شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
تصور کنید یک روز مثل همیشه که در حال بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت خود هستید و گزارش رتبه های سایت را چک می کنید، اما سایت خودتان را در صفحات اول گوگل نمی بینید. یعنی رتبه هایی که را که با هزاران سختی و انتظار و کلی هزینه بدست آمده بود، ناپدید شدند.
صفحات 1 تا 10 گوگل را بارها چک می کنید ولی اثری از سایت نیست که نیست، این بدترین حس دنیاست. اما واقعا
دلیل افت رتبه در نتایج چیست؟
ولی این فقط یک تصور و فکر است، ولی بسیار مهم است و باید بدانید که اگر روزی چنین اتفاقی افتاد، چطور آن را رفع کنید و این بحران را مدیریت کرده و از آن به سلامت رد شوید.
باید همیشه آماده باشید تا از هر چیزی که باعث سقوط سایت شما شود، بدون وحشت، دستپاچگی و آشفتگی از آن جلوگیری کنید.
در این مقاله دلایل اصلی افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل و علائم آن، همچنین راهکار های جلوگیری برای هر کدام از این دلیل ها را توضیح می دهیم. با ما در این مقاله کاربردی از آژانس انجام سئو همراه باشید.
وقتی با سئو (SEO)، ترافیک و تحلیل سر و کار دارید، اصلی ترین چیزی که باید دوبار چک کنید، صحت و سقم داده هایی است که در حال آنالیز آنها هستید. البته وقتی صحبت از سئو می شود فرض بر این است که همه مفهوم آن را می دانند ، اما اگر نمی دانید، ابتدا مقاله “سئو چیست؟” را بخوانید و بعد ادامه این بلاگ پست
اگر با افت رتبه یا کاهش ترافیک مواجه شدید و نتایج رتبه بندی تغییر کرد، اولین و مهم ترین کار بررسی داده ها و آمارهاست. در ابتدا باید دلیل افت رتبه را پیدا کنید. برای این کار می توانید ترافیک 12 ماه گذشته سایت را بررسی کنید و بعد ترافیک یک هفته گذشته را بررسی کنید.
اگر افت در یک هفته اخیر، بیش از میانگین افت هفته ای سالیانه (میانگین افت رتبه هفتگی در یکسال) باشد، شما مقاله درستی را برای برطرف شدن مشکل خود انتخاب کرده اید پس تا انتها با آژانس “انجام سئو” همراه باشید و دلایل افت رتبه را با هم بررسی کنیم.
برای نمونه افت یک سایت، در عکس زیر که از سرچ کنسول سایت است، تغییرات یک صفحه از سایت را می بینید که افت ناگهانی را نشان می دهد ولی بعد از مدتی خود به خود اصلاح شده و رتبه برگشته است.
بطور دقیق نمی دانم چه چیزی باعث این تغییرات و این افت ناگهانی شده است، احتمالاً از بروز رسانی و تغییرات الگوریتم گوگل است که این اتفاق برای این صفحه افتاده است. در چنین مواردی، مهم است که خونسردی خود را حفظ کنید و ببینید که آیا وضعیت خود به خود حل می شود یا خیر.
اول از همه، ببینید که صفحات سایت شما توسط گوگل ایندکس می شوند؟ برای این موضوع site: site name.com را جستجو کنید : پرس و جوی نام دامنه برای بررسی سریع اینکه آیا وب سایت شما هنوز ایندکس شده است یا خیر. برای مثال در تصویر زیر سایت دکتر محمدرضا جیحانی را بررسی می کنیم و می بینید که صفحات ایندکس می شوند، عکس زیر:
اگر صفحات شما همچنان در نتایج جستجو یافت می شوند، این خبر خوبی است. اما اگر بسیاری از صفحات شما به طور ناگهانی از فهرست موتورهای جستجو حذف شدند، این می تواند به معنای جریمه دستی توسط گوگل باشد. گاهی مشکلات فنی سایت شما باعث افت می شود. اما مهم ترین علت هایی که باعث افت ناگهانی رتبه ها می شود را در ادامه می آوریم.
9 تا از دلایل و مواردی که ممکن است باعث افت رتبه ناگهانی باشند، عبارتند از:
که در ادامه تمام این موارد را بررسی می کنیم و نوع جریمه و راهکار برای رفع و جلوگیری از آنها را بیان می کنیم، با ما همراه باشید.
