شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
چند وقت پیش اسناد رتبهبندی گوگل لو رفت و در دنیای وب منتشر شد. در این اسناد برخی از عوامل و فاکتورهای واقعی رتبه بندی گوگل آشکار شد، یعنی فاکتورهایی که گوگل برای رتبهبندی وب سایتها در نتایج جستجو از آنها استفاده میکند، آشکار شد و در دسترس عموم قرار گرفت.
این افشاگری کلی سر و صدا بپا کرد، چون موتور جستجوی گوگل بسیار محرمانه است و می توان گفت یک جعبه سیاه بسیار محرمانه در جهان است و در طول 25 سال گذشته هیچ نشت اطلاعاتی یا حتی جزئیات از بخش جستجو، از این شرکت درز پیدا نکرده بود.
اما نکته جالبتر که در این اسناد دیده می شود، مغایرت برخی از موارد و فاکتورها با گفته های قبلی گوگل است، حتی در مواردی که گوگل به صورت رسمی و علنی آنها را اعلام کرده بود.
من بعد از بررسی دقیق این اسناد به یافتههای جدید و بسیار کلیدی دست پیدا کردم و تصمیم گرفتم در این مقاله چگونگی درک گوگل از محتوا و عوامل موثر در رتبهبندی را بررسی کنم.
اما قبل از بررسی این سندها و فاکتورهای رتبه بندی گوگل باید بگویم که منشاء این اسناد و هدف واقعی انتشار آنها مشخص نیست.
اما بیشتر متخصصین سئو معتقدند که می توانیم به آنها استناد و اتکا کرد و این اسناد مرتبط با الگوریتم ها و فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.
این اسناد توسط “احسان عظیمی” که یک متخصص سئو ایرانی و ساکن گرجستان است، کشف شدند و او هم آنها را با رند فیشکین به اشتراک گذاشت. فیشیکین هم آنها را منتشر کرد.
اما باید در نظر داشته باشیم که احسان عظیمی هیچ وقت برای گوگل کار نکرده است و هیچ دسترسی به اسناد گوگل هم نداشته و نمی توانم تضمین کنم که آیا تمام این موارد و فرضیاتی که مطرح کرده، درست است یا نه؟!
اما می توانم بگویم اینها اطلاعات مفیدی هستند مبتنی بر داده هایی که در وب درز کرده، پس باید با کمی شک و تردید به آنها نگاه کنیم و براساس تجربیات خودمان، موارد درست را بپذیریم، با من همراه باشید تا تک تک فاکتورها را بررسی کنیم.
دیدگاه قبلی درباره جامع بودن محتوا به عنوان فاکتور رتبه بندی:
همانطور که قبلا هم می دانستیم، محتوا حرف اول را در سئو می زند. گوگل به وبسایتهایی که محتوای باکیفیت، آموزنده و مرتبط با جستجوی کاربر را ارائه می کنند، پاداش میدهد. یعنی هرچه محتوای شما برای کاربر ارزشمندتر باشد، رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب خواهید کرد. در “راهنمای شروع سئو (SEO Starter Guide) گوگل”، اینطور آمده است که:
تولید محتوایی که افراد آن را جذاب و کاربردی بدانند، به احتمال زیاد (بیش از هر توصیه دیگری در این راهنما) می تواند رتبه بهتری در نتایج جستجو بگیرد.
یافته های جدید طبق اسناد لو رفته گوگل:
در اسناد لو رفته گوگل آمده است که، محتوای شما وقتی رتبه خوبی می گیرد و به صدر نتایج جستجو می رسد که به طور کامل به موضوع بپردازد و آن را جامع و بی نقص، پوشش دهد.
اما با توجه به موارد گفته شده و اسناد لو رفته، رعایت یکسری از نکات می تواند به ما در رشد سایت و رسیدن به رتبه بهتر در نتایج جستجو، کمک می کند. این نکات عبارتند از:
نکته 1: تحلیل محتوای برتر و شناسایی موضوعات و موجودیتهای مشترک؛ بهترین محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید و موضوعات و موجودیتهای (Entity) مشترکی که آنها را به هم مرتبط می کند، شناسایی کنید. این کار به شما کمک می کند تا استراتژی محتوایی درست و هدفمند با تمرکز با موضوع اصلی سایت خود بچینید.
نکته 2: ساخت پیلار کلاستر (خوشه های محتوایی)؛ ایجاد خوشه های محتوا بصورت پیلار کلاستر به گوگل کمک می کند تا عمق دانش ما را درک کند و اعتبار موضوعی سایت هم بهبود پیدا می کند.
خوشههای محتوا (Content Clusters) به محتواهایی که با موضوعات مرتبط به هم دارند و حول یک موضوع اصلی (Core Topic) سازماندهی می شوند، گفته می شود. این خوشهها شامل موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی دمدراز (Long-Tail Keywords) میشوند که اطلاعات جامع در مورد یک جنبه خاص از موضوع اصلی شما را ارائه میدهند.
نکته 3: استفاده از کلمات مرتبط و هم خانواده در محتوا؛ برای درک بهتر موضوع، کلمات مترادف، هم خانواده و اصطلاحات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود در محتوا استفاده کنید. اینکار به گوگل کمک می کند تا محتوای شما و ارتباط آن با موضوع اصلی را بهتر درک کند.
نکته 4: موجودیت های اصلی و کلیدی موضوع خود را پیدا کرده و با یک استراتژی هدفمند از آنها در محتواهای خود استفاده کنید. منابع معتبری که درباره این انتیتی ها صحبت کرده اند را پیدا کنید و به آنها لینک دهید، این حرکت باعث اعتماد گوگل به شما خواهد شد و شما به عنوان یک مرجع و صاحب نظر در آن موضوع شناخته می شوید.
نکته 5: سعی کنید اطلاعات و ادعا های خود را با آمار و داده های معتبر ارائه کنید و به منابع علمی، تحقیقاتی معتبر دنیا یا مقالات علمی لینک دهید. با این کار اعتبار و جامعیت محتوا خود را بالاتر می برید.
دیدگاه قبلی این بوده که محتوا حرف اول را در سئو میزند و گوگل به وبسایتهایی که محتوای باکیفیت، آموزنده و مرتبط ارائه میکنند، پاداش میدهد. یعنی هرچه محتوای شما برای کاربر ارزشمندتر باشد، رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب خواهید کرد.
در راهنمای شروع سئو گوگل توصیه شده که تولید محتوایی که افراد آن را جذاب و کاربردی بدانند، به احتمال زیاد میتواند رتبه بهتری در نتایج جستجو بگیرد.
طبق اسناد لو رفته گوگل، محتوای شما وقتی رتبه خوبی میگیرد و به صدر نتایج جستجو میرسد که به طور کامل به موضوع بپردازد و آن را جامع و بینقص پوشش دهد.
