شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
اگر از استفاده کنندگان قدیمی گوگل باشید، حتماً به یاد دارید تا چند سال پیش، یک موضوع خاص را که در گوگل جستجو می کردیم و در صفحه نتایج سایت های صفحه یک را باز می کردیم،
گاهی اوقات کلافه و ناامید می شدیم، چرا که محتوایی بی کیفیت، کوتاه و بی سر و ته در مقابل مان قرار گرفته بود و تازه این تمام ماجرا هم نبود و گاهی با تعداد بسیار زیاد از تبلیغات نامرتبط و آزاردهنده هم مواجه می شدیم؛
مسلماً اغلب ما در چنین شرایطی، عطای جستجو در گوگل را به لقایش می بخشیدیم و به فکر راه چاره دیگری می گشتیم؛ اما به همین دلیل گوگل حدود ۱۱ سال پیش تصمیم گرفت که با استفاده از تکنیک های خاص و استفاده از الگوریتم ها سطح نارضایتی کاربران را کم کند.
وقتی کاربران از زیاد شدن محتواهای بی کیفیت و کوتاه شکایت می کردند، شرکت گوگل تصمیم گرفت این سایت ها را حذف و وبسایتهایی که محتوای کامل دارند را جایگزین کند.
یکی از این راه ها که برای جلوگیری از بالا آمدن سایت هایی که محتوایی بی کیفیت و به درد نخور ارائه می کنند، اتخاذ کرد، استفاده از الگوریتم پاندا بود.
این الگوریتم از زمان راه اندازی، یکی از موفق ترین آپدیت های موتور جستجوی گوگل محسوب می شود که توانسته با کمک به ارائه محتوای سودمند، سطح رضایت کاربران را بالا ببرد و با استفاده از این الگوریتم نتایج جستجو را تنها برای سایت هایی که محتواهای با ارزش دارند رقم بزند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم پاندا و چگونگی عملکرد آن، تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبسایت انجام سئو به این موضوع بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.
الگوریتم پاندا – Panda Algorithm – 2011؛ یکی از مهم ترین و معروف ترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاندا است که از قدیمی های گوگل است و از وقتی بطور رسمی رونمایی شد، صفحات سرپ (SERP) را زیر و رو کرد.
این الگوریتم در فوریه سال 2012 بطور رسمی رونمایی شد و گوگل اعلام کرد:
اکثر آپدیت های ما آنقدر کوچک هستند که خیلی از افراد متوجه تغییرات نمی شوند، اما در 23 فوریه 2012 یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم ها منتشر کردیم که روی حدود 12 درصد از نتایج جستجو تاثیر گذار است.
متن گوگل:
This update is designed to reduce rankings for low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful. At the same time, it will provide better rankings for high-quality sites—sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful
analysis and so on.Amit Singhal & Matt Cutts
ترجمه:
این بهروزرسانی برای کاهش رتبهبندی سایتهای با کیفیت پایین طراحی شده است – سایتهایی که ارزش افزوده پایینی برای کاربران دارند، محتوای وبسایتهای دیگر را کپی میکنند یا سایتهایی که خیلی مفید نیستند. در عین حال، رتبهبندی بهتری برای سایتهای با کیفیت بالا – سایتهایی با محتوای اصلی و اطلاعاتی مانند تحقیق، گزارشهای عمیق، تجزیه و تحلیل متفکرانه و غیره – ارائه میکند.
پاندا؛ یکی از شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل به شمار می رود که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند، اما وظیفه اصلی و مهم الگوریتم پاندا گوگل، بررسی کیفیت محتوا و میزان رضایت کاربران است، بعضی افراد بر این باورند که این الگوریتم بیشتر بر روی محتواهای تکراری تمرکز می کند، ولی یک باور اشتباه است و در واقع عملکرد الگوریتم پاندا خیلی پیچیده تر از آن چیزی است که آنها فکر می کنند.
تمرکز پاندا تنها بر روی محتوای تکراری یا کپی نیست بلکه علت اصلی به وجود آمدن این الگوریتم گوگل، این است که محتواهای بی کیفیت را به خوبی شناسایی و با آنها مبارزه کند. بر اساس این الگوریتم دیگر محتواهایی که بی ارزش هستند و کوتاه می باشند نشان داده نمی شوند.
گوگل با معرفی پاندا، یک معیار برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات سایت منتشر کرد. ملاک معیارِ تعیین کیفیت وبسایت، بر اساس میزان رضایت کاربران است و این معیار به سرعت به یکی از عوامل و فاکتورهای اصلی و اساسی در رتبهبندی نتایج جستجو تبدیل گشت.
با معرفی الگوریتم پاندا برخی از وبسایتهایی که به واسطه محتوای بیکیفیت در معرض خطر جریمه گوگل قرار داشتند اما باهوش بودند قبل از پنالتی شدن، با اضافه کردن محتوای با کیفیت یا اصلاح محتوای قبلی، حذف کلمات اضافه و خوانایی محتوای صفحات، توجه به بهبود تجربه کاربری نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.
یک مدل تجاری بنام مزرعه محتوا (Content Farm) در سال های 2009 مد شده بود که با اینکار به درآمد های بالا می رسیدند.
