09176256031

الگوریتم پنگوئن گوگل و راهکار رهایی از جریمه آن

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم پنگوئن گوگل و راهکار رهایی از جریمه آن

الگوریتم پنگوئن گوگل

فهرست مطالب

هدف اصلی گوگل؛ نمایش نتیجه مرتبط و نزدیک به جستجوی کاربر است و برای اینکه نتایج سرچ ها با خواسته و هدف کاربران مطابقت داشته باشد، الگوریتم های گوگل بوجود آمدند و هر کدام از اینها وظیفه خاص خود را دارند.
مثل الگوریتم پاندا؛ که نقش آن در محتوای با کیفیت است و یا الگوریتم کبوتر که در سئو محلی یا لوکال سئو نقش دارد.
در این مقاله، یکی دیگر از الگوریتم های مهم گوگل را بررسی می کنیم، پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن هم که یکی از الگوریتم های مهم و تاثیر گذار است و نقش آن در کنترل لینک های اسپم و مبارزه با کارهای اسپم است.
برای آشنایی با تاریخچه این الگوریتم، چرا سایت ما را جریمه می کند؟ چطور از شر جرایم آن خلاص شویم؟ را در این مقاله از آژانس انجام سئو” به آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

چرا الگوریتم پنگوئن گوگل بوجود آمد؟

چند سال پیش وقتی موتورهای جستجو فعالیت خود را شروع کردند، موضوع محتوا یا یک نوشته را بر اساس کلمات کلیدی که در آن بکار رفته بود، تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب که هر صفحه ای که یک کلمه کلیدی در آن هر چه بیشتر نشان داده می‌شد، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه در مورد این کلمه کلیدی است و به آن مرتبط می باشد و به آن امتیاز بیشتری می داد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد.

استفاده ززیاد از کلمه کلیدی در محتوا
البته این روش اشتباه بود و خیلی کارآمد نبود و تولید کننده محتوا به راحتی با کپی پیست کردن کلمات و تکرار زیاد آن (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن و بی معنی می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند، حتی به هدف جستجو کاربر هم کاری نداشت و کانسپت کلمه کلیدی نیز مهم نبود و فقط تکرار بود و تکرار.
بعد از این، لینک‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی، اضافه شدند؛ در واقع همین عامل باعث شد که گوگل بازار موتورهای جستجو را در دهۀ ۹۰ را در دست بگیرد و یکه تاز میدان شود.

لَری پِیج، که از موسسین شرکت گوگل است، با ابداع PageRank باعث شد کیفیت رتبه بندی تغییر کند. این الگوریتم به گوگل اجازه می‌داد بر اساس تعداد بک لینک‌ها ، کیفیت وب‌سایت ها را اندازه‌گیری کند. این روش امتیاز دهی به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می‌شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.
روش PageRank فوق العاده تاثیرگذار بود، چون بر این اصل بنا شده بود که هر لینک که به یک صفحه از سایت شما داده شود، به عنوان یک رای تایید برای آن صفحه به شمار می‌آمد.
به طور مثال اگر صفحه‌ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی‌کرد.
در واقع این نظریه اینطور بیان می‌کرد که: وقتی که سایتی به وب‌سایت دیگری (غیر از وب‌سایت خودش) لینک می‌دهد، به این معنی است که آن صفحه را تایید کرده است و صفحه مذکور، مفید و منبع اطلاعات خوبی به شمار می آید. در غیر این‌صورت نباید به این صفحه لینک داده شود. همان‌طور که شما یک رستوران یا فست فود بد را به دوستان خود معرفی نمی‌کنید و فقط زمانی به آنها توصیه می کنید که از خدمات و غذای رستوران راضی و مطمئن باشید.
با این حال طولی نکشید که بعضی از متخصصان سئو روش‌های دور زدن قوانین گوگل و دستکاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی را پیدا کردند. گوگل هم بعد از پی بردن به ماجرا برای مبارزه با این سایت‌ها که قوانین را دور میزدند، فعالیت خود را آغاز کرد.
فیلتر گذاری‌های گوناگون و متنوع و ارائه کردن منظم آپدیت‌ها از روش‌های گوگل برای مقابله با وب سایت‌هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.

