شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
برای تولید یک محتوا و انتشار آن باید کلی زمان گذاشت و بعد از طریق شبکه های اجتماعی و ایمیل به کاربران، به بیشتر دیده شدن آن کمک کرد.
اما اگر یک محتوای سئو شده بنویسیم، داستان به کلی تغییر می کند و برخلاف یک محتوای معمولی، خود محتوا مخاطب را جذب می کند و مدت ها در صدر نتایج می ماند.
اگر شما هم از این نوع پست وبلاگ ها به اندازه کافی تولید و منتشر نمایید، یک ترافیک دائمی خواهید داشت. البته اگر محتوای شما به دیسکاور گوگل راه پیدا کند، در مدت زمان کم، ورودی زیادی تجربه می کنید و ترافیک سایتتان افزایش خواهد داشت.
اما چطور یک محتوای سئو شده بنویسیم؟
برای اینکار، احتیاج به چک لیست محتوا داریم تا بتوانیم به خوبی آن را تولید کنیم. اما چک لیستی که کارایی لازم داشته باشد و بتواند به رتبه گرفتن کمک کند. من مدتهاست که از یک چک لیست برای تولید و انتشار محتوا استفاده می کنم که در سایت ها با موضوعات مختلف جواب گرفته ام و اکنون می خواهم تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
در ادامه چک لیست نوشتن محتوای سئو شده را برای شما توضیح می دهیم با “آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” همراه باشید.
برای تولید یک محتوای مناسب سئو، باید مراحل زیر را رعایت کنیم. چک لیست تولید محتوا در 8 گام است که با رعایت آنها می توانیم محتوایی همیشه سبز (Evergreen content) تولید و منتشر کنیم و تا سال ها برای ما ترافیک بیاورد. البته به یاد داشته باشید که همیشه اولویت باید مخاطب باشد و محتوا را برای کاربران بنویسید.
برای شروع تولید محتوا، باید موضوعی انتخاب کنید که سرچ داشته باشند و بتواند ترافیک برای سایت ما به ارمغان بیاورد، یعنی موضوعی باشد که مخاطبین آن را جستجو می کنند و به آن علاقمند هستند. هر چه پتانسیل رتبه بندی موضوعی که انتخاب کردید بیشتر باشد، بازگشت سرمایه بیشتری برای شما دارد.
برای تولید و نوشتن یک مقاله در بیشتر موضوعات، تلاش و زمان مشابهی لازم داریم، اما بعضی از آنها ظرفیت رتبه بندی و تعداد جستجوی بیشتری دارند. با بررسی دقیق و استفاده از شاخص ها، مطمئن شوید که وقت خود را روی یک موضوع بیهوده و بی فایده تلف نمی کنید. شاخص های تعیین موضوع عبارتند از:
ابتدا بررسی کنید که آیا موضوعی که انتخاب کرده اید، واقعا سرچ دارد و توسط مخاطبین جستجو می شود؟ مورد تقاضا برای کاربران است یا خیر؟ چه تعداد جستجو در ماه دارد؟ آیا ارزش صرف وقت و هزینه را دارد؟
برای پیدا کردن حجم جستجو، می توانید از Keyword Planner که ابزار متعلق به گوگل است، کمک بگیرید.
برنامه ریز کلمات کلیدی
برای اهداف این تمرین، فرض کنید می خواهید مقاله ای در مورد تبلیغات کلیکی و گوگل ادز، بنویسید . برای بررسی حجم جستجوی این موضوع، باید به این آدرس بروید:
Google Ads > Tools & Settings > PLANNING > Keyword Planner
در آنجا، موضوع را در جستجوگر حجم جستجو وارد میکنید و محدودههای حجم جستجو را برای موضوع خود و سایر موضوعات مشابه دریافت میکنید:
مزیت پلنر گوگل ( Keyword Planner) این است که مجموعه ای از ایده های جایگزین کلیدواژه یا کلمه کلیدی اصلی را هم به ما ارائه می کند. به این ترتیب می توانید بررسی کنید که آیا تنوع کلمه کلیدی شما واقعاً بیشترین جستجو را داشته است یا خیر و اگر چنین نیست، به یکی دیگر تغییر دهید و کلمه بهتری انتخاب کنید.
