم و به روز باشیم.
اما در مورد فرضیه که تبلیغات گوگل (گوگل ادز) سئو را از بین می برد: این فرضیه درست نیست. تبلیغات یک تاکتیک سئو نیست و به روشی متفاوت عمل می کند. به جز این، در گزارش درآمد تبلیغات جستجوی Google، شاهد روند کاهشی آن هستیم.
گزارش سال 2022 درآمد تبلیغات گوگل ادز:
همینطور که در گزارش می بینید، استفاده از تبلیغات گوگل کاهشی است و می توان نتیجه گرفت که صاحبین کسب و کارها بیشتر به دنبال ترافیک ارگانیک هستند.
بنابراین میتوان با قاطعیت گفت: سئو روز به روز محبوب تر می شود و کسب و کارهای بیشتری سمت آن می آیند.
کاری که باید انجام دهید
پیگیر اخبار و به روز رسانی های گوگل باشید و آنها را دنبال کنید تا چیز مهمی را از دست ندهید. استراتژی سئوی خود را بر اساس تغییرات گوگل به روز کنید، اما نباید وحشت زده شوید و دستپاچه عمل کنید. سایت خود را به طور منظم بررسی کنید، به سلامت محتوا و پروفایل بک لینک خود توجه کنید و مراقب رقبای خود باشید و آنالیز مرتب آنها را در دستور کار خود قرار دهید.
بهینه سازی برای موتورهای مولد یا جئو GEO را در دستورکار خود قرار دهید و از آن غافل نشوید.
افسانه شماره 3- EMD ها مهم نیستند و کار نمی کنند
الگوریتم EMD در سال 2012 رونمایی شد، این الگوریتم که مخفف Exact Match Domain است، نام دامنه ای که دقیقاً با یک عبارت جستجو یا کلمه کلیدی مطابقت دارد، یعنی اسم دامنه شما کلمه کلیدی اصلی کسب و کار شماست و احتمال افزایش ترافیک برای وب سایت شما بیشتر خواهد شد.
اما گوگل در سال 2012 یک بروز رسانی برای مبارزه با سوء استفاده از EMD و همچنین حذف سایت های اسپم ارائه کرد. در این آپدیت اعلام کرد EMD نباید یک عامل و فاکتور رتبه بندی باشد.
جان مولر از گوگل در این باره گفت:
“فقط به این دلیل که کلمه کلیدی در یک نام دامنه قرار دارد، به این معنی نیست که به طور خودکار برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی می شود. و این چیزی است که برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است.”
در ادامه توضیح داد: “اگر یک سایت که از کلمه کلیدی در نام خود استفاده کرده و الان رتبه دارد، رتبه فعلی با استفاده از کلمه کلیدی در دامنه ارتباطی ندارد.”
حقیقت و شکستن افسانه EMD
اگر در سخنان مدیران و سخنگویان گوگل دقت کنید، آنها فقط سایت هایی را ذکر کردند که از کلمه کلیدی در نام دامنه استفاده کرده اند ولی بی کیفیت هستند و از سایت های خوب و با کیفیت چیزی نگفتند. اما به جز این صحبت ها و نظرات کارمندان کمپانی گوگل، سایت های زیادی در سراسر وب وجود دارند که قدرت استفاده از کلمه کلیدی در دامنه (EMD) را ثابت کرده اند.
اگر اصول سئو را رعایت و یک سایت را به درستی بهینه کنیم و استراتژی مناسبی انتخاب نماییم، EMD می تواند به ما کمک کند و زودتر به نتیجه برسیم.
مزیت دیگر EMD، بهبود آگاهی از برند توسط موتورهای جستجوست، اگر دامنه با نام تجاری یکسان باشد، برای گوگل هم آسان تر است که بین برند و سایت، شباهت هایی ایجاد کند.
در سئوی محلی و در گوگل مپ نیز EMD به بیشتر دیده شدن کمک می کند. داشتن یک کلمه کلیدی در نام کسب و کار یکی از بهترین روش ها است.
بنابراین استفاده از کلمه کلیدی در دامنه به احتمال زیاد می تواند به ما در رتبه گرفتن با آن کلمه کمک کند.
یک گزارش کیس استادی از تاثیر EMD در سایت هالیستیک سئو منتشر شده است.
کاری که باید برای EMD انجام دهید
در زمان ثبت دامنه باید به استفاده و گنجاندن کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه خود فکر کنید و تا جای ممکن از آن استفاده کنید به شرطی که نام معنی دار باشد. اگر نام شما قدیمی شده و نیاز به تغییر نام برند دارید، می توانید یک نام مرتبط و جدید و مطابق با EMD انتخاب کنید.
نکته مهم:
توجه داشته باشید استفاده از کلمه کلیدی در دامنه به تنهایی عامل رتبه بندی نیست و مانند هر سایت دیگری باید از نظر تمام جنبه های سئو به آن توجه کرد. تولید و بهینه سازی محتوا، سئوی داخلی، بک لینک ها و سلامت تکنیکال و سئو فنی باید بخشی جدایی ناپذیر از روال روزانه شما باید باشند.
