09176256031

معرفی الگوریتم E-E-A-T؛ تفاوت آن با الگوریتم E-A-T چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

معرفی الگوریتم E-E-A-T؛ تفاوت آن با الگوریتم E-A-T چیست؟

تجربه در مقابل المان های دیگر الگوریتم E-E-A-T

فهرست مطالب

یکی از الگوریتم های جدید گوگل E-E-A-T است که مربوط به تجربه نویسنده محتوا یا سازنده صفحه است و برای بسیاری از سایت ها اهمیت دارد و باید رعایت شود. این الگوریتم برای ادامه حیات کسب و کارها در دنیای وب ضروری است زیرا فاکتورهایی را در نظر می گیرد که در رتبه بندی توسط گوگل اهمیت دارند. حتی برای ورود به گوگل دیسکاور هم رعایت این الگوریتم ضروری است.
گوگل به دنبال مواردی است تا بتواند براساس آن نتیجه معتبر و قابل اعتمادی را به کاربران خود ارائه کند. اما؛
آیا این الگوریتم جدید است؟
چه تفاوتی بین الگوریتم E-A-T با الگوریتم E-E-A-T وجود دارد؟
آیا E-E-A-T در سئو سایت هم موثر است؟
در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ “انجام سئو” به بررسی الگوریتم E-E-A-T می پردازیم و به تمام این سوالات و شبهات در این مورد پاسخ می دهیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی الگوریتم E-E-A-T

بعد از بروز رسانی الگوریتم E-A-T، شاخص تجربه (Experience) نیز به این الگوریتم اضافه شد و بعد از این آپدیت، تجربه نیز به عنوان یکی از معیار های اصلی در رتبه بندی سایت ها توسط گوگل در نظر گرفته می شود.
به الگوریتم E-A-T، یک E که نشان دهنده تجربه و مخفف (Experience) است، اضافه شده و برای وب سایت ها اهمیت زیادی پیدا کرده است.
4فاکتور اصلی E-E-A-T در این الگوریتم عبارتند از:

  1. تخصص
  2. تجربه
  3. اعتبار 
  4. اعتماد پذیری سایت ها

سایت ها برای ادامه حیات خود، رشد و ارتقاء رتبه باید هر 4 مورد این فاکتورها را مدنظر قرار داده و همه آنها را رعایت کنند.

تفاوت E-E-A-T با الگوریتم E-A-T  چیست؟

تجربه (Experience) اضافه شده به الگوریتم E-A-T و ایجاد E-E-A-T (تجربه بعلاوه الگوریتم E-A-T)

       ( E-A-T +E =  E-E-A-T)

اضافه کردن تجربه به الگوریتم قبلی و افزودن “E” که مخفف (Experience) و تشکیل الگوریتم جدید بنام E-E-A-T، که این الگوریتم اشاره به تجربه دارد یعنی گوگل برای موضوع یک صفحه، به تجربه و دست اول بودن آن اهمیت می دهد. در واقع گوگل تمایل دارد امتیاز بیشتری به نویسنده ای که تجربه کسب کرده و در مورد موضوعی می نویسد، بدهد.

بطو مثال شما می خواهید مقاله ای در مورد گوشی آیفون 13 منتشر کنید، اگر نویسنده ای که در حال نوشتن محتوای معرفی گوشی آیفون 13 است، از آن گوشی استفاده کرده باشد و تجربیات واقعی خود را در محتوا ذکر کند، امتیاز بیشتری می گیرد. یا در نوشتن محتوا و معرفی یک رستوران، نویسنده باید از آن رستوران بازدید کرده باشد تا تجربیات قابل لمس و واقعی را با کاربران سایت به اشتراک بگذارد.

نویسنده وقتی محتوای قابل اعتماد ارائه می کند که در آن حوزه با تجربه تر باشد، در اینصورت کاربران هم بیشتر اطمینان می کنند و برای آنها باور پذیر تر خواهد بود. به طور مثال شما به عنوان یک مخاطب، می خواهید در مورد مشخصات و خرید آیفون 14 مطلب بخوانید، صفحه معرفی آیفون را توسط شخصی که از آیفون استفاده کرده است را بررسی می کنید یا صفحه محصولی که آن شخص از آیفون استفاده نکرده است؟ مطمئن هستم انتخاب شما صفحه ای است که نویسنده آن از آیفون استفاده کرده و نظرات واقعی خود را به اشتراک می گذارد، است.