با تحلیل محتوای برتر و شناسایی موضوعات و موجودیتهای مشترک، ایجاد خوشههای محتوایی به صورت پیلار کلاستر، استفاده از کلمات مترادف و همخانواده در محتوا، یافتن موجودیتهای اصلی و کلیدی و لینک دادن به منابع معتبر، و ارائه اطلاعات با آمار و دادههای معتبر میتوان محتوای جامعتری تولید کرد.
خوشههای محتوایی به محتواهایی گفته میشود که با موضوعات مرتبط به هم دارند و حول یک موضوع اصلی سازماندهی میشوند. این خوشهها شامل موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی دمدراز هستند که اطلاعات جامع در مورد یک جنبه خاص از موضوع اصلی را ارائه میدهند. این کار به گوگل کمک میکند تا عمق دانش ما را درک کند و اعتبار موضوعی سایت بهبود پیدا میکند.
استفاده از کلمات مرتبط و همخانواده در محتوا به گوگل کمک میکند تا محتوای شما و ارتباط آن با موضوع اصلی را بهتر درک کند، که این کار باعث بهبود رتبهبندی سایت در نتایج جستجو میشود.
با یافتن موجودیتهای اصلی و کلیدی موضوع و لینک دادن به منابع معتبر، میتوان اعتماد گوگل را جلب کرد. این حرکت باعث میشود که شما به عنوان یک مرجع و صاحب نظر در آن موضوع شناخته شوید.
با ارائه اطلاعات و ادعاها با آمار و دادههای معتبر و لینک دادن به منابع علمی، تحقیقاتی معتبر دنیا یا مقالات علمی میتوان اعتبار و جامعیت محتوا را بالاتر برد.
[wpdatatable id=54]
دیدگاه قبل درباره تازگی محتوا به عنوان فاکتور رتبه بندی
همه ما می دانیم که گوگل به محتوای تازه اهمیت بیشتری می دهد و سایت هایی که بطور مداوم محتوای جدید و بروز تولید می کنند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صدر نتایج دارند. البته Google در راهنمای سیستم رتبه بندی هم به این موضوع اشاره کرده است.
گوگل می گوید:
ما سیستم های مختلفی با عنوان “پرسشنامه برای شایستگی و تازگی محتوا” داریم که برای نمایش محتوای تازهتر به مخاطب در جستجوها طراحی شده اند.
برای مثال، یک نفر در مورد فیلمی که به تازگی منتشر شده جستجو می کند، به احتمال زیاد او می خواهد نقدها و اطلاعات جدید درباره آن فیلم را بخواند و ببیند و دوست ندارد مقالات قدیمی از زمان شروع ساخت و تولید آن فیلم نوشته شده را بخواند.
یافتههای جدید بعد از لو رفتن اسناد گوگل درباره تازگی محتوا:
در این افشاگری تأیید شده است که تازگی محتوا همچنان یک عامل مهم در رتبهبندی گوگل است. گوگل به تاریخ درج شده زیر مقاله، تاریخ امضاء نویسنده و همچنین به (URL (syntacticDate یا آخرین بروزرسانی صفحه توجه می کند و آنها را در نظر می گیرد.
برای اینکه از این فاکتور استفاده کنیم و بتوانیم رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنیم، نکات زیر می توانند به ما کمک کنند:
همه ما میدانیم که گوگل به محتوای تازه اهمیت بیشتری میدهد و سایتهایی که بطور مداوم محتوای جدید و بهروز تولید میکنند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صدر نتایج دارند. در راهنمای سیستم رتبهبندی گوگل نیز به این موضوع اشاره شده است.
گوگل سیستمهایی با عنوان “پرسشنامه برای شایستگی و تازگی محتوا” دارد که برای نمایش محتوای تازهتر به مخاطب در جستجوها طراحی شدهاند. به عنوان مثال، شخصی که درباره فیلمی تازه منتشر شده جستجو میکند، به دنبال نقدها و اطلاعات جدید است و علاقهای به مقالات قدیمی ندارد.
در این افشاگری تأیید شده است که تازگی محتوا همچنان یک عامل مهم در رتبهبندی گوگل است. گوگل به تاریخ درج شده زیر مقاله، تاریخ امضاء نویسنده و همچنین به URL (syntacticDate) یا آخرین بروزرسانی صفحه توجه میکند و آنها را در نظر میگیرد.
برای بهینهسازی تازگی محتوا، نکات زیر میتوانند کمک کنند:
تقویم محتوایی درست کنید و به آن پایبند باشید.
تاریخ انتشار و بروزرسانی محتوا را مشخص کنید.
بصورت مرتب و منظم محتوای جدید منتشر کنید و محتواهای قدیمی که ارزش دارند را در صورت نیاز به روز کنید.
در آدرس صفحه URL، تاریخ قرار ندهید زیرا مدتی بعد که محتوا را بروز میکنید، وجود این تاریخ در آدرس با تاریخ موجود در متن متفاوت است و با هم در تضاد هستند.
نباید تاریخ را در آدرس صفحه URL قرار دهید زیرا مدتی بعد که محتوا را بروز میکنید، وجود این تاریخ در آدرس با تاریخ موجود در متن متفاوت است و با هم در تضاد هستند.
[wpdatatable id=55]
دیدگاه قبلی درباره بهینه سازی عنوان فاکتور رتبه بندی:
همه می دانیم که عنوان باید بهینه باشد و این امر به ما در گرفتن رتبه کمک می کند. البته این نکته هم تقریبا همه می دانستیم که گوگل هر زمان که بخواهد، عنوان ما را تغییر می دهد بهخصوص زمانیکه تعداد کاراکترهای عنوان انتخابی ما، کوتاه تر یا بلندتر از محدوده تعریف شده گوگل باشد.
در مستندات گوگل هم درباره تاثیر عنوان در نتایج جستجو، آمده است. گوگل درباره عنوان اینطور گفته:
لینکهای عنوان برای ارائه یک دید سریع به کاربران نسبت به محتوای یک نتیجه و دلیل ارتباط آن با جستجوی آنها بسیار حیاتی هستند. این لینکها معمولاً اصلیترین اطلاعاتی هستند که افراد برای تصمیمگیری در مورد کلیک کردن بر روی یک نتیجه استفاده میکنند، بنابراین استفاده از متن عنوان با کیفیت بالا در صفحات وب شما بسیار مهم است.
یافته های جدید درباره عنوان بعد از لو رفتن اسناد گوگل:
با توجه به اسناد لو رفته گوگل، عنوان اهمیت زیادی دارد و Google از قابلیتی با نام titlematchScore استفاده می کند. با این قابلیت، میزان تطابق عنوان یک صفحه را با یک پرسش یا عبارت جستجو شده را اندازه گیری می کند و در رتبه بندی موثر است.
با این حال در این اسناد هیچ اشاره ای به اندازه گیری طول عنوان صفحات اشاره نشده است.