جریمه دستی به جریمه هایی که توسط بازرسان گوگل (نیروی انسانی) اعمال می شود، می گوییم. مواردی که تشخیص داده شود که صفحات سایت شما با دستورالعمل های گوگل مطابقت ندارد، باعث این نوع جریمه می شود.
دلایل مختلفی برای جریمه های انسانی یا دستی گوگل وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:
اگر بیشتز از 10 جایگاه افت رتبه داشتید و یک شبه متوجه افت شدید، برای تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی خود شدید، جریمههای دستی اولین چیزی است که باید بررسی شود. یافتن این موارد آسان است:
وارد سرچ کنسول سایت خودتان شوید، به بخش Security and Manual Actions > Manual Actions بروید . در صورتی که سایت واقعاً جریمه دستی دریافت کرده باشد، در اکانت اخطاریه ای وجود خواهد داشت که صریحاً دستی بودن این اقدام را ذکر می کند و دلیل آن را نیز مشخص می کند.
خوب، گوگل خیلی مشخص و واضح نیست، اما از این موارد می توانیم ایده خوبی بگیریم و را درست را پیدا کنیم و متوجه شویم که کجا دنبال مقصر بگردیم. همچنین می توانیم نتیجه بگیریم این جریمه بر کل سایت اعمال شده یا فقط بر صفحات یا زیر دامنه های خاص تأثیر می گذارد.
اولین کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن موردی که باعث افت رتبه شده است. در صورت بروز مشکلات در یک صفحه از سایت، به راحتی می توانید حدس بزنید که چه چیزی باعث آن شده است، زیرا وقتی از تکنیک کلاه سیاه و یا خاکستری استفاده می کنید باید از خطرات آن هم آگاه باشید. مشکلات خارج از صفحه ممکن است ناشی از تغییرات الگوریتمی و تاکتیکهای اشتباه مثل ایجاد لینک – یا ترفندهای عمدی شخص دیگری باشد که میخواهد به سایت و آمار شما آسیب برساند.
اما اگر نمی دانید چرا جریمه شده اید و چه چیزی باعث شده که توسط گوگل شما را جریمه کرد، در ادامه مهم ترین تخلفات و نکات مهم را برای هر کدام بررسی می کنیم:
در ادامه می پردازیم به تخلفات که باعث جریمه دستی می شوند و راههای رفع آنها، با ما در ادامه این بحث جذاب و تخصصی همراه باشید.
سئوی منفی به (انگلیسی: Negative SEO)؛ کارهایی که با هدف کاهش رتبه سایت رقیب در نتایج موتورهای جستجو و ضربه به او انجام می شود. این فعالیتها آگاهانه انجام می گیرند و معمولاً بصورت ایجاد هرزنامه (اسپم)، لینک های غیرطبیعی به سایت، حذف محتوا و حتی هک کردن سایت رقیب است. حملات جهت سئو منفی، معمولا موفقیت آمیز نیستند. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، ممکن است باعث افت شدید رتبه در تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی شود.
گاهی تعداد زیادی بک لینک از مزرعه لینک، منابع اسپم و یا با انکر تکست های نا مرتبط و اسپم، به سایت شما داده می شود، که ممکن است باعث آسیب به سایت شود و شاید افت رتبه شدید هم اتفاق بی افتد.
وب سایت شما ممکن است توسط بک لینک هایی که از منابع اسپم می آیند آسیب ببیند. این ممکن است در نتیجه خرید بک لینک های بی کیفیت یا در نتیجه حمله رقبا به وب سایت شما اتفاق بیفتد. در هر صورت، باید 2 مورد را بررسی کنید:
ابتدا باید بصورت دستی، بک لینک ها را چک کنید و اگر در یک بازه زمانی کوتاه تعداد زیادی بک لینک به سایت شما زده شده را کنترل نمایید.
اگر حمله سئو منفی بود، بک لینک ها را Disavow کنید.
سئو منفی و بک لینک دادن به سایت یک تلاش مداوم است و شما باید در بطور منظم بک لینک ها را آنالیز و بررسی کنید و این راه بهترین روش برای در امان ماندن از افت رتبه است.
