09176256031

بهینه سازی بیش از حد در سئو

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

بهینه سازی سایت یک فرایند خوب و لازم برای دیده شدن در نتایج جستجو ارگانیک و سئو سایت است. اما بهینه سازی بیش از حد چی؟

می توان گفت: بهینه سازی یک سایت مثل راه رفتن روی لبه تیغ است! تعجب کردید؟ بله درست است، لب تیغ! اما چرا؟!

وقتی می خواهیم یک سایت را سئو کنیم، در زمان اجرای این فرایندها، بین کارها و ترفندهای مفید و تکنیک هایی که برای ما بی نتیجه هستند و یا نتیجه عکس دارند، یک خط باریک وجود دارد، اگر سایتمان را کم بهینه کنیم رتبه نمی گیریم ولی در صورت بهینه سازی بیش از حد یا over-optimizing، ممکن است عواقب جبران ناپذیری برایمان داشته باشد، عواقبی مثل افت رتبه یا حتی تجربه کاربری بد و ضعیف که به هر حال باعث ضرر زیادی می کنیم.

من می خواهم در مورد خط قرمز های بهینه سازی بیش (over-optimizing) از اندازه هشدار دهم! در این مقاله در مورد کارهایی که منجر به بهینه سازی بیش از حد سایت می شوند و نحوه برخورد با هر مورد را بر اساس تجربیات خودم توضیح دهم.

بهینه سازی بیش از حد (over-optimizing) در سئو چیست؟

استفاده از تاکتیک و تکنیک های سئو بیش از اندازه و نامناسب برای رشد سریع تر و گرفتن رتبه و دور زدن گوگل را بهینه سازی بیش از حد می توانیم تعریف کنیم. اما معمولا این کارها به قیمت کم شدن کیفیت محتوا و تجربه بد کاربر تمام می شود و اغلب در بروز رسانی های گوگل مثل آپدیت مارس 2024، که درس های زیادی به ما داد، این نوع کارها شناسایی می شوند و سایتمان ضربه بدی می خورد و شاید هم به کل از نتایج حذف شویم.

البته به نظر من، سئوکاران مبتدی و تازه کار این اشتباهات را انجام می دهند آنهم به دلیل اشتیاق زیاد برای رسیدن به رتبه های اول و کمبود تجربه، ولی زود هم پشیمان خواهند شد.

یک سئو کار تازه کار تلاش می کند موتور جستجو را تحت تاثیر قرار داده و زود رتبه بگیرد و با توجه به عدم تجربه، متوجه نیست که در بعضی کارها زیاده روی می کند.

از طرف دیگر، مدیران و صاحبان سایت ها هستند که به عمد می خواهند گوگل را فریب دهند و الگوریتم ها را دور بزنند تا زود به صفحه اول SERP برسند و فروش بالاتری تجربه کنند.

ولی یک چیز را به یاد داشته باشید:  کار بیشتر، همیشه بهتر نیست.!

صاحبین و مدیران سایت ها دوست دارند خیلی سریع رتبه بگیرند و شاید گاهی برای اینکار دست به هر کاری می زنند، ولی نمی دانند که بهینه سازی بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد.

چطور ممکن است سایت بیش از حد بهینه شود؟

چگونه ممکن است سایت خود را بیش از حد بهینه کنیم؟ این سوالی است که شاید ذهن شما را درگیر کرده باشد، شاید نیت شما خوب باشد و فقط می خواهید رتبه بهتر بگیرید ولی کارهایی می کنید که به سایت شما آسیب می زند. مواردی که باعث بهینه سازی بیش از حد می شوند عبارتند از:

  1. پر کردن محتوا با کلمات کلیدی
  2. اضافه کردن کلمات کلیدی نامرتبط در محتوا
  3. بهینه سازی چند صفحه برای یک کلمه
  4. بهینه سازی بیش از حد URL ها
  5. لینک سازی بیش از اندازه
  6. بک لینک سریع
  7. استفاده بیش از اندازه عناصر چندرسانه ای
  8. تغییر مسیر (ریدایرکت) بسیار زیاد
  9. صفحات زیاد با محتوای کم و بی ارزش
  10. پاورقی پر از کلمات کلیدی

موارد بهینه سازی بیش از حد

اما در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی می کنیم و راه حل برای همه نیز ارائه می کنیم تا توسط موتورهای جستجو جریمه نشویم. با ما همراه باشید.

1- استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی

پر کردن محتوا با کلمه کلیدی، یکی از موارد بهینه سازی بیش از حد است، یعنی ما برای اینکه به گوگل بگوییم این محتوا درباره چیست، کلمه کلیدی را زیاد استفاده کنیم (کیورد استافینگ یا Keyword Stuffing). البته این مورد فقط محدود به محتوای اصلی نمی شود. به عنوان مثال برخی از مدیران وب سایت ها، در متن جایگزین تصویر (alt) به جای استفاده از عبارت توصیفی و توضیح عکس، فقط از کلمه کلیدی استفاده می کنند و ممکن است یک متن بی معنی باشد و عبارتی بنویسند که فقط تکرار کلمه کلیدی است.

حتی ممکن است استفاده از کلمات کلیدی در تیتر ها و زیر عنوان ها (H2-H6) و انکر تکست ها نیز زیاده روی کنیم.

این روش معمولا در کلمات پر رقابت زیاد استفاده می شود و خیلی ها فکر می کنند با استفاده زیاد از کلمه کلیدی، می توانند به گوگل بفهمانند کلمه ای که می خواهند رتبه داشته باشند، چیست و تعداد کلمات برای آنها مهم است. اما بیشتر اوقات پرکردن یک متن با کلمه خاص، برای خواننده خیلی خوشایند نیست و برای موتور جستجو نیز مشکوک است.

از لحاظ خوانایی، پر کردن متن با کلمه کلیدی جریان طبیعی متن را مختل می کند و خواندن آن نیز دشوار می شود. حتی احتمال افزایش نرخ پرش و ترک صفحه توسط مخاطب نیز بیشتر می شود.

موتورهای جستجو، هر روز پیشرفته تر و هوشمندتر می شوند و دور زدن آنها تقریبا غیر ممکن، پر کردن یک متن با کلمات کلیدی، تلاش برای دستکاری در نتایج جستجو است و به همین علت نیز گوگل سایت هایی که از این روش ها برای رتبه بندی استفاده می کنند، جریمه خواهد کرد و نتیجه آن نیز افت رتبه و کاهش ترافیک است.

تاپ سئو کار میگه:

توجه : استفاده زیاد و پر کردن متن با کلمات کلیدی اغلب همراه با پنهان کاری متن (Cloaking) است و این کار یک تکنیک سئو کلاه سیاه است. برخی از صاحبین سایت ها یا وبمسترها، رنگ کلمات کلیدی را به رنگ پس زمینه تغییر می دهند تا برای کاربران قابل دیده شدن نباشند ولی موتورهای جستجو بتوانند آنها را ببینند.

این کار نقض قوانین گوگل است و من توصیه می کنم از اینطور تکنیک ها استفاده نکنید.

منوچهر جیحانی

2- اضافه کردن کلمات کلیدی نامرتبط در محتوا

برخی از سئوکاران بر این باورند که پر کردن محتوا با کلمات کلیدی، صرف نظر از ارتباط آنها، باعث افزایش رتبه وب سایت آنها می شود. با این حال، تمرکز بر تراکم کلمات کلیدی اغلب کیفیت محتوا را قربانی می کند.