افسانه های سئو شماره 4- PageRank وجود ندارد
در سال 2019 یکی از مدیران سابق گوگل اعلام کرد:
که این کمپانی از سال 2006 به بعد از پیج رنک استفاده نمی کند و گوگل برای رتبه بندی سایت ها به صفحات امتیاز می دهد که در پتنت های گوگل آمده است.
امروزه گوگل مدام به سئوکاران یادآوری میکند که این محتوا است که در درجه اول اهمیت دارد.
حقیقت در مورد PageRank و شکستن افسانه
در سال 2020، جان مولر در واقع تأیید کرد که گوگل همچنان از PageRank استفاده می کند، اما اعتراف کرد که فرمول اصلی تغییر کرده است، او گفت:
بله، ما از PageRank به صورت داخلی و در میان سیگنال های بسیار زیاد دیگر استفاده می کنیم. البته باز هم تاکید می کنم، ما از سیگنال های بسیار دیگری هم استفاده می کنیم که می توانند بسیار قوی تر و موثرتر باشند.
بنابراین، علیرغم این واقعیت که PageRank در حال حاضر مشابه قبل و در سال های 2000 نیست، اما همچنان از آن برای رتبه بندی و نشان دادن سایت ها در صفحه نتایج جستجو (SERP) استفاده می شود. بطور قطع، الگوریتمهای گوگل روز به روز پیچیدهتر و باهوش تر می شوند، اما ایده اصلی آنها یکسان است.
واقعیت جالب این است که مقامات گوگل در تلاشند که سئوکارها را متقاعد کنند که از تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده کنند.
کاری که باید برای PageRank انجام دهید
سعی کنید تعداد بک لینک خود را ارتقا دهید و از سلامت آن ها مطمئن شوید و مرتب آنها را کنترل کنید. سعی کنید بک لینک های dofollow را از وب سایت های معتبر و مرتبط دریافت کنید. به طور منظم بک لینک را کنترل و بررسی کنید و رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و مواظب سئو منفی باشید تا به شما آسیبی وارد نشود.
افسانه های سئو شماره 5- لینک های خروجی باعث کاهش ترافیک می شوند
لینک خروجی از صفحه، ترافیک آن را کم کرده و باعث کاهش بازدید سایت می شود؛ این فرضیه از نظر بعضی افراد منطقی است، چون PageRank از طریق لینک انتقال پیدا می کند، بنابراین، برای حفظ اعتبار صفحه و قوی تر کردن آن، نباید در آن صفحه لینک خروجی داشته باشیم.
سوالی که سئوکاران مبتدی می پرسند:
چرا باید به صفحات در سایت های دیگر لینک داده و باعث قدرت گرفتن آنها شوید؟
اما واقعا این ایده درست است؟ در ادامه متوجه می شویم.
حقیقت درباره لینک خروجی و شکستن افسانه
لینک های خروجی، رتبه یک صفحه را کاهش نمی دهند و برعکس، باعث افزایش وزن و قدرت بیشتر به آن صفحه می شود و به رشد صفحه نیز کمک می کنند.
لینک های خروجی به ویژه برای سایت هایی که با موضوعات YMYL سروکار دارند، بسیار مهم است، زیرا لینک های خروجی به عنوان مدرکی برای اعتبار آن عمل کرده و در یکی از فاکتورهای رتبه بندی YMYL هستند.
برای اثبات این موضوع، یک مطالعه موردی و بصورت کیس استادی توسط Reboot Online انجام و به بررسی اهمیت لینک های خروجی پرداخته شد. این تیم ابتدا چند دامنه جدید را ثبت کردند و در هر دامنه یک صفحه انتخاب و برای کلمه کلیدی مرتبط با علوم و پزشکی سئو کردند. نیمی از صفحات هیچ لینک خروجی نداشتند و نیمی دیگر به سایت های معتبر حوزه لینک دادند، نتیجه کاملا ساده و واضح بود؛ صفحاتی که لینک خروجی داشتند رتبه بهتری گرفتند.
با پیشرفت هوش مصنوعی گوگل اهمیت لینک های خروجی بیشتر هم شده، زیرا هوش مصنوعی باید اعتبار اطلاعاتی که دریافت می کند را بررسی کند تا بتواند به درستی به محتوای مرتبط با جستجوی کاربر رتبه بهتری بدهد.
کاری که باید برای لینک های خروجی انجام دهیم
از لینک دادن نترسید؛ البته عاقلانه باید اینکار را انجام دهید، یعنی بایدبه صفحاتی که واقعاً به جایگاه و موضوع مرتبط هستند لینک دهید. ما می توانیم با لینک دادن صحت موضوعی که در مورد آن می نویسیم را ثابت کنیم، البته به شرطی که محتوا کیفیت لازم را داشته باشد و مفید و خوب هم نوشته شده باشد، در غیر اینصورت، لینک ها هیچ کمکی نمی کنند.
