شما میتوانید در اینجا متن دلخواه خود را درج نمایید.
تمام کارهایی که در سئو انجام میدهیم برای رساندن سایت به صفحه اول گوگل است تا صفحات سایت ما در بالای صفحه نتایج جستجو یا (SERP) گوگل به کاربران نمایش داده شود. رسیدن به صفحه اول نتایج، دستاورد بزرگی است و به در برندینگ و افزایش فروش کمک می کند.
اما همانطور که میدانید فرایند انجام سئو سایت زمانبر است و باید کلی وقت، انرژی و هزینه صرف کنیم تا به نتیجه مطلوب خود برسیم و سایت را به صفحه اول گوگل برسانیم.
اما امروز در این مقاله نمی خواهیم در مورد نحوه انجام دادن سئو صحبت کنیم، بلکه می خواهیم چند راه عالی رساندن سایت به صفحه اول گوگل و کارهایی که به ما کمک می کند در کم ترین زمان ممکن به رتبه های برتر برسیم را معرفی کنیم.
من تمام این کارها را در سایت های مختلف انجام دادم و نتیجه های خوب هم گرفتم و به همین دلیل می خواهم آنها را به شما هم معرفی نماییم تا بتوانید استفاده کرده و به رتبه های عالی برسید.
اگر شما هم دوست دارید خیلی زود به نتیجه برسید، این مقاله برای شما مناسب است با “آژانس دیجیتال مارکتینگ انجام سئو” همراه باشید تا تمام این راهها را با هم بررسی کنیم و از تجربیات هم استفاده کنیم. برای دیدن ترفندهای سئو آماده اید؟!
وقتی می خواهید یک سایت را بهینه کنیم، باید تمام قسمت های آن را در نظر بگیریم و طبق چک لیست سئو تمام کارها را برای بهینه سازی انجام دهیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. البته لازم به ذکر است که برای رساندن سایت به صفحه اول گوگل و گرفتن نتایج خوب، زمان لازم است و نمی توان انتظار داشت با جادو یا ترفند و یا فشار دادن دکمه، سایت به رتبه بالا برسد. انجام خدمات سئو حرفه ای، باید براساس استراتژی و پیوسته صورت پذیرد.
اما گاهی برخی از کلمات کلیدی در صفحه دوم گیر کرده اند و ما باید راهکارهایی برای افزایش رتبه و رساندن آنها و سایت به صفحه اول گوگل، پیدا کنیم. در ادامه کارهایی که کمک می کند زودتر این اتفاق برای سایت بیفتد را معرفی می کنیم و در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم. این کارها عبارتند از:
در ادامه تمام این موارد و راههای که باعث افزایش رتبه می شوند توضیح می دهم با من همراه باشید.
یکی از کم زحمت ترین راه ها، پیدا کردن و بهبود صفحات ضعیف در سایت است. اگر در سایت خود صفحه ای با عملکرد ضعیف دارید، ابتدا باید آنها را تقویت و بهینه کنید.
شرط می بندم می توانید چند صفحه را پیدا کنید که در نتایج جستجو (SERP) در صفحات 2 به بعد هستند یعنی رتبه آنها از 12 بیشتر باشد. اگر سایت شما تعداد زیادی صفحه دارد و بزرگ است، از این نمونه تعداد زیادی وجود دارد.
معمولاً این نوع صفحات، محتوای خوب و کاملاً مناسبی دارند اما چیزی در آن کم است و به همین دلیل است که موفق نمی شوند و رتبه خوب نمی گیرند.
مهم ترین وظیفه شما این است که بفهمید این صفحات چه کمبودهایی دارند و بعد نسبت به رفع عیب بپردازید و محتوا را متناسب با آن بهبود ببخشید. مهم ترین کارهایی که برای این نوع صفحات باید انجام دهید عبارتند از:
در ادامه هر کدام از این کارها را توضیح می دهیم تا با انجام آنها بتوانید نتیجه های خوب بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید.