سرقت و جعل محتوا، یکی دیگر از راهها و تکنیک های رایج سئو منفی و ضربه به سایت رقیب است. در این روش، محتوایی که منتشر کردید را کپی کرده و در یک سایت دیگر منتشر می کنند. بیشتر در سایت هایی منتشر می کنند که سرعت ایندکس زیادی دارند و گوگل سایتی را کپی کننده در نظر می گیرد که دیرتر مقاله آن ایندکس شده باشد و ممکن است سایت شما جریمه و کپی کننده از نظر گوگل شناخته شود.
سایت های کپی کننده اغلب خودکار و با ربات اینکار را می کنند. ممکن است نویسنده مطلب برای سایت شما، کپی از سایر سایت ها انجام داده باشد و در هر صورت باعث جریمه خواهد شد.
متاسفانه هیچ ابزاری برای سرقت محتوا وجود ندارد و تنها کاری که می توانید انجام دهید، گزارش به گوگل و اطلاع از این موضوع است. در این گزارش باید به گوگل اطلاع دهید شما اول این محتوا را منتشر کرده اید و آنها کپی کارند و از حق نسخه برداری گوگل استفاده نمایید.
دهها راه برای به خطر انداختن امنیت سایت شما توسط مزاحمان وجود دارد. استفاده از http برای تبادل اطلاعات حساس با بازدیدکنندگان، گذرواژه ها، آپلود فایل ها، همه اینها می تواند وب سایت شما را آسیب پذیر کند. گوگل می خواهد فقط محتوای قابل اعتماد را نشان دهد، به همین دلیل است که وب سایت ها را برای بدافزار اسکن می کند. اگر متوجه شوند سایت شما هک شده است، در کنسول جستجوی گوگل شما را مطلع خواهند کرد. راهنمای جامع گوگل در مورد نحوه بازیابی پس از حمله هک سایت را بررسی کنید.
تخلفاتی مانند: محتوای بی کیفیت و بد، تجربه کاربری بد، لینک سازی های اشتباه، می توانند به سئو آسیب بزنند. این موارد در صفحات سایت را می توانید کنترل و اصلاح کنید. برای تولید محتوا، از مقاله “چطور یک محتوای سئو شده بنویسیم؟” استفاده کنید.
استفاده از هرزنامه در نظرات، یک تکنیک سئو منفی است که ممکن است باعث افت زیاد رتبه شما شود. همیشه در صفحاتی از سایت خود که کاربران می توانند محتوا تولید کنند (بررسی محصولات، نظرات در پست ها و وبلاگ ها، انجمن ها) را کنترل کنید و همه نظرات را بررسی کنید که اسپم نباشند.
ممکن است آدرس یک صفحه را وارد می کنید به صفحه دیگری که انتظار آن را ندارید وارد شوید، که باعث گمراهی کاربر می شود. این تغییر مسیر ممکن است ریدایرکت 301 یا 302 باشد.
در این صورت، احتمالاً می توانید حدس بزنید که کدام لینک ها رتبه شما را خراب کرده اند. رایج ترین مشکل در اینجا لینک های پولی یا پیوندهایی است که بخشی از طرح تبادل لینک هستند. این نوع لینک ها را از وب سایت خود حذف کنید یا با استفاده از برچسب های nofollow آنها را از فهرست بندی ببندید
الگوریتم های گوگل؛ بطور مداوم در حال بروز رسانی هستند، برای اینکه بتواند به موارد جدید نیز همخوانی داشته باشند. به روز رسانی الگوریتم می تواند از دو طریق به رتبه سایت شما، آسیب وارد کند. اول، ممکن است یک الگوریتم جدید (یا به روز رسانی اصلی یک الگوریتم قدیمی) باشد که توسط گوگل منتشر شده است. دوم، ممکن است یکی از تازه سازی های مداوم الگوهای شناخته شده باشد.
اکنون که الگوریتم پنگوئن گوگل و الگوریتم پاندا بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجو هستند (و بنابراین احتمالاً بیشتر از قبل بهروزرسانی میشوند)، بدون در نظر گرفتن موقعیت و نوع کسبوکارتان، این بهروزرسانیهای اصلی هستند که باید به آنها توجه کنید.
در سال 2019، با معرفی الگوریتم برت (BERT) و بروز رسانی های گوگل، مشخص شد ارائه تجربه کاربری مناسب، تولید محتوای با کیفیت و تمرکز بر روی هدف جستجو اصلی ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد و باعث پیشرفت سایت خواهند شد.