البته افزودن کلمات کلیدی نامرتبط به محتوا، واقعا ایده بد و افتضاحی است، زیرا هدف جستجوی کاربر (search intent) را در نظر نمیگیرد. وقتی کاربر جستجویی انجام می دهد و وارد صفحه ما می شود، ببیند هدف جستجوی او با متن و محتوای ارائه شده یکی نیست از سایت خارج می شود و اگر تعداد این موارد زیاد باشد، قطعا به سئو سایت ضربه خواهد زد و سایت ما نیز از نظر گوگل یک سایت بد شناخته می شود.

 کاربران وقتی روی یک لینک کلیک می کنند، انتظار محتوای مرتبط و مفید را دارند. اما اگر با صفحاتی پر از موارد نامربوط مواجه شوند، کاربران ناامید شده و آن را ترک می کنند.

موتور جستجوی گوگل، خیلی راحت و سریع کلمات نامرتبط را شناسایی می کند و چنین صفحه ای را هرزنامه و اسپم در نظر می گیرد و احتمال جریمه های گوگل نیز وجود دارد.

3- بهینه کردن چند صفحه برای یک عبارت

بعضی از مالکین سایت ها، چند صفحه را برای یک عبارت در نظر می گیرند و آن را سئو می کنند. زیرا بر این باورند که پوشش دادن زیاد یک موضوع و داشتن چندین صفحه برای آن، می تواند شانس رتبه گرفتن آن را بیشتر کند و حتی احتمال رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز مرتبط نیز بیشتر خواهد شد. 

این موضوع باعث می شود چندین صفحه داخل سایت با هم به رقابت بپردازند و موتور جستجو نمی تواند تصمیم بگیرد کدام صفحه برای آن کلمه، مناسب و مرتبط تر است. این موضوع با نام همخواری کلمه کلیدی یا کنیبالیزشین شناخته می شود.

البته بهینه کردن چند صفحه برای یک عبارت به چند دلیل مضر است:

اول: موتور جستجو نمی تواند بهترین و معتبر ترین صفحه را شناسایی کند و احتمال دارد هیچ کدام از صفحات را رتبه بندی نکند.

ثانیا: همخواری کلمات کلیدی، کاربران را گیج می کند، زیرا وقتی که کاربر عبارتی را سرچ می کند، ممکن است با چندین صفحه از سایت شما روبرو شود که هر کدام محتوا با کمی تفاوت ارائه کرده اند. این مورد برای هر مخاطبی کمی عجیب است و ممکن است اعتماد به متن ما نکند و از سایت خارج شود.

توجه: همه صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی سئو می شوند و رتبه می گیرند، لزوما همخواری کلمه کلیدی (کنیبال – Cannibalization) نیست، در مواقعی نتیجه ریچ اسنیپت (Rich Snippets) است که باعث دیده شدن بیشتر در SERP می شود. این اتفاق معمولا برای سایت هایی که در 10 نتیجه اول قرار دارند، زیاد می بینیم.

4- بهینه سازی بیش از حد URL ها

اگر تصور شما هم این است که در url باید چند کلمه کلیدی قرار دهید و اینکار به رتبه بندی کمک می کند، متاسفانه باید شما را ناامید کنم و بگویم کاملا برعکس است و این یک تصور غلط است.

کلا آدرس صفحه (URL) طولانی، نامناسب و قابل استفاده نیست، زیرا اشتراک گذاری و خواندن آنها برای مخاطب کمی سخت است و به جز این از نظر روانشناختی، URL های طولانی، مشکوک بنظر می رسند و احتمال کلیک نکردن آن بیشتر می شود.

طولانی بودن URL ممکن است در خزش و ایندکس توسط  موتور های جستجو نیز مشکل ساز شوند و به سئو و رتبه بندی سایت شما و دیده شده آن، آسیب وارد کند.

5- استفاده بیش از حد لینک ها 

اضافه کردن لینک به محتوا، روش بسیار خوب هم برای افزایش تجربه کاربری و هم برای بهبود اعتبار صفحه است ولی افراط و زیاده روی در آن بسیار بد است. تلاش برای نمایش تمام منابع مفید، تقریبا در هر جمله از متن، می تواند کاربر را اذیت کند. تعداد زیاد لینک به تجربه خوب کاربری، ضربه می زند.