لازم به ذکر است که لینک خروجی باید به موضوع آن صفحه مرتبط باشد یا به سایتی مرجع و معتبر در زمینه فعالیت ما باشد نه به هر سایتی فقط لینک دهیم، اینکار فایده ای نخواهد داشت.
افسانه های سئو شماره 6- بک لینک های Nofollow هیچ ارزشی ندارند
در سال 2005، گوگل تگ nofollow را برای مبارزه با دستکاری و تغییر در رتبه صفحه را با محدود کردن لینک دهی، معرفی کرد. با این حال، برخی از سایت ها شروع به استفاده از تگ جدید به روشی پیچیده کردند تا بتوانند به طور مصنوعی، PageRank را به صفحات مورد نیاز خود منتقل کنند. گوگل نیز به نوبه خود و مثل همیشه مکانیزم را یک بار دیگر تغییر داد و آن را بروز کرد. شروع به توزیع یکسان اشتراک رتبه صفحه بین تمام لینک های یک صفحه کرد، اما فقط وزن پیوندهای dofollow را افزایش داد.
به عبارت دیگر، انتقال قدرتی از لینک های nofollow صورت نگرفت. این منجر به این فرض شد که لینک های نوفالو ، به ویژه بک لینک ها، کاملاً بی فایده هستند و اصلاً ارزش سئو ندارند.
حقیقت و شکستن افسانه لینک های nofollow
لینک های dofollow مسلما و بصورت آشکار در سئو مفیدتر، قدرتمند تر هستند، اما لینک های nofollow هم کلا بی فایده نیستند. زیرا:
1- گوگل رسما اعلام کرده است که لینک های نوفالو، اسپانسر، UGC، به عنوان یک اشاره تلقی می شوند نه یک دستور. بنابراین در عمل، این بدان معنی است که Googlebot هنگام خزیدن یک صفحه، برچسب را می بیند، اما تصمیم می گیرد که چگونه با آن رفتار کند.
2- بسیاری از لینک ها که بطور طبیعی داده می شوند، نوفالو هستند، اگر چنین نبود دنیای وب پر از هرزنامه و اسپم می شد.
3- درست است که لینک های نوفالو از پیج رنک عبور نمی کنند. اما، همانطور که گوگل زمانی گفته بود، سیگنال های بسیار زیادی وجود دارد که کیفیت یک صفحه را مشخص می کند، زیرا حتی یک بک لینک nofollow از یک وب سایت بسیار معتبر و مرتبط مانند ویکی پدیا می تواند صفحه گیرنده لینک را تقویت کند. البته مسئله این است که هیچ کس مطمئن نیست دقیقاً چه چیزی در این مورد کار می کند، ترافیک، دیده شدن نام تجاری یا چیز دیگری. اما به احتمال زیاد تمام موارد باعث قدرت گرفتن می شوند.
کاری که باید در مورد لینک های nofollow انجام دهید
مراقب بک لینک های خود باشید و از برندینگ هم غافل نشوید تا به طور طبیعی از منابع معتبر لینک بگیرید و به شما استناد شود. در رویدادهای تخصصی شرکت کنید، برند خود را تبلیغ کنید، در رسانه های اجتماعی فعال باشید، نظرات را مدیریت و منتشر کنید، به عبارت دیگر، تمام تلاش خود را بکنید تا بطور مثبت به شما نگاه کنند.
افسانه های سئو شماره 7- محتوا برای رتبه بندی باید طولانی باشد
هرچه محتوا طولانیتر باشد واز کلمات کلیدی بیشتری در آن استفاده کنیم، رتبه بهتری می گیریم. هرچه کلمات کلیدی بیشتری در محتوای خود داشته باشید، گوگل هم راحتتر می تواند بفهمد صفحه شما بهتر و معنادار است. بنابراین، صفحه قطعا رتبه بالایی خواهد داشت. علاوه بر این، گوگل حتی ممکن است سایت شما را به دلیل نداشتن محتوا یا کم بودن آن، جریمه کند. بنابراین نوشتن هر چه بیشتر متن بسیار بهتر و مهم است.
خیلی منطقی به نظر می رسد، درست است؟
حقیقت و شکستن افسانه محتوای طولانی
البته تعداد کلمه های محتوا و طول آن اهمیت دارد اما نه اینکه بسیار بسیار زیاد بنویسید و محتوای شما طولانی ترین متن موجود در وب باشد، بلکه محتوای شما باید در حد میانگین محتواهای صفحه اول نتایج جستجو SERP باشد. بطور مثال اگر رقبای شما که در صفحه اول نتایج هستند، 1000 کلمه محتوا دارند، نیاز نیست شما 5000 کلمه محتوا بنویسید.
به جز تعداد کلمه، تصاویر، سرعت لود صفحه، بک لینک ها نیز برای سئو اهمیت دارد و فقط تعداد کلمه نشان دهنده کیفیت بالا نیست.