بهروزرسانیهای اصلی، بیشتر در مورد درک محتوا، کیفیت کلی سایت شما و ارتباط آن است و کمتر در مورد مسائل فنی و هرزنامه است.
جان مولر در سال 2021 به این مورد اشاره کرد و گفت:
“کاهش رتبه پس از بهروزرسانیهای اصلی ممکن است به کیفیت و ارتباط کلی سایت مرتبط باشد.”
البته اگر فکر میکنید که ممکن است یک بهروزرسانی الگوریتمی بر رتبه سایت شما نیز تاثیر بگذارد، برای جلوگیری از جریمه های الگوریتم، حتما اخبار مربوط به جدیدترین موارد موتورهای جستجو و SEO را دنبال کنید تا ببینید آیا اطلاعاتی در مورد آن وجود دارد؟ آیا این موارد بر رتبه های شما موثرند؟ یا اینکه سایر وبمسترها نیز چیزی مشابه را تجربه میکنند.
Google معمولاً بهروزرسانی را تأیید میکند و این اطلاعات بلافاصله در پلتفرمهای خبری SEO، مانند Search Engine Land و Search Engine Roundtable منتشر میشود. به خاطر داشته باشید که به روز رسانی ممکن است مربوط به یک موضوع خاص و نیچ باشد و بر تعداد کمی از سایت ها تأثیر بگذارد. در این صورت، ممکن است خبر بلافاصله پوشش داده نشود.
اگر متوجه تغییرات زیاد و قابل توجهی در صفحه نتایج (SERP) برای کلمات کلیدی خود شدید، اما در مورد بروز رسانی ها و موضوع آن مطمئن نیستید، از تجزیه و تحلیل رقبای خود سرنخ هایی پیدا کنید. بخصوص رقبایی که مانند شما افت رتبه داشتند و از نتایج برتر خارج شدند. تمام صفحات را عمیق بررسی کنید و الگوی مشترکی برای آنها پیدا کنید تا به علت افت رتبه پی ببرید.
مرحله بعد، به صفحاتی که رتبه بهتر گرفتند و خود را بهبود بخشیده اند و یا افت نداشته اند واکنون در میان نتایج برتر قرار دارند، نگاه کنید. باز هم به دنبال الگوهایی باشید که این صفحات را برجسته می کند: آیا محتوای بیشتری دارند؟ تصاویر بیشتر؟ آیا این نتایج ویدیویی است؟ بسته به الگوهایی که مشاهده می کنید، به این فکر کنید که چگونه می توانید سایت خود را با همان تکنیک ها بهبود بخشید.
بدیهی است که نمی توانید هیچ راه مطمئنی برای در امان ماندن از بهروزرسانیهای آینده Google پیدا کنید چون در مورد آن اطلاعی ندارید و چیزی نمی دانید. اما بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که متدهای سئو کلاه سیاه که هدفی جز دستکاری در رتبه بندی ندارند، دوری کنید.
برای در امان ماندن از الگوریتم پنگوئن (Penguin algorithm)؛ به یاد داشته باشید هنگام لینک سازی به این نکته توجه کنید که رد پای حداقلی و تاثیر حداکثری داشته باشد، وقتی برای سایت خود لینک می گیرید، همیشه از سایت های مرتبط لینک بگیرید و از انکر تکست های متنوع استفاده کنید. علاوه بر این، لینک هایی که به سایت شما داده می شوند را کنترل کنید تا اگر لینک مشکوکی بود، آن را بی اثر کنید.
همچنین برای جلوگیری از ضربه خوردن از الگوریتم پاندا، ابتدا کنترل کنید و ببینید که سایت شما کامل کرال می شود و بعد به دنبال محتواهای تکراری باشید و ببینید که در سایت محتوای تکراری وجود دارد یا خیر؟ می توانید از WebSite Auditor کمک بگیرید و اگر عنوان یا توضیحات متا تکراری وجود داشت، آن را برطرف نمایید.
گاهی سایت شما هیچ مشکل خاصی ندارد ولی رقبای شما بهتر کار کردند و از شما سبقت گرفتند. اگر چند پله در نتایج سقوط کردید و هیچ دلیلی هم برای این افت رتبه نمی بینید، رقبای اصلی خود را بررسی کنید.