این دور زدن‌ها، گوگل را وادار کرد که برخی از فاکتورهای رتبه بندی و عوامل قرار گرفتن سایت‌ها در رتبه های بالاتر صفحه نتایج جستجو را تغییر دهد و روش استفاده از کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که با معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن، خود را برای مبارزه با سایت های اسپم گونه و تنبیه سایت‌هایی که اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل؛ فیلتر قوی برای جلوگیری از سایت هایی که می خواهند با روش های غیر طبیعی و اسپم، مانند لینک سازی های اسپم، تکرار کلمات کلیدی در یک صفحه، در نتایج جستجو تغییر ایجاد کنند و رتبه بالاتر بگیرند. یعنی پنگوئن سایت های اسپم را شناسایی و جریمه می کند.
این الگوریتم هنوز هم در حال فعالیت است و جزو الگوریتم های هسته اصلی گوگل است. پنگوئن در فواصل زمانی به سایت ها سر می زند و در صورتیکه نشانه هایی از لینک سازی اسپم و یا هر روش غیر طبیعی ببیند، با آن مقابله می کند.
قبل از انتشار الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک برای گوگل و امتیاز دادن به سایت ها، نقش مهمی داشت یعنی ربات ها و خزنده های گوگل، سایت هایی را امتیاز بیشتر می دادند که تعداد لینک بیشتر داشتند و به کیفیت محتوا توجه ای نداشتند و آن سایت را در رتبه بالا قرار می دادند.

الگوریتم پنگوئن
گوگل، پنگوئن را در سال 2012 معرفی کرد، این الگوریتم در دوره های مشخص شده فعالیت می کرد و یکی از مشکلات اساسی نسخه ابتدایی آن بود. یعنی اگر یک سایت توسط این الگوریتم جریمه می شد، تمام مواردی که باعث جریمه شده بود را برطرف و اصلاح می کرد، در همان موقع تغییری در وضعیت ایجاد نمی شد و باید صبر می کرد تا پنگوئن دوباره سایت را بررسی کند که این زمان ماه ها طول می کشید. اگر یک سایت پنالتی می شد، کلی زمان لازم بود تا دوباره به نتایج برگردد.
اما با آپدیت های انجام شده در این الگوریتم، امروزه همزمان با خزش ربات های گوگل در سایت ها، بطور مداوم در حال بروزرسانی هستند.

گوگل پنگوئن چطور کار می کند؟

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است در مقابل سایت هایی که قصد دارند بطور غیر قانونی و از طریق اسپم و سایر روش ها، در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند. این الگوریتم برای اولین بار در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و از آن پس در دوره های مشخصی فعالیت می کرد.

الگوریتم پنگوئن چطور کار می کند
به عبارت دیگر، الگوریتم پنگوئن تلاش می کند سایت هایی که اسپم گونه فعالیت میکنند را شناسایی و جریمه کند. اما سایت های جریمه شده وقتی حتی مواردی که باعث پنالتی شده را اصلاح می کردند، تغییری در وضعیت شان ایجاد نمی شد زیرا سایت های جریمه شده باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می ماندند و این کار نیز ممکن بود ماها به طول بیانجامد.

در بروز رسانی الگوریتم پنگوئن (پنگوئن نسخه 3.0) در 17 اکتبر سال 2014 اتفاق افتاد. یعنی تا این بروز رسانی هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده بود، نزدیک به دو سال، منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن بود تا بتواند از شر جریمه های گوگل رها شود!
به گفته گوگل این تاخیرات به خاطرات سپرده خواهند شد. با آخرین بروزرسانی هایی که در این الگوریتم انجام شده است، اکنون پنگوئن به صورت Real-Time فعالیت می کند. همانطور که الگوریتم جستجوی گوگل دائماً در حال Crawl و Index وب سایت ها است، الگوریتم پنگوئن نیز در همان لحظه، فاکتورهای موجود در وب سایت ها را بررسی می کند. طی این فرآیند منظم، سایت ها ممکن است جریمه شوند یا از جریمه رهایی پیدا کنند. بهتر است بگوئیم، در اینجا خبر بد و خبر خوب یکی هستند!
گوگل در وبلاگ خود نوشت:

با این تغییرات، داده های موجود در الگوریتم پنگوئن در لحظه تحلیل و به روز می شود. بنابراین تغییراتی که اعمال می گردد بسیار سریع تر از گذشته مشهود خواهد بود زیرا پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شود.