بعلاوه، هدف جستجو (Search Intent) نیز اهمیت زیادی دارد و باید کانسپت کلمه کلیدی رعایت شود. شما اگر می توانید هدف جستجو را در 500 کلمه برآورده کنید و درد مخاطب را برطرف نمایید، خوب است نه اینکه 5000 کلمه برای آن بنویسید و اگر نیاز به 2000 کلمه دارد، برای آن همان میزان بنویسید.
گوگل هم به این مسئله اشاره کرده و گفته است:
به عنوان مثال: محتوای صفحات محصول در دنیای تجارت الکترونیک بیشتر حاوی تصویر هستند تا متن و بطور خلاصه توصیفی از آن نوشته می شود و سرعت بارگذاری و اسکیما به درستی درج می گردد. اما در راهنمای استفاده از محصول معمولا متن های طولانی وجود دارد زیرا باید موضوعات با جزئیات بیشتر توضیح داده شوند و باید ناوبری واضح و ساختار مناسب نیز داشته باشند تا مورد استقبال گوگل قرار گیرند.
کاری که باید برای محتوا انجام داد
محتوای خود را آنالیز کنید و بعد محتوا های رقبای اصلی که در صفحه اول گوگل هستند را بررسی و تجزیه و تحلیل نمایید. براساس نتیجه این بررسی ها یک استراتژژی درست برای تولید محتوای خود بچینید. محتوایی که تولید می کنید، محتوای مفید برای کاربر باشد.
افسانه های سئو شماره 8- محتوای تولید شده با هوش مصنوعی رتبه نمی گیرد
در ابتدا موضع گوگل در مقابل با محتوای تولید شده با هوش مصنوعی واضح بود و جان مولر در آوریل 2022 گفت:
در حال حاضر همه اینها برخلاف دستورالعمل های مدیر وب سایت است. بنابراین از دیدگاه ما، اگر قرار بود با چنین چیزی مواجه شویم، اگر تیم وب هرزنامه آن را ببیند، آن را به عنوان هرزنامه می بیند.
با توجه به توسعه سریع و محبوبیت اخیر Chat-GPT، Google Bard، Bing Chat و بسیاری دیگر از ابزارهای کمتر شناخته شده، بحث برانگیز به نظر می رسد. علاوه براین سیاست های هرزنامه گوگل محتوای تولید شده بصورت خودکار را اسپم می شناسد و برای جریمه آن آماده است.
حقیقت و شکستن افسانه محتوای تولید شده هوش مصنوعی
بسیاری عقیده دارند که مطالب گفته شده موضع گیری شخصی جان مولر است و نه مواضع گوگل. در مورد موضع رسمی، گوگل این روزها در استفاده از هوش مصنوعی بسیار بردبارتر شده است و در بیانه رسمی اعلام کرده است:
تمرکز ما بر کیفیت محتوا، به جای نحوه تولید محتوا، راهنمای مفیدی است که به ما کمک کرده سال ها نتایج قابل اعتماد و با کیفیت بالا را به کاربران ارائه دهیم.
بنابراین، اگر محتوا برای کاربر تولید شده باشد و از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای مخاطبین ارزش داشته باشد، واقعاً مهم نیست که چه کسی آن را تولید کرده است. علاوه بر این، گوگل به صراحت اعلام می کند که:
“استفاده مناسب از هوش مصنوعی برخلاف دستورالعمل های ما نیست.”
در مورد جریمه محتوایی که به صورت خودکار تولید می شود، مهم هرزنامه بودن است که بیشترین اهمیت را دارد نه روش تولید آن. در واقع، محتوای هرزنامه حتی اگر توسط انسان هم تولید شده باشد، جریمه میشود. اما کسانی که متون اسپم تولید و ارسال می کنند، ترجیح میدهند از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنند، زیرا سریعتر و ارزانتر است.
کاری که باید در تولید محتوا با هوش مصنوعی انجام داد
هوش مصنوعی برای کمک به ما اینجاست البته نه عنوان جایگزین بلکه برای کمک و یک ابزار مفید برای کمک به خودمان در نظر بگیرید. هوش مصنوعی یک دستیار خوب اما محدود است و می توان از آن در بسیاری از کارها مثل تولید محتوا استفاده کرد. هوش مصنوعی نمی تواند مثل انسان آموزش دیده چیز جدیدی را از ابتدا تولید کند.
هوش مصنوعی به ساختار متن، تصحیح متون، نوشتن عناوین و برخی کارهای زمان بر که نیاز به خلاقیت ذهن انسان را ندارند، کمک کند. به هر حال، قبل از انتشار هر محتوایی (چه توسط ماشین و چه توسط انسان) آن را در وب سایت خود به دقت بازبینی کنید.
افسانه های سئو شماره 9- پست مهمان به سئو کمک نمی کند
در سال 2014 مت کاتز بیانه ای درباره انتشار پست مهمان داد که این بیانیه باعث سر و صدای فراوانی بین سئوکاران شد و علیه وبلاگ نویسی مهمان موضع گیری های زیادی صورت گرفت. حتی امروزه برخی از سئوکاران هنوز در حال بحث هستند که آیا پست مهمان ایده خوبی است و ارزش استفاده دارد یا خیر.