رتبه های سایت خودتان و همچنین رقبا را کنترل کنید و ببینید که چه تغییراتی داشته اند. اگر این تغییرات بی نظم هستند و جابجایی رتبه ها بطور مکرر و زیاد اتفاق می افتد و سایت های جدید رتبه بالاتر می گیرند، ممکن است از Google Dance باشد. در اینصورت لازم نیست اقدام خاصی انجام دهید. این دوره کوتاهی است که در بالای صفحه نتایج نوساناتی اتفاق می افتد.
همانطور که به دست آوردن بک لینک های جدید و با کیفیت، می تواند بر عملکرد شما در SERP تأثیر بگذارد و باعث بهبود رتبه شود، از دست دادن بک لینک های با کیفیتی که در حال حاضر دارید نیز می تواند در افت رتبه موثر باشد.
اما اگر بسیاری از رتبه های شما توسط همان رقیب گرفته شده است، باید بررسی بیشتر و عمیق تری انجام دهید.
اگر رقیب تان در تعداد زیادی از کلمات کلیدی از شما پیشی گرفته، به احتمال زیاد استراتژی های جدیدی در سایت اجرا کرده است و شما نیز باید بطور کامل سایت رقیبتان را آنالیز کنید. ابتدا از نظر تکنیکال و بعد در محتواهایی که منتشر کرده و در آخر بک لینک هایی که دریافت کرده است. برای پس گرفتن رتبه ها، باید از رقیب بهتر کار کنید.
اما اگر تغییر در چند کلمه کلیدی بود، احتمالا رقیب تان یک صفحه از سایت را بهتر بهینه کرده است. رقیب ممکن است در حال اصلاح صفحات سایت باشد یعنی صفحات سایت را یکی یکی به روز کرده و محتوا های خود را بهبود داده و در حال آپدیت آنها باشد. بهینه کردن کلمات کلیدی، تیترها، تگ های عنوان و متا، اصلاح تصاویر و … . در این حالت، صفحه سایت رقیب را بررسی کنید و از آن ایده بگیرید و سعی کنید بهتر از او کار کنید.
آنالیز مرتبط و حرفه ای رقبای اصلی شما باید بصورت مستمر انجام شود و استراتژی آنها را درست آنالیز و بعد الگو بگیریم و یک استراتژی بهتر برای سایت خودمان بچینیم.
ردیابی و آنالیز رقیب اصلی تقریبا به اندازه پیگیری سایت خودتان مهم است. همانطور که رتبه کلمات خود را دنبال می کنید و صفحات سایت و بک لینک ها را ارزیابی و بررسی می کنید، برای آنالیز و بررسی سایت رقبا نیز وقت بگذارید و تاکتیک ها و استراتژی های آنها را ببینید و الگو بگیرید. اگر رقیبتان در حال رشد است، به این معنی است که کار درست را انجام می دهد و شما نیز از استراتژی آنها استفاده کنید حتی اگر هنوز از شما سبقت نگرفته اند.
همانطور که به دست آوردن بک لینک های جدید و با کیفیت، می تواند بر عملکرد شما در SERP تأثیر بگذارد و باعث بهبود رتبه شود، از دست دادن بک لینک های با کیفیتی که در حال حاضر دارید نیز می تواند در افت رتبه موثر باشد.
بک لینک های خود را باید مرتب و در بازه های زمانی کنترل کنید. برای اینکار می توانید از ابزارهایی مثل SEMrush, SEO Spy Glass, moz و یا ابزارهای ایرانی مثل جت سئو و یا سئو سیگنال استفاده کنید.
در صورتیکه بک لینک از دست داده اید، بهترین کار جایگزین کردن لینک های مناسب تر است. بک لینک باید از سایت های مرتبط، با کیفیت و اسپم اسکور پایین باشد و سایت لینک دهنده از اعتبار خوبی بر خوردار باشد. همچنین تعداد لینک های خروجی از یک سایت و یک صفحه از آنه مهم است و هر چه کمتر باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت.
ایجاد تغییرات اساسی در سایت، مانند طراحی مجدد آن، تغییر CMS یا انتقال به HTTPS مطمئناً باعث به هم ریختن رتبه شما می شود. اگر قصد تغییرات اساسی در سایت دارید باید با نظارت کامل یک متخصص سئو انجام شود تا عواقب کمتری در سئو داشته باشد و افت رتبه شدیدی را تجربه نکنید.
