شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
اگر شما مدیر یا صاحب کسب و کار و سایت هستید و یا متخصص سئو آن وبسایت، باید عملکرد صفحات سایت را بطور مداوم بررسی و مانیتور کنید. در این بررسی های روزانه، ممکن است متوجه شوید که یک صفحه شما افت پیدا کرده و یا از زمان انتشار، رشد نداشته و رتبه آن پایین مانده است. برای این علت می توان به دلایل زیر اشاره کرد:
اصل موضوع این است که ابتدا باید اصول اولیه بهینه سازی محتوا را بدانیم و با انتخاب درست کلمه کلیدی، صفحه را سئو کنیم. البته اگر سئو سایت اصولی باد، با رعایت یک سری از نکات علاوه بر جذب ترافیک ارگانیک، می توانیم از گوگل دیسکاور (Google Discover) هم ورودی بگیریم.
بهینه کردن محتوا، قسمتی از انجام خدمات سئو است ولی می توان گفت اولین و مهم ترین مرحله بهینه سازی سایت است و اگر سئو داخلی اصولی باشد، در ادامه خیلی بهتر سایت ما پیشرفت می کند.
برای آشنایی بیشتر با بهینه سازی و سئو محتوا، این پست وبلاگ از “آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” را مطالعه کنید.
از قدیم تا الان که سال 2024 است یکی از ارکان های اصلی سایت، محتواست و می توان گفت محتوا پادشاه است، درست اما نمی توان با انتشار محتوا در سایت انتظار رشد و رتبه بالا داشت، باید محتوا را بهینه سازی کنیم و نکات سئو را در آن رعایت کنیم تا رتبه خوبی در نتایج داشته باشد و بتواند مخاطب ارگانیک را به سایت ما برساند.
سئو در سال 2024 هم بر پایه محتوای ارزشمند است و براساس الگوریتم محتوای مفید هر روز به اهمیت آن بیشتر پی می بریم و به همین دلیل هم سئو محتوا یکی از مهم ترین قسمت های سئو است.
بهینه سازی محتوا، در 7 مرحله انجام می گیرد که در ادمه این مراحل را توضیح کامل می دهیم.
اولین قدم برای شروع بهینه سازی و قبل از شروع تحقیق کلمه کلیدی، باید کلمه کلیدی اولیه و هدف را پیدا کنیم. هر صاحب بیزینسی بطور قطع ایده از موضوع کلی سایت خود دارد، پس بنابراین انتخاب کلمه کلیدی هدف یا کلمه بذر (Seed Keyword) کار آسانی خواهد بود.
به عنوان مثال؛ ماموریت این مقاله این است که به مخاطب بگوید چطور محتوا را برای سئو بهتر بهینه کنیم، بنابراین سئو محتوا یا بهینه سازی محتوا کلمه کلیدی اصلی این مقاله است.
کلمه کلیدی دانه (Seed Keyword)، معمولاً یک کلمه کلیدی کوتاه است که از 1 تا 3 کلمه تشکیل شده است و موضوع را تا حد امکان، به طور خلاصه توصیف می کند.
بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی بذر یا دانه، شما باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. پیشنهاد ما برای این کار استفاده از ابزارهایی مانند، کیوردچی، Keywordtool، است.
بعد از این مرحله، از خود گوگل برای تکمیل تحقیق خود استفاده می کنیم. زمانی که یک کلمه را جستجو می کنیم، بطور خودکار یک سری کلمات را گوگل پیشنهاد می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین از که در پایین صفحه جستجو هستند، منبع بسیار خوبی برای تکمیل تحقیق کلمه کلیدی است.
وقتی تخقیق ما تمام شد، یک جدول کامل از کلمات کلیدی داریم، اما ما نمی توانیم از همه این کلمات استفاده کنیم و ممکن است بنابراین، در این مرحله باید با حساسیت زیاد موارد زیر را انجام دهیم:
کلمات کلیدی در چهار دسته تقسیم بندی می شوند:
شما نمی توانید از کلمه کلیدی اطلاعاتی در یک محتوای تجاری استفاده کنید و اگر این اشتباه رخ دهد، هرگز رتبه خوبی نخواهید گرفت.