اما برای اینکه بتوانیم از بهینه سازی عنوان برای رشد سایت و کسب رتبه بهتر کمک بگیریم، باید یکسری از نکات را رعایت کنیم، مهم تزین نکات عبارتند از:
همه میدانیم که عنوان باید بهینه باشد و این امر به ما در گرفتن رتبه کمک میکند. البته این نکته هم تقریبا همه میدانستیم که گوگل هر زمان که بخواهد، عنوان ما را تغییر میدهد، بهخصوص زمانیکه تعداد کاراکترهای عنوان انتخابی ما، کوتاهتر یا بلندتر از محدوده تعریف شده گوگل باشد.
با توجه به اسناد لو رفته گوگل، گوگل از قابلیتی با نام titlematchScore استفاده میکند. این قابلیت میزان تطابق عنوان یک صفحه را با یک پرسش یا عبارت جستجو شده اندازهگیری میکند و در رتبهبندی موثر است.
خیر، در اسناد لو رفته هیچ اشارهای به اندازهگیری طول عنوان صفحات نشده است.
برای بهینهسازی عنوان باید نکات زیر را رعایت کنیم:
عنوان باید خوانا و توصیفی از موضوع صفحه باشد. به ساختار جمله، وضوح متن و رعایت دستور زبان توجه کنید.
عنوان باید کوتاه، واضح و مختصر باشد و به درستی محتوا را توصیف کند و از تکرار کلمه کلیدی در آن پرهیز کنید.
عنوان را به صورت یک سوال یا عبارتی که پاسخ مستقیم پرسش باشد، بنویسید. این کار باعث افزایش شانس دیده شدن و رسیدن به جایگاه صفر یا اسنیپت ویژه میشود و نرخ کلیک افزایش پیدا خواهد کرد.
انواع مختلف عنوان را امتحان کنید و از تغییر عنوان نترسید. از ابزارها برای A/B تست استفاده کنید و ببینید کدام عنوان بیشترین کلیک و نرخ تبدیل بیشتری دارد.
عنوان باید خوانا و توصیفی باشد تا مخاطب بتواند به راحتی آن را بخواند و متوجه موضوع صفحه شود. به ساختار جمله، وضوح متن و رعایت دستور زبان توجه کنید تا عنوان جذابتر و موثرتر باشد.
سعی کنید عنوان را به صورت یک سوال یا عبارتی که پاسخ مستقیم پرسش باشد، بنویسید. این کار باعث افزایش شانس دیده شدن و رسیدن به جایگاه صفر یا اسنیپت ویژه میشود و نرخ کلیک افزایش پیدا خواهد کرد.
[wpdatatable id=56]
دیدگاه قبل درباره طول محتوا و رتبه بندی
بسیاری از متخصصان سئو بر این باور بودند که محتوا طول محتوا یکی از عوامل رتبه بندی است و محتوای طولانی رتبه بهتری کسب می کند. همچنین، محتوای بسیار کوتاه و کم ارزش یک تکنیک کلاه سیاه است. بسیاری عقیده داشتند که thin content محتوای کوتاه یا اغلب کوتاه است و نباید استفاده کنیم.
یافته های جدید در مورد طول محتوا از اسناد لو رفته
ارتباط مستقیم بین طول محتوا و رتبه بندی نیست. گوگل از معیاری بنام Original Content Score برای بررسی ارزش محتوا استفاده می کند که شامل: منحصربفرد بودن، ارزش، کیفیت و عمق است. یعنی ممکن است محتوای کوتاه نیز امتیاز بالایی بگیرد. محتوای کم ارزش همیشه به خاطر کوتاه بودن آن نیست و از طرف گوگل جریمه نمی شود.
جان مولر از گوگل، در مورد طول محتوا که در سرچ انجین ژورنال منتشر شد، اینطور گفت:
“تعداد کلمات یک عامل رتبهبندی نیست. برخی صفحات با کلمات کم بسیار مهم و مرتبط هستند و برخی دیگر با کلمات زیاد، محتوای بیاهمیت دارند”
اما با توجه به این موارد، چطوری براساس فاکتور طول محتوا، متن یا مقاله خودمان را بهینه تر کنیم؟ با من همراه باشید تا با 5 گام اینکار را انجام دهیم.
هدف کاربر (Search Intent) از جستجو را در نظر بگیرید. سرچ کاربران، هدف آنها و نحوه جستجو را تحلیل کنید و ببینید مخاطب با جستجوی کلمات کلیدی خاص به دنبال چه چیزی است، کانسپت کلمه کلیدی چیست و براساس آن، طول محتوا را تنظیم کنید. مثلا موضوعات اطلاعاتی نیاز به توضیحات بیشتر دارند در حالی که پرس و جو های معاملاتی، محتوایی کوتاه و متمرکز نیاز دارند.
درست است که محتوا طولانی ارزشمند است، اما به این نکته توجه کنید که اکثر کاربران امروزی، تمرکز زیاد و حوصله مطالعه مقاله بلند را ندارند و به سرعت از خواندن یک مطلب طولانی خسته می شوند. بنابراین باید محتوای خود را بصورت استراتژیک ساختاربندی کنید، اطلاعات کلیدی را در ابتدای مقاله قرار دهید و کاربران را در طول متن، درگیر نگه دارید.
بهترین راهکار، تست محتواست، یعنی محتواهای خود را تست و عملکرد آنها را بررسی و پیگیری کنید. محتوا را با طول های مختلف ارائه و از مخاطب خود بازخورد بگیرید. ببینید چه نوع محتوایی بیشتر با هدف مخاطب شما همخوانی دارد و بهترین آنها را انتخاب کنید.
خوشه های محتوایی ایجاد کنید و محتوای اصلی (pillar content) را به محتواهای کوچک تر تبدیل نمایید. اینکار به شما مجال می دهد تا یک موضوع را بطور جامع و کامل پوشش دهید.
بسیاری از متخصصان سئو بر این باور بودند که طول محتوا یکی از عوامل رتبهبندی است و محتوای طولانی رتبه بهتری کسب میکند. همچنین، محتوای بسیار کوتاه و کمارزش به عنوان یک تکنیک کلاه سیاه در نظر گرفته میشد و محتوای thin content اغلب کوتاه بود.
یافتههای جدید نشان میدهند که ارتباط مستقیمی بین طول محتوا و رتبهبندی نیست. گوگل از معیاری به نام Original Content Score برای بررسی ارزش محتوا استفاده میکند که شامل منحصربفرد بودن، ارزش، کیفیت و عمق محتوا است. یعنی ممکن است محتوای کوتاه نیز امتیاز بالایی بگیرد.
نکات مهم در بهینه سازی طول محتوا عبارتند از:
بیشتر کاربران امروزی تمرکز زیادی ندارند و به سرعت از خواندن مطالب بلند خسته میشوند. بنابراین باید اطلاعات کلیدی را در ابتدای مقاله قرار دهید و کاربران را در طول متن درگیر نگه دارید.