اگر به تازگی در سایت تغییراتی اعمال کرده اید، به سرچ کنسول سایت خودتان بروید و منوی Page Index را کلیک کنید، خطاها و یا هشدار هایی که گوگل در مدت تغییرات سایت به شما اعلام کرده را بررسی کنید. تمام خطاها را مرور کنید و مشکلاتی که اعلام شده را برطرف نمایید.
گوگل تمام مشکلات مربوط به خزش (کرال) و نمایه سازی (ایندکس) که در سایت پیدا شود را در قسمت Page Index ثبت و توضیح می دهد، بنابراین شناسایی و رفع این مشکل نسبتاً آسان است.
اگر به تازگی تغییراتی در سایت ایجاد کرده اید، به سرچ کنسول سایت خودتان بروید، منوی Page Index را چک کنید. اگر تعداد خطا یا هشدار ها زیاد بود و در بازه زمانی تغییرات اعمال شده باشد، باید ابتدا به این مورد شک کنید و بررسی بیشتری انجام دهید. بین برگه ها جابه جا شوید و گزارش خطا را مرور کنید تا مشکلاتی را که از زمانی که تغییرات را در سایت خود اعمال کرده اید مشاهده کنید.
گاهی افت رتبه و کاهش کلیک، در اثر تغییر رفتار کاربران است، البته هدف جستجو منظور نیست. نمایندگان گوگل می گویند تغییرات رفتاری آنقدر پر سر و صدا هستند که نمی توانند در رتبه بندی موثر باشند، اما در واقعیت و بررسی سایت ها نشان می دهد که این اتفاق می تواند دلیل افت رتبه باشد.
برای بررسی این موضوع سری به سرچ کنسول سایت بزنید و ببینید تغییراتی در تعداد کلیک (نرخ کلیک) رخ داده یانه و CTR را بر اساس صفحه (Pages) یا پرس و جو (Queries) نیز بررسی کنید. اگر CTR کاهش داشته باشد 2 دلیل دارد؛ یا رقبا بهتر کار کردند و جای شما را گرفتند و سهم کلیک شما نصیب آنها شده و یا هدف کاربر از سرچ تغییر کرده و محتوای شما مانند قبل مرتبط با جستجوی کاربر نیست و افت پیدا کرده است.
بهبود CTR، یک راه حل سریع ندارد و نمی توان خیلی زود آن را افزایش داد. برای رفع این مشکل باید کمی آزمون و خطا انجام داد. ابتدا صفحه نتایج جستجو (SERP) را بررسی کنید و ببینید رقبای شما چطور کار کردند، ممکن است لازم باشد عنوان، توضیحات متا را تغییر دهید، از اسکیما (طرحواره) استفاده کنید.
یک راه مناسب و خوب برای افزایش CTR، استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادز (AD) است. برخی از انواع اسنیپت ها را در Google Ads امتحان کنید و با تغییرات انجام شده، ببینید چگونه بر CTR تأثیر می گذارد، با این روش می توانید برای ورودی های ارگانیک نیز استفاده کنید. البته، لازم نیست این کار را برای هر یک از صفحات سایت خود انجام دهید بلکه دنبال الگو باشید تا بتوانید در استراتژی بهینه کردن صفحات از آن استفاده کنید.
ببینید کدام عبارت برای عنوان بهتر است. آیا وجود یک CTA در توضیحات متا، عملکرد بهتری دارد؟ از تاکتیک هایی که بهترین عملکرد را دارند، استفاده نمایید و از آنها در صفحاتی که در جستجوی ارگانیک، رتبه بهتری دارند و یا در حال رشد هستند، استفاده کنید.
ترافیک SEM، حاصل از تبلیغات پولی (گوگل ادز) است اما ترافیک SEO از جستجوی ارگانیک توسط کاربر است و در صفحه نتایج جستجو (SERP) اولویت نمایش با تبلیغ پولی است و سهم قابل توجهی از کلیک ها را به خود اختصاص می دهد.
شما می توانید لیست کلمات کلیدی در کمپین های PPC خود را با کلمات کلیدی که برای شما ترافیک ارگانیک دارند را مقایسه کنید. اگر کلمات کلیدی در آنها تکراری بود، کمپین های پرداخت به ازاء کلیک یا PPC خود را متوقف کنید. چون می توانید این ترافیک را بصورت رایگان از SEO داشته باشید.