مزارع محتوا؛ سایت هایی گفته می شد که خودشان محتوای دسته اول و با کیفیت نداشتند و در سطح اینترنت محتوا کپی و در سایت خودشان منتشر می کردند.
در آن سال ها اگر یک سایت مزرعه محتوا راه اندازی می کردید، به راحتی می توانستید به درآمد برسید چون بخاطر ضعف گوگل در تشخیص محتوای کپی، سریع به نتیجه اول می رسیدید و با جذب ترافیک و با نشان دادن تبلیغ، کسب درآمد داشتید.
“دو سایت بزرگ demand media و answers.com بخاطر ضعف گوگل میلیونر شدند”
به عنوان مثال در اواخر سال 2009 میلادی، دوتا از همین سایتهای مزارع محتوا به نامهای demand media و answers.com به قدری قدرت و اعتبار کسب کرده بودند که توسط سایت comScore جزو 20 سایت با ارزش آمریکا طبقهبندی میشدند!
برای درک حجم محتوا جمع آوری شده در این سایتها، بد نیست که بدانید demand media که یکی از بزرگترین مزارع محتوا آن زمان بود، توسط رباتهای خود روزانه بیش از 7000 محتوا مختلف را از سطح اینترنت جمع آوری میکرد و آنها را در سایت خود به نمایش میگذاشت و از این راه، درآمد زیادی از تبلیغات بدست میآورد. حالا میتوانید تصور کنید این سایتها تا چه حد بی کیفیت و ماشینی و پر از تبلیغات مختلف بودهاند.
سال 2010 بود که یک بحران اساسی، گوگل را درگیر کرد، علت این بحران چیزی نبود جز افزایش محتوای بیکیفیت و نتیجه آن کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو در صفحات سرپ. مدل کسب و کار گوگل بر پایه رضایت کاربران از نتایج جستجو است و این بحران، بیزینس گوگل را با چالشی جدی مواجه کرده بود.
در سال 2011 و در پی این دشواری ها و مشکلات، روزنامه Business Insider مطلبی منتشر نمود که باعث شد گوگل احساس خطر بیشتری کند، تیتر این عنوان:
استفاده از چنین عنوانهایی در روزنامههای معتبر جهان، بدون تردید تهدید جدی برای کمپانی گوگل به حساب میآمد و برای اعتبار این شرکت بسیار بد و روی سهام آن نیز تاثیر منفی میگذاشت.
ولی بالاخره گوگل صدای زنگ خطر را شنید و با معرفی الگوریتم پاندا، به همه انتقادها پایان داد و پاسخ محکمی به منتقدان خود داد.
اولین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در تاریخ 23 فوریه 2011 معرفی شد. یک روز بعد در 24 فوریه، گوگل یک بلاگ پست در مورد الگوریتم پاندا منشر کرد، و در آن درباره پاندا توضیح داد و نوشت:
که برای پیشرفت و ترقی صفحه سرپ و بهبود وضعیت نتایج جستجو، یک الگوریتم مهم، تاثیرگذار و بزرگ منتشر کرده که این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است.
در ادامه به قسمتی مهم از متن این بلاگ پست اشاره میکنیم:
“این بهروزرسانی در پی کاهش رتبه وبسایتهایی منتشر شده است که محتوای بیکیفیتی دارند، محتوای آنها ارزش افزودهای برای مخاطب ایجاد نمیکند، محتوایشان را از وبسایتهای دیگر کپی میکنند و یا محتوای آنها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایتهای با کیفیت میشود و سایتهایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبهها قرار خواهند گرفت.”
موسس وبسایت Search Engine Land از این بهروزرسانی با عنوان آپدیت «Farmer» یاد کرده بود. اگرچه گوگل مدتی بعد فاش کرد که این الگوریتم از ابتدای ساخت، با نام الگوریتم پاندا شناخته میشده است.
موسسه Search Metrics تحقیقاتی را بعد از انتشار این الگوریتم و بهروزرسانی آن، انجام داد که نام آن را «برندهها و بازندهها» گذاشت. این تحقیق نشان میداد سایتهایی که بیشترین افت رتبه را داشتهاند، واقعا مستحق این مقدار تنزل بوده اند.
بیشتر وبسایتهای مشهور مثل WikiHow بعد از انتشار و بهروزرسانی پاندا، تلاش کردند تا طبق دستور العملهای گوگل عمل کنند و کیفیت وبسایت خود را بالا ببرند.
محرز ترین تغییری که در نتیجه معرفی و توسعه الگوریتم پاندا به وجود آمد، نابودی کامل مزرعه محتوا (Content Farm) بود. بعضی از مدیران سایت ها، مقاله های تعداد زیاد و بی ارزش منتشر می کردند و از آنها برای لینک سازی استفاده می کردند که به این روش مزرعه محتوا گفته می شود.
در 4 اسفند 1389، یک یروز رسانی بزرگ در الگوریتم های گوگل رخ داد که حدود 12% از نتایج جستجو دستخوش تغییر شد. این الگوریتم پاندا نام گرفت و با مبارزه با محتوای بی کیفیت شروع بکار کرد.
در این تاریخ 22 فروردین 1390، در تمام سایت های انگلیسی زبان و بدون محدودیت در کشور، پاندا شروع بکار کرد.