ابتدا بیایید بفهمیم چه صفحاتی در حال حاضر کمی پایین تر از آنچه شما انتظار دارید، هستند و رتبه خوبی ندارند.
میتوانید از «سرچ کنسول» سایت خودتان استفاده کنید تا بفهمید چه صفحات و پرسشهایی نزدیک به بالاترین رتبه هستند و به کمی کمک نیاز دارند. برای انجام این کار،در سرچ کنسول به گزارش نتایج جستجو بروید.
اگر اندازه سایت شما متوسط یا بزرگ است، به احتمال زیاد ده ها و شاید هم صدها صفحه از این نوع با عملکرد ضعیف وجود داشته باشد. بنابراین، ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام صفحه را انتخاب و آن را بهینه کنید.
البته ابتدا باید صفحاتی که شانس موفقیت بیشتری دارند و از نظر سئو و همچنین از نظر بیزینسی بهتر هستند، در اولویت قرار دهید.
به این ترتیب، اگر مجبور هستید بین بهینهسازی صفحات پولساز یا Mony Page ( که معمولاً کلمات کلیدی تجاری و معاملاتی را هدف قرار میدهند) و صفحات اطلاعاتی یکی را انتخاب کنید، بطور قطع انتخابتان باید صفحات پول ساز باشد و روی بهینهسازی صفحه اول تمرکز کنید زیرا برای کسب و کار شما سود بیشتری خواهد داشت.
با این حال، اگر همه صفحات شما برای یک هدف بهینه شده اند، تعداد جستجو را معیار قرار دهید. بهینه سازی صفحاتی که کلمات کلیدی آنها حجم جستجوی بیشتر و جذاب تری دارند، انتخاب اول شما باشند.
برای این کار شما نباید کورکورانه صفحات را انتخاب و یک کپی را بهینه کنید و امیدوار باشید که موفق شود و سریع رتبه بگیرد. شما باید دقیقا بدانید که چه چیزی هایی را بهبود دهید. برای این کار، بررسی کنید که آیا بین رتبهبندی و سیگنالهای رتبهبندی همبستگی وجود دارد یا خیر.
بعد، روی هر URL که در 5 موقعیت بالا و رتبه های اول تا پنجم صفحه نتایج جستجو هستند، کلیک کنید و محتوای آنها را ببینید و تحلیل کنید، به همه موارد و حتی جزئیات کوچک هم توجه کنید، به ساختار، زاویه روایت موضوع، تعداد کلمات، موارد کمک بصری و غیره. این موارد کمک بزرگی به افزایش رتبه خواهند کرد و شما نیز باید به انجام کارهای مشابه فکر کنید و از این نوع محتوا به صفحات خود اضافه کنید.
هنگام بهینه کردن صفحه و انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که محتوای شما جامع نیست و فاقد عمق لازم است و یا تعداد کلمات آن کمتر از رقبای شماست. در این صورت باید محتوای خود را بیشتر گسترش دهید، به جزئیات بپردازید و سعی کنید محتوا از هر نظر کامل تر شود.
در نتیجه و با چنین تحلیلی، متوجه خواهید شد که چطور محتوا را باید بهبود دهید و حوزه های بهبود شما کجاست. برای اینکار ممکن است تصمیم بگیرید کلمات کلیدی بیشتری به محتوای خود اضافه کنید، کیفیت محتوا را بهتر و آن را بهبود بخشید، متون ALT (متن جایگزین تصاویر) و مرتبط به تصاویری که فاقد متن جایگزین هستند، اضافه کنید و یا برای آن صفحه و کلمه کلیدی بک لینک بیشتری دریافت کنید.
البته می توانیم از انواع بک لینک ها استفاده کرد ولی نکته مهم موثر بودن آنهاست. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد بک لینک داشته باشید، مقاله ” جدیدترین لیست بک لینک رایگان قوی، موثر 2024 “ را بخوانید.