 

تاریخچه
پنگوئن
از ابتدا تا پایان

  1. 2012
  2. 2012
  3. 2012
  4. 2013
  5. 2013
  6. 2014
  7. 2016


  1. الگوریتم پنگوئن

    Apr, 2012
    شروع الگوریتم پنگوئن

    در 5 اردیبهشت سال 1391، یک بروز رسانی در الگوریتم های گوگل رخ داد که حدود 3% از نتایج جستجو به صورت مستقیم دستخوش تغییر شد. این الگوریتم پنگوئن نام گرفت و کار او مبارزه با لینک سازی اسپم بود.


  2. May, 2012
    اولین آپدیت پنگوئن نسخه 1.1

    در این تاریخ 5 خرداد 1391، اطلاعات الگوریتم پنگوئن به روز شد.


  3. Oct, 2012
    پنگوئن 1.2

    در 24 مهر 1391 این الگوریتم در کلیه زبان مشغول بکار شد.


  4. May, 2013
    پنگوئن نسخه 2.0

    در اول خرداد سال 1392، بروزرسانی در هسته اصلی الگوریتم پنگوئن رخ داد و 2.3% از نتایج تحت تاثیر قرار گرفت.

     


  5. May, 2013
    پنگوئن نسخه 2.1

    پنگوئن نسخه 2.1 در این تاریخ منتشر گردید. البته این بروز رسانی، تصحیح نسخه 2 بود.


  6. Oct, 2014
    پنگوئن نسخه 3

    نسخه 3 الگوریتم پنگوئن که در تاریخ 5 آبان سال 1393 منتشر شد، تغییر در بانک اطلاعاتی این الگوریتم بود.


  7. Sep, 2016
    پنگوئن نسخه 4

    پنگوئن 4 که در تاریخ 2 مهر 1395 ارائه شد به عنوان آخرین آپیت نام گرفت و پنگوئن جزو هسته اصلی الگوریتم ها شد.

تاریخچه آپدیت های الگوریتم پنگوئن

با ظهور الگوریتم پنگوئن در 24 آوریل 2012، شاهد تغییرات اساسی در نتایج صفحه جستجو شدیم. طبق آمار خود گوگل پنگوئن باعث تغییر در 3% از نتایج به صورت مستقیم شد. البته لازم به ذکر است که تغییرات در اثر الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم، تاثیرات در تغییر نتایج بیشتر هم شد.
در ماه مه سال 2013، یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به روز رسانی‌های این الگوریتم منتشر شد که 2.3 درصد از نتایج جستجو تحت تاثیر این بروز رسانی پنگوئن قرار گرفتند.
برای این الگوریتم مهم گوگل، به‌روز‌رسانی‌های با اهمیتی منتشر شد و تغییرات اساسی صورت گرفت که این تغییرات باعث بهبود عملکرد در آن شد. بسیاری از این بروز رسانی‌ها، حتی معرفی نشدند و تعدادی از آن‌ها نیز به طور رسمی توسط گوگل معرفی شدند. در ادامه، بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن و تغییرات آن که به صورت رسمی معرفی شدند، را بررسی و معرفی می کنیم.

اینفوگرافی تاریخچه آپدیت های الگوریتم پنگوئن

1- اولین بروز رسانی الگوریتم پنگوئن نسخه (1.1) – 25 می 2012

در اولین به‌روز‌رسانی پنگوئن، تغییری در هسته اصلی الگوریتم رخ نداد و اطلاعات این الگوریتم به روز شدند. بعد از این بروز رسانی و با انتشار پنگوئن 1.1 وب‌سایت‌هایی که خیلی زود لینک‌های اسپم خود را حذف کردند، شامل بخشش گوگل شدند. اما وبسایت‌هایی که در مرحله اول انتشار این الگوریتم تحت تاثیر قرار نگرفته بودند و جریمه هم نشده بودند، در این مرحله به دام افتادند.