در این بروز رسانی، تغییراتی اعمال شد اما اطلاعات دقیقی منتشر نشد. به احتمال زیاد این تغییرات جزئی بودند.
در این تاریخ نسخه پاندا 2.2 منتشر شد. بروزرسانیهای پاندا به صورت مجزا از نتایج زنده (real-time) گوگل اتفاق افتادند که به گونهای یادآور بروزرسانیهای اولیه گوگل دنس (Google Dance) است.
پاندا نسخه 2.3 در این تاریخ منتشر گردید. البته مشخص نبود که آیا در این نسخه فاکتورهای جدیدی معرفی شده یا این بروز رسانی، فقط آپدیت دادههای مرتبط با الگوریتم پاندا و فاکتورهای رتبهبندی است.
گوگل در این تاریخ به صورت بین المللی برای جستجوها در تمام زبان ها (به جز زبانهای چینی، کرهای و ژاپنی) شروع به استفاده از الگوریتم پاندا کرد. در گزارش های گوگل آمده است که با این بروزرسانی، حدود 6 تا 9 درصد از جستجوها در کشورهایی که این بروزرسانی اعمال شده، تحت تاثیر قرار داده است.
هفتمین آپدیت پاندا از زمان رونمایی در این تاریخ اتفاق افتاد. البته هیچ اطلاعاتی از تغییرات منتشر نشد اما بسیاری از سایت ها خبر از افت رتبه دادند.
در 13 مهر 90، مت کاتس (Matt Cutts) در توییتر خود نوشت: “انتظار میرود در چند هفته آینده تغییراتی در رتبه بندی سایتها بخاطر تغییرات الگوریتم پاندا اتفاق بیفتد.”
آپدیت 3.1 بعد از نسخه 2.6 آمد و این بروزرسانی ها کوچک بودند.
گوگل در تاریخ 28 دی ماه 1390 اعلام کرد در داده های الگوریتم پاندا، بروزرسانی رخ داده است ولی الگوریتم تغییری نکرده است.
درست 3 روز بعد از تولد یکسالگی پاندای گوگل، نسخه 3.3 رونمایی شد و البته خیلی ها اعتقاد داشتند بروزرسانی جزئی بوده است.
در چهارم فروردین 1391، گوگل در توییتر خبر از بروزرسانی پاندا را داد و اعلام کرد در حدود 1.6% از نتایج در اثر بروز رسانی پاندا، تغییر کردند.
در اواخر فروردین 91، یک هفته شلوغ و پر از آپدیت برای گوگل بود که روز 31 ام نیز پاندا بروز شد و نسخه 3.5 آن منتشر گردید. البته با توجه به تعداد آپدیت ها در این چند روز میزان تغییر از پاندا مشخص نبود.
حدود یک هفته بعد از نسخه 3.5، بار دیگر یک بروزرسانی در الگوریتم پاندا رخ داد که تاثیرات آن ناچیز بود.
نسخه 3.7 پاندا در روز جمعه 19 خرداد منشر شد و تغییرات آن نسبت به نسخه های 3 بیشتر بود. گوگل از تغییر1% در نتایج خبر داد.
گوگل یک بروز رسانی دیگر برای دادههای پاندا انجام داد، به نظر میرسد پاندا 3.8 تنها مربوط به دادههای پاندا میشود و تاثیری بر روی خود الگوریتم نداشته است. همچنین تغییرات ناشی از آن کمتر از پاندا 3.7 بود.
یک ماه بعد از نسخه 3.8، آپدیت دیگری برای پاندا منتشر شد و یک هفته رتبه ها نوسان داشتند و حدود 1% از جستجوها تحت تاثیر قرار گرفت.
یک آپدیت کوچک در نسخه 3.9 پاندا منتشر گردید و به سری 3.9.1 معروف شد.
این بروز رسانی بر روی داده های الگوریتم رخ داد و تغییرات بسیار جزئی بود.
همزمان با بروزرسانی EMD (Exact-Match Domain)، یک برور رسانی اصلی و بزرگ برای پاندا هم منتشر گردید که هم الگوریتم و هم دادههای مربوط به این الگوریتم تغییر داشتند. حدود 2.4% از جستجوها تحت تاثیر این آپدیت قرار گرفتند. بخاطر بزرگ بودن این تغییرات، سئو کاران تصمیم گرفتند بجای نامگذاری این آپدیت به پاندا 3.9.3 به سراغ روش نامگذاری ترتیبی بروند و این بروزرسانی، آپدیت 20 ام از الگوریتم پاندا نامگذاری شد.
بعد از گذشت بیشتر از یکماه از انتشار نسخه 20ام پاندا، بروز رسانی دیگری منتشر گردید که حدود 1.2% از نتایج سرچ انگلیسی زبان تحت تاثیر قرار گرفت.
22 امین آپدیت پاندا مربوط به داده های الگوریتم بود که در اول آذر 1391 منتشر شد.
یکماه از بروز رسانی قبلی گذشته ود که نسخه 23 پاندا منشر شد که گوگل رسما آن را Refresh نامید و 1.3% از جستجو های انگلیسی زبان تحت تاثیر قرار گرفتند.