باید سایت را از نظر فنی و تکنیکال، کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ مشکلی در سئوی فنی صفحه وجود ندارد، زیرا ممکن است به نحوی در رتبه بندی صفحه شما موثر باشد و به آن آسیب برساند. برای بررسی تکنیکال سایت می توانید از: اسکریمینگ فراگ (screaming frog)، Website Auditor و یا Ahref، استفاده کنید.
بعد از اینکه کارهای که گفته شد انجام دادید و صفحه بهینه سازی شد، پیگیر نتیجه باشید. کارهایی که انجام دادید را بررسی و تحلیل کنید و ببینید چه تاثیری در رشد صفحه داشته و بعد ادامه دهید. رتبه کلمات خود را پیگیری کنید و کاهش و یا افزایش آنها را مانیتور کنید تا ببینید که این کارها چه تاثیری در رشد سایت شما داشته و بعد بتوانید استراتژی ادامه کار خود را بچینید.
گاهی ممکن است با وجود اینکه ما صفحه را کاملا بهینه کرده باشیم ولی رتبه خوبی نمی گیرد و از آنچه که انتظار داشتیم، رتبه پایین تر گرفته است، دلیل این موضوع می تواند همخواری یا کنیبال (cannibalization) کلمات کلیدی باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که دو صفحه برای یک کلمه کلیدی/کلمات کلیدی بهینه و رتبه بندی می شوند و در اصل با یکدیگر رقابت می کنند و این موضوع باعث می شود که رتبه آن صفحه پایین بیاید و نتواند رشد کند.
بنابراین اولین هدف ما باید این باشد که مسائل مربوط به کنیبال (cannibalization) یا همخواری کلمات کلیدی را پیدا کرده و در اسرع وقت آنها را برطرف کنیم. برای رفع cannibalization، کارهای زیر را انجام دهید:
در ادامه مراحل هر کدام از این کارها را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.
متأسفانه، تشخیص همخواری کلمات کلیدی (cannibalization) کار چندان آسانی نیست و کمی تخصص و تحلیل لازم است. اما می توانید با کمک از ابزارها و سرچ کنسول آنها را پیدا کنید. با Rank Tracker، اسکریمینگ فراگ امکان پیدا کردن کنیبال وجود دارد.
اگر چندین صفحه با یک کلمه کلیدی در سایت وجود داشته باشد و رتبه گرفته باشند، کنیبال رخ داده است و باید آن را برطرف نمایید.
اگر متوجه همخواری کلمات کلیدی شدید و آنها را پیدا کردید، ابتدا باید به این فکر کنید که قرار است با این صفحات چه کاری انجام دهید و چطور این مشکل را برطرف نمایید. در بیشتر موارد، شما سه گزینه دارید:
هر کدام از این راهها را که انتخاب کردید، مراقب رتبه های خود باشید و طوری عمل کنید که رتبه فعلی شما به خطر نیفتد.
یکی از موارد مهم که در انجام سئو سایت باید در نظر بگیرید، سختی کلمه کلیدی است. هر چه سختی یک کلمه بیشتر باشد، رتبه گرفتن در آن دشوارتر است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید ساده ترین کلمات کلیدی را که می توانید پیدا کنید و آنها را انتخاب کنید.
واقعیت این است که برای هر وب سایت، کلمات کلیدی خاصی وجود دارد که رتبه گرفتن در آنها ساده تر است. البته به شرط اینکه محتوای با کیفیت برای آنها تولید کنید.
برای محاسبه پایه دشواری کلمه کلیدی خود، ابتدا باید تمام کلمات کلیدی را که می خواهید به صفحه اول گوگل برسند و رتبه بگیرند، تجزیه و تحلیل کنید. البته به شرط آنکه این کلمات جستجو داشته باشند و بتوانید با بهینه سازی آنها ترافیک جذب نمایید.
برای تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن کلمات مناسب می توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید، گوگل جمینی؛ هوش مصنوعی گوگل بهترین انتخاب است. شما می توانید تحقیق کلمه کلیدی را با Google Gemini انجام داده و کلمات با سختی کم را پیدا کنید.