در سئو و تولید محتوا، یکی از اهداف ما ایجاد صفحه ای است که در مدت زمان طولانی برای ما ترافیک ایجاد کند. برای این منظور، مهم است که موضوعی را انتخاب کنیم که محبوبیت آن افزایش پیدا کند و یا حداقل بدانیم تا مدتی محبوب می ماند و جستجو می شود.
برای برخی از موضوعات، می توانیم حدث بزنیم که برای مدتی جستجو می شوند و طول عمر سرچ آنها را می توانیم با عقل سلیم تعیین کنیم. اما، اگر میخواهید مطمئن شوید، بهترین کار برای پیدا کردن میزان محبوبیت موضوع، آن را در Google Trends وارد کنید و میزان ترند بودن موضوع خود را ارزیابی کنیم. مثلا می خواهیم محتوایی درباره هوش مصنوعی بنویسم، وارد:
https://trends.google.com/
می شوم و کلمه م.رد نظر را در آن می نویسم، در گوگل ترند می توانید زمان(12 ماه یا کمتر و بیشتر) انتخاب نمایید، همچنین کشور را و بعد ترند آن را ببینید. یکی از مهم ترین ویژگی های آن، نمایش کلماتی است که در حال رشد و ترند شدن است.
:
سوال آخر هنگام بررسی و آنالیز یک موضوع برای تولید و سئوی محتوا این است که، آیا این موضوع شانس رتبه گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو را دارد؟
اما پاسخ به این سوال: بستگی به قدرت رقبای اصلی دارد، زیرا سئو یک رقابت است و باید آنها را آنالیز کنیم. برای رسیدن به جواب دقیق باید نگاهی دقیق دو مورد داشت:
که باید دقیق آنها را ارزیابی کنیم. در ادامه در مورد این موارد هم توضیح بیشتری می دهیم، با ما در ادامه همراه باشید.
هر چه رقبای شما بک لینک بیشتری داشته باشند، پیشی گرفتن از آنها سخت تر خواهد بود. بنابراین، اولین کاری که باید هنگام ارزیابی شانس رتبه بندی خود انجام دهید، این است که تعداد و نوع بک لینک رقبا را بررسی کنید.
اگر دوست دارید بک لینک رایگان و موثر برای سایتتان بسازید این مقاله می تواند به شما کمک کند.
اینجاست که باید از قوه قضاوت خودمان استفاده کنیم، برای این کار موضوع خودمان را در گوگل جستجو می کنیم و بررسی می کنیم که آیا محتوای هیچ یک از رقبای ما از نظر کیفیت آسیب پذیر هست یا خیر؟ مواردی که باید در بررسی محتوا به آنها توجه کنیم عبارتند از:
و سایر زمینه هایی که فکر می کنید می توانید بهتر از سایر رقبا انجام دهید باید دقیق بررسی و آنالیز کنید. البته سئو در 2024 کمی متفاوت است و باید موارد دیگری هم در نظر بگیرید؛ مثل: E-E-A-T که هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و یا الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content) و یا استفاده از انتیتی ها یا همان موجودیت ها
واضح است که اگر میخواهید از رقبای خود بالاتر باشید، محتوای شما باید حداقل به اندازه رقبا خوب باشد. به همین دلیل است که تحقیق و بررسی در مورد رقبا، بهترین کار برای زمان شروع نوشتن یک محتوای جدید است. برخی از راه حل های محتوایی وجود دارد که می توانید از رقبای خود الگو بگیرید:
هدف کاربر از جستجو (Search Intent)، به نوع محتوایی اشاره دارد که افراد انتظار دارند هنگام جستجو و سرچ، آن را ببینند. کاربر بسته به نحوه عبارت جستجو، انتظار دارند: صفحه دسته بندی محصولات، صفحه راهنما، فهرست، صفحه کاتالوگ یا صفحه محصول را ببینند. اگر محتوای شما با هدف کاربر مطابقت نداشته باشد، کانسپت کلمه کلیدی مطابقت نداشته باشد، بعید است که بتوانید رتبه خوب و مناسبی بگیرید.