در اولین آپدیت سال 2013 میلادی، گوگل خبر از تغییر در پاندا داد و اعلام کرد حدود 1.2% از جستجوها تحت تاثیر این بروز رسانی قرا گرفتند.
در نمایشگاه بازاریابی جستجو (Search Marketing Expo) مت کاتس (Matt Cutts) نوید یک به روز رسانی جدید برای پاندا داد. طبق گفته مت کاتس این آخرین بروز رسانی پاندا قبل از ادغام پاندا در هسته اصلی الگوریتم گوگل است.
اگرچه در این تاریخ آپدیتی برای پاندا منتشر نشد اما مت کاتس (Matt Cutts) در نمایشگاه بازاریابی جستجو (Search Marketing Expo) اینطور عنوان کرد که پاندا هر ماه در حال آپدیت است و این آپدیتها معمولا هر ده روز یکبار منتشر میشود. این گفته البته برخلاف تصور مردم بود که فکر میکردند بعد از بروز رسانی 25ام پاندا این الگوریتم در هر لحظهای در حال بروز رسانی است.
گوگل یک به روز رسانی دیگر پاندا را تایید کرد. اگرچه مشخص نبود که این بروز رسانی مربوط به آپدیتهای هر ده روز یکبار پاندا که مت کاتس (Matt Cutts) قبلا راجع به آنها اطلاع داده بود است یا یک به روز رسانی مستقل است. هر چه که است، گوگل در این آپدیت نرمش بیشتری نسبت به سایتهایی که در نسخههای قبلی پاندا جریمه یا به اصطلاح پنالتی شده بودند از خود نشان داد.
گوگل در 29 اردیبهشت 1393 آپدیت در داده ها و تغییر در الگوریتم پاندا را تایید کرد و اعلام کرد 7.5% از جستجوهای وب انگلیسی دستخوش تغییر قرار گرفت.
در این آپدیت که گفته می شود حدود 3 تا 5% از نتایج تغییر داشتند و گوگل رسما این بروز رسانی را تایید کرد.
گوگل از بروز رسانی جدید (به احتمال زیاد فقط مربوط به تازه سازی دادههای پاندا) خبر داد و گفت که کامل شدن آن ممکن است ماهها طول بکشد، به همین خاطر تاثیر فوری نمی توان دید.
وظیفه اصلی پاندا، مبارزه با محتواهای بی کیفیت، کم حجم و نامعتبر است و سایت هایی که این نوع محتوا تولید می کنند، با پاندای گوگل طرف شدند. از نظر این الگوریتم، تعیین کیفیت محتوا، رضایت کاربر است.
فاکتورهای مهم الگوریتم پاندای گوگل عبارتند از:
اولین نشانه احتمالی از طرف پاندا، افت رتبه، کاهش ناگهانی تعداد بازدید ارگانیک است، البته همیشه به یاد داشته باشید که افت رتبه و کاهش بازدید می تواند در اثر عوامل زیادی رخ دهد و فقط مربوط به الگوریتم پاندا نیست و نمی توان به قطعیت هر افت رتبه ای را به آن نسبت داد.
چند نمونه و مثال از افت رتبه که در اثر الگوریتم پاندا نیستند:
پیدا شدن یک رقیب قدر در صنف شما؛ ممکن است یک رقیب تازه وارد از شما پیشی گرفته باشد و پیشرو شود و باعث افت ترافیک سایت شما شود.
گاهی به دلیل شرایط فصلی ممکن است کاهش بازدید داشته باشید، مثل لوازم سرمایشی که در فصل سرد سرچ کمتری دارند.
ممکن است در اثر آپدیت یک الگوریتم دیگر ساشت شما افت کند و هیچ ارتباطی با پاندا نداشته باشد.
برای جلوگیری از جریمه شدن توسط پاندا، باید معیارهای آن را بدانیم و از آنها دوری کنیم تا با پاندای گوگل روبرو نشوم. اما آنها جه معیارهایی هستند؟ در ادامه با ما باشید تا بیشتر با آنها آشنا شویم.
اول این نکته را در نظر بگیرید که، همیشه آسان ترین راه، بهترین را نیست. گوگل میانه خوبی با محتواهای کپی ندارد. مخاطبین هم بطور قطع و یقین دوست ندارند در سایت های مختلف، فقط یک نوع محتوا ببینند.
در هر صورت، کپی کردن و انتشار آنها نه برای کاربر مفید است و نه ارزشی برای گوگل دارد و اگر هم بخواهید گوگل را دور بزنید، هنوز پاندا را نشناختید.
گاهی بعضی از صاحبین سایت ها، با دستکاری زمان انتشار محتوا روی سرور، می خواهند خود را به عنوان اولین سایت انتشار دهنده جا بزنید، که این روش اشتباه است و هنوز گوگل و هوش مصنوعی آن را نمی شناسند و مطمئن باشید، آنها در معرض جریمه شدن از سوی گوگل هستند.