مت کاتز:
اگر از وبلاگ نویسی مهمان به عنوان راهی برای دریافت بک لینک استفاده می کنید، متوقف شوید.
حقیقت و شکستن افسانه پست مهمان
هیچ تفاوت فنی بین محتوای وبلاگ نویسی بصورت مهمان (پست مهمان) و هر نوع وبلاگ نویسی دیگر، وجود ندارد. اگر محتوا کیفیت نداشته باشد یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد، احتمال اینکه به خاطر عدم کیفیت توسط گوگل جریمه شود، زیاد است و فرقی نمی کند که پست مهمان باشد یا مقاله ای در سایت خودتان و از نویسنده داخلی شما.
اگر ارسال پست مهمان بی ارزش یا کلاهبرداری بود، دیگر این تعداد پلتفرمهای خبری و وبلاگهای بزرگ نداشتیم که صدها نفر در آنها مشارکت داشته باشند و نویسندگان خارجی در آن پست منتشر کنند.
کاری که باید در مورد پست مهمان انجام دهید
برای اینکه یک پست مهمان خوب و مفید داشته باشید موارد زیر را رعایت کنید:
- در وبلاگ های اسپم که محتوای منحصربفرد و با ارزش ندارند، پست منتشر نکنید.
- بلاگ هایی که با موضوع سایت شما مرتبط هستند، انتخاب کنید.
- موضوعی که می خواهید پست منتشر کنید، مرتبط باشد.
- با لینک دادن زیاد و با یک انکر مشخص، لینک سازی نکنید، چون ممکن است اسپم بنظر برسید.
- محتوای با کیفیت منتشر نمایید.
- مطالبی بنویسید که برای کاربران جذاب باشد و استفاده کنند.
- پاسخ تمام دیدگاه ها و سوالات را بدهید.
افسانه شماره 10- انکرتکست با عین کلمه کلیدی بد است
بعد از آپدیت پنگوئن در سال 2012، بیشتر سایت هایی که با انکر تکست کلمه کلیدی بک لینک گرفته بودند، جریمه شدند. البته در آن زمان سایت ها از مزرعه لینک با انکر عین کلمه کلیدی لینک سازی می کردند. برای همین است که می شنویم: پنگوئن شوخی نیست و اگر جریمه شوید، بازیابی آن بسیار سخت است، پس بهتر است با کلمه کلیدی بک لینک نگیرید.
سیاست های گوگل در مورد متن لینک که بهینه سازی شده، مشخص است و آنها را به عنوان اسپم در نظر می گیرد. در این باره می گوید:
آگهی های تبلیغاتی برای انتقال اعتبار و لینک سازی و یا لینک های با متن انکر بهینه سازی شده در سایت های دیگر که با پرداخت پول، لینک داده می شود. مانند:
“در بازار حلقه های ازدواج زیادی وجود دارد. اگر قصد دارید عروسی بگیرید باید بهترین حلقه را انتخاب نمایید. شما باید گل و لباس عروس هم بخرید.
حقیقت و شکستن افسانه
بین متن لینک بیش از حد بهینه شده و متن لینک متنوع، تفاوت زیادی وجود دارد. اولین مورد یعنی متن لینک بیش از حد بهینه شده، ممنوع است، اما این بدان معنی نیست که نباید انکرتکست عینا کلمه کلیدی هدف باشد.
البته گوگل به صراحت اعلام کرده است که: متن لینک بیش از حد عمومی مانند متن های عجیب و غریب و طولانی، اسپم گونه هستند.
البته، متنهای لینک توصیفی به Google کمک میکنند تا بین موجودیت ذکر شده در متن و اطلاعات مرتبط با آن ارتباط برقرار کند.
کاری که باید در لینک سازی انجام دهید
از متن لینک های توصیفی و متنوع استفاده کنید و از کارهایی که کاربر را گول می زند تا کلیک کند و کارهای اسپم خودداری نمایید.
- متن لینک؛ توصیفی و با کلمه کلیدی هدف و بصورت طبیعی باشد.
- از ترکیب اسم برند و کلمه کلیدی استفاده کنید.
در مورد متن های پیوند عمومی مانند ادامه مطلب، بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید، خرید و غیره، می توانید از آنها نیز استفاده کنید. اما در این مورد، مطمئن شوید که با زمینه کافی احاطه شدهاند و کاربر و موتور جستجو بعد از کلیک می داند چه چیزی خواهد دید و ایده واضح از موضوع دارد. البته می توانید انکر تکست های عمومی را روی دکمه های CTA بگذارید و استفاده کنید.
تنوع در انکر تکست ها را فراموش نکنید زیرا این کار باعث می شود لینک های شما طبیعی به نظر برسند.