 تجربه در مقابل معیارهای دیگر

صرف نظر از موضوع صفحه، مهمترین معیار در این الگوریتم، قابل اعتماد بودن یا   “T”  است. بقیه فاکتورها، یعنی تخصص، اعتبار و تجربه، برای کمک به قابل اعتماد بودن صفحه هستند و به آن کمک می کنند. البته بستگی به موضوع صفحه دارد، ممکن است برای یک صفحه تجربه مهم تر باشد و برای صفحه دیگری، تخصص. بنابراین شما باید هدف و نوع صفحه و در نهایت موضوع آن را در نظر داشته باشید و  بسنجید که چه چیزی باعث می شود سازنده یا نویسنده محتوا به منبع قابل اعتمادی در این زمینه تبدیل شود.

تجربه در مقابل المان های دیگر الگوریتم E-E-A-T

شایان ذکر است که بین تجربه و تخصص، تفاوت وجود دارد. تخصص از دانش و مهارت بدست می آید ولی طبیعتاً برای به دست آوردن آن به تجربه نیز نیاز داریم. ولی عکس این مطلب درست نیست و نمی توان فقط با تجربه، تخصص لازم را بدست آوریم.

تجربه یا E جدید به چه موضوعاتی مربوط است؟

مفهوم اصلی EAT به همه موضوعات مربوط می شود. با افزودن E جدید یا تجربه، به نظر می‌رسد باز هم می توان گفت برای همه موضوعات ارزشمند است گوگل در این مورد گفت :
«تجربه تقریباً برای هر موضوعی ارزشمند است»
تجربه برای موضوعات مرتبط با YMYL (پول یا زندگی شما) نیز اهمیت دارد. اما این دسته از موضوعاتی که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد، مختص کارشناسان نیست. یعنی اگر یک شخص تجربه لازم برای ایجاد اعتماد در آن موضوع را دارد، می تواند در باره آن مطلب بنویسد و لازم نیست که نویسنده متخصص هم باشد.

E جدید در الگوریتم E-E-A-T یا همان تجربه

[wpdatatable id=25]

چطور تجربه را نشان دهیم؟

اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم تجربه خود را به گوگل نشان دهیم ایده‌های زیادی وجود دارد زیرا ممکن است هر شخص براساس تفسیر خودش از دستورالعمل گوگل آن را اجرا کند و ممکن است راه های دیگری پیدا کند. اما مهم ترین کارها برای اثبات تجربه عبارتند از:

شواهدی از تجربیات خود را در آن موضوع نشان دهید

اولین راه برای نشان دادن تجربه خود در یک موضوع این است برای اثبات متخصص بودن خود شواهد و مدارکی را که پیرامون آن موضوع دارید نشان دهید. بطور مثال شما می خواهید یک محصول را بررسی کنید، برای اثبات تجربه و تخصص خود می توانید از فیلم، عکس یا صفحات اجتماعی خود که در حال کار یا استفاده از آن هستید را نشان دهید.
بطور مثال: توماس سانلادرر پرینترهای 3 بعدی را بررسی می کند و در حال بررسی آنها از خود عکس می گیرد و منتشر می کند و به عنوان یک فرد متخصص و با تجربه در پرینتر های سه بعدی شناخته می شود

نشان دادن تجربه- توماس در هنگام کار با پرینتر 3 بعدی

نحوه ایجاد محتوا را توضیح دهید

وقتی می خواهید موضوعی را بررسی کنید، از ابتدا همه مراحل را بنویسید و ثبت و ضبط کنید. این باعث می شود مردم به بررسی های شما بیشتر اعتماد کنند. محتوای خود را با یک یادداشت در مورد نحوه شروع یا علت ایجاد آن آغاز نمایید.

صفحه اختصاصی درباره خودتان ایجاد کنید

از نظر تئوری، لازم نیست هر بار که در مورد موضوع می نویسید، تجربه خود را در مورد آن نشان دهید. این به این دلیل است که گوگل به ارزیابی‌کنندگان کیفیت توصیه می‌کند که به آنچه نویسنده درباره خودشان می‌گوید، نگاه کنند.
بنابراین در نظر داشته باشید که تجربه های شخصی خود را در مورد موضوع در یک صفحه “درباره ما” توضیح دهید و لینک شبکه های اجتماعی خود را در آن صفحه بگذارید.