در هماهنگی محتوا و موضوع سرچ شده بکوشید، به جای تکرار کلمات کلیدی (keyword stuffing)، محتوای خود را مرتبط با جستجوی کاربر (هدف جستجو یا search intent) نشان دهید، کانسپت کلمه کلیدی را بشناسید و محتواهایی با کیفیت، مفید برای مخاطب و صد البته مرتبط تولید کنید و بهتر است به جای بازی با کلمات درد کاربر را درمان کنید و بفهمید مخاطب از سرچ چه می خواهد.
اگر مخاطبین شما احساس کنند فریب خورده اند، با نارضایتی صفحه سایت را ترک و از وبسایت تان خارج می شوند و الگوریتم پاندا نیز با مطلع شدن از این موضوع، سایت شما را جریمه خواهد کرد.
سال ها پیش با تکرار کلمات کلیدی سایت را سئو می کردند اما امروزه دیگر نمی توان با این نوع کارها، رتبه گرفت و انجام این کار بجز اینکه محتوای شما را ماشینی و بی معنا نشان دهد، سود دیگری برایتان نخواهد داشت.
بنابراین بهترین راه به جای استفاده از الگوهای تاریخ مصرف گذشته، تولید محتواهای ارزشمند در جهت رفع نیاز کاربران است. از کلمات کلیدی در محتوا باید به اندازه و هر کجا نیاز است در آن بگنجانید و متن شما با معنی و مفهوم باشد.
راه آسان برای فراری دادن مخاطبین، استفاده از محتوای بی کیفیت است، باعث می شود کاربر از سایت شما خارج گردد و مطمئن باشید که این دل زدگی کاربر از سایت شما و خروج او، از چشمان تیزبین و درشت پاندا پنهان نمی ماند و آن را تلافی می کند.
استفاده از مطالب قدیمی و تاریخ گذشته، اطلاعات ضعیف، جملات نامفهوم و بی سر و ته، اشتباهات نگارشی، تایپی و غلط املایی از شواهد محتوای بی کیفیت هستند.
حتماً بارها برای شما نیز پیش آمده که وارد یک سایت شدید ولی بین تبلیغات آن، مقداری محتوا دیده اید و از چپ و راست آن صفحه، انواع و اقسام تبلیغات مرتبط و غیر مرتبط می بینید و شما فقط باید کلی وقت خود را برای بستن این تبلیغات هدر دهید تا از شر آنها خلاص شوید. چنین صفحات و محتوایی هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد و در نتیجه، الگوریتم پاندا هم آن را برنمی تابد.
اگر پاندا را عصبانی کرده اید و توسط این الگوریتم سایت شما جریمه شده، برای برطرف کردن آن کار بسیار دشواری در پیش رو دارید. بهترین راه حل، تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد، جدید و بهبود کیفیت محتوای منتشر شده قبلی است.
در بسیاری موارد، مشاهده شده است که یک سایت با حذف محتوای بیکیفیت و تولید محتوای مفید و مناسب کاربر، توانسته است از جریمه پاندای گوگل خلاص شود.
در شروع فعالیت این الگوریتم، بعضی از وب سایتهایی که جریمه شده بودند، با ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوع با هم شباهت داشتند و هم کانسپت بودند، صفحه جدیدی را بوجود آوردند و بعد با ویرایش محتوا و اصلاح ساختار این صفحات توانستند رتبه از دست رفته را پس بگیرند و رفع جریمه شدند.
الگوریتم پاندا از زمان شروع و طی این سالها تغییرات زیادی داشته و مرتب بروز رسانی شده است. در ابتدا نگاه این الگوریتم به کل سایت بود و کیفیت محتوا در کل سایت را بررسی می کرد، ولی در ادامه هر صفحه از سایت را جداگانه بررسی و توجه خود را به هر صفحه از سایت معطوف کرد.
ممکن است پاندا تنها یک یا چند صفحه از سایت شما را جریمه و از نتایج گوگل حذف کند اما اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه شوند زیاد باشد تمام صفحات سایت شما با افت جایگاه مواجه خواهند شد.
اگر مطمئن هستید که سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده و این افت جایگاه به همین دلیل است، برای رفع این جریمه راهی سخت و فرآیند پیچیدهای خواهید داشت. در اولین قدم باید ببینید که آیا این سایت ارزش صرف زمان و هزینه را دارد یا خیر؟
وبسایتهایی که محتوای بی کیفیت و بیارزش منتشر کرده اند، به دو دسته اصلی تقسیم میکنیم.
سایت هایی که هیچ محتوای ارزشمندی ندارند
سایت هایی که محتوای خوب دارند ولی یک سری محتوای کپی هم منتشر کرده اند
دسته اول سایتهایی که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود منتشر نکرده اند و با استفاده از ربات و بصورت اتوماتیک از سایت های دیگر کپی کرده اند و یا با جمعآوریِ دستی جمع آوری شده است.
دسته دوم اما، سایت هایی هستند که در کنار محتوای خوب، ارزشمند و اختصاصی خود تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایتهای دیگر جمعآوری کرده و در سایت خود منتشر میکنند.
اگر سایت شما جزو دسته دوم است؛ پیشنهاد میکنیم صفحات اضافی و محتوای کم ارزش و کپی را از سایت حذف کنید و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آنها را از نتایج جستجو حذف کنید. اگر سایت شما جزو این دسته باشد تاثیر الگوریتم پاندا بر روی آن مشابه تصویر زیر است.