افسانه شماره 11- ساختار صفحه در سئو موثر نیست
بسیاری از صاحبین سایت ها و یا افراد مبتدی، هنوز فکر می کنند که طراحی وب سایت هیچ ارتباطی با بهینه سازی برای موتور های جستجو ندارد. مانند تفکری که می گوید، سئو فقط در مورد کلمات کلیدی، متا تگ ها و بک لینک ها است و تمام.
علاوه بر این، در شبکه های اجتماعی و دنیای وب پر است از پست هایی مانند: داغ ترین روندهای طراحی وب برای 2024 است . این باعث می شود که صاحبان سایت فکر کنند که طراحی وب نیز چیزی مانند “مد روز” است و فقط باید “زیبا” باشد.
روند طراحی سایت به سرعت تغییر می کند، به همین دلیل است که هر بار که یک مد جدید وب ظاهر می شود، بهتر است و یا حتی ضروری است که طراحی سایت را به روز کنید.
در نتیجه، صفحات وب هر سال یا حتی کمتر از یک سال، طراحی مجدد می شوند و البته، در یک صفحه ممکن است تعداد زیادی پاپ آپ جدید، ویدیو، GIF پس زمینه و سایر فرمت های سنگین اضاف شود، البته همه این کارها به خاطر زیبایی است.
شکستن افسانه و حقیقت
در سال 2020 گوگل CWV (Core Web Vitals) را که مجموعهای از معیارهای تجربه کاربر است، رسماً به یک فاکتور و عامل رتبهبندی تبدیل کرد. در Core Web Vitals (یا CWV) سرعت بارگذاری صفحه وب، پاسخگویی به کاربر و ثبات بصری قرار می گیرند. این در واقع به این معنی است که طراحی سایت بر سئو و موقعیت سایت در صفحه نتایج جستجو یا SERP تأثیر می گذارد.
به تازگی گوگل یک معیار جدید معرفی کرده است که قرار است جایگزین FID شود. تفاوت بین آنها در این است که FID فقط زمان پاسخ را برای تعامل کاربر اول در یک صفحه اندازه گیری می کند، در حالی که INP یا ( Interaction to Next Paint) همه تعاملات را در نظر می گیرد. این فقط می تواند به این معنی باشد که UX و طراحی حتی از قبل هم مهم تر می شوند.
علاوه بر این، شما نمی توانید رفتار کاربر را در نظر بگیرید البته رفتار کاربران یک عامل رتبهبندی مستقیم نیست، اما میتواند تمام تلاشهای شما در سئو را بی ارزش کند. چگونه؟ به عنوان مثال، شما یک صفحه بهینه سازی شده با محتوای خوب و بک لینک های قدرتمند دارید. اما هنگامی که کاربر به آنجا میرسد، یک پاپآپ باز می شود و کل صفحه را می گیرد و باعث جلوگیری مخاطب از خواندن محتوای شما و حرکت بیشتر در سایت میشود.
البته صفحات قدیمی با طراحی بد نیز می تواند تلاش های شما در سئو را بی اثر کند. طبق یک آمار در حدود 38% از کاربران سایتی که افتضاح بنظر می رسد را می بندند.
کاری که باید در طراحی ساختار انجام دهید
وقتی صحبت از تکنیکال و جنبه فنی طراحی وب شما شد، Core Web Vitals خود را در منطقه سبز نگه دارید. میتوانید از گزارش Core Web Vitals کنسول جستجوی Google برای شناسایی مشکلات احتمالی استفاده کنید.
در حالی که گزارش CWV کنسول جستجو فقط میتواند نشان دهد که کدام معیار نیاز به اصلاح دارد، اما نمیگوید که دقیقاً چه چیزی را باید برای رهایی از این مشکل برطرف کنید. برای به دست آوردن تجزیه و تحلیل دقیق تر از مشکلات PageSpeed گزینه مناسبی برای دریافت فوری راه حل می باشد.
افسانه شماره 12- در سئو محلی، نزدیک به من کار نمی کند
در لوکال سئو مفهوم بهینهسازی نزدیک به من، زمانی که شما بعد از کلیدواژههای خاص خود کلمه نزدیک من را اضافه میکنید مانند “سرزمین سوخاری نزدیک به من” اغلب سئو کاران می گویند یک کار اسپم و بی فایده است.
هیچ کس نمی خواهد یک سایت اسپم داشته باشد، درست است؟
شکستن افسانه و حقیقت در سئو محلی
در سالیان دور و روزهای اولیه سئو، “نزدیک به من” به عنوان یک کلمه کلیدی در نظر گرفته می شد. اما نکته اینجاست که همه کلمات کلیدی دوران اولیه سئو به نوعی عجیب و غریب بودند، نه فقط این کلمه کلیدی.
اما امروز وضعیت تغییر کرده است. کلمات کلیدی نزدیک به من به یک چیز در سئو محلی تبدیل شده اند. آنها اکنون نه به عنوان کلمات کلیدی بلکه به عنوان نشانگرهای نزدیکی در نظر گرفته می شوند . نزدیکی بر فاصله تأثیر می گذارد و یکی از عوامل رتبه بندی سئو محلی.