[wpdatatable id=57]
دیدگاه قبلی درباره بک لینک به عنوان فاکتور رتبه بندی:
ما می دانستیم بک لینک یکی از مهم ترین عوامل و فاکتورهای رتبه بندی است و هر چه بک لینک های باکیفیت بیشتری داشته باشیم، در نتایج جستجو هم رتبه بالاتری خواهیم داشت.
اما گری آلیس از گوگل ادعا کرد که بک لینک ها به اندازه ای که ما فکر می کردیم، حیاتی نیستند.
گری گفت:
بک لینک ها مهم هستند ولی فکر کنم مردم اهمیت آنها را بیش از حد ارزیابی می کنند. من موافق نیستم که بک لینک جزو 3 فاکتور اصلی رتبه بندی باشد و مدت هاست که اینطور نیست.
یافته های جدید درباره تاثیر بک لینک از اسناد لو رفته:
این افشاگری تأیید میکند که بکلینک همچنان یک عامل موثر و فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی است. با این حال، فقط تعداد بک لینک مهم نیست و در این اسناد آمده است که گوگل بیشتر بر کیفیت بک لینک تاکید دارد تا تعداد آنها، یعنی بکلینکهای دریافتی از وبسایتهای معتبر و مرتبط، ارزش بیشتری نسبت به بکلینکهای دریافتی از وبسایتهای بیکیفیت دارند.
همچنین نشان میدهد که گوگل ممکن است بیشتر بر کیفیت بکلینکها تأکید داشته باشد تا تعداد آنها. این به این معناست که بکلینکهای دریافتی از وبسایتهای معتبر و مرتبط، ارزش بیشتری نسبت به بکلینکهای دریافتی از وبسایتهای بیکیفیت دارند.
اما چطور از بک لینک برای رشد سایت و رسیدن به نتایج برتر در SERP استفاده کنیم؟ در ادامه مهم ترین نکات و ترفندهای استفاده از بک لینک را می آورم، با من همراه باشید:
محتوای استثنایی و خوب تولید کنید که شایسته لینک گرفتن باشد. محتوای شما باید تحلیلی و با داده های منحصر بفرد تمرکز کند، این کار باعث می شود ما به عنوان یک رهبر فکری در حوزه کاری خودمان شویم و نتیجه آن دریافت بکلینکهای با کیفیت بطور طبیعی خواهد بود.
اولویت شما باید دریافت بکلینک از وبسایتهای مرتبط با موضوع وبسایت شما باشد. لینکهای دریافتی از وبسایتهای مکمل در صنعت شما وزن بیشتری نسبت به بکلینکهای عمومی از منابع غیرمرتبط دارند.
تمرکز خودتان را به کسب بکلینکها از طریق استراتژیهای ارگانیک مانند بلاگنویسی مهمان، ایجاد اینفوگرافیک یا شرکت در بحثها بگذارید. از تاکتیکهای سیاه و دریافت غیرقانونی لینک، مانند خرید بک لینک یا لینک مبادله ای، خودداری کنید، زیرا این روش ها میتوانند سایت شما را نابود کنند و از طرف گوگل جریمه شوید.
ما میدانستیم بک لینک یکی از مهمترین عوامل و فاکتورهای رتبهبندی است و هر چه بک لینکهای باکیفیت بیشتری داشته باشیم، در نتایج جستجو هم رتبه بالاتری خواهیم داشت.
گری آلیس از گوگل ادعا کرد که بک لینکها به اندازهای که ما فکر میکردیم، حیاتی نیستند. او گفت: “بک لینکها مهم هستند ولی فکر میکنم مردم اهمیت آنها را بیش از حد ارزیابی میکنند. من موافق نیستم که بک لینک جزو 3 فاکتور اصلی رتبهبندی باشد و مدتهاست که اینطور نیست.”
یافتههای جدید تأیید میکنند که بک لینک همچنان یک عامل موثر و فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی است. با این حال، گوگل بیشتر بر کیفیت بک لینک تاکید دارد تا تعداد آنها، یعنی بک لینکهای دریافتی از وبسایتهای معتبر و مرتبط، ارزش بیشتری نسبت به بک لینکهای دریافتی از وبسایتهای بیکیفیت دارند.
لینکهای دریافتی از وبسایتهای مکمل در صنعت شما وزن بیشتری نسبت به بک لینکهای عمومی از منابع غیرمرتبط دارند.
این روشها میتوانند سایت شما را نابود کنند و از طرف گوگل جریمه شوید. بهتر است تمرکز خود را به کسب بک لینکها از طریق استراتژیهای ارگانیک مانند بلاگنویسی مهمان، ایجاد اینفوگرافیک یا شرکت در بحثها بگذارید.
[wpdatatable id=58]
دیدگاه قبلی درباره سطح بندی ایندکس:
ما حدث می زدیم گوگل وبسایتها را بر اساس عوامل مختلف دستهبندی میکند که ممکن است بر تعداد دفعات خزیدن و ایندکس شدن آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک سایت خبری که بطور مداوم محتوا منتشر می کند و بهروزرسانیهای مکرری دارد، ممکن است بیشتر از یک وبسایت هایی که معرفی خدمات و ارائه اطلاعات کسب و کار ها می پردازند، مورد خزیدن قرار گیرد.
گوگل در این باره در مستندات Google Search Central آورده است:
توجه داشته باشید که گوگل تلاش میکند صفحات را در یک بازه زمانی معقول بررسی و ایندکس کند. برای اکثر سایتها، این مدت سه روز یا بیشتر است. انتظار نداشته باشید که گوگل صفحات را در همان روزی که منتشر میکنید ایندکس کند، مگر اینکه یک سایت خبری باشید یا محتوای بسیار ارزشمند و بسیار حساس به زمان داشته باشید.
یافتههای جدید در مورد Indexing tier:
این افشاگری تأیید میکند که سطحبندی در ایندکس و بودجه خزش، نقش مهمی دارد. گوگل برای مدیریت و سامان دهی محتوا در پایگاه داده های ایندکس خود، از لایه بندی ایندکس (Indexing tier) استفاده می کند. این سیستم محتوا را بر اساس اولویت و اهمیت به دستهها یا لایههای مختلف تقسیم میکند تا سرعت و کارایی جستجو و ارائه نتایج بهبود یابد. وبسایتهایی که در سطوح بالاتر قرار دارند، ممکن است بیشتر مورد خزیدن و ایندکس شدن قرار گیرند.
این موضوع همچنین به بکلینکها نیز اعمال میشود. هر چه سطح بالاتر باشد، لینک ارزشمندتر است. صفحات تازه منتشر شده نیز به عنوان صفحات با کیفیت بالا در نظر گرفته میشوند. به طور خلاصه، ما باید از صفحاتی لینک بگیریم که یا تازه هستند یا در سطح بالا قرار دارند. علت اینکه دریافت لینک از صفحات با رتبه بالا و صفحات خبری عملکرد بهتری دارد، همین امر است.