موتورهای جستجو بخصوص گوگل، به موبایل اهمیت ویژه ای می دهند و دوست دارند فضای وب برای موبایل بهینه باشد و هنگامی که به رتبه بندی برسد نیز به سایت هایی که با موبایل سازگار باشند اولویت بیشتری می دهند. با این حال، اگر سایت شما سازگار با موبایل نباشد، ممکن است باعث تغییر ناگهانی رتبه بندی، افت رتبه و همچنین کاهش ترافیک SEO شود. به عنوان مثال، یکی از رقبای شما می تواند سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کند و در نتیجه از شما در یک دستگاه تلفن همراه برتری داشته باشد.
برای اینکه بفهمید آیا افت رتبه سئو شما مربوط به سازگاری با موبایل است یا خیر، میتوانید از Google Analytics استفاده کنید و از فیلتر ترافیک نوع دستگاه متوجه این موضوع شوید. می توانید بررسی کنید آیا وب سایت شما برای تلفن همراه سازگار است یا خیر. اگر نیست، باید حتما این مشکل را برطرف نمایید. فقط به این فکر کنید که مردم چقدر از زمان خود را در اینترنت و بازدید از سایت ها توسط موبایل هستند و خودتان چقدر با کمک تلفن در اینترنت گشت و گذار می کنید.
با توجه به استفاده زیاد کاربران از تلفن همراه، باید سایت خود را ریسپانسیو کنید یعنی برای هر نوع موبایل یل تبلت بهینه و با آنها سازگار باشد.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، از قالب های ریسپانسیو (بهینه برای موبایل) استفاده کنید و فالب را از مراجع معتبر تهیه کنید.
اما آخرین دلیل افت ناگهانی رتبه، این است که گوگل صفحه نتایج جستجوی خود را تغییر دهد. این احتمال وجود دارد که Google شروع به پاسخگویی مستقیم به برخی از سؤالات شما در نتایج جستجو کند.
به تازگی، گوگل به صورت فزایندهای در صفحه نتایج جستجو از گراف دانش، ریچ اسنیپتها، بخشهای پرسش و پاسخ، کلیپهای ویدیویی، صفحه محصولات، آگهیهای شغلی و بسیاری موارد دیگر استفاده می کند و به کاربران نمایش می دهد. این در حالی است که تمام موارد برای کاربر مفید هستند، نیاز کاربر رفع می شود و باعث می شود کاربران بر روی سایت ها کلیک نکنند و این نتایج جستجوی ارگانیک را از بین می برند.
اگر این ویژگیهای جدید SERP در موقعیتهای سایت شما و نتایج تأثیر گذاشته است، زمان آن فرا رسیده است که از داده های ساختار یافته درست استفاده کنید تا شما هم با ویژگیهای معرفیشده توسط Google رقابت کنید و یا بتوانید بخشی از آنها شوید و در نتایج نمایش داده شوید.
[wpdatatable id=12]
افت رتبه را جدی بگیرید و مرتب رتبه های خود را کنترل کنید و اگر در یک یا چند عبارت افت شدید داشتید باید به درستی و کامل سایت را آنالیز کنید.
اگر افت ناگهانی در رتبه های خود دارید، حتما تمام این موارد را چک کنید و اگر خودتان متخصص نیستید، با یک متخصص سئو مشورت نمایید و از مشاوره سئو استفاده کنید تا بتوانید به درستی مشکل سایت خود را حل کنید و رتبه های قبلی را برگردانید و پیشرفت کنید.
برای آنایز حرفه ای سایت و یا استفاده از مشاوره، می توانید به ما پیام بدهید و یا با کلیک روی لینک ها به صفحه کورد نظر هدایت شوید و از خدمات حذفه ای ما استفاده کنید.
اگر افت ناگهانی و زیادی در بسیاری از کلمات داشته باشیم، دلایل اصلی می تواند: جریمه دستی گوگل، بروز رسانی الگوریتم گوگل، بهتر بودن رقبا، از دست دادن بک لینک، تغییر رفتار کاربران، تغییرات در سایت خودمان
، ترافیک SEM، مشکلات ریسپانسیو، تغییرات SERP
هک شدن سایت، تولید هرز نامه توسط کاربران، بک لینک غیر طبیعی به سایت، محتوای پنهان از مهم ترین این دلایل هستند.
به جریمه هایی که توسط بازرسان گوگل (نیروی انسانی) اعمال می شوند، جریمه دستی می گوییم.