اگر سایت شما در دسته اول قرار گرفته است؛ چیزی برای از دست دادن ندارید. صاحب این جور سایت هایی برای تولید این صفحات یا راهاندازی سایت زحمت زیادی نکشیده و از دست رفتن آن هم نمیتواند یک مشکل اساسی باشد.
بهترین راه این است که سایت و دامنه را به کلی فراموش کنید و با مشاوره با یک متخصص سئو و یا داشتن استراتژی صحیح برای سئو و تولید محتوا سایت جدیدی راهاندازی کنید. تصویر زیر نمونهای از جریمه سایت توسط الگوریتم پاندا برای این دسته از سایتهاست.
پاسخ این سوال بسیار ساده است اما اجرای آن بسیار سخت و دشوار! چرا؟ تولید محتوایی که ارزشمند باشد و یونیک و اختصاصی و برای رفع نیاز کاربر تولید شود، نیازمند صرف زمان و هزینه است.
اگر همیشه فقط محتوای کپی تولید کرده اید و به کپی کردن محتوا عادت دارید، شروع تولید محتوای خوب و نویسندگی کار سختی خواهد بود. ولی ناامید نباشید، افراد بسیاری هستند که این مسیر را رفتند و موفق شدند.
اما برای تولید محتوای ارزشمند چکار کنیم؟
بهتر است این نکات را در ذهن داشته باشید و رعایت کنید:
اصلا برایتان مهم نباشد که چند مقاله در روز منتشر میکنید یا مقاله شما چند کلمه است، اولویت اول شما باید نیاز کاربر باشد. مهم این است که محتوایی که منتشر می کنید، برای کاربر مفید و ارزشمند باشد.
ممکن است برای تولید یک محتوای تخصصی و یونیک، 15 روز زمان لازم باشد، ولی بدانید که ارزش آن خیلی بیشتر از انتشار 5 مقاله معمولی و کم ارزش و منظم است.
عادت خیلی از ما، این شده که بعد از انتشار یک مقاله، فقط جایگاه آن را در نتایج گوگل را بررسی کنیم و اهمیت زیادی برایمان دارد ولی هدف ما از بازاریابی محتوا فقط سئو یا کسب جایگاه در نتایج نیست.
هدف اصلی ما جلب رضایت مخاطب است
معیارهای اصلی برای سنجش موفقیتِ در تولید محتوا باید تعداد نظرات کاربران، اشتراک گذاری آن در شبکههای اجتماعی، گرفتن بازخورد از دوستان و کاربران باشد.
به جای توجه به تعدادِ جستجوی کلمات و هدف گذاری روی عبارات کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربر و عبارتهای طولانی قرار دهید.
در حال حاضر 75 درصد جستجوها در گوگل، عبارتهای بیش از 3 کلمه هستند.
دقت کنید وقتی می خواهید یک محتوا را بنویسید، به جای تمرکز روی یک کلمه کلیدی و یا یک عبارت خاص، سعی کنید مفهوم را به مخاطب برسانید و کاربر به جواب سوال خود برسد. با این روش به جای تکرار یک کلمه، از عبارات و موضوعات مرتبط با آن استفاده کنید.
استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات را بشناسید
درست است که محتوا را برای کاربر باید بنویسیم اما برای موفقیت بیشتر و رسیدن به رتبه های بالاتر، رباتهای گوگل نیز باید آن محتوا را به درستی درک کنند.
بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا برای کاربر با رعایت استانداردهای سئو
گوگل برای اینکه تشخیص دهد موضوع یک صفحه چیست، از چندین فاکتور و الگوریتم استفاده میکند، حال اگر شما این الگوریتم ها را بشناسید و در محتوا، از ساختار نگارشیِ استاندارد استفاده کنید، محتوای منتشر شده و این صفحه از سایت شما، هم از نظر گوگل و هم از نظر کاربر دارای ارزش بیشتری است.
در عکس زیر، یک نمونه از یک سایت موفق پس از رهایی از جریمه توسط الگوریتم پاندا است. همانطور که در نمودار مشخص است این سایت با یک جهش ناگهانی و در ادامه رشدی آرام روبرو شده است.
Matt Cutts (مدیر سابق مبارزه با اسپم در گوگل) در مورد الگوریتم پاندای گوگل گفته است؛
پیش از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسشنامه طراحی کردیم. سپس با توجه به این سوالات و پاسخ آنها به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم. با آگاهی از این سوالات میتوانید محتوای وبسایت خود را طوری برنامهریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته رضایت الگوریتم پاندا باشد.
سوالها در پرسشنامه الگوریتم پاندا شامل موارد زیر بوده اند:
تلاش الگوریتم پاندا، تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای تکراری و کمارزش است. برای انجام این کار نیز از فاکتورهای بسیاری استفاده می کند. پاندا فقط به دنبال محتوای کپی شده نیست بلکه ارزش محتوا نیز برای او مهم است و قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند.
حتی اگر محتوا کاملا اختصاصی باشد ممکن است به دلیل نگارش نادرست یا عدم انتقال پیام مشخص جایگاه مناسبی کسب نکند.