اما با توجه به این موارد و اسناد افشا شده، ما در سایت خود چه کارهایی انجام دهیم تا طبق این فاکتور بتوانیم بهبود رتبه داشته باشیم؟ در ادامه چند نکته ارائه می کنم، با من همراه باشید:
ما حدث میزدیم گوگل وبسایتها را بر اساس عوامل مختلف دستهبندی میکند که ممکن است بر تعداد دفعات خزیدن و ایندکس شدن آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک سایت خبری که بطور مداوم محتوا منتشر میکند و بهروزرسانیهای مکرری دارد، ممکن است بیشتر از وبسایتهایی که معرفی خدمات و ارائه اطلاعات کسب و کارها میپردازند، مورد خزیدن قرار گیرد.
وگل تلاش میکند صفحات را در یک بازه زمانی معقول بررسی و ایندکس کند. برای اکثر سایتها، این مدت سه روز یا بیشتر است. انتظار نداشته باشید که گوگل صفحات را در همان روزی که منتشر میکنید ایندکس کند، مگر اینکه یک سایت خبری باشید یا محتوای بسیار ارزشمند و بسیار حساس به زمان داشته باشید.
یافتههای جدید تأیید میکنند که سطحبندی در ایندکس و بودجه خزش نقش مهمی دارد. گوگل برای مدیریت و ساماندهی محتوا در پایگاه دادههای ایندکس خود، از لایهبندی ایندکس (Indexing tier) استفاده میکند. وبسایتهایی که در سطوح بالاتر قرار دارند، ممکن است بیشتر مورد خزیدن و ایندکس شدن قرار گیرند.
هر چه سطح بالاتر باشد، لینک ارزشمندتر است. صفحات تازه منتشر شده نیز به عنوان صفحات با کیفیت بالا در نظر گرفته میشوند. دریافت لینک از صفحات با رتبه بالا و صفحات خبری عملکرد بهتری دارد.
[wpdatatable id=59]
دیدگاه قبلی درباره فاکتور رتبهبندی دریافت لینک های اسپم:
ما میدانیم که رشد سریع دریافت بکلینکهای بیکیفیت، بهویژه با انکرتکستهای اسپم، هیچ فایدهای برای شما نخواهد داشت. در بهترین حالت، گوگل به سادگی آنها را محاسبه نمیکند، و در بدترین حالت، شما جریمه خواهید شد.
مت کاتس، رئیس سابق تیم وباسپم گوگل، گفت:
“موضوع فقط به تعداد لینکهایی که به سایت شما اشاره میکنند مربوط نمیشود، بلکه به سرعت دریافت این لینکها نیز بستگی دارد. سرعت لینکسازی واقعاً مهم است. بنابراین، دریافت یک لینک از یک سایت معتبر مانند Forbes ارزش بیشتری دارد نسبت به صد لینک از یک وبلاگ بینام و نشان”
یافتههای جدید:
این افشاگری نشان میدهد که گوگل در واقع هم درصد انکرتکستهای اسپم و هم سرعت ظاهر شدن بکلینکهای بیکیفیت را پیگیری میکند. بنابراین، یک افزایش ناگهانی در بکلینکهای بیکیفیت میتواند به عنوان یک هشدار برای گوگل باشد و ممکن است باعث کاهش رتبه شما شود.
مهم ترین نکته ها برای بهینه سازی دریافت لینک اسپم عبارتند از:
از افزایش ناگهانی بکلینکها خودداری کنید. این میتواند هشدارهای اسپم را در الگوریتمهای گوگل فعال کند. بر کسب بکلینکها به صورت پایدار و در یک دوره زمانی طولانی تمرکز کنید.
استاندارد بالایی برای دریافت بک لینک در نظر بگیرید و آنرا حفظ کنید. بکلینکها را از وبسایتهای مرتبط، معتبر و به صورت طبیعی به دست آورید.
از انکرتکستها به صورت طبیعی استفاده کنید و سعی نکنید انکر تکست ها را از کلمات کلیدی پر کنید.
ما میدانیم که رشد سریع دریافت بکلینکهای بیکیفیت، بهویژه با انکرتکستهای اسپم، هیچ فایدهای برای شما نخواهد داشت. در بهترین حالت، گوگل به سادگی آنها را محاسبه نمیکند، و در بدترین حالت، شما جریمه خواهید شد.
این افشاگری نشان میدهد که گوگل در واقع هم درصد انکرتکستهای اسپم و هم سرعت ظاهر شدن بکلینکهای بیکیفیت را پیگیری میکند. بنابراین، یک افزایش ناگهانی در بکلینکهای بیکیفیت میتواند به عنوان یک هشدار برای گوگل باشد و ممکن است باعث کاهش رتبه شما شود.
این میتواند هشدارهای اسپم را در الگوریتمهای گوگل فعال کند. بر کسب بکلینکها به صورت پایدار و در یک دوره زمانی طولانی تمرکز کنید.
بکلینکها را از وبسایتهای مرتبط، معتبر و به صورت طبیعی به دست آورید.
استفاده طبیعی از انکرتکستها و جلوگیری از پر کردن آنها با کلمات کلیدی میتواند به جلوگیری از فعال شدن هشدارهای اسپم در الگوریتمهای گوگل کمک کند.
4o
اولویت را به ساخت بکلینکها به صورت ارگانیک و در طول زمان بدهید. کسب لینکها از طریق ایجاد محتوای با کیفیت، وبلاگنویسی مهمان و مشارکت در صنعت، سرعت لینکدهی طبیعیتری را فراهم میکند.
[wpdatatable id=60]
دیدگاه قبلی درباره کلیک به عنوان فاکتور رتبهبندی:
سخنگویان گوگل انکار کرده اند که نرخ کلیک (CTR) یک عامل رتبه بندی است. نرخ کلیک بیشتر نشان دهنده این است که سایت شما برای کاربران جالب و مرتبط با جستجوی آنهاست.
گری ایلیز، یکی از تحلیلگران برجسته گوگل، در یکی از جلسات AMA گفته است:
“ما تلاش میکنیم تأیید کنیم که از دادههای کاربری در رتبهبندی نتایج جستجو استفاده میکنیم. نرخ کلیک بهعنوان سیگنال بسیار کمی در نظر گرفته میشود و استفاده از آن بهطور مستقیم در رتبهبندیها منطقی نیست، اما در برخی موارد خاص، از آن استفاده میکنیم”
یافتههای جدید:
این افشاگری نشان میدهد که گوگل ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور میکردیم بر کلیکها تأکید داشته باشد. این به این معناست که احتمالاً نرخ کلیک (CTR) یک فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی است.