با شناسایی و تمرکز بر روی روندهای رو به رشد در جستجو کاربران در مراحل اولیه و پیدا کردن ترند های روز، شما این فرصت را دارید تا قبل از اینکه رقبای شما به آن وارد شوند و فرصتی برای انجام این کار داشته باشند، اطلاعات مرتبط و ارزشمندی را در اختیار کاربران قرار دهید و محتوای مفیدی درباره آن تولید کنید. شما با این روش می توانید برای کلمه کلیدی خاص رتبه بالایی در صفحه نتایج بدست آورید و در نتیجه باعث افزایش دیده شدن، ترافیک ارگانیک در سایت و تعامل بیشتر خواهد شد.
وقتی شما یکی از اولین نفراتی باشید که موضوعی را پوشش داده و به آن پرداخته، می توانید خود را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد و معتبر معرفی کنید. به این ترتیب، نسبت به رقبای خود که ممکن است به زمان بیشتر نیاز داشته باشند تا به ترندها برسند و در مورد این موضوع خاص محتوا تولید کنند، برتری پیدا می کنید.
بطور مثال در چند ماه گذشته و زمانیکه ChatGPT سر و صدا کرد، کسانی که اولین بار این موضوع را پوشش دادند توانستند ترافیک بالایی بگیرند.
و به این ترتیب می توانید صفحات خود را نیز در کانون توجه قرار دهید و ترافیک خود را افزایش دهید.
برای اینکه بتوانید در یک موضوع اولین نفر باشید، کارهای زیر را انجام دهید:
در زمینه کاری خودتان تمام اخبار، کانال ها و مسائلی که بین مردم مطرح می شود را رصد کنید. بنابراین بازدید منظم از پلتفرم های زیر باید به روال روزمره شما تبدیل شود:
در وبلاگها و سایت هایی که جمعآوری اخبار مختلف انجام می دهند، مشترک شوید. به عنوان مثال، بیشتر سئوکاران در ژورنال موتورهای جستجو، بری شوارتز و جان مولر مشترک هستند.
کاری که ارزش انجام آن را نیز دارد بررسی موضوعات در Google Trends است . این یک ابزار عالی برای پیدا کردن موضوعاتی که در حال افزایش در هر جایگاهی است.
کار با Google Trends بسیار راحت و آسان است. به بخش کاوش بروید ، یکی از جستجوهای اولیه خود را تایپ کنید، مکان و محدوده زمانی خود را مشخص کنید. از آنجایی که باید روندهای فعلی را ببینید، حداقل محدوده زمانی یک ماه را انتخاب کنید .
ابتدا نمودار علاقه در طول زمان را خواهید دید که برای تخمین سریع محبوبیت یک عبارت، مفید است:
در پایین نمودار، دو بخش را خواهید دید که عبارتند از:
که در آن می توانید روند رو به افزایش جستجوها را پیدا کنید و ببینید. موضوعات مهم و دسته اول را بهعنوان Breakout علامتگذاری شدهاند که سعی کنید در اسرع وقت به بررسی و پوشش آنها فکر کنید.
وقتی که موضوع را پیدا و مشخص کردید، محتوا را با کیفیت و کامل تولید نمایید و آن را با جزئیات کامل پوشش داده و سعی کنید به تمام زوایای آن بپردازید. با این حال، فریب عدم رقابت آن موضوع را نخورید و فکر کنید که می توانید هر چه دوست دارید و می خواهید بنویسید و رتبه بگیرید، بلکه باید یک محتوای دقیق و مورد اعتماد باشد.
ارائه اطلاعات مفید، واقعی و جامع ضروری است. نوشتن در مورد یک موضوع مرسوم نباید به خودی خود، هدف شما باشد. بلکه هدف شما باید ارائه ارزش به مخاطب تان باشد و این به نوبه خود مستلزم بررسی کامل و تحقیق است.