2- دومین به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن نسخه (1.2) – 15 اکتبر 2012

در 15 اکتبر 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل، مجدد به روز شد و باعث تغییر نتایج جستجو در زبان‌های مختلف شد و کلیه زبان ها را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از این فقط سایت‌های انگلیسی زبان تحت تاثیر پنگوئن بودند و طعم آن را می‌چشیدند و از این تاریخ به بعد کلیه زبان های دنیا مورد بررسی این الگوریتم قرار گرفتند.

3- تغییرات پنگوئن (نسخه 2.0) – 22 مه 2013

با این آپدیت در 22 مه 2013، باز هم 2.3% از نتایج جستجوها تحت تاثیر قرار گرفتند و برخلاف به‌روز‌رسانی‌های قبلی، این آپدیت به تغییرات فنی در هسته اصلی این الگوریتم پرداخت و نحوه اثرگذاری در نتایج را تحت تاثیر قرار داد.
در این بروز رسانی پنگوئن از صفحه اصلی وبسایت‌ها و دسته های اصلی، پیش‌تر رفت و همه صفحات را برای پیدا کردن شواهد لینک‌سازی اسپم بررسی کرد.

4- نسخه 2.1 الگوریتم پنگوئن – 4 اکتبر 2013

بعد از شروع بکار نسخه جدید الگوریتم و برای تصحیح سریع نسخه 2 ، این بروز رسانی منتشر شد. زیرا بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 2.0 و بعد از مدتی کار، گوگل نیاز به تغییرات بیشتری در این الگوریتم را مشاهده کرد. این به روزرسانی نیز بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.

5- به‌روزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن (3.0) – 27 اکتبر 2014

با رونمایی از نسخه 3 الگوریتم پنگوئن، که از آن به عنوان تغییر بزرگ و گسترده یاد کردند، اما این بار نیز تنها تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد شد، اما تغییری در هسته این الگوریتم رخ نداد.
بعد از این آپدیت، گوگل سایت‌هایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدام کردند و لینک های اسپم خود را حذف کردند را مورد بخشش قرار داد و رتبه‌های آن‌ها را بازگرداند. اما بر اساس روال قبلی، وبسایت‌هایی که از روش های کلاه سیاه استفاده کرده بودند و از رادار گوگل گریخته بودند، در دام پنگوئن گرفتار شدند.

6- آخرین به‌روزرسانی رسمی، پنگوئن نسخه (4.0) – 23 سپتامبر 2016

2 سال از به‌روز‌رسانی نسخه 3 الگوریتم پنگوئن گذشته بود که پنگوئن 4.0 که آخرین نسخه این الگوریتم بود، ارائه شد. با انتشار این به‌روز‌رسانی، الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد. اما شاید فکر کنید: وقتی این الگوریتم به هسته اصلی یا همان اصل و اساس فعالیت گوگل، اضافه شده است، نحوه کار آن هم تغییر کرده است، اما جواب منفی است و اصلا اینطور نیست؛ در واقع با این اتفاق، نگاه گوگل به این الگوریتم تغییر کرد.

با این تغییراتی که در آخرین نسخه پنگوئن صورت گرفت، نگاه و نگرش گوگل به سایت‌های خطا کار و اسپمر تغییر پیدا کرد. یعنی از این‌جا به بعد گوگل در بیشتر موارد، لینک های بی کیفیت و کم اعتبار و یا لینک های بی اعتبار را بی اثر می‌کند و تا جای ممکن از مجازات این وبسایت‌ها خودداری می‌کند. یعنی اگر از بک لینک بی کیفیت استفاده کنید، هیچ تاثیری در سایت شما ندارد.
از سپتامبر 2016 به بعد، بطور رسمی آپدیتی برای الگوریتم پنگوئن اعلام نشده است زیرا با تغییرات اساسی در الگوریتم اصلی گوگل دیگر نیازی به آپدیت‌های مقطعی وجود ندارد و نتایج جستجو به صورت لحظه‌ای آنالیز و ارائه می‌شوند.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