اما بهینه سازی سایت برای فاکتور نرخ تبدیل، مهم ترین نکات عبارتند از:
فقط به بالا بردن نرخ کلیک تمرکز نکنید، تولید محتوای آموزنده و جذاب که مبتنی به نیت جستجوی کاربران باشد و پاسخ کاربران را بدهد، بهطور طبیعی نرخ کلیک (CTR) را بالاتری می برد.
متا توضیحات واضح، مختصر و جذابی بنویسید که بهطور دقیق محتوای شما را منعکس کرده و کاربران را به کلیک بر روی قطعه شما ترغیب کند. ارزش پیشنهادی، مزیت رقابتی و منافعی که کاربران با بازدید از سایت شما بهدست میآورند را مشخص و برجسته کنید.
عنوان، تیترها و سرفصلهای جذابی برای محتوای خود بنویسید بطوریکه توجه کاربران را در نتایج جستجو جلب کنند. از افعال قوی، تاثیرگذار و کلمات کلیدی استفاده کنید. طوری بنویسید که به مزایای کاربران اشاره داشته باشد و کاربران را به کلیک تشویق کنید.
نرخ کلیک بیشتر نشان دهنده این است که سایت شما برای کاربران جالب و مرتبط با جستجوی آنهاست.
این افشاگری نشان میدهد که گوگل ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور میکردیم بر کلیکها تأکید داشته باشد. این به این معناست که احتمالاً نرخ کلیک (CTR) یک فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی است.
نرخ کلیک بهعنوان سیگنال بسیار کمی در نظر گرفته میشود و استفاده از آن بهطور مستقیم در رتبهبندیها منطقی نیست
1- تولید محتوای آموزنده نرخ کلیک را بطور طبیعی بالا می برد.
2- متا توضیحات را واضح، مختصر و مفید بنویسید و کاربران را به کلیک ترغیب کنید.
3- عنوان، تیترها و سرفصل های جذاب برای محتوا بنویسید.
4- از اسکیما مرتبط استفاده کنید.
[wpdatatable id=61]
دیدگاه قبلی درباره زمان ماندگاری کاربر در سایت، فاکتور رتبهبندی:
مدت زمان ماندگاری کاربر از عوامل رتبه بندی است یا نه؟ موردی است که ما مطمئن نبودیم و برخی هم شک داشتند ولی خیلی ها عقیده داشتند این مورد مهم است و می تواند به سئو کمک کند. در سرچ انجین ژورنال به فاکتور زمان ماندگاری سایت اشاره شده است.
گری ایلیس، یکی از تحلیلگران برجسته گوگل، گفت:
مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت (dwell time) به طور کلی یک “شاخص ساختگی” است و بیشتر در مورد تجربه کاربری است تا یک عامل مستقیم رتبهبندی. وی افزود که موتور جستجوی گوگل بیشتر به سیگنالهای مرتبط با تجربه کاربری و تعامل با محتوا توجه میکند.
یافتههای جدید بعد از افشای اسناد گوگل:
این افشاگری تأیید میکند که مدت زمان ماندگاری کاربر یک فاکتور مهم در رتبهبندی است. گوگل ممکن است عواملی مانند مدت زمان ماندن کاربران در یک وبسایت، تعداد صفحاتی که مشاهده میکنند و اینکه آیا بر روی لینکهای خروجی کلیک میکنند را در نظر بگیرد.
برای بهینه سازی سایت براساس زمان ماندگاری کاربر در سایت، کارها و ترفندهای زیر را می توان انجام داد:
وبسایت ما باید کاربرپسند باشد و ساختار استاندارد و ناوبری درست و واضح داشته باشد. مخاطب باید به راحتی بتواند اطلاعات مورد نیازش را پیدا کند.
وبسایت باید در گوشیهای هوشمند و تبلتها نیز به درستی کار کند و بهینه باد. تجربهی خوب و روان در موبایل، باعث میشود کاربران بارها به سایت شما بازگردند.
برخی از متخصصین سئو معتقد بودند مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت، یک فاکتور رتبه بندی است و خیلی ها هم به این فاکتور عقیده نداشتند.
مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت یک شاخص ساختگی است.
این افشاگری تأیید میکند که مدت زمان ماندگاری کاربر یک فاکتور مهم در رتبهبندی است.
[wpdatatable id=62]
دیدگاه قبلی در مورد داده های کروم به عنوان فاکتور رتبهبندی:
ما مطمئن نبودیم که واقعا گوگل از دادههای کروم مانند: تاریخچه جستجو، صفحات وب که باز کرده و نشانکها (bookmarks)، برای رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند یا خیر.
ما میدانستیم که گوگل ممکن است، در صورتی که کاربر تأیید کند، نتایج جستجوی شخصیسازیشده را نمایش دهد.
جان مولر در این ارتباط گفت:
گوگل از دادههای مرورگر کروم برای رتبهبندی استفاده نمیکند. تنها اطلاعاتی که از کروم برای رتبهبندی استفاده میشود، دادههای مربوط به تجربه کاربری صفحات (CrUX) است که به صورت تجمیعی و ناشناس جمعآوری میشود و در گزارشهای تجربه صفحه (Page Experience Report) استفاده میگردد
یافتههای جدید:
این افشاگری نشان میدهد که گوگل ممکن است از دادههای کروم برای شخصیسازی نتایج جستجو استفاده کند. به عبارت دیگر، تاریخچه مرور و تاریخچه جستجوی یک کاربر میتواند بر رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجو تأثیر بگذارد.
تعداد بازدید های سایت از طریق کروم، یکی از امتیازهای کیفیت آن صفحه است، ماژول مرتبط دیگر با کروم، Sitelink است که می تواند عامل تاثیرگذار باشد.
با توجه به موارد مطرح شده و برای بهینه سازی داده های کروم به عنوان یک عامل در رتبه بندی، نکات زیر می تواند کمک کند:
اولویت خود را بر تولید محتوای با کیفیت بگذارید که پاسخ نیاز کاربر را بدهد. محتوای شما باید پاسخگوی طیف وسیعی از نیاز کاربران در حوزه کاری شما باشد. این کار باعث افزایش احتمال دیده شدن محتوای شما خواهد شد.
تمرکز خود را روی بهینه سازی محتوا برای عبارت کلیدی اصلی در حوزه اصلی خود بگذارید. این کار باعث می شود سایت شما برای کاربرانی که به طور کلی به موضوع شما علاقمند هستند، حتی اگر سابقه جستجوی آنها کمی متفاوت باشد، نمایش داده می شود.
استراتژی منسجم داشته باشید و محتوای باارزش و آموزنده ارائه کنید. این کار باعث می شود سایت شما به عنوان یک مرجع و منبع معتبر در حوزه کاری تان شناخته شود و به احتمال زیاد صرفنظر از نتایج شخصیسازی شده، به کاربران نمایش داده شود.