وقتی برای موضوع تازه می خواهید بنویسید، شما منابع زیادی نخواهید داشت تا بتوانید الگو بگیرید و محتوای خود را بر اساس آن قرار دهید. شما یک پیشگام خواهید بود، بنابراین مطمئن شوید که حقایق را بیان می کنید.
SERP یا همان صفحه نتایج جستجوی گوگل فراتر از نتایج ارگانیک سنتی و نشان دادن یک سری سایت است، ویژگی های زیادی را در بر می گیرد که می توان آنها را به دست آورد. این ویژگی ها شامل People also Ask، Local Pack، Top Stories و Featured Snippet هستند.
البته مهم است که بگویم هیچ دکمه جادویی یا پولی وجود ندارد تا بتواند صفحه شما را به ویژگی SERP تبدیل کند. اما تکنیک هایی وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس خود امتحان کنید. برای اینکار باید:
ویژگی های SERP را که در حال حاضر دارید ارزیابی کنید، ویژگی های رقبای خود را برای شناسایی الگوها بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. ردیابی ویژگیهای صفحه نتایج جستجو (SERP) تجزیه و تحلیل ویژگیهای رقبا به شما در شناسایی الگوها و تکنیکهای موفق، کمک میکند. با این بینش ها می توانید محتوای خود را بهینه کنید و شانس خود را برای حضور در این موقعیت های برجسته افزایش دهید.
در اینجا باید به فرمت، ساختار و محتوای صفحه نمایش داده شده در ویژگی های SERP توجه کنید. به عنوان مثال، اگر یک قطعه برجسته دارید، نوع اطلاعاتی که شامل آن است و ارتباط آن با محتوای صفحه را مشاهده کنید. این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا بفهمید برای دریافت ویژگی SERP چه چیزی لازم است.
بسته به یافته های شما و نوع ویژگی SERP، باید تصمیم بگیرید که چگونه محتوای خود را بهینه کنید.
قبل از به اشتراک گذاشتن چند نمونه ویژگی خاص، اجازه دهید به سرعت چند نکته اثبات شده را فهرست کنم که می تواند به شما در ورود به ویژگی های SERP کمک کند. تنها دو مورد از آنها وجود دارد:
پوشش عمیق یک موضوع و استفاده از داده های ساختاریافته به Google کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند و بنابراین به طور بالقوه آن را به ویژگی های مرتبط ارتقا می دهد.
حالا بیایید روی نکات خاص تر تمرکز کنیم.
اگر می بینید که یک کلمه کلیدی هدف شما در صفحه نتایج رتبه دارد و می خواهید از ویژگی های SERP استفاده کنید، از موارد زیر استفاده نمایید:
اگر کسب و کار محلی دارید و برای بیزینس خودتان محل کار، دفتر و یا مغازه دارید، ورود به بسته های محلی و لوکال سئو اهمیت دارد. برای بهتر شدن سئو محلی، کارهای زیر را انجام دهید:
اگر سایت خبری داریدو یا می خواهید اخبار تان در دیسکاور یا Google’s Top Stories نمایش داده شود، کارهای زیر را انجام دهید:
درست که این روش ارتباط خاصی با سئو ندارد، اما اجرای یک کمپین تبلیغاتی خوب قطعا به ما کمک می کند تا به رتبه های بالای گوگل برسیم. ما می توانیم نتیجه سریع را ببینیم، البته جادویی در اینجا نیز وجود ندارد و نباید انتظار زیاد و بی منطقی داشته باشیم. به محض پایان کمپین (به انتخاب شما یا به دلایل تمام شدن بودجه)، صفحه سایت ما از بالای گوگل ناپدید خواهد شد و به جای قبلی خود برمی گردد یعنی به رتبه که به طور ارگانیک داشته باز خواهد گشت.
به علاوه، برخی از تحقیقات میگویند که CTR تبلیغات با CTR آخرین موقعیتهای ارگانیک مقایسه میشود. بنابراین، من توصیه می کنم تبلیغات جستجو را به عنوان یک چیز کمکی در نظر بگیرید. (البته برای یک پلن کمکی نه استراتژی دراز مدت)
همه شما تبلیغات گوگل ادز (Google ADS) را می شناسید. تبلیغ ادز معمولا در بالای SERP ظاهر می شوند و مانند یک سایت عادی ولی با برچسب آگهی یا Sponsored نشان داده می شود.