وقتی استفاده از روش های سئو کلاه سیاه و لینک سازی های اسپم، زیاد شد، گوگل الگوریتم پنگوئن را رونمایی کرد.
Matt Cutts در جریان کنفرانس SMX سال 2012 در این مورد گفته بود:

“ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.”

اولین و مهم ترین هدف پنگوئن، کاهش تاثیرپذیری روش های کلاه سیاه است. پنگوئن با یادگیری و درک بهترِ نحوه دریافت لینک، توانست سایت‌هایی که لینک‌های طبیعی و معتبر دریافت کرده بودند را ارتقاء رتبه دهد و برعکس، وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند، را جریمه کرده و از رتبه‌های بالا به قعر نتایج بکشاند.

لینک سازی و خدمات بک لینک
در ابتدای شروع بکار پنگوئن، تمرکز آن فقط به لینک های دریافتی سایت ها بود و به هیچ عنوان توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت‌ها نداشت. اما با گذشت زمان و در ادامه لینک‌های خروجی از سایت و لینک سازی داخلی نیز توسط الگوریتم پنگوئن مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

پنگوئن روی چه چیزهایی حساس است؟

با این الگوریتم آشنا شدیم، اما سوال اساسی این است که:

پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

رعایت نکردن چه مواردی باعث جریمه شدن توسط این الگوریتم می شود؟
2 مورد اساسی برای این الگوریتم بسیار مهم است که عبارتند از:

  • لینک سازی اسپم
  •  تکرار کلمه کلیدی keyword stuffing

که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد هر کدام از این موارد که پنگوئن روی آن حساس است، می دهیم.

الگوریتم پنگوئن روی لینک سازی اسپم و کیورد استافینگ حساس است.

لینک سازی اسپم

درست است که وجود لینک در رتبه بندی و ارتقا آن اهمیت ویژه دارد اما گوگل همیشه تاکید دارد، باید لینک بگیرید نه لینک سازی کنید. لینک سازی (خارجی یا بک لینک) جزو کارهای سئو کلاه سیاه محسوب می شود و باید طوری لینک سازی کرد که از خودمان ردپا به جا نگذاریم.
مثال: فرض کنید که شما یک سایت دارید که کلا 10 صفحه‌ (برگه) دارد، هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد. اما ۵۰۰۰ بک لینک برای سایت ایجاد کرده‌اید. این حرکت، غیر متعارف است و عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. سوالی که پیش می آید که، چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین لینک بیلدینگ قوی دارد؟ گوگل هم به این سایت شک می کند.
اما، اگر وقتی شما یک سایت معتبر دارید و روی آن اصولی کار کنید، مثلاً محتوای خوب و مفید تولید کنید، صفحات متعدد و مورد نیاز را بسازید، از شبکه های اجتماعی سیگنال‌ دریافت کنید و لینک‌های متنی متعدد ایجاد کنید، آنگاه به دست آوردن ۵۰۰۰ بک لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. اگر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیت‌های بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.
بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما تنها یک مورد از فاکتورهایی است که گوگل برای رتبه بندی مورد بررسی قرار می‌دهد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد.
در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت‌های بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است به دنبال روش‌های لینک بیلدینگ پیشرفته برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت می‌کنید.

تکرار کلمه کلیدی 

مهم ترین و اصلی ترین هدف الگوریتم پنگوئن، بررسی سلامت لینک‌سازی سایت‌ها است اما یک وظیفه دیگر نیز دارد که از وظایف جانبی آن است و آن هم مبارزه با keyword stuffing یا تکرار زیاد کلمات کلیدی است. در گذشته و قبل از الگوریتم های پاندا و پنگوئن، بعضی از صاحبان سایت ها یا وبمستر ها، برای آن‌که جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنند، کلمه کلیدی هدف خود را در محتوا تکرار می کردند که گاهی متن محتوا بی معنی می شد.