گوگل هرگز چک لیست مشخصی از فاکتورهایی که توسط پاندا بررسی میشوند را منتشر نکرده است ولی پاسخ به پرسشهای بالا دقیقا همان چیزی است که ارزش محتوای شما را مشخص میکند.
تعداد الگوریتم های گوگل زیاد هستند و معمولا به دلیل تعدد آنها، برخی افراد دچار اشتباه شده و نمیتوانند تفاوت بین عملکرد آنها را تشخیص دهند. در ادامه به معرفی چند مورد از مهمترین باورهای نادرست در مورد الگوریتم پاندا میپردازیم.
اولین باور اشتباه که می توان گفت مهمترین باور نادرست در مورد الگوریتم پاندای گوگل؛ این است که بعضی افراد حتی صاحبین سایت ها، تصور میکنند کار الگوریتم پاندا فقط مبارزه با محتوای تکراری است. ولی کارمندان گوگل بارها تاکید کردهاند،
با اینکه الگوریتم پاندا وبسایتها را به ایجاد محتوای منحصر به فرد تشویق میکند، اما وظیفه آن فراتر از جلوگیری از محتوای تکراری است.
مسئله محتوای تکراری، یک مسئلهای جداگانه و مستقل از الگوریتم پاندا است. اما آنچه الگوریتم پاندا به دنبال آن است ارائه محتوایی با ارزش و با اطلاعات منحصر به فرد برای کاربر و مخاطبین است.
گوگل به دنبال صفحاتی است که از سایر صفحات وب متمایز هستند و محتوا یا مفهوم جدیدی را به کاربر منتقل میکنند.
دومین باور اشتباه، محتوایی که کاربران تولید می کنند از نظر پاندا بی ارزش است!! این یک باور نادرست است. الگوریتم پاندا هیچ مشکلی با محتوایی که توسط مخاطبین ایجاد شده، ندارد و فقط با سایتهایی که محتوای بیکیفیت یا ضعیف دارند مشکل دارد و باعث کاهش رتبه آنها می شود.
تصور کنید یکی از کاربران وبسایت شما، محتوایی کم ارزش یا بی کیفیت می سازد و منتشر می کند، ممکن است از نظر گوگل نیز بیارزش باشد، اما در نظر داشته باشید این موضوع به این معنی نیست که گوگل در کل با محتوای ساخته شده توسط کاربر مشکلی دارد.
فرقی ندارد که این محتوا یک کامنت است یا یک مقاله یا هر محتوای دیگری، تنها چیزی که مهم است: کیفیت، ارزش افزوده و اسپم نبودن آن محتواست.
بعنوان مثال در سایتهایی مثل دیوار، شیپور و باما تمام محتوا توسط کاربران ایجاد می شود، در بسیاری از موارد شباهتهای بسیاری به یکدیگر دارند ولی این سایتها توسط پاندا جریمه نمیشوند زیرا این الگوریتم قادر به درک تفاوت و ارزش آنها هست.
بعضی از وبمستران یا افراد دیگر تصور اشتباهی دارند که این الگوریتم به مسائل فنی وبسایت نیز توجه میکند. الگوریتم پاندا فقط و فقط به محتوا توجه میکند. البته که اهمیت مسائل فنی هم برای سئو سایت و هم کاربر زیاد است ولی پاندا کاری به آن ندارد. مثلا سرعت لود سایت برای مخاطب مهم است و تاثیر مستقیم بر سئو دارد، اما پاندا به آن توجهی نمی کند.
اگر به گذشته برگردیم، توصیه می شد که محتوای ضعیف که مشمول جریمه الگوریتمی پاندا شده را حذف کنید، این گفته یکی از کارمندان گوگل در سال 2011 است.
«آپدیتهای اخیر ما برای کاهش رتبهبندی سایتهای بیکیفیت طراحی شده است. بنابراین تنها راهکار رتبه خوب برای وبسایتها این است که آنها بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشند. ما سیگنالهای مختلفی را برای تشخیص سایتهای دارای محتوای ضعیف بررسی کردیم. همواره باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کسانی که در گوگل جستجو میکنند نمیخواهند محتوای متنی ضعیف، محتوای کپیبرداری شده یا اطلاعاتی که مفید نیستند را ببینند. وجود محتوای ضعیف حتی در بخش کوچکی از سایت میتواند روی رتبهبندی کل سایت تأثیر بگذارد.»
اما در چند سال بعد، یعنی سال 2017، یکی از کارکنان گوگل در تویترش نوشت:
«ما حذف کردن محتوا را به خاطر الگوریتم پاندا توصیه نمیکنیم بلکه وب مسترها باید محتوای باکیفیتتری به وبسایت خود اضافه کنند.»
جان مولر هم در این مورد گفته:
«در هر حال کیفیت وبسایت باید بهبود یابد تا گوگل بتواند به محتوای آن اعتماد کند. گاهی اوقات وب سایتهایی را میبینیم که دارای محتوای بیکیفیت زیادی هستند. ممکن است محتوایی در این سایت وجود داشته باشد که از منابع دیگر جمعآوریشده و همچنین محتوایی که توسط کاربران سایت تولید شده و اینها مواردی هستند که شما ممکن است به آن نگاه کنید و بگویید چه کاری میتوانم راجع به آن انجام دهم. از سوی دیگر اگر بخواهید که این مقالات و نوشتهها را نگهداری کنید باید از نمایش آنها در جستجو جلوگیری کنید. شاید برای این دسته محتواها از تگ نو ایندکس استفاده کنید.»