در این مرحله می توانید به طور تقریبی، تخمین بزنید که آیا پتانسیل ترافیک خوبی دارد؟ توصیه من به شما این است که کلماتی که برای این صفحه خاص مناسب هستند گروه بندی کنید و بر اسا معیار های زیر بررسی نمایید:
علاوه بر این موارد، باید تخمین بزنید که رتبه بندی برای این کلمات کلیدی چقدر برای شما سخت خواهد بود و سختی کلمه را در نظر بگیرید.
[wpdatatable id=17]
بعد از آماده شدن لیست کلمات کلیدی، شاید شما بخواهید شروع به نوشتن محتوا و انتشار آنها کنید، اما نه، هنوز زود است! دست نگه دارید!
برای اینکه محتوای شما رتبه خوبی بگیرد، باید چند معیار را برای آن در نظر بگیرید. بهترین راه این است که رتبه های اول در کلمه کلیدی خود را کامل تجزیه و تحلیل کنید و بعد شروع به کار نمایید.
اولین کار، شناسایی رقبای اصلی شما در صفحه نتایج جستجو SERP است. برای هر کلمه کلیدی خود رقبا را لیست کرده و آنها را کامل بررسی و آنالیز کنید.
ابتدا رقبای اصلی خودتان را شناسایی کنید، منظور از رقبای اصلی، سایتی است که دقیقا مشابه محصول یا خدمات دارد و نه سایت های کلی مثل دیجی کالا، سپس 10 تا نتیجه اول را شناسایی و کلمات آنها را نیز استخراج کنید.
بعد از بررسی و آنالیز رقبا و لیست کردن کلمات کلیدی، اکنون باید نوع محتوای مورد نیاز را تشخیص دهید تا بتوانید رتبه بالا بگیرید. هر کلمه کلیدی را با رقبا چک کنید و ببینید برای هر کدام چه نوع صفحه ای در نظر گرفته اند.
اکنون باید نوع محتوای مورد نیاز برای رتبه بندی بالا را تعریف کنید. لیست رقبای خود را مرور کنید، روی هر URL کلیک کنید و بررسی کنید که این صفحات چه نوع هستند:
یکی دیگر از موارد مهم این است که نباید در سایت صفحات یتیم یا orphan page و یا صفحه بن بست داشته باشیم.
از لیست رقبا، سایت هایی که صفحه متفاوت از بقیه (اکثریت) انتخاب کرده اند، جدا کنید. در مرحله بعد ببینی که رقبا چطور برای این کلمات محتوا تولید کرده اند. شما هم باید ساختاری مشابه با آن در محتوای خود خلق کنید.
براساس ایده هایی که از رقبا گرفته اید، ساختار محتوای خود را بچینید و سپس شروع به نوشتن محتوای خود کنید، سعی کنید زیر عنوان ها را ابتدا مشخص کنید و برای هرکدام، مطلب بنویسید.
در اینجا تمام نکات و ترفندهای بهینه سازی استاندارد محتوا را ذکر می کنیم که باید آنها را رعایت کنید:
البته این موارد همه کارهای بهینه سازی نیست، به یاد داشته باشید یک محتوای عالی، فقط استفاده از کلمه کلیدی در آن نیست، اعتبار صفحه، خوانایی آن، لینک های آن و اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی نیز بسیار مهم هستند و به ارتقا رتبه کمک می کنند.
فراموش نکنیم که کیفیت محتوا مهمترین نیاز گوگل برای رتبه بندی صفحات شماست و براساس EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار، اعتماد) آن را می سنجد و در اینجا نقش اصلی را دارد. در ادامه چند توصیه مهم برای ارتقا و ارسال سیگنال EEAT مناسب (الگوریتم E-A-T ) به گوگل می آوریم:
توجه: استفاده از کلمات کلیدی در انکر تکست؛ یک سیگنال مثبت است،
با این حال، هنگامی که لینک سازی داخلی انجام می دهید، از انکر تکست های متنوع استفاده کنید زیرا ممکن است کمی اسپم به نظر بیایید.