شهرت و برند برای خودتان ایجاد کنید

مردم برای اعتماد بیشتر به دنبال شما به جز سایت هستند، بنابراین در همه جا حضور داشته باشید و تخصص خود را نشان دهید. در بلاگ ها، شبکه های اجتماعی، … . بطور قطع کسی که همه جا باشد و شما مطلبی از او بخوانید، بیشتر به او اعتماد می کنید تا یک بلاک از کسی که تا کنون اسمی از او نشنیده اید.

آیا  E-E-A-T در سئو موثر است؟

در دنیای واقعی وقتی یک مدیر می خواهد یک کارمند استخدام کند، ابتدا تخصص، اعتبار، اعتماد پذیری و تجربه کافی فرد متقاضی در آن سمت شغلی را بررسی می کند و بعد نتیجه می گیرد که او را استخدام کند یا خیر. در دنیای وب نیز همین موضوع صدق می کند. یعنی گوگل می خواهد سایت هایی به کاربران خود نشان دهد که تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری خوبی دارند و مورد اعتماد هستند.
گوگل با این الگوریتم خود را در جای کاربر قرار می دهد و به دنبال بهترین نتیجه با توجه به فاکتورهایی که برای آنها مهم هستند، است. با ظهور E-E-A-T و با توجه به اولویت های آن، دیگر سایت ها با کیفیت پایین تر نمی توانند رشد کنند و جایگزین سایت با کیفیت شوند. سایت ها نیز با چالش مواجه هستند و باید بتوانند از فیلترهای تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری عبور کرده و خود را ثابت کنند.
بنابراین هیچ سایتی بدون این موارد نمی تواند به صفحه اول نتایج جستجو راه پیدا کند و اهمیت و تاثیر EEAT در سئو مشخص می شود.

چطور کیفیت E-E-A-T را بالا ببریم؟

برای بهبود کیفیت E-E-A-T  راهکارهایی وجود دارند که با استفاده و رعایت کردن نکات آن می توانیم به بهبود و افزایش اعتبار سایت کمک کنیم،  که مهمترین آنها عبارتند از:

  1.  تولید محتوای با کیفیت
  2. استفاده نکردن بیش از حد از کلمه کلیدی (keyword stuffing)
  3. ایجاد صفحه تماس با ما
  4. نشان دادن نظرات کاربران
  5. تولید محتوا توسط متخصص
  6. بک لینک از سایت معتبر
  7. بهینه کردن صفحه نویسنده
  8. استفاده از نویسنده متخصص

در ادامه در مورد هر کدام از این موارد که در بالا بردن کیفیت E-E-A-T موثرند بررسی می کنیم تا بتوانیم با استفاده از این شاخص ها، کیفیت سایت خودمان را بالا ببریم.

بالا بردن کیفیت E-E-A-T

تولید محتوای با کیفیت 

اهمیت محتوا برای سایت خیلی بیشتر از آنچه که شما تصور می کنید، می باشد. محتوا باید برای کاربران تولید و بهینه شود و بتواند  آنها را درگیر خود کند.  مهم ترین بخش هر سایت محتواهای موجود در آن می باشد.

گوگل از الگوریتم محتوای مفید برای شناسایی محتواهای ارزشمند استفاده می کند، برای اینکه بدانیم محتوای ما از نظر گوگل ارزشمند است یا نه، می توانیم از مشخصات یک محتوای مفید از نگاه گوگل استفاده کنیم. برای اطلاعات بیشتر و بررسی محتوای خود مقاله “الگوریتم helpful content و مشخصات یک محتوای مفید از نگاه گوگل” را بخوانید.

استفاده نکردن بیش از حد از کلمه کلیدی (keyword stuffing)

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوا به جز ضرر، هیچ سود دیگری برای شما ندارد.  زیرا با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و الگوریتم های گوگل، خیلی زود صفحاتی که  keyword stuffing کرده باشند جریمه می شوند. گوگل نسبت به تکرار زیاد از حد کلمات کلیدی حساس است و  نوشتن محتوا برای ربات های گوگل، باعث افت رتبه سایت می شود.