بهترین راه برای درک اینکه چه نوع محتوایی برای موضوع شما، مناسب است و انتظار می رود، این است که به محتوایی که قبلاً توسط Google رتبه بندی و ارائه شده است، یعنی به محتوای رقبای خود در صفحه اول نگاه کنید.
اگر بیشتر نتایج برای موضوعی که شما انتخاب کرده اید، راهنما هستند، بهتر است شما هم یک راهنما بنویسید. اگر اکثر نتایج لیست هستند، بهتر است شما هم یک لیست بنویسید و یا بیشتر آنها تصویر محور هستند، شما هم مثل آنها از تصاویر یونیک و منحصر بفرد استفاده کنید و تصاویر را سئو کنید.
برای اینکه محتوای شما رقابتی باشد، باید یک محتوای جامع باشد. یعنی محتوای شما باید موضوع را از همه زوایا پوشش دهد. برای رسیدن به این هدف، ابتدا از زوایایی که رقبا موضوع را پوشش داده اند، شما نیز پوشش دهید و سپس چند زاویه جدید به موضوع خود اضافه کنید و آن را کامل تر از بقیه رقبا بنویسید. این روش، همان چیزی است که متخصصین سئو به آن تکنیک آسمان خراش می گویند.
روشی که من برای نوشتن یک موضوع انجام می دهم، این است که تمام 10 نتیجه رتبه برتر در موضوع خود را باز می کنم و تمام عناوین و زیر عنوان ها (H2ها) را در پیش نویس خود کپی می کنم. سپس عناوین مشابه را حذف میکنم، سرفصلهایی که باقیمانده را بصورت منطقی مرتب میکنم و با این روش یک طرح کلی محتوایی آماده میکنم که شامل تمام نکات است.
البته می توانید از هوش مصنوعی هم برای اینکار استفاده کنید، یک پرامپت بنویسید و به ChatGPT و یا هوش مصنوعی گوگل به نام Google Gemini بدهید و طرح مقاله را تحویل بگیرید. نمونه پرامپتی که من از آن استفاده می کنم را برای شما هم می آورم:
من میخوام که تو به عنوان یک متخصص سئو و نویسنده محتوای حرفه ای فارسی عمل کنی که مقالات سئو شده با کیفیت منتشر میکنه و مقالاتش جزو پر سرچ ترین مقالات در گوگل هست. برای من یک outhline برای “کلمه کلیدی” بنویس. فقط حواست باشه که حتما فقط عنوانهای مقاله را بنویسی و فرمت خروجی بصورت بولت پوینت باشه.
البته این پرامپت و متنی است که من برای پیدا کردن زیر عنوان ها از آن استفاده می کنم و طبق تجربیات من است و شما بسته به نوع محتوای خود می توانید آن را تغییر دهید.
به چت جی پی تی این پرامپت را دادم و کلمه کلیدی را “آموزش سئو” نوشتم و خروجی که به من تحویل داد:
یک راه دیگر برای محک زدن و بررسی محتواهای خودمان در برابر رقبا، بررسی آن از لحاظ طول محتوا است. شما می توانید از میانگین تعداد کلمات محتوای رقیب به عنوان شاخصی برای اینکه چقدر نوشته آنها کامل است استفاده کنید. اگر نوشته آنها به طور قابل توجهی طولانی تر از شما باشد، شاید شما به برخی از جزئیات نپرداخته اید و آنها را از دست داده باشید. یعنی محتوای شما از هر جهت بایستی جامع و کامل باشد.
آخرین چیزی که می توانید از رقبای خود قرض بگیرید و استفاده درست کنید، کلمات کلیدی است که آنها در محتوای خود استفاده کرده اند ولی شما از آنها در نوشته های خود استفاده نکرده اید. اما اگرچه تطبیق کلمات کلیدی به صورت دقیق، امروزه به اندازه گذشته مهم نیستند، ولی شما هنوز هم باید از برخی از آنها استفاده کنید تا مطمئن شوید که گوگل می داند محتوای شما در چه موردی است. مثلا کلمات کلیدی دم دراز که در درک محتوا کمک می کنند.
هنگام تولید محتوا، باید به 2 اصل اساسی دقت کنید؛ (چه محتواهایی که برای مخاطب و خوانندگان انسانی تولید می کنید و چه محتوای که برای موتورهای جستجو تولید شده است)، این دو اصل عبارتند از:
در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهم که چطور و چه مواردی باید بررسی شود.