در این مرحله، احتمال دارد کاربر با یک لینک (لینک به سایت دیگر) از صفحه و سایت شما خارج شود.

موتور جستجو نیز ممکن است چنین صفحه ای را به دلیل وجود تعداد زیاد لینک، اسپم شناسایی کند و با بی کیفیت دانستن آن، شما را جریمه کند.

6- ساخت بک لینک خیلی سریع

وسوسه دیده شدن سریع و رسیدن به رتبه های بالا، گاهی کار دستمان می دهد. مدیران سایت ها ممکن است تصمیم بگیرند اعتبار خود را سریع و مصنوعی با هر روشی بالا ببرند ولی ساخت و ایجاد بک لینک برای سئو بسیار مهم است. 

ساخت سریع بک لینک برای سایت هایی که اول راهند یا آنقدر معروف نیستند، می تواند یک آلارم به گوگل باشد که ما خودمان برای سایت بک لینک ساختیم و اینکار، خط قرمز گوگل است و در بدترین حالت، سرعت بالای ساخت بک لینک غیر طبیعی می تواند دلیل حذف شما از نتایج جستجو باشد.

در مدت زمان کم، دنبال ساخت بک لینک زیاد نباشید و در عوض آن به فکر کیفیت لینک های دریافتی باشید. بهترین روش گرفتن بک لینک، تولید و انتشار محتوای مفید است تا مردم بطور طبیعی به شما لینک دهند.

همچنین با سایت های همکار و هم رده خود ارتباط برقرار کنید و مقالات مهمان برای آنها منتشر نمایید.

در صورت مشاهده افزایش ناگهانی سرعت اضافه شدن بک لینک به سایتتان، حتما آنها را بررسی کنید و بک لینک های اسپم و بدرد نخور را حذف کنید.

7- استفاده بیش از حد از عناصر چند رسانه ای

استفاده از عناصر چند رسانه ای مثل؛ عکس، ویدیو، اینفوگرافیک ها و صوت می تواند محتوای ما را جذاب تر کند و از نظر بصری نیز مورد قبول مخاطب قرار گیرد. اما اگر بخواهیم در استفاده از این موارد زیاده روی کنیم و یک مقاله را تبدیل به مجله رنگی کنیم، شاید برای مخاطب جذاب نباشد.

در اصل وقتی از محتوای چند رسانه ای زیاد استفاده کنیم، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ما می شود، مثل: کاهش سرعت لود صفحه، مشکل سازگاری با هر نوع دستگاه (ریسپانسیو) خواهد شد. از نظر خوانایی نیز استفاده بیش از حد از تصاویر، می تواند تمرکز مخاطب را از روی محتوا و متن آن بردارد و خواندن را دشوار کند و تجربه کاربری را کم کی کند.

8- ریدایرکت (تغییر مسیر) زیاد

ریدایرکت یک ابزار مفید و برای بسیاری از موارد لازم و حتی گاهی ضروری است، مثل: باز طراحی سایت، به روز رسانی URL ها، مدیریت لینک های شکسته و موارد دیگر، ولی با این حال ریدایرکت های زیاد می تواند نتیجه منفی به همراه داشته باشد.

هر تغییر مسیر، یک مرحله پردازش اضافی برای مرورگر اضافه می کند و این کار باعث می شود سرعت بارگذاری صفحه کم تر شود و کاربر برای دیدن آن باید بیشتر منتظر بماند که این اصلا خوب نیست و گاهی هم کاربر سریع از صفحه خارج می شود.