دیدگاه قبل در مورد اعتبار دامنه به عنوان فاکتور رتبهبندی
ما حدث می زدیم که اعتبار دامنه یکی از عواملی است که گوگل هنگام رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد، با این حال گوگل اعلام کرد که اعتبار دامنه یک فاکتور رتبه بندی نیست.
یافته های جدید
در اسناد لو رفته گوگل آمده است که اعتبار دامنه یک فاکتور بسیار مهم برای رتبهبندی است و گوگل برای تعیین اعتبار دامنه به عواملی مثل: سن وبسایت، ترافیک کلی سایت، کیفیت بکلینک های آن توجه می کند.
حالا که متوجه شدیم اعتبار دامنه یک فاکتور مهم در رتبه بندی است، چطور اعتبار دامنه سایت خودمان را بالا ببریم؟ نکات زیر می تواند به بالا بردن
Domain Authority کمک کنند:
تمرکز خودتان را برای دریافت بکلینکهای با کیفیت از سایت های مرتبط با حوزه تخصصی خود بگذارید و اولویت با سایت هایی باشد که دامنه قوی و معتبر هستند.
در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشید و با مخاطبین خود تعامل کنید. تولید محتوای ارزشمند در شبکه های اجتماعی، ارتباط با تاثیرگذاران حوزه تخصصی خود، حضور موثر در انجمن های تخصصی به برندسازی و آگاهی از برند کمک می کند و نتیجه آن هم افزایش اعتبار دامنه خواهد بود.
دیدگاه قبل درباره اعتبار صفحه اصلی فاکتور رتبه بندی
ما میدانستیم که PageRank صفحه اصلی سایت بر رتبهبندی صفحات داخلی، تأثیر میگذارد. با این حال، هرگز فکر نمیکردیم که گوگل بیشترین توجه را به صفحه اصلی معطوف کند.
یافتههای جدید:
این افشاگری نشان میدهد که PageRank و اعتماد به صفحه اصلی یک وبسایت ممکن است به طور خاص بر رتبهبندی تمامی صفحات آن تأثیر بگذارد.
بر اساس این سند، هر سایت دارای PageRank مخصوص به صفحه اصلی خود است. به احتمال زیاد، PageRank و اعتبار سایت به عنوان معیارهای موقتی برای صفحات جدید استفاده میشوند تا زمانی که PageRank خود آن صفحات محاسبه شود.
گوگل بر اساس میزان اعتمادی که به صفحه اصلی دارد، تصمیم میگیرد که یک لینک چقدر ارزش داشته باشد و چقدر اعتبار انتقال پیدا کند.
با توجه به اهمیت پیج رنک صفحه اصلی، رعایت نکات زیر می تواند به ما در جهت بالا بردن اعتبار سایت کمک کند. این نکات عبارتند از:
در صفحه اصلی (خانه) سایت تان، محتوای جذاب که نشان دهنده خدمات اصلی یا محصولات شما هستند، تولید کنید. از تصاویر با کیفیت بالا، ویدیو معرفی و استفاده از یک دعوت به اقدام (call to action) خوب استفاده کنید تا کاربران را جذب سایت شما شوند.
صفحه “درباره ما” داشته باشید و در آن داستان سایت خود را بیان کنید و تیم خود را معرفی نمایید. این کار اعتماد کاربران به شما را جلب می کند و شما یک منبع معتبر شناخته می شوید.
اطلاعات تماس، آدرس خود را در صفحه اصلی و در دید مخاطب نمایش دهید تا کاربر بیشتر به شما اعتماد کند و نشان می دهد شما یک کسب و کار معتبر و قابل دسترسی هستید.
حتما گواهی SSL داشته باشید و اگر اطلاعات کاربران را ذخیره می کنید، علائم و نماد های اعتماد الکترونیک را بگیرید و آنها را در صفحه اصلی سایت در معرض دید مخاطب قرار دهید.این کار به کاربران اطمینان میدهد که اطلاعات آنها ایمن و محافظتشده است.
از انتشار پست مهمان در سایت های معتبر حوزه تخصصی خود غافل نشوید و در آن به صفحه اصلی سایت لینک دهید. این کار اعتبار سایت را افزایش داده و سیگنال های مثبت و اعتبار به صفحات داخلی منتقل خواهد کرد.
ساختار لینک سازی داخلی قوی طراحی کنید که از صفحه اصلی به صفحات داخلی لینک داده شود تا اعتبار صفحه اصلی در کل سایت توزیع شود. بررسی کنید که موتورهای جستجو می توانند کل محتوای ارزشمند شما را ببینند و ایندکس کنند یا خیر و اگر مشکلی باشد سریع برطرف نمایید.
دیدگاه قبلی در مورد سن دامنه به عنوان فاکتور رتبهبندی:
گوگل انکار کرد که سن دامنه یک فاکتور رتبهبندی است و نقش آن را رد کرد:
با این حال، سئوکاران معتقد بودند که سن دامنه یک عامل و فاکتور رتبه بندی است و در رده بندی نقشی دارد. وبسایتهای قدیمیتر احتمالاً یک امتیاز بیشتر دریافت میکنند.
علاوه بر این، گوگل ادعا کرد که چیزی به نام “سندباکس” برای دامنههای جدید وجود ندارد. اما هنوز هم برخی از سئوکاران بر این باورند که سند باکس وجود دارد، اما نمیدانند چه اقداماتی باید انجام دهند تا دامنههای جدیدشان تحت تأثیر منفی سندباکس قرار نگیرند.
یافتههای جدید:
این افشاگری نشان میدهد که سن وبسایت میتواند یک فاکتور رده بندی باشد، اما میزان تاثیر دقیق آن همچنان نامشخص است.
علاوه بر این، به نظر میرسد که سندباکس وجود دارد هر چند که گوگل آن را انکار کرده است.
همانطور که در اسناد گوگل آمده است، سن دامنه یک فاکتور ردهبندی است، بنابراین نکات مهم بهینه سازی برای سن دامنه را در ادامه توضیح می دهم، با من همرا باش:
هیچ راه میانبری برای ساختن یک وبسایت معتبر در یک شب وجود ندارد، تمرکز خود را به تولید محتوای باکیفیت و ساختن امپراطوری آنلاین بگذارید.
یک استراتژی پایدار برای تولید محتوا داشته باشید. به طور منظم تولید محتوای جدید و اطلاعاتی داشته باشید و آنها را منتشر کنید تا وبسایت شما فعال و مرتبط باقی بماند. این کار نشان میدهد که شما متعهد به ارائه ارزش به مخاطبان خود هستید.
دیدگاه قبلی در مورد EEAT فاکتور رتبهبندی:
ما میدانستیم که گوگل برای وبسایتهایی که به عنوان متخصص در حوزه خود شناخته میشوند، ارزش زیادی قائل است. این امر به ویژه برای وبسایتهایی که محتوای YMYL (پول شما یا زندگی شما) ارائه میدهند، بسیار مهم است.