در ظاهر همه چیز بسیار ساده به نظر می رسد. شما یک کلمه کلیدی را انتخاب می کنید و تبلیغ را میخرید و تمام، شما در صدر نتایج گوگل هستید. اما در واقع فقط پرداخت پول به گوگل کافی نیست.
تبلیغات گوگل ادز از طریق مزایده تبلیغاتی اجرا می شود که کیفیت صفحه فرود، UX سایت و حتی موقعیت مکانی کاربر در آن دخیل است.
برای تنظیم و اجرای گوگل ادز باید کارهای زیر را انجام دهید:
1. ابتدا باید یک حساب Google Ads راه اندازی کنید و در آن یک کمپین تبلیغاتی جدید ایجاد کنید. در این مرحله شما برای کمپین خود یک نام انتخاب می کنید و مکان و هدف زبانی را برای دستیابی به مخاطب مورد نظر خود تعیین می کنید.
2. استراتژی مناقصه، بودجه روزانه و تاریخ شروع و پایان کمپین خود را انتخاب کنید.
3. در کمپین خود، گروه های تبلیغاتی را بر اساس ارتباط کلمات کلیدی ایجاد کنید.
4. متن تبلیغاتی جذاب و متقاعد کننده ای باید بنویسید که شامل کلمات کلیدی مرتبط نیز باشد. اطمینان حاصل کنید که نسخه تبلیغاتی شما با هدف جستجوی مخاطبان هدف شما مطابقت دارد.
5. سپس URL صفحه فرود را مشخص کنید تا کاربران با کلیک روی تبلیغات شما به آن هدایت شوند. دقت کنید که لندینگ پیج شما اطلاعاتی که در آگهی گفته شده را پوشش دهد و مرتبط با آن باشد و بتواند کاربران را تبدیل به خریدار کند.
بعد از این مراحل، کمپین شما برای شروع آماده است و می توانید آن را پخش کنید.
اگر می خواهید سایت شما رتبه خوبی داشته باشد و به صفحه اول نتایج جستجو برسد تا حداکثر سود را به همراه داشته باشد، مهم است که روی تمام جنبه های سئو کار کنید و تمرکز را روی یک کار نگذارید.
مثلا دقت کنید که برای کلمات کلیدی که خودتان در حال حاضر رتبه دارید و از SERP ورودی دارید، تبلیغ انجام ندهید، زیرا وقتی خودتانن رتبه دارید و مخاطب جذب می کنید دیگر احتیاج به پرداخت پول اضافی نیست.
به خاطر داشته باشید که فقط با داشتن چند صفحه که رتبه خوبی دارند، نمی توانید انتظار فروش بالا داشته باشید و تصور اینکه ورودی زیادی خواهید داشت، اشتباه است. باید در بسیاری از کلمات به خصوص کلمات Money Page رتبه بگیرید. بطور مثال اگر سایت فروشگاهی دارید باید کلماتی که یک دسته از محصولات را نمایش می دهند رتبه داشته باشد تا مخاطب وارد صفحه دسته بندی محصولات شود و اگر سایت خدماتی دارید باید کلماتی که خدمات شما را به مخاطب می شناسد، رتبه بگیرید.
برای اینکار می توانید از فروش خدمات سایت و سئو استفاده نمایید تا بتوانید از خدمات حرفه ای سئو استفاده کنید.
در این مقاله من 6 راه برای رشد سریع و رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو را که حاصل تجربه این سالهاست را بیان کردم که با استفاده از این روش ها می توانید پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشید.
اما شما چه راهایی امتحان کرده اید؟ حتما تجربیاتی که داشته اید را به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از تجربه های همدیگر استفاده کنیم و نتایج درخشانی بگیریم.