اولین و مهم ترین نکته ای که در تولید محتوا باید در نظر داشته باشید، این است که شما محتوا را برای کاربر تولید می کنید، آنها مخاطبین شما هستند و نه ربات، پس باید مطمئن شوید که مردم پیام و منظور شما را از این محتوا درک خواهند کرد.
در ادامه چند نکته مهم برای افزایش خوانایی محتوا را ذکر می کنیم، با ما در ادامه همراه باشید:
توجه: شما همچنین باید تصاویر و ویدیوهای خود را برای سئو بهینه کنید: متنها و زیرنویسها را برای دسترسی بهتر اضافه کنید.
اگر هدف کلمه کلیدی شما، تجاری و معاملاتی است، 100٪ ارزش آن را دارد که محتوای خود را برای تبدیل، بهینه کنید. اما به این معنی نیست که اگر یک پست اطلاعاتی می نویسید، نباید از تکنیک های CRO استفاده کنید.
در واقع، هر کاری که تا الان روی محتوای خود انجام دادهاید (ساختار مناسب و قالببندی متن) به شما در بهینهسازی برای تبدیل (CRO)، کمک کرده است. با این حال، برای تبدیل بهتر می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
و در نهایت، بیایید به این فکر کنیم که چگونه می توانیم محتوای خود را ویروسی و همه گیر (وایرال Viral) کنیم؟ اگر از من بپرسید چه چیزهایی باعث ایجاد لینک طبیعی و اشتراکگذاری در شبکه های اجتماعی میشوند، پاسخ میدهم:
خوب هر چیزی که در این مقاله یاد گرفتیم را مرور می کنیم و ببینیم سئو محتوا چه مراحلی دارد:
– برای شروع سئو محتوا، کلمه کلیدی دانه (Seed Keyword) را مشخص می کنیم.
– تحقیق کلمه کلیدی را با ابزار و صفحه نتایج جستجو گوگل انجام می دهیم.
– رقبای اصلی خود را مشخص می کنیم و آنها را بررسی و تحلیل می کنیم.
– براساس تحلیل رقبا، نوع صفحه، تعداد و ساختار محتوا را می چینیم.
– محتوای خود را می نویسیم و نکات سئو را در آن پیاده سازی می کنیم.
– موارد مربوط به EEAT را رعایت می کنیم.
– متن خود را از نظر نکات دستوری و نگارشی کنترل و بازخوانی میکنیم.
– نکات مهم را برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری را رعایت می کنیم.
– مخاطبین را تشویق می کنیم محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
البته در زمان تولید و انتشار محتوا و سئو کردن آن، می توانیم از چک لیست سئو محتوا استفاده کنیم. این چک لیست حاصل تجربیات من در سایت های مختلف است و کارایی لازم را دارد. برای تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوا می توانید از هوش مصنوعی هم کمک بگیریم. Google Gemini که هوش مصنوعی گوگل است در این زمینه می تواند کمک کند.
انتشار محتوا به تنهایی،نمی تواند کمکی به افزایش رتبه سایت ما کند و باید این محتوا برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود تا با رتبه گرفتن در نتایج به کاربران نمایش داده شود.
سپس باید با ترفندها، کاربر را به مشتری تبدیل کنیم (CRO) تا بتوانیم فروش سایت را بالا ببریم. اعتبار صفحه و اشتراک آن توسط کاربران از موارد اصلی بعدی است که باید رعایت کنیم.
بنابراین فقط تولید محتوا مهم نیست، دیده شدن و پخش آن مهم تر از انتشار آن است. در این مقاله ما 7 مرحله برای سئو محتوا بیان کردیم تا بتوانیم رتبه بگیریم.
اگر شما هم تجربه متفاوتی از این موضوع دارید حتما در کامنت های همین پست با ما در میان بگذارید.