ایجاد صفحه تماس با ما 

داشتن صفحه تماس با ما در سایت، یک راهکار خوب  اعتماد سازی برای گوگل و کاربران است. در صفحه تماس با ما باید تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار وجود داشته باشد مانند: ایمیل، آدرس، شماره تماس و حتی عکس از فضای بیزینس (در صورتی که محل فیزیکی داشته باشیم)  تا کاربران اعتماد کاملی به سایت پیدا کنند. نتیجه اعتماد کاربران به سایت مساوی است با اعتماد گوگل.

نشان دادن نظرات کاربران و پیشنهادات آنها

نشان دادن نظرات کاربران در صفحات سایت باعث افزایش اعتبار سایت شما و همچنین بالا رفتن اعتماد کاربران به سایت خواهد شد. وقتی بازدید کننده جدید وارد سایت شما می‌شود و نظرات کاربران را می‌بیند، اعتماد او به شما بیشتر خواهد شد. بنابراین به نظرات و کامنت‌های مخاطبین خود اهمیت داده و همیشه پاسخ آنها را بدهید. تعامل با کاربر باعث افزایش رضایت و اعتماد است.

به روز بودن محتوا 

کاربران همیشه به دنبال اطلاعات به روز، دقیق و مستند با آمار هستند. باید همیشه محتوای سایت شما مطابق با جدیدترین اطلاعات روز دنیا باشد و اطلاعات قدیمی را یا بروز کنید و یا حذف نمایید زیرا اطلاعات قدیمی نتیجه ای به جز بی اعتمادی کاربر به سایت ندارد.

تولید محتوا توسط متخصص

محتوایی که به مخاطب ارائه می‌کنیم باید ارزشمند باشد، تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند باید توسط متخصص آن حوزه ایجاد شود. تخصص کارشناس تولید محتوا برای سایت‌های که در زمینه سلامتی، مالی، خبری و مجله‌ای هستند اهمیت زیادی دارد و باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم. تولید و انتشار محتوای بی کیفیت هیچ کمکی به رشد سایت ما نمی کند و ممکن است باعث افت نیز شود.

 گرفتن لینک از سایت معتبر

یکی از مهم‌ترین روش‌های بالا بردن اعتبار سایت و بهبود کیفیت E-E-A-T  بک لینک گرفتن از سایت معتبر و مرتبط می‌باشد. برای این منظور باید موضوع و اعتبار سایت  مبدا را بررسی کنیم و بعد بک لینک بگیریم.

بهینه سازی صفحات نویسنده 

یکی دیگر از موارد موثر در بالا بردن شاخص‌های   نویسنده صفحه است. اگر صفحات نویسنده در سایت را بهینه سازی کنیم باعث می‌شود اعتبار بیشتری به آن مطلب داده شود البته اگر نویسنده مقاله متخصص باشد. 

در صفحه نویسنده یک بیوگرافی کامل از نویسنده خود درج نمایید. همچنین از تخصص و فعالیت‌های مرتبط با او توضیحات کامل را بنویسید. 

استفاده از نویسنده متخصص

برای نوشتن و تولید محتوا در سایت خود از نویسنده‌ای استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما تجربه و تخصص داشته باشد. تجربه نویسنده باعث جذب کاربران بیشتری به سایت خواهد شد و همچنین گوگل نیز با توجه به استقبال مخاطب از آن صفحه به کاربران دیگر نیز آن را نشان خواهد داد.

همه صفحات سایت باید E-E-A-T داشته باشند

همه صفحات در یک سایت وضعیت یکسان ندارند و با هم متفاوت هستند، یک صفحه می تواند E-E-A-T را داشته باشد و یک صفحه ممکن است E-A و یا فقط E داشته باشد. اما مهم ترین نکته این است که مجموع تمام شاخص های صفحه و برآیند آنها قابل اعتماد باشد تا به عنوان منبع در نظر گرفته شود.