کاری که باید برای سئو محلی انجام داد
محتواهایی که در سایت محلی تولید می کنید را با استفاده از کلمات کلیدی نزدیک به من بهینه کنید. اغلب، کلمات کلیدی نزدیک به من در عناوین متا، سرفصل های H1 و سایر عناصری که گوگل بیشترین توجه را به آن می کند قرار می گیرد. اما، مطمئناً، شما محدود به این بخشها نیستید و میتوانید از آنها در هر نقطه از صفحه خود استفاده کنید.
با این وجود، زیاده روی نکنید – پر کردن کلمات کلیدی به سختی هدف سئوی شماست.
افسانه شماره 13- با تبلیغات کلیکی دیگر به سئو نیاز نداریم
این فرض وجود دارد که اگر بتوانید برای خود ترافیک بخرید، نیازی به سرمایه گذاری در سئو برای دریافت و جذب مخاطب ارگانیک آن ندارید. سئو بسیار وقت گیر است، پس چرا منتظر نتایج باشید؟ کمپین های تبلیغاتی راه اندازی کنید و با یک کلیک صفحات خود را در بالای نتایج جستجو SERP قرار دهید.
حقیقت در مورد تبلیغات کلیکی
حقیقت این است که موقعیت های ارگانیک به هیچ وجه ارتباطی با تبلیغات ادز گوگل ندارند. شما میتوانید برای همه کلمات کلیدی دنیا تبلیغ کنید، اگر بودجه داشته باشید و بتوانید هزینه تبلیغ آن را پرداخت کنید، اما اگر وبسایت شما درباره دوچرخه باشد، هرگز برای گوجهفرنگی رتبهبندی نمیکنید.
همچنین، تبلیغات پولی به شما کمک نمی کند تا به ویژگی های SERP مانند پانل های دانش، اخبار و غیره دسترسی پیدا کنید، زیرا Google آنها را به صورت ارگانیک جمع آوری می کند. این محتوا و سئوی درون صفحه است که کمک می کند.
تبلیغات نباید با SEO مخالف باشد و ضد هم نیستند بلکه این دو فعالیت، مکمل یکدیگر هستند. قطعههای حمایتشده دارای CTR و نرخ تبدیل بالاتری هستند و در صورت نیاز میتوانند به سرعت تنظیم شوند. سئو به رتبه بندی و رشد ارگانیک و محبوبیت کمک می کند، اگرچه برای دیدن نتایج ملموس زمان بیشتری طول می کشد. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از این راهها بهتر یا بدتر نیستند و آنها فقط متفاوت هستند.
کاری که درباره تبلیغات کلیکی باید انجام داد
در حالی که شما نمی توانید بدون سئو کار کنید، به راحتی می توانید بدون تبلیغات کار کنید، به خصوص اگر بودجه کمی دارید یا به دلیل بی ثباتی اقتصادی نیاز به کاهش هزینه دارید. در همان زمان، می توانید پیشنهادات را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از آن کلمات کلیدی پرهزینه برای شما مقرون به صرفه هستند. بنابراین میتوانید کمپینهای تبلیغاتی جدیدی را در صورت متناسب بودن با بودجه راهاندازی کنید.
برای کلمات کلیدی که قصد تبلیغ دارید، صفحه نتایج را بررسی کنید و ببینید سایت شما چه رتبه ای دارد و بعد تصمیم بگیرید.
افسانه شماره 14- سیگنال شبکه اجتماعی در سئو بی ارزش است
یکی از بحث برانگیزترین عوامل در سئو، سیگنال های شبکه های اجتماعی است. در سال 2012، مت کاتس در یک ویدیو گفت:
سیگنال های اجتماعی یک عامل رتبه بندی است.
اما در 2014 در یک ویدیوی دیگر به وضوح بیان کرد:
گوگل سیگنال های شبکه اجتماعی را عامل رتبه بندی نمی داند.
حقیقت درباه تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو
درست است که از سیگنالهای شبکه های اجتماعی در الگوریتمهای رتبهبندی استفاده نمیشوند، اما به این معنا نیست که نمیتوانند بر رتبهبندی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، صفحات رسانه های اجتماعی ایندکس می شوند، بنابراین می توانند در نتایج SERP ظاهر شوند.
فعالیت در شبکه های اجتماعی که مخاطب زیادی دارند، باعث می شود محتوای شما توسط افراد زیادی و برای گروه مناسبی از کاربران قابل مشاهده باشد و این امر تعامل مخاطب با سایت شما را افزایش می دهد. هرچه بازدیدهای بیشتری داشته باشید، اشتراک گذاری محتوا شما نیز بیشتر می شود، که در نهایت منجر به لینک های بیشتری به محتوای شما می شود.
به علاوه، شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع عالی برای افزایش ترافیک عمل می کنند، فقط به این دلیل که کاربران روی لینک هایی که در آنجا پست کرده اید، کلیک می کنند.