الگوریتم جدید پنگوئن، روی صفحه تمرکز دارد نه کل سایت

الگوریتم پنگوئن تک تک صفحات موجود در سایت را بررسی می کند و به جای تاثیر بر روی رنک کلی سایت، صفحه حاوی اسپم را شناسایی می کند. الگوریتم جدید پنگوئن بسیار جزئی تر و دقیق تر عمل کند. اینکه الگوریتم پنگوئن گوگل بیش از پیش دقیق تر (Granular) شده است.
در گذشته، جریمه های الگوریتم پنگوئن بر روی کل سایت اعمال می شد. اما با پیشرفت آن، صفحات سایت مورد بررسی قرار می گیرند.
اما یک سوال مهم: آیا دقیق تر شدن الگوریتم پنگوئن گوگل به این معنی است که این الگوریتم صفحه محور شده است؟
پاسخ این سوال، هم بله است و هم خیر! اما چرا؟! چون اگر کل سایت عملکرد خوبی داشته باشد اما یکی از صفحات به صورت اسپم شناسایی شود، تاثیر منفی در رتبه بندی سایت خواهد داشت. با این حال به این معنی نیست که تمام وب سایت شما جریمه می شود.

آیا سایت من توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده؟

اگر الگوریتم پنگوئن متوجه شود که از بک لینک های اسپم استفاده می کنید، در آن کلمه کلیدی هدف، شما را جریمه می کند. یک مشخصه ویژه مجازات الگوریتم گوگل پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می‌کند. یعنی که صفحه ای که مجازات شده رتبه خود را از دست می دهد، این در حالی است که دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند.
اما شدت مجازات توسط الگوریتم پنگوئن، متغیر است. مثلا ممکن است یک سایت در اثر جریمه، اُفت چند پله‌ای رتبه داشته باشد و یک سایت دیگر ممکن است، از ایندکس خارج شدن صفحه، جریمه شود.
اما از کجا متوجه شویم که الگوریتم پنگوئن ما را جریمه و تنبیه کرده است؟
اگر توسط پنگوئن جریمه شده باشیم، متوجه تغییرات زیر خواهیم شد:

  • سایت‌ برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. برای مثال: صفحه سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتبۀ 4 گوگل به رتبۀ 256 تنزل پیدا می‌کند!
  • صفحه‌ای که شامل کلمه کلیدی است، از ایندکس خارج می گردد (de-indexed) در حالی که بقیه صفحات سایت در گوگل ایندکس شده باقی می‌ماند.
  • گاهی در سرچ کنسول سایت در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions” ، پیامی با متن “لینک سازی غیر طبیعی” دریافت کنید.

جریمه شدن توسط پنگوئن

ممکن است در بعضی موارد خاص، صفحه ای از سایت‌ که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرد به علت تنبیه توسط پنگوئن در رنکینگ قرار گرفته باشد. به عنوان مثال صفحه “تماس با ما” در سایت شما به جای “صفحۀ اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی حوزه کاری به شما نشان داده خواهد شد!

چطور از شر جریمه پنگوئن خلاص شویم؟

اگر توسط این الگوریتم جریمه شده باشیم، اولین سوال این است که:

چگونه جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را رفع کنیم؟

آیا باز گشت رتبه ها امکان پذیر است؟

گاهی ممکن است در برخی موارد بعد از اینکه وبمستر یا صاحب سایت، لینک های اسپم را از بین برد، اما باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشدند. زیرا احتمال اینکه عوامل دیگری پشت این قضیه باشد، هم وجود دارد. بطور مثال ممکن است:

  • ترافیک و رتبه‌ سایت به طور کل نامعتبر بوده و از طریق بک‌لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.
  • لینک‌های سابق حذف شده‌اند، اما لینک‌های طبیعی و با ارزش جایگزین نشده است.
  • هیچ بک‌لینک منفی و اشتباهی حذف نشده باشد یا ممکن است لینک‌های اسپم به میزان کافی حذف نشده باشند.
    مشکل به طور کلی از سمت لینک‌های اسپم نیست.