صرف نظر از اینکه محتوای شما را یک موتور جستجو می بیند و یا یک انسان، وقتی اطلاعات به قطعات کوچک تقسیم شوند، هضم و درک آن بسیار آسان تر است. ساختار محتوای منطقی و استفاده ماهرانه از عناصر ناوبری، مانند سرصفحه ها، تیتر بندی، پاراگراف بندی درست و استفاده از تصاویر، محتوای شما را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد:
البته سعی کنید محتوا را با استفاده از انواع مختلف عناصر، بیش از حد اشباع و شلوغ نکنید، محتوا باید طوری باشد که مخاطب آن را به راحتی درک کند.
اکنون که موتورهای جستجو به سمت معناگرایی رفته اند و از کلمات کلیدی گذشته اند، مهم است که هر کلمه ای که می نویسید، به معنای صفحه کمک کند. در ادامه به برخی از اقداماتی که ممکن است به شما در ایجاد صفحاتی که هم اطلاعاتی و هم کاربر پسند هستند کمک کند، اشاره می کنیم:
مخاطب با هر پیشینه ای باید بتواند هر قسمتی از صفحه را بخواند و بتواند بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در حالی که این یک تمرین خوب برای هر نوع نوشتاری است، به ویژه برای سئو مهم است زیرا برخی از خوانندگان شما موتورهای جستجو هستند و آنها فقط از آنچه در صفحه است استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا محتوای شما به اندازه کافی جامع است یا خیر.
برای این منظور، ابتدای مقاله و در ابتدای هر بخش از مقاله، توضیحی از منظور و هدف محتوا ارائه کنید و هر بخش معنی و مفهوم کاملی داشته باشد. شاید مخاطب شما نیاز به یک بخش داشته باشد و بقیه بخش ها را نادیده بگیرد و باید این امکان را فراهم کنید زیرا به UX کمک می کند.
سعی کنید استفاده از صفت ها و قیدها را به حداقل برسانید و به جای آنها از کلمات ارزشمند استفاده کنید. از اصطلاحات، جناس (کلمات همجنس) و ارجاعات فرهنگی خودداری کنید زیرا این موارد ممکن است توسط مخاطبین و موتورهای جستجو به اشتباه تفسیر شوند. ممکن است توضیح دادن چیزی با استفاده از مثالی از برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود ایده جالبی به نظر برسد، اما تنها کاری که انجام می دهد این است که یک عنصر تصادفی و از نظر معنایی نامربوط به محتوای شما وارد شود.
همیشه سعی کنید طوری محتوا را ارائه کنید که مخاطب به راحتی آن را درک کند، اگر مطلبی با استفاده از یک تصویر یا یک ویدیو، اینفوگرافی به بهترین شکل توضیح داده می شود، آنها را به محتوای خود اضافه کنید تا مخاطب راحت تر به معنی و مفهوم محتوا برسد. بله، ممکن است حتی متن شما کمتر از رقبا و کلمات کلیدی کمتری استفاده کنید است، اما استفاده از رسانه و ویدیو محتوای شما رتبه بهتر بگیرید چون شما نسبت به رقبا متمایز هستید و مخاطب راضی تر است. گوگل اغلب ادعا می کند که از روش های متنوع ارائه اطلاعات قدردانی می کند و رتبه بهتر می دهد.
با وجود اینکه موتورهای جستجو در درک محتوا بسیار خوب عمل می کنند، ولی هنوز کارهایی وجود دارد که می توانیم با انجام دادن، آنها را در مسیر درست هدایت کنیم. یکی از این موارد استفاده از تگ های HTML است که به ما کمک می کنند بخش هایی از محتوا که مهم تر از بقیه هستند را برجسته کنیم. این تگ ها عبارتند از:
مسلماً با ارزش ترین تگ HTML ، عنوان است که در نتایج جستجو ظاهر می شود و موضوع محتوای شما را هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو منتقل می کند. تگ عنوان باید شامل کلمه کلیدی اصلی شما باشد و طوری نوشته شود که هدف جستجوی محتوا را منعکس کند:
توضیحات متا یا همان متادیسکریپشن (Meta description) نیز بخشی است که در نتایج جستجو نمایش داده می شود درست زیر عنوان ظاهر می شود. توضیحات متا، باید توضیح مختصری از متن شما باشد یعنی مخاطب با خواندن آن متوجه شود موضوع صفحه شما در چه موردی است.