آیا  به تنهایی یک عامل رتبه بندی است؟

گوگل برای رتبه دادن به یک سایت از فاکتورهای مستقیم و غیر مستقیم زیادی استفاده می کند، فاکتورهای رتبه بندی مستقیم بیش از 200 فاکتور هستند و یکی از این فاکتورهای اصلی تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد است. مجموع عوامل موثر در رتبه بندی باعث می گردد که سایت ما در جایگاه بالا قرار گیرد نه فقط یک عامل. بنابراین در هنگام اجرای سئو سایت باید به تمام فاکتورهای رتبه بندی توجه کنیم.

چه صفحاتی از نظرE-E-A-T بی کیفیت هستند؟

کیفیت از نظر این الگوریتم را شناختیم ولی سوال مهمی که پیش می آید این است که چه نوع صفحاتی از نظر الگوریتم  بی کیفیت هستند؟ 

در ادامه صفحات بی کیفیت از نظر الگوریتم عبارتند از:

  1. صفحه ای که نویسنده آن تخصص ندارد. مثال: نوشتن موضوعی در مورد سلامتی توسط شخص غیر پزشک 
  2. صفحه ای که نویسنده آن تجربه ندارد. مثال: نقد و بررسی رستوران و غذا توسط فردی که تستر نیست و تجربه ندارد. 
  3. صفحه ای که منبع درست و قابل اعتمادی برای موضوع صفحه نیست. مثال: ارائه فرم ثبت نام و دانلود مربوط به بیمه و یا فرم مالیات در سایت در سایت تکنولوژی
  4. صفحه ای که برای هدف کاربر قابل اعتماد نیست. مثال: در صفحه محصول سایت فروشگاهی اطلاعات لازم در مورد محصول وجود نداشته باشد و یا نظرات کاربر نداشته باشد.

نتیجه E-E-A-T بعد از چند روز مشخص می شود؟

مدت زمان زیادی برای جلب اعتماد کاربر لازم است، وقتی کاربران به سایت ما اعتماد کنند و گوگل هم متوجه این موضوع شود، می توان انتظار نتیجه داشت. 

با رعایت تمام موارد مربوط به این الگوریتم نباید انتظار نتیجه یک شبه را داشته باشیم. همه کارهایی که در بهینه کردن سایت انجام می دهیم، نتیجه آنها سریع قابل مشاهده نیستند و این الگوریتم هم از این قاعده مستثنی نیست. اما رعایت و انجام تمام کارهای مربوط به  باعث اعتماد گوگل به سایت ما می شود و بعد از گذشت چند ماه نتیجه شگفت انگیز آن را خواهید دید، افزایش ورودی ارگانیک و بالا رفتن ترافیک سایت.

کلام آخر در مورد  E-E-A-T

چهار فاکتور اصلی در این الگوریتم یعنی اعتماد، تجربه، اعتبار و تخصص که از نظر گوگل اهمیت دارد و باید در سایت رعایت کنیم تا به گرفتن رتبه کمک کند.

گوگل اهمیت زیادی برای کاربران خود می دهد و همیشه می خواهد منبع قابل اعتماد و اطمینان به مخاطب نشان دهد. بنابراین ما در سایت خودمان باید این موارد را رعایت کنیم تا یک منبع قابل اعتماد هم برای کاربر و هم گوگل باشیم تا پیشرفت کنیم.

حتی در موارد جدید مثل GEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای مولد) هم افزایش EEAT و رعایت تولید محتوا برای کاربر از اهمیت ویژه ای برخور دار است. در GEO، یکی از مهم ترین فاکتورها، اعتبار و تخصص نویسنده است که در EEAT هم همین امر آمده است.

منابع: 

https://ahrefs.com/

https://neilpatel.com/

https://developers.google.com/

4 دیدگاه
  1. نکته مهمی توی این الگوریتم EEAT هست من به شخصه وقتی می بینم یک متخصص مطلبی نوشته بیشتر اعتماد می کنم و اون رو می خونم.
  2. سلام چه کارهایی انجام بدیم تا براساس E-E-A-T بتونیم رتبه بهتر بگیریم؟
    1. سلام علی عزیز ابتدا باید نویسنده متخصص داشته باشید در زمینه کاری سایت خودتان 2- منبع و مرجع مطمئن برای نوشته ها و مقالات مهم داشته باشید 3- صفحات درباره ما و تماس با ما کامل داشته باشید

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>