بنابراین به جای پاک کردن و حذف کامل محتوا، بهتر است آن را نوایندکس کنیم یا اگر می شود آن محتوا را بهبود دهیم.
باور اشتباه دیگر در مورد تعداد کلمات زیاد در یک محتوا است که این نیز یک باور غلط در ارتباط با الگوریتم پاندا است. بعضی مدیران سایتها از انتشار محتوا صرفاً به خاطر اینکه تعداد کلمات کم است، از انتشار آن جلوگیری می کنند و محتوایی که تعداد کلمات آن بیشتر از 300 کلمه باشد را فقط ایده آل و استاندارد می دانند.
باید به جای اینکه به تعداد کلمه توجه کنید، به این مسئله فکر کنید که چطور نیاز کاربر رفع می شود و چند کلمه برای یک محتوا نیاز است تا برای کاربر ارزشمند به نظر برسد. در واقع ارزش و کیفیت محتوا بر هر چیز دیگری مقدم است.
در صفحه نتایج جستجو و در رتبه صفر، می توانید ببینید که محتوای آنها بسیار کم است اما، پاسخ مخاطب داده شده و گوگل هم می داند که با همان مقدار کم محتوا پاسخگوی نیاز کاربران است.
در یکی از موارد محتوای اصلی فقط ۶۳ کلمه بود، بعد میبینیم که بسیاری از وبمستران یا صاحبین سایت ها سعی می کنند محتوایی تولید کنند که تعداد کلمات آنها یش از 300 کلمه باشد. بنابراین در نظر داشته باشید که شما تنها به تعداد کلمات نیاز دارید تا بتوانید کوئری مورد نظر را پاسخ دهید.
سایت های ساخته شده برای ادسنس AdSense، بیشتر از سایر سایت ها توسط پاندا جریمه شده اند اما این دلیل نیست که این سایت ها بطور خاص هدف پاندا هستند و حتما جریمه می شوند.
در این مورد سخنگوی گوگل گفت:
«یک نمونه افراطی این است که عملکرد اصلی یک سایت، هدایت کاربران به سایتهای دیگر از طریق تبلیغات یا تبادل لینک است، محتوا به طور گسترده در اینترنت در دسترس است یا عجولانه تولید میشود و هدفش تنها جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو است.»
بین این دو الگوریتم، یعنی پاندا و پنگوئن تفاوت اساسی وجود دارد، کار پاندا مربوط به محتوا و سایت های اسپم است و کار پنگوئن کنترل لینک سازی و لینک دهی نامناسب و چیدن کلمات کلیدی بیش از حد کنار هم است.
برای رهایی از جریمه پاندا، اصلاح محتواهای کم کیفیت و یا حذف صفحات بی کیفت و بدرد نخور است و بهینه سازی بیش از حد یک صفحه نیز کار درستی نیست.
اما برای خلاص شدن از پنگوئن:
بطور خلاصه می توان این دو الگوریتم را اینطور مقایسه کرد و گفت: پاندا فیلتری است که برای اینکه محتوای مفید تولید شود و جریمه برای محتوای کمحجم یا ضعیف، طراحی شده است.
در حالی که پنگوئن یک فیلتر است که برای جریمه کردن وب سایتهایی که از تکنیکهای ایجاد لینک بد و چپاندن کلمات کلیدی استفاده میکنند، طراحی شده است.
گوگل همیشه سعی دارد بهترین و بروز ترین اطلاعات را در اختیار کاربرانش قرار دهد و برای همین منظور الگوریتم پاندا را معرفی کرده است.
برای رشد بیشتر و روبرو نشدن با پاندا گوگل بهتر است محتوایی تولید کنید که برای حل مشکل مخاطبین شما باشد نه اینکه فقط تعداد کلمه زیاد داشته باشید و به یاد داشته باشید که:
“مخاطب در اولویت باشد و همیشه خودتان را جای کاربر بگذارید.”
[wpdatatable id=11]
پاندا برای تعیین کیفیت سایت ها، مواردی مثل:
بررسی می کند.
بهترین راه، بررسی سرچ کنسول سایت است و بررسی ورودی ها و مقایسه در بازه زمانی 6 ماهه است و اگر افت زیاد در یک کلمه داشته باشید، احتمال زیاد کار پاندا است.
صفحات اضافی و محتوای کم ارزش و کپی را از سایت حذف کنید و محتوای مفید تولید و منتشر کنید.
برای اینکه از پاندای گوگل در امان باشید نکات زیر را رعایت کنید:
بطور خلاصه می توان این دو الگوریتم را اینطور مقایسه کرد و گفت: پاندا فیلتری است که برای اینکه محتوای مفید تولید شود و جریمه برای محتوای کمحجم یا ضعیف، طراحی شده است. در حالی که پنگوئن یک فیلتر است که برای جریمه کردن وب سایتهایی که از تکنیکهای ایجاد لینک بد و چپاندن کلمات کلیدی استفاده میکنند، طراحی شده است.