کاری که درباره شبکه های اجتماعی باید انجام داد
باید از شبکه اجتماعی خود به سایت، لینک دهید و نیازی به بهینه سازی یا کار خاصی نیست. اما این نکات را رعایت کنید:
- لحن یکی باشد و طبیعی باشید
- محتوا را برای هر شبکه اجتماعی مناسب با همان تولید کنید.بطور مثال محتوایی که مناسب اینستاگرام است، برای لینکدین شاید مناسب نباشد.
- از اینفلوئنسرها برای تبلیغ و توصیه شما به مخاطبین کمک بگیرید.
- با مخاطبین خود تعامل داشته باشید و پاسخ سوالات آنها را بدهید.
افسانه شماره 15- هوش مصنوعی سئو را از بین می برد
این روزها هوش مصنوعی به یک موضوع پر سر و صدا تبدیل شده است. بسیاری از سئوکاران و دیجیتال مارکتر ها، نویسنده ها و … سعی می کنند بفهمند که آیا هوش مصنوعی یک نعمت است یا یک مصیبت؟ و نگران آینده شغلی خود هستند. البته عنوان هایی مانند هوش مصنوعی جایگزین انسان ها خواهند شد، بیشتر از همیشه شنیده می شوند و پست هایی در این مورد در شبکه های اجتماعی ساخته و به اشتراک گذاشته می شوند.
گوگل و بینگ نیز به توسعه و ادغام هوش مصنوعی با موتور جستجو در فرآیند سرچ ادامه می دهند. بسیاری از تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی تقریباً قابل تشخیص نیستند که توسط انسان تولید شده یا هوش مصنوعی ! و نمی توان آنها را از عکس های واقعی یا آثار هنری دست ساز تشخیص داد. حتی به تازگی در هنگام درخواست شغل، کار با ابزارهای هوش مصنوعی مانند Chat-GPT تبدیل به یک مهارت مورد نیاز شده است.
در هم شکستن افسانه و بیان حقیقت در باره هوش مصنوعی
هوش مصنوعی نه سئو را از بین می برد و نه می تواند جایگزین انسان شود. در یک دوره زمانی، هوش مصنوعی می تواند روش انجام خدمات سئو را تغییر دهد (و همچنین بسیاری از جایگاه های دیگر) و یا روش تولید محتوا، اما هرگز نمی تواند جایگزین آن شود.
هوش مصنوعی هیچ چیز جدیدی ایجاد نمی کند، بلکه پایگاه داده محتوای تولید شده توسط انسان را بررسی و سنجش می کند، یاد می گیرد و از این دانش برای تولید یک متن یا تصویر بر اساس مطالب ترکیب کرده و آن را تولید می کند. در واقع می توان گفت که هوش مصنوعی به اندازه متون و اطلاعات داده شده به آن “هوشمند” است. یعنی اگر حرفهای بیمعنی به هوش مصنوعی بدهیم و آن را با این نوع مطالب تغذیه کنیم، هوش مصنوعی هم به ما پاسخ های بی معنی خواهد داد.
کاری که باید درباره هوش مصنوعی انجام دهید
همیشه اخبار حوزه کاری خودتان و تکنولوژی های جدید را دنبال کنید تا از فناوریهای جدید آگاه شوید، سعی کنید همیشه تغییرات را در آغوش بگیرید و یاد بگیرید که چگونه از هوش مصنوعی و به عنوان یک دستیار برای راحتی کارها کمک بگیرید و از آن به نفع خود استفاده کنید، نه اینکه علیه شما باشد.
هوش مصنوعی یک ابزار است برای بهتر و راحت تر شدن کارها، پس سعی کنید مهارت استفاده از آن را یاد بگیرید چون مانند هر ابزار دیگری، برای استفاده درست از آن نیاز به مهارت دارد. بطور مثال گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق العاده است اما اگر را باز کنید ولی ندانید یا جریان رفتار چیست، به سختی متوجه بقیه موارد و آمار ها می شوید.
کلام آخر در افسانه های سئو
سئو علمی است که همیشه در حال پیشرفت و تکامل است، در این مسیر افسانه و شایعه های جدید نیز پیدا می شوند و سریع همه گیر خواهند شد. اما شما باورهای کلیدی و اصلی که غلط هستند را شناختید و می دانید که باید از چه مواردی دوری کنید.
سعی کنید از پتنت های گوگل و متخصصین با تجربه واقعیت ها را بشنوید و همه چیز را بدون آگاهی تجربه نکنید، زیرا ممکن است به سایت خود ضربه ناجور وارد کنید.
البته با توجه به اینکه Google اطلاعات درست و الگوریتم های گوگل را واضح و با جزئیات بیان نمی کند، البته با وجود افشای فاکتورهای واقعی لو رفته گوگل، پیدا شدن شایعه های جدید و افسانه ها روز به روز بیشتر خواهد شد. به همین علت باید از یک متخصص مشاوره سئو کمک بگیریم و با خیال راحت استراتژی سایت را بچینیم.