ازز آنجایی که در قسمت توضیحات متا فضای بیشتری وجود دارد و تعداد کارکترهای بیشتری می توان نوشت، می توانید آن را توضیحی و محاوره ای تر بنویسید. در تگ متا به جز کلمه کلیدی اصلی، از کلمه کلیدی فرعی هم می توانید استفاده کنید.
در حالی که تگ عنوان در نتایج جستجو استفاده و به کاربران نمایش داده می شود، تگ H1 عنوان اصلی در وب سایت شما است. تگ عنوان (Title) برای نمایش در نتایج جستجو و H1 برای نمایش در وب سایت شما است. عنوان دوم یا همان H1، محدودیت کاراکتری (طول) ندارد و مجبور نیست با عناوین دیگر در SERP رقابت کند. یعنی عنوان H1 لازم نیست به اندازه تگ عنوان بهینه باشد، اما من توصیه اکید می کنم که در H1 از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید
سرتیتر های H2 تا H6 یا همان زیر عنوان ها (outline) برای بخش بندی برچسب گذاری، در متن استفاده می شود. اما نقش آنها در واقع دوگانه است، از یک طرف، سرفصل های H2-H6 با تقسیم متن به بخش ها، نقش عناصر ناوبری را ایفا می کنند. از سوی دیگر، گوگل آنها را به عنوان بخش های مهمتر متن می بیند، به این معنی که آنها باید به صورت معنادار نوشته شوند و شامل برخی از کلمات کلیدی شما باشند.
در نهایت، ویژگی alt تصویر که برای توصیف تصاویر برای افراد کم بینا و یا در صورت لود نشدن تصویر برای مخاطب و برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده می شود. در حالی که توصیه نمی شود ویژگی های alt تصویر را با کلمات کلیدی خود پر کنید و توصیه اکید می کنم تگ alt تصویر را توصیفی بنویسید، یعنی اگر مخاطب تصویر شما را ندید با این توصیف بفهمد که تصویر در مورد چیست، نوشتن آلت تصویر با متن توصیفی به Google کمک می کند تا محتوای شما را به طور کامل ببیند و آن را درک کند.
البته اگرچه تضمینی نیست، اما احتمال کمی وجود دارد که شانس رتبه بندی محتوای شما با استفاده از داده های ساختار یافته بهبود پیدا کند. از نظر بهینه سازی جستجو، اسکیما دو مزیت دارد: به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای شما را بهتر درک کنند و ظاهر قطعه های شما را در صفحه نتایج جستجو بهبود می بخشد، به طوری که به جای یک قطعه متن ساده، نتیجه جستجوی شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
البته صدها نوع داده های ساختار یافته (Structured data) وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها را می توانید برای یک نوع معمولی از پست وبلاگ استفاده کنید تا محتوای شما بهبود پیدا کند، استفاده از اسکیما های:
راه دیگری که موتورهای جستجو به اهمیت یک محتوا پی می برند، از طریق لینک سازی است، هم لینک های داخلی و هم لینک سازی خارجی یا همان بک لینک است.
لینک سازی داخلی؛ لینک هایی هستند که از یک صفحه به صفحه دیگر در همان سایت لینک داده می شوند. البته درست است که به اندازه بک لینک قوی نیستند اما برای اعتبار دادن صفحات جدید می توان از آنها استفاده کرد. همچنین برای درک موضوع یک صفحه توسط گوگل از لینک داخلی می توان استفاده کرد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که از صفحات قدیمی تر وب سایت خود به محتوای جدید خود لینک دهید.
منظور من پیوندهایی از صفحه جدید شما به صفحات معتبر در وب سایت های دیگر است. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد لینک دادن به وبسایتهای با کیفیت ممکن است یک عامل رتبهبندی بسیار کوچک باشد، که احتمالاً به موتورهای جستجو نشان میدهد که شما از منابع اطلاعاتی خوبی برای محتوای خود استفاده میکنید.