علاوه براین، تغییر مسیرهای بیش از حد می تواند موتور جستجو را گیج کند و در نهایت سایت شما به مشکل می خورد مثل عدم ایندکس صفحات و همچنین ممکن است باعث از بین رفتن ارزش لینک ها شود چون هر ریدایرکتی اعتبار صفحه را کاهش می دهد.

در صورت عدم اصلاح ممکن است موتورهای جستجو خطر گم شدن در پیچ و خم های تغییر مسیر دارد و نتیجه آن عدم ایندکس و فهرست بندی صفحات سایت شماست.

9- صفحات متعدد با محتوای کم و بی ارزش

ایده ایجاد تعداد زیاد صفحه برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر، ممکن است مانند میانبری برای موفقیت در سئو به نظر برسد، ولی با این حال، با توجه به منابع و زمان محدود مدیران وب سایت ممکن است کیفیت را قربانی کنند و صفحاتی با محتوای کم و بی ارزش منتشر کنند. به عنوان یک قاعده، این دستورالعملی برای بهینه سازی بیش از حد است.

معمولا صفحات با محتوای کم  تعداد کلماتی کمتر از 300 کلمه دارند و می توان نتیجه گرفت که این مقدار محتوا نمی تواند  یک موضوع را به طور کامل و جامع پوشش دهد و از آنجایی که بعید است کاربران اطلاعات ارزشمندی در این صفحات پیدا کنند، خیلی زود سایت شما را ترک می کنند.

گوگل نیز وب سایت هایی که این چنین صفحات زیاد دارند را بی کیفیت می شناسد و جایگاه آنها را در نتایج جستجو پایین می آورد یعنی افت رتبه برای این نوع سایت ها.

اگر صفحه ای در سایت دارید که محتوای آن ارزش کمی دارد، محتوای آن را کامل کنید و یا با موضوعات یا صفحه مشابه ادغام نمایید تا یک صفحه جامع داشته باشید.

10- پاورقی پر از کلمات کلیدی

پر کردن فوتر (پاورقی) یا زیر محتوا اصلی با یک سری از کلمات کلیدی صفحه، مزیتی برای سئو سایت شما ندارد. موتورهای جستجو، محتوای اصلی را در اولویت قرار می دهند و فوتر و زیر محتوا، کمتر مورد توجه خزنده هاست.

به غیر از این مورد، پیمایش کاربر و رسیدن به قسمت آخر و دیدن کلمات دشوار و غیر معقول است و تجربه کاربری مثبتی نیست.

داشتن یک فوتر با طراحی جذاب و خوب می تواند تاثیر مثبت روی مخاطب داشته باشد تا یک سری کلمات کلیدی، پس از آن به درستی استفاده کنید.

نکته مهم:

هیچ قرص جادویی وجود ندارد که سایت شما رشد کند فقط عقل سلیم می خواهد تا بر طبق دستورالعمل های گوگل کارها را انجام دهد.

محتوای فوتر و لینک های موجود در آن باید مرتبط و برای کاربر مفید باشد و بتواند به دسترسی راحت تر کاربر کمک کند نه اینکه فقط برای افزایش رتبه و یا هدف آن دستکاری در رتبه بندی باشد. همچنین بهتر است در فوتر سایت، آدرس،  اطلاعات تماس، راه های ارتباطی باشد.

کلام آخر در  بهینه کردن بیش از اندازه سایت

بنظر من داشتن تعادل بین کارهای سئو و تجربه کاربری خوب، کار یک متخصص سئو یا مدیر خوب یک سایت است که بتواند آن را ایجاد کند. یعنی کارهایی که به تجربه کاربری ضربه می زند انجام ندهد ولی سایت را سئو کند و بتواند در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده شود.

سئو یک هنر است و فقط تکرار یک سری کار ثابت و روتین نیست، هر سایت، هر حوزه کاری با دیگری متفاوت است و یک متخصص یا مشاور سئو باید بتواند با علم و هنر خود یک استراتژی درست برای آن سایت بچیند و به نتیجه برسد.

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>