اما توجه داشته باشید زمانی که مورد بخشش گوگل قرار می گیرید و رتبه های شما توسط گوگل برگردانده می شود، نباید انتظار جایگاه سابق خود را داشته باشید. ممکن است قبلا به دلیل خرید و دریافت لینک‌های مشکوک رتبه های بسیار خوبی به دست آورده باشید و به همین دلیل حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبه‌های بالا را داشته باشید.
یکی از مشکلات برای صاحبین سایت‌ها، این بود که در برآوردِ ارزش لینک‌ها به مشکل خوردند و نمی توانستند لینک های خوب و بد را از هم تشخیص دهند و به همین علت هم مجبور بودند که تمام لینک‌های خود را بی‌اثر کنند. در نتیجه بسیاری از لینک‌های باارزش که در گرفتن رتبه ها موثر بودند نیز در این میان، حذف شدند.

اشتباهات رایج و باورهای غلط درباره الگوریتم پنگوئن

همیشه فرضیات و آزمایش‌های جدیدی در مورد سئو (از منابع غیر معتبر) مطرح می‌شود، باورهای غلط در سئو وجود دارد و افسانه های سئو و شایعات نیز ساخته می شوند. همین موضوع باعث شده تا اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم‌های گوگل نیز مطرح شود که لازم است آنها را بدانیم و آشنا شویم که در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن می‌پردازیم.

1- آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟

خیر اینطور نیست. اما اشتباه رایج که در مورد این الگوریتم وجود دارد، این است که خیلی از افراد به جای الگوریتم پنگوئن، از جریمه پنگوئن نام می برند اما پنگوئن یک جریمه نیست. پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

2- گوگل در صورت جریمه کردن سایت به شما اطلاع می‌دهد؟

اشتباه دوم و رایج دیگر که در مورد این الگوریتم وجود دارد؛ این است که گوگل، در صورتی که وبسایت شما را جریمه کند به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.
اما متاسفانه این مسئله درست نیست. تنها راه ارتباطی ما با گوگل، سرچ کنسول سایت است، و در آن هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد.

3- Disavow کردن لینک‌های مخرب تنها راه رهایی از جریمه است؟

با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب شما را بی‎اثر خواهد کرد، اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی است.
نسبتِ لینک‌های خوب و با کیفیت در مقابل لینک‌های مخرب و اسپم مهم است.

لینک های مخرب
بنابراین نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می‌کند.

4- رفع جریمه الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است؟

این موضوع کاملا اشتباه است. رهایی از جریمه پنگوئن، کمی زمان‌بر و دشوار است، ولی غیر ممکن نیست. اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کنید می‌توانید مورد بخشودگی الگوریتم پنگوئن قرار بگیرید. بهترین راه‌ برای بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب، دریافت لینک‌های طبیعی، مفید و معتبر است و همچنین Disavow کردن لینک های اسپم و مخرب در سرچ کنسول است.

کلام آخر و توصیه ها

همیشه بک لینک از دامنه های معتبر به سئو سایت کمک می کنند و جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل هم هستند، اما استفاده از بک لینک و کلمات کلیدی اسپم‌گونه، تاثیر مثبت بر روی سئو سایت ندارند. زمانی مزارع لینک و کپی کلمات کلیدی در یک صفحه، بر روی سئو تاثیر مثبت داشتند، اما این روند گوگل باعث شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوای مناسب، تعداد زیادی لینک داشته باشند و به رتبه های بالا برسند.

الگوریتم پنگوئن، روند لینک بیلدینگ را متحول کرد. اما من پیشنهاد می کنم که قبل از شروع فرآیند لینک سازی، اول محتوای سئو شده و  ارزشمند تولید کنید و تمام موارد الگوریتم E-E-A-T را نیز در آن رعایت کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول

یک پاسخ بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما مجاز به استفاده از این تگ های HTML می باشید: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>