یافتههای جدید:
این افشاگری تأیید میکند که E-E-A-T یک فاکتور مهم در رتبهبندی است، به ویژه برای محتوای YMYL. گوگل ممکن است عواملی مانند اعتبار نویسنده، شهرت وبسایت و کیفیت کلی محتوا را در نظر بگیرد. گوگل همچنین تمام اطلاعات مربوط به نویسنده را جمعآوری کرده و موجودیت نویسنده را شکل میدهد. اگر این موجودیت نویسنده قوی و معتبر باشد، اعتبار نویسنده، به طور خودکار محتوای نوشته شده توسط او را تقویت میکند.
علاوه بر این، طبق سند افشا شده، محتوای YMYL دارای امتیاز رتبهبندی خاص خود است.
با توجه به اهمیت فاکتور E-E-A-T بهینه سازی برای آن هم مهم است، در ادامه مهم ترین نکات بهینه سازی تجربه، تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری را بیان می کنم، این نکات عبارتند از:
اعتبار و تخصص نویسنده را نشان دهید. بیوگرافی، مدارک، گواهینامه ها، مهارت و تجربه کاری او را معرفی نمایید.
از نشانهگذاری Author Schema استفاده کنید تا گوگل بتواند اطلاعات نویسنده را سریعتر درک کند. حتی میتوانید از ChatGPT برای تولید نشانهگذاری schema استفاده کنید.
نظرات مثبت کاربران، بررسی های انجام شده و مقایسه ها را نمایش دهید.
دیدگاه قبلی در مورد سایز نوشته عبارت ها و لینک ها، فاکتور رتبهبندی:
اعتقاد خیلی از سئوکاران این بود که اندازه فونت کلمات خاص، سیگنال مثبتی به گوگل در مورد اهمیت آن می فرستد و نشان می دهد این عبارت اهمیت بیشتری دارد، اما خیلی ها به این موضوع توجه نمی کردند و عقیده داشتند که تمرکز بر تولید محتوا و تجربه کاربر باشد و نه اندازه فونت ها.
دیدگاه جدید:
در اسناد افشا شده آمده است که اندازه فونت به عنوان یک فاکتور رتبه بندی است، البته اهمیت این موضوع مشخص نیست. در این اسناد به اندازه فونت متن لینک ها (anchor text) نیز اشاره شده و اندازه فونت انکر تکست هم مهم است.
متوجه شدیم که اندازه فونت یک فاکتور رتبه بندی و سیگنال مثبت است، بنابراین باید سایت خودمان را برای این فاکتور بهینه کنیم. نکات مهم بهینه سازی اندازه فونت عبارات و لینک ها، عبارتند از:
تعادل بین اندازههای مختلف فونت را حفظ کنید تا یک سلسله مراتب بصری در صفحات سایت خود ایجاد کنید. عناوین و تیترها، فونت درشت تر و متن محتوا از فونت ریزتر داشته باشند، این روش باعث می شود محتوای شما یک ساختار واضح داشته باشند و کاربران محتوای را بهتر درک کنند.
اگر مخاطبان هدف شما بیشتر افراد مسن هستند، بهتر است اندازه فونت را کمی بزرگتر انتخاب کنید تا خوانایی برای آنها بهینهتر شود.
سعی کنید فونت لینکها یا اصطلاحات بسیار مهم را کمی بزرگتر یا بصورت بلد (Bold) بنویسید.
آیا در سند افشا شده به جز این موارد، به موارد دیگری اشاره شده است؟ یا فقط همین تعداد فاکتور آمده است؟
در سند لو رفته گوگل، حدود ۱۴ هزار فاکتور و عامل ذکر شده است، اما من سعی کردم موثرترین، مهم ترین و جذابترین آنها را انتخاب کنم و توضیح دهم تا نتیجه بهتری بگیریم.
اما بنظر من چند نکته دیگر هم در این اسناد وجود دارد که ارزش وقت گذاشتن و خواندن را دارد، کمی بیشتر وقت بگذارید و با من همراه باشید.
فهرستهای سفید
گوگل و سایر موتورهای جستجو، مثل بینگ، یک فهرست استثنا دارند. این فهرست زمانی استفاده می شود که یک اتفاق غیر منتظره بر سایت ها تاثیر می گذارد، مثل: COVID-19 و یا زمان انتخابات. گوگل برخی از دامنه های مرتبط با این موارد را در فهرست سفید قرار می دهد.
کاهش رتبه
ممکن است سایت ما کاهش رتبه پیدا کند، مهم ترین کار ما بعد از این اتفاق پیدا کردن دلیل آن است. اما مهم ترین دلایل عبارتند از:
ناراضی بودن کاربر (از سیگنال های صفحه نتایج جستجو (SERP) باشد).
موقعیت جغرافیایی و محتوای مخصوص (Location (“global” and “super global” pages)
کلمه کلیدی در دامنه (Exact match domains)
محتوای مخصوص بزرگسالان
سایتهای ویدئویی
بر اساس سند افشا شده، وبسایتها یا صفحاتی که حداقل ۵۰٪ یا بیشتر از محتوای آنها ویدئو باشد، بررسی و رتبه بندی آنها متفاوت خواهد بود. در این سند آمده است که برای سایت های ویدیویی از معیاری به نام isVideoFocusedSite استفاده می شود و سایتهای ویدئو محور را از دیگر سایتها متمایز می کند.
فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی از آنها استفاده می کند همیشه در حال تغییر هستند و بطور مداوم بروزرسانی می شوند. علاوه بر این مهم ترین نکته ای که باید توجه کنیم این است که، الگوریتم های گوگل (Google’s algorithm) بطور مجزا عمل نمی کنند و همه آنها با یکدیگر در تعامل هستند. این ارتباط و همکاری الگوریتم ها، تاثیرات زیادی و به اشکال مختلف بر سایت ما می گذارد.
اما نکته بعد که باید در نظر داشته باشیم، استفاده گوگل از ضرایب تعادلی است. یعنی یک عامل یا فاکتور در شرایط مختلف، نقش و ضریب ثابتی ندارد (یک عامل ممکن است در شرایط مختلف نقش بیشتر یا کمتری ایفا کند) و ممکن است تغییر کند. به زبان ساده تر، یک فاکتور برای دو سایت مختلف ممکن است ضریب ثابت نداشته باشد، برای یکی بیشتر موثر باشد و برای یکی کمتر
خلاصه بخواهم نتیجه گیری کنم، باید بگویم بهترین رویکرد و استراتژی، تولید محتوای با کیفیت، بهینه بودن تجربه کاربر است. یعینی اگر این دو مورد را در سایت خودتان رعایت کنید یک استراتژی سئو مناسب خواهد داشت.