هر محتوایی که تولید و بعد سئو می کنید، یک سرمایه گذاری طولانی مدت برای شماست و طبیعی است که باید از سرمایه خود محافظت کنید. بنابراین نگاهی به عملکرد آن می تواند به حفظ آن کمک کند. برای اینکار باید از ابزار ها استفاده نمایید.
سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، دو ابزار قدرتمند گوگل هستند که برای آنالیز و بررسی سایت می توانید از آنها استفاده کنید و در مقاطع مختلف، تحلیل نمایید و در صورت لزوم، استراتزی خود را تغییر دهید.
بعد از گذشت مدتی از انتشار محتوا، ممکن است برخی از لینک ها خراب شوند، رقبای شما محتوای بهتری تولید کنند و یا به هر دلیلی، شما برخی از موقعیت های خود را از دست بدهید.
خبر خوب این است که بازیابی این موقعیت ها و برگشت رتبه، بسیار آسان است. تنها چیزی که لازم دارید، بروزرسانی به موقع محتوا هاست. توصیه من این است که هر زمان محتوای سئو شده را منتشر میکنید، یک یادآوری برای خودتان تنظیم کنید و در زمان مناسب محتوا را آپدیت نمایید. مثلا می توانید از نرم افزار یا حتی اکسل هم استفاده کنید تا به موقع بتوانید آپدیت محتوایی داشته باشید.
وقتی زمان بروز رسانی محتوا فرا رسید، آن را مرور کنید و سعی کنید اگر مشکلاتی در آن وجود دارد، برطرف کنید: تاریخها را تغییر دهید، پیشرفتهای جدید در این زمینه را بررسی کنید، آمار را بهروزرسانی کنید، تصاویری را که رابطهای قدیمی را نشان میدهند، بازسازی کنید، مطمئن شوید که همه لینک ها وجود دارند و به درستی کار می کنند، ببینید آیا رقبای شما پیشرفت هایی برای محتوای مشابه دارند یا خیر.
در بالا یک اسکرین شات از سرچ کنسول سایت است که موقعیت رتبه بندی یکی از پست های قدیمی ما را نشان می دهد که در حال افت بود تا زمانی که محتوا را آپدیت کردم و دوباره رشد کرد و رتبه خوبی گرفت. بروزرسانی و آپدیت زمان زیادی از ما نمی گیرد و لازم نیست خیلی وقت و انرژی صرف کنیم ولی تاثیر آن به اندازه انتشار یک مقاله خوب برای سایت ماست.
برای تولید محتوای با ارزش و سئو شده، باید مهندسی محتوا انجام دهیم نه اینکه فقط یک محتوا بنویسیم و منتشر کنیم. برای تولید محتوا بایستی یک استراتژژژی بچینیم، ساختار آن را مشخص کنیم و بعد در مورد آن موضوع مطلب بنویسیم. البته باید در مورد آن موضوع به خوبی تحقیق و بررسی و البته کمی هم جاسوسی و نیم نگاهی به رقبای اصلی داشته باشیم، آنها را آنالیز کنیم و الگو بگیریم و بعد بنویسیم.
نکته مهم این است که بعد از انتشار محتوا نباید آن را رها کنیم. بعد از منتشر کردن محتوا هم احتیاج به فعالیت داریم. فعالیت های بعد از تولید و انتشار، به ماندگاری بیشتر محتوا و گرفتن رتبه خوب و بالا کمک می کند.
اگر بتوانید یک محتوای خوب و کامل بنویسید و آن را سئو کنید، چندین سال به شما خدمت می کند و باعث جذب مخاطبین جدید و افزایش ترافیک روی سایت شما خواهد شد.
بنابراین ارزش دارد که برای تولید یک محتوا زمان لازم صرف کنید و بعد آن را اصولی سئو کنید. برای سئو محتوا از چک لیست ما استفاده کنید که براساس تجربیات من در سایت های مختلف و انواع محتوا درست شده است و می تواند جوابگوی هر محتوایی باشد.
خلاصه این چک لیست در جدول زیر آورده ام که می توانید از آن استفاده لازم ببرید.